Probleem zit hem meer in het feit dat de beginnende bestuurders relatief veel brokken maken. En de verzekering voor een huurwagen is al idioot hoog.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:26 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Dat snap ik dus ook niet, kunnen ze daar dan geen bepaalde toeslag voor rekenen van ¤100,- omdat je nog onervaren bent ofzo? Ik denk dat een beginnend bestuurder zelfs rustiger rijdt als iemand die al een x aantal jaar zijn rijbewijs heeft en die auto helemaal aftrapt
Kan je het al?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:30 schreef Pietertjuh het volgende:
28 november moet ik afrijden, duurt veels te lang. Laat me nou maar gewoon examen doen, al die onzin.
Ja, ben nu de tijd tot 28 nov door aan het komen met af en toe een lesje doordeweeks. Wel bijna 2x lesauto de vernieling in, maar was niet mijn schuld.quote:
Dan nog, gebeurt het op je rij-examen, ben jij alsnog de sjaak en zak je.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:34 schreef Pietertjuh het volgende:
[..]
Ja, ben nu de tijd tot 28 nov door aan het komen met af en toe een lesje doordeweeks. Wel bijna 2x lesauto de vernieling in, maar was niet mijn schuld.
Dat snap ik, en ik wil dus best wel extra betalen voor het hogere risico. (Al vraag ik me af of het risico ook geldt voor hogere leeftijden, als er geen "kijk ik ben stoer ik mag auto rijden" neigingen meer zijn. )quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Probleem zit hem meer in het feit dat de beginnende bestuurders relatief veel brokken maken. En de verzekering voor een huurwagen is al idioot hoog.
Je ouwe fiets om het op te leren dus zegmaar.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Oh echt? Wist ik niet haha. Ik heb het namelijk in het begin nog wel eens geprobeerd om een auto te huren maar kreeg overal een "nee" te horen.
Toen dus maar gewoon zelf auto gekocht en daarmee nu al teringveel gereden
-oh en btw, ik woon ook in de stad en zou ook in principe geen auto echt "nodig" hebben.
Toch maar een gekocht voor tripjes etc. Rijd er doordeweeks niet zo heel vaak mee, maar ga wel regelmatig weekendjes naar familie in Limburg en ben al 3X er mee op vakantie geweest.
Ohh je woont in London. Wow, nee okay dat is effe wat anders ja....quote:Op woensdag 22 oktober 2014 11:57 schreef LintuxCx het volgende:
Een auto kopen wil ik hier niet doen puur omdat auto's de plaag van Londen zijn. Heb een hekel aan die dingen hier, het wordt hoog tijd dat men hier wat vaker de fiets overweegt ipv ritjes van 1km in een auto doen. Per fiets doe je zo'n afstand in nog geen vijf minuten, per auto sta je alleen maar stil en doe je er nog langer over.
Het verkeer in het centrum is wel een goeie oefening hoor, daar niet van. Heb vooral diep respect voor de buschauffeurs hier.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:06 schreef dick_laurent het volgende:
Ohh je woont in London. Wow, nee okay dat is effe wat anders ja....
Enterprise is behoorlijk internationaal (is volgens mij onderdeel van National, de helft van de verhuurbedrijven zijn gewoon dochterondernemingen van iets groters), die zitten ook in Nederland. Maar wut, ik zie nu dat ze in Nederland ook wel een stuk duurder zijn hier. Of misschien is dat omdat ik een vliegveldlokatie probeerde.. Dus idd, gelijk heb je.quote:Dat bedrijf 'enterprise' zit die ook in Nederland dan?
Mja ik heb nu een auto die het prima doet, dus een auto huren puur om in een nieuwere auto te rijden vind ik een beetje onzinnig
Wat voor auto rijd je dan? Gezien die verre trips? Ik ben ook een beetje aan het rondkijken naar een beginnersauto.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:06 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ohh je woont in London. Wow, nee okay dat is effe wat anders ja....
Dat bedrijf 'enterprise' zit die ook in Nederland dan?
Mja ik heb nu een auto die het prima doet, dus een auto huren puur om in een nieuwere auto te rijden vind ik een beetje onzinnig
Uit mijn hoofd rijdt hij een Astra.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:19 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Wat voor auto rijd je dan? Gezien die verre trips? Ik ben ook een beetje aan het rondkijken naar een beginnersauto.
Wat zijn de eisen die je stelt aan de auto?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:19 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Wat voor auto rijd je dan? Gezien die verre trips? Ik ben ook een beetje aan het rondkijken naar een beginnersauto.
Correctomundo!quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Uit mijn hoofd rijdt hij een Astra.
Ik woon in de stad dus heb niet zo enorm veel belang bij een auto. Ik wil vooral een auto om ervaring op te doen. Zo'n barrel mag van mij tot 2000 gaan kosten. Daarnaast niet te duur in de kosten (belasting/verbruik). Dus ik zit zelf aan een hatchback te denken, iets in de richting van een Polo bijv. Geen langere termijninvestering, puur een wagen om de fijne kneepjes van het autorijden onder de knie te krijgen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:55 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Wat zijn de eisen die je stelt aan de auto?
Budget e.d.
Ahja ik snap m. Naja als je het zo insteekt, zou ik zelfs niet eens zoveel uitgeven. Zou je limiet op max 1000eu gooien.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:09 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Ik woon in de stad dus heb niet zo enorm veel belang bij een auto. Ik wil vooral een auto om ervaring op te doen. Zo'n barrel mag van mij tot 2000 gaan kosten. Daarnaast niet te duur in de kosten (belasting/verbruik). Dus ik zit zelf aan een hatchback te denken, iets in de richting van een Polo bijv. Geen langere termijninvestering, puur een wagen om de fijne kneepjes van het autorijden onder de knie te krijgen.
Toyota Starletje?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:09 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Ik woon in de stad dus heb niet zo enorm veel belang bij een auto. Ik wil vooral een auto om ervaring op te doen. Zo'n barrel mag van mij tot 2000 gaan kosten. Daarnaast niet te duur in de kosten (belasting/verbruik). Dus ik zit zelf aan een hatchback te denken, iets in de richting van een Polo bijv. Geen langere termijninvestering, puur een wagen om de fijne kneepjes van het autorijden onder de knie te krijgen.
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ahja ik snap m. Naja als je het zo insteekt, zou ik zelfs niet eens zoveel uitgeven. Zou je limiet op max 1000eu gooien.
Voor dat geld kan je heus wel een klein hatchbackje vinden met apk hoor.
Bijv zoiets: http://link.marktplaats.nl/m858973621
Prima om een jaar in te leren rijden, en ondertussen ga je dan sparen voor iets leukers
Dat zijn goeie suggesties inderdaad! Eens kijken of ik hier in de buurt wat kan vindenquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:41 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Toyota Starletje?
Zijn nog redelijke rappe wagentjes ook
Klopt, die had ik al gezien. Die staat zelfs in de buurt van Enschede, waar ik woon. Ik ben er ook nog over aan het denken, hij is toch wat prijziger in benzine en belasting dan zo'n kleine Japanner natuurlijk.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 15:00 schreef delano.888 het volgende:
Voor <1000 heb je ook een leuke Saab, die zijn ontzettend compleet, gaan lang mee, en onderhoud is niet duur want onderdelen zijn er genoeg. Op fok staat er ook 1:
V&A / [TK] Saab 93 2 L Turbo bj1999
Klopt, maar je krijgt wel een hoop luxe. Op het werk rij ik Saab en een paar collega's rijden open corsa's enz, die betalen wel minder per maand maar ze zijn wel flink jaloers op mijn rij comfort en luxe enz. Ik heb daar persoonlijk graag wat meer voor over.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 15:03 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Klopt, die had ik al gezien. Die staat zelfs in de buurt van Enschede, waar ik woon. Ik ben er ook nog over aan het denken, hij is toch wat prijziger in benzine en belasting dan zo'n kleine Japanner natuurlijk.
Dat begrijp ik, daarom ben ik nog even in beraadquote:Op woensdag 22 oktober 2014 15:05 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Klopt, maar je krijgt wel een hoop luxe. Op het werk rij ik Saab en een paar collega's rijden open corsa's enz, die betalen wel minder per maand maar ze zijn wel flink jaloers op mijn rij comfort en luxe enz. Ik heb daar persoonlijk graag wat meer voor over.
Kleine aanpassing.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 19:07 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
Gefeliciteerd beide! Ik moet over 3 weken in de OP!
Ja die kennen we nu wel Braddiequote:Op woensdag 22 oktober 2014 20:57 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Jij snapt `em!
Volgens mijn instructeur ga ik hem ook 100000% halen in 1 keer !
Gewoon niet gek laten maken, in jezelf geloven en laten zien wat je kunt. Dan kan het niet misgaan. En mocht je een foutje maken, niet in de stress raken, niemand rijdt immers foutloos.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 20:57 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Jij snapt `em!
Volgens mijn instructeur ga ik hem ook 100000% halen in 1 keer !
Ooh, dat doe ik ook absoluut niet, ik weet wat ik kan, en ik rij al een flinke poos gewoon foutloos tijdens m`n lessen, en ik vind het heerlijk om te rijden, ben er vrij zelfverzekerd in geworden durf ik zelfs te stellen, met zekerheid de weg op is erg belangrijk.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:23 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Gewoon niet gek laten maken, in jezelf geloven en laten zien wat je kunt. Dan kan het niet misgaan. En mocht je een foutje maken, niet in de stress raken, niemand rijdt immers foutloos.
100 lessen gehad nu?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 20:57 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Jij snapt `em!
Volgens mijn instructeur ga ik hem ook 100000% halen in 1 keer !
Alvast succes met je examen volgende week! Goed om te horen dat je zin hebt in je examen, dat scheelt in ieder geval al een hele hoop.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:21 schreef Foxiee het volgende:
Ik vind het wel kut dat ik vanwege mijn werk nagenoeg altijd in het donker moet rijden. Van de 25 lessen heb ik er denk ik 20 in het donker gereden. Heb daar toch meer moeite mee.
Afgelopen dinsdag de eerste les waarna ik mij na afloop echt kut voelde. Zat er niet lekker in en later nog bijna een ongeluk gehad met het invoegen.
Ik maakte snelheid en een Polo zat achter mij te kleven omdat het hem nog niet snel genoeg ging schijnbaar. Rond de 100 besloot ik de lege snelweg op te rijden en zag dat hij nog achter mij zat. Ik deed het kijkwerk, knipperlicht en reed naar links en op dat moment deed de Polo hetzelfde en omdat hij heel kort achter mij zat en hij mij wilde inhalen tijdens het invoegen reed ik dus bijna tegen hem op. Zag het nog wel gebeuren en op dat moment greep mijn instructeur in. Als die dat niet deed was ik waarschijnlijk van schrik zelf de railing in gereden. Instructeur woedend en toeterde, maar zoiets blijft toch bij je.
Maar goed, nu nog volgens mij iets van 10 uur rijles tot het examen volgende week vrijdag. Eigenlijk gaat alles wel goed en als opmerking bij mijn TTT dat de doorstroming beter kan. Heb wel zin in het examen in ieder geval, hopelijk ben ik er dan ook gelijk vanaf.
Ik reed richting de snelweg, en er stonden stoplichten, op het moment dat ik al wil gaan remmen dacht er een B-Klasse even leuk voor mij te gaan staan (schuin notabene) waardoor ik echt keihard op de rem moest trappen, dat soort mensen wil ik zó hun banden van lek prikkenquote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:21 schreef Foxiee het volgende:
Afgelopen dinsdag de eerste les waarna ik mij na afloop echt kut voelde. Zat er niet lekker in en later nog bijna een ongeluk gehad met het invoegen.
Ik maakte snelheid en een Polo zat achter mij te kleven omdat het hem nog niet snel genoeg ging schijnbaar. Rond de 100 besloot ik de lege snelweg op te rijden en zag dat hij nog achter mij zat. Ik deed het kijkwerk, knipperlicht en reed naar links en op dat moment deed de Polo hetzelfde en omdat hij heel kort achter mij zat en hij mij wilde inhalen tijdens het invoegen reed ik dus bijna tegen hem op. Zag het nog wel gebeuren en op dat moment greep mijn instructeur in. Als die dat niet deed was ik waarschijnlijk van schrik zelf de railing in gereden. Instructeur woedend en toeterde, maar zoiets blijft toch bij je.
Bedankt! Zal wel wat zenuwachtig zijn als ik eenmaal moet afrijden, maar kijk er niet tegenop. TTT ging goed en nu eigenlijk de puntjes op de i zetten.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 17:07 schreef Bulb het volgende:
[..]
Alvast succes met je examen volgende week! Goed om te horen dat je zin hebt in je examen, dat scheelt in ieder geval al een hele hoop.
Ongeduldige weggebruikers zijn altijd vervelend, maar je komt ze helaas overal tegen. Probeer er niet te onzeker over te worden. Het zegt genoeg dat alles goed gaat!
Heel herkenbaar wat je zegt over doorstroming. Ik blijf bijvoorbeeld liever achter een vrachtwagen rijden dan dat ik snel moet inhalen en daarna meteen weer terug moet naar de rechter rijstrook. Zeker omdat je lang niet altijd kunt zien hoeveel auto's er nog voor die vrachtwagen rijden. Daarnaast sta ik ook liever een paar seconde langer stil op kruispunten of rotondes om zeker te weten dat ik voorrang krijg of de rotonde op kan rijden.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 17:53 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Bedankt! Zal wel wat zenuwachtig zijn als ik eenmaal moet afrijden, maar kijk er niet tegenop. TTT ging goed en nu eigenlijk de puntjes op de i zetten.
Al vind ik doorstroming wel een heel lastig punt. Ik wacht liever op een rotonde dan dat ik gok neem of de auto door rijdt of afslaat of zoals gister dat ik achter een fietser wilde blijven omdat ik zag dat er tegenliggers aankwamen. Toen zei mijn instructeur dat ik maar gewoon gas moest geven en doen. Uiteindelijk zie je dan wel dat het kon, maar dat moet er bij nog in evenals het gas vasthouden bij in/uit voegen.
Maar vanaf nu tot mijn examen volgende week vrijdag moet ik iedere dag rijden dus heb nog wel wat tijd om het eigen te maken.
Dit heb ik dus ook meegemaakt. Ik reed op de strook voor rechtsaf, besluit een automobilist ineens dat hij ook rechtsaf moet. Zonder knipperlicht gooide hij zijn auto ervoor. Moest vol op de rem.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 17:32 schreef VallendBroodjeBanaan het volgende:
[..]
Ik reed richting de snelweg, en er stonden stoplichten, op het moment dat ik al wil gaan remmen dacht er een B-Klasse even leuk voor mij te gaan staan (schuin notabene) waardoor ik echt keihard op de rem moest trappen, dat soort mensen wil ik zó hun banden van lek prikken
Dit inderdaad, sommige mensen kijken gewoon niet, of ze kijken (zoals een kennis van me) in hun binnenspiegel en voegen dan inquote:Op donderdag 23 oktober 2014 18:32 schreef Bulb het volgende:
[..]
Dit heb ik dus ook meegemaakt. Ik reed op de strook voor rechtsaf, besluit een automobilist ineens dat hij ook rechtsaf moet. Zonder knipperlicht gooide hij zijn auto ervoor. Moest vol op de rem.
Heb me vaak genoeg afgevraagd waarom die mensen wél al een rijbewijs hebben.
Ja. Op kruispunten mag je niet stilstaan.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:30 schreef Sander166 het volgende:
Ik ging vandaag in de spits rijden en dat is echt klote. De algemene regel is: een kruispunt mag je niet blokkeren. Dat zei m'n instructeur ook. Ik kwam echter in deze situatie: het stoplicht staat op rood en de doorgaande rijbaan zit vol met auto's. Rechts van mij was er een weg die haaientanden heeft en zij moeten dus al het kruisende verkeer voor laten gaan. Ik stond precies voor die weg stil en 'blokkeerde' dus eigenlijk die weg. Maar als die bestuurders haaientanden hebben, dan maakt het toch niet uit?
Vorige keer 'blokkeerde' ik een uitrit, omdat er file was, maar die bestuurders moesten me sowieso al voor laten gaan, dus dan maakt het toch niet uit of ik daar stil sta? Bij sommige uitritten zie je een witte kruis op het wegdek, dat je er niet mag stilstaan, maar dat was hier niet het geval.
Dit was de situatie:
[ afbeelding ]
Ik ben de rode auto en de blauwe auto heeft haaientanden of een uitritconstructie. Ben ik dan fout als ik daar stilsta, omdat ik niet door kan rijden?
Ja, maar als ik zie dat ik niet kan doorrijden en ik laat de uitrit of weg met haaientanden vrij, dan geef ik hun in principe voorrang, terwijl ze dat niet hebben. Die blauwe auto zou dan de weg opgaan en voor me stil komen te staanquote:Op donderdag 23 oktober 2014 20:04 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Ja. Op kruispunten mag je niet stilstaan.
Maar dan blokkeer je ook mensen die naar links willen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 20:50 schreef Sander166 het volgende:
[..]
Ja, maar als ik zie dat ik niet kan doorrijden en ik laat de uitrit of weg met haaientanden vrij, dan geef ik hun in principe voorrang, terwijl ze dat niet hebben. Die blauwe auto zou dan de weg opgaan en voor me stil komen te staan
Bij een gelijkwaardig kruispunt of als er een witte kruis op het wegdek staat, dan snap ik wel dat ik de weg niet mag blokkeren. Maar in dit geval heb ik gewoon voorrang, of ik nou noodgedwongen stil sta of zachtjes kan doorrijden.
Ik denk dat het per situatie verschilt. Als de voorrang dmv stoplichten is geregeld, dan weet je dat je de weg niet mag blokkeren, omdat het kruisende verkeer groen kan krijgen..en dan sta je daar de boel te blokkeren Maar als ze haaientanden hebben? Ja, dan moeten ze maar wachten lijkt mij..
Je bedoelt mensen die uit tegengestelde richting komen en de weg/uitrit van de blauwe auto in willen rijden? Die moeten al het doorgaande verkeer voor laten gaan en daar val ik dan toch ook onder?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:04 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Maar dan blokkeer je ook mensen die naar links willen.
En die er uit komen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:17 schreef Sander166 het volgende:
[..]
Je bedoelt mensen die uit tegengestelde richting komen en de weg/uitrit van de blauwe auto in willen rijden? Die moeten al het doorgaande verkeer voor laten gaan en daar val ik dan toch ook onder?
Maar die hebben geen voorrang. Het is wel zo dat je de doorstroming bevordert als je uitritten of wegen met haaientanden niet blokkeert in een file. Ook al heb je voorrang, het is 'asociaal' om er stil te blijven staan, omdat die mensen misschien rechtdoor of linksaf willen. Als ze ook rechtsaf willen, zoals de blauwe auto, dan komt hij voor je stil te staan en blokkeert ie zelf de wegquote:
Haha ik had je reactie gelezen, maar er zit wel een kern van waarheid in. Bij voorrangsregels gaan ze er wel vanuit dat je door kan rijden. Als je stilstaat in een file, is het asociaal om bv. de uitrit van een grote parkeerplaats te blokkeren. Of een drukke weg die haaientanden heeft. Niemand kan er dan in of uit en je belemmert de doorstroming.quote:
Dat witte kruis heeft 0 juridische betekenis. Art. 14 is het enige dat telt.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 20:50 schreef Sander166 het volgende:
Bij een gelijkwaardig kruispunt of als er een witte kruis op het wegdek staat, dan snap ik wel dat ik de weg niet mag blokkeren. Maar in dit geval heb ik gewoon voorrang, of ik nou noodgedwongen stil sta of zachtjes kan doorrijden.
Ik zie het toch wel vaak bij bruggen, maar het heeft meer een praktische betekenis.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:05 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat witte kruis heeft 0 juridische betekenis. Art. 14 is het enige dat telt.
Ja. Heel simpel. Er kan ook iemand in willen of juist over willen steken bij een doorsnee uitrit. Kruising blijft een kruising, enkel is de voorrang geregeld middels de uitritconstructie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 01:12 schreef Sander166 het volgende:
Wat vind je van de situatie die ik had beschreven? Is het fout om een uitrit of weg met haaientanden te blokkeren als je in een file rijdt?
Gewoon een reminder dat er daar slagbomen naar beneden kunnen komen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 01:12 schreef Sander166 het volgende:
Ik zie het toch wel vaak bij bruggen, maar het heeft meer een praktische betekenis.
Dus jij begint in de buurt te komen van iemand die überhaupt nog niet heeft afgereden? Dat vind ik bijzonder knap.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:35 schreef Loll het volgende:
Ik begin aardig in de buurt van braddy te komen 1 keer gezakt onterecht 2e keer gezakt volledig terecht.
Zie nu wel erg op tegen het examen.
Ach, dat hebben we allemaal weleens toch?quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 16:01 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, anders reed ik net effe gênant slecht zeg
- bij het optrekken veel te veel gas geven waardoor ik slippende voorwielen had
- gigantisch scheef inparkeren bij de supermarkt, nee echt... het zag er niet uit gewoon.
- bij zebrapad te laat zien dat er eigenlijk iemand wilde oversteken waardoor ik dus doorreed (ok, ik reed hem niet bijna aan dat ook weer niet, maar netjes was het zeker niet )
Dit gebeurde allemaal in een ritje van pak m beet een half uurtje.
En ja ik heb al best wat rij ervaring. Off-days bestaan dus echt.....
Iedereen heeft weleens off-days denk ik, te weinig geslapen, gestressed achter het stuur, te weinig gegeten etc etc, heeft allemaal invloed op je rijstijl denk ik..quote:Als je geen schade hebt gereden of niemand hebt laten schrikken/hebt doodgereden heb je goed gereden toch?
Haha ja klopt. Ik herinner me dat ik tijdens diezelfde les rechtdoor moest, maar ik had haaientanden. De kruisende weg zat helemaal vol en de auto links van me liet me gewoon rechtdoor rijden. Hij kon toch niet verder rijden, dus hij belemmert de doorstroming als hij voor me zou stilstaan.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 10:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ja. Heel simpel. Er kan ook iemand in willen of juist over willen steken bij een doorsnee uitrit. Kruising blijft een kruising, enkel is de voorrang geregeld middels de uitritconstructie.
Ik vind het eigenlijk zelfs verwerpelijk om een rotonde te blokkeren als de richting die je op moet vol staat. Grappig dan altijd als je voorrang neemt omdat jij niet de geblokkeerde richting op moet, maar een andere, mensen je echt aankijken van: wat the fuck. En mensen die zicht echt geweldig voelen als ze een gaatje laten waar je tussendoor over kan steken...
Maar bedenk voor jezelf, de weg van links naar rechts staat vol, maar jij moet tegen die richting in, dus oversteken en moet ook zo lang wachten omdat er een paar van die kneuzen onnodig de kruising bezet houden. Is toch kansloos? Stel dat je een uur les hebt en doordat er een brug open gaat een kwartier staat te wachten omdat je niet kan oversteken... Is toch zonde van de tijd?
[..]
Gewoon een reminder dat er daar slagbomen naar beneden kunnen komen.
Leer dat jezelf ook aan. Even een handje/paar vingers opsteken, ook als iemand aan de kant gaat (ook al heb jij voorrang) in een smal straatje. Even je ego aan de kant, levert zoveel goodwill. Als ik aan de kant ga voor iemand die geen voorrang heeft (of wij beide niet) en ze doen dat niet, heb ik ook vaak zoiets: "Ook bedankt ja, ik had ook gewoon door kunnen zetten." Even dat handje opsteken en een handje terugsteken.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:38 schreef Sander166 het volgende:
M'n instructeur stak toen z'n hand op als 'dank'.
Zovaak gedaan tijdens rijlessen, gaat er iemand voor me aan de kant, even een hand omhoog of een duim, even kort seinen, als het lekker weer is gewoon roepen "Bedankt!" Toch wel prettig, want die ander had je er ook niet langs kunnen laten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 17:46 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Leer dat jezelf ook aan. Even een handje/paar vingers opsteken, ook als iemand aan de kant gaat (ook al heb jij voorrang) in een smal straatje. Even je ego aan de kant, levert zoveel goodwill. Als ik aan de kant ga voor iemand die geen voorrang heeft (of wij beide niet) en ze doen dat niet, heb ik ook vaak zoiets: "Ook bedankt ja, ik had ook gewoon door kunnen zetten." Even dat handje opsteken en een handje terugsteken.
Nouja 45 is gewoon beetje bovengemiddeld, moest iemand wegbrengen die bezig was met zijn 74ste. Overigens is 45 inderdaad veel maargoed geld is het probleem niet en het helpt ook niet echt mee dat ik er niet zo goed in benquote:Op zondag 26 oktober 2014 19:44 schreef LasTeR het volgende:
Moet me toch eigenlijk niet voorstellen dat ik 45 lessen nodig zal hebben...
Stiekem doe ik dat een beetje wel, al me vrienden deden het in 30-35 en ik zit er nu al ver boven + er is een grote kans dat ik het niet in één keer haalquote:Op zondag 26 oktober 2014 20:17 schreef dick_laurent het volgende:
45 is echt niet extreem veel hoor.... Volgens mij is tussen de 30-40 lessen het gemiddelde voordat iemand afrijdt, dus je hoeft je niet te schamen ofzo.
Waarom is die grote kans er?quote:Op zondag 26 oktober 2014 20:21 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Stiekem doe ik dat een beetje wel, al me vrienden deden het in 30-35 en ik zit er nu al ver boven + er is een grote kans dat ik het niet in één keer haal
schijt aan. Gewoon je papiertje halen en dan begint het leren toch pas echt. En dan denk je echt niet meer aan hoeveel van die lessen je gehad hebt.quote:Op zondag 26 oktober 2014 20:21 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Stiekem doe ik dat een beetje wel, al me vrienden deden het in 30-35 en ik zit er nu al ver boven + er is een grote kans dat ik het niet in één keer haal
Sowieso slaagt de meerderheid toch al niet de eerste keer?quote:
Ik weet niet. Ik haalde het ook in een keer en had nou niet het idee geweldig gereden te hebben (gelukkig vond mijn examinator dat ik een hele goede rit had neergezet, oef, wat voelde dat toen goed), vooral het laatste stuk, daardoor kneep ik hem nog even... Ik weet nog (ik reed af in Alkmaar), ik reed vanaf de westring, bij de IJsbaan, richting het winkelcentrum daar, we waren kort daarvoor vertrokken, en ik zag een paar scholieren slingerend fietsen. Natuurlijk, vlak voor de auto oversteken, dus ik hing vol in de remmen. Ging prima. Heel stuk gereden, kom ik aanrijden aan de noordkant bij een stoplicht, op het moment dat ik kom aanrijden, springt het op groen, dus ik blijf links rijden en haal een paar auto's in, ga de bocht om en blijf links hangen. Hardop denkend zeg ik in mijzelf: ik wil naar rechts, maar daar rijdt een auto in mijn dode hoek. Het antwoord dat ik daarop kreeg zette mij flink aan het zweten: "Dat komt door de rijstrookkeuze die je eerder maakte", je snapt wel dat ik toen flink zat te zweten. En als ik het zo hoor, mag je fouten maken, mits je die fouten goed oppakt en zonder gevaar voor het andere verkeer verbeterd. Vlot doorrijden, zelfverzekerd beslissingen maken en zorgen dat je alles ziet wat je moet zien. Geen gekke dingen doen dus.quote:Op zondag 26 oktober 2014 21:31 schreef LintuxCx het volgende:
Sowieso slaagt de meerderheid toch al niet de eerste keer?
Zou best kunnen dat je jezelf ook flink geholpen door dat hardop denken. Als je je maar bewust bent van je situatie is het niet gevaarlijk, slechts moeilijk/lastig misschien.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
Hardop denkend zeg ik in mijzelf: ik wil naar rechts, maar daar rijdt een auto in mijn dode hoek. Het antwoord dat ik daarop kreeg zette mij flink aan het zweten: "Dat komt door de rijstrookkeuze die je eerder maakte", je snapt wel dat ik toen flink zat te zweten. En als ik het zo hoor, mag je fouten maken, mits je die fouten goed oppakt en zonder gevaar voor het andere verkeer verbeterd. Vlot doorrijden, zelfverzekerd beslissingen maken en zorgen dat je alles ziet wat je moet zien. Geen gekke dingen doen dus.
Zo snel?! Zal voor je duimen!quote:Op maandag 27 oktober 2014 13:29 schreef Foxiee het volgende:
Deze week moet het dan gebeuren. Is wel snel gegaan, 2 maanden geleden nog nooit achter het stuur gezeten en deze week afrijden.
Moet nu iedere dag lessen en dan vrijdagmiddag kan ik afrijden. Ben benieuwd. Heb er wel een goed gevoel over. Hoop dat ik het in 1x haal want auto rijden is toch een stuk lekkerder met een muziekje op en niemand die "aan je kop zeurt" ( so to speak )
Zoals hierboven staat slaagt "maar" 50% en ik heb niet echt het gevoel dat ik beter ben dan gemiddeld overigens is het ook deels onzekerheidquote:
Pfff 2 maanden is wel erg kort, je zal dan wel een snelle leerling zijn. Wens je alvast succes voor vrijdagquote:Op maandag 27 oktober 2014 13:29 schreef Foxiee het volgende:
Deze week moet het dan gebeuren. Is wel snel gegaan, 2 maanden geleden nog nooit achter het stuur gezeten en deze week afrijden.
Moet nu iedere dag lessen en dan vrijdagmiddag kan ik afrijden. Ben benieuwd. Heb er wel een goed gevoel over. Hoop dat ik het in 1x haal want auto rijden is toch een stuk lekkerder met een muziekje op en niemand die "aan je kop zeurt" ( so to speak )
Meer dan je best kun je niet doenquote:Op maandag 27 oktober 2014 20:33 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Zoals hierboven staat slaagt "maar" 50% en ik heb niet echt het gevoel dat ik beter ben dan gemiddeld overigens is het ook deels onzekerheid
Valt wel mee, je kan het in een week doen, je kan er een half jaar voor nodig hebben. Het klinkt snel, maar wat echt telt is het aantal uren les dat iemand krijgt.quote:Op maandag 27 oktober 2014 20:34 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Pfff 2 maanden is wel erg kort, je zal dan wel een snelle leerling zijn. Wens je alvast succes voor vrijdag
Valt op zich wel mee. Ik had aangegeven snel mijn rijbewijs te willen halen in verband met werk. In augustus een intake gedaan en toen ging mijn instructeur op vakantie en werd mij gezegd dat ik dan mijn theorie moest halen. Dar had ik gedaan, toen gelijk TTT en examen ingeplanned. De eerste 2/3 weken reed ik 2/3 uurtjes en de laatste paar weken rijd ik steeds iets van 4/5 uur per week. In totaal heb ik zo'n 30 uur achter het stuur gezeten tot mijn examen vrijdag, dus gemiddeld zo'n beetje.quote:Op maandag 27 oktober 2014 20:34 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Pfff 2 maanden is wel erg kort, je zal dan wel een snelle leerling zijn. Wens je alvast succes voor vrijdag
Nice, succes!quote:Deze week moet het dan gebeuren. Is wel snel gegaan, 2 maanden geleden nog nooit achter het stuur gezeten en deze week afrijden.
Het kan inderdaad nog sneller hoor. Spoedcursussen etc.quote:Pfff 2 maanden is wel erg kort, je zal dan wel een snelle leerling zijn. Wens je alvast succes voor vrijdag
Kan me wel voorstellen dat je het sneller onder de knie krijgt met meerdere lessen in een week maar op een gegeven moment is dat ook vermoeiend inderdaad. Zelf vanaf december vorig jaar bezig met elke week een les maar ook veel pauzes ertussen ivm vakantie. Maargoed morgen is het zover en hopelijk haal ik het want ik begin onderhand wel een beetje moe te raken van al die rijlessenquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 08:45 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Valt op zich wel mee. Ik had aangegeven snel mijn rijbewijs te willen halen in verband met werk. In augustus een intake gedaan en toen ging mijn instructeur op vakantie en werd mij gezegd dat ik dan mijn theorie moest halen. Dar had ik gedaan, toen gelijk TTT en examen ingeplanned. De eerste 2/3 weken reed ik 2/3 uurtjes en de laatste paar weken rijd ik steeds iets van 4/5 uur per week. In totaal heb ik zo'n 30 uur achter het stuur gezeten tot mijn examen vrijdag, dus gemiddeld zo'n beetje.
Deze week rijd ik iedere dag tot aan mijn examen. Wel vermoeiend met een fulltime baan, maar het is te doen gelukkig.
Heb dit liever dan het uitsmeren over een halfjaar. Zo blijf ik er ook goed in zitten
Het lessen zelf vind ik best wel leuk eigenlijkquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 16:47 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Kan me wel voorstellen dat je het sneller onder de knie krijgt met meerdere lessen in een week maar op een gegeven moment is dat ook vermoeiend inderdaad. Zelf vanaf december vorig jaar bezig met elke week een les maar ook veel pauzes ertussen ivm vakantie. Maargoed morgen is het zover en hopelijk haal ik het want ik begin onderhand wel een beetje moe te raken van al die rijlessen
Succes ! Ik was er na een uur of dertig ook wel klaar mee. Al heb ik 'm ook binnen een paar maanden gehaald.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 16:47 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Kan me wel voorstellen dat je het sneller onder de knie krijgt met meerdere lessen in een week maar op een gegeven moment is dat ook vermoeiend inderdaad. Zelf vanaf december vorig jaar bezig met elke week een les maar ook veel pauzes ertussen ivm vakantie. Maargoed morgen is het zover en hopelijk haal ik het want ik begin onderhand wel een beetje moe te raken van al die rijlessen
Heel veel succes gewenst!quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 16:47 schreef E-Dubble het volgende:
[..]
Kan me wel voorstellen dat je het sneller onder de knie krijgt met meerdere lessen in een week maar op een gegeven moment is dat ook vermoeiend inderdaad. Zelf vanaf december vorig jaar bezig met elke week een les maar ook veel pauzes ertussen ivm vakantie. Maargoed morgen is het zover en hopelijk haal ik het want ik begin onderhand wel een beetje moe te raken van al die rijlessen
Ja ik vond die van mij ook een prima gast maar na een tijdje word het wel licht frustrerend als er hele tijd iemand naast je zit.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:54 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Heel veel succes gewenst!
En ik begin de rijlessen ook wel zat te worden. Op zich wel gewoon prima instructeur, maar het liefst zou ik lekker een stuk rijden met muziek op en geen gezeur. Maar dat heb ik zelf in de hand natuurlijk. Ook praat mijn instructeur soms veel achter elkaar en dan zeg ik maar "ja" af en toe, maar dan neem ik het totaal niet in mij op omdat ik bezig ben met het rijden & verkeer.
Wel een voordeel dat ik nu weer eens een rijles in het licht heb kunnen rijden doordat de klok een uur terugging. Vandaag van 7 tot half 9 en rond 7 was het al aardig licht. Vorige keren was het dan nog pikkedonker. Morgen anderhalf uur, donderdag anderhalf uur en vrijdag anderhalf uur. En dan is het time to shine. Bij mijn TTT had ik een beetje last van een trillend pootje aan het begin vanwege de zenuwen .
Totdat je bedenkt een ander rijbewijs erbij te gaan halen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 13:42 schreef E-Dubble het volgende:
Ontzettend blij dat ik nu nooit meer een lesauto in hoef
Ik vond het wel fijn dat ik eens in de ''schoolspits'' om 3 kon rijden met rijlesquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:03 schreef Foxiee het volgende:
Gefeliciteerd! Was ook je eerste keer?!
Ik moet om 3 uur rijden in de middag. Niet de meest ideale tijd, maar het is wel op vrijdag. Maar goed, we gaan het zien.
Ma 1.5 uur
di 1 uur
wo 1.5 uur (zometeen in de mist en donker als het zo blijft)
do 1.5 uur
vr 2.5 uur (vroege ochtend en nog een uur voor het examen)
Dus aan ritme geen gebrek voor mijn examen
Of rijinstructeur en/of examinator wil worden. Of natuurlijk een cbr-cursus opgelegd krijgt en faalt.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Totdat je bedenkt een ander rijbewijs erbij te gaan halen.
Misschien deed hij het met opzet?quote:
Nee ok, maar bedoel... geen ingrepen gehad, gewoon lekker ouderwets geluld, geen aanwijzingen gehad etc, alleen bij het inparkeren en het achteruitrijden liet ik hem afslaanquote:
Nee daarom, ik raakte niet in de stress en loste het gewoon steeds goed op, het gaat de goede kant op nog 16 les uur te gaan en dan is het zo ver.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:23 schreef vannelle het volgende:
Niks aan de hand als je het ook direct oplost.
Bedankt! Enige aandachtspuntje die ik mee kreeg zijn de fietsers. Daar wil ik nog wel eens te kort op zitten of ik vergeet de kijk routine bij het inhalen.quote:
Erachter rijden, koppeling in en een lekkere dot gas...quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:36 schreef Foxiee het volgende:
Komt ook een beetje omdat ik veel 's avonds heb gereden of 's ochtends vroeg en dan heb je niet zoveel fietsers op de weg. Maar goed, dat moet goed komen. Dat slingerend rijden van die fietsers is verschrikkelijk
Wat tussen gas geven en dan *vroem* *vroem*, dan zullen ze wel oplettenquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Erachter rijden, koppeling in en een lekkere dot gas...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |