abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145522275
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:32 schreef Leonos het volgende:

[..]

Zonde dus.
Wat is zonde?
pi_145522298
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:52 schreef Bleie het volgende:
[..]
Wat is zonde?
Dat je je geld weggegooid hebt.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:56:48 #53
5428 crew  miss_sly
pi_145522351
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:54 schreef Leonos het volgende:

[..]

Dat je je geld weggegooid hebt.
Welk deel was dan weggooien, volgens jou?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_145522368
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Welk deel was dan weggooien, volgens jou?
quote:
Dat is nogal een generalisatie. Ik heb het bedrag dat ik op mijn 18de kreeg, besteed aan een jaar studeren n de VS. In overleg met mijn ouders, vonden ze prima. En toen ik een paar jaar later onverwacht een leuk bedrag erfde van mijn oma ben ik daarvan op vakantie gegaan, heb ik een deel als buffer gebruikt, die in een aantal jaar langzaam is opgegaan aan meubilair, een koelkast en dat soort zaken, en heb ik een deel belegd. Dat was eind jaren 90, toen leek beleggen nog heel verstandig. Maar dat is dus grotendeels in rook opgegaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2014 09:57:59 ]
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:58:25 #55
5428 crew  miss_sly
pi_145522387
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:57 schreef Leonos het volgende:

[..]

[..]

Wat was beter geweest?
pi_145522533
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:57 schreef Leonos het volgende:

[..]

[..]

Euh, nee, dat vind ik allemaal niet weggooien.
pi_145522648
Beleggen was achteraf zonde. Maarja dat is makkelijk praten achteraf, in die tijd was het een geweldige investering.
pi_145522656
Niet met geld kunnen omgaan :')
pi_145522729
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:10 schreef Leonos het volgende:
vertel. Waar heb jij het gespaarde bedrag aan uit gegeven als tiener.
pi_145522780
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:12 schreef Elleska het volgende:
[..]
vertel. Waar heb jij het gespaarde bedrag aan uit gegeven als tiener.
Investering in mijn toekomst.
pi_145522822
wij hebben gewoon een rabospaarrekening voor beide dochters geopend en daar zetten we elke maand 50 euro per rekening op. Dit geld is in principe bedoeld voor hun studie, maar als ze niet gaan studeren bekijken we dan per kind waar het geld wel aan besteed kan worden. Ze krijgen het niet perse op hun 18e.
pi_145522983
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:14 schreef Leonos het volgende:

[..]

Investering in mijn toekomst.
op welke manier? aangezien je een jaar studie (in de vs) weggegooid geld noemt.

Maar dan zijn er toch nog tieners ( jij blijkbaar) die wel met geld om kunnen gaan. Dus je eigen generaliserende stelling dat 18jarigen niet met geld om kunnen gaan heb je bij deze ontkracht.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:22:55 #63
5428 crew  miss_sly
pi_145523035
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:10 schreef Leonos het volgende:
Vertel dan eens wat volgens jou wel een goede besteding zou zijn geweest.
pi_145524910
Ik heb geld om te leven, verstandig te leven. Wij geven geld uit aan vakanties, aan belevenissen en aan dingen die we echt willen of moeten hebben. We sparen, maar geven ook uit, je leeft maar 1 keer.

We hebben voor de kleine net een spaarrekening geopend bij de Rabobank. Daar gaat een maandelijks bedrag op. Wij hebben zelf uiteraard ook een spaarrekening maar die noemen wij de 'onverwachtse dingen' rekening. Daar komen we niet aan, tenzij we niet anders kunnen. Gelukkig nog maar 1 keer gedaan en daarna weer aangevuld.

Zo gaan we hem ook opvoeden en hopen dat ie het oppakt en ook zo met geld om zal gaan.

Toen ik 18 was, kon ik echt niet met geld omgaan overigens terwijl mijn ouders echte spaarders waren en zuinig leefden. Mijn broer en zus zijn ook zo, ik heb er wat jaartjes over gedaan om het nut van sparen en niet alles uitgeven te zien. Ik had (heb) geen schulden maar gaf toch echt elke gulden uit die binnenkwam.

Overigens zijn de spaarrentes momenteel echt belachelijk laag. 6 jaar geleden hadden wij een normale spaarrekening met 5% rente nu zijn we al blij met 1,4%. Maar dat hadden jullie vast ook al gemerkt...
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:49:56 #65
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_145525522
Wij hebben voor onze drie dochters een spaarrekening bij de ABN-Amro, waar elke maand een vast bedrag op gestort wordt. De rekeningen staan op hun naam en het is de bedoeling dat ze het verstandig zullen besteden tegen die tijd. Echt zware voorwaarden hangen we er niet aan, maar we zullen tegen die tijd bespreken hoe we het gaan doen.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_145525891
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:21 schreef Elleska het volgende:
[..]
op welke manier? aangezien je een jaar studie (in de vs) weggegooid geld noemt.
Maar dan zijn er toch nog tieners ( jij blijkbaar) die wel met geld om kunnen gaan. Dus je eigen generaliserende stelling dat 18jarigen niet met geld om kunnen gaan heb je bij deze ontkracht.
Naar het buitenland gaan is totaal overrated, zeker omdat iedereen dat al doet.
Weggegooid geld dus.
pi_145526138
We hebben, met 5 maanden, nog geen spaarrekening geopend voor onze zoon. Dit gaan we wel doen maar niet met het doel om daar gericht op te gaan sparen voor hem. Mijn ouders hebben dit wel gedaan, ouders van mijn vriend niet; zelf kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat we tzt wel zien hoe we hem gaan ondersteunen. :)

Op die manier houden we ook (enigzins) inspraak over waar dat geld naar toe gaat, itt een rekening vrij geven op 18 jarige leeftijd met de kans dat het geld dat je goed bedoeld gespaard hebt voor een studie opgaat in de kroeg oid :')

edit: spuit elf dus :')
pi_145526546
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:04 schreef Leonos het volgende:
[..]
Naar het buitenland gaan is totaal overrated, zeker omdat iedereen dat al doet.
Weggegooid geld dus.
Is dat serieus jouw argument :')

Wat iedereen doet staat toch los van de individuele ervaring? Wat vind jij dan een goede, niet overrated investering?
pi_145526837
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Is dat serieus jouw argument :')
Wat iedereen doet staat toch los van de individuele ervaring? Wat vind jij dan een goede, niet overrated investering?
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:36:13 #70
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_145526853
Ik heb ook een spaarrekening voor mijn zoon. Echter, die staat wel volledig op mijn naam.

Waarom?

Ik ben toen bij de bank geweest, en advies ingewonnen. Bij zo'n kindspaarrekening komt het dus altijd op zijn of haar 18e beschikbaar voor je kind. En jij hebt er dan niks meer over te zeggen. Logisch op zich, want je spaart het immers voor je kind. Maar ik ken mezelf, en als mijn zoon wat genen van zijn ouwe overneemt, bestaat zomaar de kans dat het op zijn 18e opgaat aan allerlei andere dingen. (Kroeg/drank/feesten)

Daarom heb ik besloten om een rekening te openen die op mijn naam staat en pas vrij komt op zijn 21ste. Ik vind namelijk een groot verschil tussen 18 en 21. Als je net 18 bent denk je vaak volwassen te zijn, maar ben je dat feitelijk nog niet. Op je 21ste sta je (hopelijk) al iets serieuzer in het leven en maak je een meer verstandige keuze.

Daar komt nog eens bij dat ik op deze rekening meer rente vang dan dat ik op zo'n kinderrekening zou vangen :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_145527129
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:35 schreef Leonos het volgende:
[..]
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.
Het gaat niet om de kennis die je in het buitenland opdoet, maar om de ervaring.
pi_145527142
quote:

[..]

Wees gerust, ik heb ook in Nederland een universitaire studie afgerond. Ik wist dat mijn ouders mijn collegegeld zouden betalen, en dat ik maandelijks een ouderbijdrage kreeg. Verder stufi en gewerkt, en schuldenvrij afgestudeerd.
pi_145527161
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:36 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb ook een spaarrekening voor mijn zoon. Echter, die staat wel volledig op mijn naam.
Waarom?
Ik ben toen bij de bank geweest, en advies ingewonnen. Bij zo'n kindspaarrekening komt het dus altijd op zijn of haar 18e beschikbaar voor je kind. En jij hebt er dan niks meer over te zeggen.
Daarom schrijf ik het over naar mijn eigen rekening (wellicht op een deel na) vlak voor mijn dochter 18 wordt })
pi_145527840
Mijn ouders hebben ook voor mij gespaard, en uiteindelijk heb ik daarmee mijn jaar high school in de vs betaald. Als ik daar m'n rijlessen mee had willen betalen was dat ook geen probleem geweest. Ik wil ook sparen voor ons kind, en van mij mag ze daar mee doen wat ze wil. Een reis maken na haar middelbare school, zoals ik, of rijles, of voor als ze op kamers wil als ze gaat studeren. Bij mij en m'n zusjes is dat goed gekomen, en bij mijn vriend net zo, dus daar maak ik me nog niet druk om, zien we tzt wel.
  Moderator dinsdag 14 oktober 2014 @ 13:12:23 #75
5428 crew  miss_sly
pi_145527997
quote:

[..]

Natuurlijk niet hetzelfde resultaat. Een jaar in een ander land wonen, studeren, leven, is een ervaring die echt niet te vergelijken is met dicht bij huis studeren.
Zouden student dan altijd vanuit thuis moeten studeren, niet op kamers?

En nogmaals: wat zou volgens jou wel een goede investering zijn van een groot bedrag dat je op je 18e krijgt? Je zegt alleen telkens wat niet goed is, dat is een beetje gemakkelijk.
pi_145539065
Ik zou het super voor dr vinden als ze het geld zou gebruiken om een jaar in het buitenland te studeren of een lange reis te maken! O+ ^O^
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_145539917
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 13:12 schreef miss_sly het volgende:

En nogmaals: wat zou volgens jou wel een goede investering zijn van een groot bedrag dat je op je 18e krijgt? Je zegt alleen telkens wat niet goed is, dat is een beetje gemakkelijk.
dat antwoord ga je niet krijgen. 18 jarigen (behalve Leonos) kunnen niet met geld om gaan dus alles is fout.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:06:58 #78
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_145540514
Voor mij was er geen spaargeld. Niks, nada, noppes.
Heb zelf gewerkt voor alles. Collegegeld, boeken, rijbewijs, auto, huurhuis incl inrichting etc.

Mijn man daarentegen heeft alles betaald gekregen. Rijbewijs onder voorwaarde dat hij niet rookte (vraag me af wat zijn ouders gedaan hadden als hij daarna was begonnen met roken...)

Wij sparen voor onze kinderen. Inmiddels niet meer zoveel als in het begin want het liep erg hard op :X
Streven is nu zo'n ¤1000 op jaarbasis per kind.
Sparen doen wij op een ING rekening gekoppeld aan mijn man's rekening (ik zit niet bij de ING). Staat op naam van de kinderen, zonder eigendom van de kinderen te zijn.
Het is puur een soort 'parkeerplaats'. Niet direct als doel om in handen te geven van de kinderen.
Bedoeling is dat het zinvol besteed wordt bijv aan studie, reis, woning, rijbewijs etc.
Wij hebben nog een eigen spaarrekening waar we indien nodig van kunnen bijspringen.
Streven is om ieder kind ongeveer hetzelfde 'mee te geven' (niet per se aan absolute waarde).

Overigens is bovenstaande ook in ons testament vastgelegd. Mochten wij komen te overlijden, staan de kinderen tot hun 25e onder bewindvoering.
pi_145544079
Zelf heb ik geen spaargeld meegekregen van mijn ouders. Verder heb ik ook vanaf ongeveer mijn 15e bijna alle kleding zelf betaald en ook mijn studie, zorgverzekering, rijbewijs etc. heb ik zelf bekostigd. Juist door mijn eigen ervaring wil ik het voor mijn kinderen anders doen. Ik had namelijk graag wat spaargeld meegekregen voor bijvoorbeeld een rijbewijs of als leuke eerste investering in een huis. Helaas was het er niet en dat neem ik mijn ouders verder ook niet kwalijk hoor, zij hadden het zelf al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden omdat mijn moeder ziek was.

Wij sparen nu dus wel voor alle drie de kinderen. Ieder kind heeft een eigen spaarrekening. Zelf sparen wij niet maandelijks, maar driemaandelijks. Elke drie maanden (rond de kinderbijslag betaaldatum :) ) wordt er 200 euro op hun spaarrekening bijgeschreven.
En verder spaart mijn zusje 10 euro per maand voor elk kind. Verder krijgen ze af en toe iets van opa toegestopt en dat gaat ook de spaarpot in. Totaal krijgen de kinderen minimaal 1K per jaar bijgeschreven op hun spaarrekening. Zolang wij het kunnen missen willen we dit blijven doen.

En wat ze er later mee gaan/mogen doen? Het eerste doel is hun studie. Blijft er dan nog wat over, dan mogen ze dat gebruiken voor nuttige dingen zoals bijvoorbeeld een rijbewijs of *insert ander nuttig doel*. En ja, ik vind een wereldreis ook een nuttig doel, dat is een ervaring op zich, goed voor de zelfstandigheid etc.. Maar als ze net zo'n heimwee hebben als ik zit die wereldreis er niet in. :+ Zolang het geld niet wordt uitgegeven aan de stappen, feesten en beesten vind ik heel veel goed.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:35:07 #80
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_145544629
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:19 schreef bitterend het volgende:
Ik zou het super voor dr vinden als ze het geld zou gebruiken om een jaar in het buitenland te studeren of een lange reis te maken! O+ ^O^
Nou daar kan ik me ook wel in vinden. Iets wat ikzelf niet kon doen maar zou het hem graag gunnen die ervaring

Ons lukt het niet om te sparen, we leven op 1 loon aangezien het me nog steeds niet lukt om een baan te krijgen :{
Als we iets over houden dan gaat dat op aan kleding of onvoorziene uitgaven of extra uitgaven zoals een dagje uit.
Dus wij houden de "toekomstige" erfenis van mijn moeder hiervoor gereserveerd. Dit was trouwens ook haar eigen idee ;)
Raar maar waar :+
Rayen 2½ jaar!
pi_145545314
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 20:22 schreef _NIKKI_ het volgende:
Zelf heb ik geen spaargeld meegekregen van mijn ouders. Verder heb ik ook vanaf ongeveer mijn 15e bijna alle kleding zelf betaald en ook mijn studie, zorgverzekering, rijbewijs etc. heb ik zelf bekostigd. Juist door mijn eigen ervaring wil ik het voor mijn kinderen anders doen. Ik had namelijk graag wat spaargeld meegekregen voor bijvoorbeeld een rijbewijs of als leuke eerste investering in een huis. Helaas was het er niet en dat neem ik mijn ouders verder ook niet kwalijk hoor, zij hadden het zelf al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden omdat mijn moeder ziek was.
en dan wordt er getwijfeld of 18 jarigen (en jonger) wel met geld kunnen omgaan ;)
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:05:44 #82
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_145546161
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 20:49 schreef Elleska het volgende:

[..]

en dan wordt er getwijfeld of 18 jarigen (en jonger) wel met geld kunnen omgaan ;)
Ik vind dit echt een rotopmerking. Alsof geen bak geld kunnen sparen voor je kind direct betekent dat je niet met geld om kunt gaan. :{

Mijn ouders hebben altijd heel hard gewerkt. Heel hard. Maar soms naait het leven in je kont. Ik noem een zilvervlootspaartoestand, een economische crisis en onvoorziene akkefietjes. Ze hebben mijn collegegeld betaald, maar verder heb ik toch mooi mijn eigen boontjes leren doppen en daar ben ik niet slecht van geworden. Als ze konden, hadden ze me tot in de afgrond verwend, maar dat zat er nu eenmaal niet in. En nog niet, maar ik vind hun liefde en de talloze kleinere cadeautjes veel waardevoller dan een rijbewijs, want die heb ik zelf bij elkaar gespaard (en gereden :P )

Voor onze dochter gaan we wel sparen. Net zoals mijn ouders voor mij (ons) gedaan hebben, maar ik betwijfel of het jaarlijks op 1000 euro neer zal komen. Voorlopig even niet ;), maar daar wordt ze heus niet slechter van en dat betekent ook niet dat we niet met geld om kunnen gaan. Net zoals jouw opmerking niet betekent dat je dom bent, maar een domme opmerking is het wel.

Dus. Iets met het zere been enzo. Niet omdat ik tekort gekomen ben, maar omdat ik veel te veel verwende krengen ken.

En ik heb niet het hele topic gelezen O-)
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_145546726
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:05 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ik vind dit echt een rotopmerking. Alsof geen bak geld kunnen sparen voor je kind direct betekent dat je niet met geld om kunt gaan. :{
je begrijpt me verkeerd. ik heb het over 18jarigen, niet over de ouders van 18jarigen. hier in het topic wordt geroepen dat een 18jarige niet met geld om kan gaan.
_NIKKI_ laat juist zien dat een 18jarige (zelfs 15jarige) WEL met geld om kan gaan.

ikzelf zat in een zelfde situatie ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dus mensen die roepen dat ALLE 18jarigen niet met geld op kunnen gaan... dat schiet bij mij ook verkeerd. het verschil nogal per kind.
verwende krengen kan ik ook niet uitstaan (vooral degene die alles betaald krijgen en daarnaast nog maximaal bijlenen voor luxe )

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 14-10-2014 21:21:25 ]
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:22:53 #84
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_145547136
Boh, sorry. Het gevaar van niet het hele topic lezen w/

We zitten op 1 lijn :* :@

Which reminds me: ik had ooit een vriendje, kaliber verwend kreng. Ging studeren in andere stad, kreeg ALLES betaald van zijn ouders, leende max. Bij en presteerde het nog om voordat de maand door midden was blut te zijn omdat ie alles opgezopen had :X. Paste niet echt bij mijn mentaliteit _O-
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_145547634
niet voor niets je ex dus ;) daar zou ik ook niet mee kunnen samenleven.

ik denk niet dat de spaarpotjes die hier in het topic worden genoemd bedoeld zijn om dat soort verwende krengen te creëren. de meesten zijn het tenminste wel over eens dat het geld niet bedoeld is om op te zuipen.
pi_145547849
TJ dat is eigenlijk best een goed idee van je moeder. Al wil je het waarschijnlijk liever zelf betalen omdat zij dan gewoon nog bij jullie is. O+

KP ik was ben een beetje allergisch voor dat soort types. Vooral mensen die maximaal bij lenen met als reden: "ik moet wel luxe kunnen leven als student". :X En dan jaren later nog een studieschuld van hier tot Tokio hebben. Ik vond dat bij lenen altijd maar eng, terwijl hele volksstammen het wel deden. Ik denk dat veel van die "losbollen" achteraf wel beseffen dat die leefstijl misschien niet zo handig was.
pi_145548359
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:38 schreef _NIKKI_ het volgende:
TJ dat is eigenlijk best een goed idee van je moeder. Al wil je het waarschijnlijk liever zelf betalen omdat zij dan gewoon nog bij jullie is. O+

KP ik was ben een beetje allergisch voor dat soort types. Vooral mensen die maximaal bij lenen met als reden: "ik moet wel luxe kunnen leven als student". :X En dan jaren later nog een studieschuld van hier tot Tokio hebben. Ik vond dat bij lenen altijd maar eng, terwijl hele volksstammen het wel deden. Ik denk dat veel van die "losbollen" achteraf wel beseffen dat die leefstijl misschien niet zo handig was.
Ja. Ik heb er ook altijd een hekel aan gehad om onnodig geld te lenen voor een studie.
Nu betaalden mijn ouders wel het collegegeld en de boeken. Maar de rest moest ik toch echt gewoon zelf bij elkaar verdienen. Dus werken op zaterdag en soms in de vakanties. :) Zeker als je zelf lekker wilt stappen.
En daar wordt je echt niet slechter van!
Make my day!
pi_145548501
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:38 schreef _NIKKI_ het volgende:

Ik heb nooit geleend en altijd mijn hand op mijn knip gehad en daardoor nu het gevoel dat ik wel gestudeerd heb, maar nooit 'student' geweest ben. Nooit op kamers gegaan (vanuit pa en moe gelijk gaan samenwonen), zelden uitgegaan (en dan altijd de voorlaatste trein naar huis). Ik hoop toch dat mijn zoon wat meer lol gaat trappen als hij ooit gaat studeren...want ik zie nu (als docent) dat ik wel erg veel gemist heb.
Professioneel gifmenger.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:56:51 #89
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_145548846
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:30 schreef Leonos het volgende:

[..]

Kinderen van 18 zijn niet verstandig. Zonde van al die jaren sparen.
Wat een enorme generalisatie. Mijn spaargeld kwam vrij op mijn 18e, toen 10.000 gulden. Ik heb het gewoon op mijn rekening laten staan, en in de afgelopen 15 jaar er nog een hoop meer bijgespaard. En ja, ik studeerde toen, maar met werken en studiefinanciering kon ik mezelf prima redden.

Wat er wel van betaald is? Een deel van mijn eerste echte nieuwe meubels (niet de tweedehandsjes op mijn studentenkamer, die vroeg ik voor mijn 18e verjaardag, die toevallig net viel voordat ik op kamers ging), mijn eerste eigen autotje, en mijn rijbewijs. En de rest staat dus gewoon op die rekening, te wachten op een goede bestemming, nog steeds...

Voor zoon doen wij hetzelfde, ¤50 p/m, en opa en oma doneren af en toe ook iets. Ik hoop gewoon maardat ie op zn 18e verstandig is...

O, ik miste een hele pagina met reacties, btje spuitelf dus....
pi_145550281
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:51 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb nooit geleend en altijd mijn hand op mijn knip gehad en daardoor nu het gevoel dat ik wel gestudeerd heb, maar nooit 'student' geweest ben. Nooit op kamers gegaan (vanuit pa en moe gelijk gaan samenwonen), zelden uitgegaan (en dan altijd de voorlaatste trein naar huis). Ik hoop toch dat mijn zoon wat meer lol gaat trappen als hij ooit gaat studeren...want ik zie nu (als docent) dat ik wel erg veel gemist heb.
dat 'studentengevoel' ligt dan denk ik meer aan de woonlocatie dan de hoeveelheid (spaar)geld?
ondanks de hand op de knip en weinig uitgaan heb ik dat studentengevoel gelukkig wel. ik denk vooral doordat ik wel op kamers woonde.
medestudenten van verder weg bleven soms logeren maar ver van de stad af wonen is toch anders. jammer dat jij dat studentengevoel hebt moeten missen :(
pi_145550431
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 22:20 schreef Elleska het volgende:

[..]

dat 'studentengevoel' ligt dan denk ik meer aan de woonlocatie dan de hoeveelheid (spaar)geld?
ondanks de hand op de knip en weinig uitgaan heb ik dat studentengevoel gelukkig wel. ik denk vooral doordat ik wel op kamers woonde.
medestudenten van verder weg bleven soms logeren maar ver van de stad af wonen is toch anders.
Ik kreeg op kamers wonen financieel niet rond en kon dus thuis niet weg. En samenwonen deed ik ook in een andere stad en dan is het inderdaad anders. Achteraf gezien had ik wellicht wat kunnen gaan lenen om meer uit mijn studietijd te halen.
Professioneel gifmenger.
pi_145550517
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 22:23 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik kreeg op kamers wonen financieel niet rond en kon dus thuis niet weg. En samenwonen deed ik ook in een andere stad en dan is het inderdaad anders. Achteraf gezien had ik wellicht wat kunnen gaan lenen om meer uit mijn studietijd te halen.
Ja, ergens moet je een evenwicht zien te vinden tussen 'je hand op de knip' en wild leven incl 40k studieschuld. :)
Make my day!
pi_145550546
Ik heb ondanks thuiswonen niet het gevoel iets gemist te hebben. Het studentenleven trok me simpelweg niet. Ik ben ook nooit een feestbeest geweest. Ik zou het nu weer precies hetzelfde doen als ik het over mocht doen.
pi_145550907
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 22:23 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
de studie die ik graag wilde doen was op 3uur reistijd van mijn ouders. het was dus of op kamers, of een minder leuke studie dichtbij. ik heb het heel erg getroffen toen met mijn goedkope kamer anders was het financieel ook onmogelijk geweest.
pi_145550997
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 22:25 schreef agter het volgende:

[..]

Ja, ergens moet je een evenwicht zien te vinden tussen 'je hand op de knip' en wild leven incl 40k studieschuld. :)
Precies!
Professioneel gifmenger.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 10:35:02 #96
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_145560020
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:05 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben altijd heel hard gewerkt. Heel hard. Maar soms naait het leven in je kont. Ik noem een zilvervlootspaartoestand, een economische crisis en onvoorziene akkefietjes. Ze hebben mijn collegegeld betaald, maar verder heb ik toch mooi mijn eigen boontjes leren doppen en daar ben ik niet slecht van geworden. Als ze konden, hadden ze me tot in de afgrond verwend, maar dat zat er nu eenmaal niet in. En nog niet, maar ik vind hun liefde en de talloze kleinere cadeautjes veel waardevoller dan een rijbewijs, want die heb ik zelf bij elkaar gespaard (en gereden :P )
Voor onze dochter gaan we wel sparen. Net zoals mijn ouders voor mij (ons) gedaan hebben, maar ik betwijfel of het jaarlijks op 1000 euro neer zal komen. Voorlopig even niet ;), maar daar wordt ze heus niet slechter van en dat betekent ook niet dat we niet met geld om kunnen gaan. Net zoals jouw opmerking niet betekent dat je dom bent, maar een domme opmerking is het wel.
Dus. Iets met het zere been enzo. Niet omdat ik tekort gekomen ben, maar omdat ik veel te veel verwende krengen ken.
En ik heb niet het hele topic gelezen O-)
Ik heb ook geen spaargeld meegekregen van mijn ouders, vanwege dezelfde redenen. Ik ben er niks slechter van geworden. Ik ben op mijn 17e gaan werken, hoefde ik ook geen kostgeld te betalen, als ik zelf maar zou sparen. Op m'n 20e ben ik uit huis gegaan om te gaan samenwonen. Ik heb alles zelf betaald, rijbewijs, huis en toen ik later weer ging studeren, ook m'n studie. Prima. Mijn ouders stonden en staan altijd voor me klaar en als ik soms even niet uitkwam aan het einde van de maand, kon ik altijd wel even iets lenen, of mee eten of wat dan ook.

Dat wij nu wel sparen voor onze dochters is niet omdat ik het niet eens ben met hoe ik opgevoed ben, maar meer als een extra zekerheidje. Rijbewijs betalen, ik weet nog niet of we dat voor ze zullen doen. We hebben er 3 en als ze net zo vlot er mee zijn als ik (4 of 5 keer examen gedaan) dan loopt dat aardig in de papieren. Je hoeft niet perse op je 18e al je rijbewijs te hebben, dat kan ook prima later...
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_145560289
Ik vond dat mijn ouders daar een goede oplossing voor hadden: de helft betaalden zij vaak en de rest verzorgde ik. Zo wilde ik graag contactlenzen, maar dat kostte toen 600 gulden. Dat is veel geld. Dus zijden mijn ouders dat als ik 300 gulden zou sparen, zij de rest bij zouden leggen. Mijn rijlessen heb ik ook voor de helft zelf betaald.

Ik kreeg toen ik 12 was kleedgeld en toen ik 15 was ging ik in de weekenden werken. Dus ik kon echt wel sparen als ik niet al mijn geld erdoor joeg. Op deze manier leerden mijn ouders me echt wel de waarde van geld en dat je voor grote uitgaven moet sparen, maar tegelijkertijd hielpen ze me wel om die zaken oom te verwezenlijken.
pi_145560346
Ik ben overigens van het spaargeld van mijn ouders gaan reizen...Nadat ik daar toestemming voor had gevraagd uiteraard.

Mijn moeder vindt het nog steeds lastig om geld uit te geven. Zij vindt dat het huis voor haar kinderen is. Wat mij betreft 'eet ze' het hele huis op tot haar 100e (of nog ouder, graag!). Mijn vader is op zijn 63e overleden, ik heb vrijdag een begrafenis van de moeder van mijn beste vriendin die 64 is geworden. Sparen is leuk, maar ik leef nu! Ik spaar om problemen op te vangen. (baan kwijtraken, auto die ineens kapot is, ander gezeur)

Ik heb geld over de balk gesmeten en nu smijt ik er soms mee maar pas nadat de rekeningen betaald zijn en de spaarbedragen opzij zijn gelegd. Ik hoop dat ik dat op ons zoontje overgedragen krijg maar volledige invloed heb je er niet op.

De spaarrekening die we voor hem hebben geopend, heeft ook geen specifieke reden, we hebben nog 17 jaar en 4 maanden om erover na te denken. :)
pi_145560469
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:35 schreef She-Wolf het volgende:

[..]

Dat wij nu wel sparen voor onze dochters is niet omdat ik het niet eens ben met hoe ik opgevoed ben, maar meer als een extra zekerheidje. Rijbewijs betalen, ik weet nog niet of we dat voor ze zullen doen. We hebben er 3 en als ze net zo vlot er mee zijn als ik (4 of 5 keer examen gedaan) dan loopt dat aardig in de papieren. Je hoeft niet perse op je 18e al je rijbewijs te hebben, dat kan ook prima later...
Je hoeft ok niet het hele rijbewijs te betalen. Ik kan me voorstellen dat dat met 3kinderen niet te doen is. Ook onhandig dat je van te voren niet weet om welk bedrag het gaat.
. Mijn broertje kreeg een pakket, wat hij meer nodig had was voor eigen rekening.
Ik moest het wel zelf betalen en heb mn rijbewijs nog steeds niet. Best onhandig soms.

[ Bericht 42% gewijzigd door Elleska op 15-10-2014 11:00:09 ]
pi_145560624
Mijn schoonvader heeft sinds mijn schoonmoeder overleden is heel veel gespaard. Daarvoor gaf zij alles uit. :D Maar nu heeft hij dus een behoorlijk bedrag en dan vraagt hij aan mij of hij er een nieuwe auto van mag kopen (waar hij dan eerst al een jaar over heeft zitten dubben).

Hij zegt namelijk steevast dat hij het geld graag voor ons wil bewaren zodat wij er later een gedeelte van ons huis mee af kunnen lossen bijvoorbeeld. Ik zeg op zulke uitspraken altijd dat het zijn geld is, dat hij maar één keer leeft en dat hij het lekker uit moet geven aan dingen die hij leuk vindt/nodig acht. Dus reden we vorig jaar samen naar een dealer om een nieuwe auto te kopen en bestelde ik een nieuwe modelboot voor hem (die dingen zij echt duur :o ). Ik vind het zo'n onzin dat hij het voor ons wil bewaren hij moet het gebruiken om zelf fijn te leven. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')