Volgens mij krijg je als je van 0 af aan begint hetzelfde principe weer. En mag je je handen dichtknijpen als er weer een samenleving als de onze ontstaat.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De overheid zoals we die nu kennen is gewoon een voortzetting van de macht die tot stand kwam door geweld. Het komt voort uit de roofridders en de geestelijkheid. Onder het mom van inspraak regeert nu een andere elite. Ik denk als we vanaf 0 beginnen we nooit meer zo ver afglijden als we nu hebben gedaan. Een wereld zonder overheid en zonder grenzen is veel voor de hand liggender.
Voorlopig subsidiëert jouw god nog gewoon kolencentrales. Het collectiviseren van wegen die vervolgens "gratis" kunnen worden gebruikt is ook niet echt goed voor het milieu.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarmee de vervuilende fossiele energie naar verhouding nog goedkoper wordt en je meer consumptie van energie en dus vervuiling krijgt. Het prijsmechanisme is een notendop.
Iets wat ethisch fout is blijft fout ondanks dat het democratisch besloten is.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat kan wanneer je democratisch afspreekt om maatregelen te treffen om die vervuiling tegen te gaan.
Ik vind mijn vergelijking met de VVE een stuk sterker dan jouw metafoor.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is een metafoor, het is figuurlijk bedoelt.
De schaap: dat zijn mensen waar je geld van kunt plukken
De wolven: mensen die 'een beetje meer' van de sterke schouders vragen....
Onzin natuurlijk, je hebt vele keuzes maar je komt met drogredenen waarom je dat niet wil. Wil je geen overheidsinvloed dan kan je prima naar Somalië of gezellig naar de Pathaanse gebieden in Pakistan. Of je kan binnen onze westerse democratie proberen tot een ander model te komen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En dat is nou juist wat er fout aan is, je kunt niet kiezen.
De overheid roept al jaren dat ze 'problemen' gaat oplossen maar faalt daar tot op heden in. Het enige wat ze voor elkaar heeft gekregen is het creëren van een onderklasse en ze heeft ervoor gezorgd dat beide ouders moeten werken om rond te komen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:43 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Een beetje lullig dat mensen zouden moeten wachten tot er een fatsoenlijke oplossing bedacht wordt.
Ik ben een minarchist, maar misschien zou je dat punt moeten aankaarten bij heiden6 want hij is geloof ik anarcho-kapitalist.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In de praktijk lijkt het wel het gevolg te zijn van geen overheid.
Je bent weer eens aan het projecteren.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:50 schreef 99.999 het volgende:
je wilt de rest van de samenleving armoede en ellende opdringen...
Mijn God? Ik ben niet van het geloven in een utopie hoorquote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:48 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Voorlopig subsidiëert jouw god nog gewoon kolencentrales. Het collectiviseren van wegen die vervolgens "gratis" kunnen worden gebruikt is ook niet echt goed voor het milieu.
Ik ben een echte libertariër ja.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben een minarchist, maar misschien zou je dat punt moeten aankaarten bij heiden6 want hij is geloof ik anarcho-kapitalist.
Leuk maar het alternatief is uiteindelijk voor de samenleving stukken beroerder.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Iets wat ethisch fout is blijft fout ondanks dat het democratisch besloten is.
Jij bent aanhanger van het irrationele geloof in de legitimiteit van de staat.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mijn God? Ik ben niet van het geloven in een utopie hoor. Dat is toch meer jouw dingetje. Ik besef juist dat er met het minst beroerde staatsmodel nog veel mis is.
Oh, je wilt geen libertarische samenleving introduceren in Nederland?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:52 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je bent weer eens aan het projecteren.
Je wilt de rest van de samenleving vrij in hun keuzes laten en verwacht van hen dat ze jou daarin ook vrij laten. Je dringt juist niemand iets op.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, je hebt vele keuzes maar je komt met drogredenen waarom je dat niet wil. Wil je geen overheidsinvloed dan kan je prima naar Somalië of gezellig naar de Pathaanse gebieden in Pakistan. Of je kan binnen onze westerse democratie proberen tot een ander model te komen.
Echter dat is blijkbaar niet goed genoeg, je wilt de rest van de samenleving armoede en ellende opdringen...
Aha, goed verhaal.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Jij bent aanhanger van het irrationele geloof in de legitimiteit van de staat.
Oh, je wilt geen libertarische samenleving van de grond krijgen in Nederland?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je wilt de rest van de samenleving vrij in hun keuzes laten en verwacht van hen dat ze jou daarin ook vrij laten. Je dringt juist niemand iets op.
Dat wil iedere libertarier maar het staat jou vrij om lid te worden van een club die je de staat noemt en belasting aan ze te betalen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, je wilt geen libertarische samenleving introduceren in Nederland?
Je kunt altijd de VVE verlaten, dat is het verschil. Bij de overheid heb je geen opt-out. Maar je accepteert dat argument niet.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik vind mijn vergelijking met de VVE een stuk sterker dan jouw metafoor.
In de VVE betaal je ook mee aan de lift als je op de begane grond woont en er nooit gebruik van maakt. Of zijn het dan ook wolven die het schaap besluiten op te eten?
Je hebt een vrije markt aan sociale contracten. Ieder land.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt altijd de VVE verlaten, dat is het verschil. Bij de overheid heb je geen opt-out. Maar je accepteert dat argument niet.
Mensen een ellendig bestaan laten leiden omdat je al je geld voor jezelf wil houden al helemaal niet.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:42 schreef Libertarisch het volgende:
En mensen naar de andere kant van de wereld trappen omdat je ze anders zou afpersen is ook niet erg sociaal.
Leg uit.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:55 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je hebt een vrije markt aan sociale contracten. Ieder land.
Ik wil dat mensen stoppen met geweld initiëren tegen elkaar. Jij wilt dat op grote schaal blijven doen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, je wilt geen libertarische samenleving introduceren in Nederland?
Sinds de overheid is gegroeid in de westerse wereld is de economische groei alleen maar afgenomen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen een ellendig bestaan laten leiden omdat je al je geld voor jezelf wil houden al helemaal niet.
Hehe. Eindelijk iemand die eerlijk is. Je wilt andermans geld hebben en daarom moeten we een staat en een overheid hebben. Dank je.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen een ellendig bestaan laten leiden omdat je al je geld voor jezelf wil houden al helemaal niet.
Dus je wilt die ellende aan onze maatschappij opdringen. Kan je wel omheen draaien maar dat schiet niet zo op.quote:
Het staat jou vrij om te verhuizen. Hoef je mij je ellende ook niet op te dringen.quote:maar het staat jou vrij om lid te worden van een club die je de staat noemt en belasting aan ze te betalen.
Het geweld is wat beter zichtbaar en wat meer direct aanwezig (in plaats van slechts de dreiging ervan) maar het concept is hetzelfde.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:55 schreef wipes66 het volgende:
plaatselijke warlords in somalië zijn voor veel libertariers conceptueel niet heel verschillend van de moderne geïnstitutionaliseerde variant; de overheid. alle bezwaren zijn hetzelfde...
De overheid is er al decennia afwezig. Dan moet Utopia toch bijna van de grond komen?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:55 schreef wipes66 het volgende:
plaatselijke warlords in somalië zijn voor veel libertariers conceptueel niet heel verschillend van de moderne geïnstitutionaliseerde variant; de overheid. alle bezwaren zijn hetzelfde...
Je bent wederom aan het projecteren. Je kunt vrijheid niet aan iemand opdringen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus je wilt die ellende aan onze maatschappij opdringen. Kan je wel omheen draaien maar dat schiet niet zo op.
[..]
Het staat jou vrij om te verhuizen. Hoef je mij je ellende ook niet op te dringen.
Voor jou veranderd er niets. Je kan je organiseren zoals jij het prettig vind.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus je wilt die ellende aan onze maatschappij opdringen. Kan je wel omheen draaien maar dat schiet niet zo op.
[..]
Het staat jou vrij om te verhuizen. Hoef je mij je ellende ook niet op te dringen.
Omdat het onzin is. Wil je de VVE verlaten dan moet je verhuizen. Dat gaat ook op voor onze samenleving. Je kan altijd vertrekken.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt altijd de VVE verlaten, dat is het verschil. Bij de overheid heb je geen opt-out. Maar je accepteert dat argument niet.
Dit argument is wel erg vaak gebruikt, maar ieder land biedt eigen sociale contracten aan.quote:
Je wilt, met geweld, je libertarische maatschappij aan onze samenleving opdringen. Dat is heel wat concreter geweld initiëren dan ik zou willen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:56 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik wil dat mensen stoppen met geweld initiëren tegen elkaar. Jij wilt dat op grote schaal blijven doen.
Nee, dat wil ik niet. Je hebt het blijkbaar nog steeds niet begrepen. Of je doet alsof.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je wilt, met geweld, je libertarische maatschappij aan onze samenleving opdringen. Dat is heel wat concreter geweld initiëren dan ik zou willen.
Je wilt de maatschappij drastisch omgooien en dat opdringen. Veel leuker kan ik het niet maken...quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je bent wederom aan het projecteren. Je kunt vrijheid niet aan iemand opdringen.
Vrije burgers zijn het schrikbeeld van iedere bestuurder. Geen overheid heeft er belang bij als de burgers zelf al hun problemen oplossen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:58 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dit argument is wel erg vaak gebruikt, maar ieder land biedt eigen sociale contracten aan.
Als het libertarisme zou werken, zou dan een land niet slim genoeg zijn om zich positief te onderscheiden en daarom zelf het libertarisme in te gaan voeren?
Als je dit niet erkent, dan erken je dus ook dat de vrije markt blijkbaar toch niet zo efficiënt werkt, want anders had de vrije markt aan sociale contracten wel een libertarische staat. Erken je dit wel, dan besef je dus dat dit dus de beste staatsvorm is.
Oh, je blijft gewoon bijdragen aan de maatschappij en belasting betalen?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Voor jou veranderd er niets. Je kan je organiseren zoals jij het prettig vind.
We willen voor wie het wil alles bij het oude laten.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je wilt de maatschappij drastisch omgooien en dat opdringen. Veel leuker kan ik het niet maken...
Voorlopig moet je het dan doen met de overheid zoals we die hebben en die proberen te veranderen. Wat ik al een paar keer gezegd heb: het draagvlak voor jouw libertarische overheid ontbreekt in NL.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben een minarchist, maar misschien zou je dat punt moeten aankaarten bij heiden6 want hij is geloof ik anarcho-kapitalist.
Oh, je wilt dus toch geen libertarische maatschappij introduceren in onze samenleving? Wat is dan je probleem?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:00 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nee, dat wil ik niet. Je hebt het blijkbaar nog steeds niet begrepen. Of je doet alsof.
Nee. Ik ga netjes betalen voor de diensten die ik wens af te nemen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, je blijft gewoon bijdragen aan de maatschappij en belasting betalen?
Of gaan er toch wel dingen veranderen wanneer jij je freeriderssamenleving op gaat dringen?
Dat heeft weinig met de sociale zekerheid te maken. Als je mensen hun geld afpersen asociaal noemt, noem ik jouw ideaal van een samenleving asociaal.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Sinds de overheid is gegroeid in de westerse wereld is de economische groei alleen maar afgenomen.
Aha en de rest mag lekker wapens dragen en de freerider uithangen? Je wilt de maatschappij gewoon ellende opdringen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
We willen voor wie het wil alles bij het oude laten.
Precies.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat het onzin is. Wil je de VVE verlaten dan moet je verhuizen. Dat gaat ook op voor onze samenleving. Je kan altijd vertrekken.
Welke mensen wordt hun geld afgeperst? De mensen die produceren bedoel je?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat heeft weinig met de sociale zekerheid te maken. Als je mensen hun geld afpersen asociaal noemt, noem ik jouw ideaal van een samenleving asociaal.
En waar wil je dan gaan wonen? Want of je wil of niet (en zelfs als je het er niet mee eens bent), je profiteert toch mee aan dingen waarvoor je niet betaalt. En dat wordt niet geaccepteerd.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
We willen voor wie het wil alles bij het oude laten.
Ok, je wilt je systeem dus gewoon met geweld opdringen. Zijn we daar ook weer over uit. Was dat nu zo lastig om te erkennen?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Ik ga netjes betalen voor de diensten die ik wens af te nemen.
Dat doen ook al heel veel mensen maar die komen dan bij de volgende VVE terecht. Een rijtjeshuis of een vrijstaande woning behoort niet tot de opties waar het samenleven betreft.quote:
Ik wil dat er bepaalde collectieve voorzieningen relatief vrij beschikbaar zijn. Zoals onderwijs en zorg. En daarvoor is het noodzakelijk om belastingen te heffen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hehe. Eindelijk iemand die eerlijk is. Je wilt andermans geld hebben en daarom moeten we een staat en een overheid hebben.
Nee als ik ergens van profiteer dan neem ik het af en moet ik betalen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En waar wil je dan gaan wonen? Want of je wil of niet (en zelfs als je het er niet mee eens bent), je profiteert toch mee aan dingen waarvoor je niet betaalt. En dat wordt niet geaccepteerd.
Hij woont volgens mij zelfs onder zeeniveau in een polder.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En waar wil je dan gaan wonen? Want of je wil of niet (en zelfs als je het er niet mee eens bent), je profiteert toch mee aan dingen waarvoor je niet betaalt. En dat wordt niet geaccepteerd.
Precies. Jij pleit voor ongelijkheid en daarmee een samenleving die op tal van vlakken slechter af is dan de landen die bovenaan de OECD-index prijken. Asociaal is wat dat betreft ook maar relatief.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
Welke mensen wordt hun geld afgeperst? De mensen die produceren bedoel je?
Wij libertariers zijn van mening dat de prijs van beiden omlaag gaat en de kwaliteit ophoog als de markt daarin mag voorzien. Dat is namelijk het geval met alle producten en diensten die de overheid niet verzorgd.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik wil dat er bepaalde collectieve voorzieningen relatief vrij beschikbaar zijn. Zoals onderwijs en zorg. En daarvoor is het noodzakelijk om belastingen te heffen.
Dat is natuurlijk feitelijk onjuist.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wij libertariers zijn van mening dat de prijs van beiden omlaag gaat en de kwaliteit ophoog als de markt daarin mag voorzien. Dat is namelijk het geval met alle producten en diensten die de overheid niet verzorgd.
Je profiteert van het feit dat je woont in een land waar mensen over het algemeen een goed leven leiden en gelukkiger zijn dan in bijvoorbeeld India.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee als ik ergens van profiteer dan neem ik het af en moet ik betalen.
Er zijn in dit topic al een aantal voorbeelden de revue gepasseerd die die claim tegenspreken.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wij libertariers zijn van mening dat de prijs van beiden omlaag gaat en de kwaliteit ophoog als de markt daarin mag voorzien.
Niet voor de mensen die dat niet willen, jij mag je gewoon laten afpersen als je wilt.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je wilt de maatschappij drastisch omgooien en dat opdringen. Veel leuker kan ik het niet maken...
Een libertarische overheid bestaat niet.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Voorlopig moet je het dan doen met de overheid zoals we die hebben en die proberen te veranderen. Wat ik al een paar keer gezegd heb: het draagvlak voor jouw libertarische overheid ontbreekt in NL.
Ik zeg toch ook niet dat die bestaat?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een libertarische overheid bestaat niet.
Ik wil de mensen die produceren juist een beter leven laten hebben. Je wilt ze de helft van hun geld afnemen en ze er niets voor terug geven omdat je vind dat ze genoeg overhouden om dat ook nog allemaal eens zelf te betalen. Jij wil dat mensen elkanders arbeid niet meer in kunnen huren omdat je bij elke keer dat geld van eigenaar verwisseld de helft weer naar de staat moet. Jij pleit voor een samenleving waarin vrije interactie tussen mensen ernstig wordt belemmerd. Jij wil dat iemand na een dag werken alle klussen in en rond zijn huis ook nog eens zelf gaat doen omdat hij vier dagen moet werken om een ander voor een dag loon te kunnen betalen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Precies. Jij pleit voor ongelijkheid en daarmee een samenleving die op tal van vlakken slechter af is dan de landen die bovenaan de OECD-index prijken. Asociaal is wat dat betreft ook maar relatief.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |