Dat ontken ik ook niet. Maar dan moeten we concluderen dat de cijfers waardeloos zijn. En dus niet zomaar de waardeloze cijfers met een verzonnen factor vermenigvuldigen om maar iets te kunnen zeggen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:19 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Je weet toch hoe dat in die landen gaat. De meest lichamen worden door familie verborgen gehouden, mensen vluchten voor de zorg instanties en in die landen staat de helft van de bevolking niet eens geregistreerd.
Daarnaast leven de mensen daar hutje mutje op elkaar in grote sloppenwijken. Als zelfs professionele zorgverleners besmet raken door één klein foutje dan kun je er donder op zeggen dat die complete wijken binnen mum van tijd geïnfecteerd zijn.
Als die onbevestigde 50% géén ebola blijkt te hebben, dan hebben we een mortaliteitscijfer van 100%quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:13 schreef Dingflofbips het volgende:
Kijken de paniekzaaiers even mee?
4440 gevallen van de 8011 vermoedelijke (en opgegeven gevallen) zijn bevestigd.
Er zit zeg maar een bubbel van zo'n 50% in de opgegeven aantallen.
Kosten zijn volgens mij het grootste probleem idd. En ook een lastig probleem.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:30 schreef Digi2 het volgende:
De strain van het huidige ebolavirus bijkt minder dodelijk voor degenen die de ziekte hebben opgelopen. Ca de helft zou het overleven. Aan de hand van de berichten krijg ik wel de indruk dat deze strain veel besmettelijker is dan 1st werd aangenomen. Vliegen op de desbetreffende landen is niet alleen gevaarlijk maar ook economisch zeer schadelijk. In de VS schatten ze $1000 aan verzorgingskosten per uur per ebola patient. Nog buiten alle extra kosten zoals extra begeiding en bewaking van transporten. Door de incubatietijd moeten er vaak ook heel veel mensen die mogelijk besmet zijn in kaart worden gebracht wat ook een flinke stuiver zal kosten. Dit alles overwegende moeten mensen die terug willen vliegen 1st minstens de incubatietijd in quarantaine blijven voordat ze zich onder de bevolking mogen mengen. Erheen vliegen zou alleen voor directe hulpverleners moeten worden toegestaan.
In Liberia misschien. De totalen komen op:quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:26 schreef starla het volgende:
[..]
Als die onbevestigde 50% géén ebola blijkt te hebben, dan hebben we een mortaliteitscijfer van 100%
Het gaat om zulke astronomische bedragen, en om zulke dramatische veranderingen in het menselijk leven, dat je je gaat afvragen waarom we het zo ver laten komen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Stel Ebola duikt op in New York, Ebola zelf zal het probleem niet zijn, maar als iedereen thuis moet blijven praat je al over miljoenen/miljarden dollars schade per dag.
Die cijfers zeggen 0,0 niets. Die zijn er alleen om het volk dom te houden.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:50 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
In Liberia misschien. De totalen komen op:
4440 confirmed. 2330 confirmed deaths
zo'n 52% death reet
eensquote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die cijfers zeggen 0,0 niets. Die zijn er alleen om het volk dom te houden.
Gedeeltelijk eens. Denk niet dat er opzet in het spel is van de WHO kant.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet, maar men blijft ze wel publiceren en je ziet toch dat mensen er allerlei conclusies aan gaan verbinden, die niet passen bij wat er echt speelt (op basis dan van wat we tot nu toe in het Westen hebben gezien).quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:55 schreef nixxx het volgende:
[..]
Gedeeltelijk eens. Denk niet dat er opzet in het spel is van de WHO kant.
Oneens. Het is het beste wat we hebben op dat gebied. Beter dan niks, iig.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
quote:The past week has seen a continuation of recent trends: the situation in Guinea, Liberia, and Sierra
Leone continues to deteriorate, with widespread and persistent transmission of EVD. Problems with
data gathering in Liberia continue. It should be emphasized that the reported fall in the number of
new cases in Liberia over the past three weeks is unlikely to be genuine. Rather, it reflects a
deterioration in the ability of overwhelmed responders to record accurate epidemiological data. It is
clear from field reports and first responders that EVD cases are being under-reported from several
key locations, and laboratory data that have not yet been integrated into official estimates indicate
an increase in the number of new cases in Liberia. There is no evidence that the EVD epidemic in
West Africa is being brought under control, though there is evidence of a decline in incidence in the
districts of Lofa in Liberia, and Kailahun and Kenema in Sierra Leone.
Vertaling: er zal wellicht een paar gevalletjes Ebola ook in België komen. De Belgische politiek komt Ebola in Nederland verspreiden, want dat is haar aard?? (quote:Op donderdag 9 oktober 2014 11:05 schreef Digi2 het volgende:
België loopt een hoge kans op de verspreiding van Ebola. Belgische luchtvaartmijen vliegen op de landen waar de uitbraken plaatsvinden.
Gezien de aard van de belgische politiek loopt Nederland als buurland aanzienlijke risico´s via België in aanraking met het virus te komen. Als je bedenkt dat er al snel een waarschuwing volgt als een land onvelig wordt geacht door aanslagen waarbij er geen besmettinggevaar is. Dit onvoldoende gebeurt, terwijl het om een veel gevaarlijker fenomeen gaat waarbij veel meer kans op doden ook in eigen land is.
Uit het rapport zelfquote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:15 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Leg mij eens uit waarom eerst de cijfers niet serieus genomen moeten worden en daarna op grond van niks diezelfde niet serieuze cijfers wel met factor 10 verhoogd kunnen worden en dan 'waar' zijn
uit de lucht gegrepen en ongefundeerd, zou ik zeggen
quote:Een met ebola besmette VN-medewerker is opgenomen in een ziekenhuis in het Duitse Leipzig. De man wordt behandeld op een speciale isolatieafdeling, meldde het ziekenhuis donderdag.
De patiënt zou het gevaarlijke virus hebben opgelopen in Liberia. Het is de tweede keer dat een lid van de VN-missie in het Afrikaanse land, Unmil, is besmet met ebola. De eerste zieke VN'er stierf op 25 september.
Het ziekenhuis benadrukte dat andere patiënten en bezoekers geen risico lopen. Er zouden strenge veiligheidsmaatregelen van kracht zijn. Het is niet de eerste keer dat Duitsland een ebolapatiënt opneemt. Een andere patiënt met de ziekte wordt momenteel behandeld in Frankfurt.
ik heb zelf niks kunnen vinden over hoe ze precies testen. kan je een linkje geven?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:01 schreef Zemi77 het volgende:
Je test alleen positief op ebola als je zelf al ziek bent, koorts e.d. ze testen namelijk op antistoffen. als je nog niet ziek bent heb je geen antistoffen en kun je dus clean testen terwijl je het virus wel al hebt.
Quarantaine van 21 dagen is de enige manier on het zeker te weten.
De belgische politiek staat symbool voor ondoelmatige, trage en inefficiente besluitvorming. Dat is een achtergrond die weinig positef stemt bij een evt uitbraak. Een uitbraak is hier zeker te beteugelen maar er zal al snel blijken een extreem prijskaartje aan te hangen als de politiek niet snel, doelmatig en doortastend optreed. Belgie als buur is in mijn opinie dan ook vooral een groot financieel risico in het kader van ebola.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 11:26 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Vertaling: er zal wellicht een paar gevalletjes Ebola ook in België komen. De Belgische politiek komt Ebola in Nederland verspreiden, want dat is haar aard?? (). Er leeft een angst dat Nederland en België niet voor elkaar krijgen wat Nigeria wel is gelukt
Er zijn meerdere testen: ELISA, PCR's etc. Het is ook niet zo dat je al symptomen moet hebben om antistoffen te hebben zoals iemand hier beweert.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 12:24 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
ik heb zelf niks kunnen vinden over hoe ze precies testen. kan je een linkje geven?
dankje voor de link, maar dit gaat me boven de pet.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 12:36 schreef starla het volgende:
[..]
Er zijn meerdere testen: ELISA, PCR's etc. Het is ook niet zo dat je al symptomen moet hebben om antistoffen te hebben zoals iemand hier beweert.
Als je lichaam in contact komt met Ebola, gaat het natuurlijk vrijwel direct antilichamen maken daartegen.
Deze zijn dan ook al na 6 dagen na het oplopen van de infectie aantoonbaar, dus nog voordat iemand symptomen kan hebben.
Zie ook:
http://m.jid.oxfordjourna(...)pplement_1/S192.full
Met de stoomboot, vermoedelijk.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 13:32 schreef 0108daniel het volgende:
200 west afrikanen met ebola naar Nederland....
Komen die zwarte hierheen pfff
Neeeeeee zwarte piet mag niet meer !!quote:
Met de quarantaineboot.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:10 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Neeeeeee zwarte piet mag niet meer !!
Bij primaten.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 12:36 schreef starla het volgende:
[..]
Er zijn meerdere testen: ELISA, PCR's etc. Het is ook niet zo dat je al symptomen moet hebben om antistoffen te hebben zoals iemand hier beweert.
Als je lichaam in contact komt met Ebola, gaat het natuurlijk vrijwel direct antilichamen maken daartegen.
Deze zijn dan ook al na 6 dagen na het oplopen van de infectie aantoonbaar, dus nog voordat iemand symptomen kan hebben.
Zie ook:
http://m.jid.oxfordjourna(...)pplement_1/S192.full
Klopt, het artikel gaat over experimenten bij primaten dus mag je er heel strikt genomen geen uitspraak over doen. Maar strikt genomen is de mens ook een primaatquote:Op donderdag 9 oktober 2014 17:45 schreef No-P het volgende:
[..]
Bij primaten.
Bij mensen is de waarde van Elisa is niet gevalideerd. Tevens gaat die over het EBOV type, of dat met het huidige virus ook zo werkt is niet bekend.
PCR is de gouden standaard, maar omdat deze de eerste dagen na de start van de symptomen nog falsnegatief kan zijn wordt na 2 dagen de test herhaald.
Daar heb je gelijk in, waarschijnlijk is het wel zo, maar als iets niet gevalideerd en de sensitiviet-specificiteit etc is niet bekend kun je het niet gebruiken. Hier zijn ze wel mee bezig, want de pcr capaciteit is lang niet groot genoeg.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 17:51 schreef starla het volgende:
[..]
Klopt, het artikel gaat over experimenten bij primaten dus mag je er heel strikt genomen geen uitspraak over doen. Maar strikt genomen is de mens ook een primaat, dus zullen de uitkomsten denk ik niet heel veel verschillen.
Kweken deden ze wel hoor vroeger, in apenniercellen bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:07 schreef starla het volgende:
Ok, dus wat voor veel andere virussen geldt dus. Althans, als ik hersenvocht opstuur voor virussen bepalen ze altijd PCR's. Kweken gaat zo lastig
Oh ja, daar komt ook toch het broodje 'aap' vandaan hoe HIV van apen naar mensen is overgedragen?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:08 schreef No-P het volgende:
[..]
Kweken deden ze wel hoor vroeger, in apenniercellen bijvoorbeeld.
Dat effect is hier al vaak genoemd idd.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:56 schreef No-P het volgende:
http://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS0140-6736(14)61706-2/fulltext
Wel interessant kort artikel met een uitleg waarom de CFR zo laag zou kunnen zijn.
[ afbeelding ]
De uitbraak?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 23:27 schreef Basxt het volgende:
Goed topic.!
Echt het duurt niet lang meer..
In een land/cultuur waar mensen uitgebreid hun doden knuffelen? Behoorlijk wat lijkt me...Verder: de mens lijkt niet als primaire gastheer te dienen voor ebola, dan was het virus al lang uitgestorven waarschijnlijk. Wij als mensen zijn dus waarschijnlijk 'bijzaak' voor het virus.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 23:59 schreef agter het volgende:
Welk evolutionair voordeel heeft een virus nu eigenlijk om zijn gastheer te killen?
Ja, dag is ook zo. Wij zijn niet de primaire gastheren.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 00:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
In een land/cultuur waar mensen uitgebreid hun doden knuffelen? Behoorlijk wat lijkt me...Verder: de mens lijkt niet als primaire gastheer te dienen voor ebola, dan was het virus al lang uitgestorven waarschijnlijk. Wij als mensen zijn dus waarschijnlijk 'bijzaak' voor het virus.
Dat heb je hierin gezien. Hierin gaan ze ervan uit dat het polio virus niet alleen op kleine aapjes nieren is gekweekt maar ook op chimpansees die waarschijnlijk civ hadden.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:10 schreef starla het volgende:
[..]
Oh ja, daar komt ook toch het broodje 'aap' vandaan hoe HIV van apen naar mensen is overgedragen?
Iets met klok en klepel dit hoor, weet het niet zeker, maar zoiets heb ik ooit een keer gelezen.
Ah thx, even kijken vandaagquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 01:00 schreef thesiren.nl het volgende:
[..]
Dat heb je hierin gezien. Hierin gaan ze ervan uit dat het polio virus niet alleen op kleine aapjes nieren is gekweekt maar ook op chimpansees die waarschijnlijk civ hadden.
Zaken als goede en slechte ziekenhuizen en weerstand van de patienten spelen ook mee denk ik?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:55 schreef nixxx het volgende:
[..]
Gedeeltelijk eens. Denk niet dat er opzet in het spel is van de WHO kant.
Maar als we betrouwbare cijfers willen moeten we even wachten tot het in Europa of Amerika goed uitbreekt
Vanzelfsprekend. Alleen niet bemoedigend dat de eerste 'westerse' ebolapatiënt reeds is overleden. Maar goed, n=1, dus valt nog niet veel over te zeggen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 07:53 schreef Chapati het volgende:
[..]
Zaken als goede en slechte ziekenhuizen en weerstand van de patienten spelen ook mee denk ik?
Als het naar NL komt, en er zijn 200 doden of zo, dan is het hier echt volle paniek. Dan stopt al het openbare leven. Mensen gaan niet meer naar hun werk etc. Eten wordt gehamsterd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:46 schreef Dingflofbips het volgende:
'is de angst voor Ebola terecht?'
http://pauw.vara.nl/media/322091
Erg statistisch significant inderdaad.quote:
Indiase efficiëntie kennende maak ik me wel zorgen mocht ebola in India aankomen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:04 schreef Chapati het volgende:
Ik hou sowieso mn hart vast. Gelukkig registreren de internationale vluchthavens hier de mensen die uit risicolanden komen en wordt men gecheckt, maar ook daarna zijn de mensen die goed uit die test komen nog te tracen voor een follow up. Geen idee hoe dat precies geregeld is hier, maar ik krijg niet het idee dat ze hier (India) laks zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |