abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 19 oktober 2014 @ 15:55:31 #1
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_145701539
Topicreeks: Speciaalbieren

Welkom!

Jullie kennen vast allemaal Heineken, Bavaria, Jupiler enz. Maar wij drinken echt bier! Speciaalbieren bestaan uit verschillende soorten en smaken, van zoet, zuur, bitter of een combinatie ervan. Van een complexe en volle smaak naar een frisse dorstlesser. Omdat er zoveel verschillende soorten bieren zijn, valt er genoeg over te discussiëren!



Bierwinkels

Lekkerbier de Bierwinkel Kolkstraat 2a 8501 BT Joure

De Man van Drank Hoogstraat 54a 3011 PS Rotterdam

Bert's Bierhuis Twijnstraat 41 Utrecht

De Bierkoning Paleisstraat 125 1012 ZL Amsterdam

Bierwinkel Leiden Hartesteeg 9 2312 JW Leiden

Van Erp Dranken Grote Kromme Elleboog 16 Groningen
Raadhuisstraat 11 Roden

't Hopbelletje Grote Spuistraat 31, Dordrecht.

Bierwinkel Brouwerij De Molen Brouwerij de Molen Overtocht 43 2411 BT Bodegraven

Bierparadijs Wenenstraat 9 2321 Meer

De Hopduvel Coupure links 625 9000 Gent

Interessante links, o.a. recensies, bierfestivals, achtergrondinformatie

http://www.weekenddelabiere.be/
http://www.zbf.be/ (ze zijn verhuisd!)

http://www.pint.nl/
http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/

http://beeradvocate.com/
http://www.ratebeer.com/

http://www.beerhunter.com/

CUL / Eigen bier brouwen

[ Bericht 10% gewijzigd door uniekhoorn op 19-10-2014 17:15:26 ]
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zondag 19 oktober 2014 @ 15:58:17 #2
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_145701606
Echt een bierwinkel is het niet maar de 'Belgische Keizer' , een horecagelegenheid in Zwolle, heeft ook tig overheerlijke speciaal bieren ! :9~

En of de volgende hier onder 'speciaal' valt weet ik niet, maar ik vind Vedett een overheerlijk extra blond biertje.
Aan het typen...
pi_145701670
Het is iig wel speciaal in de zin dat je het vaak op vrijdag avond niet meer kunt kopen in de supermarkt :P
  zondag 19 oktober 2014 @ 16:00:51 #4
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_145701683
Sorry jongens :@

De laatste berichten:
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:49 schreef muzas het volgende:

[..]

Nou en ook in de smaak komt dat dus heel erg terug. Gewoon echt whiskytonen. En heel erg rokerig, maar op een goede manier (vind ik). Als je dat rokerige van whisky lekker vind, is dit bier ideaal. Hoewel bier.... Het is bijna een soort hybride :P. Maar de karakteristieken van een stout waren wel degelijk aanwezig. Erg lekker. Maar niet te vaak, en slokje voor slokje :D
quote:
13s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:54 schreef uniekhoorn het volgende:
nu een Gulpener Gladiator.. ja je kan wel proeven dan het de 'aso' bier onder de zware bieren is.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zondag 19 oktober 2014 @ 17:05:33 #5
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_145703770
Een afbeelding in de OP doet het niet meer.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:38:37 #6
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145706669
M'n vader heeft een LaTrappe Jubilaris mee genomen afgelopen vrijdag. *O*
't was de laatste die ze van deze hadden zeiden ze... dus we durven m niet soldaat te maken :')
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_145716758
Hier worden de bokken als vanouds overgeslagen.
Geef mij maar een dubbel of quadrupel in de herfst/winter.
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_145720894
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:58 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Echt een bierwinkel is het niet maar de 'Belgische Keizer' , een horecagelegenheid in Zwolle, heeft ook tig overheerlijke speciaal bieren ! :9~

En of de volgende hier onder 'speciaal' valt weet ik niet, maar ik vind Vedett een overheerlijk extra blond biertje.
Tip: Café de Abdij heeft er véél meer en een ongelofelijk aardige barman die gigantisch veel weet. Hebben ook een enorme selectie whiskey's als je dat ook interesseert. Zit aan het Gasthuisplein tegenover de Kroon.
pi_145722921
quote:
6s.gif Op zondag 19 oktober 2014 22:04 schreef KLTZK het volgende:
Hier worden de bokken als vanouds overgeslagen.
Geef mij maar een dubbel of quadrupel in de herfst/winter.
Ik heb een paar bokjes gekocht, maar dat is meer om te proeven. Ik vind ze altijd tegenvallen. Ze hebben het altijd over caramel en gebrande mout, maar die proef ik vaak amper. Altijd erg vlak van smaak en absoluut niet uitgesproken. Geef mij inderdaad maar een goede quad in gure tijden. Een heerlijk ouderwetse westvleteren 12, achel bruin extra of een rochefort 10 zijn wat dat betreft superieur. Of natuurlijk een keiharde imperial stout. Die hebben smaak!!
pi_145723727
Ik probeer vaak wel een paar bockjes, gewoon omdat het kan. Om vervolgens te concluderen dat ik er weinig aan vind :P
Schip ahoy!
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:30:16 #11
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145724789
We hadden afgelopen donderdag in mijn stadje voor het eerst een Bokfestival (lees tent met Barretjes erin van lokale cafe's die de Bokbieren van hun brouwers lieten proeven).
Het was op een donderdag avond (bij ons geen koopavond) maar al met al was t drukker dan ze hadden verwacht dus hoop dat het uitgroeit :)
Het werkte via een strippenkaart die je vooraf kocht met een glas, heb een Grolsch, LaTrappe, Jopen en Brand Bok op.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:38:25 #12
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_145724938
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:31 schreef Tchock het volgende:

[..]

Tip: Café de Abdij heeft er véél meer en een ongelofelijk aardige barman die gigantisch veel weet. Hebben ook een enorme selectie whiskey's als je dat ook interesseert. Zit aan het Gasthuisplein tegenover de Kroon.
De whiskey op zich niet, maar dat bier spreekt me wel erg aan. Bedankt voor de tip :D ! Zodra ik mijn voeten weer eens op Zwolsche bodem plant, ga ik een bezoekje wagen :7
Aan het typen...
pi_145725736
Even terugkomend op deze:

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 10:33 schreef Red_85 het volgende:
Iemand deze:

[ afbeelding ]

Al geprobeerd?
Best lekker. Typisch wat je verwacht van een dergelijk abdijbiertje, lekker in het zonnetje denk ik. Maar zal niet op kunnen als je er een blok stevige kaas naast neerzet. Vrij lichte smaken, maar gaan wel goed samen. Drinkt zo weg.

1 tip wel: bij de grote fles oppassen met ontkurken. Zit vrij veel druk in door het relatief hoge koolzuur gehalte. Van de fles naar plafond, tegen muur, vloer en nog eens plafond. Ging echt hard ondanks dat ik de fles alleen aangeraakt had om op te drinken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_145726198
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:30 schreef nils7 het volgende:
We hadden afgelopen donderdag in mijn stadje voor het eerst een Bokfestival (lees tent met Barretjes erin van lokale cafe's die de Bokbieren van hun brouwers lieten proeven).
Het was op een donderdag avond (bij ons geen koopavond) maar al met al was t drukker dan ze hadden verwacht dus hoop dat het uitgroeit :)
Het werkte via een strippenkaart die je vooraf kocht met een glas, heb een Grolsch, LaTrappe, Jopen en Brand Bok op.
Bierfestivals zijn leuk om speciale dingen te proeven, niet om bier te drinken dat je in iedere supermarkt kunt halen. Verder zal het ongetwijfeld gezellig zijn geweest. Ik heb nu volgens mij nog 2 bokken staan (een van Weihenstephaner en een van SNAB), dan ben ik er ook wel weer klaar mee. Winterbieren vind ik een leukere stijl.
  maandag 20 oktober 2014 @ 10:43:33 #15
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145726308
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 10:39 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Bierfestivals zijn leuk om speciale dingen te proeven, niet om bier te drinken dat je in iedere supermarkt kunt halen. Verder zal het ongetwijfeld gezellig zijn geweest. Ik heb nu volgens mij nog 2 bokken staan (een van Weihenstephaner en een van SNAB), dan ben ik er ook wel weer klaar mee. Winterbieren vind ik een leukere stijl.
Klopt ook wel gezien de hoeveelheid en eerste keer, en de ondernemers (zover ik weet) er geen geld op toe willen leggen. Snap ik wel waarom deze opzet gekozen is...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_145726493
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:31 schreef Tchock het volgende:

[..]

Tip: Café de Abdij heeft er véél meer en een ongelofelijk aardige barman die gigantisch veel weet. Hebben ook een enorme selectie whiskey's als je dat ook interesseert. Zit aan het Gasthuisplein tegenover de Kroon.
Ik was toevallig in Zwolle vrijdag, en we zijn daar gaan zitten voor een Cuvee du Chateau. :9

Inderdaad een hele aardige toffe barman. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
pi_145729071
Was laatst bij Slijterij Zuilen in Utrecht. Die heeft echt super veel lokale bieren! Misschien zelfs meer dan Berts Bierhuis....
  maandag 20 oktober 2014 @ 20:36:56 #18
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_145749135
Dit is het lekkerste biertje wat ik volgens mij ooit heb geproeft.
De Carolus. Echt een heerlijke smaak, kan het niet omschrijven.
Is al een tijdje geleden dat ik hem heb gedronken en ik kom hem helaas niooit op bierkaarten tegen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Texels vond ik dan weer veel minder.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:13:37 #19
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_145751313
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:36 schreef uniekhoorn het volgende:
Dit is het lekkerste biertje wat ik volgens mij ooit heb geproeft.
De Carolus. Echt een heerlijke smaak, kan het niet omschrijven.
Is al een tijdje geleden dat ik hem heb gedronken en ik kom hem helaas niooit op bierkaarten tegen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Texels vond ik dan weer veel minder.
Gouden Carolus kom ik best af en toe op een bierkaart tegen :Y
Alleen welke vind je lekker?

Samen met Karmeliet tripel is dat (de tripel) het bier waar ik mee ben 'begonnen'. Moet het weer eens kopen voor de good old sweet flavour.
pi_145751702
Gouden Carolus cuvee van de keizer _O_
pi_145766311
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:19 schreef Saind het volgende:
Gouden Carolus cuvee van de keizer _O_
De blauwe of de rode? De blauwe is sowieso een topper, helemaal als hij een aantal jaar oud is. Ik heb een tijd geleden een serie gedronken van 2 tot ongeveer 10 jaar oud, mooi om te proeven wat dat met de smaak doet.

Het laten rijpen van bieren kan sowieso erg mooie resultaten hebben, Quadruppels zijn hier bijvoorbeeld erg geschikt voor... aanrader! :)
pi_145767403
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 09:19 schreef Travok het volgende:

[..]

De blauwe of de rode? De blauwe is sowieso een topper, helemaal als hij een aantal jaar oud is. Ik heb een tijd geleden een serie gedronken van 2 tot ongeveer 10 jaar oud, mooi om te proeven wat dat met de smaak doet.

Het laten rijpen van bieren kan sowieso erg mooie resultaten hebben, Quadruppels zijn hier bijvoorbeeld erg geschikt voor... aanrader! :)
Beide erg lekker.
Over rijpen gesproken, m´n verzameling Westvleteren staat alweer 4 jaar in de kelder. Die gaan we eens opmaken
pi_145770481
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 03:45 schreef mckroket het volgende:

[..]

Ik heb een paar bokjes gekocht, maar dat is meer om te proeven. Ik vind ze altijd tegenvallen. Ze hebben het altijd over caramel en gebrande mout, maar die proef ik vaak amper. Altijd erg vlak van smaak en absoluut niet uitgesproken. Geef mij inderdaad maar een goede quad in gure tijden. Een heerlijk ouderwetse westvleteren 12, achel bruin extra of een rochefort 10 zijn wat dat betreft superieur. Of natuurlijk een keiharde imperial stout. Die hebben smaak!!
Ik mis de bockjes niet echt buiten de herfst om, maar vind sommige uitvoeringen wel lekker genoeg om wat van weg te werken in de herfst. De La Trappe Bock is bijvoorbeeld best puik spul. Dan heb je nog de Duitse uitvoeringen zoals Aventinus, ook heel prettig in te nemen. Met Lentebokbier heb ik dan weer geen enkele iota, zoete muk zonder enig bestaansrechts wat mij betreft.

Afgelopen weekend door de IJ bokbieren heengehaffeld: IJ Bok, Dubbelbok en Rode Bok. De reguliere was prima maar niet uitzonderlijk, de Dubbelbok puik spul maar legt het af tegen La Trappe, de Rode Bok leuk voor een keer maar niet opmerkelijk. Moraal van het verhaal: La Trappe Bock is goedkoper, beter en makkelijker aan te komen voor de Bock craving.
pi_145807580
Gisteren in Rotterdam ook nog het een en ander meegenomen, ben benieuwd!



En vrijdag voor een weekendje naar Warschau, eens kijken was voor bier ze daar schenken :-)
  Designer woensdag 22 oktober 2014 @ 09:42:01 #25
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_145807767
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:33 schreef Rvhkd het volgende:
Gisteren in Rotterdam ook nog het een en ander meegenomen, ben benieuwd!

[ afbeelding ]

En vrijdag voor een weekendje naar Warschau, eens kijken was voor bier ze daar schenken :-)
Nice. Wist niet dat ze de nieuwe labels van Brewdog al in de verkoop hadden.

En I spy Birra del Borgo. Ook niet vies.
🐙
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')