quote:De sociale zekerheid is een publiek stelsel dat bedoeld is om inkomen en/of verzorging te garanderen of te beschermen voor personen of gezinnen, tijdelijk of blijvend, niet (langer) in staat worden geacht om zelf in (voldoende) inkomen en/of verzorging te voorzien. De sociale zekerheid beschermt ons tegen zaken als armoede (uitkering), hoge leeftijd (pensioen), handicaps (AWBZ), werkloosheid (WW) enzoverder.
Het probleem met dit hele stelsel is dat het veel te complex is geworden. Er zijn vele subsidies voor vele zaken, iets dat geresulteerd heeft in het feit dat dit stelsel tot een bureaucratische moloch is verworden. Per jaar kost de sociale zekerheid ons 169 miljard euro (CBS 2010), waarbij het CBS schrijft dat dit 'relatief veel' is.
Mijn mening is dat dit een stuk simpeler en beter kan. Mijn voorstel is om een onvoorwaardelijk basisinkomen in te voeren. Het onvoorwaardelijk basisinkomen definieer ik, in navolging van Philippe van Parijs, als "an income paid by a government, at a uniform level and at regular intervals, to each adult member of society. The grant is paid, and its level is fixed, irrespective of whether the person is rich or poor, lives alone or with others, is willing to work or not." (Van Parijs 2000) Het basisinkomen is dus een gegarandeerd inkomen voor elk staatsburger (dus niet permanente bewoners!). Omgerekend zouden onze huidige uitgaven voor sociale bescherming een basisinkomen kunnen bieden van ongeveer 880 euro per maand (uitgaand van 16 miljoen Nederlanders).
Een aantal grote voordelen aan dit systeem zijn de volgende:
• Stuk minder bureaucratie. Een hoop zaken als de studiefinanciering, collectieve zorgverzekering, pensioen etc. kunnen afgeschaft worden.
• De 'werkloosheid-val' (unemployment trap) wordt opgelost. In ons huidige systeem is het zo dat men geen motivatie heeft om te gaan werken als men een uitkering ontvangt. Grotendeels komt dit doordat als men gaat werken deze uitkering weer moet inleveren. Ergo: werken loont niet.
• De bestaanszekerheid van elk burger wordt gegarandeerd. Spreekt voor zich.
• Werken loont voor elk klein beetje. Door het onvoorwaardelijke karakter van het basisinkomen zal elk beetje werk lonen. Deze wordt immers er bovenop geteld.
• De mens wordt niet meer gereduceerd tot zijn werk. Mensen moeten ook de principiële keuze kunnen maken om te besluiten niet te werken. Als zij willen kiezen voor een uiterst sober bestaan zonder werk dan is dat mogelijk door het basisinkomen. Tevens worden werkgevers aangespoord om interessante banen te creëren voor hun werknemers.
Toch blijft het grootste argument één van filosofisch karakter. De sociale zekerheid is een stelsel dat op het snijvlak ligt tussen het typisch linkse (gelijkheid/eerlijkheid) en het typisch rechtse (vrijheid). In zijn autobiografie schrijft John Stuart Mill daarover het volgende:
"The social problem of the future we considered to be, how to unite the greatest individual liberty of action, with a common ownership in the raw material of the globe, and an equal participation of all in the benefits of combined labor." (Mill 1873)
Het grote probleem is dus volgens Mill hoe wij in de toekomst enerzijds de (persoonlijke) vrijheid en anderzijds de gelijkheid (in deelname) als eenheid weten te denken. Ik denk dat een basisinkomen deze eenheid kan vormen: het zorgt voor de gelijkheid van mensen voor de staat, maar ook voor een vorm van echte vrijheid (de mogelijkheid tot zelfverwerkelijking).
Referenties
• Centraal Bureau voor de Statistiek 2010, ‘Sociale bescherming kost 169 miljard euro’, Webmagazine, <http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)010/2010-3175-wm.htm >
• Mill, JS 1873, Autobiography, Londen, pp. 230-231, zie ook <http://www.fordham.edu/halsall/mod/1873jsmill.asp >
• Parijs, van P 2000, ‘A Basic Income for All’, Boston Review,<http://bostonreview.net/BR25.5/vanparijs.html >
Dus omdat 1 persoon alle olie op pompt, moet de rest van de wereld hoger lijden.quote:Op zondag 12 oktober 2014 18:11 schreef raptorix het volgende:
Omdat het recht voor de 1 altijd ten koste van dwang voor een ander
Ah, dus toch dwang, nee prima, dan hebben we de voorstanders van het basisinkomen duidelijk op de kaart, communisme 2.0quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus omdat 1 persoon alle olie op pompt, moet de rest van de wereld hoger lijden.
Ik kan me voorstellen dat die hongerlijders geen boodschap hebben aan aan jouw dwang-theorie en de oliebaron gewoon vierendelen.
quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah, dus toch dwang, nee prima, dan hebben we de voorstanders van het basisinkomen duidelijk op de kaart, communisme 2.0
Doet me beetje denken aan Mugabe, trapt de blanke boeren het land uit, het resultaat is bekend.
quote:Op zondag 12 oktober 2014 16:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het probleem van inkomensongelijkheid is dat het slecht is voor de economie. Maar aangezien grootverdieners over het algemeen domme kortetermijndenkers zijn laten ze de wereldeconomie liever kapot gaan dan dat ze ook maar 1 cent kwijt zijn aan iets "communistisch".
Mensen met veel geld bezitten dood geld. Er wordt grotendeels helemaal niks mee gedaan. Een naheffing van bv 10% op dood geld zou helemaal geen slecht idee zijn. Dan is de staatschuld bijna afbetaald en daar zal iedereen profijt van hebben.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:28 schreef raptorix het volgende:
De pleitbezorgers van Communisme zijn dan over het algemeen mensen met weinig talent en uit frustratie opportunisme roepen dat de wereld "gelijk" moet, dit terwijl mensen met veel geld over algemeen geld slechts als middel zien, en het graag weggeven aan een goed doel, wat ze wel dwars zit is als ze gedwongen worden het geld af te staan aan machtswellustigen.
Behalve diegenen die gewoon braaf zuinig zijn geweest met hun verdiende centen. Die mogen bijpluggen voor de potverteerders.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:52 schreef editoor het volgende:
[..]
Mensen met veel geld bezitten dood geld. Er wordt grotendeels helemaal niks mee gedaan. Een naheffing van bv 10% op dood geld zou helemaal geen slecht idee zijn. Dan is de staatschuld bijna afbetaald en daar zal iedereen profijt van hebben.
Dat komt natuurlijk vooral omdat zorg en wonen veel te duur zijn. Daarnaast moet je de HRA er natuurlijk ook in betrekken, die verschilt niet wezenlijk van de huurtoeslag. En zijn huur en zorgtoeslag nu meegenomen als 'sociale bescherming'? En de WW? Ik vind het namelijk nogal onwaarschijnlijk dat het duurder is om een lager bedrag dan de bijstand uit te keren, terwijl alle andere behoeftige Nederlanders zoals WW-ers méér krijgen dan dat bedrag.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:47 schreef editoor het volgende:
"Omgerekend zouden onze huidige uitgaven voor sociale bescherming een basisinkomen kunnen bieden van ongeveer 880 euro per maand (uitgaand van 16 miljoen Nederlanders)."
Hoe wou je daarvan rondkomen? Zonder huursubsidie en zorgtoeslag? Dat gaat nooit lukken.
Over dat geld is al dik belasting betaald, daarnaast ook nog elk jaar dat je het op de bank zet, en nogmaals als je nalaat via een erfenis, waar het vervolgens weer belast word.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:52 schreef editoor het volgende:
[..]
Mensen met veel geld bezitten dood geld. Er wordt grotendeels helemaal niks mee gedaan. Een naheffing van bv 10% op dood geld zou helemaal geen slecht idee zijn. Dan is de staatschuld bijna afbetaald en daar zal iedereen profijt van hebben.
Het staat je vrij om ook te werken natuurlijk.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:47 schreef editoor het volgende:
"Omgerekend zouden onze huidige uitgaven voor sociale bescherming een basisinkomen kunnen bieden van ongeveer 880 euro per maand (uitgaand van 16 miljoen Nederlanders)."
Hoe wou je daarvan rondkomen? Zonder huursubsidie en zorgtoeslag? Dat gaat nooit lukken.
En mensen die niet kunnen werken moeten op straat leven?quote:Op zondag 12 oktober 2014 21:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het staat je vrij om ook te werken natuurlijk.
Het idee is dat meer mensen zullen werken omdat een deel van de werkenden minder uren zullen werken.quote:Op zondag 12 oktober 2014 21:39 schreef editoor het volgende:
[..]
En mensen die niet kunnen werken moeten op straat leven?
En wat hebben die mensen er aan, die niet kunnen werken?quote:Op zondag 12 oktober 2014 21:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het idee is dat meer mensen zullen werken omdat een deel van de werkenden minder uren zullen werken.
Niks. Die krijgen 800 euro. Prima bedrag als je inwoont bij familie.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:07 schreef editoor het volgende:
[..]
En wat hebben die mensen er aan, die niet kunnen werken?
Een vrouw en 3 kinderen plaats je heel makkelijk even bij iemand anders in huis. En iemand van 60, waar moet die wonen? Bij hun dochter of zoon, als ze die al hebben?quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Niks. Die krijgen 800 euro. Prima bedrag als je inwoont bij familie.
Bij familie, vrienden, etc. Iedereen 2000 per maand geven is simpelweg niet haalbaar.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:17 schreef editoor het volgende:
[..]
Een vrouw en 3 kinderen plaats je heel makkelijk even bij iemand anders in huis. En iemand van 60, waar moet die wonen? Bij hun dochter of zoon, als ze die al hebben?
Het is duidelijk dat je er totaal niet bij hebt nagedacht. Het is gewoon een heel slecht plan.
Dat zij bij andere mensen moet intrekken zie jij wel gebeuren? Volgens mij onderschat je dan de gemiddelde Nederlander. Die zal daar echt niet zomaar mee akkoord gaan. Dat zij dan onder een brug moeten gaan wonen, vind je blijkbaar geen enkel probleem.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij familie, vrienden, etc. Iedereen 2000 per maand geven is simpelweg niet haalbaar.
Ik geef alleen maar aan wat ze in zo'n geval zouden kunnen doen.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:23 schreef editoor het volgende:
[..]
Dat zij bij andere mensen moet intrekken zie jij wel gebeuren? Volgens mij onderschat je dan de gemiddelde Nederlander. Die zal daar echt niet zomaar mee akkoord gaan.
In theorie is het leuk en aardig maar in de praktijk zal niet gaan werken. Het zal mij niks verbazen als jij nog bij je ouders woont. Dat verklaart dan, hoe je hierover hebt nagedacht.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar aan wat ze in zo'n geval zouden kunnen doen.
Het zou ook beter zijn als mensen sneller een beroep doen op familie i.p.v. op belastingcenten.
Ik woon niet bij mijn ouders. Nu valt je punt in het water?quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:27 schreef editoor het volgende:
[..]
In theorie is het leuk en aardig maar in de praktijk zal niet gaan werken. Het zal mij niks verbazen als jij nog bij je ouders woont. Dat verklaart dan, hoe je hierover hebt nagedacht.
Dat maakt het juist nog erger.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik woon niet bij mijn ouders. Nu valt je punt in het water?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |