Dit is wel een belangrijk puntje denk ik. Je wilt natuurlijk (waarschijnlijkquote:Op zondag 12 oktober 2014 21:38 schreef Emooi het volgende:
- Doel is om een bedrag uit te laten keren voor zijn studie, op zeg 18-jarige leeftijd
Dit.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:03 schreef Dyre het volgende:
[..]
Dit is wel een belangrijk puntje denk ik. Je wilt natuurlijk (waarschijnlijk) voorkomen dat hij op zijn 18e verjaardag een smak geld krijgt en denk: toedeledokie, ik ga hier lekker van naar Ibiza om wat meiden te versieren
Je kan dan wel zeggen dat hij het voor zijn studie móet gebruiken, maar als je de rekening nu op zijn naam opent (bijvoorbeeld die Groei-rekening van de ING) krijgt hij gewoon op zijn 18e verjaardag de beschikking over het geld en hebben jullie daar niks meer over te zeggen. Ook al is die rekening nu gekoppeld aan die van jullie.
Een andere optie is dus gewoon een extra rekening of spaarrekening te openen op jouw eigen naam en die over te zetten zodra hij 18 is en je zeker weet dat hij het voor studie/belangrijke zaken gaat gebruiken
Waar denk je dan aan? Dingetjes die nu nuttig zijn...quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het lastig. Wij gaan ook een groeirekening openen bij ING, maar wat betreft sparen... Lastig. Tuurlijk wil je sparen voor je kind. Maar hoe weet je of het geld wat je nu spaart nog evenveel waard is 18 jaar later? Kan je dan niet beter van het geld wat je nu wilt sparen misschien dingetjes kopen die nu nuttig zijn voor kindje?
Zoals ik zei, lastig
voor studie en met 18jaar zijn twee verschillende dingen.quote:Op zondag 12 oktober 2014 21:38 schreef Emooi het volgende:
- Doel is om een bedrag uit te laten keren voor zijn studie, op zeg 18-jarige leeftijd
Niet als je de rekening op naam van het kind opent, wat meestal zo is bij die groei-rekeningen. Het wordt gekoppeld aan de rekening van de ouders, en tot ze 18 zijn mogen ze er niet bij. Maar het nadeel is (vind ik dan) dat het vanaf hun 18e verjaardag allemaal in 1 keer vrij op te nemen is.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:06 schreef miss_sly het volgende:
En zit je niet met schenkingsproblemen als je een groot bedrag dan ineens overdraagt?
Zo doen wij het inderdaad ook en met hetzelfde idee.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:10 schreef Bleie het volgende:
Wij hebben voor elk kind een jeugdspaarrekening bij de ASN bank. Storten we elke maand een klein bedrag op, en een keer per jaar wat meer. Staat op naam van de kinderen. Op hun 18e verjaardag krijgen ze er beschikking over, en dan mogen ze het uitgeven hoe ze willen. Daar ga ik geen voorwaarden aan stellen hoor. Ik hoop ze zodanig op te voeden dat ze het 'verstandig' uitgeven, maar als ze het net als mijn broer allemaal op willen blowen, moeten ze dat doen. Ik snap niet zo goed dat zo veel ouders daar voorwaarden aan stellen.
Ja, weet ik, maar iemand hierboven zei dat je het op je eigen naam moest doen en dan kon je het op de 18e verjaardag overdragen, zodat je zeker weet dat het aan de juiste dingen (naar de mening van de ouders dan) wordt uitgegevenquote:Op maandag 13 oktober 2014 10:10 schreef Dyre het volgende:
[..]
Niet als je de rekening op naam van het kind opent, wat meestal zo is bij die groei-rekeningen. Het wordt gekoppeld aan de rekening van de ouders, en tot ze 18 zijn mogen ze er niet bij. Maar het nadeel is (vind ik dan) dat het vanaf hun 18e verjaardag allemaal in 1 keer vrij op te nemen is.
Omdat ik denk dat de gemiddelde 18 jarige nog niet volwassen genoeg is om lange termijn beslissingen met dit soort bedragen te maken.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:07 schreef miss_sly het volgende:
Het zal in ons geval ook geen 30.000 euro zijnMaar hopelijk, als het met sparen een beetje lekker gaat, toch wel iets van 10.000 euro.
Waarom denk je trouwens dat dat niet verstandig is?
Het heeft niet altijd te maken met opvoeding en begeleiding. De hersens van de puber zijn gewoon nog niet volgroeid. Ze kunnen nog niet goed lange termijn planningen aan.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:22 schreef miss_sly het volgende:
De gemiddelde 18-jarige moet toch al best grote beslissingen nemen, zoals over studie.
Ik hoop dat wij tegen de tijd dat onze dochter 18 is haar voldoende hebben begeleid om haar te doen beseffen dat ze geld maar één keer uit kan geven en dat ze daar beter goed over na kan denken. Of een bestemming voor hebben waar ze daadwerkelijk iets aan heeft. Ik denk dat het zeer zeker wel mogelijk is en ik vertrouw er vooralsnog op dat dat goed komt.
En anders is het een erg dure les, als ze een weekendje New York plant en alles uitgeeft aan shoppen en teruggekomen in Nederland iedere keer hard moet sparen voor collegegeld, voor die wereldreis of om een kamer/huisje in te richten
Dat kun je toch bespreken van tevoren? Dat hij/zij het uit kan geven aan een reis, maar dat er dan zelf gewerkt zal moeten worden voor studiekosten?quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:31 schreef Buurpoes het volgende:
Poe, hij/zij zal het maar opmaken aan een reis om dan voor studiekosten weer aan te kloppen bij pa en moe.
Overigens hebben mijn ouders nooit voor mij gespaard (dat heb ik zelf wel gedaan). Wiens ouders hebben dat wel gedaan eigenlijk?
Mijn studieboeken en collegegeld hebben ze wel altijd betaald, van hun eigen spaarrekening.
Dat is toch precies wat ik zeg? Naar eigen inzicht, en we hopen dat het een bestemming krijgt waar wij ons ook in kunnen vinden. Zo niet, jammer dan.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:34 schreef agter het volgende:
[..]
Het heeft niet altijd te maken met opvoeding en begeleiding. De hersens van de puber zijn gewoon nog niet volgroeid. Ze kunnen nog niet goed lange termijn planningen aan.
Dus mocht ze het geld uitgeven aan andere zaken dan jij voor ogen hebt: Neem het haar dan niet kwalijk.
dus als jullie kind niet kan studeren (voor sommige kinderen is dat gewoon niet weggelegd) dan krijgt ze niets en gaan jullie van dat geld op reis?quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:30 schreef EigenwijzeMuffin het volgende:
Mocht het zo zijn dat onze dochter besluit niet te willen rijden of niet te willen studeren; prima het is haar leven. Zolang ze maar gelukkig is/wordt(cliché I know).
In het geval dat ze geen rijbewijs wil of niet wil studeren kunnen mijn vrouw en ik van dat geld mooi een leuk reisje Japan maken of elders 2 weken cultuur snuiven.
Het lijkt mij een prima regeling. Huis, wereldreis en dat soort dingen kun je zelf voor sparen, studie is een duur en lang project, daar valt als kind niet tegenop te sparen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:48 schreef Elleska het volgende:
[..]
dus als jullie kind niet kan studeren (voor sommige kinderen is dat gewoon niet weggelegd) dan krijgt ze niets en gaan jullie van dat geld op reis?
jullie geld natuurlijk dus daar heb ik niets over te zeggen. toch vind ik het een raar idee dat er een studie aan spaargeld moet worden gekoppeld. dat het geld het liefst goed geïnvesteerd wordt kan ik nog inkomen. maar er zijn meer dingen dan alleen studie. een huisje, een wereldreis enzovoort.
quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik zeg? Naar eigen inzicht, en we hopen dat het een bestemming krijgt waar wij ons ook in kunnen vinden. Zo niet, jammer dan.
En hoewel de hersens van een puber dan nog niet volgroeid zijn, zijn ze ook niet meer op niveautje kleuter.
Tenzij ze in handen valt van een loverboy, dan halen we de rekening nog voor haar 18e zelf leeg.
voor studie kan je lenen, net als voor een huis.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:58 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Het lijkt mij een prima regeling. Huis, wereldreis en dat soort dingen kun je zelf voor sparen, studie is een duur en lang project, daar valt als kind niet tegenop te sparen.
Ja nou, je weet niet tegenwoordig!quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:08 schreef WupWup het volgende:
[..]
Kut hey, ik wíst wel dat ik nog iets over het hoofd zag!
Je hoeft niet te kopen he? Je kunt ook prima gaan huren.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:08 schreef Elleska het volgende:
[..]
voor studie kan je lenen, net als voor een huis.
een huis is toch echt duurder dan studie. beide is een goede investering.
als het ene kind wel studeert krijgt het zijn studie betaald. andere kind studeert niet en krijgt niets?
ik vind het gewoon een raar idee dat je voor je kind spaart, maar uiteindelijk niet geeft...
Ik vind dat tegenwoordig nogal mee-/ (tegen?)vallen eigenlijk. Een studie is al lang niet meer zaligmakend.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:16 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Niet gaan studeren levert je een ingrijpend andere toekomst op.
met huren moet je ook een maandelijks bedrag betalen dus dat maakt in dat opzicht geen verschil.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:16 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Je hoeft niet te kopen he? Je kunt ook prima gaan huren.
Niet gaan studeren levert je een ingrijpend andere toekomst op. En je werkzame leven beginnen met pak-hem-beet een halve ton schuld is ook niet zo prettig.
Ik spaar overigens helemaal niet voor mijn zoon. Een eventuele studie wil ik wel bekostigen, de rest mag hij zelf voor sparen.
Tja op het internet komt alles zo "letterlijk over".quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:48 schreef Elleska het volgende:
[..]
dus als jullie kind niet kan studeren (voor sommige kinderen is dat gewoon niet weggelegd) dan krijgt ze niets en gaan jullie van dat geld op reis?
jullie geld natuurlijk dus daar heb ik niets over te zeggen. toch vind ik het een raar idee dat er een studie aan spaargeld moet worden gekoppeld. dat het geld het liefst goed geïnvesteerd wordt kan ik nog inkomen. maar er zijn meer dingen dan alleen studie. een huisje, een wereldreis enzovoort.
Ik kan je verzekeren dat wij onze kinderen niets te kort willen laten komen. Kijk, hoe dan ook helpen wij onze kinderen. Maar wij bepalen hoe en wat. Als ouders hebben wij verschillend rollen een daarvan is stuurman(en vrouw) in hun leven. Ze krijgen de vrijheid om hun eigen leven in te delen. Maar nogmaals, daar hoeven wij niet tot in de ellende der tijde in meegetrokken te worden.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:08 schreef Elleska het volgende:
[..]
voor studie kan je lenen, net als voor een huis.
een huis is toch echt duurder dan studie. beide is een goede investering.
als het ene kind wel studeert krijgt het zijn studie betaald. andere kind studeert niet en krijgt niets?
ik vind het gewoon een raar idee dat je voor je kind spaart, maar uiteindelijk niet geeft...
dat je bepaalde voorwaarden wilt stellen aan het bedrag, daar kan ik me ook wel in vinden. maar zoals het er eerst stond met enkel studie vond ik het wat vreemd overkomen aangezien er meer goede bestedingen zijn.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:25 schreef EigenwijzeMuffin het volgende:
[..]
Tja op het internet komt alles zo "letterlijk over".
Ik probeer het te nuanceren;
Het is zo dat wij onze dochter alle goeds van de wereld gunnen. Maar keuzes die zij maakt hoeven wij op later leeftijd natuurlijk niet mee eens te zijn.
De keuze die wij nu maken is een mogelijkheid creëren voor een bepaald doel. Zelf vinden wij dat het een privilege is om te studeren en derhalve willen wij dat mogelijk maken.
[..]
Ik kan je verzekeren dat wij onze kinderen niets te kort willen laten komen. Kijk, hoe dan ook helpen wij onze kinderen. Maar wij bepalen hoe en wat. Als ouders hebben wij verschillend rollen een daarvan is stuurman(en vrouw) in hun leven. Ze krijgen de vrijheid om hun eigen leven in te delen. Maar nogmaals, daar hoeven wij niet tot in de ellende der tijde in meegetrokken te worden.
18 jaar en dan niets willen doen en op de bank hangen (ik chargeer) ? prima, maar daar hebben wij geen geld voor opzij gelegd. 25 jaar en dan spijt hebben van die keuze? Jammer de bammer. Communiceren en accepteren is ons devies. Ik kan mijn dochter niet forceren iets te doen wat zij niet wil. Maar zo kan mijn dochter ons ook niet forceren om te betalen voor dingen die wij niet willen.
