quote:Voor de verandering hang ik weer eens achter de tv ipv internet. En wat zie ik op Nederland 1, een of ander kookprogramma. Op Nederland 2 is reclame en op Nederland 3 een zangtalent programma met René froger en jantje Smit.
Excuse me maar gaat hier mijn belastinggeld aan op? Het lijkt wel een kloon van de commerciëlen
Wat een waanzinnig slap, bijna troll-achtig antwoordquote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
En van wie krijgen die multinationals de mogelijkheid en zelfs hulp om die boeren van hun land te verjagen?
Dat zeg ik niet, maar zonder overheid die blijkbaar weinig respect heeft voor het eigendomsrecht is het voor multinationals een stuk lastiger om die boeren van hun land te verdrijven.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:21 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat een waanzinnig slap, bijna troll-achtig antwoordDe wanpraktijken in de voedingsindustrie worden mogelijk gemaakt door overheden zeg jij? Nee want de multinationals zijn uiteraard de braverikken in wiens het belang het enkel is om vriendjes te maken op de hele wereld.
En dat is net zo goed belachelijk.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:20 schreef Verbal het volgende:
Ik wil ook niet meebetalen aan de bio-industrie. Toch doe ik dat via belasting.
V.
Maar wel een realiteit in een maatschappij als de onze. Iedereen betaalt wel mee aan dingen waar hij of zij het niet 100% mee eens is.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
En dat is net zo goed belachelijk.
Bedankt
Wat een ontzettende flauwekul allemaal zeg. We hadden het over hoe de markt de vrijheid van de consument inperkt. En dan stel jij dat dat daadwerkelijk door overheden gebeurt terwijl overheden gezien de consument die achter blijft de enige is die zulk marktfalen kunnen corrigeren? Multinationals kopen letterlijk boeren van hun land af en dan wil jij zeker zeggen dat dit hun vrije keuze is omdat ze ook ervoor kunnen kiezen om niet op deze geldsommen in te gaan? Of wou je zeggen dat zulke praktijken zonder bemoeienis van de overheid nooit waren ontstaan? Je verhaal raakt kant noch wal!quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:22 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar zonder overheid die blijkbaar weinig respect heeft voor het eigendomsrecht is het voor multinationals een stuk lastiger om die boeren van hun land te verdrijven.
Blijf je lekker mijn woorden verdraaien of ben je ook nog in staat om serieus te reageren?
En dan mij de trol noemen meneer de politicoloog
Dat is helaas de realiteit jaquote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
Maar wel een realiteit in een maatschappij als de onze. Iedereen betaalt wel mee aan dingen waar hij of zij het niet 100% mee eens is.
V.
Heb je moeite met lezen of zo?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:28 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat een ontzettende flauwekul allemaal zeg. We hadden het over hoe de markt de vrijheid van de consument inperkt. En dan stel jij dat dat daadwerkelijk door overheden gebeurt terwijl overheden gezien de consument die achter blijft de enige is die zulk marktfalen kunnen corrigeren? Multinationals kopen letterlijk boeren van hun land af en dan wil jij zeker zeggen dat dit hun vrije keuze is omdat ze ook ervoor kunnen kiezen om niet op deze geldsommen in te gaan? Of wou je zeggen dat zulke praktijken zonder bemoeienis van de overheid nooit waren ontstaan? Je verhaal raakt kant noch wal!
Democratisch met een grens, ik krijg daar een wat wrange Sovjet-smaak bij. Je mag stemmen wat je wilt als je maar binnen onze heilige kaders blijft...quote:Op donderdag 16 oktober 2014 14:37 schreef Chewie het volgende:
[..]
Democratisch met een grens, ik wil ook niet mijn standpunten afdwingen en al zeker niet via een burgerinitiatief.
Euh.. Sinds wanneer heeft bijvoorbeeld de maffia een mandaat nodig van de overheid om dwang uit te oefenen op ondernemers? Wanneer er een scheve afhankelijkheidsrelatie bestaat kunnen ook particulieren onderling dwang op elkaar uit oefenen. De dreiging van of met geweld hoeft daar niet eens voor nodig te zijn.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:32 schreef Chewie het volgende:
Overigens als ze er voor betalen en de boeren gaan daar vrijwillig mee akkoord is er natuurlijk niks aan de hand, het word anders als ze gedwongen worden te vertrekken maar om die dwang uit te oefenen is toch echt een mandaat of hulp nodig van de overheid.
Binnen de beperkte kerntaken blijft imo, de gedachtegang zou moeten zijn hoe kunnen we iets regelen zodat het meer vrijheid oplevert ipv minderquote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Democratisch met een grens, ik krijg daar een wat wrange Sovjet-smaak bij. Je mag stemmen wat je wilt als je maar binnen onze heilige kaders blijft...
Veel van de zaken die de overheid regelt, of dit nu democratisch besloten is of niet, zou niet bij de overheid thuis moeten horen.quote:Dat niet af willen dwingen neem ik met een korreltje zout. Daarvoor zit je hier veel te emotioneel in. Als je het op een of andere wijze voor elkaar kan krijgen zal je het volgens mij niet nalaten.
Of mag het wat jou betreft alleen met unanimiteit van stemmen worden ingevoerd?
Hier zakt nu echt mijn broek van af. "Als ze er voor betalen [..] is er natuurlijk niks aan de hand"quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:32 schreef Chewie het volgende:
[quote]
Overigens als ze er voor betalen en de boeren gaan daar vrijwillig mee akkoord is er natuurlijk niks aan de hand, het word anders als ze gedwongen worden te vertrekken maar om die dwang uit te oefenen is toch echt een mandaat of hulp nodig van de overheid.
Heb je het woordje vrijwillig niet gelezen? Bij de maffia is er natuurlijk ook geen sprake van vrijwilligheid.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. Sinds wanneer heeft bijvoorbeeld de maffia een mandaat nodig van de overheid om dwang uit te oefenen op ondernemers? Wanneer er een scheve afhankelijkheidsrelatie bestaat kunnen ook particulieren onderling dwang op elkaar uit oefenen. De dreiging van of met geweld hoeft daar niet eens voor nodig te zijn.
Ook het woordje vrijwillig niet gelezen?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:45 schreef keste010 het volgende:
[..]
Hier zakt nu echt mijn broek van af. "Als ze er voor betalen [..] is er natuurlijk niks aan de hand"En dat dan interpreteren als de vrije keuze van die boeren. Nee, dan is dit voorbeeld inderdaad illustratief geweest van hoe beperkt jouw visie op vrijheid is. Misschien dat je dit voorbeeld niet zo goed kent, dat kan, maar bovenstaande zegt toch al genoeg.
Wat bedoel jij echt met de overheid die geen respect heeft voor eigendomsrecht? In veel Latijns-Amerikaanse inlandse gemeenschappen wordt sowieso heel anders gedacht over eigendom dan hier. Wat vervolgens gebeurt is dat de boeren met een smak geld gepaaid worden om contracten te tekenen die hun van hun landrechten onteigent.
Allereerst kan je dan al niet meer stellen dat het enkel de overheid is die vrijheden kan inperken, en ten tweede heeft het dus niets te maken met het respect van overheden voor eigendomsrechten. Sterker nog: zij faciliteren de juridische kaders waarbinnen deze bedrijven hun wanpraktijken kunnen uitvoeren. Is dat wat je wil zeggen? Dat het door de overheid komt die eigendomsrechten vastlegt? Daar zit op een bepaalde manier wel wat in, maar dan nog zit de vrijheidsbeperkende factor hier absoluut bij de markt. Want dit zijn allemaal 'kosten' of externaliteiten die niet in onze prijs die wij voor onze producten bepalen meegenomen worden.
Tuurlijk, dan zal jij vast wel weer stellen dat het uiteindelijk aan de consument is om tussen die producten te kiezen, maar dat is ontzettend naïef om te denken gezien het grote aanbod van producten. Je daarin voldoende verdiepen voor alles wat je consumeert is simpelweg onmogelijk. Ik las laatst dat alleen al voor de Algemene voorwaarden die wij jaarlijks accepteren het 3 maanden zou kosten om ze allemaal te lezen. Nee, het is duidelijk dat het idee van zoveel mogelijk keuze juist de vrijheid beperkt in plaats van vergroot. De vrije keuze is een illusie.
quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ook het woordje vrijwillig niet gelezen?
Nogmaals de vraag dan maar hoe is een bedrijf in staat om zonder hulp van de overheid boeren te dwingen hun land te verlaten? i
Vervolgens hebben de boeren in juridische zin geen poot meer om op te staan. Vaak komt een dergelijk contract er niet eens aan te pas.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:45 schreef keste010 het volgende:
Wat vervolgens gebeurt is dat de boeren met een smak geld gepaaid worden om contracten te tekenen die hun van hun landrechten onteigent.
Jawel. Iemand stemt toch vrijwillig in met de verkoop van zijn onderneming tegen een 'redelijke' prijs? Dat hij geen verdere keus heeft doet er klaarblijkelijk niet toe. Dat is ook de zwakte van jouw uitgangspunt.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Heb je het woordje vrijwillig niet gelezen? Bij de maffia is er natuurlijk ook geen sprake van vrijwilligheid.
Als hij/zij geen keus heeft dan is er natuurlijk geen sprake van vrijwilligheid.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:53 schreef Ryon het volgende:
[..]
Jawel. Iemand stemt toch vrijwillig in met de verkoop van zijn onderneming tegen een 'redelijke' prijs? Dat hij geen verdere keus heeft doet er klaarblijkelijk niet toe. Dat is ook de zwakte van jouw uitgangspunt.
Jij was toch net degene die zei dat boeren die afgekocht werden om hun land in te leveren 'vrijwillig' handelden?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als hij/zij geen keus heeft dan is er natuurlijk geen sprake van vrijwilligheid.
Ik pleit die multinationals niet vrij maar ik ben het niet met je eens dat zij in staat zijn om zonder hulp van de zittende macht deze mensen te verdrijven. Dat multinationals de overheden misbruiken of dat ze samen onder 1 hoedje spelen is wel duidelijk.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:49 schreef keste010 het volgende:
[..]
[..]
Vervolgens hebben de boeren in juridische zin geen poot meer om op te staan. Vaak komt een dergelijk contract er niet eens aan te pas.
Denken dat dat 'vrijwillig' is...
Waar jij met je reacties heen wilt snap ik overigens ook niet. Zeg je dat die vrijheidsinperking alleen maar kan door de overheid die er een rol in speelt? Zo ja, welke? Je ziet toch zelf ook wel dat bij deze multinationals dit de aard van het beestje is? Overheden hebben daar allang geen grip meer op.
Lees eens goed trolletje, als ze daar vrijwillig mee instemmen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:56 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij was toch net degene die zei dat boeren die afgekocht werden om hun land in te leveren 'vrijwillig' handelden?
De 'The Godfather' film is eigenlijk een leuk libertarisch gedachte-experiment. Er komen scenes in voor waar politici en de politie wordt omgekocht. 'Politie inkopen' wordt dat geloof ik genoemd.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. Sinds wanneer heeft bijvoorbeeld de maffia een mandaat nodig van de overheid om dwang uit te oefenen op ondernemers? Wanneer er een scheve afhankelijkheidsrelatie bestaat kunnen ook particulieren onderling dwang op elkaar uit oefenen. De dreiging van of met geweld hoeft daar niet eens voor nodig te zijn.
Ben benieuwd hoe vrijwillig jij het vindt dat Nigeriaanse patienten medicijnen tegen meningitis testen voor de farmaceutische industrie. Er staat immers geen overheidsleger klaar om de patienten te dwingen..quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
Lees eens goed trolletje, als ze daar vrijwillig mee instemmen.
Begrijp je uberhaupt de term vrijwillig wel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |