abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:08:39 #1
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146171352
quote:
PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch is op de langere termijn optimistisch over het uitbannen van moslimextremisme, maar stelt ook dat de confrontaties op korte termijn kunnen toenemen.
Dat zegt hij in een interview met NU.nl, waarin hij onder meer terugblikt op de moord op Theo van Gogh, zondag precies tien jaar geleden. Marcouch was destijds woordvoerder namens de moslimgemeenschap in Nederland.

"De moord op Van Gogh was de eerste confrontatie. Mijn zorg is dat de confrontaties erger kunnen worden, omdat dit soort radicale bewegingen gedreven zijn door macht en intimidatie", aldus Marcouch. "Als extremisten merken dat ze succes hebben met het ontregelen van de samenleving zullen zij dat vaker etaleren."

Hij noemt daarbij onder andere het effect van een Syriëganger die Nederland in een videoboodschap in het Nederlands toesprak en de extremisten die in Nederland met ISIS-vlaggen zwaaien. "Het ontwrichtende karakter van de 'kleine' groep is groot en het is daarom gerechtvaardigd om dit keihard aan te pakken."

Marcouch is sinds kort woordvoerder integratie voor de PvdA. In die rol wil hij de emancipatie van de moslimgemeenschap verder vormgeven, zodat jongeren weerbaarder worden tegen radicalisering.

Hij ziet daarbij ook nadrukkelijk een rol voor de moslimgemeenschap zelf. "Help ons deze geloofskapers aan te pakken. Spreek je uit. Niet als loyaliteitsverklaring, maar om te voorkomen dat ze greep krijgen op onze wijken. Het is ontzettend effectief."

http://www.nu.nl/politiek(...)ting-extremisme.html
Het interview
quote:
Direct na de moord op Theo van Gogh werd Ahmed Marcouch nogal ad hoc woordvoerder namens de moslimgemeenschap. Nu wil hij, inmiddels Tweede Kamerlid, de PvdA weer mengen in het integratiedebat.

De veiligheidscoördinator jeugd in het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg Marcouch heeft op 2 november 2004 net zijn eerste koffie achter de kiezen als zijn collega vraagt: "Heb je het al gehoord? Theo van Gogh is vermoord". Een ongemakkelijk lachje volgt. "Grapje, toch?"

Het was geen grapje. Marcouch haast zich naar de benedenverdieping waar het dagelijks bestuur vergadert. In het vergaderhok hangt een niets-aan-de-hand-sfeer. "Ze weten het nog niet", denkt Marcouch.

"Ja, we hebben het gehoord", krijgt hij te horen. "We wachten even af nu". Marcouch is verbijsterd over de laconieke houding. "Ik moet iets doen", denkt hij.

“Er brak een nieuwe fase in de geschiedenis aan”
Als vrijwilliger was hij in die tijd al woordvoerder van een collectief van Marokkaanse moskeeën in Amsterdam. "Eigenlijk hadden we ons net voorgenomen om niet meer op allerlei uitingen van bijvoorbeeld Ayaan Hirsi Ali of Geert Wilders te reageren, maar zelf de agenda te bepalen", aldus Marcouch.

"We wilden het zelf hebben over de verhoudingen tussen mannen en vrouwen in de moslimgemeenschap en hoe sommige jongens in beeld kwamen door opvattingen over homo's, het probleem van antisemitisme."

Dat veranderde op 2 november 2004. "Er brak een nieuwe fase in de geschiedenis aan", aldus Marcouch, die door de koepel van Moskeeën in Nederland gevraagd werd om namens de moslimgemeenschap in Nederland het woord te voeren.

"Het was voor Nederlanders een eerste confrontatie met het islamitisch extremisme dat geweld niet schuwt. Een dag later al zat ik bij Rondom Tien en vanaf dat moment heeft mijn telefoon dagen, maanden, jaren niet meer stilgestaan."

De moord op Theo van Gogh

Wat is u opgevallen na de moord? Wat was het effect op het maatschappelijk en politieke debat?

"Iedereen had opvattingen, maar er was weinig ruimte voor analyse en kennis. Moslimextremisme was tot dan toe iets van het verre oosten en nu stond het ineens voor veel Nederlanders gelijk aan de islam in Nederland."

"Dat gaf spanningen. Een islamitische school werd in brand gestoken in Uden. Onder autochtonen was het gevoel: we worden bekneld door de islam. Aan de andere kant dachten moslims: we worden in een kwaad daglicht gesteld."

Wat veranderde er in de moslimgemeenschap?

"We merkten dat moslims zich wilden gaan mengen in de debatten. De pers begon zich er nu ook in te verdiepen en voor het eerst werden camera's toegelaten in de moskee. Openheid was van belang, wisten we."

"We gingen onszelf de vraag stellen: Wie zetten we op dat spreekgestoelte in de moskee? Hoe wordt er gepreekt? Wat is de boodschap, de missie? Daarvoor werden er soms hatelijke dingen gepredikt. Dat alles heeft geholpen bij de emancipatie van de preek."

"In alle hevigheid is het debat toen losgebarsten. In het land en in de Kamer. Wat tolereren we van elkaar? Maar de discussie bracht met zich mee dat er steeds meer kennis loskwam."

Hoe is sinds de moord de moslimgemeenschap veranderd?

"Moslims zijn zich veel bewuster gaan discussiëren over wat moslim zijn in moet houden. Hoe verhouden we ons tot types als Mohammed B.. Er werd soms gezegd: B. is geen moslim. Maar dat is onzin, het is wel een moslim. Je moet niet ontkennen dat mensen als B. vanuit hun geloof uit zijn op macht en daarvoor willen moorden."

"Daar moet je als moslim iets van vinden en als je dat onwenselijk vindt moet je dat ook aan je geloofsgenoten laten horen. Dan voorkom je dat de samenleving ontwricht wordt en jonge kinderen denken dat dat de ware islam is."

"In die tijd is ook de discussie over de vrijheid van meningsuiting losgekomen. En Ehsan Jami verkondigde het recht om afvallige te zijn. Dat heeft allemaal bijgedragen aan de emancipatie van moslims."

Je kunt je de vraag stellen of we in tien jaar veel zijn opgeschoten. Er is nog steeds sprake van radicaliserende jongeren. Homo's voelen zich onveiliger dan ooit, Wilders moet nog steeds beveiligd worden.

"Iets veranderen betekent niet dat het klaar is. De moord op Van Gogh was de eerste confrontatie. Mijn zorg is dat de confrontaties met extremisme erger kunnen worden, omdat dit soort radicale bewegingen gedreven zijn door macht en intimidatie. Ook vanuit extreem rechts."

Het wordt erger? Bedoelt u meer aanslagen?

"Dat hoeft niet. We weten nu meer, instanties werken beter samen, al moeten we alert blijven. Maar zo'n jongen die ons in het Nederlands toespreekt vanuit Syrië klinkt behoorlijk bedreigend. Dat hadden we nog niet meegemaakt."

"Als extremisten merken dat ze succes hebben met het ontregelen van de samenleving zullen zij dat vaker etaleren. Zij zullen zich manifesteren op allerlei manieren, ze passen zich aan aan de rechtsstaat, waardoor ze ons blijven ergeren en hinderen zonder dat we ze juridisch niets aan kunnen doen."

Hoe verander je dat?

"We moeten ze met argumenten bestrijden. En jongeren weerbaar maken."

"Deels is dat religieuze vorming, dus ook een verantwoordelijkheid van de islamitische gemeenschap, maar het is ook burgerschapsvorming. Dus jongeren moeten kritisch leren denken, zodat ze niet in die fuik vallen."

"Orthodoxe islam, prima. Maar wij zullen niet afdingen op de rechten van homo's, of vrouwen. Elk gewelddadig element zullen we keihard bestrijden. We dingen niet af op fundamentele waarden."

Critici als Wilders zeggen: dat keihard bestrijden gebeurt niet en met discussiëren is het probleem niet minder geworden, maar alleen maar erger.

"Als je naar de werkelijkheid kijkt zie je dat er wel degelijk normen worden gesteld en gehandhaafd. En dat die gemeenschap wel degelijk meedoet. Kijk naar de Marokkaanse boot bij de Gay Pride. Ik kreeg hoon over me heen, maar het gevolg is wel dat ik overal over kan praten."

Zou je dan wel een perspectief kunnen schetsen? Want dan héb je wellicht echt iets aan discussiëren en aan emancipatie?

"Ik zie de samenleving niet islamiseren. Ik zie moslims vernederlandsen en met hun geloof de moderniteit omhelzen. Die werken bij McKinsey of staan voor de klas. Maar ik heb nog nooit de ene imam de andere imam publiekelijk zien bediscussiëren. Dat is echt nodig om de extremisten te ontmaskeren."

"Ik zie teveel jongeren die weggetrokken worden door salafistische stromingen. Ook die stroming mag er zijn, maar je mag ze zeker niet onbekritiseerd laten op het moment dat ze een springplank zijn voor radicalisme."

"Ik ben dus wel optimistisch, maar tegelijkertijd hebben die ontwikkelingen ook weer een dynamiek waardoor je steeds achter de feiten aan loopt."

Wat bedoelt u daarmee?

"Radicalisering werkt maatschappijontwrichtend. De extremisten organiseren zich in onze samenleving, ook democratisch. Zij misgunnen ons onze veilige omgeving, ons veilige huis, veilige wijk."

"Het ontwrichtende karakter van de 'kleine' groep is groot en het is daarom gerechtvaardigd om dit keihard aan te pakken. Dat zie je aan het kleine clubje dat met IS-vlaggen zwaait. Ze spreken ons toe met een Haags accent. Dat maakt het indringend en potentieel ontwrichtend. Die ontwrichting moeten we voorkomen, ter bescherming van de vrijheden die we koesteren."

U bent net aangesteld als woordvoerder integratie van de PvdA-fractie. Wat wilt u concreet gaan doen?

"We hebben vaak de neiging in de politiek dat het met een stelling op televisie gedaan is. Maar als politiek moet je uitdagen, inspireren, aansluiting vinden."

"Er zijn moslims die tegen mij hebben gezegd: moet je nou per se mee op die Gay Pride? Ik vind van wel. Als je de strijd aangaat kom je weerstand tegen, maar zodra ik niet meer op die manier politiek kan bedrijven werkt het voor mij niet."

"Ik wil mensen ervan overtuigen dat we in een prachtig land leven. Een betere kwaliteit van leven in wijken en voor individuen is de beste manier om integratie te verbeteren. Als het onderwijs goed is, is dat de sleutel om uit de misere te komen en deel uit te maken van de samenleving. Er zit nu veel angst in de samenleving. En die moet weg, want angst en tolerantie gaan niet samen."

Ontwrichtende elementen keihard aanpakken. Maar tegen die demonstranten met IS-vlaggen kunt u niks.

"Gewelddadige extremisten kun je linea recta verbinden met de IS-beweging die bloedvergieten wil. Die moet je via de inlichtingendiensten en het justitie-apparaat aanpakken."

"Als de gemiddelde Nederlander denkt dat zij representatief zijn voor het geloof is dat beangstigend en ontwrichtend. Daarom is het belangrijk dat de islamitische gemeenschap luidkeels een vuist maakt hiertegen. Daarom zeg ik tegen hen: help ons deze geloofskapers aan te pakken. Spreek je uit. Niet als loyaliteitsverklaring, maar om te voorkomen dat ze greep krijgen op onze wijken. Het is ontzettend effectief."

“Ik ben Amsterdammer, Marokkaan, moslim”

Die vlaggers kunt u niet tegenhouden.
"Niet alleen. Maar je kunt wel zo'n groep duidelijk maken wat de norm is. Niet als overheid, maar als gemeenschap en als samenleving breed. Net als dat gebeurde bij de 'minder, minder'-uitspraken van Wilders. Hoe prachtig was dat. Daar was geen overheid tegen opgewassen als de samenleving breed laten horen: dit pikken we niet."

"Ik wil dat we over tien jaar verder zijn in deze discussie. De intellectuele ontwikkeling moet stappen maken. De moslim is niet meer de stille gastarbeider, maar volwaardig onderdeel van de samenleving."

"Laat niemand mij zeggen dat ik geen echte Nederlander ben, want dan komt hij me tegen. Zelf ben ik Amsterdammer, Marokkaan, moslim. Die dingen maken wie ik ben. Ik laat niemand die wortels afsnijden."

http://www.nu.nl/weekend/(...)n-gogh-vermoord.html
Ben erg benieuwd wat jullie vinden van het artikel en het interview. Heeft de man gelijk? Of juist niet? Gaat hij te ver of juist niet ver genoeg?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:18:31 #2
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146171772
Of jullie hebben geen mening, dat kan ook :P
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:26:28 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_146172094
Hier eis je toch wel behoorlijk wat denkvermorgen van FOK!ers. Hoe kunnen ze nou hun onderbuik gevoelens spuien bij zo'n genuanceerd en van meerdere kanten belicht stuk. Afijn, we zullen het zo zien.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:29:36 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146172237
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hier eis je toch wel behoorlijk wat denkvermorgen van FOK!ers. Hoe kunnen ze nou hun onderbuik gevoelens spuien bij zo'n genuanceerd en van meerdere kanten belicht stuk. Afijn, we zullen het zo zien.
En zonder een sturing in de OP ;)
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:30:41 #5
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146172282
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
En het antwoord vooralsnog: Gewoon géén reacties (behalve die van jou) ;)
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:33:10 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_146172378
quote:
12s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En het antwoord vooralsnog: Gewoon géén reacties (behalve die van jou) ;)
En stiekem heb ik geen eens een mening. :@
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:34:06 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146172412
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

En stiekem heb ik geen eens een mening. :@
Je past zo bij de rest ^O^

:P
pi_146172827
Marcouch is één van de zeer weinige politici die wél de problemen onder ogen ziet, ze benoemt én een realistisch verhaal heeft. Ik heb herhaaldelijk interviews met hem gelezen en deel ook zijn kijk op de zaak.

Wat ik me vooral afvraag - terwijl een leger struisvogels inmiddels is afgehaakt - is hoe we ervoor gaan zorgen dat het extremisme NIET verder om zich heen slaat. Een gerichte en stevige aanpak van extremisten zal nodig zijn.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:48:18 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146173020
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:43 schreef Elfletterig het volgende:
Marcouch is één van de zeer weinige politici die wél de problemen onder ogen ziet, ze benoemt én een realistisch verhaal heeft. Ik heb herhaaldelijk interviews met hem gelezen en deel ook zijn kijk op de zaak.

Wat ik me vooral afvraag - terwijl een leger struisvogels inmiddels is afgehaakt - is hoe we ervoor gaan zorgen dat het extremisme NIET verder om zich heen slaat. Een gerichte en stevige aanpak van extremisten zal nodig zijn.
Dank voor de eerste inhoudelijke reactie ^O^
pi_146173159
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dank voor de eerste inhoudelijke reactie ^O^
Marcouch is zijn tijd ver vooruit. Het is iemand met lef, want hij durft als persoon met een Marokkaanse achtergrond openlijk de vinger op de zere plek te leggen wat betreft het gedrag van die gemeenschap. Geen geneuzel over sociale achterstand of allerlei vergoelijkende praatjes, maar gewoon meteen naar de kern: het probleemgedrag (criminaliteit, overlast op straat, etc.) en de radicalisering van moslimjongeren.

En dat wordt hem binnen de Marokkaanse gemeenschap bepaald niet in dank afgenomen. Des te moediger dat hij zich toch laat horen.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:55:15 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146173283
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:43 schreef Elfletterig het volgende:

IK ben juist weer bang voor polarisatie en een scheuring en een vicieuze cirkel.. Te veel mensen die alle moslims tegenwoordig over 1 terrorisme-kam scheren of ze toch minstens bij voorbaat verdacht vinden.

Dat moeten we niet willen. Echt niet. Mensen/groepen in de verdomhoek stopen is gewoon uitermate stom en contraproductief..

Ondertussen moeten echter wel de radicalen, overlastplegers en criminelen (van alle bevolkingsgroepen) aangepakt worden en moet het ook benoembaar blijven..
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:56:46 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146173347
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Marcouch is zijn tijd ver vooruit. Het is iemand met lef, want hij durft als persoon met een Marokkaanse achtergrond openlijk de vinger op de zere plek te leggen wat betreft het gedrag van die gemeenschap. Geen geneuzel over sociale achterstand of allerlei vergoelijkende praatjes, maar gewoon meteen naar de kern: het probleemgedrag (criminaliteit, overlast op straat, etc.) en de radicalisering van moslimjongeren.

En dat wordt hem binnen de Marokkaanse gemeenschap bepaald niet in dank afgenomen. Des te moediger dat hij zich toch laat horen.
Dat ben ik wel met je eens. De man windt er geen doekjes om en trekt zich niks aan van wat anderen vinden.
pi_146173479
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:55 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

IK ben juist weer bang voor polarisatie en een scheuring en een vicieuze cirkel.. Te veel mensen die alle moslims tegenwoordig over 1 terrorisme-kam scheren of ze toch minstens bij voorbaat verdacht vinden.

Dat moeten we niet willen. Echt niet. Mensen/groepen in de verdomhoek stopen is gewoon uitermate stom en contraproductief..

Ondertussen moeten echter wel de radicalen, overlastplegers en criminelen (van alle bevolkingsgroepen) aangepakt worden en moet het ook benoembaar blijven..
Ik stel vast dat we op één lijn zitten, merkwaardig genoeg. Maar dat is mooi :)
pi_146173516
Marcouch is een persoon dat door lijken gaat voor zijn eigen gewin. Alles wat hij zegt heeft een draai gekregen en per definitie onzin.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
  zaterdag 1 november 2014 @ 00:02:57 #15
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_146173556
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:01 schreef thom_05 het volgende:
Marcouch is een persoon dat door lijken gaat voor zijn eigen gewin. Alles wat hij zegt heeft een draai gekregen en per definitie onzin.
Onderbouwing/argumenten?
pi_146173960
Goed verhaal van Marcouch!
pi_146174148
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:01 schreef thom_05 het volgende:
Toch ironisch dat jullie Marcouch als een verrader beschouwen terwijl hij een van de weinige Marokkanen is die wel succesvol is binnen de maatschappij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2014 00:23:39 ]
pi_146174871
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:23 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Toch ironisch dat jullie Marcouch als een verrader beschouwen terwijl hij een van de weinige Marokkanen is die wel succesvol is binnen de maatschappij.
Wie is jullie?
- Henry de Jouvenel
pi_146174985
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:23 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet per definitie uit.
pi_146175114
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Onderbouwing/argumenten?
Het is in en in triest dat hij beweert dat terroristen, want dat bedoelt hij als hij het over terrorisme heeft, zelfs ons democratisch stelsel gebruikt om de samenleving te ontwrichten.
Nou laten we democratie en de rechten die de burgers genieten dan maar ontnemen want gevaar komt van handvol mensen die heel goed in de gaten worden gehouden maar goed het past wel mooi in het angstbeeld dat veel mensen hier op FOK hebben dus dan is hij de held.
- Henry de Jouvenel
  zaterdag 1 november 2014 @ 01:03:52 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_146175458
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En zonder een sturing in de OP ;)
En helemaal geen tendentieuze TT. :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 1 november 2014 @ 01:51:41 #22
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_146176699
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:53 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Het is in en in triest dat hij beweert dat terroristen, want dat bedoelt hij als hij het over terrorisme heeft, zelfs ons democratisch stelsel gebruikt om de samenleving te ontwrichten.
Nou laten we democratie en de rechten die de burgers genieten dan maar ontnemen want gevaar komt van handvol mensen die heel goed in de gaten worden gehouden maar goed het past wel mooi in het angstbeeld dat veel mensen hier op FOK hebben dus dan is hij de held.
Ze gebruiken ook ons democratische stelsel want ze weten dat ze altijd voorlopen op de rechtstaat. Verder heb je totaal niks aangetoond, dus is je reactie t.a.v. de heer Marcouch niet serieus te nemen.
pi_146177161
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 01:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ze gebruiken ook ons democratische stelsel want ze weten dat ze altijd voorlopen op de rechtstaat. Verder heb je totaal niks aangetoond, dus is je reactie t.a.v. de heer Marcouch niet serieus te nemen.
Uiteraard jongen.
- Henry de Jouvenel
pi_146179167
Goede teksten van Marcouch.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_146179231
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

En problemen hebben geen oorzaak en vallen zo uit de lucht?

Wat is dan de oorzaak volgens jouw.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')