abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145346144
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:36 schreef agter het volgende:

[..]

Dus mss wel op de terugweg, maar steeds meer pijn, zodat ze de weg niet meer konden vervolgen.
Ja, daar dacht ik aan.
pi_145346640
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 19:46 schreef agter het volgende:

[..]

Hieruit maak ik op dat ze aanstonden op 1 april:
BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon, Panama #87 - argumenten en aannames
Ik zie alleen dat ze om 16.39 uur hebben geprobeerd te bellen.
Niet of de telefoons aan of uit stonden gedurende de dag.

Ik heb in het begin gedacht dat K en L na de 1e quebrada waren omgekeerd omdat er daarna geen foto's zijn gemaakt.
Ook qua tijdstip zou dat logisch zijn.
13 uur mirador
14 uur quebrada
Omkeren
15 uur weer op de mirador
en dan lopend nog 2 uur naar het begin van de Pianista is 17 uur of lopen naar het hostel dik 3 uur is even na 18 uur (dus vlak voor 1830 terug toen het donker werd)
Waarom door die gedachte een streep ging is omdat er bovenop de mirador bereik is. Netwerkbereik.
Dan zouden de telefoons dus weer contact moeten hebben gehad en dat is niet terug te vinden in het schema.
Vandaag zoals gezegd de reportage van Hans en Roelie Kremers terug gekeken en toen Hans Kremers begon dat ze bij omdraaien ongeveer om 16.30 uur een uur onder de mirador zouden kunnen zijn dacht ik "nee Hans dat kan niet, want dan zouden de masten dat geregistreerd hebben"

Maar, wat als de telefoons UIT stonden?

Dus gedurende de dag uit ,en niet aan.

Ik ga zelf redelijk vaak op vakantie en ben op aardig wat plekken geweest in de wereld.
Op heel veel plekken heb je geen bereik. Ik doe op die plekken dan ook altijd mn telefoon uit.
Waarom ook aanhouden, kost je alleen maar batterij die je misschien juist later nog nodig hebt.
Als de zendmasten bij uit stand de telefoons niet registreren dan denk ik dat dit dus is gebeurd.

Gesterkt wordt ik door het kaartje (als de legenda klopt)

http://i7.minus.com/ibiobLuCPTYpQw.png

1 april 16.39 en 16.51 uur dikgedrukt is "switched on + call attempt"

maw de telefoons stonden uit?

Of zie ik iets over het hoofd?

Als ik niets over het hoofd zie dan denk ik dat Kris en Lisanne zijn OMGEKEERD en dat er een uur vanaf de mirador aan de Boquete kant op de Pianista iets is gebeurd en dat ze hun telefoons aandeden, 112 probeerden te bellen maar er ( net als Hans in het filmpje) geen bereik was.
pi_145346677
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:41 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Dit zou wel eens de doorslag gegeven kunnen hebben. Misschien was het zo pijnlijk dat ze nauwelijks nog kon lopen. En we weten 100% zeker dat het niet is genezen anders was het niet door de patholoog aangetroffen.
En er zijn meer verklaringen te bedenken waarom K & L op 2 april niet meer zo fit waren als de vorige dag:
- Ze hebben op 1 april een stevige wandeling gemaakt over een bergtop.
- daarna waarschijnlijk een koude nacht in de jungle doorgebracht
- ze hadden geen warme kleding bij zich
- ook geen bed, kussen, deken, tent of klamboe
- en geen eten
- er waren wel muggen, en allerlei andere nare beestjes
- en wie weet hebben ze onderweg een enkel verstuikt of zo, een ongeluk zit in een klein hoekje...
Dat zou kunnen verklaren waarom er alleen "actiefoto's " zijn van Kris. Op weg naar de steen in het riviertje een foto en op de steen nog een foto. Lisanne had toen waarschijnlijk al flinke pijn en hield zich iets rustiger. Kris had nergens last van en ging vol enthousiasme verder met de wandeling. En toen ging het ineens echt niet meer en moesten ze wel rusten.
Zou het werkelijk zo zijn gegaan?
pi_145346811
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:51 schreef Rubella het volgende:

[..]

Dat zou kunnen verklaren waarom er alleen "actiefoto's " zijn van Kris. Op weg naar de steen in het riviertje een foto en op de steen nog een foto. Lisanne had toen waarschijnlijk al flinke pijn en hield zich iets rustiger. Kris had nergens last van en ging vol enthousiasme verder met de wandeling. En toen ging het ineens echt niet meer en moesten ze wel rusten.
Lijkt me heel plausibel. Daarom konden ze niet voor het donker terug zijn: Lisanne kwam bijna niet meer vooruit.
Make my day!
  woensdag 8 oktober 2014 @ 21:55:42 #256
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_145346948
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:51 schreef Rubella het volgende:

[..]

Het zou kunnen. Ik vond het al langer vreemd dat ze zo ver uit elkaar liepen op de foto's.
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_145347016
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:53 schreef agter het volgende:

[..]

Lijkt me heel plausibel. Daarom konden ze niet voor het donker terug zijn: Lisanne kwam bijna niet meer vooruit.
Tel dan erbij op: geen bereik, een nacht in de jungle, de volgende dag gedesoriënteerd en gaan dwalen. Tussendoor nog proberen of ze iemand te pakken kunnen krijgen.
pi_145347078
Dit kan dus heel goed de reden zijn dat ze de eerste nacht daar samen hebben moeten overnachten.
Maar dan de volgende dag, 2 april, waarom is Kris geen hulp gaan halen?
Hadden ze bijv zo weinig water, dat Kris eerst water moest halen? En toen?
Make my day!
pi_145347311
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:57 schreef agter het volgende:
Dit kan dus heel goed de reden zijn dat ze de eerste nacht daar samen hebben moeten overnachten.
Maar dan de volgende dag, 2 april, waarom is Kris geen hulp gaan halen?
Hadden ze bijv zo weinig water, dat Kris eerst water moest halen? En toen?
Als ze werkelijk alleen dat kleine flesje bij zich hadden, dan was de volgende dag water de eerste behoefte. Ze hebben de nacht niet op een pad doorgebracht, maar meer beschutting gezocht. Waarschijnlijk heeft Kris de volgende dag geprobeerd om water te halen en is verdwaald omdat ze in de jungle zaten. Ver van een pad.
pi_145347382
Stelletje ramptoeristen. Je kunt er gewoon mee lopen hoor. Hardlopers rennen er zelfs mee. Niet zo hard als zonder blessure misschien maar toch harder dan wij allemaal op de respectievelijke zolderkamers.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 22:06:55 #261
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_145347551
Volgens mij is er genoeg water te vinden daar, ook in het droge seizoen.
Het duivelse dilemma is: laat je een gewonde vriendin achter om hulp te halen, of wacht je samen op hulp die misschien niet komt?
pi_145348158
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:03 schreef 11en30 het volgende:
Stelletje ramptoeristen. Je kunt er gewoon mee lopen hoor. Hardlopers rennen er zelfs mee. Niet zo hard als zonder blessure misschien maar toch harder dan wij allemaal op de respectievelijke zolderkamers.
Ligt aan de mate waarin:
"In augustus begon het volleybal seizoen terug en na tien minuten trainen ben ik moeten stoppen omdat ik van de pijn nietmeer op mijn voet kon staan. "
Zomaar een internet-citaat.
http://www.meetingpoint.nl/nl/dreactie/164/7331/
Make my day!
pi_145348328
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:17 schreef agter het volgende:

[..]

Ligt aan de mate waarin:
"In augustus begon het volleybal seizoen terug en na tien minuten trainen ben ik moeten stoppen omdat ik van de pijn nietmeer op mijn voet kon staan. "
Zomaar een internet-citaat.
http://www.meetingpoint.nl/nl/dreactie/164/7331/
Verder lijkt het mij behoorlijk ernstig als alleen aan de botten al de ontsteking zichtbaar is.
pi_145348752
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:21 schreef Rubella het volgende:

[..]

Verder lijkt het mij behoorlijk ernstig als alleen aan de botten al de ontsteking zichtbaar is.
Heel erg pijnlijk! Ik kan er nog geen 100 meter op lopen!
pi_145348999
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:29 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Heel erg pijnlijk! Ik kan er nog geen 100 meter op lopen!
Tot je voor je leven moet lopen.
pi_145349085
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:21 schreef Rubella het volgende:

[..]

Nah, je weet niet hoe ernstig. Als het net begint kan het ernstig zijn zonder dat het bot er sporen van heeft, en bij herstel wordt dat als laatste weer glad. Ze wist dat ze het had, en begon aan de trail. Komt vrolijk boven. Dan kan het wel onverwacht snel verergerd zijn. Misschien zelfs een tijd geen klachten. En voet-belasting verergert, in ruw terrein nog meer. Dus ja, er kan een boel mee verklaard worden. Voet in de rivier koelen?

Alsnog is alleen bekend dat ze het had. Als ze zonder centje pijn in de rivier gevallen is, was er precies hetzelfde geconstateerd.
pi_145349195
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:37 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Voet in de rivier koelen?
Met schoen aan?
pi_145349228
quote:

[..]

Nah, je weet niet hoe ernstig. Als het net begint kan het ernstig zijn zonder dat het bot er sporen van heeft, en bij herstel wordt dat als laatste weer glad. Ze wist dat ze het had, en begon aan de trail. Komt vrolijk boven. Dan kan het wel onverwacht snel verergerd zijn. Misschien zelfs een tijd geen klachten. En voet-belasting verergert, in ruw terrein nog meer. Dus ja, er kan een boel mee verklaard worden. Voet in de rivier koelen?

Alsnog is alleen bekend dat ze het had. Als ze zonder centje pijn in de rivier gevallen is, was er precies hetzelfde geconstateerd.
Eens, maar de zoektocht naar verklaringen blijft.
pi_145349265
quote:

[..]

Alsnog is alleen bekend dat ze het had.
Hebben niet heel veel zaalsporters en hardlopers dit in meer of mindere mate?
pi_145349284
quote:

[..]

Ja, koelen wordt wel aangeraden. Dat zal ze wel geweten hebben, omdat ze het al langer had.
Uit ervaring weet ik dat juist naar beneden lopen een zwaar spoor op je schenen kan trekken. Bergachtig terrein is sws killing voor dat soort blessures.

Het kan in elk geval verklaren waarom ze niet voor donker terug konden zijn. En voet/scheenbeen in de rivier willen koelen lijkt mij logisch.

Maar dan?
Make my day!
pi_145349313
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:40 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Wat ik er even snel van gelezen heb komt het bij die sporten meer voor. Maar van Lisanne was bekend dat ze moest stoppen met haar sport vanwege een blessure.
pi_145349337
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:39 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Met schoen aan?
Ze hoeft niet meteen overleden te zijn.
Make my day!
pi_145349359
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:41 schreef agter het volgende:

[..]

Het kan in elk geval verklaren waarom ze niet voor donker terug konden zijn.
Het kan niet verklaren dat ze doorgelopen zijn ipv omgekeerd. En dat zijn ze wel.
pi_145349391
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:43 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Het kan niet verklaren dat ze doorgelopen zijn ipv omgekeerd. En dat zijn ze wel.
Staat dat vast?
Zo ja, terechte vraag natuurlijk.
Make my day!
pi_145349483
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:43 schreef agter het volgende:

[..]

Staat dat vast?
Zo ja, terechte vraag natuurlijk.
Op een eerder moment dan q1 bedoel ik.
pi_145349501
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:43 schreef agter het volgende:

[..]

Staat dat vast?
Zo ja, terecht vraag natuurlijk.
Volgens mij is dit besproken in de NOS reportage. Ze hadden naar links moeten gaan, maar gingen rechtdoor. Nu kan dat misschien verklaard worden door het tijdstip; het is nog vroeg, wij lopen een stukje door.
Of ze hebben echt een verkeerde keuze gemaakt.
pi_145349655
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:46 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Op een eerder moment dan q1 bedoel ik.
Ah, ja. Tot daar weten we zeker.
Kennelijk is het op de terugweg gewoon steeds meer op gaan spelen, het heeft ze vertraagd, waardoor ze de nacht daar door hebben moeten brengen.

Die eerste noodoproepen zijn dan van: in dit tempo gaan we het niet halen. Wat nu?
Make my day!
pi_145349721
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:43 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Omgekeerd past het wel. Door onbekende oorzaak doorgelopen, en toen zoveel meer gelopen dat de ontsteking begon op te spelen.
pi_145350460
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:40 schreef Rubella het volgende:

[..]

Eens, maar de zoektocht naar verklaringen blijft.
Zeker. Maar ik krijg een intuïtieve argwaan als de meest tot de verbeelding sprekende vondst naar de oplossing lijkt te leiden. Alsof het een bedacht scenario is, voor recherche-opleidingen. Om je erin te luizen.
pi_145350573
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:39 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Met schoen aan?
Niet koelen met schoen aan, maar wel dat ze daar geweest zijn. Misschien langer vaker. Was er niet een hypothese dat ze zelfs de rivier als pad gekozen hebben? Met een voet die vaak gekoeld moet, wordt dat een rationele keuze.
pi_145350623
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:11 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Niet koelen met schoen aan, maar wel dat ze daar geweest zijn. Misschien langer vaker. Was er niet een hypothese dat ze zelfs de rivier als pad gekozen hebben? Met een voet die vaak gekoeld moet, wordt dat een rationele keuze.
Rivier stroomafwaarts volgens is op zichzelf al de meest rationele keuze.
pi_145350631
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:11 schreef JustinCase het volgende:

[..]

En een rivier komt vaak langs de bewoonde wereld. Maar ben het met je eens dat een gezonde dosis argwaan goed is.
pi_145350640
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 22:40 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Volgens mij wel meer sporters. Als hardloop-amateur had ik het 1 keer, niet heel erg, maar door te snel weer te beginnen wel heel lang. Sporters hebben de neiging om net even te snel weer te gaan trainen.
pi_145350663
Nu weer een beenvliesontsteking.

En zo probeert men van alles uit de kast te halen om een misdrijf te omzeilen.
pi_145350707
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:14 schreef gynaika het volgende:

Want een misdrijf moet persé plaatsgevonden hebben?
Make my day!
  woensdag 8 oktober 2014 @ 23:16:39 #286
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145350724
quote:

De feiten zijn zoals ze zijn.

Tot dusver zijn er (helaas, voor sommigen onder ons) geen aanwijzingen voor een misdrijf.
pi_145350735
quote:

Omzeilen? Bedoel je dat rechttoe rechtaan een misdrijf geconcludeerd zou worden?
  woensdag 8 oktober 2014 @ 23:17:36 #288
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_145350759
quote:

Waarom zou de familie van Lisanne een misdrijf omzeilen?
pi_145350796
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:16 schreef agter het volgende:

[..]

Want een misdrijf moet persé plaatsgevonden hebben?
Nee hoor.

Ik weet net zoveel of net zo weinig als jullie.
pi_145350872
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:16 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

De feiten zijn zoals ze zijn.

Tot dusver zijn er (helaas, voor sommigen onder ons) geen aanwijzingen voor een misdrijf.
Er zijn maar weinig feiten. Daarom zijn er evenmin aanwijzingen voor een verdwaling.
pi_145350947
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:18 schreef gynaika het volgende:

[..]

Nee hoor.

Ik weet net zoveel of net zo weinig als jullie.
Ik vind dat het heel redelijk opgepikt wordt. Niemand zegt Aha! laat die schedels maar in het bos liggen.
pi_145350983
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:21 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Er zijn maar weinig feiten. Daarom zijn er evenmin aanwijzingen voor een verdwaling.
Op de verkeerde plek zijn is een aanwijzing voor verdwalen.
pi_145351332
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:17 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Waarom zou de familie van Lisanne een misdrijf omzeilen?
Ik heb het uiteraard niet over de familie van Lisanne.
pi_145351349
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:24 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Op de verkeerde plek zijn is een aanwijzing voor verdwalen.
Wie zegt dat ze op de verkeerde plek waren?
En waarom zou het meer aanwijzing voor verdwaling dan voor beroving met ontsnapping, ontvoering of ander crimineel scenario zijn?
pi_145352016
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:34 schreef 11en30 het volgende:

[..]

En waarom zou het meer aanwijzing voor verdwaling dan voor beroving met ontsnapping, ontvoering of ander crimineel scenario zijn?
Niet gevonden op de paden bedoel ik. Je tweede vraag .. tja... Concrete, positieve aanwijzingen voor een misdrijf zijn er niet. Bijv. bezittingen verdwenen. Maar die zijn er ook niet als je fiets verdwenen is. Dus dan kom je uit bij waarschijnlijkheden. Veel fietsendieven, en 0 zelfverdwalende fietsen.
Dat is denk ik ook wat hier gebeurt: De ene zegt: verdwalen zonder aanwijsbare oorzaak is niet natuurlijk, en het barst daar van de dieven. Zeg maar die gejatte fiets, maar iets minder 1 op 1.
De andere zegt: criminelen die geen bezittingen jatten komen daar niet voor. En mensen die verkeerd lopen, zoveel de laatste vijf jaar.
Dan wordt het al grijzer, want zijn die verdwalingen wel vergelijkbaar. En een rover die er toch staat, en ziet dat de meiden bijna geen dure spullen hebben, maar er aantrekkelijk uitzien..

Dus, ja. aanwijzingen die je niet kunt aanwijzen. Zoals een doorgeknipt slot. Daar gaat het over.
Nee, dan kan ik niet concluderen meer voor dit dan voor dat.
pi_145352036
quote:

beenvliesontsteking en je voet koelen in de rivier.....

Wat mij gewoon al maanden opvalt aan de kant van verdwalen is dat dingen die "logisch" zijn afgedaan worden met een veel te gemakkelijk antwoordje

Waarom niet naar huis bellen? - Ze wilden hun batterij sparen
Waarom geen sms? - Ze wisten dat ze geen bereik hadden
Waarom na 4 dagen verkeerde pin? - Ze was 4 dagen half bewusteloos/ziek/vergeten te vragen
Waarom geen bericht achtergelaten? - Ze wilden hun naderend einde niet accepteren
Waarom geen foto'maar wel 90 bullshit? - Ze wilden geen foto's maken omdat ze er zo slecht uitzagen
Waarom zijn ze de 1e dagen niet gevonden? - Ze waren te ver van het pad af

enz enz enz

Iedereen mag geloven wat ie wil.
Maar stel, en ik zeg STEL dat de meiden wel door een misdrijf om het leven zijn gekomen, dan is het de dader(s) hier op FOK iig bij velen goed gelukt om het op verdwalen te laten lijken.
Ze slikken het als zoete koek.
pi_145352251
En dan nog 2 dingen:

1 Ik wil best bij zo'n bijeenkomst komen maar trek daar dan een dag voor uit.
Van 13 tot 21 ofzo.

2 Ik postte het vanavond 21.30 al.
Als ik niks over het hoofd zie dan denk ik dat de meiden gedaan hebben wat het meest LOGISCH zou zijn, namelijk omkeren na de 1e quebrada

De meiden is op de terugweg iets overkomen, zo halverwege de Pianista
pi_145352288
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:57 schreef jackie12 het volgende:

[..]

beenvliesontsteking en je voet koelen in de rivier.....

Wat mij gewoon al maanden opvalt aan de kant van verdwalen is dat dingen die "logisch" zijn afgedaan worden met een veel te gemakkelijk antwoordje

Waarom niet naar huis bellen? - Ze wilden hun batterij sparen Geen prioriteit, een hulpdienst is logischer

Waarom geen sms? - Ze wisten dat ze geen bereik hadden Ze zijn er achter gekomen door de eerdere pogingen dat er geen bereik is.

Waarom na 4 dagen verkeerde pin? - Ze was 4 dagen half bewusteloos/ziek/vergeten te vragen
Misschien waren ze het zelf niet die de pin invoerde, maar de vinder van de tas.

Waarom geen bericht achtergelaten? - Ze wilden hun naderend einde niet accepteren
Ook hier geen prioriteit aan geven, overleven is belangrijker.

Waarom geen foto'maar wel 90 bullshit? - Ze wilden geen foto's maken omdat ze er zo slecht uitzagen
De vinder van de tas heeft met het fototoestel gerommeld.

Waarom zijn ze de 1e dagen niet gevonden? - Ze waren te ver van het pad af
Er is op de verkeerde plek gezocht.

enz enz enz

Iedereen mag geloven wat ie wil.
Maar stel, en ik zeg STEL dat de meiden wel door een misdrijf om het leven zijn gekomen, dan is het de dader(s) hier op FOK iig bij velen goed gelukt om het op verdwalen te laten lijken.
Ze slikken het als zoete koek.
Van geloven is er in mijn geval geen sprake. Ik ga af op de gevonden aanwijzingen en de feiten zoals ze bekend zijn.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 00:07:20 #299
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145352289
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:21 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Huh? Er zijn juist heel veel aanwijzingen voor een verdwaling!
  donderdag 9 oktober 2014 @ 00:09:21 #300
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145352344
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:34 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Voor een beroving heb je een berover nodig. Die is nog niet aangetroffen. Ook zijn er geen sporen die wijzen op een berover.

Voor een ontvoering geldt hetzelfde. Je hebt een ontvoerder nodig. Of sporen die wijzen op een ontvoerder. Dat is er dus allemaal niet.

Er zijn alleen theoriën.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')