Kinderen van 18 zijn niet verstandig. Zonde van al die jaren sparen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:10 schreef Bleie het volgende:
Wij hebben voor elk kind een jeugdspaarrekening bij de ASN bank. Storten we elke maand een klein bedrag op, en een keer per jaar wat meer. Staat op naam van de kinderen. Op hun 18e verjaardag krijgen ze er beschikking over, en dan mogen ze het uitgeven hoe ze willen. Daar ga ik geen voorwaarden aan stellen hoor. Ik hoop ze zodanig op te voeden dat ze het 'verstandig' uitgeven, maar als ze het net als mijn broer allemaal op willen blowen, moeten ze dat doen. Ik snap niet zo goed dat zo veel ouders daar voorwaarden aan stellen.
Dan ben ik niet duidelijk geweest, waarvoor mijn excuses.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:29 schreef Elleska het volgende:
[..]
dat je bepaalde voorwaarden wilt stellen aan het bedrag, daar kan ik me ook wel in vinden. maar zoals het er eerst stond met enkel studie vond ik het wat vreemd overkomen aangezien er meer goede bestedingen zijn.
Ieder voor zich natuurlijk, wat hij/zij wil meebetalen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 13:05 schreef Elleska het volgende:
ligt er denk ik ook aan wat je verstaat onder betalen van de studie. is dat enkel collegegeld, of ook levensonderhoud en alle extra's(vakantie, feesten enz)?
het gemiddelde lag op 15.000 en na invoering van het leenstelsel wordt 21.000 verwacht. alsnog een groot bedrag... ik blijf hopen dat het leenstelsel tegen die tijd weer is afgeschaft.
Dit hebben wij exact zo.quote:Op zondag 12 oktober 2014 21:46 schreef bitterend het volgende:
Wij hebben een groei rekening van de ING. Ook gekoppeld aan onze account. Elke maand gaat er 50 euro's op.
Dat is nogal een generalisatie. Ik heb het bedrag dat ik op mijn 18de kreeg, besteed aan een jaar studeren n de VS. In overleg met mijn ouders, vonden ze prima. En toen ik een paar jaar later onverwacht een leuk bedrag erfde van mijn oma ben ik daarvan op vakantie gegaan, heb ik een deel als buffer gebruikt, die in een aantal jaar langzaam is opgegaan aan meubilair, een koelkast en dat soort zaken, en heb ik een deel belegd. Dat was eind jaren 90, toen leek beleggen nog heel verstandig. Maar dat is dus grotendeels in rook opgegaan.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:30 schreef Leonos het volgende:
[..]
Kinderen van 18 zijn niet verstandig. Zonde van al die jaren sparen.
Zonde dus.quote:Op maandag 13 oktober 2014 19:10 schreef Bleie het volgende:
[..]
Dat is nogal een generalisatie. Ik heb het bedrag dat ik op mijn 18de kreeg, besteed aan een jaar studeren n de VS. In overleg met mijn ouders, vonden ze prima. En toen ik een paar jaar later onverwacht een leuk bedrag erfde van mijn oma ben ik daarvan op vakantie gegaan, heb ik een deel als buffer gebruikt, die in een aantal jaar langzaam is opgegaan aan meubilair, een koelkast en dat soort zaken, en heb ik een deel belegd. Dat was eind jaren 90, toen leek beleggen nog heel verstandig. Maar dat is dus grotendeels in rook opgegaan.
Welk deel was dan weggooien, volgens jou?quote:
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Welk deel was dan weggooien, volgens jou?
quote:Dat is nogal een generalisatie. Ik heb het bedrag dat ik op mijn 18de kreeg, besteed aan een jaar studeren n de VS. In overleg met mijn ouders, vonden ze prima. En toen ik een paar jaar later onverwacht een leuk bedrag erfde van mijn oma ben ik daarvan op vakantie gegaan, heb ik een deel als buffer gebruikt, die in een aantal jaar langzaam is opgegaan aan meubilair, een koelkast en dat soort zaken, en heb ik een deel belegd. Dat was eind jaren 90, toen leek beleggen nog heel verstandig. Maar dat is dus grotendeels in rook opgegaan.
Wat was beter geweest?quote:
Investering in mijn toekomst.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:12 schreef Elleska het volgende:
[..]
vertel. Waar heb jij het gespaarde bedrag aan uit gegeven als tiener.
op welke manier? aangezien je een jaar studie (in de vs) weggegooid geld noemt.quote:
Vertel dan eens wat volgens jou wel een goede besteding zou zijn geweest.quote:
Naar het buitenland gaan is totaal overrated, zeker omdat iedereen dat al doet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:21 schreef Elleska het volgende:
[..]
op welke manier? aangezien je een jaar studie (in de vs) weggegooid geld noemt.
Maar dan zijn er toch nog tieners ( jij blijkbaar) die wel met geld om kunnen gaan. Dus je eigen generaliserende stelling dat 18jarigen niet met geld om kunnen gaan heb je bij deze ontkracht.
Is dat serieus jouw argumentquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:04 schreef Leonos het volgende:
[..]
Naar het buitenland gaan is totaal overrated, zeker omdat iedereen dat al doet.
Weggegooid geld dus.
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Is dat serieus jouw argument
Wat iedereen doet staat toch los van de individuele ervaring? Wat vind jij dan een goede, niet overrated investering?
Het gaat niet om de kennis die je in het buitenland opdoet, maar om de ervaring.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:35 schreef Leonos het volgende:
[..]
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.
Wees gerust, ik heb ook in Nederland een universitaire studie afgerond. Ik wist dat mijn ouders mijn collegegeld zouden betalen, en dat ik maandelijks een ouderbijdrage kreeg. Verder stufi en gewerkt, en schuldenvrij afgestudeerd.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:35 schreef Leonos het volgende:
[..]
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.
Daarom schrijf ik het over naar mijn eigen rekening (wellicht op een deel na) vlak voor mijn dochter 18 wordtquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:36 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb ook een spaarrekening voor mijn zoon. Echter, die staat wel volledig op mijn naam.
Waarom?
Ik ben toen bij de bank geweest, en advies ingewonnen. Bij zo'n kindspaarrekening komt het dus altijd op zijn of haar 18e beschikbaar voor je kind. En jij hebt er dan niks meer over te zeggen.
Natuurlijk niet hetzelfde resultaat. Een jaar in een ander land wonen, studeren, leven, is een ervaring die echt niet te vergelijken is met dicht bij huis studeren.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:35 schreef Leonos het volgende:
[..]
dat antwoord ga je niet krijgen. 18 jarigen (behalve Leonos) kunnen niet met geld om gaan dus alles is fout.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 13:12 schreef miss_sly het volgende:
En nogmaals: wat zou volgens jou wel een goede investering zijn van een groot bedrag dat je op je 18e krijgt? Je zegt alleen telkens wat niet goed is, dat is een beetje gemakkelijk.
Nou daar kan ik me ook wel in vinden. Iets wat ikzelf niet kon doen maar zou het hem graag gunnen die ervaringquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:19 schreef bitterend het volgende:
Ik zou het super voor dr vinden als ze het geld zou gebruiken om een jaar in het buitenland te studeren of een lange reis te maken!![]()
en dan wordt er getwijfeld of 18 jarigen (en jonger) wel met geld kunnen omgaanquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:22 schreef _NIKKI_ het volgende:
Zelf heb ik geen spaargeld meegekregen van mijn ouders. Verder heb ik ook vanaf ongeveer mijn 15e bijna alle kleding zelf betaald en ook mijn studie, zorgverzekering, rijbewijs etc. heb ik zelf bekostigd. Juist door mijn eigen ervaring wil ik het voor mijn kinderen anders doen. Ik had namelijk graag wat spaargeld meegekregen voor bijvoorbeeld een rijbewijs of als leuke eerste investering in een huis. Helaas was het er niet en dat neem ik mijn ouders verder ook niet kwalijk hoor, zij hadden het zelf al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden omdat mijn moeder ziek was.
Ik vind dit echt een rotopmerking. Alsof geen bak geld kunnen sparen voor je kind direct betekent dat je niet met geld om kunt gaan.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:49 schreef Elleska het volgende:
[..]
en dan wordt er getwijfeld of 18 jarigen (en jonger) wel met geld kunnen omgaan
je begrijpt me verkeerd. ik heb het over 18jarigen, niet over de ouders van 18jarigen. hier in het topic wordt geroepen dat een 18jarige niet met geld om kan gaan.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:05 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ik vind dit echt een rotopmerking. Alsof geen bak geld kunnen sparen voor je kind direct betekent dat je niet met geld om kunt gaan.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dus mensen die roepen dat ALLE 18jarigen niet met geld op kunnen gaan... dat schiet bij mij ook verkeerd. het verschil nogal per kind.
verwende krengen kan ik ook niet uitstaan (vooral degene die alles betaald krijgen en daarnaast nog maximaal bijlenen voor luxe )
[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 14-10-2014 21:21:25 ]
Ja. Ik heb er ook altijd een hekel aan gehad om onnodig geld te lenen voor een studie.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:38 schreef _NIKKI_ het volgende:
TJ dat is eigenlijk best een goed idee van je moeder. Al wil je het waarschijnlijk liever zelf betalen omdat zij dan gewoon nog bij jullie is.![]()
KP ik was ben een beetje allergisch voor dat soort types. Vooral mensen die maximaal bij lenen met als reden: "ik moet wel luxe kunnen leven als student".En dan jaren later nog een studieschuld van hier tot Tokio hebben. Ik vond dat bij lenen altijd maar eng, terwijl hele volksstammen het wel deden. Ik denk dat veel van die "losbollen" achteraf wel beseffen dat die leefstijl misschien niet zo handig was.
Ik heb nooit geleend en altijd mijn hand op mijn knip gehad en daardoor nu het gevoel dat ik wel gestudeerd heb, maar nooit 'student' geweest ben. Nooit op kamers gegaan (vanuit pa en moe gelijk gaan samenwonen), zelden uitgegaan (en dan altijd de voorlaatste trein naar huis). Ik hoop toch dat mijn zoon wat meer lol gaat trappen als hij ooit gaat studeren...want ik zie nu (als docent) dat ik wel erg veel gemist heb.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:38 schreef _NIKKI_ het volgende:
TJ dat is eigenlijk best een goed idee van je moeder. Al wil je het waarschijnlijk liever zelf betalen omdat zij dan gewoon nog bij jullie is.![]()
KP ik was ben een beetje allergisch voor dat soort types. Vooral mensen die maximaal bij lenen met als reden: "ik moet wel luxe kunnen leven als student".En dan jaren later nog een studieschuld van hier tot Tokio hebben. Ik vond dat bij lenen altijd maar eng, terwijl hele volksstammen het wel deden. Ik denk dat veel van die "losbollen" achteraf wel beseffen dat die leefstijl misschien niet zo handig was.
Wat een enorme generalisatie. Mijn spaargeld kwam vrij op mijn 18e, toen 10.000 gulden. Ik heb het gewoon op mijn rekening laten staan, en in de afgelopen 15 jaar er nog een hoop meer bijgespaard. En ja, ik studeerde toen, maar met werken en studiefinanciering kon ik mezelf prima redden.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:30 schreef Leonos het volgende:
[..]
Kinderen van 18 zijn niet verstandig. Zonde van al die jaren sparen.
dat 'studentengevoel' ligt dan denk ik meer aan de woonlocatie dan de hoeveelheid (spaar)geld?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:51 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb nooit geleend en altijd mijn hand op mijn knip gehad en daardoor nu het gevoel dat ik wel gestudeerd heb, maar nooit 'student' geweest ben. Nooit op kamers gegaan (vanuit pa en moe gelijk gaan samenwonen), zelden uitgegaan (en dan altijd de voorlaatste trein naar huis). Ik hoop toch dat mijn zoon wat meer lol gaat trappen als hij ooit gaat studeren...want ik zie nu (als docent) dat ik wel erg veel gemist heb.
Ik kreeg op kamers wonen financieel niet rond en kon dus thuis niet weg. En samenwonen deed ik ook in een andere stad en dan is het inderdaad anders. Achteraf gezien had ik wellicht wat kunnen gaan lenen om meer uit mijn studietijd te halen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:20 schreef Elleska het volgende:
[..]
dat 'studentengevoel' ligt dan denk ik meer aan de woonlocatie dan de hoeveelheid (spaar)geld?
ondanks de hand op de knip en weinig uitgaan heb ik dat studentengevoel gelukkig wel. ik denk vooral doordat ik wel op kamers woonde.
medestudenten van verder weg bleven soms logeren maar ver van de stad af wonen is toch anders.
Ja, ergens moet je een evenwicht zien te vinden tussen 'je hand op de knip' en wild leven incl 40k studieschuld.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:23 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik kreeg op kamers wonen financieel niet rond en kon dus thuis niet weg. En samenwonen deed ik ook in een andere stad en dan is het inderdaad anders. Achteraf gezien had ik wellicht wat kunnen gaan lenen om meer uit mijn studietijd te halen.
de studie die ik graag wilde doen was op 3uur reistijd van mijn ouders. het was dus of op kamers, of een minder leuke studie dichtbij. ik heb het heel erg getroffen toen met mijn goedkope kamer anders was het financieel ook onmogelijk geweest.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:23 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik kreeg op kamers wonen financieel niet rond en kon dus thuis niet weg. En samenwonen deed ik ook in een andere stad en dan is het inderdaad anders. Achteraf gezien had ik wellicht wat kunnen gaan lenen om meer uit mijn studietijd te halen.
Precies!quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:25 schreef agter het volgende:
[..]
Ja, ergens moet je een evenwicht zien te vinden tussen 'je hand op de knip' en wild leven incl 40k studieschuld.
Ik heb ook geen spaargeld meegekregen van mijn ouders, vanwege dezelfde redenen. Ik ben er niks slechter van geworden. Ik ben op mijn 17e gaan werken, hoefde ik ook geen kostgeld te betalen, als ik zelf maar zou sparen. Op m'n 20e ben ik uit huis gegaan om te gaan samenwonen. Ik heb alles zelf betaald, rijbewijs, huis en toen ik later weer ging studeren, ook m'n studie. Prima. Mijn ouders stonden en staan altijd voor me klaar en als ik soms even niet uitkwam aan het einde van de maand, kon ik altijd wel even iets lenen, of mee eten of wat dan ook.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:05 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ik vind dit echt een rotopmerking. Alsof geen bak geld kunnen sparen voor je kind direct betekent dat je niet met geld om kunt gaan.
Mijn ouders hebben altijd heel hard gewerkt. Heel hard. Maar soms naait het leven in je kont. Ik noem een zilvervlootspaartoestand, een economische crisis en onvoorziene akkefietjes. Ze hebben mijn collegegeld betaald, maar verder heb ik toch mooi mijn eigen boontjes leren doppen en daar ben ik niet slecht van geworden. Als ze konden, hadden ze me tot in de afgrond verwend, maar dat zat er nu eenmaal niet in. En nog niet, maar ik vind hun liefde en de talloze kleinere cadeautjes veel waardevoller dan een rijbewijs, want die heb ik zelf bij elkaar gespaard (en gereden)
Voor onze dochter gaan we wel sparen. Net zoals mijn ouders voor mij (ons) gedaan hebben, maar ik betwijfel of het jaarlijks op 1000 euro neer zal komen. Voorlopig even niet, maar daar wordt ze heus niet slechter van en dat betekent ook niet dat we niet met geld om kunnen gaan. Net zoals jouw opmerking niet betekent dat je dom bent, maar een domme opmerking is het wel.
Dus. Iets met het zere been enzo. Niet omdat ik tekort gekomen ben, maar omdat ik veel te veel verwende krengen ken.
En ik heb niet het hele topic gelezen
Je hoeft ok niet het hele rijbewijs te betalen. Ik kan me voorstellen dat dat met 3kinderen niet te doen is. Ook onhandig dat je van te voren niet weet om welk bedrag het gaat.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:35 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Dat wij nu wel sparen voor onze dochters is niet omdat ik het niet eens ben met hoe ik opgevoed ben, maar meer als een extra zekerheidje. Rijbewijs betalen, ik weet nog niet of we dat voor ze zullen doen. We hebben er 3 en als ze net zo vlot er mee zijn als ik (4 of 5 keer examen gedaan) dan loopt dat aardig in de papieren. Je hoeft niet perse op je 18e al je rijbewijs te hebben, dat kan ook prima later...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |