abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145595861

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

Nieuwste ontwikkelingen

Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur

Alle Sinterklaasliedjes herschreven

Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk

Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

quote:
Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.

De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.

Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.

De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.html

En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...

quote:
Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
Bron: ah.nl

BN'ers dragen ook bij aan de discussie:

https://www.facebook.com/pages/Pietmakeover/1485255905084399

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 10:17:10 ]
pi_145595875
quote:
6s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat jou betreft is Britt stukken intelligenter?
Ik heb een zwak voor dat soort aso meiden met een IQ < 80. Noem dat mijn fetish maar. Overigens sluit het een het ander niet uit; Peterrrrrrrrrrrrrrrrr is ook een staatsmongool eerste klas.
pi_145595948
De echte held in het verhaal is trouwens ene Kno'ledge Cesare:
quote:
In juni 2011 startte Gario samen met de Ghanees-Nederlandse kunstenaar Kno'ledge Cesare het kunstproject "Zwarte Piet Is Racisme".
Heeft dus zelf helemaal geen slavernij-achtergrond, maar weet zich toch succesvol in de slachtofferrol te positioneren door de associatie "zwart = slavernij = racisme" aan te zwengelen. :D
pi_145596107
quote:
Zwarte Piet is nu gedegradeerd tot OETLUL. Vroeger was Piet zwart door het roet. Wat moet je nu zeggen. Piet is géén knecht, maar zo hopeloos dom dat hij zijn gezicht verbrand heeft aan een wafelijzer......
Jammer dat de zeikerds in Nederland dit voor elkaar krijgen...
Bedankt ‪#‎sinterklaasjournaal‬
Ja nog dommer dan spelfouten

Het zou natuurlijk een Boko Haram Piet kunnen zijn, een soort van zelfkastijding omdat ie een Christen helpt?
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_145596119
Brittje ken ik vaagjes.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 10:28:55 #6
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145596149
Is een oplossing niet om gewoon over te gaan op duidelijke roetvegen ipv een volledige zwart gezicht, kroeshaar en rode lippen etc?

Dan kun je 'm Zwarte Piet blijven noemen, maar is ie overduidelijk geen karikatuur van een negroïde man.

Who's with me?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_145596237
http://www.geenstijl.nl/m(...)_raad_van_state.html

Geenstijl zegt het wel goed:

quote:
Met als gevolg dat iedereen het zat is en Zwarte Piet uiteindelijk in de ban wordt gedaan om maar van dit geouwetiefushoer af te zijn. Want een onschuldig kinderfeest is prima, maar als het de inzet wordt van kortzichtige militante kwetskwekers aan de ene kant en doorgedraaid racistisch riooltuig aan de andere kant is het voor niemand meer leuk. En zeker niet voor kinderen.
pi_145596243
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:28 schreef DustPuppy het volgende:
Is een oplossing niet om gewoon over te gaan op duidelijke roetvegen ipv een volledige zwart gezicht, kroeshaar en rode lippen etc?

Dan kun je 'm Zwarte Piet blijven noemen, maar is ie overduidelijk geen karikatuur van een negroïde man.

Who's with me?
Jep, dat was ook oorspronkelijk het idee
pi_145596263
Overigens is Quinsy Gario zijn Twitter account suspended. Lol wat.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 10:33:20 #10
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145596266
quote:
7s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:32 schreef Scorpie het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)_raad_van_state.html

Geenstijl zegt het wel goed:

[..]

Goed gezien. Dit zal idd uiteindelijk het resultaat zijn.

En dat heeft de pro-Pieten crowd zeker net zo goed aan zichzelf te danken.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_145596274
quote:

Who's with me?
Nee want dan vernachel je de Historische Piet figuur.
Piet is nooit slaaf van sinterklaas geweest , wel knecht
Nu kun je misschien het woord knecht vervangen omdat het niet meer van deze tijd is
Of je kun kinderen leren wat het woord knecht betekent danwel betekende
  donderdag 16 oktober 2014 @ 10:35:55 #12
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145596327
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:33 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Nee want dan vernachel je de Historische Piet figuur.
Piet is nooit slaaf van sinterklaas geweest , wel knecht
Nu kun je misschien het woord knecht vervangen omdat het niet meer van deze tijd is
Of je kun kinderen leren wat het woord knecht betekent danwel betekende
Maar het blijft qua uiterlijk dan toch een karikatuur van een 19e eeuwse negroide huisknecht/slaaf (dat verschil is erg kunstmatig) en dat is juist het pijnpunt.

Dus zolang je niks aan zijn uiterlijk wilt veranderen zal het de discussie niet beëindigen.
pi_145596383
Gewoon doodzwijgen die zeurpieten en al dan niet stilletjes boycotten als je het er niet mee eens bent

Mochtten de Traditioneel sinterklaas liefhebbers echt voet bij stuk houden en naar hun locale intocht gaan ipv die charade die ze nu in Gouda gaan opvoeren, dan hebben we volgend jaar weer gewoon een normale SintNicolaas intocht.

Alternatief Idee:
Ga naar groningen: http://www.telegraaf.nl/b(...)n__roetzwart___.html
pi_145596401
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:38 schreef desiredbard het volgende:
Gewoon doodzwijgen die zeurpieten en al dan niet stilletjes boycotten als je het er niet mee eens bent

Mochtten de Traditioneel sinterklaas liefhebbers echt voet bij stuk houden en naar hun locale intocht gaan ipv die charade die ze nu in Gouda gaan opvoeren, dan hebben we volgend jaar weer gewoon een normale SintNicolaas intocht.

Alternatief Idee:
Als er geen animo is voor de intocht, hoeft er volgend jaar geen vergunning meer verleend te worden. Opgelost.
pi_145596409
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:38 schreef desiredbard het volgende:

Alternatief Idee:
Andere mening doodzwijgen _O_ Zo rollen wij in Nederland _O_
pi_145596438
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:40 schreef JanCees het volgende:

[..]

Andere mening doodzwijgen _O_ Zo rollen wij in Nederland _O_
Doodzwijgen hoeft niet maar die Quinsy en zijn gedoe kan je prima voor kennisgeving aannemen en dan overgaan tot de orde van de dag. Aanleiding om Zwarte Piet aan te passen is het in elk geval niet.

Behalve wanneer de Telegraaftypes door blijven draaien.
pi_145596473

:N
  donderdag 16 oktober 2014 @ 10:42:54 #18
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145596475
quote:
2s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Doodzwijgen hoeft niet maar die Quinsy en zijn gedoe kan je prima voor kennisgeving aannemen en dan overgaan tot de orde van de dag. Aanleiding om Zwarte Piet aan te passen is het in elk geval niet.

Quinsy is allang niet meer de enige en representeert wel meteen het uiterste van de anti-pieten beweging. Hem er iedere keer bijtrekken als een voorbeeld van hoe gestoord de anti-ZP beweging in zijn geheel wel niet is, slaat werkelijk nergens op.
pi_145596498
quote:
:') Viel te verwachten
Volkscultuur :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_145596518
Het pro-ZP kamp trekt ook echt alleen maar debielen aan:

http://www.brittdekker.nl/media?mediaId=17299800

Wat denkt ze hiermee te bereiken?
pi_145596519
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:42 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Quinsy is allang niet meer de enige en representeert wel meteen het uiterste van de anti-pieten beweging. Hem er iedere keer bijtrekken als een voorbeeld van hoe gestoord de anti-ZP beweging wel niet is, slaat werkelijk nergens op.
Ach, beide extremen zijn compleet doorgedraaid.

Zwarte Piet politiseren is gewoon achterlijk. Laat de cultuur zich gewoon lekker op natuurlijke wijze ontwikkelen. Dus zonder miepende bekende Nederlanders.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 10:45:35 #22
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145596543
quote:
2s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach, beide extremen zijn compleet doorgedraaid.

Zwarte Piet politiseren is gewoon achterlijk. Laat de cultuur zich gewoon lekker op natuurlijke wijze ontwikkelen. Dus zonder miepende bekende Nederlanders.
Dit zijn juist vaak de mensen die cultuurbepalend zijn in een land.
pi_145596547
quote:
Omg, wat fout. Enkel de prinsenvlag ontbreekt nog. Ik hoop dat meer van dit soort organisaties zich gaat mengen in de discussie. Des te eerder ZP verdwijnt.
pi_145596549
quote:
13s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:44 schreef Ceberut het volgende:

Weet zij veel.
pi_145596561
quote:

Nogmaals laten blijken dat ze niet zo bijster intelligent is.
pi_145596564
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:45 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dit zijn juist vaak de mensen die cultuurbepalend zijn in een land.
En die mensen zouden eens moeten beseffen wanneer ze hun bek moeten houden.
pi_145596572
quote:
2s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik vind juist dat je best mag kijken naar de onderbouwingen van de anti zwarte pieten. Als blijkt dat de zwarte piet inderdaad afstamt van de slaaf, dan is het toch niet helemaal fair? Ik ben geen voor- of tegenstander, maar ik ben wel van mening dat het goed is om dit soort gevoelens van mensen serieus te nemen.
pi_145596579
quote:
10s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:45 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Omg, wat fout. Enkel de prinsenvlag ontbreekt nog. Ik hoop dat meer van dit soort organisaties zich gaat mengen in de discussie. Des te eerder ZP verdwijnt.
Die prinsenvlag verkopen ze wel op voorpost.org _O-
pi_145596585
Knecht Ruprecht nog ff bekeken.

Volgens mij zijn de duivels totaal van ons Sinterklaasfeest verbannen.
pi_145596593
quote:
En weer extra olie op het vuur. Weer de eigen politieke ideeën belangrijker vinden dan wat voorbijlopende kinderen denken. Weer een extra bijdrage leveren om Sinterklaas met rechtsextremisme te associëren. Zucht. :X
  donderdag 16 oktober 2014 @ 10:49:08 #31
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145596612
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:47 schreef anonymoussie het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Volgens mij zijn ze weer helemaal terug.
pi_145596621
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:48 schreef Igen het volgende:

[..]

En weer extra olie op het vuur. Weer de eigen politieke ideeën belangrijker vinden dan wat voorbijlopende kinderen denken. Weer een extra bijdrage leveren om Sinterklaas met rechtsextremisme te associëren. Zucht. :X
Zeer triest inderdaad.
pi_145596640
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:47 schreef anonymoussie het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Absoluut. Piet is tegenwoordig een verlengstuk van de commercie en niet meer de boeman van weleer. -O-
pi_145596653
Voorpost, dezelfde mensen die hun wethouder bespugen enz enz

Goede PR voor je kinderfeest
pi_145596654
Ik stel voor dat we het verhaal van Sinterklaas uitbreiden (voor de grote mensen) met de notie dat Zwarte Piet een normale arbeidsverhouding heeft met de Sint.Dat pieten een voetbal salrais krijgen. Dat het een eer is om Piet te zijn. Piet en Sint hebben geen baas / knecht verhouding. Dat weet toch ieder kind!

Overigens denk ik dat het goed is te begrijpen dat het Sinterklaasfeest hele oude wortels heeft. Ouder dan de slavernij.

http://www.volkskrant.nl/(...)af-geweest~a3527041/

donderdag 16 oktober 2014 @ 10:51:33 #36
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145596661
ZP vervangen door Krampus, hoewel een badass idee lijkt me dan toch weer een te grote verandering in een keer.

Maar mijn zegen heb je :D
pi_145596668
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:51 schreef zoost het volgende:
Ik stel voor dat we het verhaal van Sinterklaas uitbreiden (voor de grote mensen) met de notie dat Zwarte Piet een normale arbeidsverhouding heeft met de Sint.Dat pieten een voetbal salrais krijgen. Dat het een eer is om Piet te zijn. Piet en Sint hebben geen baas / knecht verhouding. Dat weet toch ieder kind!

Overigens denk ik dat het goed is te begrijpen dat het Sinterklaasfeest hele oude wortels heeft. Ouder dan de slavernij.

http://www.volkskrant.nl/(...)af-geweest~a3527041/

Natuurlijk hebben ze een goede relatie maar het gaat dus om zijn uiterlijke verschijning waar mensen aanstoot aan nemen.
pi_145596680
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:48 schreef Igen het volgende:

Weer een extra bijdrage leveren om Sinterklaas met rechtsextremisme te associëren. Zucht. :X
Dat extreem-rechts en dommig BN-Nederland zich graag profileert als Zwarte Pieten-liefhebber is toch echt hun eigen keuze.
pi_145596714
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:51 schreef DustPuppy het volgende:
ZP vervangen door Krampus, hoewel een badass idee lijkt me dan toch weer een te grote verandering in een keer.

Maar mijn zegen heb je :D
Ik ben voor ^O^
pi_145596729
quote:

Who's with me?
In onze familie zijn het vaak de ooms en neven die zich verkleden als zwarte piet, en als er maar een paar zwarte vegen op zijn gezicht staan, herkennen die kleintjes hun meteen. Dus neeeee geen goed plan.

Overigens gaan wij gewoon door met het totale gezicht zwart maken.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_145596739
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:51 schreef JanCees het volgende:
Natuurlijk hebben ze een goede relatie maar het gaat dus om zijn uiterlijke verschijning waar mensen aanstoot aan nemen.
Dat begrijp ik echt niet. Wat er dan aanstootgevend aan? De herrinnering aan de slavernij? Dan is elke donkergekleurde medemens potentieel aanstootgevend.
pi_145596773
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:54 schreef zoost het volgende:

[..]

Dat begrijp ik echt niet. Wat er dan aanstootgevend aan? De herrinnering aan de slavernij? Dan is elke donkergekleurde medemens potentieel aanstootgevend.
Ja en hoe kan het ze herinneren aan slavernij?! Die hebben ze zelf niet meegemaakt hoor.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_145596783
quote:

[..]

Ja, het pakje enzo. Vroeger waren slaven ook wel eens op die manier gekleed.
pi_145596785
quote:

Who's with me?
Om niet al te veel verwarring bij de kinderen te veroorzaken met een wel erg groot verschil ten opzichte van voorgaande jaren stel ik jouw idee voor met als aanpassing dat de huidskleur gewoon pikzwart wordt in plaats van bruin. Dan is het blackface-karakter er wel af, lijkt me, en hoeven ouders niet te veel uit te leggen.
pi_145596811
quote:
11s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:54 schreef ietjefietje het volgende:

Overigens gaan wij gewoon door met het totale gezicht zwart maken.
Vergeet de billen niet:

pi_145596814
quote:

[..]

Dit zijn witte mensen die zich verkleden als een donkergekleurde Moorse slaaf.
pi_145596815
quote:
15s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:49 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze weer helemaal terug.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:50 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Absoluut. Piet is tegenwoordig een verlengstuk van de commercie en niet meer de boeman van weleer. -O-
Wat ik me afvraag... Had NL voor zp nou een soort Ruprecht?
pi_145596824

Die boycot is ook een denderend succes moet ik zeggen.
pi_145596854
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:58 schreef JanCees het volgende:
[ afbeelding ]

_O- _O- _O-
pi_145596894
quote:
[ afbeelding ]

Met een AH tas?? :o :{w :(
pi_145596899
quote:
[ afbeelding ]

De zwarte piet die (extreem) rechts achterin staat heeft een peuk in zijn bek. Wat is dit :')
pi_145597021
quote:
10s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:01 schreef karton2 het volgende:

[..]

De zwarte piet die (extreem) rechts achterin staat heeft een peuk in zijn bek. Wat is dit :')
Vooral niet denken aan de kinderen inderdaad :')
pi_145597053
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 10:57 schreef JanCees het volgende:

[..]

Dit zijn witte mensen die zich verkleden als een donkergekleurde Moorse slaaf.
Deze mensen (wit en zwart) verkleden zich niet als Moorse slaaf, maar als zwarte Piet. Dat is niet hetzelfde. De traditie van zwart gekleurden gaat veel verder terug dan de slavernij vanuit Afrika. Dit zou hetzlfde zijn als ik zou zeggen dat Duitsers zich nooit in uniform meer zouden mogen kleden omdat dat mij aan de WWII zou doen denken en dat het daarom allemaal facisten zijn. Onzin natuurlijk.
pi_145597060
quote:
[ afbeelding ]

Scherp. _O-
pi_145597126
diegene die een cultuurgebonden verschijnsel uit andere cultuur wil afschaffen is rascist!!!

Feck off stroopwafel Piet
pi_145597137
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:07 schreef zoost het volgende:

[..]

Deze mensen (wit en zwart) verkleden zich niet als Moorse slaaf, maar als zwarte Piet. Dat is niet hetzelfde. De traditie van zwart gekleurden gaat veel verder terug dan de slavernij vanuit Afrika. Dit zou hetzlfde zijn als ik zou zeggen dat Duitsers zich nooit in uniform meer zouden mogen kleden omdat dat mij aan de WWII zou doen denken en dat het daarom allemaal facisten zijn. Onzin natuurlijk.
Het huidige Duitse uniform kent geen expliciete nazistiche kenmerken
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:11:52 #57
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145597173
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:10 schreef JanCees het volgende:

[..]

De huidige Zwarte Piet heeft geen expliciete slavenkenmerken.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:12:19 #58
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145597192
Deze hele discussie filter wel mooi de racisten eruit :)
pi_145597194
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:10 schreef desiredbard het volgende:
diegene die een cultuurgebonden verschijnsel uit andere cultuur wil afschaffen is rascist!!!

[ afbeelding ]
_O_
pi_145597214
quote:
dat het daarom allemaal facisten zijn. Onzin natuurlijk.
Oh je bedoeld the Romeinse Adelaar, en de Swastica ...
pi_145597235
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:10 schreef desiredbard het volgende:

[ afbeelding ]
Grappig dat je dan juist een verschijnsel neemt wat een gevolg is van slavernij; die mensen droegen die schotels achter hun onderlip om zich minder aantrekkelijk te maken voor slavenhandelaren.
pi_145597316
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:13 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Oh je bedoeld the Romeinse Adelaar, en de Swastica ...
*bedoelt. De swastika bijvoorbeeld ja, die adelaar niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 11:17:21 ]
pi_145597361
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Grappig dat je dan juist een verschijnsel neemt wat een gevolg is van slavernij; die mensen droegen die schotels achter hun onderlip om zich minder aantrekkelijk te maken voor slavenhandelaren.
Hoe kom je dáár nou weer bij?
pi_145597447
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:12 schreef DustPuppy het volgende:
Deze hele discussie filter wel mooi de racisten eruit :)
Want als je pro zwarte piet bent ben je racist?
Als je pro je eigen cutuur bent ben je racist?

Waarom denk je dat de discussie zo uit de hand loopt?

Ik ben heel goed bekend met de geschiedenis en de historie van het Sinterklaas verhaal
De redenenwaarom Nicolaas heilig verklaard is
De redenen waarom stoute kinderen in een zak of ton zouden gaan
Strooigoed, en ook de slaaf die hij bevrijd zou hebben en die er daarna voor koos te helpen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zat Suri's Turken etc die gewoon klaas met zwarte piet vieren. Er is een handjevol schreeuwers dat het verpest.
Mijn zoon zit naast een 90% zwarte school , hij heeft nog nooit naar iemand verwezen als een zwarte piet. Totdat ze zich in 16e eeuws spaans costuum hullen met struisvogelveren kun je die vergelijking ook niet maken. Bovendien zijn ze allemaal lichter dan ZP

Maar nee je krijgt ouders des duivels als je ze hgaat vertellen dat je je kinderen als racisten opvoed.
ZP is geen racisme
Een cultuur proberen te verbieden dat is racisme
Onverdoofd slachten mag toch ook gewoon?
pi_145597531
quote:

[..]

Dan waren het waarschijnlijk slavenhandelaren van concurrerende stammen of zo, want de lipschotel bestaat al vele duizenden jaren; nog ouder dan Sinterklaas, de westerse samenleving en 'onze' (westerse) slavenhandel dus.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:26:51 #66
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145597575
quote:

[..]

Lijkt me sterk dat men dat met zekerheid kan zeggen. Het gebruik schijnt duizenden jaren oud te zijn en het komt bijvoorbeeld ook voor in Zuid-Amerika.

De dragers van de traditie verklaren haar met behulp van mythologie:
quote:
One example of the ways in which labrets become
symbolically significant is found among the people of the central
Sahel where the wearing of the labret causes a resemblance to the
mythological frog which taught the first women how to instruct
her daughters (Lebeuf 1953:1326).

http://royalbcmuseum.bc.c(...)989-Grant-Keddie.pdf

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblardi op 16-10-2014 11:33:57 ]
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:26:58 #67
8369 speknek
Another day another slay
pi_145597579
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:22 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Waarom denk je dat de discussie zo uit de hand loopt?

Niet per definitie, maar het legt wel onderliggende machtsstructuren bloot met racistische kenmerken. Dat mensen die niet aan het Nederlandse uiterlijk voldoen geen volwaardige zeggenschap over het Nederlandse culturele erfgoed hebben bijvoorbeeld.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:27:19 #68
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_145597595
quote:

[..]

Jij denkt dat het de slavenhandelaren iets uitmaakte of iemand knap was tijdens het werk? Het is geen coca cola reclame he :').
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:27:57 #69
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145597612
quote:
Nee, hoor. Maar de argumentatie die sommige pro-ZP mensen gebruiken laat bij die personen meteen duidelijk het inherente racisme zien.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:28:30 #70
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_145597628
Wat een kneuzenkermis bij die demonstraties altijd.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:29:32 #71
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_145597660
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:27 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Nee, hoor. Maar de argumentatie die sommige pro-ZP mensen gebruiken laat bij die personen meteen duidelijk het inherente racisme zien.
Andersom is dat natuurlijk ook zo, witte mens ditdat, die blanken zuszo
En als die Gario geen racist is dan ben ik een imam.
pi_145597867
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:26 schreef speknek het volgende:
nde machtsstructuren bloot met racistische kenmerken. Dat mensen die niet aan het Nederlandse uiterlijk voldoen geen volwaardige zeggenschap over het Nederlandse culturele erfgoed hebben bijvoorbeeld.
Uh
Nederland bestond niet destijds
Nicolaas gaf een slaaf de vrijheid
De slaaf koos ervoor Nico te helpen

Een Minderheid (ongeacht hun afkomst) heeft geen zeggenschap
Verder is schijnt het merendeel van deze mensen zich geen Nederlander te voelen

Hoofddoekjes symbolyseren ook de de onderdrukking van de vrouw , maar dat is cultuur die we moeten respecteren
Een arts is een arts ongeacht geslacht , een arts weigeren of bepaald geslacht eisen is ook cultuur die we moeten respecteren

Iemand een hand weigeren is onbeschofd, maar dat moeten we accepteren want dat is cultuur
pi_145597902
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:36 schreef desiredbard het volgende:
Hoofddoekjes symbolyseren ook de de onderdrukking van de vrouw
:')
pi_145597950
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:11 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De huidige Zwarte Piet heeft geen expliciete slavenkenmerken.
Eens! discussie gesloten.
pi_145597964
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:38 schreef zoost het volgende:

[..]

Eens! discussie gesloten.
Mooi onderbouwd.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:45:00 #76
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_145598192
quote:

[..]

Aantoonbaar onzin. Ga je schamen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_145598230
quote:
7s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:45 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Aantoonbaar onzin. Ga je schamen.
De bronnen zijn een beetje verdeeld, de ene zegt van wel, de andere weer niet.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:46:52 #78
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145598264
Ik heb trouwens wel het idee dat Zwarte Piet langzamerhand schaakmat zal worden gezet in dit spel, ongeacht de redelijkheid van de argumenten.
pi_145598281
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:46 schreef Iblardi het volgende:
Ik heb trouwens wel het idee dat Zwarte Piet langzaam schaakmat zal worden gezet in dit spel, ongeacht de redelijkheid van de argumenten.
Precies. Mede dankzij de fijne lieden van Voorpost.
pi_145598303
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_145598304
quote:

[..]

Uh

Verder is schijnt het merendeel van deze mensen zich geen Nederlander te voelen

Hoofddoekjes symbolyseren ook de de onderdrukking van de vrouw , maar dat is cultuur die we moeten respecteren
Een arts is een arts ongeacht geslacht , een arts weigeren of bepaald geslacht eisen is ook cultuur die we moeten respecteren

Iemand een hand weigeren is onbeschofd, maar dat moeten we accepteren want dat is cultuur
Dus, om deze hele discussie in 1x te sluiten is Sinterklaas gewoon een geloof, dat heb je te respecteren/accepteren.

Slotje!
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:47:59 #82
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_145598308
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

De bronnen zijn een beetje verdeeld, de ene zegt van wel, de andere weer niet.
Nee. Betrouwbare bronnen documenteren dit gebruik al weer heel lang terug en het heeft alles te maken met sociale status.

Daarnaast werden mensen met die platen in hun lip juist naar Europa meegenomen voor in het circus dus lekker handig weer. Nogmaals mijn vraag aan jou om je eventjes in een hoekje kapot te gaan staan schamen. Dat zou ik plezant vinden. Dank u.
pi_145598359
quote:
7s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Nogmaals mijn vraag aan jou om je eventjes in een hoekje kapot te gaan staan schamen. Dat zou ik plezant vinden. Dank u.

:D kneus
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:50:00 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_145598399
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Leer nadenken. Meet jezelf een kritisch denkpatroon aan. Kom dan weer terug. Ipv een heftig vervuilde discussie nog eens voller te dumpen met je poep.
pi_145598401
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Grote onzin verspreiden, dat is meer iets voor kneuzen eigenlijk :Y
pi_145598445
Een beetje met de tijd meegaan is niet erg, die rode lippen weg en oorringen uit zijn mooie kleine nuances. Zolang het in de basis maar bij het traditionele idee blijft. Ik moet zeggen dat ik die 8 stroopwafel en kaaspieten in Gouda ook wel leuk gevonden vind, ze zullen er best een leuk verhaal omheen verzinnen waardoor die kinderen het als zoete koek slikken. Ik zag gisteren een toverpiet voorbij komen die van kleur verschiet als zijn trucs mislukken, dat is alleen maar een grappige aanvulling toch...

[ Bericht 0% gewijzigd door TheVulture op 16-10-2014 11:57:01 ]
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:51:43 #87
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145598469
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Precies. Mede dankzij de fijne lieden van Voorpost.
Dat betwijfel ik.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:53:12 #88
8369 speknek
Another day another slay
pi_145598532
quote:

Uh
Dit is een verzonnen verhaal van toen Sinterklaas al bestond om een reden aan Zwarte Piet te geven. Niet dat het uitmaakt, de Sint Nicolaas heeft vrijwel niks met onze Sinterklaasviering te maken.
quote:
Bedankt voor het onderschrijven van mijn punt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 11:56:11 #89
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_145598652
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:53 schreef speknek het volgende:

[..]

Dit is een verzonnen verhaal van toen Sinterklaas al bestond om een reden aan Zwarte Piet te geven. Niet dat het uitmaakt, de Sint Nicolaas heeft vrijwel niks met onze Sinterklaasviering te maken.

[..]

Bron?

Ben wel benieuwd eigenlijk.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:02:50 #90
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145598872
Volgens een middeleeuwse legende bevrijdde Sint Nicolaas een jonge slaaf van de "Sultan van Babylon", maar niet tijdens zijn "aardse" leven. De slaaf heette Adeodatus. Je kunt dat verhaal onder meer bij Eelco Verwijs vinden (in Sinterklaas, 1863).
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:03:40 #91
8369 speknek
Another day another slay
pi_145598905
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:56 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Bron?

Ben wel benieuwd eigenlijk.
Simpelweg geen bestaande legende. Wordt bijvoorbeeld hier geen melding van gemaakt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas
Geen directe bronnen van de legende van de slaaf en zwarte piet pas geintroduceerd in 1850
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
http://www.nrc.nl/handels(...)-maar-ook-ge-1418853
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:10:23 #92
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_145599120
quote:
7s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:29 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Andersom is dat natuurlijk ook zo, witte mens ditdat, die blanken zuszo
En als die Gario geen racist is dan ben ik een imam.
Ja, precies. Komt van beide kanten.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:13:35 #93
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_145599253
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:53 schreef speknek het volgende:

[..]

[..]

Het is bizar hoeveel misinformatie er rondwaard over sinterklaas.
Iedereen dacht dat cultuurgeneratie dood was in een globaliserende 21ste eeuw maar zie hier hoe snel en efficient nieuwe legenden zich introduceren in het volksverhaal.

Sint de slavenredder. Precies nu we het nodig hebben dat hij een slavenredder is. Heel toevallig zeg.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:14:51 #94
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145599288
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Simpelweg geen bestaande legende. Wordt bijvoorbeeld hier geen melding van gemaakt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas
Geen directe bronnen van de legende van de slaaf en zwarte piet pas geintroduceerd in 1850
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
http://www.nrc.nl/handels(...)-maar-ook-ge-1418853
Hij bestond zeker al in 1828, tenzij Alberdingk Thijm in 1884 zat te jokken over zijn jeugdherinnering ("St.-Nicolaas", in De Amsterdammer).
Ik weet niet waarom http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet daar geen melding van maakt.
Het slavenverhaal is authentiek, maar heeft een iets ander verloop. Het is onder meer opgenomen in de Legenda Aurea (c. 1260).

[ Bericht 4% gewijzigd door Iblardi op 16-10-2014 12:51:43 ]
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:17:55 #95
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145599382
Of, nou ja, zeker. Het kan ook zijn dat de familie Arata toevallig een zwarte bediende had die op strooiavond de mand droeg.
In elk geval vreemd dat Wikipedia dit niet vermeldt.
pi_145599494
Hoe denkt de Anti Zwarte Pieten Club eigenlijk over de ''roetveeg'' Piet?

Dat zou toch een prima oplossing zijn? Of is dat weer te eenvoudig?
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:22:57 #97
8369 speknek
Another day another slay
pi_145599544
Zelf zou ik daar groot voorstander van zijn. Zwarte piet behouden (oorbellen en rode lippen af uiteraard) en een enkele roetveegpiet, zodat je een plausibele verklaring voor de zwarte kleur hebt.
pi_145600117
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:21 schreef FANN het volgende:
Hoe denkt de Anti Zwarte Pieten Club eigenlijk over de ''roetveeg'' Piet?

Dat zou toch een prima oplossing zijn? Of is dat weer te eenvoudig?
IK heb ergens gelezen dat men dit in Groningen gaan doen tijdens de intocht
pi_145600207
quote:
7s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is bizar hoeveel misinformatie er rondwaard over sinterklaas.
Dit. Het topic staat er weer vol mee. :D

En 'Roetveegpiet' is geen optie. Zwarte Piet moet pikzwart zijn (dus ook niet donkerbruin maar zwarter dan zwart).
pi_145600252
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:42 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

IK heb ergens gelezen dat men dit in Groningen gaan doen tijdens de intocht
Nee, in Groningen gaat men hem gitzwart maken. Vanuit de oertraditie gezien feitelijk ook de meest juiste interpretatie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_145600482
quote:

[..]

Zwarte piet met de nazi's vergelijken. _O- 8)7
pi_145600647
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:53 schreef Tukker87 het volgende:

[..]

Uh dat deed ik juist niet
pi_145600702
Zwarte Mietjes!

:)
pi_145600711
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:53 schreef Tukker87 het volgende:

[..]

Systematisch racisme is waar de nazi's beroemd mee zijn geworden en waar ze nog steeds sterk mee geassocieerd worden, dus ook al ben je nu onterecht bezig en verdraai je een anders woorden om Godwin's Law aan te roepen, dan nog bestrijdt je jouw eigen punt een beetje. Hoe meer je weet. :D
“An interesting thing is a good thing.”
pi_145600747
quote:

[..]

Het is niet zo moeilijk. De ene groep wil personen uit het feest weg hebben omdat ze zwart zijn en bij de andere groep is iedereen welkom.
pi_145600839
Zwarte Cross moet ook verboden worden!

:(
pi_145601505
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:59 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Systematisch racisme is waar de nazi's beroemd mee zijn geworden
Oh? De joden vormen een ander ras dan de caucasians? Weer wat geleerd. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145601632
Ik heb zelf al even gezocht, maar ik kan werkelijk geen enkele bn'er (A,B,C,D of F garnituur) vinden die zich uitspreek voor zwarte piet, behalve dan de gehele PVV fractie.

Weten jullie er een paar op te noemen?
pi_145601676
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:33 schreef Odaiba het volgende:
Ik heb zelf al even gezocht, maar ik kan werkelijk geen enkele bn'er (A,B,C,D of F garnituur) vinden die zich uitspreek voor zwarte piet, behalve dan de gehele PVV fractie.

Frits Wester.
pi_145601698
quote:

britt dekker
pi_145601880
Tja, veel mensen zouden nog gaan beweren dat de aarde plat is als Wilders of iemand op Stormfront zegt dat 'ie rond is. ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 13:44:04 ]
pi_145602004
Jochem van Gelder zag ik ook nog voorbij komen. Niet meer bn'ers of andere "belangrijke" mensen voor zwarte piet?
pi_145602057
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:45 schreef Odaiba het volgende:
Jochem van Gelder zag ik ook nog voorbij komen. Niet meer bn'ers of andere "belangrijke" mensen voor zwarte piet?
Ik ben voor Zwarte Piet en ik vind mijzelf ``belangrijk``
pi_145602105
quote:
11s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oh? De joden vormen een ander ras dan de caucasians? Weer wat geleerd. :)
Een ander ras dan de ariërs en de andere geaccepteerde rassen. Semieten vallen volgens het racisme nog wel onder het Kaukasische ras, maar hen werden desalniettemin negatieve eigenschappen toegeschreven die op basis van hun raciale achtergrond verklaard werd zoals gebruikelijk in die tijd. Ik geloof dat ze in Groot-Brittannië nog verder gingen en tokkies tot een ander ras verklaarde. Shit was populair in der tijd.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_145602118
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:47 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Ik ben voor Zwarte Piet en ik vind mijzelf ``belangrijk``
*O*
pi_145602171
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:34 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Frits Wester.
Frits Westers vraagt zich (terecht) af of die mensen die zicht zo druk maken om Zwarte Piet
niks beters te doen hebben :+
pi_145602220
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:45 schreef Odaiba het volgende:
Denk dat de meeste BN'ers die voor piet zijn geen zin hebben in de racisme kaart of doodsbedreigingen ;). Zoals sommige BN'ers al hebben meegemaakt die tegen zwarte piet zijn, doodsbedreigingen zijn hip tegenwoordig.
pi_145602290
In het wielrennen hebben ze ook knechten. :{
DAT DIT KAN.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_145602377
Is hier nou eigenlijk iemand die vroeger als kind Zwarte Piet heeft geassocieerd met de
slavernij?

Ik niet in elk geval....

Dus het is een ''ruzie'' tussen de ''grote mensen'', het boeit die kinderen verder helemaal niet volgens
mij, die willen alleen maar een kadootje :') en het is allemaal best spannend natuurlijk, grote boek
van Sinterklaas enzo...

Maar als er een groep mensen zich echt heel rot hierover voelen, pas het dan een beetje aan,
maar om hier ieder jaar weer dezelfde discussies over te voeren is ook :O
pi_145602460
quote:
Op je Nikes demonstreren voor het behoud van de Nederlandse volkscultuur ^O^
Hello, my name is Oliver
pi_145602474
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:41 schreef Igen het volgende:
Tja, veel mensen zouden nog gaan beweren dat de aarde plat is als Wilders of iemand op Stormfront zegt dat 'ie rond is. ;)

SPOILER
Je slaat compleet door
pi_145602515
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:00 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Je slaat compleet door
Voel je je aangesproken ofzo? :')
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:02:50 #123
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_145602549
quote:

Bauke Mollema.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_145602630
Het is een ontzettend intolerante beweging waar nog net geen geweld aan te pas is gekomen, helaas kweekt het zoveel kwaad bloed bij de gewone burger dat ze naar mijn idee alleen nog maar bozer worden op deze speciale zich telkens gekwetst voelende minderheid.

Slavernij afgeschaft, check.
Voor de wet is iedereen gelijk, check.
Van rascistisch gemotiveerd geweld of moord is geen spraken meer, check

Dus wat willen die lui nog meer. Als ze gaan zeuren dat ze geen gelijke kansen krijgen, moeten ze maar gewoon hard studeren en werken net als de wel succesvolle donkere mens heeft gedaan...

Het is een misselijke manier van aandacht vragen en in het slachtofferrolletje blijven zitten. Respect voor de donkere mensen die dit inzien, maar al die low life figuren moeten op houden te zeuren voor nog meer erkenning en onze hele maatschappij onder een vergrootglas te leggen.

Racisme dam je enkel in met onderwijs en wederzijds respect, uitbannen kun je het niet. En het werkt al helemaal niet als je zo'n onschuldig symbool wil veranderen, want het zet alleen maar aan tot meer intolerantie.

Iedereen wordt wel eens gekwetst door iets, maar je bouwt maar een schild of gaat ff lekker relativeren. Dit slaat nergens meer op.
pi_145602691
quote:
10s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:54 schreef superniger het volgende:
DAT DIT KAN.
-O-
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:08:12 #127
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_145602699
-edit- +note

[ Bericht 97% gewijzigd door paddy op 16-10-2014 14:28:41 ]
pi_145602713
pi_145602715
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:08 schreef IsaacCuenca het volgende:
ach blijf toch van ons volksfeest af, rot negers!
als de slavernij er nog was hadden al die zwarten nooit een mening kunnen hebben en konden wij nu gewoon verder genieten van het leuke feest, maar nee hoor het moet weer verpest worden door de negertjes! :{
Dat is ook een stomme opmerking...
pi_145602728
quote:
:{
pi_145602750
Wel vind ik eht jammer dat mensen nu gevoed worden met haat en echt pure rascistische uitlatingen doen. Ik dacht dat we dat onderhand wel achter ons konden laten.

Dus gewoon zwarte piet, maar geen racisme :{w
pi_145602751
Een rondje misverstanden, opgesteld door Robert Vuijsje:

quote:
# 'Ze willen ons hele feest afpakken.' Zelfs de grootste Black Panther-Kill Whitey-achtige zwarte Nederlander heb ik nooit iets horen zeggen over het feest afschaffen. Het gaat om de aanpassing van één detail.
# 'Ik word weggezet als een racist omdat ik altijd Sinterklaas heb gevierd.' Niet Zwarte Piet was racistisch bedoeld, ik ben ervan overtuigd dat bijna niemand die gedachte erbij had. Wat wel racistisch is, en veruit het onthullendst: de Hollandse reacties op de aanmerkingen op hun Zwarte Piet. Dat er niets racistisch mee werd bedoeld, betekent overigens niet dat het niet als zodanig kon worden ervaren door zwarte Nederlanders.
# 'En straks mag het paard van Sinterklaas niet meer wit zijn en de smurfen niet meer blauw.' En: vul hier nog honderd ludieke voorbeelden in. Voor het paard, de smurfen en de honderd andere voorbeelden geldt: zij zijn niet naar ons land gekomen als gevolg van de Nederlandse slavernij vanuit Afrika.
# 'Ik heb een Surinaamse vriend en die vindt het helemaal niet erg.' Ik vermoed dat ik meer Surinaamse vrienden heb en allemaal verzekeren ze me: een grote meerderheid van ons wil een Piet die niet zwart is.
# 'Het is alleen Amsterdams, in de rest van Nederland bestaat het probleem niet.' Vrijwel alle media zitten in Amsterdam, dat is iets anders dan dat de aversie buiten die stad niet bestaat. Zwarte Nederlanders wonen door het hele land.
# 'Een minderheid verpest het feest nu voor de meerderheid.' Grofweg zijn er een half miljoen Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders. En zestien miljoen Nederlanders met een andere afkomst. Zwarte Nederlanders zijn per definitie een minderheid. Dat de meerderheid in absolute aantallen uit meer Nederlanders bestaat, betekent niet dat ze om die reden automatisch gelijk hebben.
# 'Syrië is veel erger.' Dat klopt. Ebola, Gaza en Oekraïne zijn ook erger. Maar wij leven in Nederland en hier kunnen we nu iets aan veranderen.
# 'Het zou een kinderfeest moeten zijn.' Dat klopt. Voor alle Nederlandse kinderen. En dat is het nu niet.
# 'Op straat word ik ook wel eens uitgemaakt voor kaaskop en daar zeur ik toch ook niet over?' Voor kaaskop worden uitgemaakt is niet een jaarlijks nationaal kinderfeest waar geen Nederlander onderuit kan. Ook heeft het een andere historische betekenis dan zwart geschminkte mensen die de knecht spelen van een blanke man met een witte baard.
# 'Ik heb het uitgezocht en de Sinterklaastraditie komt uit Spanje / Duitsland / Timboektoe en het heeft niets te maken met slavernij of mensen met een zwarte huidskleur.' De ontstaansgeschiedenis is niet relevant. Het enige relevante punt: honderdduizenden zwarte Nederlanders krijgen een onprettig gevoel bij zwart geschminkte mensen die de knecht spelen.
# 'Straks komen ze met nog meer onzin aanzetten die ze willen veranderen.' Dat er Surinaamse/Antilliaanse/Marokkaanse Nederlanders bestaan die de hele dag bezig zijn met subsidie aanvragen en racisme! roepen, betekent niet dat Zwarte Piet niet smakeloos en niet meer van deze tijd is.
# 'Straks komen ze met nog meer onzin aanzetten die ze willen veranderen.' Dat er Surinaamse/Antilliaanse/Marokkaanse Nederlanders bestaan die de hele dag bezig zijn met subsidie aanvragen en racisme! roepen, betekent niet dat Zwarte Piet niet smakeloos en niet meer van deze tijd is.
# 'Moeten we dan ook maar meteen de shariawetgeving invoeren en cartoons over Allah verbieden?' Nee, natuurlijk niet.
# 'Door zo te zeuren over Zwarte Piet zorgen zwarte Nederlanders alleen maar voor meer racisme.' Het racisme was er al. Zwarte Piet heeft er slechts voor gezorgd dat het werd onthuld.
a 'Wat hebben die anti-Zwarte Pietbetogers nu bereikt? Alleen maar negativitieit en polarisatie. Ze hebben de kans gemist om het diplomatiek aan te pakken.' Het alternatief was geweest: zouden jullie misschien alsjeblieft ooit in een verre toekomst een heel klein beetje rekening kunnen houden met dat wij dit niet zo leuk vinden? Een probleem oplossen kan niet zonder harde woorden.
# 'Maar er is toch geen probleem, het is een onschuldig kinderfeest, waar gaat het nou helemaal over?' In een relatie zegt de ene partner tegen de andere: ik vind het kwetsend wat je doet, kun je ermee ophouden? De andere antwoordt: ik beslis nu voor jou dat het niet kwetsend is en ik ga er gewoon mee door. Volgens mij betekent dit meestal dat er een probleem bestaat binnen de relatie.
# 'Maar er is toch geen probleem, het is een onschuldig kinderfeest, waar gaat het nou helemaal over?' In een relatie zegt de ene partner tegen de andere: ik vind het kwetsend wat je doet, kun je ermee ophouden? De andere antwoordt: ik beslis nu voor jou dat het niet kwetsend is en ik ga er gewoon mee door. Volgens mij betekent dit meestal dat er een probleem bestaat binnen de relatie.
# 'Waarom blijven ze zo doorzeuren over die slavernij van ze? Daar heeft Zwarte Piet niets mee te maken.' Ik weet dat het op het vaste repertoire staat. Elke keer dat een zwarte Nederlander tegen mij begon over hun slavernijgeschiedenis die op school niet wordt onderwezen en die Tweede Wereldoorlog van ons wel, dacht ik: daar gaan we weer. En ik dacht: waarom altijd zo fel over Joden? Ik vrees dat Zwarte Piet duidelijk maakte: zwarte Nederlanders hebben wel degelijk een punt met hun gezeur over het ontbreken van de slavernijgeschiedenis op scholen. Gebrek aan historische kennis heeft het voor witte Nederlanders gereduceerd tot een soort folklore: gekke zwartjes die weer komen drammen over hun slavernij.
# 'Ze moeten niet zo zeuren. Surinamers, Antillianen en ook Marokkanen zijn zelf de grootste racisten.' Dat zou zomaar waar kunnen zijn. Alleen heeft hun racisme niet dezelfde impact. Ze hebben geen machtspositie. Als Surinamers roepen dat ze voortaan de HEMA of Albert Heijn boycotten, wordt daar om gelachen. Wanneer Hollanders het aankondigen, raken de winkelketens in paniek.
# 'Ze moeten niet zo zeuren. Surinamers, Antillianen en ook Marokkanen zijn zelf de grootste racisten.' Dat zou zomaar waar kunnen zijn. Alleen heeft hun racisme niet dezelfde impact. Ze hebben geen machtspositie. Als Surinamers roepen dat ze voortaan de HEMA of Albert Heijn boycotten, wordt daar om gelachen. Wanneer Hollanders het aankondigen, raken de winkelketens in paniek.
# 'Ja maar dit is een traditie van de Nederlander en die moeten we behouden.' We zijn terug bij af. Hoe graag veel Nederlanders ook willen dat de term 'de Nederlander' dezelfde betekenis heeft als vijftig jaar geleden, in 2014 is de Nederlander iemand anders geworden.

Bron
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145602752
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:08 schreef FANN het volgende:

[..]

Dat is ook een stomme opmerking...
Gister sprak ik iemand die begon maar over roetmoppen dit roetmoppen dat...
pi_145602789
Afschaffing slavernij (1863)

Wie van jullie heeft dit bewust meegemaakt?

Juist, GET THE FUCK OVER IT!!

Leef in het heden en niet in het verleden...
pi_145602795
quote:
Sjonge jonge jonge jonge jonge. Eén grote berg van kansloosheid over en weer.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:08 schreef IsaacCuenca het volgende:
edit- verwijderd
:N - Edit: Ah, je zet een stroman neer?
quote:
;(

Ik zou willen dat iedereen ff diep ademhaalt en eerst eens tot 10 telt. Maar ik vrees dat dat ijdele hoop is.

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 16-10-2014 14:29:21 ]
pi_145602797
quote:
9s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:09 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Gister sprak ik iemand die begon maar over roetmoppen dit roetmoppen dat...
Ja, nou door dat soort mensen zal al dat gedoe wel komen...
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:12:47 #137
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_145602840
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
Afschaffing slavernij (1863)

Wie van jullie heeft dit bewust meegemaakt?

Juist, GET THE FUCK OVER IT!!

Leef in het heden en niet in het verleden...
Hallo doe eens even niet zo bagatelliseren, het verleden kun je niet zo maar er overgetten.
Ben jij ook zo'n iemand die een neger zou kopen als het nog kon? :{
pi_145602865
quote:
Damn
pi_145602877
quote:
De ware racisten met hun beamen dat het allemaal aan de blanken ligt -O- En wat heeft de blanke Nederlander nu weer met het uitmoorden van indianen te maken? Wat een haters daar :{ Bewijst maar weer dat er geen verschil zit in racisme en tussen deze groep net zoveel racisten zit als waar quincy Nederlanders van beticht (de überracist heeft het mooi voor elkaar. Diepgewortelde leugens prediken.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:14:44 #140
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145602891
quote:

Op dat gebied ben jij niet te overtreffen.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_145602902
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:14 schreef paddy het volgende:

[..]

De ware racisten met hun beamen dat het allemaal aan de blanken ligt -O- En wat heeft de blanke Nederlander nu weer met het uitmoorden van indianen te maken? Wat een haters daar :{ Bewijst maar weer dat er geen verschil zit in racisme en tussen deze groep net zoveel racisten zit als waar quincy Nederlanders van beticht (de überracist heeft het mooi voor elkaar. Diepgewortelde leugens prediken.
Ja nare vrouw is dat.
pi_145602935
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:12 schreef IsaacCuenca het volgende:

[..]

Hallo doe eens even niet zo bagatelliseren, het verleden kun je niet zo maar er overgetten.
Ben jij ook zo'n iemand die een neger zou kopen als het nog kon? :{
:?
In mijn familie zijn er ook mensen doodgegaan in de WW2 moet ik dan nu nog steeds haat hebben tegen de Duisters?
Nee, ik persoonlijk heb nooit problemen met Duisters gehad.

Kan IK er iets aan doen dat er slavernij was to 1863, nee, dus get over it en blijf niet in het verleden leven maar kijk naar het heden!
pi_145602972
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:16 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

:?
In mijn familie zijn er ook mensen doodgegaan in de WW2 moet ik dan nu nog steeds haat hebben tegen de Duisters?
Nee, maar Nederlanders gaan tijdens carnaval niet massaal verkleed als SS'ers of Wehrmacht-soldaten. Uit respect.
pi_145602995
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:09 schreef KoosVogels het volgende:

"Wat wel racistisch is, en veruit het onthullendst: de Hollandse reacties op de aanmerkingen op hun Zwarte Piet."
Ah ja. Daar hoort het eigen verhaal van meneertje ook bij - of is hij zelf geen Nederlander misschien?

Echt chapeau hoor, om racisme en discriminatie te bestrijden door zelf dan maar hele bevolkingsgroepen over één kam te scheren. :')

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 14:19:06 ]
pi_145603033
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Ah ja. Daar hoort het eigen verhaal van meneertje ook bij - of is hij zelf geen Nederlander misschien?
Dus als je zelf Nederlanders bent, kun je die constatering niet doen?

Ik ben ook geschrokken van sommige reacties. En ik ben gewoon een volbloed Nederlander (Nou, bijna dan. Ik heb ook nog een beetje Duits bloed).
pi_145603050
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, maar Nederlanders gaan tijdens carnaval niet massaal verkleed als SS'ers of Wehrmacht-soldaten. Uit respect.
Binnenkort, als iedereen die WOII meegemaakt heeft de pijp uit is, is dat geen enkel probleem meer dus. Kunnen we eindelijk als gaskamer verkleed gaan carnavallen! Joden mogen dan niet zeuren want die hebben dat toch niet meer meegemaakt :')
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:20:06 #147
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145603061
quote:

[..]

Echt chapeau hoor, om racisme en discriminatie te bestrijden door zelf dan maar hele bevolkingsgroepen over één kam te scheren. :')
De meeste anti-ZP aanhangers kunnen zo bij de PVV terecht.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:20:08 #148
8369 speknek
Another day another slay
pi_145603063
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

^O^ ^O^
pi_145603066
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Alsof slaven zo`n mooi pietenpakje aanhadden?
pi_145603068
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus als je zelf Nederlanders bent, kun je die constatering niet doen?

Ik ben ook geschrokken van sommige reacties. En ik ben gewoon een volbloed Nederlander (Nou, bijna dan. Ik heb ook nog een beetje Duits bloed).
Volbloed Nederlander? Dan ben jij volgens Vuijsje dus ook iemand die onthutsende racistische reacties over Zwarte Piet maakt.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:20:16 #151
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_145603070
quote:

[..]

de hollandse reactie =/= nederlanders
pi_145603089
quote:
Kan er ook wel een paar vinden die net zo praten over de blanke mensen. Zoek maar. Liggen voor het oprapen.

Begin voor het eerst een beetje moedeloos van te worden. Zwarte Piet is gewoon ingezet om haters tegen het blanke ras op te roepen. Verdeeldheid te zaaien met zijn reactie op de vliegramp. Mijn gevoel zegt me dat die gast binnenkort een politieke partij wil opstarten. Dit alleen de aanzet was.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_145603108
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:20 schreef IsaacCuenca het volgende:

[..]

de hollandse reactie =/= nederlanders
Ja, ik denk ook dat hij bedoelt dat alle Hollanders racisten zijn maar Groningers of Brabanders niet.

Echt, wat denk je zelf? |:( |:(
pi_145603128
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:19 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Binnenkort, als iedereen die WOII meegemaakt heeft de pijp uit is, is dat geen enkel probleem meer dus. Kunnen we eindelijk als gaskamer verkleed gaan carnavallen! Joden mogen dan niet zeuren want die hebben dat toch niet meer meegemaakt :')
Ik heb WOII ook niet meegemaakt, maar ik zou dat eerlijk gezegd niet bepaald kunnen waarderen.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:22:03 #155
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_145603129
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:21 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, ik denk ook dat hij bedoelt dat alle Hollanders racisten zijn maar Groningers of Brabanders niet.

Echt, wat denk je zelf? |:( |:(
van wie moet de reactie anders komen volgens jou dan?
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:22:18 #156
8369 speknek
Another day another slay
pi_145603136
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:20 schreef paddy het volgende:

[..]

Kan er ook wel een paar vinden die net zo praten over de blanke mensen. Zoek maar. Liggen voor het oprapen.

Begin voor het eerst een beetje moedeloos van te worden. Zwarte Piet is gewoon ingezet om haters tegen het blanke ras op te roepen. Verdeeldheid te zaaien met zijn reactie op de vliegramp. Mijn gevoel zegt me dat die gast binnenkort een politieke partij wil opstarten. Dit alleen de aanzet was.
quote:
pi_145603155
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Volbloed Nederlander? Dan ben jij volgens Vuijsje dus ook iemand die onthutsende racistische reacties over Zwarte Piet maakt.
Nope. Wie de schoen past...
pi_145603161
Al die BN die zwarte piet willen veranderen :r :r :')
Vuile aandacht hoeren.
pi_145603168
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb WOII ook niet meegemaakt, maar ik zou dat eerlijk gezegd niet bepaald kunnen waarderen.
Ik ook niet, maar ik volg de denkwijze van WhateverWhatever.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:24:09 #160
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145603172
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt, is hij ook niet.
pi_145603175
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nope. Wie de schoen past...
Ik zie Vuijstje nergens schrijven dat hij KoosVogels níét bedoelt als hij het over "de Hollanders" heeft hoor.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:25:24 #162
396550 Richestorags
pi_145603206
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:22 schreef speknek het volgende:

[..]

[..]

Dat is niet waar. Je hebt tegenwoordig ook zwarte scholen waar je als blanke in de minderheid bent. Alsof je daar niet met de nare gevolgen van racisme te maken krijgt :')

Er zitten gewoon debielen aan beide kanten. Die gast die zegt dat Quinsy zijn voorouders dood geslagen hadden moeten worden op de plantage (hoewel ik dat eerder als stoer doen op het internet zie en provoceren, dan dat hij dat daadwerkelijk meent) als dat wijf uit die video. Dat wijf uit de video vind ik eigenlijk nog wel de ergste van allemaal. Zij zit zo vol haat en vooroordelen richting blanken dat er geen normaal gesprek mee te voeren is. Het ergste is: zij is lang niet de enige :{
pi_145603216
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik zie Vuijstje nergens schrijven dat hij KoosVogels níét bedoelt als hij het over "de Hollanders" heeft hoor.
Tsja, ik voel mij simpelweg niet aangesproken.
pi_145603238
Powned filmje op YT

Gerben bij de Zwarte Pietzitting:
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:26:58 #165
396550 Richestorags
pi_145603254
WTF ook echt bij die gozer die ineens die vrouw tikken geeft in dat filmpje :')
pi_145603274
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, ik voel mij simpelweg niet aangesproken.
Aha.

Dan kunnen we dus ook zeggen dat alle niet-criminele Marokkanen zich gewoon even niet door Wilders' "minder minder" aangesproken moeten voelen en dat het daarom helemaal niet erg is dat Wilders alle Marokkanen over één kam scheert. :s)

Ik kijk er niet zo tegenaan, laat dat duidelijk zijn, maar het is het logische voortvloeisel van jouw argumentatie.
pi_145603285
quote:

[..]

Nog los van het feit dat de anti's totaal ongevoelig zijn voor alles behalve een totale capitulatie.

En dan maar huilen dat de tegenpartij fel reageert op mensen die het als een zero-sum game behandelen.
pi_145603324
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Aha.

Dan kunnen we dus ook zeggen dat alle niet-criminele Marokkanen zich gewoon even niet door Wilders' "minder minder" aangesproken moeten voelen en dat het daarom helemaal niet erg is dat Wilders alle Marokkanen over één kam scheert. :s)

Ik kijk er niet zo tegenaan, laat dat duidelijk zijn, maar het is het logische voortvloeisel van jouw argumentatie.
Ik wist dat zoiets ging komen.

Maar ik zou zoiets per geval beoordelen. Klagen over opmerkingen die worden gemaakt door Hollanders, is net iets anders dan roepen dat er 'minder, minder, minder' Hollanders moeten zijn in dit land.

In dat laatste geval zou ik het toch even net wat anders opvatten.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:29:49 #169
8369 speknek
Another day another slay
pi_145603345
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:25 schreef Richestorags het volgende:

Dat is niet waar. Je hebt tegenwoordig ook zwarte scholen waar je als blanke in de minderheid bent. Alsof je daar niet met de nare gevolgen van racisme te maken krijgt :')

Tuurlijk, ik heb zelf op zo'n zwarte school gezeten en het gemerkt. Dan is er maatschappelijk nog wel een verschil. Een school is slechts een heel klein microcosmosje, alhoewel het misschien je meest relevante referentiekader is, dat weet ik niet. De maatschappij is blank en de elite is nog veel blanker. Alle macht ligt bij ons.
pi_145603368
quote:
Mijn god wat een kansloos volk, zowel voor als tegen.
pi_145603376
quote:
10s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:54 schreef superniger het volgende:
DAT DIT KAN.

En een verdomd goeie ook!

Kevin Reza. ^O^
pi_145603394
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:26 schreef Richestorags het volgende:
WTF ook echt bij die gozer die ineens die vrouw tikken geeft in dat filmpje :')
Sowieso heel dat filmpje. Wat een opgefokte lui.
pi_145603403
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik wist dat zoiets ging komen.

Maar ik zou zoiets per geval beoordelen.
Wat een laffe uitweg zeg. :')
pi_145603404
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Tuurlijk, ik heb zelf op zo'n zwarte school gezeten en het gemerkt. Dan is er maatschappelijk nog wel een verschil. Een school is slechts een heel klein microcosmosje, alhoewel het misschien je meest relevante referentiekader is, dat weet ik niet. De maatschappij is blank en de elite is nog veel blanker. Alle macht ligt bij ons.
De gemiddelde zwarte is veel gevaarlijker dan de blanke.
pi_145603423
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En een verdomd goeie ook!

Kevin Reza. ^O^
Dat hier nog niks tegen gedaan is :N. Slaven gebruiken in de wielrennerssport en dat wordt gewoon geaccepteerd.
pi_145603441
quote:

Idd debiel, net als deze debielen.
quote:
pi_145603443
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat een laffe uitweg zeg. :')
Nog veel laffer is het om de complete lijst van Vuijsje te negeren omdat hij in een enkele zinsnede alle Nederlanders over een kam scheert (in jouw optiek).
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:33:02 #178
396550 Richestorags
pi_145603461
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is waar, maar wat is dan het meest verstandig om te doen? Je keihard militant (black panther style) er tegen afzetten of je redelijk opstellen en werken aan je eigen succes ook al zal het misschien soms wat lastiger zijn?
pi_145603488
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:31 schreef hafcfan het volgende:

[..]

De gemiddelde zwarte is veel gevaarlijker dan de blanke.
pi_145603489
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nog veel laffer is het om de complete lijst van Vuijsje te negeren omdat hij in een enkele zinsnede alle Nederlanders over een kam scheert (in jouw optiek).
Inhoudelijk zijn zo'n beetje al die punten al honderdduizend keer langsgekomen in deze topicreeks.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 14:35:15 ]
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:33:57 #181
396550 Richestorags
pi_145603499
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:30 schreef Halcon het volgende:

[..]

Sowieso heel dat filmpje. Wat een opgefokte lui.
Die vrouw zouden ze echt een psychisch moeten doorlichten. Die zit vol met haat en racisme. De woede straalt gewoon van haar gezicht af. En die gozer mag wel even 240 uur schoffelen plus een maand tot bezinning komen in de cel :)
pi_145603530
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Inhoudelijk zijn zo'n beetje al die punten al honderdduizend keer langsgekomen in deze topicreeks.
Akkoord.

Maar het was opmerkelijk om jou triomfantelijk die ene zin eruit te zien pikken en te roepen: 'ha, nu heb ik hem!'
pi_145603531
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Die vrouw zouden ze echt een psychisch moeten doorlichten. Die zit vol met haat en racisme. De woede straalt gewoon van haar gezicht af.
Ja, precies. De rest oogde ook vrij agressief. Voor dit soort lui moet dan een traditie om zeep worden geholpen?
pi_145603601
Wij Nederlanders zijn gewoon een laf kutvolk, te tolerant, te soft, we hadden vroeger een vrijheid van meningsuiting maar dat durft men ook niet meer want dan wordt je gelynched,

We laten gewoon over ons heenlopen en wij accepteren dat allemaal, zolang dat doorgaat verandert er geen ene reet hier :r
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:37:55 #185
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_145603649
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:36 schreef WhateverWhatever het volgende:
Wij Nederlanders zijn gewoon een laf kutvolk, te tolerant, te soft, we hadden vroeger een vrijheid van meningsuiting maar dat durft men ook niet meer want dan wordt je gelynched,

We laten gewoon over ons heenlopen en wij accepteren dat allemaal, zolang dat doorgaat verandert er geen ene reet hier :r
Ik weet niet of je het een beetje gevolgd hebt maar niemand in dit land laat lekker over zich heen lopen. De meningen zijn duidelijk en stellig.
pi_145603650
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:36 schreef WhateverWhatever het volgende:

Dat is toch juist wat je wil? :?
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:38:04 #187
396550 Richestorags
pi_145603653
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, precies. De rest oogde ook vrij agressief. Voor dit soort lui moet dan een traditie om zeep worden geholpen?
Daarom moet dit soort lui flink worden aangepakt. Zij geeft een strohalm aan "ALLE ZWARTUH TERUG NAAR AFRIKA" schreeuwers en die geven dan weer voer voor de "ALLE BLANKEN ZIJN RACISTEN, JULLIE HEBBEN ONZE VOOROUDERS TOT SLAAF GEMAAKT" langspeelplaatdraaiers. Zo blijven de verhoudingen op scherp staan en lijkt het alsof heel veel mensen zich ermee bezighouden. Terwijl het in werkelijkheid misschien 5% van de mensen interesseert.
pi_145603667
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Akkoord.

Maar het was opmerkelijk om jou triomfantelijk die ene zin eruit te zien pikken en te roepen: 'ha, nu heb ik hem!'
Het laat zien dat zijn hele relaas niet meer is dan een exercitie in het trollen met stromannen terwijl hij zelf innerlijk geen haar beter is dan degenen die hij bekritiseert.

Dat is ook het irritante en verwerpelijke aan deze discussie. Als je blanken niet discrimineert dan wordt gedaan alsof je zwarten discrimineert, en als je zwarten niet discrimineert dan wordt gedaan alsof je blanken discrimineert.

Op die manier wordt het natuurlijk niks en kan het alleen maar uit de hand lopen zoals in dat PowNews-item.
pi_145603669
Hebben die mensen met zo'n sterk accuut gevoel over slavernij ook zo'n hekel aan Ghanezen? Ik vroeg het me plotseling af; de laatste jaren komen er best wel veel Ghanezen naar Nederland, en hun voorouders hebben onze voorouders de slaven verkocht.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:39:40 #190
396550 Richestorags
pi_145603722
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:38 schreef HiZ het volgende:
Hebben die mensen met zo'n sterk accuut gevoel over slavernij ook zo'n hekel aan Ghanezen? Ik vroeg het me plotseling af; de laatste jaren komen er best wel veel Ghanezen naar Nederland, en hun voorouders hebben onze voorouders de slaven verkocht.
Er schijnen in de Bijlmer spanningen te zijn tussen Ghanezen en Surinamers om die reden. Ik ken ook een Surinamer die een bloedhekel heeft aan Ghanezen. De schaal ben ik niet mee bekend.
pi_145603727
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Daarom moet dit soort lui flink worden aangepakt. Zij geeft een strohalm aan "ALLE ZWARTUH TERUG NAAR AFRIKA" schreeuwers en die geven dan weer voer voor de "ALLE BLANKEN ZIJN RACISTEN, JULLIE HEBBEN ONZE VOOROUDERS TOT SLAAF GEMAAKT" langspeelplaatdraaiers. Zo blijven de verhoudingen op scherp staan en lijkt het alsof heel veel mensen zich ermee bezighouden. Terwijl het in werkelijkheid misschien 5% van de mensen interesseert.
Yep, komt door de toon waarmee dit is ingestoken.

Had netjes onderbouwd gemeld dat Zwarte Piet ook zwart van de roet kan zijn i.p.v. zoals hij er nu uitziet en het was wsl heel anders gelopen.
pi_145603729
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:38 schreef HiZ het volgende:
De "Zwarte Piet is Racisme"-campagne is mede opgezet door iemand van Ghanese afkomst. Ironisch hè.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:40:37 #193
396550 Richestorags
pi_145603765
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:39 schreef Igen het volgende:

[..]

De "Zwarte Piet is Racisme"-campagne is mede opgezet door iemand van Ghanese afkomst. Ironisch hè.
Ach dat hele gedoe is van de zotte. Quinsy Gario is het ultieme voorbeeld van iemand die de hand bijt die hem voedt.
pi_145603805
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Het laat zien dat zijn hele relaas niet meer is dan een exercitie in het trollen met stromannen terwijl hij zelf innerlijk geen haar beter is dan degenen die hij bekritiseert.
Ik kijk liever naar de kwaliteit van de gegeven argumenten. En in die van Vuijsje kan ik mij aardig vinden.

Maar ik had ook niet verwacht dat hij er ook maar een persoon mee zou overtuigen. De loopgraven zijn al lang en breed betrokken en niemand geeft nog een centimeter toe.
pi_145603816
quote:

[..]

Wat is daar ironisch aan.

Duitsers mogen nooit meer actie voeren tegen nazisme?
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:42:06 #197
396550 Richestorags
pi_145603824
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Yep, komt door de toon waarmee dit is ingestoken.

Had netjes onderbouwd gemeld dat Zwarte Piet ook zwart van de roet kan zijn i.p.v. zoals hij er nu uitziet en het was wsl heel anders gelopen.
Dat klopt. Maar dat krijg je toch niet uitgelegd aan die lui zoals in het filmpje, in hun hoofd zijn alle "witten" toch altijd racisten en hebben wij allemaal hun voorouders verhandeld. Maar ik weet inderdaad zeker dat heel wat Nederlanders meer bereid waren om te luisteren als het normaal was verteld i.p.v. op zo'n militante manier.
pi_145603843
quote:

[..]

Wat is daar ironisch aan?
pi_145603862
En uiteraard hoort deze onzin daar ook bij |:(

pi_145603921
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik kijk liever naar de kwaliteit van de gegeven argumenten. En in die van Vuijsje kan ik mij aardig vinden.
Als stroman-drogredeneringen en anekdotisch "bewijs" je ding zijn...

En de rest van m'n post heb je vakkundig weggeknipt, zie ik. Top. :)

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 14:44:55 ]
pi_145603950
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Die vrouw zouden ze echt een psychisch moeten doorlichten. Die zit vol met haat en racisme. De woede straalt gewoon van haar gezicht af. En die gozer mag wel even 240 uur schoffelen plus een maand tot bezinning komen in de cel :)
Of die man die constant probeert om de verslaggever aan te vallen maar tegengehouden wordt door de politie. Nog zo'n gek.

En die mepper schijnt een bekende te zijn. Iemand die schijnbaar niet helemaal 100% is.
pi_145603959
quote:
11s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:41 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Wat is daar ironisch aan.

Duitsers mogen nooit meer actie voeren tegen nazisme?
Als Duitsers zich proberen te positioneren als slachtoffer van de Holocaust dan zou dat m.i. nogal ironisch zijn ja.
pi_145603966
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

Of die man die constant probeert om de verslaggever aan te vallen maar tegengehouden wordt door de politie. Nog zo'n gek.

En die mepper schijnt een bekende te zijn. Iemand die schijnbaar niet helemaal 100% is.
Dat was ook wel duidelijk te zien aan die mepper :D
pi_145603972
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:22 schreef speknek het volgende:

[..]

[..]

Ach, beide kanten roepen wel meer, en uiteindelijk kopen ze er nog gewoon. Op een enkel gezin na.

Ik denk wel dat het ene meer belicht is dan het andere. Sta niet versteld van reacties over zwarte piet aan beide kanten. Sta versteld over de hypocrisie van beide kanten over de slavernij en feesten. Ene feest sluit niemand buiten, andere feest wel.

Een winkelketen probeert gewoon te draaien naar de klanten die hij/zij in zijn wijk heeft wonen. Kan ik mij iets bij voorstellen. Die verscheuren zelfs de kleding van hun moeder of kinderen als spijt wanneer ze er een paar euro aan kunnen verdienen.
pi_145604034
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Als Duitsers zich proberen te positioneren als slachtoffer van de Holocaust dan zou dat m.i. nogal ironisch zijn ja.
Want er waren geen Duitse slachtoffers van de Holocaust? :')
pi_145604047
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:47 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Jezus ga even lekker mierenneuken over de details van WO-II zeg. :') :')
pi_145604068
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:47 schreef Igen het volgende:

[..]

pi_145604089
Doorgeslagen "natiestaat" denken dit.

Als een Turk genocide tegen Joden of Bosniërs afkeurt, is dat niet ironisch, alleen maar omdat ook in Turkije een genocide is gebeurd.

Ze staan daar in de eerste plaats als mens.
pi_145604111
Kolere. Nu zie ik voor de zoveelste keer een boekje met een 2e wereldoorlog vergeleken worden?

Sorry, maar hoe komen jullie erbij om die vergelijking te maken?
pi_145604124
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:47 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Je bent een beetje aan het doorslaan nu.
pi_145604139
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Er is niks ironisch aan een Ghanees die tegen (IN ZIJN OGEN!!) artefacten van slavernij is.

Hij staat daar als mens. En inwoner van Nederland.
pi_145604147
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:50 schreef Tukker87 het volgende:

[..]

Je bent een beetje aan het doorslaan nu.
Ik als deels Duits weet zeker dat ik toen ook slachtoffer was geweest.
pi_145604180
quote:

Meh....voordat Quincy en consorten op de proppen verscheen was "Zwarte Piet is racisme" ook al een thema:
Uit 2009:
http://www.geenstijl.nl/m(...)t_sinterklaas_i.html
pi_145604195
Oké prima dan.

Het is ironisch.

Want omdat hij Ghanese roots heeft is hij verantwoordelijk voor alle daden van Ghanezen ooit.

En dit geldt ook voor Europeanen dan.

pi_145604196
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:49 schreef De_Guidance het volgende:
Doorgeslagen "natiestaat" denken dit.

Als een Turk genocide tegen Joden of Bosniërs afkeurt, is dat niet ironisch, alleen maar omdat ook in Turkije een genocide is gebeurd.

Ze staan daar in de eerste plaats als mens.
Ik zal nooit zeggen het verleden vergeten. Al die blanke slaven uit Europa en slaven uit Afrika, Suriname etc etc, etc. Dat moeten we nooit meer willen door bedrijven nooit meer die macht te gunnen. Helaas is het zo dat in bepaalde werelddelen dit nog steeds speelt. Vooral veel Aziatische slachtoffers.
pi_145604200
quote:
9s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik als deels Duits weet zeker dat ik toen ook slachtoffer was geweest.
Lijkt me nogal logisch dat er ook Duitse slachtoffers waren in die tijd. ;)
pi_145604209
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:52 schreef Tukker87 het volgende:

[..]

Lijkt me nogal logisch dat er ook Duitse slachtoffers waren in die tijd. ;)
Ja zo voel ik het ook.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:53:36 #218
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145604238
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:50 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Er is niks ironisch aan een Ghanees die tegen (IN ZIJN OGEN!!) artefacten van slavernij is.

Toch wel omdat juist de toenmalige Ghanezen de slavenverkopers waren en aldus verantwoordelijk voor de slavenhandel. Die anti-ZP aanstellers moeten in Ghana gaan demonstreren (en dan het liefst daar ook blijven).
pi_145604243
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:51 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Meh....voordat Quincy op de proppen verscheen was "Zwarte Piet is racisme" ook al een thema:
Uit 2009:
http://www.geenstijl.nl/m(...)t_sinterklaas_i.html
Quincy doet dit ook al veel langer.

Het is opgeblazen door de Telegraaf Media Groep.
pi_145604268
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:53 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Toch wel omdat juist de toenmalige Ghanezen de slavenverkopers waren en aldus verantwoordelijk voor de slavenhandel. Die anti-ZP aanstellers moeten in Ghana gaan demonstreren (en dan het liefst daar ook blijven).
Pannekoek-logica.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:55:44 #221
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145604318
quote:

[..]

Sinterklaas komt uit Spanje. Die pro-ZP aanstellers moeten dus in Spanje gaan demonstreren (en dan het liefst daar ook blijven).
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:56:04 #222
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145604330
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:54 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Pannekoek-logica.
Keiharde feiten die jij niet kunt weerleggen.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:57:03 #223
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145604364
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Sinterklaas komt uit Spanje. Die pro-ZP aanstellers moeten dus in Spanje gaan demonstreren (en dan het liefst daar ook blijven).
Maar het gaat helemaal niet om Sinterklaas (nog afgezien van het feit dat er al veel zitten).
pi_145604373
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:54 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Pannekoek-logica.
Dit somt deze hele discussie wel op.
pi_145604380
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:53 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Ik wist niet dat de VARA onderdeel van TMG was? Weer wat geleerd...
pi_145604389
quote:

[..]

Wat een onzin. De publieke omroep dook er meteen op. TMG werd pas geïnteresseerd nadat het een belangrijk onderwerp was geworden. En in elke krant staat er sindsdien dagelijks nieuws over.

Je kan hoogstens de gehele media de schuld geven, maar ook dan kijk je te zwart wit.
Heel veel mensen interesseren zich over de kwestie zwarte piet en daar speelt de media op in.
Dat is logisch, anders zouden ze hun werk slecht uitvoeren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:57:48 #227
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145604393
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:57 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Maar het gaat helemaal niet om Sinterklaas (nog afgezien van het feit dat er al veel zitten).
Het gaat ook niet om Ghana.
pi_145604425
quote:
7s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:37 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het een beetje gevolgd hebt maar niemand in dit land laat lekker over zich heen lopen. De meningen zijn duidelijk en stellig.
Nou toch wel hoor met de Kaaspiet en de Stroopwafel piet 8)7
  donderdag 16 oktober 2014 @ 14:59:10 #229
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145604438
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het gaat ook niet om Ghana.
Volgens de anti-ZP zeikerds toch wel.
pi_145604446
Overal de Telegraaf de schuld van geven is sowieso een kansloos 'argument' geworden op FOK!
pi_145604465
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:50 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Hij staat daar als mens. En inwoner van Nederland.
Theoretisch heb je met dat laatste helemaal gelijk.

Maar in de praktijk zie je dat het niet zo werkt en dat als één iemand iets zegt, dat gelijk op een hele groep wordt geprojecteerd.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:00:05 #232
396550 Richestorags
pi_145604475
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:58 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Nou toch wel hoor met de Kaaspiet en de Stroopwafel piet 8)7
Bedacht door dezelfde gütmenschen als degenen die in een "ik ben een Marokkaan" shirt rondliepen.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:00:05 #233
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145604476
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:59 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Volgens de anti-ZP zeikerds toch wel.
Nee.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:00:58 #234
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145604501
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Theoretisch heb je met dat laatste helemaal gelijk.

Maar in de praktijk zie je dat het niet zo werkt en dat als één iemand iets zegt, dat gelijk op een hele groep wordt geprojecteerd.
Dan mogen we de doodsbedreigingen richting Peter R. de Vries ook aanrekenen aan alle pro-pieten?
pi_145604527
quote:

[..]

Dus ik mag niet ageren tegen het slaverijverleden van, bijvoorbeeld, de VS omdat mijn Nederlandse voorouders ook bloed aan de handen hadden?
pi_145604544
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dan mogen we de doodsbedreigingen richting Peter R. de Vries ook aanrekenen aan alle pro-pieten?
Dat gebeurt in de praktijk ook aan de lopende band ja.
pi_145604576
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat gebeurd al jammer genoeg.
pi_145604613
quote:

[..]

Het is opgeblazen door zijn reacties. Waarom nu de schuld bij de media leggen? Of hebben die ook de macht over wat quinsy post op twitter of letterlijk zegt op openbare plekken?
pi_145604674
Bedreigingen door malloten heb je aan beide zijden. Het verschil is alleen dat er duizenden anti-pieten zijn en miljoenen pro-pieten. Dat zet het wel in perspectief.
pi_145604677
Kolere...we gaan volgens mij de hele wereld erbij halen? :')

Oke, gaan we eerst bekijken naar de plekken waar men in huis woont tegen verrichte arbeid zonder betaling dan alleen zakgeld. Paspoort ingeleverd. (ware slavernij)

Ja jullie willen het toch niet over Sinterklaas en zwarte piet (zijn vermeende fantasieslaaf ...moet je wel heel veel fantasie ) hebben
pi_145604794
Nee hoor.
Zwarte piet heeft niets met het koloniale verleden te maken hoor.
Totaal niet hoor.
pi_145604798
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus ik mag niet ageren tegen het slaverijverleden van, bijvoorbeeld, de VS omdat mijn Nederlandse voorouders ook bloed aan de handen hadden?
Als Nederland niet eerst excuses voor het eigen handelen heeft aangeboden, dan zou dat wel een beetje misplaatst zijn.

Afgezien daarvan zou ik me sowieso afvragen waarom je je überhaupt met het verleden van de VS zou bemoeien, als Nederlander. Dat lijkt me meer iets voor de direct betrokkenen zelf.
pi_145604819
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bedreigingen door malloten heb je aan beide zijden. Het verschil is alleen dat er duizenden anti-pieten zijn en miljoenen pro-pieten. Dat zet het wel in perspectief.
Dus waarom geven wij dan de minderheid gehoor?
pi_145604850
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:09 schreef WeertGeeIders het volgende:
Nee hoor.
Totaal niet hoor.
[ afbeelding ]
Wat heeft een schilderij van een vrouw op een paard en (vermoedelijk) een Marokkaan met ons koloniale verleden te maken?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 15:11:39 ]
pi_145604911
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Als Nederland niet eerst excuses voor het eigen handelen heeft aangeboden, dan zou dat wel een beetje misplaatst zijn.

Afgezien daarvan zou ik me sowieso afvragen waarom je je überhaupt met het verleden van de VS zou bemoeien, als Nederlander. Dat lijkt me meer iets voor de direct betrokkenen zelf.
Als jij een in de VS woonachtige Nederlander bent en jij stoort jij aan de manier waarop Amerikanen aankijken tegen hun slavernijverleden, dan mag jij daar best van wat zeggen.

Waarom zou je eerst moeten wachten op excuses van je eigen regering? Ik lees hier immers telkens dat wij niet verantwoordelijk zijn voor het slavernijverleden van ons land. Wat natuurlijk ook gewoon waar is.
pi_145604934
quote:
Nee hoor.
Totaal niet hoor.
[ afbeelding ]
Frankrijk?

Zie ook deze
http://commons.wikimedia.(...)ce_%28centrer%29.png
pi_145604945
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat heeft een schilderij van een man op een paard en (vermoedelijk) een Marokkaan met ons koloniale verleden te maken?
Dit soort schilderijen zijn in verschillende musea te vinden die een terugkijk geven hoe er werd omgegaan met de zwarte mens.
De knecht van de Nederlander.
Ik ben zelf een pure Nederlander, maar schaam me voor het idee dat dit 1 van mijn voorouders had kunnen zijn.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:19:14 #248
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145605072

[ Bericht 54% gewijzigd door Opa2012 op 16-10-2014 15:19:57 ]
pi_145605095
Over een paar uur de uitspraak. Spannend :D
pi_145605121
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als jij een in de VS woonachtige Nederlander bent en jij stoort jij aan de manier waarop Amerikanen aankijken tegen hun slavernijverleden, dan mag jij daar best van wat zeggen.
Dan verschillen wij duidelijk van mening.
quote:
Waarom zou je eerst moeten wachten op excuses van je eigen regering? Ik lees hier immers telkens dat wij niet verantwoordelijk zijn voor het slavernijverleden van ons land. Wat natuurlijk ook gewoon waar is.
Natuurlijk zijn wij daar wel verantwoordelijk voor. Tenminste, voor zover onze voorouders niet zelf al excuses hebben aangeboden. Het kan niet zo zijn dat je als land eerst overal op de wereld rotzooi schopt, nooit excuses aanbiedt en dan later gewoon zegt van "ja dat waren mijn pa en ma, hun fout, maar die zijn nu dood, lekker pech gehad voor jullie".
pi_145605123
quote:
Nee hoor.
Totaal niet hoor.
[ afbeelding ]
Wat heeft een Russische keizerin met Nederland te maken?
http://en.wikipedia.org/wiki/Catherine_I_of_Russia#Assessment
pi_145605139
quote:
18s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:03 schreef paddy het volgende:

[..]

Het is opgeblazen door zijn reacties. Waarom nu de schuld bij de media leggen? Of hebben die ook de macht over wat quinsy post op twitter of letterlijk zegt op openbare plekken?
Ze hebben wel de macht om alleen de pro-Pieten een platform te geven, wat dus ook herhaaldelijk gebeurd.
pi_145605182
quote:
Nee hoor.
Totaal niet hoor.
[ afbeelding ]
Ik zie op dit schilderij geen Zwarte Piet.
pi_145605194
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:21 schreef Tukker87 het volgende:

[..]

_O-

Die Weert Gilders is echt dom.
pi_145605196
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:14 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Dit soort schilderijen zijn in verschillende musea te vinden die een terugkijk geven hoe er werd omgegaan met de zwarte mens.
Ik ben zelf een pure Nederlander, maar schaam me voor het idee dat dit 1 van mijn voorouders had kunnen zijn.
Het is een schilderij van een Russische keizerin. Rusland had helemaal geen kolonies in Afrika.
pi_145605227
quote:

[..]

De afbeelding die je gebruikte was uit Frankrijk?
Hier een van ongeveer hetzelfde pak en dan de muts in de hand
http://commons.wikimedia.(...)10-2010_13-34-54.jpg
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:24:16 #257
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145605230
quote:
donderdag 16 oktober 2014 15:09 schreef WeertGeeIders het volgende:[/b]
Nee hoor.
Totaal niet hoor.
[ afbeelding ]
Nog zo'n kneus, net als die andere gestoorde anti-ZP figuren waar duidelijk iets mis mee is maar denken dat de verbanning van ZP hun problemen zal oplossen.
pi_145605248
Zo gezellig een multiculturele samenleving!
pi_145605295
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:21 schreef Tukker87 het volgende:

[..]

Het gaat om het feit dat dit soort praktijken ook in Nederland aan de orde van de dag was.
De geschiedenisboeken en schilderijen staan er vol mee.
Hier een Nederlands schilderij wat er op de straten van Nederland gebeurde
pi_145605329
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:26 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Het gaat om het feit dat dit soort praktijken ook in Nederland aan de orde van de dag was.
[ afbeelding ]
Man man, jij leeft ook in het verleden. :r
pi_145605349
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:27 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Man man, jij leeft ook in het verleden. :r
Ahhhh nu komen de feiten aan het licht en leef ik in het verleden.
sterk argument man
pi_145605365
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:21 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan verschillen wij duidelijk van mening.

[..]

Natuurlijk zijn wij daar wel verantwoordelijk voor. Tenminste, voor zover onze voorouders niet zelf al excuses hebben aangeboden. Het kan niet zo zijn dat je als land eerst overal op de wereld rotzooi schopt, nooit excuses aanbiedt en dan later gewoon zegt van "ja dat waren mijn pa en ma, hun fout, maar die zijn nu dood, lekker pech gehad voor jullie".
Ik ben inderdaad niet verantwoordelijk voor de acties van anderen. En daar zou ik dus ook nooit excuses voor maken.
pi_145605368
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:27 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Ahhhh nu komen de feiten aan het licht en leef ik in het verleden.
sterk argument man
Jij komt toch met plaatjes uit de middeleeuwen
pi_145605374
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Waarom wil jij je schamen voor je voorouders? Dat was een andere tijd, waar jij helemaal niets mee te maken hebt, en waar jij ook niets aan kan veranderen. Je leeft nu!
pi_145605394
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Waarom wil jij je schamen voor je voorouders? Dat was een andere tijd, waar jij helemaal niets mee te maken hebt, en waar jij ook niets aan kan veranderen. Je leeft nu!
Dank u!
pi_145605399
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Dat is dus een Moor. Geen zwarte uit Afrika-ten-zuiden-van-de-Sahara, geen slaaf die naar de Antillen of naar Suriname werd versleept.

Het is niet alsof dat allemaal één pot nat is omdat de huidskleur in beide gevallen min of meer hetzelfde was.
pi_145605404
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:28 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Jij komt toch met plaatjes uit de middeleeuwen
de 18/19e eeuw de middeleeuwen noemen :')
En ook al zou het zo zijn is het niet iets om trots op te zijn
pi_145605433
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is dus een Moor. Geen zwarte uit Afrika-ten-zuiden-van-de-Sahara, geen slaaf die naar de Antillen of naar Suriname werd versleept.

Het is niet alsof dat allemaal één pot nat is omdat de huidskleur in beide gevallen min of meer hetzelfde was.
bron...
pi_145605435
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:28 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

de 18/19e eeuw de middeleeuwen noemen :')
En ook al zou het zo zijn is het niet iets om trots op te zijn
Heb je nog plaatjes van Russen met negertjes, dombo?
pi_145605485
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Absoluut!
Maar om dat verleden dan te vieren in december is een ander verhaal.
pi_145605517
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:30 schreef Halcon het volgende:

[..]

Heb je nog plaatjes van Russen met negertjes, dombo?
Niet op de inhoud kunnen reageren :')
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:32:26 #273
396550 Richestorags
pi_145605527
quote:

[..]

Weet je hoe er om gegaan werd met blanke mensen? Ken jij de term horige en lijfeigene? Dat kinderen tot in de 19e eeuw zes dagen per week 14 uur per dag in de fabriek moesten werken? Dat fabriekseigenaren hun cijfers vervalsten in Engeland waaruit bleek dat kinderen wel nodig waren omdat ze anders failliet gingen? Waarom denk je dat er zoveel Zweden en Duitsers zijn geëmigreerd naar Amerika? Straatarme, feodale landen tot diep in de 19e eeuw.

Man, het is een tekening uit het verleden.
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:32:40 #274
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145605538
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Eh nee, edele dames zaten niet naakt op straat in Nederland. Dat is een allegorische voorstelling.
pi_145605584
quote:
Dit bevestigd precies wat ik aangeef. Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat het een Surinamer of afrikaan was
pi_145605624
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Dan zie ik nog niet hoe je hier zwarte piet in ziet tenzij je alle donkergekleurde mensen onder een tapijt wilt vegen.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:31 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Absoluut!
Maar om dat verleden dan te vieren in december is een ander verhaal.
Tijdens sinterklaas wordt ons slavernij verleden niet gevierd.
pi_145605632
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:32 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Niet op de inhoud kunnen reageren :')
Met irrelevante plaatjes aan komen zetten :')
pi_145605651
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Weet je hoe er om gegaan werd met blanke mensen? Ken jij de term horige en lijfeigene? Dat kinderen tot in de 19e eeuw zes dagen per week 14 uur per dag in de fabriek moesten werken? Dat fabriekseigenaren hun cijfers vervalsten in Engeland waaruit bleek dat kinderen wel nodig waren omdat ze anders failliet gingen? Waarom denk je dat er zoveel Zweden en Duitsers zijn geëmigreerd naar Amerika? Straatarme, feodale landen tot diep in de 19e eeuw.

Man, het is een tekening uit het verleden.
Dat hoor je me niet ontkennen. Het gaat erom dat er een feest wordt gehouden ten aanzien van het verleden met zwarte pieten.
pi_145605684
quote:
En wéderom een anti-Piet aan het woord in de media.

I rest my case......
pi_145605707
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:32 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Eh nee, edele dames zaten niet naakt op straat in Nederland. Dat is een allegorische voorstelling.
Wauw... Ben je echt zo dom of nog in de ontkenningsfase
Ik zeg dat dit op de Nederlandse starten gebeurde en aan de orde van de dag was.
pi_145605746
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:35 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Dat hoor je me niet ontkennen. Het gaat erom dat er een feest wordt gehouden ten aanzien van het verleden met zwarte pieten.
Misschien nog een irrelevant plaatje om het te verduidelijken, Weert?
pi_145605751
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

tja..... Zijn we allemaal niet een klein beetje te ver doorgeslagen in deze discussie. :?
pi_145605758
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:33 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Dit bevestigd precies wat ik aangeef. Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat het een Surinamer of afrikaan was
Je linkt het aan huidskleur. Maar dat lijkt me onzin.

In het artikel staat dat de Moorse page in de 16e eeuw ontstond als trend uit Spanje en Portugal.

Dat is niet zo lang na het einde van de reconquista. Zo'n duizend jaar geleden waren grote delen van het huidige Spanje en Portugal in handen van Moorse islamitische kalifaten. Het duurde tot 1492 voordat Spanje en Portugal door de Europeanen helemaal waren terugveroverd. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het wel leuk vonden, een verslagen Moortje als souvenir in huis. Maar dat heeft dan niet gelijk met huidskleur te maken, en al helemaal niet met de transatlantische slavenhandel waar het Quincy & co om te doen is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 15:39:37 ]
pi_145605768
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Met irrelevante plaatjes aan komen zetten :')
Iets irrelevant noemen terwijl dit ook in Nederland gebeurde
pi_145605777
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:36 schreef Montagui het volgende:

[..]

En wéderom een anti-Piet aan het woord in de media.

I rest my case......
Feiten kerel... Feiten
  donderdag 16 oktober 2014 @ 15:40:02 #286
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145605803
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:37 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Wauw... Ben je echt zo dom of nog in de ontkenningsfase
Ik zeg dat dit op de Nederlandse starten gebeurde en aan de orde van de dag was.
Jouw commentaar op dat plaatje klonk vooral heel dom, eigenlijk.
quote:
pi_145605808
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:38 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Iets irrelevant noemen terwijl dit ook in Nederland gebeurde
[ afbeelding ]
Dat plaatje van die Russische, hoe relevant is dat dan?
pi_145605829
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:39 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Feiten kerel... Feiten
Feiten? Als in de zin van jouw commentaar op dat plaatje.

Doe nog eens een plaatje, Weert.
pi_145605837
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:39 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Feiten kerel... Feiten
Feiten onderbouw je niet door met irrelevante plaatjes van andere landen te komen omdat dat bij jou verhaal past.
pi_145605859
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Je linkt het aan huidskleur. Maar dat lijkt me onzin.

In het artikel staat dat de Moorse page in de 16e eeuw ontstond als trend uit Spanje en Portugal.

Dat is niet zo lang na het einde van de reconquista. Zo'n duizend jaar geleden waren grote delen van het huidige Spanje en Portugal in handen van Moorse islamitische kalifaten. Het duurde tot 1492 voordat Spanje en Portugal door de Europeanen helemaal waren terugveroverd. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het wel leuk vonden, een verslagen Moortje als souvenir in huis. Maar dat heeft dan niet gelijk met huidskleur te maken, en al helemaal niet met de transatlantische slavenhandel waar het Quincy & co om te doen is.
De link met huidskleur lijkt me niet zo raar.
De zwarte man die de schoenen poetst van de blanke heerser.
Als de kleur er niet toe doet kunnen we de piet dus ook wit of blauw maken.
Dank u
pi_145605866
Kunnen we niet gewoon met z'n allen gewoon de traditie van Ameland overnemen en Sunneklaas gaan vieren? Lijkt me wel een topshow eerlijk gezegd! Lekker achter de vrouwen aan en wat stokslagen uitdelen.
pi_145605922
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:40 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Jouw commentaar op dat plaatje klonk vooral heel dom, eigenlijk.

[..]

Ik herstelde het met een Nederlandse schilderij dus aan de feiten verandert niets.
Dit gebeurde in de Nederlandse straten en daar verandert niets aan
pi_145605950
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:40 schreef Tukker87 het volgende:

[..]

Feiten onderbouw je niet door met irrelevante plaatjes van andere landen te komen omdat dat bij jou verhaal past.
Misschien moet je even naar een historisch museum om de feiten onder ogen te komen.
Je kan het jongen ;)
pi_145606030
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:41 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Zit ik die hele uitleg nou voor Jan met de korte achternaam te typen of wat?
quote:
Dank u
De kleur doet er wel toe. Moren waren niet blank.

Maar eigenlijk zou Piet dus in het ideale geval ook vijf keer per dag naar Mekka moeten bidden. :P
Ik denk dat die "pages" destijds zich verplicht moesten bekeren tot het christendom, eigenlijk.
pi_145606033
]

[ Bericht 100% gewijzigd door WeertGeeIders op 16-10-2014 15:48:01 ]
pi_145606075
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Zit ik die hele uitleg nou voor Jan met de korte achternaam te typen of wat?

[..]

De kleur doet er wel toe. Moren waren niet blank.

Maar eigenlijk zou Piet dus in het ideale geval ook vijf keer per dag naar Mekka moeten bidden. :P
Ik denk dat die "pages" destijds zich verplicht moesten bekeren tot het christendom, eigenlijk.
Doen alsof zwarte piet alleen iets met Moren te maken zouden hebben :')
pi_145606079
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:44 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Misschien moet je even naar een historisch museum om de feiten onder ogen te komen.
Je kan het jongen ;)
Hebben ze daar veel Russische schilderijen, Weertje?
pi_145606130
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:47 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Doen alsof zwarte piet alleen iets met Moren te maken zouden hebben :')
Je hebt gelijk, ik heb het verhaal dat hij zwart is van de schoorsteen helemaal genegeerd. Sorry. :*
pi_145606154
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hebben ze daar veel Russische schilderijen, Weertje?
Nee.. Wel veel Nederlandse schilderijen die het verleden pijnlijk weergeven ;)
pi_145606162
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:44 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Je kan het jongen ;)
Jij bent degene die een Russische keizerin plaatst en doet alsof het uit Nederland komt. Misschien een idee voor jou om even wat meer onderzoek te doen voor je hier je "feiten" presenteert.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:41 schreef WeertGeeIders het volgende:

[..]

Dank u
Waarom wel een witte of blauwe slaaf maar geen zwarte? Als piet een slaaf is(wat hij overduidelijk niet is) dan moet hij helemaal weg.
pi_145606184
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik heb het verhaal dat hij zwart is van de schoorsteen helemaal genegeerd. Sorry. :*
Ja man. Daarom ziet hij er uit zoals de knechten van de Nederlanders van vroeger eruit zag. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')