klopt inderdaad geen bal vanquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:10 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Die link klopt niets van, heb je gezien wat hij bij 18.00 uur voor schaduw aangeeft met de gegevens die ik gaf en tijdzone -5, schaduw 1107.34
Ja, de meeste mensen zouden na de top inderdaad zijn teruggekeerd, een tocht van 1.5 a 2 uur,quote:Op donderdag 9 oktober 2014 17:22 schreef Perico het volgende:
Dat gaat dan wel uit van de gedachte dat je een dag ten volle moet benutten. Het was toen 13:00 uur, met afdaling erbij en de tocht terug naar huis, is het toch al gauw 16:30 of 17:00 eer je terug bent in het hostel... Moet je dan echt tot de schemering actief zijn, rond 18:00 en in het donker pas weer door Boquete reizen? De dag was toen ook al mooi besteed, met de terugtocht nog voor de boeg.
Ze zullen ook zeker niet bewust het bos ingegaan zijn, maar wanneer het donker wordt/is,quote:Ik vind het juist uiterst merkwaardig dat iedereen die het scenario aanhangt: de noodoproep is gedaan toen het besef ontstond dat ze niet voor de duisternis uit het tropisch bos zouden geraken.. dat iedereen hen dan het bos in laat duiken om de nacht door te brengen.
In een paddock of op het pad, met zijn diepe geulen, is veiliger en minder stressvol. Maar nee, laat hen dan maar het duistere bos in trekken... omdat ze dachten dat Boquete dichtbij was? Ik begrijp die redenatie niet.
Takken en stenen kunnen ook op het pad liggen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 17:30 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Niet dat ik mezelf een grote tegenstander van het verdwaalscenario noem; hier mijn antwoord:
Als je in het donker door blijft lopen op iets wat je niet goed meer ziet en daardoor van dat pad afloopt, loop je je vast in de begroeiing, struikel je over een tak,steen.
Aangezien ze al 3 x een noodnummer hadden gebeld en toen door hadden dat ze geen bereikquote:Op donderdag 9 oktober 2014 17:21 schreef jackie12 het volgende:
1- Als ze om 16.39 uur in paniek waren omdat ze wisten dat ze verkeerd liepen en niet voor het donker terug zouden zijn dan konden ze nog wel 2 uur doorlopen/terug lopen totdat het donker was.
Echter op die plek waar ze om 18.40 waren (zon ging onder) hebben ze niet geprobeerd om 112 te bellen.
Die rivier vonden ze wellicht pas na 7 dagen (zie nachtfoto's). We weten niet of ze de rivier zijnquote:2- als ze in het donker wel van het pad zijn geraakt dan zijn ze de volgende dag niet terug gekeerd maar de rivier overgestoken. En als ze de rivier waren overgestoken dan zaten ze dus wel weer op het pad.
Ja, maar dan zouden hun telefoons dus weer contact gemaakt moeten hebben makenquote:Ik denk nogmaals dat ze zijn teruggekeerd na de 1e quebrada.
Zou ook het meest logisch zijn qua tijd en de niet gemaakte foto's daarna
Dit is precies wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 03:32 schreef JustinCase het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucia_de_Berk
nou, 16:00 lijkt mij qua schaduwlengte ook logischer, misschien kunnen we op blogs foto's opzoeken van andere toeristen daar in dat gebied, met een tijd er bij...quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:19 schreef ToniB het volgende:
Ben gisteren in slaap gevallen dus vandaar dat het stil bleef aan deze kant.
Als ik kijk naar de schaduw van de steen die in het water ligt, op de voorgrond, heeft die steen een lange schaduw. De schaduw van K is niet goed/ volledig te zien.
Ben nog niet overtuigd dat ze dus om 13.00 uur op de top waren en 13.58 1e Q. Denk nog steeds dat het later was ongeveer 15.00 uur top en 16.00 uur 1e Q.
Ik heb jarenlang in het Caribisch gebied gewoond en weet dat de zon urenlang hoog staat en de schaduwen dan erg kort zijn.
Ad 1. Ach, het woord "hike" maakt het wat interessanter dan het is. Gewoon een wandeling, in een wat ruiger gebied. Maar ook niet al te ruig. Ze zullen wel meer gewandeld hebben. En zoals we weten: vele wandelaars hebben dat traject gelopen zonder gids. Zo bijzonder is dat dus niet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 03:15 schreef jackie12 het volgende:
1- Voor de allereerste hike in je leven geen gids nemen
2- Het niet vertellen tegen je ouders/vriendje dat je gaat hiken terwijl je verder wel alles deelt
3- Niemand die in 3 uur tijd van het hostel tot de mirador zeker weet hen gezien te hebben
4- Wel dagenlang noodoproepen doen maar niet 1 keer naar huis proberen te bellen
5- Geen 1 sms proberen te versturen in de hoop dat als je ergens wel bereik hebt hij m toch verzend
6- Geen bericht achterlaten voor de achterblijvers terwijl je wel een dagboek bijhoudt
7- Wel 90 foto's maken snachts maar nooit 1 overdag
9- De pincode niet geven aan je vriendin maar wel zelf in staat bent dat goed te doen 4 dagen lang
10- Een dichtgeknoopt spijkerbroekje
11- Aan iets doodgaan al na 4 dagen van 1 van de meiden maar wel heel veel km hebben kunnen lopen en rivieren hebben kunnen oversteken
12- Niet gevonden zijn terwijl Sinaporc en de gidsen in precies het gebied zochten waar de resten uiteindelijk gevonden zijn
13- Van het pad zijn geraakt maar wel bij de rivier komen en bij de juiste kabelbruggen
14- Zelf de bewoonde wereld niet hebben kunnen vinden in 11 dagen
15- Een rugzak waarvan de inhoud, na meegesleurd te zijn door een rivier ,helemaal intact is
Zo jammer dan, dat ze in die 6 dagen niet gevonden zijn en ook de (veel later gevonden) 'resten' niet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 13:26 schreef danyoromijn het volgende:
[quote]Die rivier vonden ze wellicht pas na 7 dagen (zie nachtfoto's). We weten niet of ze de rivier zijn
overgestoken of dat ze überhaupt ooit bij de kabelbrug geweest zijn (al lijken er kabels zichtbaar
op een van de nachtfoto's, we weten het niet 100% zeker) en dus ook niet of ze ooit het pad
hebben teruggevonden.
Misschien op het moment van vertrek al wel uitgezet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 13:26 schreef danyoromijn het volgende:
Ja, maar dan zouden hun telefoons dus weer contact gemaakt moeten hebben maken
met het netwerk (15 minuten na de laatste foto) en dat is niet meer gebeurd.
En het lijkt me sterk dat ze precies na de 1e quebrada hun telefoons uit hebben gezet.
De andere nachten was dat niet nodig?quote:Die 90 zogenaamde nachtfoto's waren geen doelbewuste foto's, maar slechts het product van hun poging de flits van de camera te benutten om wat te kunnen zien 's nachts
de O H loopt naar C R , vandaar...quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 13:55 schreef Lutalo het volgende:
Wat zouden de argumenten van Panamese kant geweest zijn om te denken aan een evt misdrijf en ook richting Costa Rica te gaan zoeken? Was dat puur het feit dat er niets was gevonden?
Telefoonabonnement niet geschikt om naar huis te bellen, broekje gebruiken om de kabels over te steken(maar daarna lekker uit laten) pincode niet afgeven omdat je die perse geheim wilt houden,dagboek? gewoon een berichtje schrijven in je telefoon, het pad kwijt raken maar wel weer terug vinden en tot slot komt er ook nog eens een giftige slang om de hoek kijken?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 13:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ad 1. Ach, het woord "hike" maakt het wat interessanter dan het is. Gewoon een wandeling, in een wat ruiger gebied. Maar ook niet al te ruig. Ze zullen wel meer gewandeld hebben. En zoals we weten: vele wandelaars hebben dat traject gelopen zonder gids. Zo bijzonder is dat dus niet.
Ad 2. Of ze alles vertelden aan hun vriendjes weten we niet. Misschien hadden ze nog wel meer privé dingetjes. En zo'n wandeling is nu ook weer niet zo boeiend. Misschien wisten ze vooraf ook niet wat ze precies gingen doen.
Ad 3. Mensen daar hebben wel wat beters te doen dan de hele dag koekeloeren naar twee bakvissen die daar aan het struinen zijn. Er waren daar allerlei toeristen.
Ad 4. Misschien was hun telefoonabonnement daarvoor niet geschikt. Anderzijds - het heeft ook weinig nut om vanuit Panama te bellen naar Nederland als je geen bereik hebt.
Ad 5. Dat was inderdaad dom. Maar mensen doen nu eenmaal domme dingen. Elke dag. Ik ook.
Ad 6. Tja, zo'n dagboek is natuurlijk voor de "leuke" dingen. En dit was allemaal niet zo leuk. Ze waren druk bezig om te overleven. Dan ga je geen dagboekje schrijven.
Ad 7. Ze hebben na hun noodtoestand überhaupt geen foto's meer gemaakt. Logisch, ze hadden wel wat anders aan hun hoofd. Die 90 zogenaamde nachtfoto's waren geen doelbewuste foto's, maar slechts het product van hun poging de flits van de camera te benutten om wat te kunnen zien 's nachts. Daarbij is per ongeluk de foto van een rots met een tak gemaakt, waarover hier maandenlang is geouwehoerd.
Ad 8. Daar ben ik het dan wel mee eens.
Ad 9. Mijn pincode weet ook niemand, zelfs mijn eigen man niet.
Ad 10. Ja, zo'n dichtgeknoopt spijkerbroekje is verrekte handig om je handen te beschermen als je een kabelbrug moet oversteken.
Ad 11. Ja, een gifttige slang en het is gauw gebeurd met je.
Ad 12. Toch niet zo goed gezocht blijkbaar. Er viel ook niet veel mee te verdienen voor hun.
Ad 13. Dat kan. Eerst compleet de weg kwijtraken en die dagen later bij toeval weer terugvinden.
Ad 14. Nee, maar het is een nogal groot en uitgestrekt gebied daar. Ze waren aan het eind nog wel ver gekomen trouwens. Maar net niet ver genoeg, helaas.
Ad 15. We weten niet hoe die rugzak daar precies terecht is gekomen en in hoeverre de inhoud wel of niet geschonden was. We hebben alleen wat vage foto's en wat vage verklaringen.
Samenvattend: er is geen mysterie.
De eenheid maakt niet uit. Dat mag van alles zijn want het heeft geen invloed op het antwoord.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:00 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Is dit schema in meter, feet, inch? En waar komt het vandaan?
De lengte van een schaduw kan zeer lang zijn als de zon laag staat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:10 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Die link klopt niets van, heb je gezien wat hij bij 18.00 uur voor schaduw aangeeft met de gegevens die ik gaf en tijdzone -5, schaduw 1107.34
Of ze volgden de online gevonden praktische routebeschrijving die bij mij de eerste hit is was met de zoektermen Boquete Pianista Route en die speciaal gemaakt was voor wandelaars zonder gids. Deze pagina lijkt nu sinds een paar dagen offline gehaald maar jullie weten vast nog wel dat er stond dat de trail op de mirador rechtdoor naar beneden verder gaat. http://www.boquetegardeninn.com/archives/1797quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 13:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ad 1. Ach, het woord "hike" maakt het wat interessanter dan het is. Gewoon een wandeling, in een wat ruiger gebied. Maar ook niet al te ruig. Ze zullen wel meer gewandeld hebben. En zoals we weten: vele wandelaars hebben dat traject gelopen zonder gids. Zo bijzonder is dat dus niet.
Tenzij je doodziek bent of crepeert van de pijn. Beide heel goed mogelijk. En als je aan het overleven bent is contact zoeken met buitenwereld prio 1, dus batterij gebruiken om een dagboek bij te houden lijkt me minder essentieel. Dat dit achteraf gezien het onderzoek naar hun dood heel erg had kunnen helpen hadden ze niet kunnen weten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 14:44 schreef Marrije het volgende:
Ad 6, iedereen houdt misschien op een andere manier een dagboek bij, maar wat mij betreft is dat echt niet alleen voor de leuke dingen, ik zou eigenlijk zeggen: bij uitstek geschikt voor ook de minder leuke dingen. Zeker als je verder weinig om je heen hebt kan het een houvast bieden, of een uitlaatklep. En ik geloof best dat ze druk waren met overleven, maar ze zullen (uitgaande van verdwaling) ook echt wel momenten hebben gehad dat ze even moesten uitrusten en zaten te niksen. Energie opdoen. Telefoon checken. Prima moment om even een paar regels zieleroerselen te tikken.
Dat vind ik zo'n raar argument, die batterij sparen, alsof het zoveel kost om wat regels te tikken. Dat is iets anders als een dagboek bijhouden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:35 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Tenzij je doodziek bent of crepeert van de pijn. Beide heel goed mogelijk. En als je aan het overleven bent is contact zoeken met buitenwereld prio 1, dus batterij gebruiken om een dagboek bij te houden lijkt me minder essentieel. Dat dit achteraf gezien het onderzoek naar hun dood heel erg had kunnen helpen hadden ze niet kunnen weten.
Maar hoe dan ook, het ontbreken van een dagboek betekent zeker niet dat ze er niet tot in staat waren er een bij te houden.
Het is opvallend. Maar het sluit niets uit.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:49 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat vind ik zo'n raar argument, die batterij sparen, alsof het zoveel kost om wat regels te tikken. Dat is iets anders als een dagboek bijhouden.
Dus ik zou eerder zeggen, het ontbreken van een paar regels voor geliefden cq het thuisfront is toch wel opmerkelijk te noemen.
Denk dat een touchscreen na een paar dagen vocht wel eens niet meer zou kunnen werken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:49 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat vind ik zo'n raar argument, die batterij sparen, alsof het zoveel kost om wat regels te tikken. Dat is iets anders als een dagboek bijhouden.
Dus ik zou eerder zeggen, het ontbreken van een paar regels voor geliefden cq het thuisfront is toch wel opmerkelijk te noemen.
oh maar dat zei ik ook niet, ik reageerde op wat argumenten waarom ze het niet gedaan zouden hebben.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:59 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Het is opvallend. Maar het sluit niets uit.
Ok.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:01 schreef Marrije het volgende:
[..]
oh maar dat zei ik ook niet, ik reageerde op wat argumenten waarom ze het niet gedaan zouden hebben.
zou heel goed kunnen, maar zolang de goede code intikken nog kon, hadden ze wat dat betreft ook nog wel twee regels kunnen tikken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:59 schreef agter het volgende:
[..]
Denk dat een touchscreen na een paar dagen vocht wel eens niet meer zou kunnen werken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |