abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145522275
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:32 schreef Leonos het volgende:

[..]

Zonde dus.
Wat is zonde?
pi_145522298
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:52 schreef Bleie het volgende:
[..]
Wat is zonde?
Dat je je geld weggegooid hebt.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:56:48 #53
5428 crew  miss_sly
pi_145522351
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:54 schreef Leonos het volgende:

[..]

Dat je je geld weggegooid hebt.
Welk deel was dan weggooien, volgens jou?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_145522368
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Welk deel was dan weggooien, volgens jou?
quote:
Dat is nogal een generalisatie. Ik heb het bedrag dat ik op mijn 18de kreeg, besteed aan een jaar studeren n de VS. In overleg met mijn ouders, vonden ze prima. En toen ik een paar jaar later onverwacht een leuk bedrag erfde van mijn oma ben ik daarvan op vakantie gegaan, heb ik een deel als buffer gebruikt, die in een aantal jaar langzaam is opgegaan aan meubilair, een koelkast en dat soort zaken, en heb ik een deel belegd. Dat was eind jaren 90, toen leek beleggen nog heel verstandig. Maar dat is dus grotendeels in rook opgegaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2014 09:57:59 ]
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:58:25 #55
5428 crew  miss_sly
pi_145522387
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:57 schreef Leonos het volgende:

[..]

[..]

Wat was beter geweest?
pi_145522533
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:57 schreef Leonos het volgende:

[..]

[..]

Euh, nee, dat vind ik allemaal niet weggooien.
pi_145522648
Beleggen was achteraf zonde. Maarja dat is makkelijk praten achteraf, in die tijd was het een geweldige investering.
pi_145522656
Niet met geld kunnen omgaan :')
pi_145522729
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:10 schreef Leonos het volgende:
vertel. Waar heb jij het gespaarde bedrag aan uit gegeven als tiener.
pi_145522780
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:12 schreef Elleska het volgende:
[..]
vertel. Waar heb jij het gespaarde bedrag aan uit gegeven als tiener.
Investering in mijn toekomst.
pi_145522822
wij hebben gewoon een rabospaarrekening voor beide dochters geopend en daar zetten we elke maand 50 euro per rekening op. Dit geld is in principe bedoeld voor hun studie, maar als ze niet gaan studeren bekijken we dan per kind waar het geld wel aan besteed kan worden. Ze krijgen het niet perse op hun 18e.
pi_145522983
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:14 schreef Leonos het volgende:

[..]

Investering in mijn toekomst.
op welke manier? aangezien je een jaar studie (in de vs) weggegooid geld noemt.

Maar dan zijn er toch nog tieners ( jij blijkbaar) die wel met geld om kunnen gaan. Dus je eigen generaliserende stelling dat 18jarigen niet met geld om kunnen gaan heb je bij deze ontkracht.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:22:55 #63
5428 crew  miss_sly
pi_145523035
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:10 schreef Leonos het volgende:
Vertel dan eens wat volgens jou wel een goede besteding zou zijn geweest.
pi_145524910
Ik heb geld om te leven, verstandig te leven. Wij geven geld uit aan vakanties, aan belevenissen en aan dingen die we echt willen of moeten hebben. We sparen, maar geven ook uit, je leeft maar 1 keer.

We hebben voor de kleine net een spaarrekening geopend bij de Rabobank. Daar gaat een maandelijks bedrag op. Wij hebben zelf uiteraard ook een spaarrekening maar die noemen wij de 'onverwachtse dingen' rekening. Daar komen we niet aan, tenzij we niet anders kunnen. Gelukkig nog maar 1 keer gedaan en daarna weer aangevuld.

Zo gaan we hem ook opvoeden en hopen dat ie het oppakt en ook zo met geld om zal gaan.

Toen ik 18 was, kon ik echt niet met geld omgaan overigens terwijl mijn ouders echte spaarders waren en zuinig leefden. Mijn broer en zus zijn ook zo, ik heb er wat jaartjes over gedaan om het nut van sparen en niet alles uitgeven te zien. Ik had (heb) geen schulden maar gaf toch echt elke gulden uit die binnenkwam.

Overigens zijn de spaarrentes momenteel echt belachelijk laag. 6 jaar geleden hadden wij een normale spaarrekening met 5% rente nu zijn we al blij met 1,4%. Maar dat hadden jullie vast ook al gemerkt...
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:49:56 #65
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_145525522
Wij hebben voor onze drie dochters een spaarrekening bij de ABN-Amro, waar elke maand een vast bedrag op gestort wordt. De rekeningen staan op hun naam en het is de bedoeling dat ze het verstandig zullen besteden tegen die tijd. Echt zware voorwaarden hangen we er niet aan, maar we zullen tegen die tijd bespreken hoe we het gaan doen.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_145525891
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:21 schreef Elleska het volgende:
[..]
op welke manier? aangezien je een jaar studie (in de vs) weggegooid geld noemt.
Maar dan zijn er toch nog tieners ( jij blijkbaar) die wel met geld om kunnen gaan. Dus je eigen generaliserende stelling dat 18jarigen niet met geld om kunnen gaan heb je bij deze ontkracht.
Naar het buitenland gaan is totaal overrated, zeker omdat iedereen dat al doet.
Weggegooid geld dus.
pi_145526138
We hebben, met 5 maanden, nog geen spaarrekening geopend voor onze zoon. Dit gaan we wel doen maar niet met het doel om daar gericht op te gaan sparen voor hem. Mijn ouders hebben dit wel gedaan, ouders van mijn vriend niet; zelf kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat we tzt wel zien hoe we hem gaan ondersteunen. :)

Op die manier houden we ook (enigzins) inspraak over waar dat geld naar toe gaat, itt een rekening vrij geven op 18 jarige leeftijd met de kans dat het geld dat je goed bedoeld gespaard hebt voor een studie opgaat in de kroeg oid :')

edit: spuit elf dus :')
pi_145526546
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:04 schreef Leonos het volgende:
[..]
Naar het buitenland gaan is totaal overrated, zeker omdat iedereen dat al doet.
Weggegooid geld dus.
Is dat serieus jouw argument :')

Wat iedereen doet staat toch los van de individuele ervaring? Wat vind jij dan een goede, niet overrated investering?
pi_145526837
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Is dat serieus jouw argument :')
Wat iedereen doet staat toch los van de individuele ervaring? Wat vind jij dan een goede, niet overrated investering?
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:36:13 #70
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_145526853
Ik heb ook een spaarrekening voor mijn zoon. Echter, die staat wel volledig op mijn naam.

Waarom?

Ik ben toen bij de bank geweest, en advies ingewonnen. Bij zo'n kindspaarrekening komt het dus altijd op zijn of haar 18e beschikbaar voor je kind. En jij hebt er dan niks meer over te zeggen. Logisch op zich, want je spaart het immers voor je kind. Maar ik ken mezelf, en als mijn zoon wat genen van zijn ouwe overneemt, bestaat zomaar de kans dat het op zijn 18e opgaat aan allerlei andere dingen. (Kroeg/drank/feesten)

Daarom heb ik besloten om een rekening te openen die op mijn naam staat en pas vrij komt op zijn 21ste. Ik vind namelijk een groot verschil tussen 18 en 21. Als je net 18 bent denk je vaak volwassen te zijn, maar ben je dat feitelijk nog niet. Op je 21ste sta je (hopelijk) al iets serieuzer in het leven en maak je een meer verstandige keuze.

Daar komt nog eens bij dat ik op deze rekening meer rente vang dan dat ik op zo'n kinderrekening zou vangen :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_145527129
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:35 schreef Leonos het volgende:
[..]
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.
Het gaat niet om de kennis die je in het buitenland opdoet, maar om de ervaring.
pi_145527142
quote:

[..]

Wees gerust, ik heb ook in Nederland een universitaire studie afgerond. Ik wist dat mijn ouders mijn collegegeld zouden betalen, en dat ik maandelijks een ouderbijdrage kreeg. Verder stufi en gewerkt, en schuldenvrij afgestudeerd.
pi_145527161
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:36 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb ook een spaarrekening voor mijn zoon. Echter, die staat wel volledig op mijn naam.
Waarom?
Ik ben toen bij de bank geweest, en advies ingewonnen. Bij zo'n kindspaarrekening komt het dus altijd op zijn of haar 18e beschikbaar voor je kind. En jij hebt er dan niks meer over te zeggen.
Daarom schrijf ik het over naar mijn eigen rekening (wellicht op een deel na) vlak voor mijn dochter 18 wordt })
pi_145527840
Mijn ouders hebben ook voor mij gespaard, en uiteindelijk heb ik daarmee mijn jaar high school in de vs betaald. Als ik daar m'n rijlessen mee had willen betalen was dat ook geen probleem geweest. Ik wil ook sparen voor ons kind, en van mij mag ze daar mee doen wat ze wil. Een reis maken na haar middelbare school, zoals ik, of rijles, of voor als ze op kamers wil als ze gaat studeren. Bij mij en m'n zusjes is dat goed gekomen, en bij mijn vriend net zo, dus daar maak ik me nog niet druk om, zien we tzt wel.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 13:12:23 #75
5428 crew  miss_sly
pi_145527997
quote:

[..]

Natuurlijk niet hetzelfde resultaat. Een jaar in een ander land wonen, studeren, leven, is een ervaring die echt niet te vergelijken is met dicht bij huis studeren.
Zouden student dan altijd vanuit thuis moeten studeren, niet op kamers?

En nogmaals: wat zou volgens jou wel een goede investering zijn van een groot bedrag dat je op je 18e krijgt? Je zegt alleen telkens wat niet goed is, dat is een beetje gemakkelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')