abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 oktober 2014 @ 21:23:29 #201
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_145376882
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 21:20 schreef ToniB het volgende:
[..]
ik denk dat die daar pas weken later zijn verspreid door 1 of meerdere mensen.
Dat roept heel veel vragen op. Bij mij dan althans.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_145376984
Ik denk dat de tijd van de camera gewoon niet juist ingesteld was. Dat zal het NFI gezien hebben, maar dat niet verdacht gevonden hebben. De Tijdlijn nav de foto tijden van de camera is na het onderzoek door het NFI door de ouders samengesteld. Het NFI heeft zich volgens mij verder niet met een tijdlijn bezig gehouden aangezien er geen aanwijzingen voor een misdaad gevonden zijn.
Het enige ijkpunt zou zijn de data van de iphone foto op de mirador maar helaas is die data niet beschikbaar voor ons. Daarom vind ik de nieuwe tijdlijn te wankel om daarmee alle getuigenverklaringen in de prullebak te gooien.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 21:29:23 #203
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_145377152
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 21:25 schreef Grijzemassa het volgende:
Ik denk dat de tijd van de camera gewoon niet juist ingesteld was. Dat zal het NFI gezien hebben, maar dat niet verdacht gevonden hebben. De Tijdlijn nav de foto tijden van de camera is na het onderzoek door het NFI door de ouders samengesteld. Het NFI heeft zich volgens mij verder niet met een tijdlijn bezig gehouden aangezien er geen aanwijzingen voor een misdaad gevonden zijn.
Het enige ijkpunt zou zijn de data van de iphone foto op de mirador maar helaas is die data niet beschikbaar voor ons. Daarom vind ik de nieuwe tijdlijn te wankel om daarmee alle getuigenverklaringen in de prullebak te gooien.
Volgens mij stond de tijd van de camera wel goed, zij het nog op NL wintertijd (wat het was toen ze uit NL vertrokken). Jaartal was wel foutief.
pi_145377305
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 21:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Volgens mij stond de tijd van de camera wel goed, zij het nog op NL wintertijd (wat het was toen ze uit NL vertrokken). Jaartal was wel foutief.
Snap ik dat jij dat denkt, maar ik denk er anders over. Bij mijn eigen digitale camera waarvan ik de tijd ook nooit ingesteld heb, klopt het jaartal nog wel maar de tijd en datum niet meer. Ik heb hem nu ongeveer 6 jaar, datum scheelt 2 dagen en de tijd is 6 uur van slag.
pi_145377391
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 21:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

het jaartal was OOK foutief zomertijd/wintertijd OOK tijd datum nooit ingesteld.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 21:37:32 #206
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_145377481
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 21:35 schreef ToniB het volgende:
[..]
het jaartal was OOK foutief zomertijd/wintertijd OOK foutief.
Nope. Tijd klopte wel, maar is gewoon niet aangepast Panamese tijd na aankomst. En niet gecorrigeerd nadat het in NL zomertijd was geworden, wat ook ná aankomst in Panama was (Panama kent overigens geen zomertijd).
pi_145377838
@Whiskers2009

Hoe weet jij dat de tijd klopte, heb je daar een bron van? Bij de persconferentie werd n.l. gezegd dat, als de klok van de camera goed ingesteld was, de foto's om die tijd gemaakt zijn. Voor zover ik weet is er nooit gezegd dat daar onderzoek naar gedaan is. Zoiets zou bij een verdenking van een misdaad wel gedaan zijn maar die verdenking was er niet. Het was voor het NFI dan ook niet relevant of ze om 13.00 uur of om bv 15.00 uur op de top waren..
pi_145378162
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 21:49 schreef Grijzemassa het volgende:
@Whiskers2009

Hoe weet jij dat de tijd klopte, heb je daar een bron van? Bij de persconferentie werd n.l. gezegd dat, als de klok van de camera goed ingesteld was, de foto's om die tijd gemaakt zijn. Voor zover ik weet is er nooit gezegd dat daar onderzoek naar gedaan is. Zoiets zou bij een verdenking van een misdaad wel gedaan zijn maar die verdenking was er niet. Het was voor het NFI dan ook niet relevant of ze om 13.00 uur of om bv 15.00 uur op de top waren..
dat zeiden ze inderdaad letterlijk ALS
pi_145378869
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 17:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ja, ik ging ervan uit dat de batterijen van de camera nog niet helemaal leeg waren, zodat de klok nog gewoon liep. Maar waarschijnlijk waren die batterijen wel leeg door het maken van de 90 foto's met flits. Dat zou betekenen dat de klok van de camera is gestopt.
Goh, wat een kutcamera. Nou ja, zal wel. Anders had iemand het wel tegengsproken.
pi_145378956
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 18:45 schreef ToniB het volgende:
een gedachte, 13.00 verlaten taalschool- nemen taxi. 13.20 pianista restaurant. Gids ziet meisjes vroeg in de middag (13.20 is voor mij vroeg in de middag) 13.25 verkeerde trail begonnen. Na half uur terug. 13.45 zitten aan kant en worden opgepikt door (afspraak van 14.00 uur) auto die
hun zo dicht mogelijk bij de berg brengt in 15/20 minuten? In video AFK zie ik dat een half uur nadat de ouders zijn begonnen aan de hike nog een pad liggen dat met auto te bereiken is maar weet niet hoever dat pad gaat..... laatste hutje bereikbaar? scheelt toch een uurtje lopen) Uurtje klimmen is 15.00 op top. Uur later 1e Q 16.00 uur. Omkeren en teruglopen. 16.30 stront aan de knikker, zijn nog aan de Bocas kant. Worden verder gevoerd, lukt om nog een keer te bellen, telefoons met pincodes afgenomen/ ontfutselt en uitgezet. Tussen 18.00/18.30 terug bij punt waar auto kan komen dus aan Boquete zijde. Getuigen zien rode auto het pad afkomen, dus niet die asfaltweg die langs dat Restaurant loopt.
Dit dus. Klopt volgens mij precies in de tijdlijn, ik zit momenteel ook op deze gedachtengang.
pi_145379067
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 18:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Staat mij ook bij dat die rode truck allang doorgestreept was. :Y
de rode truck was iemand die die zag staan in maart, langs de kant van de weg, had niets met de zaak te maken, was een filmpje van op YouTube.

Diverse bewoners zagen een rode AUTO het Pianista pad afkomen later op de middag, dus niet een truck.
pi_145379316
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 18:03 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
De stand van de zon is daar tussen 13.00 en 16.00 uur bijna gelijk. Na 16.00 uur gaat de zon pas snel zakken. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik de foto bij het bergbeekje meer op een foto in de namiddag vind lijken, gezien de lengte van de schaduwen.
Zoiets kun je uitzoeken met de app. oogle Sky Maps, het freeware astronomie PC programma Stellarium en tal van tabellen. Als er 1 object van top tot teen op de foto staat, en de schaduw ook, kom je een aardig eind. Liefst een schaduw op de foto horizontaal is. Ik zie vast dingen over het hoofd, waardoor het toch wat ingewikkelder is. O ja, dit dus bijv: de zelfde verhouding hoogte/schaduwlengte komt 's ochtends ook een keer voor.
pi_145379466
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 21:35 schreef ToniB het volgende:

[..]

het jaartal was OOK foutief zomertijd/wintertijd OOK tijd datum nooit ingesteld.
ja, die camera komt af fabriek uit Japan met een UTC ofwel GMT tijd erop. Laatst heel stuk over gepost hier.

Als de meiden daar niets mee gedaan hebben, moet je de toenmalige GMT hanteren, en dus rekening houden met het tijdsverschil met Engeland (GMT tijd immers), gecorrigeerd voor wintertijd ingaand op 1 april.

Het is hier nu 22:40 pm , en de GMT tijd nu is 20:40pm, dat scheelt 2 uur
De gewone tijd in Panama kun je uitrekenen, en is momenteel 15:43pm, maar is dus 13:43pm GMT.

Andersom geredeneerd, 13:43pm GMT tijd camera was in werkelijkheid al 15:43pm

Dat houdt in dat waar wij allemaal over lokale Panamese tijd lopen na te denken, de camera een GMT tijd aangeeft. Het is even ingewikkeld, maar de camera liep 2 uur achter op de werkelijke Panamese tijd!

bron: www.worldtimeserver.com/current_time_in_UTC.aspx

[ Bericht 6% gewijzigd door Poekje01 op 09-10-2014 22:56:01 ]
pi_145379816
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 19:43 schreef ToniB het volgende:
Er kloppen dingen niet.....Ik zie nog steeds een man met een baseball cap en rugzak op 1 van de donkere foto's en misschien zelfs wel een 2e persoon op de rug gezien. Aan heel veel mensen in mijn omgeving heb ik gevraagd wat zij zien zonder info te geven. 8 van de 10 zien duidelijk de man met pet. Vandaar dat ik nog steeds uitga van een misdrijf.
Bij het de "face on Mars" foto kom ik op 99 van de 100, die een gezicht zien. De honderdste is mijn dokter, die ziet zijn receptenblokje, en begint te schrijven.
pi_145379887
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 22:52 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Bij het de "face on Mars" foto kom ik op 99 van de 100, die een gezicht zien. De honderdste is mijn dokter, die ziet zijn receptenblokje, en begint te schrijven.
Doctor: oh no, justincase he's right and starts hitting the news, let's give this guy somethin ...next....😄
pi_145380026
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 22:27 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Zoiets kun je uitzoeken met de app. oogle Sky Maps, het freeware astronomie PC programma Stellarium en tal van tabellen. Als er 1 object van top tot teen op de foto staat, en de schaduw ook, kom je een aardig eind. Liefst een schaduw op de foto horizontaal is. Ik zie vast dingen over het hoofd, waardoor het toch wat ingewikkelder is. O ja, dit dus bijv: de zelfde verhouding hoogte/schaduwlengte komt 's ochtends ook een keer voor.
Ja die tool stond hier eerst ook in de OP maar het punt is dat een paar uur in de middag het schaduwpatroon bijna gelijk is. Het is dan moeilijk te bepalen of het 13.00, 14.00 of 15.00 uur is.
pi_145380633
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 22:59 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ja die tool stond hier eerst ook in de OP maar het punt is dat een paar uur in de middag het schaduwpatroon bijna gelijk is. Het is dan moeilijk te bepalen of het 13.00, 14.00 of 15.00 uur is.
OK, maar na 16 u. zakt de zon daar veel sneller dan hier. Ik dacht dat het om zo'n verschil ging. Maar een goede zonnewijzer wordt het niet. Voor objecten ver uit het midden speelt de vertekening mee. Bij en object dicht bij de zijkant, mooi midden tussen onder en bovenkant, kan de schaduw een stuk langer zijn dan in het echt. Om dat te corrigeren moet je de zoomstand weten (brandpuntsafstand) en de gegevens over die zoomlens. Zijn het trouwens schaduwen op een vlakke grond? (vroeg hij bemoedigend)

Ik meen trouwens dat er een foto ge-MMS't was, vanaf die plek. In elk geval binnen bereik van een zendmast. Dus als het uren verschilt met de camera-tijd, zal dat vast wel bekend zijn. Bij de familie dan. Maar die heeft denk ik weinig trek om zoiets aan de grote klok te hangen.

[ Bericht 0% gewijzigd door JustinCase op 09-10-2014 23:29:54 ]
pi_145381056
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 23:23 schreef JustinCase het volgende:
[..]
OK, maar na 16 u. zakt de zon daar veel sneller dan hier. Ik dacht dat het om zo'n verschil ging. Maar een goede zonnewijzer wordt het niet. Voor objecten ver uit het midden speelt de vertekening mee. Bij en object dicht bij de zijkant, mooi midden tussen onder en bovenkant, kan de schaduw een stuk langer zijn dan in het echt. Om dat te corrigeren moet je de zoomstand weten (brandpuntsafstand) en de gegevens over die zoomlens. Zijn het trouwens schaduwen op een vlakke grond? (vroeg hij bemoedigend)
Ik meen trouwens dat er een foto ge-MMS't was, vanaf die plek. In elk geval binnen bereik van een zendmast. Dus als het uren verschilt met de camera-tijd, zal dat vast wel bekend zijn. Bij de familie dan. Maar die heeft denk ik weinig trek om zoiets aan de grote klok wil hangen.
Dat er een foto ge-MMS't was lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Het nl. tot de vondst van de rugzak en dus de camera onduidelijk geweest voor iedereen of ze het Pianista pad gelopen hadden. Vlak voor de vondst, 2 dagen ervoor was er net groot aangekondigd dat het onderzoek zich naar Costa Rica zou uitbreiden omdat men nu uitging van een kidnapping. Als er een foto vanaf de mirador naar huis of vriend gestuurd was, dan was dat meegenomen in de zoekactie en aan de gidsen laten zien als de laatst bekende locatie. Het is onmogelijk dat de gidsen de plek niet zouden herkennen.,
  donderdag 9 oktober 2014 @ 23:47:02 #219
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145381609
quote:
@Whiskers2009
Zou de camera niet nog veel meer foto's bevat hebben, ook van vóór 1 april? Vermoedelijk wel. Dan mag je toch ook veronderstellen dat al die foto's grondig zijn onderzocht en bijvoorbeeld vergeleken met de foto's die met de telefoons zijn gemaakt. En wellicht ook met foto's die door andere toeristen zijn gemaakt. Helemaal mooi zou zijn als ze toevallig een foto van een klok (bijvoorbeeld een kerkklok) gemaakt hadden.

Enfin, alles bij elkaar moet er toch voldoende informatie zijn geweest om de klokinstelling van de camera met enige nauwkeurigheid vast te stellen? We hebben het wel over het NFI, niet over een stel krullenjongens.
pi_145381701
De tijden van de fotocamera kunnen eenvoudig worden gecrosscheckt met de iPhone van Kris. Dit zou de pasfotograaf op de hoek kunnen doen bij wijze van spreken, dus ga er maar van uit dat het NFI hier wel aan gedacht heeft. Het construeren van een tijdlijn is namelijk prioriteit nummer 1 van ieder onderzoek als deze. Kortom, de correctheid van de tijdlijn is zeer aannemelijk.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 23:50:05 #221
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145381734
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 23:49 schreef Geruisloos het volgende:
De tijden van de fotocamera kunnen eenvoudig worden gecrosscheckt met de iPhone van Kris. Dit zou de pasfotograaf op de hoek kunnen doen bij wijze van spreken, dus ga er maar van uit dat het NFI hier wel aan gedacht heeft. Het construeren van een tijdlijn is namelijk prioriteit nummer 1 van ieder onderzoek als deze.
Juist. Ik denk eigenlijk dat alle discussie daarover overbodig is.
pi_145381811
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 23:50 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Juist. Ik denk eigenlijk dat alle discussie daarover overbodig is.
Ik denk het niet
pi_145381894
quote:
@Whiskers2009
Hoe weet jij dat het NFI zo te werk gaat? Heb je daar een bron van? Klinkt als een kookboek, waar ze zich blindelings aan houden. Had de camera-klok 12 uren verkeed gestaan, dan had het NFI precies hetzelfde gezegd, maar dan 01:00 u. Want zo werken ze. Heb ik zelf gelezen, op FOK! 8)7
pi_145381935
Ik vind de schaduw van Kris op deze foto vrij lang voor als de zon recht boven haar zou staan

pi_145381961
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 23:49 schreef Geruisloos het volgende:
De tijden van de fotocamera kunnen eenvoudig worden gecrosscheckt met de iPhone van Kris. Dit zou de pasfotograaf op de hoek kunnen doen bij wijze van spreken, dus ga er maar van uit dat het NFI hier wel aan gedacht heeft. Het construeren van een tijdlijn is namelijk prioriteit nummer 1 van ieder onderzoek als deze. Kortom, de correctheid van de tijdlijn is zeer aannemelijk.
Natuurlijk is dat onderzocht. En de ouders hebben het NFI rapport en gingen daarna bij RTL late night zitten, en hielden vast aan 1300 uur op de Mirador.
Voor mij is het duidelijk.
Make my day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')