abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145766743

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

Nieuwste ontwikkelingen

Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur

Alle Sinterklaasliedjes herschreven

Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk

Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

quote:
Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.

De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.

Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.

De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.html

En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...

quote:
Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
Bron: ah.nl

BN'ers dragen ook bij aan de discussie:
https://www.facebook.com/pages/Pietmakeover/1485255905084399

Veelpost Pieten in deze reeks:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145766921
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_145766923
Kunnen deze veelposters niet mee in de zak naar Spanje :'(
Hoe kun je je zo druk maken over dit fenomeen ?
Ik weet zeker dat St Nikolaas straks uitbundiger dan ooit wordt gevierd door heel veel Nederlanders,
al was het maar om idioten als Koewinzie ongelijk te geven c.q dwars te zitten.
w/ w/ w/
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_145766977
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 09:55 schreef Oud_student het volgende:
Ik weet zeker dat St Nikolaas straks uitbundiger dan ooit wordt gevierd door heel veel Nederlanders,
w/ w/ w/
Voorpret, gewoon voorpret. Leve Sint en Piet! w/
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_145766986
quote:
w/ w/ w/
Geen kinderen zeker?
pi_145767001
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 09:59 schreef WhateverWhatever het volgende:
Geen kinderen zeker?
Jawel, 3. Hoezo?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_145767068

pi_145767106
En wat als blanken zich nog zwart schminken en negers zich een wit kleurtje aanmeten.

Dan is het festijn aardig in balans, me dunkt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145767130
quote:
w/ w/ w/
Wat is Koewinzie?
pi_145767334
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 10:00 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Jawel, 3. Hoezo?
3 :X

-edit- beter lezen :)
pi_145768599

pi_145768757
quote:
Jan Roos is altijd een dankbare indicator.

Als hij aan jouw kant staat, dan weet je dat jouw opvatting verkeerd is.
pi_145768951
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jan Roos is altijd een dankbare indicator.

Als hij aan jouw kant staat, dan weet je dat jouw opvatting verkeerd is.
Waarheid
pi_145769040
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:17 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Waarheid
Dit en Jan Roos

*O* ^O^ _O_
pi_145769772
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 18:37 schreef Samson het volgende:

[..]

Meisje kan al goed acteren zo jong als ze is. Wat een triest filmpje zeg. Het zal die kinderen echt boeien wat die kleur van de Pieten is als ze maar kadootjes krijgen....
Mocht je willen
Die van mij 6 en 4 vinden die nep pieten maar niks.
Grappig hoe die kinderen zelf hun beslissing kunnen maken over wat "echt" is

Maar goed een overstuur kind is acteren

Maar zo'n lieve medelander die andere kindjes voor rassist en NSBer uitmaakt...
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_145769818
quote:
w/ w/ w/
Je antwoord:
pi_145769962
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:22 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Dit en Jan Roos

*O* ^O^ _O_
w/
pi_145770401
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:45 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Mocht je willen
Die van mij 6 en 4 vinden die nep pieten maar niks.
Grappig hoe die kinderen zelf hun beslissing kunnen maken over wat "echt" is

Maar goed een overstuur kind is acteren

Maar zo'n lieve medelander die andere kindjes voor rassist en NSBer uitmaakt...
Mijn nichtje interesseert het geen biet.

En nu? Gaan we allemaal persoonlijke ervaringen oplepelen?
pi_145770515
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mijn nichtje interesseert het geen bpiet.

Zwarte Bieten, is dat ook racistisch eigenlijk?

[ Bericht 1% gewijzigd door WhateverWhatever op 21-10-2014 12:16:17 ]
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:21:38 #21
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_145770899
het is al over een week of 3 5 december en zwarte piet houdt nog steeds stand moet pijn doen bij sommige hier .... wij blijven gewoon
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_145770900
De uitwassen van de pro-pietenbrigade
http://racistenuitdekast.tumblr.com/

Is er ook iemand die de uitwassen van de anti-pietenbrigade bundelt?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:22:33 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_145770924
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:21 schreef Mani89 het volgende:
het is al over een week of 3 5 december en zwarte piet houdt nog steeds stand moet pijn doen bij sommige hier .... wij blijven gewoon
Wacht... Jij bent zwarte piet?

Ik wil graag een boot van playmobil.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_145770929
quote:
Zijn lingo is ook niet van vreemde smetten vrij.... En waarom gaat hij zelf niet weg?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:23:45 #25
168304 Mani89
pi_145770949
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:22 schreef speknek het volgende:

[..]

Wacht... Jij bent zwarte piet?

Ik wil graag een boot van playmobil.
je krijgt een sinaasappel speknek sint vindt dat je naar corpulentie neigt
pi_145771028
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:21 schreef Mani89 het volgende:
Ik weet niet hoe jouw kalender eruit ziet.
pi_145771039
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mijn nichtje interesseert het geen biet.

De hele discussie is toch begonnen met persoonlijke ervaringen van Surinamers?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:27:28 #28
168304 Mani89
pi_145771058
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jouw kalender eruit ziet.
verder weet je inderdaad ook niet zo veel koos vogels maar dat geeft niet
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:28:57 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_145771099
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:23 schreef Mani89 het volgende:

[..]

je krijgt een sinaasappel speknek sint vindt dat je naar corpulentie neigt
zwarte piet waarom rijm je niet
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:36:08 #30
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145771324
Deze discussie gaat echt nooit ophouden he... :')

Ten eerste vind ik het wel dodgy dat zwarte piet op een verouderd stereotype gebaseerd is. Ik vind het ook wat genant om daar star aan vast te willen blijven houden.

En ik snap wel dat mensen het steeds meer als een probleem gaan zien in een maatschappij waar racisme steeds meer naar voren komt.

Maar... De anti anti roepers komen vaak net zo racistisch uit de hoek als de pro piet die hards.

En ik denk dat ze hun tijd nuttiger kunnen besteden als ze ECHT alle slavernij de wereld uit willen helpen. Ik betwijfel een beetje of ze erover nadenken wat voor producten ze in huis halen. Er zijn nog genoeg mensen (en dieren) die lijden onder slavernij, maar daar hoor ik ze nooit over.

En eigenlijk vind ik mezelf nu ook niet zo slim, want hoe meer aandacht we eraan schenken, hoe groter we het probleem maken. :')
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:42:48 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_145771537
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:21 schreef DroogDok het volgende:
Goede tumblr. Gelukkig is er vrijwel geen racisme in Nederland.
pi_145771559
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:26 schreef Halcon het volgende:

De hele discussie is toch begonnen met persoonlijke ervaringen van Surinamers?
Nee. In de jaren 60 begon de discussie en dat waren geen persoonlijke ervaringen van Surinamers die daar toen voor zorgden:

quote:
Een vroeg voorbeeld van het besef dat in de figuur van Zwarte Piet racistische denkbeelden doorgegeven worden is een interview met M.C. Grünbauer over haar, duidelijk op het ‘witte fietsenplan’ van Provo geïnspireerde ‘Witte Pietenplan’ in Panorama in 1968 (De Vries 1966, 26-28). Het was volgens haar ‘niet langer verantwoord ons aloude Sint-Nicolaasfeest in de huidige vorm te blijven vieren. Graag zou ik de Zwarte Pieten veranderd zien in Witte Pieten.’ Terwijl de slavernij al meer dan een eeuw is afgeschaft blijven wij maar doorsukkelen met de oude traditie de neger als slaaf voor te stellen. (...) De machtige Blanke Meester zit op zijn schimmel of op zijn troon. Piet moet lopen of zware zakken sjouwen en hij mag naast de troon op een krukje zitten aan de voeten van zijn baas.

Sinterklaas komt uit Spanje, toch spreekt hij vloeiend Nederlands. ‘Maar hij wordt vergezeld door Pieten die hier ook al eeuwen komen en nog nooit behoorlijk Nederlands hebben leren spreken. Dus moeten ze wel heel dom zijn!’ Uit een sinterklaasboekje lichtte zij de zin: ‘“Die [Pieten] hadden wel griezelige zwarte gezichten, maar ze lachten toch vriendelijk.” Hieruit volgt dat iedere neger een griezelig zwart gezicht heeft.’ Met Witte Pieten benadelen we niemand. Wel doen we heel velen er een enorm plezier mee, want in wezen stellen wij met Zwarte Piet een neger voor aan onze kinderen en wel op een manier, die hun hun hele leven bijblijft. Wij laten hen pret beleven ten koste van een ander ras.

Zij noemde dit een ‘onrecht’ (Panorama, 7 december 1968). Over haar plan schreef ze brieven naar organisatoren van sinterklaasfeesten en jarenlang ook naar de hoofd-Piet bij de door de televisie uitgezonden aankomst van Sinterklaas (Winschoter Courant, 18 november 1982).8 Ze vertelde dat ze reacties kreeg als ‘Je hebt wel gelijk; ik heb er nooit over nagedacht. En dáár gaat het om! Wij moeten eens wakker worden geschud!’ (Panorama, 7 december 1968). Maar anderen deden haar voorstel af als ‘dat zachteiïge, sentimentele, overtrokken idealisme van zwart/wit gedoe’ (Algemeen Handelsblad, 4 december 1968).
Vooral kleuterscholen bleken enthousiast over Grünbauers ideeën, ‘weliswaar uit de overweging dat we de kleintjes niet bang moeten maken, maar dat leidt tot hetzelfde doel’.

Afb. 9.2 Al in de jaren zestig werden er alternatieven voorgesteld voor de figuur van Zwarte Piet. Het ‘witte fietsenplan’ van de Amsterdamse provo's inspireerde mevrouw M.C. Grünbauer tot haar ‘Witte Pietenplan’. Daarmee bracht ze mensen weliswaar aan het denken, maar veel effect sorteerde haar initiatief niet.

bron
pi_145771614
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:36 schreef jerney het volgende:

Jawel. Zodra de racistische elementen van ZP geëlimineerd zijn, houdt deze discussie op. Het ziet er naar uit dat we nog enkele jaren te gaan hebben, maar dan zou het zo ver moeten zijn.
pi_145771629
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:43 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Nee. In de jaren 60 begon de discussie en dat waren geen persoonlijke ervaringen van Surinamers die daar toen voor zorgden:

[..]

Goed, haar ervaring dan.
pi_145771657
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:21 schreef DroogDok het volgende:
Deze "mensen" doen hun zaak meer kwaad dan goed. Tegelijkertijd zijn ze te dom om dat te kunnen beseffen.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:49:31 #36
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145771718
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:45 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Jawel. Zodra de racistische elementen van ZP geëlimineerd zijn, houdt deze discussie op. Het ziet er naar uit dat we nog enkele jaren te gaan hebben, maar dan zou het zo ver moeten zijn.
Ja, denk je?

Nouja, van mij mogen de Pieten er deze intocht een beetje mee lachen en elkaar een make over geven ofzo. Maar dat zal wel weer niet. :P
pi_145772170
Zwarte Klaas en Sinter Piet.

Zoiets?
pi_145772214
Oppergod Wodan en Zwarte Berserker.
Of Wodan en Huginn en Muninn. Of de Avonturen van Wodan, Sleipnir en Zijn Vriendjes.
pi_145772623
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:36 schreef jerney het volgende:

Het houdt niet op.....niet vanzelf.

De discussie is al een jaartje of 50 gaande en je ziet dat de emotie steeds heftiger wordt, omdat de mensen die helemaal niets aan Zwarte Piet willen veranderen merken dat ze aan het verliezen zijn.
Zolang er 1 iemand is die wat roept, dan haalt de rest van het land zijn schouders op en gaat gewoon door, maar op het moment dat er een juridisch gelijk komt als kantelpunt, dan zal het verzet tegen veranderingen ook luider worden.

Vergelijk het met de mensen die een rookvrije werkplek wilden in de jaren 50/60....kans-loos en niemand die ze serieus nam. Nu is het de norm na vele heftige discussies en debatten in de afgelopen decennia. Dat patroon zal zich in deze discussie herhalen.. Over 15-20 jaar zal de norm dusdanig verschoven zijn dat ZP zoals we die nu kennen verdwenen zal zijn. Ook het debat zal dan verstomd zijn. De komende jaren zullen nog even doorbijten zijn, maar het is al een achterhoedegevecht geworden, waarin de conservatieve "alles moet blijven zoals het altijd was" roepers as usual stapje voor stapje terrein zullen verliezen.

De natuurlijke gang der dingen.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:25:23 #40
168304 Mani89
pi_145772768
jou vergelijking slaat nergens op en van de 15 miljoen mensen in dit land zijn nog altijd zeker 96% pro zwarte piet dus
pi_145773543
Jodenkoek kan eigenlijk ook niet meer he, als negerzoen al verboden is...
pi_145773606
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:46 schreef WhateverWhatever het volgende:
Jodenkoek kan eigenlijk ook niet meer he, als negerzoen al verboden is...
Sinds wanneer is dat verboden?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:52:44 #43
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145773760
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:21 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Het houdt niet op.....niet vanzelf.

De discussie is al een jaartje of 50 gaande en je ziet dat de emotie steeds heftiger wordt, omdat de mensen die helemaal niets aan Zwarte Piet willen veranderen merken dat ze aan het verliezen zijn.
Zolang er 1 iemand is die wat roept, dan haalt de rest van het land zijn schouders op en gaat gewoon door, maar op het moment dat er een juridisch gelijk komt als kantelpunt, dan zal het verzet tegen veranderingen ook luider worden.

Vergelijk het met de mensen die een rookvrije werkplek wilden in de jaren 50/60....kans-loos en niemand die ze serieus nam. Nu is het de norm na vele heftige discussies en debatten in de afgelopen decennia. Dat patroon zal zich in deze discussie herhalen.. Over 15-20 jaar zal de norm dusdanig verschoven zijn dat ZP zoals we die nu kennen verdwenen zal zijn. Ook het debat zal dan verstomd zijn. De komende jaren zullen nog even doorbijten zijn, maar het is al een achterhoedegevecht geworden, waarin de conservatieve "alles moet blijven zoals het altijd was" roepers as usual stapje voor stapje terrein zullen verliezen.

De natuurlijke gang der dingen.
Dat is exact waar dat hele gedoe me aan doet denken. "Roken... We komen er samen wel uit."

Hmhm... :P

Ik hoop toch dat er snel een knoop wordt doorgehakt hoor. Het wordt inderdaad elk jaar heftiger. En waar je vroeger alleen nog dat gezanik in het najaar hoefde aan te zien, is het nu alle dagen feest. :')

Zogezegd voor de kinderen.
Hmhm :P
pi_145773765
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:48 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Sinds wanneer is dat verboden?
Negerzoenen mogen al jaren niet meer...
pi_145773829
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:52 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Bron?
pi_145773830
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:52 schreef WhateverWhatever het volgende:
quote:
Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Negerzoen
In feite is dit al zó vaak gepost, dat mensen die het nu nóg niet weten, het kennelijk niet willen weten. :P
pi_145773987
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:54 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Bron?
door Seije Slager − 24/03/06, 00:00

De Nederlandse taal is een gebakje armer. Fabrikant Buys zwicht voor de kritiek dat de naam negerzoen racistisch is.

De lezerswedstrijd die vorig jaar door NRC Handelsblad werd uitgeschreven, leverde inventieve suggesties op, zoals 'choco-burka' en 'blank inborstje'. Maar 'negerzoenen' heten vanaf nu gewoon 'zoenen', zo liet Buys gisteren weten.

Een zegsman legt uit: “Er was altijd gedoe over. Laatst kregen we nog een zending terug uit Frankrijk. Toen de discussie vorig jaar weer begon, hebben we onderzoek laten doen. Veel mensen bleken toch wel moeite te hebben met de naam.“

De nieuwe naam biedt bovendien veel mogelijkheden voor thematische marketing. “We komen straks met paaszoenen, en deze zomer liggen er WK-zoenen in de winkel.“

Roy Groenberg van de 'Stichting eer en herstelbetalingen slachtoffers van slavernij in Suriname', die vorig jaar de naamsverandering eiste, is blij met het succesje. In 2001 dreigde zijn stichting nog tevergeefs met een openbare boekverbranding, als Van Dale het woord 'neger' niet uit het woordenboek zou schrappen. Groenberg laat doorschemeren dat ook 'moorkop' hem niet zint.

Het is niet voor het eerst dat een product om politiek-correcte redenen een nieuwe naam krijgt. Ten tijde van de Kosovo-oorlog probeerden Nederlandse snackbars zonder veel succes het 'patatje oorlog' om te dopen tot 'frietje feest'. En vorig jaar besloot het bedrijf dat jodenvet importeert om die lekkernij voortaan borsthoning te noemen. Wim Kortenhoeven van het Centrum Informatie en Documentatie Israël is daar blij mee: “De term jodenvet geeft toch wat macabere associaties met concentratiekampen.“ Met de term jodenkoek vindt hij niets mis.

Bij Remia, fabrikant van zigeunersaus, hebben zich nog geen boze belangenorganisaties van Roma of Sinti gemeld. En de discussie speelt niet alleen in Nederland. Duitse fabrikanten hebben hun Negerküsse al omgedoopt tot Schaumküsse (schuimkussen). In Zweden mag sinds 2004 negerbollar (negerballen, ook een gebakje) niet in reclame gebruikt worden, op straffe van een boete van ruim 10000 euro.

Bron

In 2006 konden de negers al janken, negerzoen racistisch... haha
pi_145774010
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:54 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

[..]

In feite is dit al zó vaak gepost, dat mensen die het nu nóg niet weten, het kennelijk niet willen weten. :P
Ja, dat was ook zoiets achterlijks en dan blijkt het een fucking publiciteitsstunt te zijn. Jammer dat ze niet failliet zijn gegaan (niet om het veranderen van denaam, dat kan me niets schelen, maar dat ze zoiets misbruiken om in de publiciteit te komen).
pi_145774078
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:58 schreef WhateverWhatever het volgende:
De Nederlandse taal is een gebakje armer. Fabrikant Buys zwicht voor de kritiek dat de naam negerzoen racistisch is.
Neehee. :P
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:54 schreef DarkSkywise het volgende:
Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant.
pi_145774080
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:52 schreef jerney het volgende:

[..]

Ik hoop toch dat er snel een knoop wordt doorgehakt hoor. Het wordt inderdaad elk jaar heftiger. En waar je vroeger alleen nog dat gezanik in het najaar hoefde aan te zien, is het nu alle dagen feest. :')

Gooi het hele Sinterklaasfeest in de huidige vorm op de erfgoedlijst en we zijn van het gezanik af.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_145774134
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:58 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

door Seije Slager − 24/03/06, 00:00

De lezerswedstrijd die vorig jaar door NRC Handelsblad werd uitgeschreven, leverde inventieve suggesties op, zoals 'choco-burka' en 'blank inborstje'. Maar 'negerzoenen' heten vanaf nu gewoon 'zoenen', zo liet Buys gisteren weten.

Een zegsman legt uit: “Er was altijd gedoe over. Laatst kregen we nog een zending terug uit Frankrijk. Toen de discussie vorig jaar weer begon, hebben we onderzoek laten doen. Veel mensen bleken toch wel moeite te hebben met de naam.“

De nieuwe naam biedt bovendien veel mogelijkheden voor thematische marketing. “We komen straks met paaszoenen, en deze zomer liggen er WK-zoenen in de winkel.“

Roy Groenberg van de 'Stichting eer en herstelbetalingen slachtoffers van slavernij in Suriname', die vorig jaar de naamsverandering eiste, is blij met het succesje. In 2001 dreigde zijn stichting nog tevergeefs met een openbare boekverbranding, als Van Dale het woord 'neger' niet uit het woordenboek zou schrappen. Groenberg laat doorschemeren dat ook 'moorkop' hem niet zint.

Het is niet voor het eerst dat een product om politiek-correcte redenen een nieuwe naam krijgt. Ten tijde van de Kosovo-oorlog probeerden Nederlandse snackbars zonder veel succes het 'patatje oorlog' om te dopen tot 'frietje feest'. En vorig jaar besloot het bedrijf dat jodenvet importeert om die lekkernij voortaan borsthoning te noemen. Wim Kortenhoeven van het Centrum Informatie en Documentatie Israël is daar blij mee: “De term jodenvet geeft toch wat macabere associaties met concentratiekampen.“ Met de term jodenkoek vindt hij niets mis.

Bij Remia, fabrikant van zigeunersaus, hebben zich nog geen boze belangenorganisaties van Roma of Sinti gemeld. En de discussie speelt niet alleen in Nederland. Duitse fabrikanten hebben hun Negerküsse al omgedoopt tot Schaumküsse (schuimkussen). In Zweden mag sinds 2004 negerbollar (negerballen, ook een gebakje) niet in reclame gebruikt worden, op straffe van een boete van ruim 10000 euro.

Bron

In 2006 konden de negers al janken, negerzoen racistisch... haha
Ik lees alleen iets over een verbod in Zweden.
pi_145774174
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:00 schreef Montagui het volgende:

[..]

Gooi het hele Sinterklaasfeest in de huidige vorm op de erfgoedlijst en we zijn van het gezanik af.
Wat is de huidige vorm? In Amsterdam lopen dit jaar roetpieten mee. In Gouda kaas- en stroopwafelpieten. Dat is de huidige vorm.
pi_145774298
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:02 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Wat is de huidige vorm? In Amsterdam lopen dit jaar roetpieten mee. In Gouda kaas- en stroopwafelpieten. Dat is de huidige vorm.
Dat is de Randstad. Als we het over het Sinterklaasfeest hebben gaat het over de traditie in den Nederlanden ;)
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:07:44 #54
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145774386
Overigens had ik vroeger meer problemen met sinterklaas zelf. Een man die je snoep en cadeau's geeft wanneer je even op zijn schoot komt zitten? Dude! :P
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:09:39 #55
168304 Mani89
pi_145774472
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:07 schreef jerney het volgende:
Overigens had ik vroeger meer problemen met sinterklaas zelf. Een man die je snoep en cadeau's geeft wanneer je even op zijn schoot komt zitten? Dude! :P
Had hij een supersoaker voor je onder zijn tabbert?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:10:33 #56
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145774498
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:09 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Had hij een supersoaker voor je onder zijn tabbert?
I don't want to know ;(
pi_145774548
Zigeunersaus is ook racistisch
pi_145774561
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:07 schreef jerney het volgende:
Dat klinkt inderdaad best fout eigenlijk :')

stond ik allemaal niet bij stil, wist ik veel .... en gelukkig maar :+

ik was wel altijd als de dood voor die man :o
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:12:04 #59
168304 Mani89
pi_145774565
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
Zigeunersaus is ook racistisch
Jouw UI ook vieze antisemiet.
pi_145774600
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:12 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Jouw UI ook vieze antisemiet.
Ja klopt, AJAX is eigenlijk ook racistisch
pi_145774785
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ja klopt, AJAX is eigenlijk ook racistisch
Na je wat dommige posting over die negerzoen is het nog niet tot je doorgedrongen dat je mss even beter met het schaamrood op je kaken een tijdje in de hoek kan gaan staan?
pi_145774859
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:17 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Na je wat dommige posting over die negerzoen is het nog niet tot je doorgedrongen dat je mss even beter met het schaamrood op je kaken een tijdje in de hoek kan gaan staan?
Want?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:20:06 #63
168304 Mani89
pi_145774864
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:17 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Jij bent zijn vader niet.
pi_145774942
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:00 schreef Montagui het volgende:
Dat kan dus niet omdat een onderdeel van het feest (Zwarte Piet) niet aan een tweetal voorwaarden voldoet. Er moet één door iedereen aanvaarde niet-racistische verklaring voor Piets zwartheid zijn (en dus niet een stuk of 10, zoals we in deze topicreeks vaak genoeg hebben kunnen zien) en er mogen geen belangengroeringen tegen erfgoederkenning zijn. (De "Iraanse Zwarte Piet" is goedgekeurd omdat die wél aan de voorwaarden voldoet en daadwerkelijk zwart is door roet en/of vuur; bovendien hoort hij bij een feest dat al duizenden jaren oud is en door meer dan 300 miljoen mensen wordt gevierd.)

Een eerdere poging door het Sint Nicolaasgenootschap (aan alle kanten ontkend tot ze zelf hun mond voorbijpraatten en toch al niet goed konden verklaren waarom ze Sint -zonder Pieten, want dat lag misschien wat gevoelig- lieten opdraven tijdens een UNESCO-bijeenkomst in Parijs in december 2012) liep dan ook vast doordat het genootschap strikt vasthield aan het schoorsteenverhaal en ontkende dat er tegenstanders waren.

Vijf seconden Googelen leverden al meteen een geheel ander beeld en dit kwam vervolgens als memo op het (kennelijk toen al bestaande) klachtenstapeltje op het buro van ene Verene Shepherd terecht.

Overigens is het een populair misverstand dat een feest op de erfgoedlijst onveranderbaar is. :)
pi_145774954
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:20 schreef Mani89 het volgende:
Jij bent zijn vader niet.
Volgens oude traditie zou ik hem met de roe geven, maar dat mag helaas niet meer van allerlei mensen die onze mooie tradities om zeep hebben geholpen.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:24:35 #66
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145775025
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:11 schreef FANN het volgende:

[..]

Dat klinkt inderdaad best fout eigenlijk :')

stond ik allemaal niet bij stil, wist ik veel .... en gelukkig maar :+

ik was wel altijd als de dood voor die man :o
Nu weet je waarom :P
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:24:36 #67
168304 Mani89
pi_145775026
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:22 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Volgens oude traditie zou ik hem met de roe geven, maar dat mag helaas niet meer van allerlei mensen die onze mooie tradities om zeep hebben geholpen.
Een jaartje Spanje zou jou goed doen, leraar Duits zijn is ook geen pretje verder.
pi_145775068
Bestaat MRA al?

SPOILER
pi_145775164
Laten we sinterklaas vervangen voor het Amelandse Sunneklaas. Lekker zuipen, vechten en vrouwen slaan met stokken.

Is niet racistisch want je moet alle vrouwen slaan, ook negerinnen.
pi_145775181
quote:

[..]

Uiteraard de traditionele vorm inclusief een gitzwarte Zwarte Piet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:29:27 #71
168304 Mani89
pi_145775209
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:28 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Laten we sinterklaas vervangen voor het Amelandse Sunneklaas. Lekker zuipen, vechten en vrouwen slaan met stokken.

Is niet racistisch want je moet alle vrouwen slaan, ook negerinnen.
Mag je ze alleen met stokken slaan?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:29:42 #72
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_145775216
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:22 schreef Kingstown het volgende:

[..]

:D
pi_145775277
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:29 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Mag je ze alleen met stokken slaan?
Weet ik niet zeker, kijk t even na in de regels.

Ah, knuppels mogen ook

http://www.volkskrant.nl/(...)op-vrouwen~a3062414/

quote:
Het sintgeheim van Ameland: met knuppels jagen op vrouwen

GRONINGEN - Op Ameland geldt op maandag 5 en dinsdag 6 december een avondklok voor vrouwen en kinderen. Wagen zij zich toch op straat, dan volgen 'minder plezierige ervaringen', waarschuwt de gemeente in strooibiljetten, gericht aan toeristen die het waddeneiland bezoeken.

Welkom bij Sinterklaas op Ameland. Sunneklaas heet deze geheimzinnige rite uit heidense tijden. Met het bekende kinderfeest heeft het niets te maken. Mannen met knuppels, gehuld in lakens, jagen rond de klok van vijven vrouwen en kinderen van straat. Ze blazen op hoorns die donkere geluiden maken. Wie buiten blijft, kan slaag krijgen.
  Forum Admin dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:33:08 #74
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_145775310
quote:

[..]

Eng mannetje ben jij.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:33:33 #75
168304 Mani89
pi_145775322
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Weet ik niet zeker, kijk t even na in de regels.

Ah, knuppels mogen ook

http://www.volkskrant.nl/(...)op-vrouwen~a3062414/

[..]

Wauw prachtig, hier zou ik Zwarte Piet zo voor inruilen. Ik denk dat ik een petitie ga starten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')