abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145745363
Wat is jullie FOK!ers mening, Evolutietheorie of Scheppingtheorie?
Natuurwetenschap of God?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145745667
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat veronderstelt dat je een lichaam hebt dat kan sterven. De kwade demoon van Descartes zou je nog steeds voor de gek kunnen houden dat je überhaupt een lichaam hebt. Analoog aan the Matrix.

Hoe kun je zeker weten dat je überhaupt zintuigen hebt?
Ik voel, dus ik zintuig!

;)
pi_145745718
Maar even serieus: zelfs mijn matrixzintuigen zijn blijkbaar goed genoeg om me in een matrixwereld voor de dood te behoeden.
pi_145745754
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:26 schreef Molurus het volgende:
Wat is jullie FOK!ers mening, Evolutietheorie of Scheppingtheorie?
Natuurwetenschap of God?
Scheppingtheorie bestaat niet.
of God? Welke god en waarom die?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_145745796
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:32 schreef Jigzoz het volgende:
Maar even serieus: zelfs mijn matrixzintuigen zijn blijkbaar goed genoeg om me in een matrixwereld voor de dood te behoeden.
Voor een geheel fictieve matrixdood? ;)
pi_145745844
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor een geheel fictieve matrixdood? ;)
Precies!
pi_145745917
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Precies!
Maar goed, punt wel gemaakt denk ik: er zijn bar weinig zaken die je echt 100% zeker kunt weten. En daar is sinds Descartes weinig aan veranderd.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat kennis onmogelijk is. We zullen er echter vrede mee moeten hebben dat we vrijwel niets 100% zeker weten.
pi_145746305
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar goed, punt wel gemaakt denk ik: er zijn bar weinig zaken die je echt 100% zeker kunt weten. En daar is sinds Descartes weinig aan veranderd.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat kennis onmogelijk is. We zullen er echter vrede mee moeten hebben dat we vrijwel niets 100% zeker weten.
Toch heb ik sterk de neiging om te denken dat rekening houden met die alternatieve werkelijkheid wel erg hypothetisch is en dat het overlevingsargument dus wel degelijk geldig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2014 19:42:02 ]
pi_145746456
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Toch heb ik sterk de neiging om te denken dat rekening houden met die alternatieve werkelijkheid wel erg hypothetisch is en dat het overlevingsargument dus wel degelijk geldig is.
Natuurlijk is dat hypothetisch. Natuurlijk is solipsisme gestoord of minimaal volstrekt niet plausibel.

Punt is: het tegendeel is onbewijsbaar, en daarom haal je die 100% nooit.
pi_145746615
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat hypothetisch. Natuurlijk is solipsisme gestoord of minimaal volstrekt niet plausibel.

Punt is: het tegendeel is onbewijsbaar, en daarom haal je die 100% nooit.
Maar dan komen we natuurlijk weer op de kwestie van baksteenrokende smurfen met een dreadlockfetish die op de maan aan het klompendansen zijn. Sluit het maar eens uit.
pi_145746844
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar dan komen we natuurlijk weer op de kwestie van baksteenrokende smurfen met een dreadlockfetish die op de maan aan het klompendansen zijn. Sluit het maar eens uit.
Precies, je kunt evengoed nooit 100% zeker weten dat stelling X over de empirische werkelijkheid onwaar is. :)
pi_145746912
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Precies, je kunt evengoed nooit 100% zeker weten dat stelling X over de empirische werkelijkheid onwaar is. :)
Maar stellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid lukt vrij aardig.
pi_145746984
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar stellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid lukt vrij aardig.
Absoluut. En dat werkt - for all practical purposes - even goed. Pas als iemand zegt 'het is niet 100% bewezen dat' wordt het een probleem.

Maar goed: dan hoef je er slechts op te wijzen dat dat voor helemaal niets geldt en daarom niet interessant is.
pi_145747016
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Absoluut. En dat werkt - for all practical purposes - even goed. Pas als iemand zegt 'het is niet 100% bewezen dat' wordt het een probleem.

Maar goed: dan hoef je er slechts op te wijzen dat dat voor helemaal niets geldt en daarom niet interessant is.
Hoppa. Klaar.
  maandag 20 oktober 2014 @ 22:11:57 #15
431857 peterkailey
*Tekst die users leuk vinden*
pi_145754723
Maar welke heeft dan een grotere waarschijnlijkheid? Het symbolische scheppingsverhaal van de bijbel met een God die wilt dat we naar zijn wetten gedragen? Of de evolutietheorie zonder een levenswijze die we per se moeten volgen?
Op donderdag 12 augustus 2014 19:17 schreef yvonne het volgende:
peterkailey is de baas en jullie moeten allemaal buigen voor zijn grootheid.
pi_145766052
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 22:11 schreef peterkailey het volgende:
Maar welke heeft dan een grotere waarschijnlijkheid? Het symbolische scheppingsverhaal van de bijbel met een God die wilt dat we naar zijn wetten gedragen? Of de evolutietheorie zonder een levenswijze die we per se moeten volgen?
|:( |:(
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_145766721
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 22:11 schreef peterkailey het volgende:
- of dat wel of niet gepaard gaat met gedragsvoorschriften zegt niets over de werkelijkheid. Hooguit over wat wij wel of niet prettig vinden.

- het 1 sluit het ander helemaal niet uit.

- deze mogelijkheden zijn niet eens uitputtend. Dat wil zeggen: als het 1 niet waar is wil dat nog niet zeggen dat het ander wel waar is.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:23:30 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_145767504
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 09:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

- of dat wel of niet gepaard gaat met gedragsvoorschriften zegt niets over de werkelijkheid. Hooguit over wat wij wel of niet prettig vinden.

- het 1 sluit het ander helemaal niet uit.

- deze mogelijkheden zijn niet eens uitputtend. Dat wil zeggen: als het 1 niet waar is wil dat nog niet zeggen dat het ander wel waar is.
De vraag ging over de waarschijnlijkheid.
pi_145767699
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 10:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De vraag ging over de waarschijnlijkheid.
Wat is precies de reden om dan twee dingen aan elkaar te koppelen?

Vandaag de loterij winnen en minimaal een keer hoeven te pissen.

Met 10 kraslotjes een kleine prijs winnen en vandaag minimaal 2 keer moeten schijten.

Het tweede is waarschijnlijker (wat compleet wordt veroorzaakt door de kleine kans dat ik de loterij win), dus ik zal vandaag wel niet hoeven te pissen en de hele dag op de WC zitten te schijten?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:25:46 #20
431857 peterkailey
pi_145771014
Ik bedoel natuurlijk dat er of een God is of dat alles uit zich zelf is ontstaan
pi_145771232
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:25 schreef peterkailey het volgende:
Ik bedoel natuurlijk dat er of een God is of dat alles uit zich zelf is ontstaan
Waarom stel je de vraag dan niet op die manier? Zonder die combinaties.
pi_145777449
Wat is "uit zichzelf", wij (mensen,dieren,planten en bomen, en paddestoelen, etc) zijn onstaan door parasitisme :o ;)
Nou ja. zo iets
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:48:53 #23
431857 peterkailey
pi_145778227
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:29 schreef barthol het volgende:
Wat is "uit zichzelf", wij (mensen,dieren,planten en bomen, en paddestoelen, etc) zijn onstaan door parasitisme :o ;)
Nou ja. zo iets
Dat het universum er altijd al was zonder een externe oorzaak als God. Nu gebruiken gelovigen o.a. het cosmologische argument en het feit dat het heelal uitdijt als bewijs dat een God alles gemaakt moet hebben.

Wat is dan waarschijnlijker? Dat God alles heeft gemaakt of dat het universum er altijd al is geweest?
pi_145778366
O, ik dacht dat het over biologische evolutie ging ;)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_145778520
Hoe kan iets er altijd al zijn geweest dan?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:26:17 #26
431857 peterkailey
pi_145779702
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:56 schreef Halcon het volgende:
Hoe kan iets er altijd al zijn geweest dan?
Kan niet anders. Of God of het universum was er altijd al. Anders zou er een oneindige reeks aan oorzaak gevolg moeten zijn. Of tijd zien als een eeuwig herhalende cirkel.
pi_145779758
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:26 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Kan niet anders. Of God of het universum was er altijd al. Anders zou er een oneindige reeks aan oorzaak gevolg moeten zijn. Of tijd zien als een eeuwig herhalende cirkel.
Dat hoeft niet. Universum kan ook ontstaan zijn. Al dan niet door toedoen van God. En een keer is het met de Aarde ook afgelopen.
pi_145779798
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:25 schreef peterkailey het volgende:
Hoe is 'uit zichzelf' het tegenovergestelde van 'door God'?
pi_145779866
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:26 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Het universum waarin wij leven heeft een eindig bestaan, maar dat wil niet zeggen dat het door een god is geschapen.

Maar wellicht bedoel je met 'universum' iets anders dan men in de natuurkunde daaronder verstaat.
pi_145782116
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 15:48 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Dat het universum er altijd al was zonder een externe oorzaak als God. Nu gebruiken gelovigen o.a. het cosmologische argument en het feit dat het heelal uitdijt als bewijs dat een God alles gemaakt moet hebben.

Wat is dan waarschijnlijker? Dat God alles heeft gemaakt of dat het universum er altijd al is geweest?
Je kan geen optie drie bedenken?
en als je de derde optie niet kan bedenken kan die er niet zijn? (of een vierde, vijfde, honderdste optie..?)

Het is niet zo dat als optie 1 niet klopt optie 2 automatisch wel klopt
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:24:53 #31
431857 peterkailey
pi_145783512
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het universum waarin wij leven heeft een eindig bestaan, maar dat wil niet zeggen dat het door een god is geschapen.

Maar wellicht bedoel je met 'universum' iets anders dan men in de natuurkunde daaronder verstaat.
Ik bedoel alles wat er bestaat, dus de atomen etc. En dan of dat door een God is gemaakt of er altijd al was.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:25:32 #32
431857 peterkailey
pi_145783530
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:36 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Je kan geen optie drie bedenken?
en als je de derde optie niet kan bedenken kan die er niet zijn? (of een vierde, vijfde, honderdste optie..?)

Het is niet zo dat als optie 1 niet klopt optie 2 automatisch wel klopt
Wat zouden die andere opties zijn dan?
pi_145783566
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:24 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Ik bedoel alles wat er bestaat, dus de atomen etc. En dan of dat door een God is gemaakt of er altijd al was.
Atomen zijn wel een onderdeel van dit universum, maar 'alles dat bestaat' is veel breder dan het universum. Daar zou ook een multiversum onder vallen, en eventuele natuurlijke oorzaken van de big bang.

Dus dat lijkt me wel een verschil. :)
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:28:53 #34
431857 peterkailey
pi_145783665
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Atomen zijn wel een onderdeel van dit universum, maar 'alles dat bestaat' is veel breder dan het universum. Daar zou ook een multiversum onder vallen, en eventuele natuurlijke oorzaken van de big bang.

Dus dat lijkt me wel een verschil. :)
Maar goed, de vraag is dus :P : wat is waarschijnlijker, dat een God ons universum heeft geschapen of dat dit zonder een externe oorzaak in de vorm van een god altijd heeft bestaan/tot ontstaan is gekomen.
pi_145783695
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:25 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Wat zouden die andere opties zijn dan?
Wanneer iemand een bepaalde verklaring aandraagt, en vervolgens gaat vragen naar alternatieve verklaringen dan is dat een moment waarop er een alarmbelletje zou moeten rinkelen. Want een eventueel gebrek aan (ideeën voor) alternatieve verklaringen kan nooit betekenen dat die er niet zijn of niet kunnen zijn.

Dit is typisch een issue bij mensen die geloven in alien visitors.
pi_145783756
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:28 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Maar goed, de vraag is dus :P : wat is waarschijnlijker, dat een God ons universum heeft geschapen of dat dit zonder een externe oorzaak in de vorm van een god altijd heeft bestaan/tot ontstaan is gekomen.
Bij gebrek aan meer informatie is dat 1 verklaring vs in potentie een oneindig aantal andere denkbare verklaringen. Dat is afgerond 0 vs 100%.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:33:58 #37
431857 peterkailey
pi_145783887
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bij gebrek aan meer informatie is dat 1 verklaring vs in potentie een oneindig aantal andre denkbare verklaringen. Dat is afgerond 0 vs 100%.
Ja maar in dit geval is het gewoon een ja nee vraag. Of iets is bewust gemaakt (dus door een God, alien etc (wat trouwens wel weer op het probleem van ad infinitum stuit) of iets is niet gemaakt (dus zelf ontstaan, alle andere opties)
pi_145784043
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:33 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Ja maar in dit geval is het gewoon een ja nee vraag. Of iets is bewust gemaakt (dus door een God, alien etc (wat trouwens wel weer op het probleem van ad infinitum stuit) of iets is niet gemaakt (dus zelf ontstaan, alle andere opties)
Ten eerste is 'bewust' een nogal lastig te definiëren begrip. Er zijn, gek genoeg, geen goede criteria voor wanneer iets nu werkelijk een bewustzijn heeft.

Op precies dezelfde manier is 'vanzelf ontstaan' een nogal vaag begrip.

Dat terzijde, een eventuele bewuste oorzaak van het universum is niet per definitie een god. Het zouden nog even goed gewone geëvolueerde buitenaardse levensvormen kunnen zijn die natuurkunde net ff beter begrijpen dan wij, en die ergens ooit een keer een oerknal hebben veroorzaakt.

Kijk, nu ben ik toch weer alternatieve verklaringen aan het aandragen... terwijl mijn punt nu juist was dat dat niet nodig is / zou moeten zijn.

Zie ook het eerste kwartier van:

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 21-10-2014 18:53:52 ]
pi_145784072
quote:

[..]

Of een combinatie van :+
pi_145784973
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:28 schreef peterkailey het volgende:

[..]

Wat is het uiteindelijke verschil als we willen weten hoe het universum werkt?
pi_145785923
quote:

[..]

wat trouwens wel weer op het probleem van ad infinitum stuit
Dat is geen probleem, het is een paradox. :)

Het kosmologische argument heeft echter wel grote problemen:

en

dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:18:15 #42
434378 jankanerwatvan
jan de man kan er wat van bam
pi_145792639
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 19:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is geen probleem, het is een paradox. :)

Het kosmologische argument heeft echter wel grote problemen:

en

Klopt, maar het enige wat dit zegt is dat het geen argument is. Betekend evenzo dat God zowel niet bewezen kan worden als bestaand of niet bestaand. Mijn vraag is meer, welke van de twee is volgens de beschikbare informatie het meest waarschijnlijk.
pi_145793415
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 21:18 schreef jankanerwatvan het volgende:

[..]

Klopt, maar het enige wat dit zegt is dat het geen argument is. Betekend evenzo dat God zowel niet bewezen kan worden als bestaand of niet bestaand. Mijn vraag is meer, welke van de twee is volgens de beschikbare informatie het meest waarschijnlijk.
Dat de letterlijke interpretatie van genesis waar is is uitgesloten, Dat zegt alleen niets over de vraag of God het universum heeft geschapen of dat de evolutietheorie juist is.
pi_145804219
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Doet me denken aan een reading waarbij over mijn overleden vriendje (een verstokte naturalist) bericht werd. "Hij heeft zich verzet tegen zijn dood. En tot zijn verbazing merkte hij helderder van geest te zijn na zijn dood. Dus hij concludeerde nog te bestaan en heeft verder daarnaar gehandeld."

Precies mijn vriendje: nuchter tot op het bot. Cogito! Ergo sum! En dan dus handelen naar bevinden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145804279
En voor de goede orde: sinds Octopus Paul 250 miljoen jaar geleden is geìncarneerd, is Zijn schepping voltooid. De rest van de organismen mocht geheel naar eigen wil hun gang gaan.
Die vrije evolutie heeft o.a. de mens opgeleverd. Maar die is dus net de kroon op de schepping, die is slechts een zijtak van de scheppng.
De kroon op de schepping is de octopus, Vuvuzela zij Zijn naam!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145806273
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 21:27 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Dat de letterlijke interpretatie van genesis waar is is uitgesloten, Dat zegt alleen niets over de vraag of God het universum heeft geschapen of dat de evolutietheorie juist is.
god heeft de evolutietheorie geschapen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_145806536
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 19:01 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Wat is het uiteindelijke verschil als we willen weten hoe het universum werkt?
Intervenieert God in het universum, of niet? Dat lijkt mij een veel wezenlijkere vraag. Of het universum tot stand is gekomen door een Big Bang, of door een extern wezen, of draait op een verzameling computers is niet interessant zolang er geen interventie plaats vindt.
pi_145813660
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 07:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

god heeft de evolutietheorie geschapen.
Hoe kan nu een atheïst zeggen dat God iets geschapen heeft?
Of ben je geen atheïst want dan klopt je username niiet meer.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_145817187
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 01:51 schreef Kees22 het volgende:
En voor de goede orde: sinds Octopus Paul 250 miljoen jaar geleden is geìncarneerd, is Zijn schepping voltooid. De rest van de organismen mocht geheel naar eigen wil hun gang gaan.
Die vrije evolutie heeft o.a. de mens opgeleverd. Maar die is dus net de kroon op de schepping, die is slechts een zijtak van de scheppng.
De kroon op de schepping is de octopus, Vuvuzela zij Zijn naam!
Als het vrij is, dan is het gekozen. Zijn er dan ook complexe keuzes, of is het alleen de simpele spontaniteit gelijk het kolkende water in een rivier die hard stroomt?

Als je kijkt naar het DNA systeem dan blijkt dat het wiskundig hetzelfde is geordend als het fysieke universum. In dna zijn er 4 basen CATG, in het fysieke universum zijn er 4 parameters van ruimte, lading, massa en tijd. Bij dna zijn er 64 codons, in het fysieke universum zijn er 64 elementen van de dirac algebra. etc. etc. compleet wiskundig synchroon.

Wat betekent, het DNA is een eigen wereld net zoals een 3D computerspel een eigen wereld is. Het meeste DNA bevat dus geen informatie over het organisme, maar informatie over de omgeving. De DNA wereld van een mens is als de tuin van Eden.

En omdat het DNA klein is, kan het ook in onbesliste staat geraken, net zoals met fotonen. Dat betekent dat het DNA op dat moment alleen bestaat uit een verzameling mogelijkheden.

En zo kunnen er dus ook complexe keuzes worden gemaakt, waar een organisme als geheel gekozen wordt in de DNA wereld, en vervolgens wordt dit organisme in de DNA wereld gebruikt voor ontwikkeling van het organisme naar volwassenheid in de fysieke wereld.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 15:05:41 #50
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145817435
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 14:59 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Als het vrij is, dan is het gekozen. Zijn er dan ook complexe keuzes, of is het alleen de simpele spontaniteit gelijk het kolkende water in een rivier die hard stroomt?

Als je kijkt naar het DNA systeem dan blijkt dat het wiskundig hetzelfde is geordend als het fysieke universum. In dna zijn er 4 basen CATG, in het fysieke universum zijn er 4 parameters van ruimte, lading, massa en tijd. Bij dna zijn er 64 codons, in het fysieke universum zijn er 64 elementen van de dirac algebra. etc. etc. compleet wiskundig synchroon.

Wat betekent, het DNA is een eigen wereld net zoals een 3D computerspel een eigen wereld is. Het meeste DNA bevat dus geen informatie over het organisme, maar informatie over de omgeving. De DNA wereld van een mens is als de tuin van Eden.

En omdat het DNA klein is, kan het ook in onbesliste staat geraken, net zoals met fotonen. Dat betekent dat het DNA op dat moment alleen bestaat uit een verzameling mogelijkheden.

En zo kunnen er dus ook complexe keuzes worden gemaakt, waar een organisme als geheel gekozen wordt in de DNA wereld, en vervolgens wordt dit organisme in de DNA wereld gebruikt voor ontwikkeling van het organisme naar volwassenheid in de fysieke wereld.
Een schaakspel heeft 64 vlakken en 4 torens. Wat betekent, het schaakspel is een eigen wereld. :D
pi_145817505
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Een schaakspel heeft 64 vlakken en 4 torens. Wat betekent, het schaakspel is een eigen wereld. :D
Die zelf beslissingen neemt. :Y
  woensdag 22 oktober 2014 @ 15:08:13 #52
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145817532
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die zelf beslissingen neemt. :Y
Was het maar, dan zou ik misschien niet voortdurend verliezen van de computer.
pi_145817570
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Was het maar, dan zou ik misschien niet voortdurend verliezen van de computer.
Het in Windows geïntegreerde schaakspel is vrij waardeloos, die versla ik op het hoogste niveau met gemak - en ik ben maar een amateurtje. Dus wellicht kun je die eens proberen. :)

(Klote 3D UI, dat wel.)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 15:17:31 #54
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145817879
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het in Windows geïntegreerde schaakspel is vrij waardeloos, die versla ik op het hoogste niveau met gemak - en ik ben maar een amateurtje. Dus wellicht kun je die eens proberen. :)

(Klote 3D UI, dat wel.)
Ja, dat is dus die waarvan ik voortdurend verlies. Niveau 1 kan ik nog winnen, niveau 2 is 50/50, alles daarboven is om te huilen.
pi_145818030
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

...waarom worden er doorgaans maar 20 verschillende aminozuren geproduceerd? Waarom niet 450, of 920 ofzo? Je zou toch zeggen met meer kun je meer doen, kun je het organisme efficienter maken enzo, precies het juiste aminozuur voor precies de juiste functie.

....in de natuurkunde heeft de algebra van de fermion en vacuum structuur ook 20 elementen.

Er zit een wiskundig synchrone ordening in die elk kind kan zien. En volgens mij noemen de wetenschappers die dit hebben uitgevonden zichzelf ook evolutionist, mocht je je laten leiden door vooroordelen.....
pi_145818060
Puur gegoochel met getallen. Er is daar geen enkele aanwijsbare relatie.
pi_145818157
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:21 schreef Syamsu het volgende:

[..]

...waarom worden er doorgaans maar 20 verschillende aminozuren geproduceerd? Waarom niet 450, of 920 ofzo? Je zou toch zeggen met meer kun je meer doen, kun je het organisme efficienter maken enzo, precies het juiste aminozuur voor precies de juiste functie.

....in de natuurkunde heeft de algebra van de fermion en vacuum structuur ook 20 elementen.
Iets over een klok en een klepel.

"In de natuur zijn ruim tachtig verschillende aminozuren aangetroffen. In menselijke eiwitten komen twintig verschillende aminozuren voor. Deze worden de fundamentele aminozuren genoemd."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aminozuur
  † In Memoriam † woensdag 22 oktober 2014 @ 15:29:09 #58
230491 Zith
pls tip
pi_145818337
Jeetje
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_145818423
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:22 schreef Molurus het volgende:
Puur gegoochel met getallen. Er is daar geen enkele aanwijsbare relatie.
...wat nou gegoochel, het is gewoon zo dat het wiskundig synchroon is.

En ik denk ook niet dat dit duidt op een relatie, dwz dat het DNA is gevormd naar de natuurkunde van het heelal. Maar volgens mij betekent het dat elk compleet systeem kan alleen op deze wijze, efficient, functioneren.

De menselijke verbeelding bijvoorbeeld, die kan alles wat in het heelal is ook in de verbeelding weergeven, de verbeelding is ook een wereld op zich. Dus we moeten veronderstellen dat de menselijke verbeelding ook dezelfde wiskundige ordening heeft als DNA, en als de fysieke natuur.

En in 3D computerspelletjes, zou men ook op deze wiskundige ordening uitkomen als de meest efficiente.
pi_145818496
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Iets over een klok en een klepel.

"In de natuur zijn ruim tachtig verschillende aminozuren aangetroffen. In menselijke eiwitten komen twintig verschillende aminozuren voor. Deze worden de fundamentele aminozuren genoemd."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aminozuur
Ik zeg toch ook "doorgaans" 20. 20 zijn fundamenteel, gek heh, dat ik gelijk heb.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 15:34:20 #61
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145818537
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:21 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Er zit een wiskundig synchrone ordening in die elk kind kan zien. En volgens mij noemen de wetenschappers die dit hebben uitgevonden zichzelf ook evolutionist, mocht je je laten leiden door vooroordelen.....
Je zoekt gewoon wat overeenkomstige getallen en legt daar verbanden mee. Daar toon je hooguit mee aan dat wij mensen een redelijk talent om patronen te herkennen, je toont er niet mee aan dat die patronen relevant zijn of überhaupt bestaan. :) Daarmee worden je teksten nogal wollig en niet bepaald helder.

Ik vind het op zich wel aardig dat je een andere kijk op deze materie er op na houd, maar het is nu meestal gewoon een muur van woorden die uiteindelijk maar weinig inhoud hebben.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_145818657
quote:
2s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:34 schreef Semisane het volgende:

[..]

Je zoekt gewoon wat overeenkomstige getallen en legt daar verbanden mee. Daar toon je hooguit mee aan dat wij mensen een redelijk talent om patronen te herkennen, je toont er niet mee aan dat die patronen relevant zijn of überhaupt bestaan. :) Daarmee worden je teksten nogal wollig en niet bepaald helder.

Ik vind het op zich wel aardig dat je een andere kijk op deze materie er op na houd, maar het is nu meestal gewoon een muur van woorden die uiteindelijk maar weinig inhoud hebben.
Wat, jij kan niet begrijpen dat DNA een wereld op zich is, net als een 3D computerspel een wereld op zich is?

Het is alleen maar vooroordeel waarom mensen niet begrijpen.
pi_145818969
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:37 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Wat, jij kan niet begrijpen dat DNA een wereld op zich is, net als een 3D computerspel een wereld op zich is?
Dit is een nogal betekenisloze uitspraak. Mijn keukenkastje is net zoveel 'een wereld op zich'.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 15:46:02 #64
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145819003
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:37 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Dat maak jij er van. Dat is leuk natuurlijk, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als je niet kan uitleggen wat je daar mee bedoelt. Daarbij is een analogie dat vrij snel stuk gaat lopen vrees ik. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:37 schreef Syamsu het volgende:Het is alleen maar vooroordeel waarom mensen niet begrijpen.
Ik denk dat de meesten mensen weinig weten van DNA, laat staan dat men er echt zinnige uitspraken over kan doen.

Een mens heeft meer dan een miljard kilometer DNA...tja en dan? Is al dat DNA een wereld of is elke meter DNA per cel een wereld op zich? Etc etc.

Wat jij doet is naar patronen zoeken en daar op menselijke schaal analogieën bij zoeken, probleem is dat het menselijk intuïtief denken niet bepaald heel betrouwbaar is als het gaat over het hele grote of het hele kleine. Dat maakt het zo wollig. :) (Ik bedoel het verder niet als aanval hoor. :)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_145819244
quote:
2s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:46 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dat maak jij er van. Dat is leuk natuurlijk, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als je niet kan uitleggen wat je daar mee bedoelt. Daarbij is een analogie dat vrij snel stuk gaat lopen vrees ik. :)
Oh ben je bang? Kom op zeg, jij kan begrijpen hoe een 3D computerspel een wereld op zich is, dus kan je ook begrijpen hoe DNA een wereld op zich is.

Hoe denk je nou eigenlijk dat een organisme zich ontwikkeld tot volwassenheid, zonder een representatie van het volwassen organisme in het DNA? Dat gaat toch niet werken zonder representatie, zonder leidraad.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 16:08:06 #66
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145819901
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:53 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Oh ben je bang? Kom op zeg,
Ik zou niet zo goed weten wat angst hier mee te maken heeft, ik weet gewoon het e.e.a. van DNA en ben het niet met je eens. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:53 schreef Syamsu het volgende: jij kan begrijpen hoe een 3D computerspel een wereld op zich is
Ik weet toevallig ook iets over computers en software en beide zijn geen werelden op zichzelf. Dat is ook het probleem met analogieën, ze houden niet vaak stand. :P

quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:53 schreef Syamsu het volgende:, dus kan je ook begrijpen hoe DNA een wereld op zich is.
Leg nou gewoon uit wat je er mee bedoelt, dan heb ik gewoon iets om op te reageren. :) Waarom verstop je jezelf zo in vaagheid?

quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:53 schreef Syamsu het volgende:Hoe denk je nou eigenlijk dat een organisme zich ontwikkeld tot volwassenheid, zonder een representatie van het volwassen organisme in het DNA? Dat gaat toch niet werken zonder representatie, zonder leidraad.
Dit is inderdaad een vrij complex vraagstuk, waarvoor zelfs een geheel vakgebied voor is, genaamd Evo-Devo. Het is in ieder geval een ingewikkeld samenspel van HOX-genen en andere belangrijke genen, proteïnen, hormonen, enzymen.

Er is al het e.e.a. van bekent, maar nogmaals de analogie van een wereld gaat redelijk snel stuk op dit onderwerp. Het is gewoon niet makkelijk te vergelijken met, door mensen makkelijk te herkennen, patronen. :)
pi_145820654
Nou, als je niet begrijpt hoe een 3d computerspel een wereld op zich is, dan ben je gewoon niet intelligent genoeg om het te begrijpen.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 16:30:18 #68
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145820784
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 16:26 schreef Syamsu het volgende:
Nou, als je niet begrijpt hoe een 3d computerspel een wereld op zich is, dan ben je gewoon niet intelligent genoeg om het te begrijpen.
Ah ja, de gebruikelijk ad hominem. Niet heel verrassend om eerlijk te zijn. :D
pi_145820834
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 16:26 schreef Syamsu het volgende:
Echt heel slap dit.
pi_145821218
quote:
13s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 16:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Echt heel slap dit.
Echt niet. Is natuurlijk hopeloos om iemand proberen uit te leggen dat een 3d computerspel een wereld op zich is. Dat zie je meteen wel, of meteen niet.
pi_145821402
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 16:40 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Echt niet. Is natuurlijk hopeloos om iemand proberen uit te leggen dat een 3d computerspel een wereld op zich is. Dat zie je meteen wel, of meteen niet.
Ik ben software developer, en ik zeg - voorzichtig: dat is bepaald niet evident. En heeft zeker een sterker argument nodig dan 'wie dat niet begrijpt is dom'. Want dat argument is wel heel dom.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 16:47:16 #72
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145821526
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 16:40 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Ja? Een 3d computerspel kan functioneren zonder hardware?

En als je iets anders bedoelt, verstop je dan niet zo laf achter vaagheid, het is niet zo indrukwekkend om heel eerlijk te zijn. :)

Dat gezegd hebbende is een eventuele op zichzelf staande wereld binnen 3d computerspellen niet bepaald een stevig argument voor een "wereld" binnen DNA, want nogmaals de DNA wereld analoog stellen aan een menselijk concept zoals wereld is iets wat niet lang gaat standhouden. Ik ben geen softwareontwikkelaar, maar heb wel wat kennis van DNA. Het is onderdeel van mijn studie. :)

Wat ik enkel van je vraag is dat je ingaat op wat ik je voorleg en je niet verstopt achter een wedervraag over een onderwerp wat niet zo gek veel te maken heeft met DNA. :)

Nou...ik ben benieuwd. Gelukkig maar dat ik geen verwachtingen heb over het algemeen, scheelt toch wel weer het e.e.a. aan teleurstellingen. :D
  woensdag 22 oktober 2014 @ 17:03:19 #73
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145822157
En dit staat ook nog los van het feit dat een 3d computerspel helemaal geen werkelijke 3d wereld is, maar fundamenteel uit niks anders bestaat dan een collectie van 1-dimensionale ééntjes en nulletjes. :P

Een computerspel geeft de illusie van 3d door slim gebruik van uit pixels opgebouwde 2d-frames.

Daar gaat je analogie al geheel stuk mbt DNA wat wel werkelijk 3d is. :P
pi_145822233
Aangenomen dat we niet in een holografisch universum leven natuurlijk. :P
  woensdag 22 oktober 2014 @ 17:09:20 #75
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_145822359
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:05 schreef Molurus het volgende:
Aangenomen dat we niet in een holografisch universum leven natuurlijk. :P
Aangenomen dat dit alles niet enkel mijn gedachten zijn natuurlijk. :P

Aangenomen dat dit universum niet een computersimulatie op zich is. :P

Aangenomen dat [insert aanname]. :P
pi_145823246
...het probleem is dat men op school niet wordt onderwezen over hoe een keuze maken werkt. Dat men op abstract nivo kan nadenken over mogelijkheid en keuze, net als men nu al wel geleerd wordt over oorzaak en gevolg. Het heeft geen enkele zin te praten met mensen over hoe dingen gekozen worden in de natuur, als ze geen fundamenteel begrip hebben van keuzes maken, want dan gaan ze toch alles vervormen tot oorzaak en gevolg logica. Daarom is er geen begrip mogelijk tussen evolutionist en creationist, want creationisten verklaren alles op basis van keuzes.
pi_145823467
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:37 schreef Syamsu het volgende:
...het probleem is dat men op school niet wordt onderwezen over hoe een keuze maken werkt. Dat men op abstract nivo kan nadenken over mogelijkheid en keuze, net als men nu al wel geleerd wordt over oorzaak en gevolg. Het heeft geen enkele zin te praten met mensen over hoe dingen gekozen worden in de natuur, als ze geen fundamenteel begrip hebben van keuzes maken, want dan gaan ze toch alles vervormen tot oorzaak en gevolg logica. Daarom is er geen begrip mogelijk tussen evolutionist en creationist, want creationisten verklaren alles op basis van keuzes.
1) De menselijke psyche is nog grotendeels onbegrepen, dus op dat vlak valt er ook weinig te onderwijzen.

2) Dat fundamentele begrip van hoe keuzes door mensen worden gemaakt heb jij, zover ik dat kan beoordelen, ook niet.

3) Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je zonder enige interessante kennis tot de conclusie kunt komen dat causaliteit en (menselijke) keuzes elkaar uitsluiten. Dat zal wel, door jou, beargumenteerd moeten worden.

4) Dit alles heeft ogenschijnlijk 0 komma niks te maken met evolutie of creationisme. (Die elkaar trouwens ook niet uitsluiten.) Ook dit heeft argumentatie van jouw kant nodig. Het lijkt erop dat je het hier, zonder dat je dat zelf door hebt, over het filosofische probleem van de vrije wil hebt. Maar als dat zo is verwijs ik je graag naar een topic waar dat thuishoort: F&L / bestaat de vrije wil? #2

5) Dat creationisten alles verklaren op basis van keuzes is klinkklare onzin. Je bent hier je matig/slecht gedefinieerde overtuigingen aan het projecteren op anderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 22-10-2014 17:51:57 ]
pi_145823601
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

1) De menselijke psyche is nog grotendeels onbegrepen, dus op dat vlak valt er ook weinig te onderwijzen.

2) Dat fundamentele begrip van hoe keuzes door mensen worden gemaakt heb jij, zover ik dat kan beoordelen, ook niet.

3) Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je zonder enige interessante kennis tot de conclusie kunt komen dat causaliteit en (menselijke) keuzes elkaar uitsluiten. Dat zal wel, door jou, beargumenteerd moeten worden.

4) Dit alles heeft ogenschijnlijk 0 komma niks te maken met evolutie of creationisme. (Die elkaar trouwens ook niet uitsluiten.) Ook dit heeft argumentatie van jouw kant nodig. Het lijkt erop dat je het hier, zonder dat je dat zelf door hebt, over het filosofische probleem van de vrije wil hebt. Maar als dat zo is verwijs ik je graag naar een topic waar dat thuishoort: F&L / bestaat de vrije wil? #2

5) Dat creationisten alles verklaren op basis van keuzes is klinkklare onzin.
Ga jij maar naar het topic "bestaat oorzaak en gevolg?" telkens als je de logica van oorzaak en gevolg in je posting gebruikt.
pi_145823651
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:51 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Ga jij maar naar het topic "bestaat oorzaak en gevolg?" telkens als je de logica van oorzaak en gevolg in je posting gebruikt.
Ik stel voor dat jij dat maar zelf gaat doen. Hier nu graag weer on topic.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 17:56:33 #80
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145823726
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:37 schreef Syamsu het volgende:
Ik weet niet waar jij school hebt gelopen, maar hier in Vlaanderen krijgen leerlingen competenties mee die ertoe (moeten) leiden dat ze goede keuzes kunnen maken. Daarvoor moeten ze ook zogenaamde metacognitieve vaardigheden hebben, waarvan één is dat ze het proces van een keuze maken begrijpen.

Het grootste probleem in dezen is dat jij geen idee hebt wat een keuze is en wat het inhoudt om een keuze te maken. Je bent volledig van het padje af, bro.
pi_145824410
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij school hebt gelopen, maar hier in Vlaanderen krijgen leerlingen competenties mee die ertoe (moeten) leiden dat ze goede keuzes kunnen maken. Daarvoor moeten ze ook zogenaamde metacognitieve vaardigheden hebben, waarvan één is dat ze het proces van een keuze maken begrijpen.

Het grootste probleem in dezen is dat jij geen idee hebt wat een keuze is en wat het inhoudt om een keuze te maken. Je bent volledig van het padje af, bro.
Ach, misschien weet jezelf niet wat een keuze maken is, en heb je daarom geen idee van hoe vrijheid in de natuur relevant is voor wat er ontstaat. Want dat is wel duidelijk toch, volgens jouw is vrijheid, of niet echt, of niet relevant. Die andere evolutionist refereerde aan de "vrije evolutie". Hoe kan het nou dat je 0,0 kennis hebt over hoe die vrijheid nou is georganiseerd als je zo goed weet hoe keuzes maken werkt?
  woensdag 22 oktober 2014 @ 18:23:39 #82
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145824670
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 18:17 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Ach, misschien weet jezelf niet wat een keuze maken is, en heb je daarom geen idee van hoe vrijheid in de natuur relevant is voor wat er ontstaat. Want dat is wel duidelijk toch, volgens jouw is vrijheid, of niet echt, of niet relevant. Die andere evolutionist refereerde aan de "vrije evolutie". Hoe kan het nou dat je 0,0 kennis hebt over hoe die vrijheid nou is georganiseerd als je zo goed weet hoe keuzes maken werkt?
Nee, jij weet niet wat een keuze maken is. :')

Lekker niveau weer, sukkeltje.
pi_145824756
Mooi geweest, hier nu graag weer on topic.
pi_145833033
Ik denk dat we niet van apen stammen.
Apen hebben niet onze intelligentie. Ze kunnen niet praten. Ze kunnen veel dingen niet die wij kunnen.
Maar deels ben ik met evolutietheorie eens: de sterkste wint en de zwakke verliest.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_145834535
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:38 schreef TitanicLover het volgende:
We zijn apen
en primaat
en zoogdier
en een gewervelde
en een eukaryoot
quote:
Apen hebben niet onze intelligentie. Ze kunnen niet praten. Ze kunnen veel dingen niet die wij kunnen.
Dus?
jij stamt niet af van je ouders omdat je er niet exact hetzelfde uitziet als je vader of moeder?
quote:
Maar deels ben ik met evolutietheorie eens: de sterkste wint en de zwakke verliest.
Survival of the fittest.
overleving van de best aangepaste, dat is heel wat anders dan de sterkste
pi_145840066
En uiteraard stammen we niet van apen af, maar hebben we een gemeenschappelijke voorouder.
pi_145840264
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 14:59 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Als het vrij is, dan is het gekozen.
Of toeval!
quote:
Zijn er dan ook complexe keuzes, of is het alleen de simpele spontaniteit gelijk het kolkende water in een rivier die hard stroomt?

pi_145840443
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 00:42 schreef Johnny Blaze het volgende:
En uiteraard stammen we niet van de huidige apen af, maar hebben we een gemeenschappelijke voorouder.
vet toegevoegd...

Een voorouder die we zonder aarzeling aap zouden noemen als je hem in de dierentuin zou zien, maar dat terzijde...
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_145841352
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Of toeval!

[..]

Toeval sluit keuze niet uit. Jan gaat naar de supermarkt, Piet gaat naar de supermarkt, ze zien elkaar, hey toevallig. Dat zijn dus gewoon 2 onafhankelijke keuzes die samenkomen.

Maar als je het zo bekijkt, dan heb je dus theorie dat elk deel van dna onafhankelijk van elk ander deel van hetzelfde dna wordt gekozen (toeval), of je hebt theorie die meer de richting op gaat dat het dna als 1 geheel wordt gekozen.

En waarom zouden er nou alleen maar simpele keuzes in de natuur zijn, en geen complexe? Waarom zou vrijheid niet bestaan of niet relevant zijn in het ontstaan van organismes? Vrijheid, keuzes maken, is het enige mechanisme voor het onstaan van wat dan ook.
pi_145843282
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 02:09 schreef Syamsu het volgende:
Vrijheid, keuzes maken, is het enige mechanisme voor het onstaan van wat dan ook.
Dat maakt je geleuter over vrijheid en keuzes nog niet on topic. Ophouden graag.
pi_145843327
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 01:01 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

vet toegevoegd...

Een voorouder die we zonder aarzeling aap zouden noemen als je hem in de dierentuin zou zien, maar dat terzijde...
Dank.

Ja, de mens is een primaat. Een indeling die we zelf gemaakt hebben, dat dan weer wel.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_145843351
quote:
14s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank.

Ja, de mens is een primaat. Een indeling die we zelf gemaakt hebben, dat dan weer wel.
Alle indelingen in soorten zijn in principe volledig arbitrair. De smaak van biologen en een beeld van deze tijd.
pi_145843397
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:38 schreef TitanicLover het volgende:
Betwist je dat door selectie van sterkere exemplaren soorten langzaam mettertijd veranderen tot het punt dat ze eigenschappen / vaardigheden hebben die ze voorheen niet hadden, of heb je dat probleem alleen met evolutie van mensen?

En als het dat laatste is, op basis waarvan maak je dat onderscheid dan precies? De voorouders van giraffes hadden geen lange nek, de voorouders van vogels konden niet vliegen, etc, etc.
pi_145843419
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alle indelingen in soorten zijn in principe volledig arbitrair. De smaak van biologen en een beeld van deze tijd.
In principe niet.

"Volledig arbitrair" :')

Jij acht je als IT'ertje heel verheven boven serieuze biologen. Net als boven iemand die leuk en op zijn manier aan de discussie mee wil doen op de vorige pagina's. Of met inhoudsloos en projectief gepsychologiseer over mensen die je niet eens kent maar wel allemaal over 1 kam scheert zoals in het Kris&Lisanne-topic.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_145843444
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

In principe niet.

"Volledig arbitrair" :')

Jij acht je als IT'ertje heel verheven boven serieuze biologen.
Huh, waar trek je die conclusie uit? Ik heb grote bewondering voor biologen. Prachtig vak.

quote:

Net als boven iemand die leuk en op zijn manier aan de discussie mee wil doen op de vorige pagina's. Of met inhoudsloos en projectief gepsychologiseer over mensen die je niet eens kent maar wel allemaal over 1 kam scheert zoals in het Kris&Lisanne-topic.
Kom je nu in dit topic verhaal halen over iets dat ik gezegd heb in een totaal anders topic? Pleur ff op. :{w
  † In Memoriam † donderdag 23 oktober 2014 @ 09:23:41 #96
230491 Zith
pls tip
pi_145843577
quote:

[..]

Jij acht je als IT'ertje heel verheven boven serieuze biologen.
Zoals jij je met je hbo diploma herheven voelt over alle natuur- en klimaatwetenschappers?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_145843773
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Betwist je dat door selectie van sterkere exemplaren soorten langzaam mettertijd veranderen tot het punt dat ze eigenschappen / vaardigheden hebben die ze voorheen niet hadden, of heb je dat probleem alleen met evolutie van mensen?

En als het dat laatste is, op basis waarvan maak je dat onderscheid dan precies? De voorouders van giraffes hadden geen lange nek, de voorouders van vogels konden niet vliegen, etc, etc.
Het kan zijn dat we van apen afstammen.
pi_145843796
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:37 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Het kan zijn dat we van apen afstammen.
Ok, dan heb ik je misschien verkeerd begrepen. :)

Wat bedoelde je precies met 'ik denk dat we niet van apen stammen'? Je houdt de mogelijkheid open dat we van een geheel andere diersoort afstammen?

Inmiddels zijn er wel heel sterke aanwijzingen in DNA dat wij tot dezelfde groep behoren als de andere grote primaten: de chimpansee, gorilla en orang-oetan.

Toevoeging:

Dit is wel interessant:

http://www.pnas.org/content/88/20/9051.full.pdf

Ik dacht dat dat pas ergens in 2004 werd ontdekt, maar kennelijk is de fusie van chromosoom 2 al bekend sinds 1991.

quote:
We conclude that the locus cloned in cosmids c8.1 and c29B is the relic of an ancient telomere-telomere fusion and marks the point at which two ancestral ape chromosomes fused to give rise to human chromosome 2.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat we zo weinig horen van dit soort ontdekkingen in de mainstream media. Zoiets lijkt me wereldnieuws.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 23-10-2014 10:01:13 ]
pi_145844327
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok, dan heb ik je misschien verkeerd begrepen. :)

Wat bedoelde je precies met 'ik denk dat we niet van apen stammen'? Je houdt de mogelijkheid open dat we van een geheel andere diersoort afstammen?

Inmiddels zijn er wel heel sterke aanwijzingen in DNA dat wij tot dezelfde groep behoren als de andere grote primaten: de chimpansee, gorilla en orang-oetan.

Toevoeging:

Dit is wel interessant:

http://www.pnas.org/content/88/20/9051.full.pdf

Ik dacht dat dat pas ergens in 2004 werd ontdekt, maar kennelijk is de fusie van chromosoom 2 al bekend sinds 1991.

[..]

Eerlijk gezegd heb ik me niet echt verdiept met betrekking tot Darwinisme.
Wat ik wel weet is dat alle levende wezens uit water en aarde ontstaan zijn.
Of we van andere dieren afstammen, niet echt. Als we zouden afstammen van een diersoort, dan zijn het apen.
pi_145844396
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 10:03 schreef TitanicLover het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd heb ik me niet echt verdiept met betrekking tot Darwinisme.
Wat ik wel weet is dat alle levende wezens uit water en aarde ontstaan zijn.
Het is echt machtig interessante materie. Mocht je je verder willen verdiepen dan is dit een heel aardige serie. Welliswaar voor kinderen, maar nog steeds heeft het best veel diepgang:

(5 delen)

quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 10:03 schreef TitanicLover het volgende:

Of we van andere dieren afstammen, niet echt. Als we zouden afstammen van een diersoort, dan zijn het apen.
Als wij een gemeenschappelijke voorouder hebben met de chimpansee, gorilla en orang-oetan dan zou die voorouder voor moderne maatstaven waarschijnlijk een apensoort genoemd worden ja. Vanzelfsprekend bestaat die soort niet meer. We stammen dus niet af van apen zoals we die nu kennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')