SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Perico, begrijp ik dit goed:quote:Op zondag 5 oktober 2014 02:57 schreef Perico het volgende:
Er is een uitvoerige discussie geweest, over dat foto 499 waarover jij het hebt, mogelijk gefotoshopt is.
Dit was ingegeven door het feit, dat de broer van Lisanne deze foto als Facebook banner had, die een rechtstreekse bewerking was van de originele 4000x3000 foto.
Deze foto heeft Photoshop bewerkingsmetadata, hij heeft aan de lichtinstellingen en kleuren gesleuteld. Enkelen dachten toen dat Lisanne op de achtergrond geplakt is, ook omdat er wat bibberige pixels rond haar gelaatstrekken en haren staan, die daarop kunnen duiden.
Als je nu Photoshop zelf vraagt:
is de foto één geheel, met een scherpstelpunt, en de achtergrond die normaliter wat out of focus is, of zijn er delen die "los" laten, omdat ze buiten het normale patroon vallen of bewerkt zijn, krijg je dit resultaat:
[ afbeelding ]
Het programma zet dus vraagtekens bij de delen die zijn weggevallen. Zoniet, werd de foto als één geheel weergegeven.
Dit is overigens absoluut geen hard bewijs en als iemand zegt: dit krijg ik ook als ik aan wat schuiven zit, of de vlakgom hanteer, dan kan ik daar verder weinig van zeggen.
Het geeft wel aan, dat users als Grijzemassa met recht toen al vraagtekens zetten, dat komt niet zomaar lukraak uit de lucht vallen. Als je de originele foto kon analyseren, zou je het zeker weten, nu is er teveel ruis in de metadata terecht gekomen.
- de versie van M.F. vertoont deze loslatende lagen
- en die van Nexpanama niet?Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
Misschien geeft het juist wel aan hoe sterk je bij afnemende helderheid, alles inzet om te overleven. In beginsel uiteraard om er samen levend uit komen. Het vergt een extra stap om te bedenken, bespreken en maatregelen te nemen voor het geval één van beiden alleen verder moet. Je zet dan het eerste doel a.h.w. even in de wacht. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dat opbrengen, en nog op tijd doen ook. Aan mezelf heb ik niets als vergelijking, ik vertel mijn PIN al terwijl de tent nog wordt opgezet op een camping, en ik zie dat het maar 30 meter van een rivier is. Na het inloggen op de Wifi, dat wel. First things first.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 04:34 schreef blondetrien het volgende:
Toevoeging: ik denk dat je na een paar dagen zonder redelijke ervaring overleven in de jungle niet écht helder meer denkt (en die pin vragen vereist helder / systematisch denken, je moet namelijk vooruit denken). En ja, dat kun je je moeilijk voorstellen (wij denken immers "helder"). Daarom nog wel een optie.
Zeker weten. En bijzonder. Als je zin hebt in een weddenschap: een goede fles wijn. Voor mij als het me lukt om in een half uur tien verbaasde reacties te oogsten, met "Goh, ik dacht dat jij een vrouw was!".quote:Zal een gezellige meeting worden als ik zo naar de vorige pagina kijk trouwens.
Gut, wat een achterdocht. Maar wel een plausibele verklaring. Dan wil je die weddenschap natuurlijk ook niet. Hoe lang krijg ik om te bewijzen dat het niet zo is?quote:Ik stap op de fiets, goedenacht alleen
Dat is precies het probleem. Invloed van derden maakt elk scenario rond, omdat die derden onbekend zijn, onbekende motieven hebben, op onbekende momenten iets door de vingers laten glippen, en daar op onbekende manieren op reageren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 04:43 schreef Rica het volgende:
Het maakt wel uit of in je scenario alleen de beide meisjes voorkomen of dat ook er een of meerdere kwaadwillige sinistere personen een rol spelen.
In het eerste geval moet je een scenario zonder externe invloed rondmaken. In het tweede geval zijn alle belgegevens en sporen vrij waardeloos. Je weet dan nooit wat door de meisjes of door een ander is gedaan. De sporen zijn besmet en verontreinigd om het zo te zeggen.
Voor wie een misdrijf vermoedt uiteraard wel. Bij verdwijningen in Nederland zal daar wel standaard naar gerechercheerd worden.quote:Voor een misdrijf is het veel interessanter wat er op 1 april en de dagen ervoor gebeurd is. Met wie hebben ze contact gehad, waar zijn ze precies geweest, wie wist wat ze gingen doen enz.
Wie zegt er dat zoiets ongeloofwaardig is? Ik niet, volgens mij. Kan zelfs van binnenuit, die tegenwerking. Maar dan ga je toch niet het pure feit dat zoiets gebeurt, en in Panama wellicht vaker dan in Engeland, als aanwijzing voor een misdrijf zien? Dan wordt in gebieden zonder functionerende politie, bijv. in Syrië, zo'n beetje elk dodelijk ongeluk met onbekende oorzaak een misdrijf.quote:Overigens zou ik een beetje bescheidener zijn over dat het ongeloofwaardig is dat de politie tegengewerkt wordt om belangen te beschermen. Jimmy Savile iemand?
Ja, vooral het eerste, en vooral om de tweede reden. Maar al met al vind ik wat er wel en niet met die telefoons gedaan is, goed passen bij mensen in problemen, waarbij contact krijgen de hoogste prioriteit heeft. Er is altijd wel iets dat nog beter had gekund, maar als dit het enige is, neem ik mijn petje voor ze af.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 04:58 schreef Marrije het volgende:
maar als de meiden zo zuinig om wilden gaan met hun telefoon en of easy elkaars foon wilden gebruiken dan hadden ze beter meteen die pincodeoptie uit kunnen zetten of 4x0 kunnen doen.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:20 schreef Domnivoor het volgende:
Ik wil even terugkomen op de metadata van foto 499:Ik kon uit de metadata opmaken dat de versie van M.F. sowieso gephotoshopt is, maar denk dat hij alleen wat aan het contrast en de intensiteit van de kleuren heeft veranderd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Perico, begrijp ik dit goed:
- de versie van M.F. vertoont deze loslatende lagen
- en die van Nexpanama niet?
Ik heb die loslatende lagen getest op de foto van Nexpanama, het was één druk op de knop, meer niet... maar ik ben er terughoudend mee, want het is geen harde wetenschap en als iemand nu zegt: als je maar aan genoeg sliders zit, krijg je ook zo'n resultaat, kan ik daar geen hard bewijs tegenover stellen.
Daarom is mijn conclusie alleen, dat de mensen die toen hun bedenkingen hadden, bij nader inzien niet lukraak die beweringen deden. Er is enige grond voor, maar het is het beste om het toch terzijde te schuiven voorlopig,
1. niet dat ik gelezen hebquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 12:36 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Mijn vragen:
- zijn de Amerikaanse dames ondervraagd?
- hebben zij de getuigenis van Plinio bevestigd?
- kunnen zij wel met zekerheid zeggen of het K en L waren?
- of vinden zij ook dat alle Westerse vrouwen op elkaar lijken?
Ik ben van de lijn dat snelstromend beekwater op grote hoogte goed te drinken is. Verder wat 11en30 zei: regen is prima drinkwater. Dus stel je achterhaalt, het is water van een geregistreerd merk uit de supermarkt.. sluit dat echt overleven in de natuur uit?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 13:25 schreef jackie12 het volgende:
Is het dan een idee om alle vragen die er zijn ook in de OP te zetten?
bv
- Wat voor water zat er in het flesje?
Nee dat is echt te snel. Die is na 10 km. van het begin van het pad. Als de Mirador 4 km. is met 600 hoogtemeters overwonnen, binnen 2,5 uur, dan is die eerste quebrada zo'n 5,3 km. ver weg, bereikt om 13:54..quote:- Konden K en L om 16.39 bij de eerste oversteek van de rivier zijn?
Die is met de Canon Powershot gemaakt en is 180-bit, en meet 4000x3000. iPhone foto's hebben een afwijkend formaat en zijn 72-bitquote:- Is de foto van Lisanne op de mirador met de camera gemaakt of met de Iphone
Mijn vragen gaan over het gezelschap waar P mee was op 1 april. Als dat ook kaukasiërs zijn zullen die wsl wel kunnen bevestigen of ontkennen dat ze K en L gepasseerd zijn. Maar mijn vermoedens zijn dat hier helemaal geen onderzoek naar is en wordt gedaan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:40 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
1. niet dat ik gelezen heb
2. welke getuigenis?
3. ik weet niet of zij K en L en/of of hun vermissing/verdwijningszaak kenden - kennen
4 ze zijn zelf, wat ze in de US dacht ik "Kaukasian white female" noemen, US citizens
n.B. Deze dames hebben pas eind vd. maand april met PM die tocht gelopen van Norteno nr Boquete
dit dus. Mooie job voor Steffens?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:58 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Mijn vragen gaan over het gezelschap waar P mee was op 1 april. Als dat ook kaukasiërs zijn zullen die wsl wel kunnen bevestigen of ontkennen dat ze K en L gepasseerd zijn. Maar mijn vermoedens zijn dat hier helemaal geen onderzoek naar is en wordt gedaan.
Hij heeft geen status. Als P zegt fu hdp ik zeg jou niet wie mijn klanten waren dan houdt het op.quote:
Leuke meet wordt dat in Utrecht danquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:20 schreef JustinCase het volgende:
Zeker weten. En bijzonder. Als je zin hebt in een weddenschap: een goede fles wijn. Voor mij als het me lukt om in een half uur tien verbaasde reacties te oogsten, met "Goh, ik dacht dat jij een vrouw was!".![]()
En nog een fles als na een uur niemand JustinCase ontdekt heeft. Voor een fles als er een andere poster dubbel aanwezig blijkt te zijn, en jij me van tevoren DM't wie dat is. En nog een fles als die na een half uur nog steeds in tweevoud rondloopt.
Dank je Perico.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:44 schreef Perico het volgende:
[..]
Ik ben van de lijn dat snelstromend beekwater op grote hoogte goed te drinken is. Verder wat 11en30 zei: regen is prima drinkwater. Dus stel je achterhaalt, het is water van een geregistreerd merk uit de supermarkt.. sluit dat echt overleven in de natuur uit?
[..]
Nee dat is echt te snel. Die is na 10 km. van het begin van het pad. Als de Mirador 4 km. is met 600 hoogtemeters overwonnen, binnen 2,5 uur, dan is die eerste quebrada zo'n 5,3 km. ver weg, bereikt om 13:54..
Dan kun je niet 2 uur later plots in plaats van 1,3 tot 1,5 km. per uur 2,5 km. per uur hebben gelopen, als je stukken van zo'n 25-30% hellingspercentage over grote stenen en door geulen afdaalt. Ze gaan echt razendsnel van +1900 meter naar +800 meter, twee keer zo snel dan een pasweg in de Alpen in ieder geval.
[..]
Die is met de Canon Powershot gemaakt en is 180-bit, en meet 4000x3000. iPhone foto's hebben een afwijkend formaat en zijn 72-bit
Ja, je hebt me te pakken. Mijn alter ego jackie12 en ik zijn eigenlijk een persoon.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:54 schreef Perico het volgende:
[..]
Leuke meet wordt dat in Utrecht dan... ik krijg de indruk dat menigeen hier één tot meerdere (soms wel vier) klonen in de strijd werpt, die er vaker veel stelligere, diametraal tegenovergestelde opvattingen op na houdt dan de hoofdidentiteit. Om mensen uit de tent te lokken.. soms gaan ze dan ook nog met elkaar in gesprek.
Ik haal er verder wat verveeld mijn schouders over op, maar het kan dus zomaar zijn dat je in een scherpe discussie verwikkeld bent met iemand, waarbij je al dan niet per privébericht gelijk krijgt van een ander... wat dan de kloon is van degene met wie je een polemiek hebt.
Als er badges gebruikt gaan worden, maak ze dan alsjeblieft groot genoeg, met plaats voor alle klonen. En stel misschien de vraag: waarom is dit allemaal nodig? En zijn er medicijnen voor?
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:54 schreef Perico het volgende:
[..]
Leuke meet wordt dat in Utrecht dan... ik krijg de indruk dat menigeen hier één tot meerdere (soms wel vier) klonen in de strijd werpt, die er vaker veel stelligere, diametraal tegenovergestelde opvattingen op na houdt dan de hoofdidentiteit. Om mensen uit de tent te lokken.. soms gaan ze dan ook nog met elkaar in gesprek.
Ik haal er verder wat verveeld mijn schouders over op, maar het kan dus zomaar zijn dat je in een scherpe discussie verwikkeld bent met iemand, waarbij je al dan niet per privébericht gelijk krijgt van een ander... wat dan de kloon is van degene met wie je een polemiek hebt.
Als er badges gebruikt gaan worden, maak ze dan alsjeblieft groot genoeg, met plaats voor alle klonen. En stel misschien de vraag: waarom is dit allemaal nodig? En zijn er medicijnen voor?
Briljantquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:54 schreef Perico het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ja, je hebt me te pakken. Mijn alter ego jackie12 en ik zijn eigenlijk een persoon.
sssstquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, je hebt me te pakken. Mijn alter ego jackie12 en ik zijn eigenlijk een persoon.
Welke optie is dat in photoshop / hoe werkt die optie technisch gezien?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:33 schreef Perico het volgende:
[..]
Ik kon uit de metadata opmaken dat de versie van M.F. sowieso gephotoshopt is, maar denk dat hij alleen wat aan het contrast en de intensiteit van de kleuren heeft veranderd.
Ik heb die loslatende lagen getest op de foto van Nexpanama, het was één druk op de knop, meer niet... maar ik ben er terughoudend mee, want het is geen harde wetenschap en als iemand nu zegt: als je maar aan genoeg sliders zit, krijg je ook zo'n resultaat, kan ik daar geen hard bewijs tegenover stellen.
Daarom is mijn conclusie alleen, dat de mensen die toen hun bedenkingen hadden, bij nader inzien niet lukraak die beweringen deden. Er is enige grond voor, maar het is het beste om het toch terzijde te schuiven voorlopig,
Lommers zat toch in Costa Rica?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 12:27 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Kom ik weer aan maar afgezien van Plinio zeggendus alle getuigen dat ze hen op een tijdstip hebben gezien die niet net verkeerd is maar totaal verkeerd.
13.40 uitgestapt is iets heel anders dan 10.40 uitgestapt.
Zou ook zeker die 2 Panamesen opsporen of zij zekere weten dat het Kris en Lisanne waren.
Verder: de taalschool is dus ook het reisbureau? Of heeft Feliciano daar ook een soort van bureautje zoals je vaak ook in hotels ziet waar aanbieders van excursies op gezette tijden zijn?
Of heeft Eileen(of de meiden ) gebeld?
[qoute]Toch staan juist Lisanne en Kris niet bekend als roekeloos. Integendeel. 'Ze kwamen op mij over als heel voorzichtig', zegt Lommers van de taalschool.
Je kunt bijvoorbeeld kijken naar Focus range... een camera zal scherp stellen op één punt of sector en de rest van de foto zal dan wat out of focus zijn... maar als het teveel verschilt van wat het programma automatisch berekent als "natuurlijk", mag je er misschien vanuit gaan dat die lagen handmatig zijn toegevoegd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:16 schreef oompaloompa het volgende:
Welke optie is dat in photoshop / hoe werkt die optie technisch gezien?
ik heb inderdaad ook wel de neiging zo te denkenquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:56 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dank je Perico.
Vooral dat ze dus niet bij de eerste oversteek konden zijn vind ik belangrijk.
Waarom hebben ze dan 112/911 gebeld (als ze niet om zijn gekeerd)
- vanwege een ongeluk? Onlogisch dat je dan verder gaat lopen en je resten dan uiteindelijk 3 kabelbruggen en kilometers verder worden gevonden. Bovendien immobiel en toch verder kunnen?
- vanwege verdwalen? Onlogisch. Ook al zouden ze volgens velen hier wel kunnen verdwalen.
Ook dan ga je de kabelbruggen niet over maar keer je bij licht juist weer terug de berg op. Bovendien waren ze dan "slechts"verdwaald en hadden ze na een tijdje doorlopen de indianennederzettingen moeten tegen komen of hadden ze gevonden moeten worden door de hulpdiensten/gidsen enz.
Hun resten zijn gevonden bij de rivier en niet bv 10 km voor Costa Rica. Dan had ik verdwalen wel geslikt.
- geschrokken en niet terug durven? Dan ga je wachten totdat je dat wel durft. Voor mij part 2 dagen later
- Overvallen door de duisternis? was het om 16.39 nog niet maar ook al zouden ze denken van shit, we lopen verkeerd en we komen niet voor donker terug, dan zouden ze overnachten bij het pad en de volgende dag op zeker spelen en omkeren.
- aanval dier?....zie ongeluk
Blijft er voor mij maar 1 mogelijkheid over.
Hoezo, om ontbijt te bestellen, voor het geval je die nacht overleeft? Dat is pas zinvol als je eerst zorgt dat dat gaat lukken. Stel je krijgt contact, en het hapert een keer of wat. Dan kom je eindelijk goed door en is het stikdonker. De hulpverlener vraagt je zo goed mogelijk uit, en wenst je sterkte. Die hangt op en zucht diep. Dan, tegen zijn collega's: "Kom op, actie. Ik weet waar we de lijken kunnen ophalen."quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 06:13 schreef Jimbo_12 het volgende:
[..]
Mooie poging, maar vind het toch onwaarschijnlijk dat er na die eerste oproepen niet meer is geprobeerd te bellen. Al zou je er enigszins vrede mee hebben dat je een nacht in de jungle blijft (dat lijkt me eik al vreemd), dan nog zou je wat later even je phone checken likt me.
LOL, commando-opleiding. Wel het benul, of ontdekt, dat een camera batterij het lang uithoudt. Tijd checken kost dan vrijwel geen stroom. En voor mij zegt het meer dat ze hun camera in de strijd gooiden, dan hoe precies, en of dat optimaal was. Geen training, en gewapend met twee half lege telefoons en een camera, tegen de best georganiseerde ontvoerder ter wereld. Dus ja, ik snap dat je dan aan commando's denkt.quote:Het is ook niet alsof ze die eerste dag al meteen wisten dat ze langer dan een week zouden wegblijven, in tegendeel, als ze toen daadwerkelijk verdwaald waren, dan hadden ze het idee dat ze die volgende dag wel terug zouden komen.
Die paar keer je phone inschakelen en ff checken of je nu wel bereik hebt lijkt me dan ook niet zon probleem en kost hooguit 1-2 procent. Lijkt me sterk dat ze daar al bezig waren met het besparen van zo'n klein beetje stroom en de noodzaak van een noodoproep of oproep naar bekenden lijkt me in zo'n geval een stuk hogere prioriteit hebben.
In alle andere scenario's die ik kan bedenken (incl. verwondingen) lijkt het mij nog onwaarschijnlijker dat ze na die eerste noodoproepen niet meer gebeld hebben later op de avond.
Tot slot de gezette tijden de telefoon controleren Hoe komen ze erachter hoe laat het is? Houden ze hun camera elke 10 minuten in de gaten om de tijd te controleren? En ze proberen verder helemaal niet te bellen alleen op die tijdstippen? Als voor de eerste keer alleen een avond in de jungle moet doorbrengen, of wanneer blijkt dat je echt verdwaald bent, dan lijkt het mij vrijwel onmogelijk dat je zo weinig en zo koel (schema) gebruik maakt van je telefoon. Of hebben ze een opleiding bij de commando's gehad ofzo waar ik niks van afweet?
Nah, één foto die gemaakt lijktmet een bewuste beeldcompositie. Tussen de rest. Lijkt, want het is maar de vraag of dat op het scherm te zien was. Als het goed donker is, zie je pas wat het is na de flitsfoto. Dus die foto is er misschien alleen omdat ze wilden zien wat daar lag.quote:Over de zwarte foto's, die kunnen imo van alles zijn. De foto's die we hebben zijn niet echt van het pad en op een van de foto's is er zelfs een tak die echt het onderwerp van de foto is. De tak ligt midden op de foto en lijkt duidelijk met opzet gefotografeerd. Het pad verlichten zou dus mogelijk zijn, maar niet waarschijnlijker dan in een waas van gekte 70 random foto's maken.
Als ik die optie bekijk, heelt hij automatisch wat in focus is, uit de rest van de foto dat niet in focus is. Dan is het hierboven gepostte resultaat toch niet zo vreemd?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:23 schreef Perico het volgende:
[..]
Je kunt bijvoorbeeld kijken naar Focus range... een camera zal scherp stellen op één punt of sector en de rest van de foto zal dan wat out of focus zijn... maar als het teveel verschilt van wat het programma automatisch berekent als "natuurlijk", mag je er misschien vanuit gaan dat die lagen handmatig zijn toegevoegd.
Of als je plots een tweede scherp object op de foto zou hebben, dat erop is geplakt, daar kun je dan achter komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |