Het originele artikel staat hier en is zeker de moeite waard.quote:De Nederlandse kunstenaar Nelle Boer heeft bekendgemaakt dat hij de man is achter de fictieve Marokkaanse opiniemaker Nizar Mourabit. Mourabit publiceerde het voorbije jaar verschillende opiniestukken op websites en in kranten in Nederland.
Nizar Mourabit heeft op de Nederlandse nieuwssite de Correspondent zijn ware identiteit onthuld. Het is een fictief personage dat gecreëerd werd door de kunstenaar Nelle Boer.
Boer startte in november 2013 een Facebookpagina onder een valse identiteit op. In minder dan een jaar tijd werd de fictieve Marokkaanse politicoloog een veelgevraagde opiniemaker die stukken schreef voor onder meer de opiniewebsite Joop.nl en de krant Trouw.
De kunstenaar begon het initiatief om te ervaren hoe het is om Marokkaan in Nederland te zijn. De voorbije maanden werd Mourabit steeds meer gevraagd om op radio en televisie te verschijnen.
Die laatste groep is wel vreselijk door de mand gevallen in dit verhaal. Iedereen die met mooie praatjes op de proppen komt, krijgt kennelijk zonder veel controle een podium.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:01 schreef De_Guidance het volgende:
Hij heeft in ieder geval wel lol gehad, zowel met de mensen die kritisch zijn op de multiculturele samenleving als de mensen die positief zijn erover.
Dat is natuurlijk onzin. De tegenstanders proberen het inderdaad zo te framen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die laatste groep is wel vreselijk door de mand gevallen in dit verhaal. Iedereen die met mooie praatjes op de proppen komt, krijgt kennelijk zonder veel controle een podium.
Die mensen gaven een volkomen ongekwalificeerde man (en een bekend leugenaar) een podium om ongefundeerde stukjes te schrijven omdat wat hij schreef hen beviel. Hoe kun je het anders zien dan?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:05 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. De tegenstanders proberen het inderdaad zo te framen.
Niet naast je slippers gaan lopen he.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:10 schreef Arias1913 het volgende:
Zo zaaien ze haat onder het volk...
Wanneer is die Marokkanen obsessie es afgelopen , waarom willen jullie graag zoals ons zijn? ( knap,grappig,lef) .
Me nike air maxje,s bedoel je :pquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:12 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Niet naast je slippers gaan lopen he.
Op welke manier?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:12 schreef Rockefellow het volgende:
Deze situatie geeft aan hoe armoedig het gesteld is met Marokkanen in het publieke debat.
We willen geen publieke debatquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:12 schreef Rockefellow het volgende:
Deze situatie geeft aan hoe armoedig het gesteld is met Marokkanen in het publieke debat.
Volgens mij ben jij net zo Marokkaans als Nizar Mourabit.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:14 schreef Arias1913 het volgende:
[..]
We willen geen publieke debat
gewoon ons met rust laten/
En jij als Geert Wildersquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij net zo Marokkaans als Nizar Mourabit.
Vooral als ze iemand kunnen vinden die ook nog tot de PC-doelgroep behoort. Daar zijn ze dol op.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die laatste groep is wel vreselijk door de mand gevallen in dit verhaal. Iedereen die met mooie praatjes op de proppen komt, krijgt kennelijk zonder veel controle een podium.
Jammer dat 'ze' een halve analfabeet als spreekbuis hebben aangenomen. Of ben jij toch niet de woordvoerder voor alle Marokkaanse Nederlanders?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:14 schreef Arias1913 het volgende:
[..]
We willen geen publieke debat
gewoon ons met rust laten/
Leuk, die verzonnen verhalen van jou.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vooral als ze iemand kunnen vinden die ook nog tot de PC-doelgroep behoort. Daar zijn ze dol op.
Zelf heb ik een neger-account op Joop. Dan gaan mensen daar ook met zijden handschoentjes met je om. Niets leuker dan een blank Gutmensch beschuldigen van racisme via een kromme redenering en dan zien hoe ze zich in alle bochten wringen en vernederen om je tegemoet te komen.
Ben gewoon aan het trollen ff me laatste uurtje volmaken :pquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:18 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Als je wilt dat ze je met rust laten zou het helpen als je niet zo zou happen
hahahahaquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:19 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Leuk, die verzonnen verhalen van jou.
Ze worden wel steeds slechter.
Ik ben ook volledig Nederlands. Geboren in Roffa.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee hoor, ik ben volledig Nederlands. Wilders is deels Indonesisch.
Ik lees toch echt wat anders in het artikel op de Correspondent. Onder meer hoe gemakkelijk hij overal werd omarmd; enorm gretig. Dat Nederlanders hem als Marokkaan zagen, ook al wilde hij als Nederlander worden gezien. En dat Marokkanen daar dan weer over klaagden, want hij was toch eerst en vooral Marokkaan, dan pas Nederlander.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 15:22 schreef Kingstown het volgende:
Op zich wel een leuke actie, maar wat heeft hij ermee bereikt? Dat de Nederlandse media lui zijn dat wisten we al en verder levert het ook geen echte nieuwe inzichten op. Zolang Nelle er plezier aan heeft gehad prima verder en dat gun ik hem van harte, maar de uitkomst voor buitenstaanders is wel heel schraal.
Dat lees ik ook, maar dat is geen nieuws/nieuw inzicht voor mij. Voor hem mss wel, dat zou kunnen, maar ik heb in het hele stuk niets gelezen waarvan ik dacht "goh....verrassend!".quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:09 schreef Elfletterig het volgende:
Ik lees toch echt wat anders in het artikel op de Correspondent. Onder meer hoe gemakkelijk hij overal werd omarmd; enorm gretig. Dat Nederlanders hem als Marokkaan zagen, ook al wilde hij als Nederlander worden gezien. En dat Marokkanen daar dan weer over klaagden, want hij was toch eerst en vooral Marokkaan, dan pas Nederlander.
Bron: http://www.geenstijl.nl/m(...)dgooit_in_syrie.htmlquote:Ook Vriend Van de GeenStijl Peter Breedveld plaatste lustig stukken van Mourabit. Eén zo'n stuk op FrontaalNaakt stond vol valse beschuldigingen, keiharde leugens en lasterende smaad jegens onze Annabel Nanninga. (...)
Dankzij deze totaal gestoorde argumentatie bracht Nelle Boer het welzijn van Annabel in gevaar. Boeiend, Annabel was van GeenStijl. Die zijn onfatsoenlijk & stom en mag je dus zonder scrupules kapot maken als collaterale schade van je kunstproject of opinieblogje. (...)
Dit "kunstproject" is een grove belediging voor Marokkanen die wel een gegronde mening intellectueel kunnen verwoorden. En schadelijk voor hun geloofwaardigheid. Met dank aan Nelle Boer. Nizar Mourabit is de waanzin van een aandachtsgeile gek die bereid is anderen met leugens ernstig te belasteren om zelf ook eens iets te mogen zeggen, en de waanzin van de triggerhappy lastermedia die daar maar al te graag in meegaan.
De gretigheid waarmee bepaalde websites en blogs deze man wilde inlijven, is wel veelzeggend. Hij hoefde zich maar even als Marokkaan te profileren en kreeg meteen zijn verhalen op tal van plaatsen gepubliceerd...quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat lees ik ook, maar dat is geen nieuws/nieuw inzicht voor mij. Voor hem mss wel, dat zou kunnen, maar ik heb in het hele stuk niets gelezen waarvan ik dacht "goh....verrassend!".
De lol van zo'n actie kan ik me prima voorstellen, maar ik hoop dan altijd op een iets interessantere uitkomst.....of mijn verwachtingspatroon ligt te hoog. Dat kan ook.
Wat een rare reactie...quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:24 schreef Elfletterig het volgende:
GeenStijl, die dus de boot in ging door heel vurig een artikel van deze man te fileren, reageert wel een beetje kinderachtig.
[..]
Bron: http://www.geenstijl.nl/m(...)dgooit_in_syrie.html
Alle media willen graag een Marokkaanse opiniemaker hebben die zich een beetje fatsoenlijk kan verwoorden, aangezien Marokkanen hot zijn in de media en bijna alle media hebben er dan ook 1.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:26 schreef Elfletterig het volgende:
De gretigheid waarmee bepaalde websites en blogs deze man wilde inlijven, is wel veelzeggend. Hij hoefde zich maar even als Marokkaan te profileren en kreeg meteen zijn verhalen op tal van plaatsen gepubliceerd...
die had ik vorig jaar aan unicef gedoneertquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:14 schreef Arias1913 het volgende:
[..]
Me nike air maxje,s bedoel je :p
Relevant:quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:18 schreef LXIV het volgende:
Zelf heb ik een neger-account op Joop. Dan gaan mensen daar ook met zijden handschoentjes met je om. Niets leuker dan een blank Gutmensch beschuldigen van racisme via een kromme redenering en dan zien hoe ze zich in alle bochten wringen en vernederen om je tegemoet te komen.
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vooral als ze iemand kunnen vinden die ook nog tot de PC-doelgroep behoort. Daar zijn ze dol op.
Ik heb zijn "My=AT" -gemailedquote:Op donderdag 23 oktober 2014 08:44 schreef BlauweSporttas het volgende:
s ze iemand kunnen vinden die ook nog tot de PC-doelgroep behoort. Daar zijn ze dol op.
Zelf heb ik een neger-account op Joop. Dan gaan mensen daar ook met zijden handschoentjes met je om. Niets leuker dan een blank Gutmensch beschuldigen van racisme via een kromme redenering en dan zien ho
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
quote:Hij dacht op veel steun en herkenning uit de Marokkaanse gemeenschap te kunnen rekenen, maar kwam van een koude kermis thuis. ‘Veel Nederlanders reageerden onder mijn stukken met de boodschap dat ik voor altijd een Marokkaan zou blijven. Veel Marokkanen waren dat verrassend genoeg met hen eens, en verweten me dat ik in de eerste plaats Marokkaan, en dan pas Nederlander was. Dat vond ik op een bepaalde manier wel schokkend, dat ook de tweede en derde generatie Marokkanen zo denkt.’
Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet vermakelijk vind, maar ik neem het niet heel serieus. GeenStijl verslaat geen nieuws, ze verslaan relletjes. Zo nodig creëren ze er zelf wel een. Je moet ze niet te serieus nemen, dat doen ze zelf ook niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:24 schreef Elfletterig het volgende:
GeenStijl, die dus de boot in ging door heel vurig een artikel van deze man te fileren, reageert wel een beetje kinderachtig.
[..]
Bron: http://www.geenstijl.nl/m(...)dgooit_in_syrie.html
Vind je dat niet een beetje raar? Van een journalist zou je toch verwachten dat hij tenminste zijn bronnen checkt?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:35 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Alle media willen graag een Marokkaanse opiniemaker hebben die zich een beetje fatsoenlijk kan verwoorden, aangezien Marokkanen hot zijn in de media en bijna alle media hebben er dan ook 1.
Zelfs GS doet daar aan mee.
Zelfde geldt voor vrouwen. Knuffel-allochtoon en excuus-Truus zijn toch ook voor jou geen onbekende begrippen naar ik aanneem. Als je maar 1-maal binnen bent (en dat is vaak het moeilijkste), dan gaat het balletje vanzelf rollen.
Jij en ik kunnen hetzelfde bereiken als we daar een jaar lang ons best voor zouden willen doen.
Als ze een punt heeft dat het niet zorgvuldig genoeg screenen van stukjesschrijvers geen misstand is, dan ziet ze i.i.g. nog één belangrijk resultaat over het hoofd:quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)d/100110780-131550f8
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik lees toch echt wat anders in het artikel op de Correspondent. Onder meer hoe gemakkelijk hij overal werd omarmd; enorm gretig. Dat Nederlanders hem als Marokkaan zagen, ook al wilde hij als Nederlander worden gezien. En dat Marokkanen daar dan weer over klaagden, want hij was toch eerst en vooral Marokkaan, dan pas Nederlander.
Ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Halsema stelt dat Boers geen grote onthullingen doet, maar het gemak waarmee zo'n overduidelijke fraudeur toegang krijgt tot prominente podia is op z'n zachtst gezegd onthutsend te noemen. Het is misschien niet wereldschokkend, maar het is toch een opvallende conclusie.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is maar net hoe belangrijk jij dat punt vindt en of je de ervaringen van Elfletterig deelt. Dat is in mijn geval niet zo - dus ik vind haar over geheel genomen een punt hebben.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Als ze een punt heeft dat het niet zorgvuldig genoeg screenen van stukjesschrijvers geen misstand is, dan ziet ze i.i.g. nog één belangrijk resultaat over het hoofd:
[..]
Ervaringen van Elfletterig? Het staat min of meer letterlijk in het originele artikel op De Correspondent hoor.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is maar net hoe belangrijk jij dat punt vindt en of je de ervaringen van Elfletterig deelt. Dat is in mijn geval niet zo - dus ik vind haar over geheel genomen een punt hebben.
Lijkt mij dan weer niet. Het is al sinds jaar en dag duidelijk dat het zo werkt. Het is niet iets nieuws, het is niet wereldschokkend - en derhalve dus ook geen opvallende conclusie. Niemand screent nooit wat, zolang het maar een sappig verhaal is - scoort het dan ben je welkom. Denk aan de talloze foute telegraaf-artikelen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Halsema stelt dat Boers geen grote onthullingen doet, maar het gemak waarmee zo'n overduidelijke fraudeur toegang krijgt tot prominente podia is op z'n zachtst gezegd onthutsend te noemen. Het is misschien niet wereldschokkend, maar het is toch een opvallende conclusie.
Oh gossie - en dan is dat meteen een absoluut feitelijk wereldlijk gegeven dat het altijd zo is ofzo? Het artikel van de correspondent is evengoed gebaseerd op ervaringen - geen absolute voor iedereen geldende waarheden.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Ervaringen van Elfletterig? Het staat min of meer letterlijk in het originele artikel op De Correspondent hoor.
Jij vindt toch zelf ook dat Marokkanen niet hoeven te integreren (behalve de taal te leren) en zich vooral als Marokkaan en niet als Nederlander moeten zienquote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh gossie - en dan is dat meteen een absoluut feitelijk wereldlijk gegeven dat het altijd zo is ofzo?
Oh? Want het staat in de Correspondent? Nee ja, dan zal ik dat wel vinden.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij vindt toch zelf ook dat Marokkanen niet hoeven te integreren (behalve de taal te leren) en zich vooral als Marokkaan en niet als Nederlander moeten zien
Deze onzin meen je, hopelijk, toch niet serieus? Los van wat sympathie voor Zwarte Piet kan ik FOK! niet op een rechtse voorkeur betrappen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is trouwens meteen het verschil tussen GeenStijl en de FOK!FP. Allebei datzelfde vieze rechtse randje, maar GS doet het met zo'n vette knipoog dat het leuk blijft. De mensen van de FP nemen zichzelf veel te serieus en daardoor wordt het niet leuk, maar eng.
Nee, je hebt zelf hier op Fok! wel eens dingen van die strekking in discussie met mij gezegd.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh? Want het staat in de Correspondent? Nee ja, dan zal ik dat wel vinden.
Nou dan verneem ik dat graag.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, je hebt zelf hier op Fok! wel eens dingen van die strekking in discussie met mij gezegd.
Uiterst correcte analyse.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is trouwens meteen het verschil tussen GeenStijl en de FOK!FP. Allebei datzelfde vieze rechtse randje, maar GS doet het met zo'n vette knipoog dat het leuk blijft. De mensen van de FP nemen zichzelf veel te serieus en daardoor wordt het niet leuk, maar eng.
De media verzwijgen het vakkundig, omdat ze weten wat het zal doen voor hun betrouwbaarheid. En iedereen die erop wijst, krijgt te horen dat het allemaal wel meevalt. Nu bewijst iemand dat het niet meevalt, en wordt die afgedaan als 'irrelevant' en 'open deuren intrappen'. Voor een journalist - i.e., iemand die bekend is met deze praktijken omdat hij eraan meedoet - zal het best vanzelfsprekend zijn. Maar voor het grote publiek kan dit niet vaak genoeg bekendgemaakt worden.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Lijkt mij dan weer niet. Het is al sinds jaar en dag duidelijk dat het zo werkt. Het is niet iets nieuws, het is niet wereldschokkend - en derhalve dus ook geen opvallende conclusie. Niemand screent nooit wat, zolang het maar een sappig verhaal is - scoort het dan ben je welkom. Denk aan de talloze foute telegraaf-artikelen.
LOL, de FP is een broeinest van extreemrechts. Daar kom je als gematigde nog niet meer tussen. En ook verschillende redacteurs houden er erg rechtse denkbeelden op na.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Deze onzin meen je, hopelijk, toch niet serieus? Los van wat sympathie voor Zwarte Piet kan ik FOK! niet op een rechtse voorkeur betrappen.
Wat je wél ziet, is dat de reageerders op de Frontpage wat rechtser zijn en op de fora een tandje linkser. Maar links en rechts zijn subjectieve begrippen. Ik sta tegenwoordig ook al als extreem-rechts te boek bij sommigen.
quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:35 schreef Igen het volgende:
Ervaringen van Elfletterig? Het staat min of meer letterlijk in het originele artikel op De Correspondent hoor.
quote:
quote:Op zondag 1 juni 2014 16:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Heel simpel, meedraaien binnen de maatschappij op een niveau zoals ook de autochtonen dat doen. Dat ziet toe op taal, de sociaal-economische positie binnen de maatschappij en dergelijke. Het ziet niet op culturele aspecten als religie, naam of het trouwen binnen de eigen groep.
Voila.quote:Op zondag 1 juni 2014 17:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Soort zoekt soort is een vrij menselijke eigenschap. Mensen hebben bovendien behoefte aan begrip. Aan een etnische komaf zijn vaak ook andere zaken verbonden, waaronder religie.
Wow, dat is een erg knappe verdraaiing van bovenstaande posts. Er staat nergens dat ik pleit voor het niet-integreren - noch dat Marokkanen maar altijd Marokkaan moeten blijven. Als dit als bewijs moet dienen ben je wel erg ver heen m.b.t. framing.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:46 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
[..]
Voila.
Die kunstenaar heeft geprobeerd om als individu dit te doorbreken. Om ondanks zijn (gefakete) Marokkaanse afkomst niet via "soort zoekt soort" in het hokje van moslim-allochtonen geduwd te worden, maar om gewoon als Nederlander zonder religieuze identiteit gezien te worden. Maar dat is dus onmogelijk, de dwangen van uitsluiting door autochtonen en van toeëigening door Marokkaanse allochtonen zijn blijkbaar enorm sterk.
Extreem-rechts is in het politieke spectrum van Elf het politieke midden. Dus het heeft geen zin om daarover met hem in discussie te gaan. Allochtonenhaat is ook 'kritiek op allochtonen'. Leugens verkondigen over Marokkanen en of moslims is 'de politiek correcte barricade doorbreken'. Bepaalde problematiek overdrijven is 'zaken aankaarten'. Enzovoorts.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
LOL, de FP is een broeinest van extreemrechts. Daar kom je als gematigde nog niet meer tussen. En ook verschillende redacteurs houden er erg rechtse denkbeelden op na.
Als ik in dat andere topic zei dat het beter was als Marokkanen zich meer als een gewone Nederlander zouden voelen en gedragen, dan kwam jij met die redeneringen aan om het goed te praten dat Marokkanen ondanks hun Nederlandse staatsburgerschap een soort parallelle samenleving blijven vormen. Daarnaast distantieer je je hier ook niet van de constatering van Nelle Boer, je doet het alleen af als "niet zo belangrijk".quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wow, dat is een erg knappe verdraaiing van bovenstaande posts. Er staat nergens dat ik pleit voor het niet-integreren - noch dat Marokkanen maar altijd Marokkaan moeten blijven. Als dit als bewijs moet dienen ben je wel erg ver heen m.b.t. framing.
Allereerst distantieer ik mij ervan omdat het zijn ervaringen zijn en niet de mijne. Ik ben niet verplicht iets te vinden omdat iemand anders bepaalde ervaringen heeft gehad die zijn mening hebben gevormd. Dat is zoiets zeggen als dat ik maar tegen Zwarte Piet moet zijn omdat iemand anders er negatieve ervaringen mee heeft gehad.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:54 schreef Igen het volgende:
Als ik in dat andere topic zei dat het beter was als Marokkanen zich meer als een gewone Nederlander zouden voelen en gedragen, dan kwam jij met die redeneringen aan om het goed te praten dat Marokkanen ondanks hun Nederlandse staatsburgerschap een soort parallelle samenleving blijven vormen. Daarnaast distantieer je je hier ook niet van de constatering van Nelle Boer, je doet het alleen af als "niet zo belangrijk".
Omdat de argumenten op iets totaal anders betrekking hebben. Als ik een ronde auto zie, dan zeg ik dat ik 'm lelijk vindt. Dan moet je niet 2 dagen later met een bal komen en tegen mij zeggen ' ja je vindt m'n bal ook vast lelijk, want deze is ook rond'.quote:Dus vertel me, als ik iets afkeur, en jij steekt veel moeite in het construeren van tegenargumenten tegen die afkeuring, hoe kan je daar dan iets anders uit concluderen dan dat jij het dan blijkbaar goedkeurt?
Denk het niet. Mensen zijn hier eerlijker.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:05 schreef Mutant01 het volgende:
En laten we wel wezen - de visie van bepaalde autochtonen dat succesvolle Marokkanen - Nederlanders zijn en falende Marokkanen - wel echt Marokkanen is niet een oude. Wat dat betreft kun je die hypocrisie niet aan bepaalde Marokkanen wijten. Succesvol of niet-succesvol ze zijn en blijven Marokkaan, is hun mening.
Los van het bovenstaande is dat wel het laatste waar ik mij aan kan storen. In de dagelijkse praktijk zijn mijn ervaringen namelijk volstrekt anders - en spreken mensen mij niet aan als Marokkaan of als Nederlander, maar als persoon. Ze beoordelen mij dan ook niet op etnische komaf, kleur of religieuze achtergrond, maar op basis van handelingen.
Fok!-members lijken nogal ver van de praktijk op straat en in de buitenwereld te zitten.
Dit zei MLK ook.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:05 schreef Mutant01 het volgende:
Ze beoordelen mij dan ook niet op etnische komaf, kleur of religieuze achtergrond, maar op basis van handelingen.
En dan een papier opsturen van Homeland Securityquote:Ik had een CIA-document vervaardigd, waaruit zou moeten blijken dat ik in werkelijkheid een spion zou zijn, die trachtte te infiltreren in de gemeenschap van westerse jihadstrijders.’
Anonimiteit en onfatsoenlijkheid gaan doorgaans hand in hand. Dat betekent niet dat ze ook eerlijker zijn. Mensen verkondigen makkelijker extreme meningen waar ze niet altijd achter staan.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:07 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Denk het niet. Mensen zijn hier eerlijker.
Heb jij dan überhaupt de wens om niet als islamitische Marokkaan maar als Nederlander gezien te worden?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Allereerst distantieer ik mij ervan omdat het zijn ervaringen zijn en niet de mijne.
De ervaring van Nelle Boer is dus dat je die identiteit gebaseerd op religie niet eens kan opgeven, zelfs als je het wel wil.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ten tweede geldt dat ik, zoals ook in de aangehaalde posts zeg, pleit voor integratie op aardig wat vlakken. Maar het is inderdaad onzinnig om te stellen dat mensen hun cultuur en religie moeten opgeven om dan pas voor volle Nederlander aangezien te worden. Dat is iets wat jij weigert te accepteren. Je accepteert niet dat integratie ook kan met behoud van die culturele en of religieuze identiteit.
Nja wat je zojuist ook al zei en wat ik vrijwel altijd mee maak is dat ze zeggen van Marokkanen zijn kut maar die ene die ik ken die is wel aardig.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Anonimiteit en onfatsoenlijkheid gaan doorgaans hand in hand. Dat betekent niet dat ze ook eerlijker zijn. Mensen verkondigen makkelijker extreme meningen waar ze niet altijd achter staan.
Geweldig, dit. Halsema, jarenlang de politiek leider van de meest wereldvreemde* politieke partij die Nederland rijk is, reageert als door een wesp gestoken.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:28 schreef Mutant01 het volgende:
Ik ken alleen Marokkanen via FOK!, en die zijn wel aardig.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:12 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nja wat je zojuist ook al zei en wat ik vrijwel altijd mee maak is dat ze zeggen van Marokkanen zijn kut maar die ene die ik ken die is wel aardig.
Gezien te worden? Volgens mij bepaal ik zelf wel hoe ik mijzelf zie - en niet een of andere journalist of een Fokker. De vraag die je stelt is daarom voor mij compleet irrelevant.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:10 schreef Igen het volgende:
Heb jij dan überhaupt de wens om niet als islamitische Marokkaan maar als Nederlander gezien te worden?
Ik doe niets af aan zijn ervaringen. Ik maak je er alleen bewust van dat het geen absolute waarheid betreft, maar een ervaring van een persoon. Oftewel, dat er talloze andere personen zijn die andere ervaringen hebben. Dat krijg je met ervaringen, die verschillen namelijk heel erg. Het is geen wiskunde. Mijn persoonlijke ervaring is, zoals ik stelde, dat etniciteit er in de buitenwereld vrij weinig toe doet. Wel hoe jij je als persoon gedraagt. Hoe ze mij dan zien, als Marokkaan of als Nederlander, zal mij een worst wezen. Het gaat erom dat ik weet wat ik ben.quote:Als je die wens niet hebt, dan is het ook makkelijk om te zeggen dat je niet dezelfde ervaring hebt, maar dat is dan een betekenisloze constatering die niets afdoet aan de ervaringen van die Nelle Boer.
Dat is framing vanuit de samenleving. Het is een eigen keuze om je daar wel of niet iets van aan te trekken. Vooroordelen zijn niet iets nieuws dus de ontdekking van Nelle Boer is iets waar allochtonen in het algemeen al sinds jaar en dag mee geconfronteerd worden.quote:De ervaring van Nelle Boer is dus dat je die identiteit gebaseerd op religie niet eens kan opgeven, zelfs als je het wel wil.
Het enige wat er dan mis is, is dat je als persoon niet dusdanig bent ontwikkeld dat je jezelf niet uit de vermeende gouden kooi kan wrikken. Of je wil het gewoon niet. Ik zou bijvoorbeeld nimmer mijn religie opgeven omwille van het Nederlanderschap. Dat er in bepaalde contreien enige vorm van druk is om maar vooral bij de gemeenschap te blijven is niet iets nieuws en wederom niet wereldschokkend. Een autochtoon die zich bekeerd tot de Islam wordt ook niet altijd met open armen ontvangen. Net als een Marokkaan die besluit atheist te wordenquote:Integratie waarbij je je cultuur en religie niet hoeft op te geven is leuk voor wie daar geen behoefte aan hebt, maar als een bepaalde etnische afkomst je gevangen zet in een gouden kooi dan gaat er volgens mij toch iets mis.
Interessant (of niet eigenlijk) dat je hamert op bevinding nummer #2, terwijl 'de autochtoon' er volgens De Boer feitelijk dezelfde opinie op nahoudt als 'de Marokkaan'.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Geweldig, dit. Halsema, jarenlang de politiek leider van de meest wereldvreemde* politieke partij die Nederland rijk is, reageert als door een wesp gestoken.
De verwijten aan het adres van Boer zijn kinderachtig en doorzichtig: hij was alleen maar via internet actief, hij kent geen Marokkanen. So what? Hij deed zich als Marokkaan voor, diverse media trapten erin. En de kunstenaar vertelt iets over zijn bevindingen.
Het echte probleem dat Halsema hiermee heeft (en waarom ze dus zo reageert) is wat anders. John Howard Griffin en Günter Wallraff legden met hun undercover-activiteiten walgelijke misstanden rondom discriminatie bloot. Dankzij hun werk werd zichtbaar hoe donkere mensen in de VS werden gediscrimineerd en hoe Turken en andere gastarbeiders in Duitsland als tweederangs burgers werden behandeld.
Maar laat dat nou niet de uitkomst zijn van wat Boer heeft bereikt. Daar is precies het tegenovergestelde het geval. Boer werd juist van alle kanten omarmd omdat hij een Marokkaanse achtergrond veinsde. De redacties van kranten en websites stonden voor hem in de rij. De "schokkendste" bevinding die Boer deed, is dat mensen hem als Marokkaan zagen. Wat dan weer niet zo gek is als je bevinding #2 ziet: Marokkanen die zich bij hem beklaagden over dat hij als Nederlander wilde worden gezien.
Waar het dus op neerkomt, is dat de bevindingen van Boer niet in het wereldvreemde straatje van Halsema passen. Stel dat Boer (bijvoorbeeld) had ondervonden dat Marokkanen massaal worden gediscrimineerd**, dan had Halsema de loftrompet voor deze man geblazen. En dan waren de gelegenheidsargumenten als "hij was alleen via internet actief en het was maar kortstondig" gewoon op stal gebleven.
Disclaimers:
* De SP is de laatste tijd hard onderweg om GroenLinks in te halen als meest wereldvreemde partij van Nederland.
** Met deze opmerking is niet gezegd dat er niet daadwerkelijk sprake kan zijn van discriminatie van Marokkanen.
Volgens deze "logica" heb ik mijn hele leven dan "extreem links" gestemd. Ik zal het doorgeven aan mensen als Dijsselbloem en Pechtold. Wisten jullie wel dat jullie eigenlijk extreem links zijn?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Extreem-rechts is in het politieke spectrum van Elf het politieke midden. Dus het heeft geen zin om daarover met hem in discussie te gaan. Allochtonenhaat is ook 'kritiek op allochtonen'. Leugens verkondigen over Marokkanen en of moslims is 'de politiek correcte barricade doorbreken'. Bepaalde problematiek overdrijven is 'zaken aankaarten'. Enzovoorts.
Het lijkt me een prima zaak om mensen als persoon aan te spreken. Ik ga vrijwel dagelijks om met mensen (waaronder goede vrienden) die een gedeeltelijk buitenlandse roots hebben. Daar ben ik verder geen seconde mee bezig; zij trouwens ook niet.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:05 schreef Mutant01 het volgende:
In de dagelijkse praktijk zijn mijn ervaringen namelijk volstrekt anders - en spreken mensen mij niet aan als Marokkaan of als Nederlander, maar als persoon. Ze beoordelen mij dan ook niet op etnische komaf, kleur of religieuze achtergrond, maar op basis van handelingen.
Fok!-members lijken nogal ver van de praktijk op straat en in de buitenwereld te zitten.
Vooroordelen openen bepaalde deuren voor je, en sluiten andere. De mogelijkheid om een artikel gepubliceerd te krijgen, hangt er bijvoorbeeld vanaf, zoals uit het relaas van Boer blijkt. Dat is niet een kwestie waarbij je simpelweg kan besluiten om je er niks van aan te trekken.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is framing vanuit de samenleving. Het is een eigen keuze om je daar wel of niet iets van aan te trekken. Vooroordelen zijn niet iets nieuws dus de ontdekking van Nelle Boer is iets waar allochtonen in het algemeen al sinds jaar en dag mee geconfronteerd worden.
Ja kijk jullie stelen al die lekkere Nederlandse chickies toch net zoals zwarte mannen in Amerika toch dus ja wij willen dat ookquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:10 schreef Arias1913 het volgende:
Zo zaaien ze haat onder het volk...
Wanneer is die Marokkanen obsessie es afgelopen , waarom willen jullie graag zoals ons zijn? ( knap,grappig,lef) .
quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:17 schreef NickGrouwen het volgende:
[..]
Ja kijk jullie stelen al die lekkere Nederlandse chickies toch net zoals zwarte mannen in Amerika toch dus ja wij willen dat ook
Hahaha Ben Garrison, man wat een kanjerquote:
http://garrisongraphics.blogspot.nl/quote:I've never drawn a racist or anti-Semitic cartoon in my life.
Ik wist niet dat er ook een blog over hem bestond.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:49 schreef NickGrouwen het volgende:
[..]
Hahaha Ben Garrison, man wat een kanjer
[..]
http://garrisongraphics.blogspot.nl/
Typisch ook dat Sarah Silverman (een joodse vrouw) in het filmpje zit.quote:
Zij is echt een vieze vrouw man, ik mag haar nietquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:04 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
Typisch ook dat Sarah Silverman (een joodse vrouw) in het filmpje zit.
Wat is de relevantie dat ze joods is? Ben je een antisemiet ofzo?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:04 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
Typisch ook dat Sarah Silverman (een joodse vrouw) in het filmpje zit.
Houd je alsjeblieft buiten deze discussie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:11 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Wat is de relevantie dat ze joods is? Ben je een antisemiet ofzo?
Omdat ik je ontmaskerd heb als antisemiet?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:14 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
Houd je alsjeblieft buiten deze discussie.
'Ontmaskerd'quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:15 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Omdat ik je ontmaskerd heb als antisemiet?
Dat maak ik zelf wel uit, snotneus.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:16 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
'Ontmaskerd'![]()
Bemoei je niet met zaken waar je geen verstand van hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |