quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Hoe doel je op bewustzijn van pijn?
Dat kippen eigenlijk heel coole dieren zijn die de pijn maar een beetje van zichzelf afwimpelen?
Ik zie vooral een neiging om heel vrijblijvend op je gevoel af te gaan en dan lekker selectief verontwaardigd te doen, zodat je lekker tevreden kunt zijn met jezelf over hoe tegen dierenleed je wel niet bent. Daar doe ik niet aan mee.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Daar gaat het niet om. Nadenken is een goed iets, maar krampachtig alles willen rationaliseren is eigenlijk erg dom.
Wel vreemd dan dat in landen waar men aanzienlijk dichter bij de natuur staat het zelf veroorzaken van dierenleed doorgaans niet op belemmeringen stuit.quote:Je negeert dan namelijk deels je eigen biologie. Ook jij doet namelijk niet graag dieren pijn, tenzij je psychopaat bent
Nja bedoel ook dat ze zich bewust zijn van de pijn. En het ongemak als wat net in die goede post is omschreven.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je leest niet, ik denk niet dat kippen pijn voelen ik weet dat kippen pijn voelen.
Het gaat hier om het bewust zijn van die pijn.
1: Voel mij niet aangesproken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie vooral een neiging om heel vrijblijvend op je gevoel af te gaan en dan lekker selectief verontwaardigd te doen, zodat je lekker tevreden kunt zijn met jezelf over hoe tegen dierenleed je wel niet bent. Daar doe ik niet aan mee.
[..]
Wel vreemd dan dat in landen waar men aanzienlijk dichter bij de natuur staat het zelf veroorzaken van dierenleed doorgaans niet op belemmeringen stuit.
Ja, ik weet dat mensen graag roepen over het antropomorferen (?) Zoals ik al aanhaalde, dat gebeurde vroeger met negers ook. Bleek ook een misvatting te zijn. Niet zo'n kleintje ook trouwensquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je bent weer aan het vermenselijken.
Dat zo,n kip reageert zegt nog niets over de mate van het bewustzijn van zo,n beest.
Voorbeelden graag want dat is weer een prachtig stukje bullshit.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Wel vreemd dan dat in landen waar men aanzienlijk dichter bij de natuur staat het zelf veroorzaken van dierenleed doorgaans niet op belemmeringen stuit.
Ik vroeg dan ook wat er mis is met het principe van de plofkip, dus een kip die snel groeit en snel wordt geslacht.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:26 schreef Dven het volgende:
[..]
Als dat het enige beeld is dat je bij een plofkip kan verzinnen dan mis je toch nog wel een hoop hoor.
Bekijk gewoon even wat beelden van de industrie en vraag jezelf oprecht af of dat nu een correcte manier is om met levende wezens om te gaan en of je dat nu echt wel moet willen.
Het grote probleem is dat de kip niet meer als een dier wordt gezien maar gewoon als een product.
Kortom: ze hadden het met negers mis dus dan dan zullen ze het met dieren ook wel mis hebben !!quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja, ik weet dat mensen graag roepen over het antropomorferen (?) Zoals ik al aanhaalde, dat gebeurde vroeger met negers ook. Bleek ook een misvatting te zijn. Niet zo'n kleintje ook trouwensEr zijn steeds meer resultaten waaruit blijkt dat veel diersoorten toch een stukje verder zijn dan dat wij altijd gedacht hebben.
Verder is het allemaal niet zo relevant. Zeker als ik niet de garantie heb dat een dier geen besef van pijn en dergelijke heeft, zou ik de gok niet wagen.
Nee.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:39 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In dat geval weet je ook dat ze zich er bewust van zijn dat er pijn/ellende gaat komen.
Je weet wat er mis is met de versnelde groei? Dat het lichaam het niet aankan? Dieren er onder bezwijken? Enorm veel last hebben van ontstekingen? Waardoor ze vol worden gepropt met antibiotica, hormonen en andere medicijnen? Dat doet geen alarmbelletje rinkelen bij jou?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vroeg dan ook wat er mis is met het principe van de plofkip, dus een kip die snel groeit en snel wordt geslacht.
Nee, ik vind het gewoon kortzichtig om er van uit te gaan dat buiten de superieure mens levende wezens geen besef van pijn hebben.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Kortom: ze hadden het met negers mis dus dan dan zullen ze het met dieren ook wel mis hebben !!
Het zal per dier verschillen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:45 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, ik vind het gewoon kortzichtig om er van uit te gaan dat buiten de superieure mens levende wezens geen besef van pijn hebben.
Normen concretiseren of formuleren lukt je anders in het geheel niet.quote:
Het zijn vooral Westerse mensen die op grote afstand van de consumptiedieren staan die zo moeilijk doen en hun hoofd moeten afwenden als er een dier geslacht wordt. Een beetje Steppemongool, eskimo of Masai bedenkt zich geen twee voordat hij een geit, een zeehond of een koe de keel doorsnijdt. Zou er dan juist iets mis zijn met hún biologie?quote:2: Wat wil je hier precies mee zeggen?
1: Ik stel dat als je empathie een beetje op een redelijk niveau is, dat je dan niet graag levende wezens levend gaat koken. Duidelijker kan het volgens mij niet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Normen concretiseren of formuleren lukt je anders in het geheel niet.
[..]
Het zijn vooral Westerse mensen die op grote afstand van de consumptiedieren staan die zo moeilijk doen en hun hoofd moeten afwenden als er een dier geslacht wordt. Een beetje Steppemongool, eskimo of Masai bedenkt zich geen twee voordat hij een geit, een zeehond of een koe de keel doorsnijdt. Zou er dan juist iets mis zijn met hún biologie?
Hoe betaald iedereen daar aan mee volgens jou?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:31 schreef erodome het volgende:
Ik betaal dus mee aan jouw stukje kip, zou ik(en al die anderen) daar niet meer aan meebetalen, dus echt vrije keuze hebben hierin dan zou jouw goedkope stukje kip niet bestaan,
Wat een kut foto's weerquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:26 schreef Dven het volgende:
[..]
Als dat het enige beeld is dat je bij een plofkip kan verzinnen dan mis je toch nog wel een hoop hoor.
Bekijk gewoon even wat beelden van de industrie en vraag jezelf oprecht af of dat nu een correcte manier is om met levende wezens om te gaan en of je dat nu echt wel moet willen.
Het grote probleem is dat de kip niet meer als een dier wordt gezien maar gewoon als een product.
Met zo'n 17 lotgenoten worden ze als kuiken in een kooi geflikkoerd. Ze hebben geen moeder dus dan gaat de kachel maar even goed aan, al zal dit later vervangen worden door enorme ventilatiesystemen omdat de tienduizenden groeiende kippen dan enorme hoeveelheid warmte produceren.
Dus, je zit met 17 lotgenoten op een vierkante meter, lekker knus. Elke dag word je volgegooid met krachtvoer zodat je maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk aankomt. Je groeit al rap maar dat komt wel tegen een prijs. Je organen en poten begeven het waardoor je met wat geluk nog een beetje kan hinkelen maar met wat pech gewoon op de grond blijft liggen, wachtende op de dood die door dehydratatie doorzet terwijl je continu overlopen wordt door duizenden andere kippetjes en met je neus in tonnen stront gedrukt ligt. Dagelijks worden tientallen of zelfs honderden dode exemplaren geruimd. Simpelweg gestorven door een gebrek aan voedsel of drinkwater, omdat je je eigen gewicht niet meer kan dragen en misschien wel door ziektes die natuurlijk bijzonder veel voorkomen. Daarom word je als pasgeboren wezen volgepropt met gigantische hoeveelheden antibiotica en hormonen. In de hoop dat je dus net lang genoeg 'gezond' blijft om het tot de slacht te redden.
Je snavel ben je trouwens al een poosje kwijt, die wordt als voorzorgsmaatregel geknipt omdat je uit stress aan jezelf en lotgenoten begint te plukken. Nu word je enkel nog maar kaal in plaats van een bloederige kale bende. Een prachtige vooruitgang.
Heb je die eerste zes weken overleefd dan is het nu alsnog tijd om je einde tegemoet te treden. Mannen in pakken en met stofmaskers voor (want zo'n vieze teringzooi is het daarbinnen) grijpen jou en een aantal soortgenoten om je in een bak te flikkeren. Heb je wat meer geluk en is het wat moderner dan word je door een opgepimpte stofzuiger met z'n honderden tegelijk opgezogen. Niet veel later zit je in een nog kleinere ruimte gepropt dan je al zat en kan je met een beetje geluk voor het eerst in je leven zonlicht zien. Tot ze je uitladen, met je poten aan haken hangen en in de rij aan mag sluiten voor je een bad mag nemen. Een bad dat je verdooft, waarna een machine 'vakkundig' je keel doorsnijdt. Dat dit niet altijd even vlekkenloos gebeurt blijkt wel uit het geven dat er zat kippen zijn die alsnog ontwaken en zinloos vechten voor hun leven. terwijl ze levend geplukt en in stukken gehakt worden.
Prachtleven zeg.
Ik kan me niet voorstellen dat die kippen andere kippen benijden die wel een paar weken meer de tijd krijgen om op hun gemakje te groeien, terwijl ze in de frisse buitenlucht een wormpje plukken, schuilen voor roofvogels, een beetje met hun vleugels slaan en af en toe een stofbadje nemen of gewoon op hun gemakje in de zon liggen te chillen. Iets kunnen vertonen dat natuurlijk gedrag heet.
Welke kip ziet er niet graag zo uit?
[ afbeelding ]
Alleszins stukken beter dan zo. Less is more
Punt is dus dat ook al dient iets voor voeding, dit niet moet betekenen dat je het dan ook maar als stront behandelt.
[ afbeelding ]
Dit komt omdat ze ziek zijn ?!quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:57 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Wat een kut foto's weer
Kom anders een keer in een ziekenhuis, ziet een mens er graag zo uit??? wat kan je er aan doen. Natuurlijk zijn er ook zieke kippen.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:54 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik ben geen Veganist![]()
Ik ben ook niet tegen vlees eten, ik ben wél tegen de Bio Industrie en het ging er om
dat mensen die tegen de Bio Industrie wél meebetalen aan de 80% subsidie die
naar die engnekken gaan.
Maar daar hebben jullie dan weer geen antwoord op, ja een beetje dom schelden,
met kanker, je moeder, apenland en nu gaan we weer op de toer van hysterisch doen.
Ik weet niet wie er hier hysterisch doet, maar ik niet in elk geval.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:00 schreef dopfles1 het volgende:
[..]____________________________________
Engnekken? Weet je wel waarom de boeren zoveel dieren in hun stallen hebben?
Omdat de consument hierom vraagt.
quote:
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:00 schreef theunderdog het volgende:
Wahahahahah, "natuurlijk er ook zieke kippen"..
![]()
![]()
![]()
![]()
Waarom staan er enkel 2 op de foto dan?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:00 schreef theunderdog het volgende:
Wahahahahah, "natuurlijk er ook zieke kippen"..
![]()
![]()
![]()
![]()
Jij hebt zijn post niet gelezen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:02 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Waarom staan er enkel 2 op de foto dan?
[ afbeelding ]
zien er een klein beetje anders uit of niet?
Alsof elke boerderij het zelfde is ?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:02 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Waarom staan er enkel 2 op de foto dan?
[ afbeelding ]
zien er een klein beetje anders uit of niet?
Zo zien alle kippen eruit die voor een euro in de super liggen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:57 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Wat een kut foto's weer
Kom anders een keer in een ziekenhuis, ziet een mens er graag zo uit??? wat kan je er aan doen. Natuurlijk zijn er ook zieke kippen.
En dit. Alleen maar plaatjes kijken blijkbaar.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij hebt zijn post niet gelezen.
kan jij een foto vinden met de kippen op zijn foto maar dan x 200 op 1 locatie?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:03 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Alsof elke boerderij het zelfde is ?
Enigszins gechargeerd maar niet minder realiteit. Het dan weg doen als 'ach, er zijn overal zieke kippen' is gewoon weer een prachtig voorbeeld van je kop in het zand steken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:57 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Wat een kut foto's weer
Nee?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Enigszins gechargeerd maar niet minder realiteit. Het dan weg doen als 'ach, er zijn overal zieke kippen' is gewoon weer een prachtig voorbeeld van je kop in het zand steken.
Hoe zou jij het het liefst zien dan?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Enigszins gechargeerd maar niet minder realiteit. Het dan weg doen als 'ach, er zijn overal zieke kippen' is gewoon weer een prachtig voorbeeld van je kop in het zand steken.
Voor 2 euro in de supermarkt, en gezonde dieren. Zoals dat nu gebeurd. Een boer wil zijn dieren echt niet ziek hebben (krijg je slechte groei en ziektes geeft uitval etc).quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe zou jij het het liefst zien dan?
Deze discussie gaat over de plofkip.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:19 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Voor 2 euro in de supermarkt, en gezonde dieren. Zoals dat nu gebeurd. Een boer wil zijn dieren echt niet ziek hebben (krijg je slechte groei en ziektes geeft uitval etc).
Maar door foto's van zieke kippen/varkens/andere dieren van natuur gekkies en instanties als wakker dier etc dan worden de boeren in een verkeerd daglicht gezet.
Er zijn in Nederland richtlijnen tov de kip en ik denk dat deze voldoende zijn.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Deze discussie gaat over de plofkip.
Je hebt volgens mij de post van Dven echt niet gelezen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:21 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Er zijn in Nederland richtlijnen tov de kip en ik denk dat deze voldoende zijn.
Geimporteerd vlees hebben we verder weinig kijk op.
Een plofkip is een kip die door selectie zo is doorgefokt dat ze geprogrammeerd zijn om te eten. Ze groeien sneller dan gezond is voor zo’n beestje en hun botten groeien niet snel genoeg mee met hun gewicht. Aan het eind kunnen hun poten nauwelijks meer hun eigen gewicht dragen. Het zijn gewoon obese kuikens. We hebben een dier gecreëerd dat niet meer in staat is een normaal dier te zijn en normaal dierlijk gedrag te vertonen. Dat is wat er principieel mis mee is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vroeg dan ook wat er mis is met het principe van de plofkip, dus een kip die snel groeit en snel wordt geslacht.
gast waar komt dat vandaan dan?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je hebt volgens mij de post van Dven echt niet gelezen.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:25 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
gast waar komt dat vandaan dan?De website van greenpeace?
Ben jij ooit op een boederij geweest? of kijk je alleen de plaatjes van dven, zeggend dat alle plofkippen er zo uit zien (als 2 zieke kippen)
Gast, je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Zoveel boeren zijn het niet eens met de huidige manier waarop ze moeten produceren. Maar ze hangen allemaal aan wurgcontracten en moeten wel.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:19 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Voor 2 euro in de supermarkt, en gezonde dieren. Zoals dat nu gebeurd. Een boer wil zijn dieren echt niet ziek hebben (krijg je slechte groei en ziektes geeft uitval etc).
Maar door foto's van zieke kippen/varkens/andere dieren van natuur gekkies en instanties als wakker dier etc dan worden de boeren in een verkeerd daglicht gezet.
Ik heb het genoegen gehad zelf op een boerderij opgegroeid te zijn. Waar kleinschalig gewerkt werd. Als jij denkt dat die megabedrijven nog een boerderij zijn dan is het wederom een bewijs dat je de weg een beetje kwijt bent.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:25 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
gast waar komt dat vandaan dan?De website van greenpeace?
Ben jij ooit op een boederij geweest? of kijk je alleen de plaatjes van dven, zeggend dat alle plofkippen er zo uit zien (als 2 zieke kippen)
Spijtig dit.quote:
Boeiende docu overigens. Betreft wel Amerika maar helaas is het in Europa niet veel beter gesteld en gaat het ook hard richting de Amerikaanse wijzequote:
Maar hoe zou jij het graag zien dan? hoe moeten we dieren doden, hoe maken we de consument bewust van wat hij/zij koopt enz.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Boeiende docu overigens. Betreft wel Amerika maar helaas is het in Europa niet veel beter gesteld en gaat het ook hard richting de Amerikaanse wijze
Allereerst zie ik graag de vleesconsumptie halveren. Het is belachelijk hoe veel men eet. Onnodig en onverantwoordelijk. Bewustzijn creeer je door educatie en openheid. Als overheid zijnde kan je dus meehelpen door dat te bieden. Helaas is de voedingsindustrie bijzonder kapitaalkrachtig en hebben ze een flinky lobby dus is dat al lastig genoeg.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar hoe zou jij het graag zien dan? hoe moeten we dieren doden, hoe maken we de consument bewust van wat hij/zij koopt enz.
Hoe wil je de vleesconsumptie halveren?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Allereerst zie ik graag de vleesconsumptie halveren. Het is belachelijk hoe veel men eet. Onnodig en onverantwoordelijk. Bewustzijn creeer je door educatie en openheid. Als overheid zijnde kan je dus meehelpen door dat te bieden. Helaas is de voedingsindustrie bijzonder kapitaalkrachtig en hebben ze een flinky lobby dus is dat al lastig genoeg.
Ik eet wel vlees, met mate. En ik koop het bij een kleinschalige boer hier net buiten de stad. De koeien lopen door de bergen en bossen, en ook de overige dieren hebben vrijheid. Zoals het hoort te zijn dus.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe wil je de vleesconsumptie halveren?
En eet jij zelf geen vlees of?
Ja dus?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:00 schreef dopfles1 het volgende:
[..]____________________________________
Engnekken? Weet je wel waarom de boeren zoveel dieren in hun stallen hebben?
Omdat de consument hierom vraagt.
http://www.jumbosupermarkten.nl/Bedrijf/Duurzaam-ondernemen/kip/quote:Onze ambitie is om eind 2015 geen plofkip meer in het kipschap te hebben liggen.
Die richtlijnen zijn snel aan het veranderen hoor..quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:21 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Er zijn in Nederland richtlijnen tov de kip en ik denk dat deze voldoende zijn.
Geimporteerd vlees hebben we verder weinig kijk op.
Oh... gelukkig, dan kunnen de mensen die dat graag willen nog snel even de vriezerquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:08 schreef De_Hertog het volgende:
Het is dus niet dat je vanaf morgen geen 'plofkip' meer kunt halen bij de Jumbo
Wat voor wurgcontracten heb jij het over?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:37 schreef Dven het volgende:
[..]
Gast, je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Zoveel boeren zijn het niet eens met de huidige manier waarop ze moeten produceren. Maar ze hangen allemaal aan wurgcontracten en moeten wel.
Je bent echt compleet de weg kwijt. En maar over natuurgekkies roeptoeteren
Toevallig ben ik ook opgegroeid op een boederij. Bioindustrie. Niets mis mee. ?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik heb het genoegen gehad zelf op een boerderij opgegroeid te zijn. Waar kleinschalig gewerkt werd. Als jij denkt dat die megabedrijven nog een boerderij zijn dan is het wederom een bewijs dat je de weg een beetje kwijt bent.
Of ze veel beter smaken ligt vooral aan wat ze te eten krijgen. Als je eenmaal kip hebt geproefd die en gewoon normaal groot is gebracht en die goed voer heeft gehad dan merk je pas hoe slecht de smaak is van die plofkip.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik eet helemaal niet zoveel vlees, maar dat doet er niet aan af dat die verwende wandelkip van 30 euro een veel grote belasting voor het milieu vormt en niet spectaculair veel beter smaakt.
Precies hetzelfde als nederland hea?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Boeiende docu overigens. Betreft wel Amerika maar helaas is het in Europa niet veel beter gesteld en gaat het ook hard richting de Amerikaanse wijze
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |