abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 november 2014 @ 13:57:55 #51
319308 Tink89
To live is to dance
pi_146252220
Jum, lunch was lekker :D

Straks nog een warme appel en vanavond lasagne. Ik kan me weer prima redden vandaag. Zo stom eigenlijk, dat het soms weken ruk gaat en dan in één keer weer haast als vanzelf.

Hoe zou dat komen?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 3 november 2014 @ 13:58:22 #52
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_146252240
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 13:57 schreef Tink89 het volgende:

Hoe zou dat komen?
Mindset
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 3 november 2014 @ 15:08:02 #53
319308 Tink89
To live is to dance
pi_146254625
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2014 13:58 schreef Qwea het volgende:

[..]

Mindset
Da's wel erg summier. Wat bedoel je met mindset? Want het is niet alsof ik in zo'n rottige periode minder ermee bezig ben of minder graag gezond wil zijn ofzo... Er is ook niet een knopje in je hoofd dat je zomaar even kunt omzetten.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_146254948
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:08 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Da's wel erg summier. Wat bedoel je met mindset? Want het is niet alsof ik in zo'n rottige periode minder ermee bezig ben of minder graag gezond wil zijn ofzo... Er is ook niet een knopje in je hoofd dat je zomaar even kunt omzetten.
Voor mij kunnen veel factoren van invloed zijn maar het meeste zit toch wel tussen de oren inderdaad. En dan is er nog het verschil tussen instelling (dat er voor zorgt dat je er in een rottige periode toch mee bezig blijft en niet alle keuzes slecht zijn) en het dag tot dag up en down. De ene dag gaat het gewoon makkelijker dan de andere. Zit je goed in je vel zal het makkelijker gaan dan als je slecht in je vel zit. Maar als je goed in je vel zit en het gaat goed dan ligt de neiging om de teugels te laten vieren bij mij ook op de loer. Dan is het instelling en wilskracht om toch op het "rechte pad" te blijven. En voor die instelling is (of in elk geval was in mijn geval) wel een knopje in mijn hoofd dat ik anderhalf jaar geleden omzette. Ondanks dat het soms een periode minder gaat merk ik wel dat dat knopje nog steeds in de goede stand staat.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_146255065
Ik heb soms ook gewoon oprecht geen zin om verstandige keuzes te maken. Geen zin om nee te zeggen. Ik voel het vervelende zeurderige kind in mij dan naar boven komen die 'ik wil het nuuuuuu' roept. Want het is nou eenmaal lekkerder om mayo bij je aardappels te eten dan ketchup, en het is heel erg fijn om ook bitterballen bij en biertje te eten op het terras. En dan niet alleen die ene keer per uitzondering in het weekend, maar gewoon elke dag. Want ongezond is lekker, en lekker is fijn. En bovendien 'die anderen nemen t ook (en zijn ook slank).
  maandag 3 november 2014 @ 15:23:15 #56
319308 Tink89
To live is to dance
pi_146255246
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:18 schreef Zeester het volgende:
Ik heb soms ook gewoon oprecht geen zin om verstandige keuzes te maken. Geen zin om nee te zeggen. Ik voel het vervelende zeurderige kind in mij dan naar boven komen die 'ik wil het nuuuuuu' roept. Want het is nou eenmaal lekkerder om mayo bij je aardappels te eten dan ketchup, en het is heel erg fijn om ook bitterballen bij en biertje te eten op het terras. En dan niet alleen die ene keer per uitzondering in het weekend, maar gewoon elke dag. Want ongezond is lekker, en lekker is fijn. En bovendien 'die anderen nemen t ook (en zijn ook slank).
Ketchup bij gekookte aardappels? Brrt...

En ik snap het wel hoor. Ongezond is ook lekker en lekker is fijn, maar ik heb ergens ook wel geleerd dat gezond ook lekker kan zijn en dat gezond zijn net zo fijn is als ongezond eten. Alleen de tweejarige kleuter in mijn achterhoofd is het daar vaak niet mee eens.
pi_146255379
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:23 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Ketchup bij gekookte aardappels? Brrt...

En ik snap het wel hoor. Ongezond is ook lekker en lekker is fijn, maar ik heb ergens ook wel geleerd dat gezond ook lekker kan zijn en dat gezond zijn net zo fijn is als ongezond eten. Alleen de tweejarige kleuter in mijn achterhoofd is het daar vaak niet mee eens.
Ja, of bij gebakken aardappels. Maar je snapt wat ik bedoel, soms is de vervanging gewoon niet zo goed als het oorspronkelijke, mayo zal altijd lekkerder zijn dan welk superlekker gezond sausje dan ook. Natuurlijk is gezond eten ook prima en lekker, maar daar zul je alleen een lange termijn beloning voor krijgen (slank en gezond zijn) en voor ongezond eten is de beloning direct daar.
  maandag 3 november 2014 @ 15:30:09 #58
319308 Tink89
To live is to dance
pi_146255514
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2014 15:26 schreef Zeester het volgende:

[..]

Ja, of bij gebakken aardappels. Maar je snapt wat ik bedoel, soms is de vervanging gewoon niet zo goed als het oorspronkelijke, mayo zal altijd lekkerder zijn dan welk superlekker gezond sausje dan ook. Natuurlijk is gezond eten ook prima en lekker, maar daar zul je alleen een lange termijn beloning voor krijgen (slank en gezond zijn) en voor ongezond eten is de beloning direct daar.
Ik snap je punt hoor, maar zo ervaar ik dat echt niet altijd. Ik kan van sommige gezondere alternatieven net zo hard genieten als van de ongezonde variant. Zelfgemaakte lasagne is zeker even lekker als friet of chinees bijvoorbeeld... Ik heb dus niet altijd meer beloning als ik de ongezonde variant neem. Ik vind het vaak wel makkelijker en heb bovendien moeite met dingen die ik op een bepaald moment van mezelf niet mag. Ik mag ze niet, omdat ik ze niet wil...maar toch. Het voelt toch alsof je jezelf iets moet ontzeggen ofzo. Positief denken vind ik dan wel moeilijk hoor.
pi_146255871
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:30 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Ik snap je punt hoor, maar zo ervaar ik dat echt niet altijd. Ik kan van sommige gezondere alternatieven net zo hard genieten als van de ongezonde variant. Zelfgemaakte lasagne is zeker even lekker als friet of chinees bijvoorbeeld... Ik heb dus niet altijd meer beloning als ik de ongezonde variant neem. Ik vind het vaak wel makkelijker en heb bovendien moeite met dingen die ik op een bepaald moment van mezelf niet mag. Ik mag ze niet, omdat ik ze niet wil...maar toch. Het voelt toch alsof je jezelf iets moet ontzeggen ofzo. Positief denken vind ik dan wel moeilijk hoor.
Je hebt wel van die onderzoeken, waarin wordt gesteld dat een mens per dag een x aantal keuzes maakt over eten. Echt een belachelijk getal waar ik niet meer precies van weet hoeveel, maar 50 ofzo. 50 momenten waarop je jezelf op het rechte pad moet sturen, vooruit moet blijven kijken en niet moet luisteren naar die stemmetjes die zeggen 'ach toe, neem het nou, neem het nou'. Ik vind dat lastig. Als ik nu de deur uitloop richting de Albert Heijn om boodschappen te doen voor vanavond, kom ik langs 3 kroegen, een super lekkere bakker, een koffietent. Om nog maar niet te spreken van wat straks in de AH me allemaal toeroept, terwijl ik alleen kom voor rijst en groenten. Als ik dan thuis ben, dan voelt t onbewust toch van 'ook weer overleefd, ik neem alvast een broodje voor ik ga koken!'
pi_146256107
Vaak vind ik de gezonde opties net zo lekker als de ongezonde opties.
Maar op een of andere manier komt dan toch die innerlijke kleuter naar boven.
Nog geen idee wat ik daar aan moet doen.
Nu gaat het goed maar het is ook 'pas' een week.
pi_146256346
Ik denk dat je gewoon moet leren luisteren naar wat de innerlijke kleuter het allllllerliefste wil, en daar af en toe aan toe te geven, en verder de teugels redelijk strak houden. Ik merk aan mezelf, dat als ik in een zwak moment op een feestje een stuk taart neem waar ik niet heel blij van word (slagroomgebak ofzo) ik de dag erna toch denk 'zo zonde dat ik die calorieën daaraan heb besteed'. Dan kan ik mezelf beter toestaan om zelf m'n lievelingsgebakje bij de bakker te halen per uitzondering, en echt tevreden mezelf vol te vreten.

Geen diepvriespizza uit luiigheid, maar een goede pizza van de Italiaan in je planning.
Geen Chinees omdat je geen zin hebt om te koken, maar een x all you can eat sushi inplannen.
Geen chips omdat er niets anders is op het feestje, vraag maar gewoon of er misschien een boterham is die je mag.
pi_146256564
Op het moment plan ik de rest wel strakker zodat ik ruimte heb voor de 'kleuter'momenten.
Maar ideaal is dat niet, maar goed het hoeft natuurlijk ook niet (meteen) perfect.

Wel bijzonder om te lezen hoe iedereen hier mee omgaat en wat voor gevoelens er bij komen kijken. Heeft deze nieuwe reeks toch iets goeds gebracht.
  maandag 3 november 2014 @ 16:01:30 #63
319308 Tink89
To live is to dance
pi_146256671
Ja inderdaad Sarabi...

Net nog zo'n keuze. Crackertjes, blokje rijstchocolade of een appel met kaneel. Het werd die laatste, maar zo'n keuze kan rustig een kwartier door m'n hoofd spoken voor ik de knoop doorhak.
pi_146256728
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 16:01 schreef Tink89 het volgende:
Ja inderdaad Sarabi...

Net nog zo'n keuze. Crackertjes, blokje rijstchocolade of een appel met kaneel. Het werd die laatste, maar zo'n keuze kan rustig een kwartier door m'n hoofd spoken voor ik de knoop doorhak.
Goed zo O+
En zoals Zeester zegt, er zijn zoveel, zoveel van dat soort momenten op een dag.
Het is dus zoveel meer dan even een knopje omzetten in je hoofd.
Tenminste bij de doelgroep van dit topic.
pi_146256776
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 16:01 schreef Tink89 het volgende:
Ja inderdaad Sarabi...

Ik vind het al heel wat dat een blokje rijstchocolade een optie is, ik baal zo intens van mijn eigen bodemdrift op dat soort momenten. Ik wil ook een stukje chocola, maar helaas is alleen de hele reep een optie, hoe hard ik me ook voorneem het niet te doen.
  maandag 3 november 2014 @ 16:14:23 #66
319308 Tink89
To live is to dance
pi_146257200
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2014 16:03 schreef Zeester het volgende:

[..]

Ik vind het al heel wat dat een blokje rijstchocolade een optie is, ik baal zo intens van mijn eigen bodemdrift op dat soort momenten. Ik wil ook een stukje chocola, maar helaas is alleen de hele reep een optie, hoe hard ik me ook voorneem het niet te doen.
Van de hele reep word ik zo misselijk dat dat geen optie is. Zie mijn onderschrift: chocolade is niet mijn zwakte. Appelcake wel.. en koekjes, vooral bastognekoeken en roze koeken. En zelfgebakken shit. En chips, liefst een hele bus pringles in één keer.

Maar goed, dat doen we dus niet. Alles mag, maar met mate. Dat werkt hier nog steeds het beste.
  maandag 3 november 2014 @ 16:22:15 #67
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_146257565
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:08 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Soms zit je in die flow dat alles makkelijk gaat en komt aanwaaien. Geen moeite hoeven te doen, ect. En soms gaat het allemaal moeilijk moeilijk en heb je er gewoon geen zin in eigenlijk en gaat het moeizaam. Hier althans.
  maandag 3 november 2014 @ 16:27:35 #68
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_146257784
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:18 schreef Zeester het volgende:
NOFI, maar ik snap oprecht niet wat er fijn is aan bitterballen bij bier. Ik snap dat snacken bij bier sowieso niet :o En ik ben het ook niet eens met ongezond is lekker :o Maar smaken verschillen.

Als ik moet kiezen tussen friet en sperziebonen, laat maar doorkomen die sperziebonen. Als ik moet kiezen tussen chocolade en aardbeien, ruk die bakken aardbeien maar aan :P Pizza of wortelen? Haal maar 2 zakken wortelen :9

Ik krijg van junkfood altijd zo'n troost idee. Ik kan oprecht niet genieten van junkfood. Daarom eet ik het ook gewoon niet meer. Ik heb al 2 jaar geen friet gehad. Afgelopen zaterdag ging iedereen friet eten en ik stond heerlijk mijn uitsmijters te maken, en daar heb ik onwijs van genoten :9
  maandag 3 november 2014 @ 16:30:14 #69
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_146257890
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2014 15:40 schreef Zeester het volgende:

[..]

Je hebt wel van die onderzoeken, waarin wordt gesteld dat een mens per dag een x aantal keuzes maakt over eten. Echt een belachelijk getal waar ik niet meer precies van weet hoeveel, maar 50 ofzo. 50 momenten waarop je jezelf op het rechte pad moet sturen, vooruit moet blijven kijken en niet moet luisteren naar die stemmetjes die zeggen 'ach toe, neem het nou, neem het nou'. Ik vind dat lastig. Als ik nu de deur uitloop richting de Albert Heijn om boodschappen te doen voor vanavond, kom ik langs 3 kroegen, een super lekkere bakker, een koffietent. Om nog maar niet te spreken van wat straks in de AH me allemaal toeroept, terwijl ik alleen kom voor rijst en groenten. Als ik dan thuis ben, dan voelt t onbewust toch van 'ook weer overleefd, ik neem alvast een broodje voor ik ga koken!'
Klopt. Ik ben ook altijd in gevecht met mezelf over eten :P "Ooh hey, koekjes. Omnomnomnom" "Ooh hey, snickers, omnomnomnom" en dan moet je je idd weer op het rechte pas sturen. Maar hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker dat wordt (serieus). Gaat een soort van automatisme worden op een gegeven moment. Netzoals je vanzelf ook leert om na te denken bij wat je eet, ipv klakkeloos dingen in je mik te douwen.

Zo ben ik mindfull gaan eten. Werkt als een tiet.
  maandag 3 november 2014 @ 16:32:09 #70
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_146257983
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2014 16:03 schreef Zeester het volgende:

[..]

_O- +1

Dus is het voor mij makkelijker om gewoon geen chocolade te nemen. Want dan is het hek van de dam :P
pi_146258193
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2014 16:30 schreef Qwea het volgende:

[..]

Klopt. Ik ben ook altijd in gevecht met mezelf over eten :P "Ooh hey, koekjes. Omnomnomnom" "Ooh hey, snickers, omnomnomnom" en dan moet je je idd weer op het rechte pas sturen. Maar hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker dat wordt (serieus). Gaat een soort van automatisme worden op een gegeven moment. Netzoals je vanzelf ook leert om na te denken bij wat je eet, ipv klakkeloos dingen in je mik te douwen.

Zo ben ik mindfull gaan eten. Werkt als een tiet.
Dit dus en als je dat maar lang genoeg doet wordt het een automatisme. Dan worden sperciebonen ook lekkerder dan friet, dat heb je jezelf aangeleerd. Net zoals wij in onze jeugd hebben geleerd dat friet (en andere ongezonde dingen) lekker is en altijd beter dan gezond eten. Want friet en snoep kregen we op feestjes en daar gaat je brein zich naar vormen. Het afleren van dat soort diepgewortelde en jarenlang geconditioneerde patronen kost tijd en moeite, maar het werkt wel kijk maar naar Qwea. En bij iedereen duurt het langer of korter naar gelang hoe je in elkaar zit. Qwea zegt zelf altijd dat ze een autistje is en ik kan me voorstellen dat het bij haar sneller gaat dan bij de gemiddelde mens omdat dingen die vast staan en regeltjes in haar hoofd het prettigst werken. (sorry als ik te kort door de bocht redeneer Qwea)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_146258263
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2014 16:36 schreef Karstman het volgende:

[..]

Dit dus en als je dat maar lang genoeg doet wordt het een automatisme. Dan worden sperciebonen ook lekkerder dan friet, dat heb je jezelf aangeleerd. Net zoals wij in onze jeugd hebben geleerd dat friet (en andere ongezonde dingen) lekker is en altijd beter dan gezond eten. Want friet en snoep kregen we op feestjes en daar gaat je brein zich naar vormen. Het afleren van dat soort diepgewortelde en jarenlang geconditioneerde patronen kost tijd en moeite, maar het werkt wel kijk maar naar Qwea. En bij iedereen duurt het langer of korter naar gelang hoe je in elkaar zit. Qwea zegt zelf altijd dat ze een autistje is en ik kan me voorstellen dat het bij haar sneller gaat dan bij de gemiddelde mens omdat dingen die vast staan en regeltjes in haar hoofd het prettigst werken. (sorry als ik te kort door de bocht redeneer Qwea)
Maar als dat na 5 jaar nog steeds niet is gebeurd wat dan?
Of het is wel een tijdje (5 jaar dus) een automatische geweest maar op een gegeven moment gaat het weer terug naar hoe het was.
  maandag 3 november 2014 @ 16:43:42 #73
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_146258585
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 16:37 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Maar als dat na 5 jaar nog steeds niet is gebeurd wat dan?
Of het is wel een tijdje (5 jaar dus) een automatische geweest maar op een gegeven moment gaat het weer terug naar hoe het was.
Geen idee hoe het werkt Sarabi, als ik het wist dan had ik het gezegd.
Net zoals ik na 15 jaar van 50 sigaretten naar 0 ben begaan, terwijl anderen die 10 per dag roken al jaren erover doen om te stoppen.

Wat bij mij heeft geholpen is om afleiding te zoeken en dat is niks anders bij afvallen of 'mindsetten' en roken.
Urgent zin? jezelf naar buiten trappen om een blokje om te lopen of de wc schoonmaken :')
Het is gewoon fucking moeilijjk!
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  maandag 3 november 2014 @ 16:44:12 #74
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_146258615
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2014 16:36 schreef Karstman het volgende:

[..]

Nee je redeneert niet kort door de bocht. Ik ben serieus van de regeltjes en schema's. Daarom veranderd bv ook mijn menu op een dag amper. Ik heb nu een nieuw schema waarin alleen de groente wisselt op een dag. En het beleg in de ochtend. Meer niet. En daar is voor mij idd easy aan vast te houden. Als ik het zonder schema ga doen wordt het een zooitje.

Maar net wat je zegt, het is diepgeworteld en het vergt tijd om jezelf dat af te leren. En naast tijd ook doorzettingsvermogen. Het is verdomd moeilijk, maar absoluut mogelijk. En hier gaat het idd nu redelijk vanzelf. Niet altijd, wel vaak.

En vooral kijken waarom je een bepaalde slechte keuze hebt gemaakt en daar de volgende keer van leren, werkt ook.
pi_146258758
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 16:43 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Geen idee hoe het werkt Sarabi, als ik het wist dan had ik het gezegd.
Net zoals ik na 15 jaar van 50 sigaretten naar 0 ben begaan, terwijl anderen die 10 per dag roken al jaren erover doen om te stoppen.

Wat bij mij heeft geholpen is om afleiding te zoeken en dat is niks anders bij afvallen of 'mindsetten' en roken.
Urgent zin? jezelf naar buiten trappen om een blokje om te lopen of de wc schoonmaken :')
Het is gewoon fucking moeilijjk!
Dat sowieso :Y
Maar als ik lees dat het een automatisme wordt dan vraag ik me inderdaad af hoe lang ik moet wachten :D
Dus denk dat het vooral hard werken blijft, maar dat is niet erg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')