Denk je dat de vermogende tegen zijn eigenbelang gaat stemmen?quote:Op zondag 26 oktober 2014 16:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Opportunisme is de enige drijfveer van de kiezers. Altijd bezig het algemeen belang door een ander te laten financieren.
Hoeft ook niets op te leveren. Gewoon met de hogere vermogenstaks en belastingverlaging op arbeid financieren.quote:Op zondag 26 oktober 2014 16:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoe vaak moet je over je verdiende euro belasting betalen.... Hogere belastingen voor de rijkeren, zijn wel een trigger voor die mensen om Nederland 'fiscaal' te verlaten en prikkels om belasting te ontduiken.
De vraag is dus of jij de SP-kiezer er dus financieel van gaat profiteren. Al zal voor een deel van die mensen het een soort van genoegdoening zijn als rijken extra moeten betalen, ook al levert dat de Nederlandse schatkist de facto geen euro op.
Welke hogere vermogensbelasting? Verhoging van het toptarief (ook al zo'n stokpaardje van SP, PvdA en GL) levert bijvoorbeeld ook niets op. Dat kost alleen maar geld. Sterker nog, dat kost alleen maar geld. Hogere belastingen = meer kapitaalvlucht en meer belastingontduiking c.q. belastingvoorkoming.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoeft ook niets op te leveren. Gewoon met de hogere vermogenstaks en belastingverlaging op arbeid financieren.
Ik meen dat het voorstel is om de belasting op kapitaal te verhogen en de inkomstenbelasting te verlagen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Welke hogere vermogensbelasting? Verhoging van het toptarief (ook al zo'n stokpaardje van SP, PvdA en GL) levert bijvoorbeeld ook niets op. Dat kost alleen maar geld. Sterker nog, dat kost alleen maar geld. Hogere belastingen = meer kapitaalvlucht en meer belastingontduiking c.q. belastingvoorkoming.
In een notendop het zieke systeem wat parlementaire democratie heet beschreven. Via de stembus de rekening bij een ander leggen.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Denk je dat de vermogende tegen zijn eigenbelang gaat stemmen?
Natuurlijk niet. Had ik ook niet gedaan.
Maar wanneer als ik middenklasser in het voordeel van minima of vermogenden stem, dan ben ik plots wel goed bezig?quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In een notendop het zieke systeem wat parlementaire democratie heet beschreven. Via de stembus de rekening bij een ander leggen.
Dan heb je ook nog de optie dat de inkomsten van het eerste teruglopen en het tweede toch wordt doorgevoerd. Hoe sta je daar tegenover?quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik meen dat het voorstel is om de belasting op kapitaal te verhogen en de inkomstenbelasting te verlagen.
Als dat laatste er niet tegenover staat dan hoeft het niet van mij.
Nee. Het is de reikwijdte van de democratie die zuigt. Zulke beslissingen mogen niet democratisch tot stand komen. Het verziekt de maatschappij.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wanneer als ik middenklasser in het voordeel van minima of vermogenden stem, dan ben ik plots wel goed bezig?
Het heeft wellicht niet mijn eerste voorkeur, maar persoonlijk heb ik meer profijt van lagere inkomstenbelasting dan verlaging of een gelijkblijvende vermogenstaks.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan heb je ook nog de optie dat de inkomsten van het eerste teruglopen en het tweede toch wordt doorgevoerd. Hoe sta je daar tegenover?
Belasting verlagen op inkomen ben ik voor. Oplossing is dan m.i, niet om elders meer belasting te heffen, maar om gewoon minder uit te geven.
Besluiten zouden niet irrationeel genomen mogen worden. Dat gebeurt nu wel. Ook stemt iemand voor een hele rits, vaak niet al te doordachte, voorstellen. Daar zitten dingen bij waar je het mee eens bent en waar je het niet mee eens bent. Ook vervalt of vervormt er nog een hoop tijdens eventuele coalitiebesprekingen en onder druk van het maatschappelijk middenveld.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Het is de reikwijdte van de democratie die zuigt. Zulke beslissingen mogen niet democratisch tot stand komen. Het verziekt de maatschappij.
Hoger dan 10% zou die ook niet mogen zijn.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is goddomme hoog tijd dat ik eens wat minder belasting betaal over mijn inkomen.
Ik ook hoor, maar de vermogensbelasting verhogen leidt niet automatisch tot meer ¤ en ik vind het ook immoreel om belasting te laten betalen over geld waarover al is afgerekend met de fiscus. Goed, voor dat laatste koop je geen brood, dus dat is niet het sterkste argument, maar dat ik het maar even gezegd heb.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het heeft wellicht niet mijn eerste voorkeur, maar persoonlijk heb ik meer profijt van lagere inkomstenbelasting dan verlaging of een gelijkblijvende vermogenstaks.
Het is goddomme hoog tijd dat ik eens wat minder belasting betaal over mijn inkomen.
Maar waarom zou het uitstellen van consumptie bestraft moeten worden. Wat is het dat zuinig leven en spaarzaam zijn van een deugd tot een misdaad is verworden?quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Besluiten zouden niet irrationeel genomen mogen worden. Dat gebeurt nu wel. Ook stemt iemand voor een hele rits, vaak niet al te doordachte, voorstellen. Daar zitten dingen bij waar je het mee eens bent en waar je het niet mee eens bent. Ook vervalt of vervormt er nog een hoop tijdens eventuele coalitiebesprekingen en onder druk van het maatschappelijk middenveld.
Het is immoreel dat ik elke maand 1,5 duizend euro belasting betaal.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ook hoor, maar de vermogensbelasting verhogen leidt niet automatisch tot meer ¤ en ik vind het ook immoreel om belasting te laten betalen over geld waarover al is afgerekend met de fiscus. Goed, voor dat laatste koop je geen brood, dus dat is niet het sterkste argument, maar dat ik het maar even gezegd heb.
IB moet omlaag. Optimale hoogste tarief is 48 a 49%, dus de hoogte schijf zou daar sowieso al naar teruggebracht moeten worden.
Ik vind dat moreel niet aanvaardbaar. Op het moment dat men aan kan tonen dat het de meest optimale oplossing is, dan kun je het doen. Eerder niet. Ik denk dat in de meest optimale oplossing in elk geval geen heffing op vermogen staat, maar ik heb er geen cijfers van. Is puur een gedachte van mij.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Maar waarom zou het uitstellen van consumptie bestraft moeten worden. Wat is het dat zuinig leven en spaarzaam zijn van een deugd tot een misdaad is verworden?
Als de meerderheid vindt dat iemands bezit moet worden afgeroomd is dat toch nog steeds immoreel?
Dat is ook immoreel.quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is immoreel dat ik elke maand 1,5 duizend euro belasting betaal.
Nogmaals, verhoging van de vermogenstaks heeft niet direct mijn voorkeur, maar als ik moet kiezen tussen twee kwaden dan ga ik toch voor een lagere IB. Dat vind ik al met al toch rechtvaardiger.
Om te beginnen met de idiote bedragen per leerling in het voortgezet onderwijs. http://www.vrijspreker.nl(...)van-staatsonderwijs/quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
De overheid moet minder geld uitgeven, kan men ook de tarieven verlagen.
Wat is jouw alternatief?quote:Op zondag 26 oktober 2014 17:44 schreef Halcon het volgende:
Ik deel je mening over de parlementaire democratie.
Definities van succesvol? Ik acht mezelf succesvol maar dat strookt vast niet met jouw definities. En ja, ik stem SP.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Uiteraard willen ze dit. Elke organisatie/vereniging/stichting/partij komt op voor hun achterban. Bij de SP zijn dit kansloze tokkies en omdat het geld ergens vandaan moet komen, halen ze dit bij hun aartsvijand, de succesvolle mens.
Uiteraard. Een overheidsvorm is noodzakelijk. Een hoop zaken zou ik niet aan burgers over willen laten.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat is jouw alternatief?
Gezien je mening elders dat jij niet de gehele PO wilt afschaffen neem ik aan dat er een overheidsvorm aan vast zit.
Succes is enkel materieel succes volgens velen. Best jammer, want daardoor komt er ook slechter beleid.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Definities van succesvol? Ik acht mezelf succesvol maar dat strookt vast niet met jouw definities. En ja, ik stem SP.
Ah, en 'rationeel' is dan zeker wat jou goed uitkomt? Dit is echt gevaarlijke onzin, net als het idee dat je een 'technocratische' regering ergens aan het roer kunt zetten die 'neutraal' beleid gaat voeren. Alsof dat mogelijk is! Als je de macht hebt in een land ga je altijd sommige mensen bevoordelen en anderen benadelen. Dat kan nooit neutraal zijn en is altijd politiek.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Uiteraard. Een overheidsvorm is noodzakelijk. Een hoop zaken zou ik niet aan burgers over willen laten.
Ik zou het liefst op fatsoenlijk doorgerekende voorstellen stemmen. Veel zaken zijn wel door te rekenen om zo te komen tot een optimale situatie. Onder optimaal mag je dan niet alleen euro's verstaan maar ook "geen onredelijke bezwaring". Die bezwaring dient dan wel rationeel gelegitimeerd te zijn. Dus geen religieuze of principiële argumenten.
90.000 mensen die miljonair zijn. Het zet geen zoden aan de dijk en het enige wat je ermee bereikt is een kapitaalvlucht. Het is domme stemmingmakerij. Goedkoop populisme. Maar goed dat zijn we van de SP wel gewend.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:15 schreef Ixnay het volgende:
Ben geen SP stemmer, maar deze belasting mogen ze direct invoeren van mij.
Ik krijg nog ¤1000 van Mark, over stemmingmakerij en populisme gesproken.quote:Op maandag 27 oktober 2014 05:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
90.000 mensen die miljonair zijn. Het zet geen zoden aan de dijk en het enige wat je ermee bereikt is een kapitaalvlucht. Het is domme stemmingmakerij. Goedkoop populisme. Maar goed dat zijn we van de SP wel gewend.
Oh jee, de klassieke strawman...quote:Op maandag 27 oktober 2014 00:01 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Ah, en 'rationeel' is dan zeker wat jou goed uitkomt? Dit is echt gevaarlijke onzin, net als het idee dat je een 'technocratische' regering ergens aan het roer kunt zetten die 'neutraal' beleid gaat voeren. Alsof dat mogelijk is! Als je de macht hebt in een land ga je altijd sommige mensen bevoordelen en anderen benadelen. Dat kan nooit neutraal zijn en is altijd politiek.
Je wil liever de burgers en de principes uit de politiek halen, dan houd je een soort kafkaëske boekhouders-dictatuur over dus.
Dat soort mensen begrijpt dat niet, die denk dat als je het top tarief naar 100% zet je het maximale er uit haalt. Dat je dan vrijwel niets meer ophaalt snappen ze niet.quote:Op maandag 27 oktober 2014 06:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Oh jee, de klassieke strawman...
Dat je mensen bezwaart is inherent aan het nemen van besluiten. Het gaat erom dat je mensen rationeel en niet onredelijk bezwaart. Bijvoorbeeld het toptarief verhogen dient geen ander doel dan de afgunstige gevoelens van sommige mensen bevredigen. Extra euro's levert het niet op.
Daar twijfel in sommige gevallen oprecht aan. Vaak heeft het veel weg van "mensen die het beter voor elkaar hebben dan mij" willen pesten.quote:Op maandag 27 oktober 2014 06:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat soort mensen begrijpt dat niet, die denk dat als je het top tarief naar 100% zet je het maximale er uit haalt. Dat je dan vrijwel niets meer ophaalt snappen ze niet.
Ook dat, en aan deze onderbuik appelleren legt de SP geen windeieren.quote:Op maandag 27 oktober 2014 06:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar twijfel in sommige gevallen oprecht aan. Vaak heeft het veel weg van "mensen die het beter voor elkaar hebben dan mij" willen pesten.
Yep, zolang voorstellen niet worden doorgerekend komen ze er mee weg en trappen mensen erin.quote:Op maandag 27 oktober 2014 07:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook dat, en aan deze onderbuik appelleren legt de SP geen windeieren.
Misschien moet je nog even een keer nadenken voordat je zulke dingen roept.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:15 schreef Ixnay het volgende:
Ben geen SP stemmer, maar deze belasting mogen ze direct invoeren van mij.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:13 schreef Friek_ het volgende:
Het probleem is juist dat rijkdom vaak helemaal niet het resultaat is van hard werken, maar van dom geluk.
Wat is het probleem, en waarom zou het zwaarder belasten ervan een oplossing zijn?quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 11:13 schreef Friek_ het volgende:
Het probleem is juist dat rijkdom vaak helemaal niet het resultaat is van hard werken, maar van dom geluk.
Tring, tring. Wie is daar? De onderbuik die spreekt.quote:
Sorry maar jouw appelleren aan ratio is gewoon een dictatuur van de boekhouder. Kun je wel zeggen "straw man" maar dat slaat nergens op. Je roept nu een moeilijk te bewijzen claim als "extra euro's levert het niet op" en van daaruit kom je dan uit bij je eindconclusie dat het wel 100% afgunst moet zijn. Nee superrationeel beredeneerd dat...quote:Op maandag 27 oktober 2014 06:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Oh jee, de klassieke strawman...
Dat je mensen bezwaart is inherent aan het nemen van besluiten. Het gaat erom dat je mensen rationeel en niet onredelijk bezwaart. Bijvoorbeeld het toptarief verhogen dient geen ander doel dan de afgunstige gevoelens van sommige mensen bevredigen. Extra euro's levert het niet op.
Ah, en 'jouw soort mensen' kan de toekomst voorspellen, met een Laffer curve in de hand...quote:Op maandag 27 oktober 2014 06:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat soort mensen begrijpt dat niet, die denk dat als je het top tarief naar 100% zet je het maximale er uit haalt. Dat je dan vrijwel niets meer ophaalt snappen ze niet.
Laat ze lekker opflikkeren dan!quote:Op maandag 27 oktober 2014 05:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
90.000 mensen die miljonair zijn. Het zet geen zoden aan de dijk en het enige wat je ermee bereikt is een kapitaalvlucht. Het is domme stemmingmakerij. Goedkoop populisme. Maar goed dat zijn we van de SP wel gewend.
Kijk die haat en afgunst.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:27 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Laat ze lekker opflikkeren dan!
En ja, hier heb ik over nagedacht.
Maar dat is toch altijd de insteek van dit soort partijen. Met name de PvdA is erom bekend.quote:Op maandag 27 oktober 2014 07:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Ook dat, en aan deze onderbuik appelleren legt de SP geen windeieren.
Mooi stukje demagogie ditquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:38 schreef KoosVogels het volgende:
Wat mooi is in dit topic.
Als miljonairs voorstander zijn van verlaging van de vermogensbelasting en daardoor vrede hebben met het gelijk blijven van de belasting op arbeid, dan vindt iedereen dat doodnormaal.
Maar wanneer ik voorstel om de vermogensbelasting licht te verhogen zodat de belasting op arbeid omlaag kan, dan ben ik plots een afgunstige SP'er.
Gelukkig ben je zelf wel lekker bezig in dit topic. Iemand die het waagt begrip op te brengen voor dit voorstel, wordt om de oren geslagen met de volgende opmerking:quote:
quote:
Fijn dat je het niet ontkent dat het demagogie isquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gelukkig ben je zelf wel lekker bezig in dit topic. Iemand die het waagt begrip op te brengen voor dit voorstel, wordt om de oren geslagen met de volgende opmerking:
[..]
Natuurlijk is dat het. Maar dat betekent niet dat er geen kern van waarheid in zit.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fijn dat je het niet ontkent dat het demagogie is
Verwijt? Ik gaf je een compliment, vond het een mooi stukje demagogiequote:Op maandag 27 oktober 2014 10:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat het. Maar dat betekent niet dat er geen kern van waarheid in zit.
Het gaat mij erom dat de pot de ketel verwijt.
Tja, ik ben helaas niet zo genuanceerd en welbespraakt als jij dat bent.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
Jij slaat immers elke aanzet tot een discussie dood door 'afgunst' en 'jaloezie' te schreeuwen. Pietermans.
Zeer vernuftig.
jaja, anderen moeten meer betalenquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:50 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, als miljonairs iets meer moeten inleveren met als gevolg dat ik minder belasting hoef te betalen, dan ben ik helemaal voor.
Een kleinere overheid is natuurlijk nog beter.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
jaja, anderen moeten meer betalen
Hoe zou het zijn als de overheid gewoon minder uitgaf en iedereen minder belasting laten betalen?
Op deze manier blijf je een overheid steunen die iedere keer weer een andere groep pakt en die meer laat betalen waarbij iedereen die niet tot die groep behoort hoera bravo brult.
Zo gaat het kringetje rond, Miljonairs, Leaserijders, etc etc
Je hebt helemaal gelijk. En de rekening ligt overigens niet bij de rijken maar vnl bij de middenstanders.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 10:26 schreef Harmankardon het volgende:
Ik ben helemaal voor sociaal en nivelleren, maar dan wel wederkerig aub.
Dus ook vrije tijd, vakanties, uitslapen, stress, etc nivelleren. Maar dat is dan meestal weer niet de bedoeling gek genoeg. Sociaal betekent hier dat de ene groep de andere groep extra moet helpen. Elke keer weer.
Ik word haast gek als ik zie hoeveel belasting ik betaal, en op zich is dat goed maar dat het iedere keer meer wordt zonder zichtbare verbetering of tegenprestatie. Tja.
Dat is het natuurlijk ook. Piet heeft zeer terecht opgemerkt dat de staat minder geld moet uitgeven. Het is natuurlijk van de zotte om de ene oneerlijke boete (die op werken) wordt verlaagd voor een verhoging van een andere (die op sparen). Zeker nu sparen al minder oplevert dan de 1,2% die de staat van het appeltje voor de dorst wil hebben. Het is niet het belasten van inkomen uit vermogen maar het confisqueren van bezit geworden.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
Jij slaat immers elke aanzet tot een discussie dood door 'afgunst' en 'jaloezie' te schreeuwen. Pietermans.
Zeer vernuftig.
Zo triest dit.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:27 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Laat ze lekker opflikkeren dan!
En ja, hier heb ik over nagedacht.
Je hebt zo gelijk.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:15 schreef ssebass het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. En de rekening ligt overigens niet bij de rijken maar vnl bij de middenstanders.
Dit zorgt ook voor de wrijving. Er moet steeds meer gewerkt worden, steeds meer belasting betaald worden en men ziet er eigenlijk niets voor terug. Daarnaast krijgt men het idee dat het geld naar mensen gaat die een leven zonder stress en verplichtingen kunnen leven, gefinancierd door de werkenden. In hoeverre dit terecht is, is een tweede, maar dit sentiment is er nu eenmaal en wordt steeds verder aangewakkerd door de veranderingen. Het verschil tussen hard werken (minimumloon) en niet werken is niet bijzonder groot.
Ik denk niet dat mensen met een vermogen van boven de miljoen dat braaf op een spaarrekening van een bank zetten. Die kiezen wel voor iets rendabelere vormen van investering.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is het natuurlijk ook. Piet heeft zeer terecht opgemerkt dat de staat minder geld moet uitgeven. Het is natuurlijk van de zotte om de ene oneerlijke boete (die op werken) wordt verlaagd voor een verhoging van een andere (die op sparen). Zeker nu sparen al minder oplevert dan de 1,2% die de staat van het appeltje voor de dorst wil hebben. Het is niet het belasten van inkomen uit vermogen maar het confisqueren van bezit geworden.
De reactie van Ixnay was er een van onverholen afgunst. De woede over het bezit van een ander spat van het scherm af.
Jij bent gisteren al eerlijk geweest over je beweegredenen en dat opportunisme drijft de mensen als vanouds naar de stembus. Meer geld voor kinderopvang betaald door mijn kinderloze buurman en meer netto loon te betalen door mijn andere spaarzame buurman. Het grote leven op kosten van een ander.
Gedeeltelijk. Hierboven staat een keurig rapport van het CBS over wat rijke mensen met hun vermogen hebben gedaan. Dan hoef je i.i.g. niets meer aan te nemen. Ik heb overigens geen cent in aandelen. Bedrijven die geen winst maken en aandelen die skyhigh staan. Gokken doe je in het casino.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen met een vermogen van boven de miljoen dat braaf op een spaarrekening van een bank zetten. Die kiezen wel voor iets rendabelere vormen van investering.
Maar stemmen de rijken der aarde dan niet met hun portemonnee?quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is het natuurlijk ook. Piet heeft zeer terecht opgemerkt dat de staat minder geld moet uitgeven. Het is natuurlijk van de zotte om de ene oneerlijke boete (die op werken) wordt verlaagd voor een verhoging van een andere (die op sparen). Zeker nu sparen al minder oplevert dan de 1,2% die de staat van het appeltje voor de dorst wil hebben. Het is niet het belasten van inkomen uit vermogen maar het confisqueren van bezit geworden.
De reactie van Ixnay was er een van onverholen afgunst. De woede over het bezit van een ander spat van het scherm af.
Jij bent gisteren al eerlijk geweest over je beweegredenen en dat opportunisme drijft de mensen als vanouds naar de stembus. Meer geld voor kinderopvang betaald door mijn kinderloze buurman en meer netto loon te betalen door mijn andere spaarzame buurman. Het grote leven op kosten van een ander.
Nee, het is verwerpelijk als je inspeelt op de onderbuik met volksmennerij om het grauw achter je te krijgenquote:Op maandag 27 oktober 2014 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar stemmen de rijken der aarde dan niet met hun portemonnee?
Waarom is het verwerpelijk als de middenklasser aan zijn portemonnee denkt wanneer hij een vakje rood kleurt, maar is het vervolgens volkomen begrijpelijk wanneer een miljonair hetzelfde doet?
Is het dan geen volksmennerij om te dreigen met een exodus van rijkaards als de vermogensbelasting licht wordt verhoogd?quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het is verwerpelijk als je inspeelt op de onderbuik met volksmennerij om het grauw achter je te krijgen
Wederom een compliment voor je retoriekquote:Op maandag 27 oktober 2014 11:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is het dan geen volksmennerij om te dreigen met een exodus van rijkaards als de vermogensbelasting licht wordt verhoogd?
quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Gedeeltelijk. Hierboven staat een keurig rapport van het CBS over wat rijke mensen met hun vermogen hebben gedaan. Dan hoef je i.i.g. niets meer aan te nemen. Ik heb overigens geen cent in aandelen. Bedrijven die geen winst maken en aandelen die skyhigh staan. Gokken doe je in het casino.
quote:In 2011 bestond bijna 60 procent van de bezittingen van miljonairs uit aandelen en obligaties terwijl 13 procent uit bank- en spaartegoeden bestond.
verdubbeling is al licht?quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is het dan geen volksmennerij om te dreigen met een exodus van rijkaards als de vermogensbelasting licht wordt verhoogd?
En dat maakt het moreel?quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind miljoenensalarissen pervers.
Het punt is dat jij slechts oog hebt voor het 'foute gedrag' van een partij.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wederom een compliment voor je retoriek
Vertrekken uit Nederland als de lasten je te gek worden is fout gedrag?quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het punt is dat jij slechts oog hebt voor het 'foute gedrag' van een partij.
Moraal van de onderbuik dus.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat maakt dit voorstel in mijn ogen moreel-goed ja.
Nee, maar daarmee dreigen is net zo goed volksmennerij als de retoriek van de SP.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertrekken uit Nederland als de lasten je te gek worden is fout gedrag?
Uitleggen waarom iets een stompzinnig contraproductief voorstel is, is volksmennerij?quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, maar daarmee dreigen is net zo goed volksmennerij als de retoriek van de SP.
Er zit natuurlijk een verschil tussen 'uitleggen waarom' en per definitie bij iedere progressieve belastingmaatregel roepen dat 'de rijken weggaan' zonder kwantitatieve onderbouwing natuurlijk.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Uitleggen waarom iets een stompzinnig contraproductief voorstel is, is volksmennerij?
En dreigenquote:Op maandag 27 oktober 2014 11:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Uitleggen waarom iets een stompzinnig contraproductief voorstel is, is volksmennerij?
Beweren dat miljonairs massaal Nederland ontvluchten is volksmennerij omdat het simpelweg niet waar is.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zover ik me herinner werd er gezegd dat extreme belasting op rijke mensen dit effect had gehad in Frankrijk, iets wat gewoon een feit is.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Beweren dat miljonairs massaal Nederland ontvluchten is volksmennerij omdat het simpelweg niet waar is.
Zie de post van Monolith.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zover ik me herinner werd er gezegd dat extreme belasting op rijke mensen dit effect had gehad in Frankrijk, iets wat gewoon een feit is.
l'histoire se répètequote:Op maandag 27 oktober 2014 11:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien kunnen we emigreren verbieden.
Nederland is er best goed in om mensen hun belasting in het buitenland te laten betalen, eigenlijk. Niet alleen de Brasschaatbewoners, maar ook iedereen die over de grens gaat tanken of drank haalt vanwege de bizarre accijnzen hier. Maar nee hoor, meneer Wiebes, er lekt echt geen omzet weg over de grens.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
Miljonairs die echt in de maag zitten met te hoge belastingen, verkassen nu ook wel naar buitenland. Niet voor niets wonen zat vermogenden in België.
Jep, zoals de Dieselaccijns verhoging heeft geleid tot dalende inkomsten op de dieselaccijnsquote:Op maandag 27 oktober 2014 11:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nederland is er best goed in om mensen hun belasting in het buitenland te laten betalen, eigenlijk. Niet alleen de Brasschaatbewoners, maar ook iedereen die over de grens gaat tanken of drank haalt vanwege de bizarre accijnzen hier. Maar nee hoor, meneer Wiebes, er lekt echt geen omzet weg over de grens.
Voor 2001 was dit wel waar, dat was zelfs een van de aanleidingen om vermogensrendementsheffing te voeren. En dat was nog in een tijd dat mensen minder mobiel waren, en veel minder dingen virtueel geregeld konden worden.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Beweren dat miljonairs massaal Nederland ontvluchten is volksmennerij omdat het simpelweg niet waar is.
niet binnen de EUquote:Op maandag 27 oktober 2014 11:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien kunnen we emigreren verbieden.
Ik zeg niet dat het niet zo is dat er kapitaalvlucht plaats zal vinden hoor.quote:
Ik kan ook lezen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet zo is dat er kapitaalvlucht plaats zal vinden hoor.
Volksmennerij daarentegen van de SPquote:Op maandag 27 oktober 2014 11:52 schreef KoosVogels het volgende:
Voor alle duidelijkheid: van mij hoeft de vermogenstaks niet omhoog. Maar doen alsof de discussie alleen wordt vervuild door de schreeuwers van de SP, is simpelweg onzin
Retoriek is afkomstig van beide partijen.
En daarom verhuizen hoofdkantoren ook massaal naar de UKquote:Op maandag 27 oktober 2014 11:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet zo is dat er kapitaalvlucht plaats zal vinden hoor.
Dat zal wel degelijk het geval zijn natuurlijk. Nederland profiteert daar ook op een andere wijze van, namelijk door een relatief gunstig belastingklimaat voor multinationals.
Echter, er per definitie vanuit gaan dat een bepaalde belastingmaatregel niet werkt, omdat het een negatief effect heeft op hogere inkomens is iets te kort door de bocht.
Prima plan, en de enige manier om dat te realiseren is minder minder minder uitgeven en niet meer meer meer belasten.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:56 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, het lijkt mij hoog tijd om de middenklasser een beetje te ontzien.
Interesseert mij geen ene reet hoe het kabinet het voor elkaar krijgt. Als ik maar minder belasting hoef te betalen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 12:04 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Prima plan, en de enige manier om dat te realiseren is minder minder minder uitgeven en niet meer meer meer belasten.
Gaat niet gebeuren. Er is namelijk een hele goede reden dat deze groep steeds gepakt wordt. Het is namelijk de grootste groep. Dit betekent dat ze met kleinere ingrepen meer geld op kunnen halen. Doen ze dit omdat deze groep het dan het best kan missen? Absoluut niet. Maar de ingrepen klinken niet zo drastisch. Daardoor komen ze er mee weg. Ze zouden ook gewoon de inkomstenbelasting omhoog kunnen gooien, maar dit valt op. Daarentegen gaan ze gewoon op allemaal losse dingen extra heffingen doen. Denk aan de assurantiebelasting die tov 2008 is verdrievoudigd (van 7% naar 21%)! Daarnaast ook btw omhoog, accijnsbelasting, lagere dekkingen, lagere rentes etc.quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:56 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, het lijkt mij hoog tijd om de middenklasser een beetje te ontzien.
Het gros van die mensen is werkgever om maar iets te noemen. Wil je al hun medewerkers ook ontslaan?quote:Op maandag 27 oktober 2014 13:47 schreef Ixnay het volgende:
Noem dan 1 argument waarom het goed is dat miljonairs in Nederland blijven.
Ze worden alleen maar rijker, dus wat ze aan belasting betalen is niet genoeg om evenwicht te behouden.
Er worden steeds meer mensen afhankelijk van subsidies en kortingen om geen honger en dorst te krijgen. De rijker wordende klasse wordt kleiner en rijker. De klasse die inlevert wordt alleen maar groter. Totdat de kleine elite het in leven houden van de massa mag betalen om een revolutie en hun eigen vernietiging te voorkomen.
Dat laatste heeft ook een naam, communisme, dat is precies waar je naartoe streeft met een krimpende en rijker wordende elite.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |