Meh, m'n hart heeft wel ergere dingen overleefd. Maar het klopt: sommige mensen hebben 0,0 inlevingsvermogen, denken dat alles te plannen en te regelen is en vinden economische welvaart het grootste goed. Oftewel: VVDers. En als ze er van overtuigd zijn zullen ze nog beweren dat een olifant niets weegt, zelfs al worden ze doodgedrukt door een babyolifantje.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 09:09 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Niet in discussie gaan met Halcon, is niet goed voor je hart. Jullie 2 worden het toch niet eens
Voor heel veel mensen is het mogelijk ja. Niet voor alle mensen. Het rapport heb ik gelezen en wat dat laatste punt zijn we het met elkaar eens. Echter, jij snapt niet dat daar mee rekening gehouden moet worden, ook al geef je toe dat dat een issue is. Als jij zo simplistisch bent, zul je het nooit begrijpen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 04:50 schreef Halcon het volgende:
Er zijn heel veel mensen die naast het studeren een bijbaantje hebben.
Rapport gelezen?
100% zekerheid heb je nooit. Ook niet realistisch om dat te verwachten. Een studie levert echter wel een grotere kans op dan full time zeuren.
Dat zouden ze tegen bankiers moeten zeggen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 13:07 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dus je moet vanwege de economie maar iets gaan doen wat financieel meer verantwoord is ?Eigen geluk doet er niet mer toe ?
Een studieschuld kan je afbetalen of het wordt kwijtgescholden. Als je een studie doet voor een carriere die je niet wilt, ben je tot aan je pensioen ongelukkig met je carriere.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 13:09 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik zie weinig eigen geluk als je jarenlang met je studieschuld zit en zonder baan.
Die moeten ze allemaal naar een her-opvoedingskamp sturen in Siberië. Samen met alle VVD-ers.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zouden ze tegen bankiers moeten zeggen.
Dan moet je ook niet zeiken over de tijd waarin je geen geld hebt, een schuld, geen baan of geen baan die je leuk vindt totdat zich die kans wel ooit voordoetquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 13:12 schreef 2cv het volgende:
[..]
Een studieschuld kan je afbetalen of het wordt kwijtgescholden. Als je een studie doet voor een carriere die je niet wilt, ben je tot aan je pensioen ongelukkig met je carriere.
Mee eens. Uiteindelijk mag je van een volwassene toch verwachten dat hij/zij met geld om kan gaan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 13:09 schreef waht het volgende:
[..]
Uiteraard wordt het aangemoedigd, dat geldt voor zoveel slechte gewoonten die 'normaal' worden geacht. Externe zaken (adviezen, reclame, etc.) beinvloeden zoveel wat we doen. Maar daar zit dus de oplossing, je niet of minimaal laten beinvloeden door dergelijke externe zaken.
Ik geloof direct dat externe invloeden in sommige gevallen overweldigend zijn, en je kan er soms niet aan ontkomen, maar het kan geen kwaad om je minstens bewust te zijn van deze kracht.
Je kunt ook een studieschuld aangaan. Bij terugbetaling wordt rekening gehouden met je draagkracht.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 13:11 schreef 2cv het volgende:
[..]
Voor heel veel mensen is het mogelijk ja. Niet voor alle mensen. Het rapport heb ik gelezen en wat dat laatste punt zijn we het met elkaar eens. Echter, jij snapt niet dat daar mee rekening gehouden moet worden, ook al geef je toe dat dat een issue is. Als jij zo simplistisch bent, zul je het nooit begrijpen.
Laten we eerlijk zijn, een groot deel van de mensen dat in de schulden zit heeft daar min of meer voor ''gekozen''quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt ook een studieschuld aangaan. Bij terugbetaling wordt rekening gehouden met je draagkracht.
Ook altijd mooi hoe mensen met één enkel voorbeeld aankomen en dat als zogenaamd argument gebruiken om aan te tonen dat mensen in de schulden er allemaal niets aan kunnen doen. Dat is simpelweg lariekoek. Dat blijkt ook wel uit het rapport.
Interessante conclusie. Wat zijn de alternatieven dan volgens jou? Niet studeren en zonder diploma's aan een baan beginnen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 02:24 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dan heb je dus de verkeerde keuze gemaakt zoals ik al zei
Natuurlijk is de rente laag en zijn de betalingsvoorwaarden gunstig, maar het blijft natuurlijk wel een schuld waar bijna elke student na de studie mee zit. Ik ken in mijn omgeving in ieder geval geen student die helemaal niet bij hoeft te lenen. Soms is ook het best lastig om meteen na de studie aan een baan te komen en dus te kunnen beginnen met afbetalen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 02:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt geld lenen tegen een gunstige rente en gunstige terugbetalingsvoorwaarden en je kunt een bijbaantje zoeken.
Je kunt natuurlijk ook je geld verbrassen aan andere zaken en klagen dat studeren zo duur is.
Eigen zaak opstarten of MBO of HBO doen ipv 10 jaar WOquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:46 schreef Azorius het volgende:
[..]
Interessante conclusie. Wat zijn de alternatieven dan volgens jou? Niet studeren en zonder diploma's aan een baan beginnen?
Waar haal je die 10 jaar vandaan, als ik vragen mag? Een wo-opleiding duurt meestal 4 jaar (al doen de meesten er sowieso wel een jaar langer over). Hbo is wat betreft collegegeld even duur als een wo-opleiding en duurt ook even lang. Veel hbo'ers beginnen na het halen van hun propedeuse trouwens aan een wo-opleiding. Het enige voordeel dat je als hbo-student zou kunnen hebben is dat hbo-instellingen vaker in niet-studentensteden staan, waardoor je goedkoper (en makkelijker) aan een kamer kunt komen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 16:52 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Eigen zaak opstarten of MBO of HBO doen ipv 10 jaar WO
Dat is de reden dat de meeste studenten moeten bijlenen en dat heeft niets met foute keuzes te maken.quote:bijna niemand die van de middelbare school af komt heeft een vette bankrekening.
Dat gebeurt over het algemeen ook niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 13:29 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet zeiken over de tijd waarin je geen geld hebt, een schuld, geen baan of geen baan die je leuk vindt totdat zich die kans wel ooit voordoet
Één simpel voorbeeld is genoeg. Ik zou niet weten waarom dat anders zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt ook een studieschuld aangaan. Bij terugbetaling wordt rekening gehouden met je draagkracht.
Ook altijd mooi hoe mensen met één enkel voorbeeld aankomen en dat als zogenaamd argument gebruiken om aan te tonen dat mensen in de schulden er allemaal niets aan kunnen doen. Dat is simpelweg lariekoek. Dat blijkt ook wel uit het rapport.
Grotendeels waar, maar niet altijd. Er zijn ook mensen enorm de boot ingegaan met financiële wanproducten waarover ze slecht (of ronduit foutief) zijn voorgelicht. Mensen die dachten te sparen, maar hun geld in een bodemloze put zagen verdwijnen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:05 schreef TheStranger1158 het volgende:
Als je schulden hebt heb je gewoon de verkeerde keuzes gemaakt in het leven.
Omdat die situatie voor heel veel mensen niet opgaat.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:38 schreef 2cv het volgende:
[..]
Één simpel voorbeeld is genoeg. Ik zou niet weten waarom dat anders zou moeten zijn.
Niet?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:36 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dat gebeurt over het algemeen ook niet.
Voor de meeste mensen niet zelfs. Maar de meeste mensen zitten ook niet op problematische wijze in de schulden. We hebben het hier feitelijk over een minderheid. Maar voor die minderheid kan het voorbeeld best opgaan.quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat die situatie voor heel veel mensen niet opgaat.
Nee, ik heb nog nooit iemand horen klagen omdat hij/zij bewust een keus maakte die minder poen op zou leveren.quote:
Je ziet dat hier toch heel vaak!quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:50 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nee, ik heb nog nooit iemand horen klagen omdat hij/zij bewust een keus maakte die minder poen op zou leveren.
Geef maar wat voorbeelden dan.quote:
Er zitten meer mensen niet in de problematische schulden dan wel. Het zou ook wat zijn als dat omgekeerd zou zijn.quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:49 schreef 2cv het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen niet zelfs. Maar de meeste mensen zitten ook niet op problematische wijze in de schulden. We hebben het hier feitelijk over een minderheid. Maar voor die minderheid kan het voorbeeld best opgaan.
Xa1pt, ouder 1, Papierversnipperaar. Dat zijn er zomaar even 3 die me te binnen schieten. Verder een kwestie van de topic die over dit soort onderwerpen gaan volgen.quote:
Juist wel, want als je de extreme gevallen (of nog beter: de extreemste) gevallen kunt behandelen/er op in spelen, kan je zeker de minder extreme gevallen aan.quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er zitten meer mensen niet in de problematische schulden dan wel. Het zou ook wat zijn als dat omgekeerd zou zijn.
Rapport toont wel aan dat de groep mensen die in de schulden zitten omvangrijk is. Het probleem is vaak niet dat er te weinig binnenkomt, eerder dat er teveel wordt uitgegeven. Door dan vooral door te gaan over een paar extreme gevallen en daar eventueel beleid op te maken, los je het probleem niet op.
Doe eens links geven dan ? Anders moet ik weer een hele bak met pohi door spitten terwijl jij er al kennis van hebt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 01:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Xa1pt, ouder 1, Papierversnipperaar. Dat zijn er zomaar even 3 die me te binnen schieten. Verder een kwestie van de topic die over dit soort onderwerpen gaan volgen.
Diepe shit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:05 schreef TheStranger1158 het volgende:
Als je schulden hebt heb je gewoon de verkeerde keuzes gemaakt in het leven.
Dat kun je gewoon zelf opzoeken. Dat is handiger dan dat ik dat vanaf mijn phone moet doen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 02:19 schreef 2cv het volgende:
[..]
Doe eens links geven dan ? Anders moet ik weer een hele bak met pohi door spitten terwijl jij er al kennis van hebt.
Nee. Als oplossing wordt vaak iets voorgesteld wat neerkomt op "meer geld". En juist bij velen is het inkomen niet het probleem...quote:Op zondag 19 oktober 2014 02:19 schreef 2cv het volgende:
[..]
Juist wel, want als je de extreme gevallen (of nog beter: de extreemste) gevallen kunt behandelen/er op in spelen, kan je zeker de minder extreme gevallen aan.
Geen idee op welke topics ik af moet gaan.quote:Op zondag 19 oktober 2014 02:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat kun je gewoon zelf opzoeken. Dat is handiger dan dat ik dat vanaf mijn phone moet doen.
Dan moet je dus met betere/andere oplossingen komen. En niet je kop in het zand steken onder het mom van 'het kost teveel' of wat voor kutsmoes dan ook.quote:Op zondag 19 oktober 2014 02:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee. Als oplossing wordt vaak iets voorgesteld wat neerkomt op "meer geld". En juist bij velen is het inkomen niet het probleem...
Die WO student die na 10 jaar nog steeds aan het switchen is van opleiding of er heel lang overdoetquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:06 schreef Azorius het volgende:
[..]
Waar haal je die 10 jaar vandaan, als ik vragen mag? Een wo-opleiding duurt meestal 4 jaar (al doen de meesten er sowieso wel een jaar langer over). Hbo is wat betreft collegegeld even duur als een wo-opleiding en duurt ook even lang. Veel hbo'ers beginnen na het halen van hun propedeuse trouwens aan een wo-opleiding. Het enige voordeel dat je als hbo-student zou kunnen hebben is dat hbo-instellingen vaker in niet-studentensteden staan, waardoor je goedkoper (en makkelijker) aan een kamer kunt komen.
Een eigen zaak opstarten? Waar haal je het geld vandaan? Een lening? Zoals ik al zei:
[..]
Dat is de reden dat de meeste studenten moeten bijlenen en dat heeft niets met foute keuzes te maken.
Bovendien verdienen heel veel zzp'ers/mensen met een eigen zaak + personeel echt niet heel geweldig en is het ook nog eens riskant om een eigen zaak op te starten. Wat voor zaak zou je trouwens willen opzetten als je nergens voor geleerd/gestudeerd hebt?
Maar als ze failliet gaan en schulden hebben dan "is het hun eigen schuld"quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:54 schreef TheStranger1158 het volgende:
En over die zaak, dat is nou precies waar het de meesten aan ontbreekt: risico nemen en lef hebben.
Ja dan was hun plan niet goed of ze hebben het verprutst. Als je iets goed doordacht hebt dan is de kans klein dat het fout gaat.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar als ze failliet gaan en schulden hebben dan "is het hun eigen schuld"
"Dan moet je gewoon harder werken" ben je vergetenquote:Op zondag 19 oktober 2014 11:04 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ja dan was hun plan niet goed of ze hebben het verprutst. Als je iets goed doordacht hebt dan is de kans klein dat het fout gaat.
Oké, je hebt dus gewoon een willekeurig getal uit je mouw geschudquote:Op zondag 19 oktober 2014 10:54 schreef TheStranger1158 het volgende:
Die WO student die na 10 jaar nog steeds aan het switchen is van opleiding of er heel lang overdoetIk ken geen WO-er die op zijn 22e/23e zijn studie heeft afgerond en op zijn plek is wat betreft baan.
Nogmaals; waar wordt die eigen zaak van betaald? Hoe houd je de zaak lopende? En hoe kom je zomaar aan de bak als je geen diploma's hebt? Gaat lang duren om geld bij elkaar te sparen om een eigen zaak te kunnen openen. Ik krijg het idee dat je niet weet waarover je praat.quote:En over die zaak, dat is nou precies waar het de meesten aan ontbreekt: risico nemen en lef hebben. Natuurlijk doe je eerst de ervaring op bij iemand die de zaak al een tijd heeft lopen. En het komt allemaal neer op inzet en doorzettingsvermogen.
Onjuiste generalisatie. Geldt dit trouwens ook niet gewoon voor mensen die bijv. een auto op afbetaling kopen?quote:Je vergeet nog even het feit dat studenten meer lenen dan nodig is, allemaal om een relaxte "studietijd" te hebbenTsja dat bier en die laatste iPhone moeten ook betaald worden immers.
Tsja dat jij failliet ging zonder marktonderzoek te verrichten kan ik ook niks aan doen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Dan moet je gewoon harder werken" ben je vergeten
je hoeft alleen maar marktonderzoek te doen, dan word ieder bedrijf een succes.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:11 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Tsja dat jij failliet ging zonder marktonderzoek te verrichten kan ik ook niks aan doen.
1. Ik heb geen eigen zaak dus ik hoef me niet druk te maken over die boekhouding. Nederlanders zijn traag met studeren, maar ok het gemiddelde is een jaar of 5. Als je die schuld niet af kunt lossen dan heb je dus iets fout gedaan.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:11 schreef Azorius het volgende:
[..]
Oké, je hebt dus gewoon een willekeurig getal uit je mouw geschud. Gaat de boekhouding van je eigen zaak/belastingaangifte straks ook op die manier verlopen?
[..]
Nogmaals; waar wordt die eigen zaak van betaald? Hoe houd je de zaak lopende? En hoe kom je zomaar aan de bak als je geen diploma's hebt? Gaat lang duren om geld bij elkaar te sparen om een eigen zaak te kunnen openen. Ik krijg het idee dat je niet weet waarover je praat.
[..]
Onjuiste generalisatie. Geldt dit trouwens ook niet gewoon voor mensen die bijv. een auto op afbetaling kopen?
Nee dan heb je het niet begrepen dus.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
je hoeft alleen maar marktonderzoek te doen, dan word ieder bedrijf een succes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |