Welk deel was dan weggooien, volgens jou?quote:
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Welk deel was dan weggooien, volgens jou?
quote:Dat is nogal een generalisatie. Ik heb het bedrag dat ik op mijn 18de kreeg, besteed aan een jaar studeren n de VS. In overleg met mijn ouders, vonden ze prima. En toen ik een paar jaar later onverwacht een leuk bedrag erfde van mijn oma ben ik daarvan op vakantie gegaan, heb ik een deel als buffer gebruikt, die in een aantal jaar langzaam is opgegaan aan meubilair, een koelkast en dat soort zaken, en heb ik een deel belegd. Dat was eind jaren 90, toen leek beleggen nog heel verstandig. Maar dat is dus grotendeels in rook opgegaan.
Wat was beter geweest?quote:
Investering in mijn toekomst.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:12 schreef Elleska het volgende:
[..]
vertel. Waar heb jij het gespaarde bedrag aan uit gegeven als tiener.
op welke manier? aangezien je een jaar studie (in de vs) weggegooid geld noemt.quote:
Vertel dan eens wat volgens jou wel een goede besteding zou zijn geweest.quote:
Naar het buitenland gaan is totaal overrated, zeker omdat iedereen dat al doet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 10:21 schreef Elleska het volgende:
[..]
op welke manier? aangezien je een jaar studie (in de vs) weggegooid geld noemt.
Maar dan zijn er toch nog tieners ( jij blijkbaar) die wel met geld om kunnen gaan. Dus je eigen generaliserende stelling dat 18jarigen niet met geld om kunnen gaan heb je bij deze ontkracht.
Is dat serieus jouw argumentquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:04 schreef Leonos het volgende:
[..]
Naar het buitenland gaan is totaal overrated, zeker omdat iedereen dat al doet.
Weggegooid geld dus.
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Is dat serieus jouw argument
Wat iedereen doet staat toch los van de individuele ervaring? Wat vind jij dan een goede, niet overrated investering?
Het gaat niet om de kennis die je in het buitenland opdoet, maar om de ervaring.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:35 schreef Leonos het volgende:
[..]
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.
Wees gerust, ik heb ook in Nederland een universitaire studie afgerond. Ik wist dat mijn ouders mijn collegegeld zouden betalen, en dat ik maandelijks een ouderbijdrage kreeg. Verder stufi en gewerkt, en schuldenvrij afgestudeerd.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:35 schreef Leonos het volgende:
[..]
Dicht bij huis studie, minder reiskosten, minder kosten aan huisvesting en zelfde resultaat.
Daarom schrijf ik het over naar mijn eigen rekening (wellicht op een deel na) vlak voor mijn dochter 18 wordtquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:36 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb ook een spaarrekening voor mijn zoon. Echter, die staat wel volledig op mijn naam.
Waarom?
Ik ben toen bij de bank geweest, en advies ingewonnen. Bij zo'n kindspaarrekening komt het dus altijd op zijn of haar 18e beschikbaar voor je kind. En jij hebt er dan niks meer over te zeggen.
Natuurlijk niet hetzelfde resultaat. Een jaar in een ander land wonen, studeren, leven, is een ervaring die echt niet te vergelijken is met dicht bij huis studeren.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:35 schreef Leonos het volgende:
[..]
dat antwoord ga je niet krijgen. 18 jarigen (behalve Leonos) kunnen niet met geld om gaan dus alles is fout.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 13:12 schreef miss_sly het volgende:
En nogmaals: wat zou volgens jou wel een goede investering zijn van een groot bedrag dat je op je 18e krijgt? Je zegt alleen telkens wat niet goed is, dat is een beetje gemakkelijk.
Nou daar kan ik me ook wel in vinden. Iets wat ikzelf niet kon doen maar zou het hem graag gunnen die ervaringquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:19 schreef bitterend het volgende:
Ik zou het super voor dr vinden als ze het geld zou gebruiken om een jaar in het buitenland te studeren of een lange reis te maken!![]()
en dan wordt er getwijfeld of 18 jarigen (en jonger) wel met geld kunnen omgaanquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:22 schreef _NIKKI_ het volgende:
Zelf heb ik geen spaargeld meegekregen van mijn ouders. Verder heb ik ook vanaf ongeveer mijn 15e bijna alle kleding zelf betaald en ook mijn studie, zorgverzekering, rijbewijs etc. heb ik zelf bekostigd. Juist door mijn eigen ervaring wil ik het voor mijn kinderen anders doen. Ik had namelijk graag wat spaargeld meegekregen voor bijvoorbeeld een rijbewijs of als leuke eerste investering in een huis. Helaas was het er niet en dat neem ik mijn ouders verder ook niet kwalijk hoor, zij hadden het zelf al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden omdat mijn moeder ziek was.
Ik vind dit echt een rotopmerking. Alsof geen bak geld kunnen sparen voor je kind direct betekent dat je niet met geld om kunt gaan.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:49 schreef Elleska het volgende:
[..]
en dan wordt er getwijfeld of 18 jarigen (en jonger) wel met geld kunnen omgaan
je begrijpt me verkeerd. ik heb het over 18jarigen, niet over de ouders van 18jarigen. hier in het topic wordt geroepen dat een 18jarige niet met geld om kan gaan.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:05 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ik vind dit echt een rotopmerking. Alsof geen bak geld kunnen sparen voor je kind direct betekent dat je niet met geld om kunt gaan.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dus mensen die roepen dat ALLE 18jarigen niet met geld op kunnen gaan... dat schiet bij mij ook verkeerd. het verschil nogal per kind.
verwende krengen kan ik ook niet uitstaan (vooral degene die alles betaald krijgen en daarnaast nog maximaal bijlenen voor luxe )
[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 14-10-2014 21:21:25 ]
Ja. Ik heb er ook altijd een hekel aan gehad om onnodig geld te lenen voor een studie.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:38 schreef _NIKKI_ het volgende:
TJ dat is eigenlijk best een goed idee van je moeder. Al wil je het waarschijnlijk liever zelf betalen omdat zij dan gewoon nog bij jullie is.![]()
KP ik was ben een beetje allergisch voor dat soort types. Vooral mensen die maximaal bij lenen met als reden: "ik moet wel luxe kunnen leven als student".En dan jaren later nog een studieschuld van hier tot Tokio hebben. Ik vond dat bij lenen altijd maar eng, terwijl hele volksstammen het wel deden. Ik denk dat veel van die "losbollen" achteraf wel beseffen dat die leefstijl misschien niet zo handig was.
Ik heb nooit geleend en altijd mijn hand op mijn knip gehad en daardoor nu het gevoel dat ik wel gestudeerd heb, maar nooit 'student' geweest ben. Nooit op kamers gegaan (vanuit pa en moe gelijk gaan samenwonen), zelden uitgegaan (en dan altijd de voorlaatste trein naar huis). Ik hoop toch dat mijn zoon wat meer lol gaat trappen als hij ooit gaat studeren...want ik zie nu (als docent) dat ik wel erg veel gemist heb.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:38 schreef _NIKKI_ het volgende:
TJ dat is eigenlijk best een goed idee van je moeder. Al wil je het waarschijnlijk liever zelf betalen omdat zij dan gewoon nog bij jullie is.![]()
KP ik was ben een beetje allergisch voor dat soort types. Vooral mensen die maximaal bij lenen met als reden: "ik moet wel luxe kunnen leven als student".En dan jaren later nog een studieschuld van hier tot Tokio hebben. Ik vond dat bij lenen altijd maar eng, terwijl hele volksstammen het wel deden. Ik denk dat veel van die "losbollen" achteraf wel beseffen dat die leefstijl misschien niet zo handig was.
Wat een enorme generalisatie. Mijn spaargeld kwam vrij op mijn 18e, toen 10.000 gulden. Ik heb het gewoon op mijn rekening laten staan, en in de afgelopen 15 jaar er nog een hoop meer bijgespaard. En ja, ik studeerde toen, maar met werken en studiefinanciering kon ik mezelf prima redden.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:30 schreef Leonos het volgende:
[..]
Kinderen van 18 zijn niet verstandig. Zonde van al die jaren sparen.
dat 'studentengevoel' ligt dan denk ik meer aan de woonlocatie dan de hoeveelheid (spaar)geld?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:51 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb nooit geleend en altijd mijn hand op mijn knip gehad en daardoor nu het gevoel dat ik wel gestudeerd heb, maar nooit 'student' geweest ben. Nooit op kamers gegaan (vanuit pa en moe gelijk gaan samenwonen), zelden uitgegaan (en dan altijd de voorlaatste trein naar huis). Ik hoop toch dat mijn zoon wat meer lol gaat trappen als hij ooit gaat studeren...want ik zie nu (als docent) dat ik wel erg veel gemist heb.
Ik kreeg op kamers wonen financieel niet rond en kon dus thuis niet weg. En samenwonen deed ik ook in een andere stad en dan is het inderdaad anders. Achteraf gezien had ik wellicht wat kunnen gaan lenen om meer uit mijn studietijd te halen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:20 schreef Elleska het volgende:
[..]
dat 'studentengevoel' ligt dan denk ik meer aan de woonlocatie dan de hoeveelheid (spaar)geld?
ondanks de hand op de knip en weinig uitgaan heb ik dat studentengevoel gelukkig wel. ik denk vooral doordat ik wel op kamers woonde.
medestudenten van verder weg bleven soms logeren maar ver van de stad af wonen is toch anders.
Ja, ergens moet je een evenwicht zien te vinden tussen 'je hand op de knip' en wild leven incl 40k studieschuld.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:23 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik kreeg op kamers wonen financieel niet rond en kon dus thuis niet weg. En samenwonen deed ik ook in een andere stad en dan is het inderdaad anders. Achteraf gezien had ik wellicht wat kunnen gaan lenen om meer uit mijn studietijd te halen.
de studie die ik graag wilde doen was op 3uur reistijd van mijn ouders. het was dus of op kamers, of een minder leuke studie dichtbij. ik heb het heel erg getroffen toen met mijn goedkope kamer anders was het financieel ook onmogelijk geweest.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:23 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik kreeg op kamers wonen financieel niet rond en kon dus thuis niet weg. En samenwonen deed ik ook in een andere stad en dan is het inderdaad anders. Achteraf gezien had ik wellicht wat kunnen gaan lenen om meer uit mijn studietijd te halen.
Precies!quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:25 schreef agter het volgende:
[..]
Ja, ergens moet je een evenwicht zien te vinden tussen 'je hand op de knip' en wild leven incl 40k studieschuld.
Ik heb ook geen spaargeld meegekregen van mijn ouders, vanwege dezelfde redenen. Ik ben er niks slechter van geworden. Ik ben op mijn 17e gaan werken, hoefde ik ook geen kostgeld te betalen, als ik zelf maar zou sparen. Op m'n 20e ben ik uit huis gegaan om te gaan samenwonen. Ik heb alles zelf betaald, rijbewijs, huis en toen ik later weer ging studeren, ook m'n studie. Prima. Mijn ouders stonden en staan altijd voor me klaar en als ik soms even niet uitkwam aan het einde van de maand, kon ik altijd wel even iets lenen, of mee eten of wat dan ook.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:05 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ik vind dit echt een rotopmerking. Alsof geen bak geld kunnen sparen voor je kind direct betekent dat je niet met geld om kunt gaan.
Mijn ouders hebben altijd heel hard gewerkt. Heel hard. Maar soms naait het leven in je kont. Ik noem een zilvervlootspaartoestand, een economische crisis en onvoorziene akkefietjes. Ze hebben mijn collegegeld betaald, maar verder heb ik toch mooi mijn eigen boontjes leren doppen en daar ben ik niet slecht van geworden. Als ze konden, hadden ze me tot in de afgrond verwend, maar dat zat er nu eenmaal niet in. En nog niet, maar ik vind hun liefde en de talloze kleinere cadeautjes veel waardevoller dan een rijbewijs, want die heb ik zelf bij elkaar gespaard (en gereden)
Voor onze dochter gaan we wel sparen. Net zoals mijn ouders voor mij (ons) gedaan hebben, maar ik betwijfel of het jaarlijks op 1000 euro neer zal komen. Voorlopig even niet, maar daar wordt ze heus niet slechter van en dat betekent ook niet dat we niet met geld om kunnen gaan. Net zoals jouw opmerking niet betekent dat je dom bent, maar een domme opmerking is het wel.
Dus. Iets met het zere been enzo. Niet omdat ik tekort gekomen ben, maar omdat ik veel te veel verwende krengen ken.
En ik heb niet het hele topic gelezen
Je hoeft ok niet het hele rijbewijs te betalen. Ik kan me voorstellen dat dat met 3kinderen niet te doen is. Ook onhandig dat je van te voren niet weet om welk bedrag het gaat.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:35 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Dat wij nu wel sparen voor onze dochters is niet omdat ik het niet eens ben met hoe ik opgevoed ben, maar meer als een extra zekerheidje. Rijbewijs betalen, ik weet nog niet of we dat voor ze zullen doen. We hebben er 3 en als ze net zo vlot er mee zijn als ik (4 of 5 keer examen gedaan) dan loopt dat aardig in de papieren. Je hoeft niet perse op je 18e al je rijbewijs te hebben, dat kan ook prima later...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |