abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145156441
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar wat zijn precies de normen dan, en wat is er mis met het principe van een plofkip? Hij groeit snel en heeft een kort leven, maar hoe is dat verkeerd?

[..]

Ja, als het spartelt of stuiptrekkingen heeft dan triggert dat empathie en gaan we menselijke gevoelens op zo'n beest projecteren. Maar een oester heeft maar een spier en kan dat dus niet, en heeft ook geen kop waarin we menselijke trekken in kunnen herkennen. Moet dat dan het criterium zijn?
Je maakt het allemaal veel moeilijker dan het is, wat aantoont dat jij alles heel graag wil rationaliseren.

Ook een oester voelt pijn, en dat is bij de meeste mensen de reden waarom ze willen dat zo,n beest zo snel en pijnloos gedood word.
pi_145156537
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je maakt het allemaal veel moeilijker dan het is, wat aantoont dat jij alles heel graag wil rationaliseren.
Ik voel inderdaad geen behoefte om me er makkelijk vanaf te maken met allerlei verzinsels.

quote:
Ook een oester voelt pijn, en dat is bij de meeste mensen de reden waarom ze willen dat zo,n beest zo snel en pijnloos gedood word.
Ja, voelt zo'n beest pijn? Hoe kom je daarbij?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_145156571
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik voel inderdaad geen behoefte om me er makkelijk vanaf te maken met allerlei verzinsels.

[..]

1: Daar gaat het niet om. Nadenken is een goed iets, maar krampachtig alles willen rationaliseren is eigenlijk erg dom.

Je negeert dan namelijk deels je eigen biologie. Ook jij doet namelijk niet graag dieren pijn, tenzij je psychopaat bent

2: Zenuwstelsel.
pi_145156605
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Ik google er net op maar kan er niets over vinden :P
pi_145156627
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Daar gaat het niet om. Nadenken is een goed iets, maar krampachtig alles willen rationaliseren is eigenlijk erg dom.

Je negeert dan namelijk deels je eigen biologie. Ook jij doet namelijk niet graag dieren pijn, tenzij je psychopaat bent

2: Zenuwstelsel.
Transcript of Hebben Oesters Hersenen?
Hebben oesters hersenen? Oesters ... maar ook mossels ... Zijn bivalvia ... die reeds in de prehistorie bestonden Ze maken deel uit van de
weekdieren De slimste (met hersenen): en de stomste (zonder hersenen): Bij weekdieren is het zenuwstelsel verdeeld in twee delen:
1) twee (of drie bij bivalvia) zenuwstrengen
2) en een deel rond de maag! Dit tweede deel vormt de "hersenen". Bij tweekleppigen (bivalvia) is dit laatste deel niet zo geėvolueerd omdat ze niet bewegen. Geen hersenen dus! Bijvraag: De vorm van oesters en andere bivalvia hangt af van de plaats waar ze leven, ze oriėnteren zich met de bovenste schelp opwaarts om het meeste voedsel uit het water te kunnen filteren.

http://prezi.com/h0byi1e-wtvp/hebben-oesters-hersenen/
pi_145156637
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:04 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik google er net op maar kan er niets over vinden :P
Ieder beest voelt op een bepaalde niveau pijn, het is alleen wel de vraag in hoeverre een beest zich daar bewust van is.

Zo zijn er inderdaad wetenschappelijke studies die uitwijzen dat de hersenen van de meeste vissen niet ontwikkeld genoeg zijn om zich echt bewust te zijn van die pijn.
pi_145156679
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ieder beest voelt op een bepaalde niveau pijn, het is alleen wel de vraag in hoeverre een beest zich daar bewust van is.

Zo zijn er inderdaad wetenschappelijke studies die uitwijzen dat de hersenen van de meeste vissen niet ontwikkeld genoeg zijn om zich echt bewust te zijn van die pijn.
De eerste 2 resultaten op google zeggen al beide iets anders.
pi_145156726
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:07 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

De eerste 2 resultaten op google zeggen al beide iets anders.
Dat komt omdat het vrijwel onmogelijk is om te bewijzen dat dieren pijn voelen (zeker als het om dieren als vissen gaat), maar je hebt wel bepaalde criteria . Zo blijkt dat als je krabben een schok geeft, dat ze de volgende keer die schok proberen te vermijden.
pi_145156817
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat komt omdat het vrijwel onmogelijk is om te bewijzen dat dieren pijn voelen (zeker als het om dieren als vissen gaat), maar je hebt wel bepaalde criteria . Zo blijkt dat als je krabben een schok geeft, dat ze de volgende keer die schok proberen te vermijden.
Ja dat las ik net. Vissen doen dus het zelfde volgens dit artikel.

http://www.volkskrant.nl/(...)oeveel-dan~a3308719/
pi_145156877
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Yup, je kan dus wel degelijk met zekerheid stellen dat vissen op een bepaald niveau pijn voelen.
pi_145156888
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Yup, je kan dus wel degelijk met zekerheid stellen dat vissen op een bepaald niveau pijn voelen.
Die arme vis uit dat ene filmpje :'(
pi_145156922
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:15 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Die arme vis uit dat ene filmpje :'(
:9~
pi_145157115
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]

:9~
Eet jij deze maar

pi_145157160
quote:
9s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:24 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Eet jij deze maar

[ afbeelding ]
Dood op mijn bord wil ik die best eten hoor.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:26:13 #165
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145157171
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar wat zijn precies de normen dan, en wat is er mis met het principe van een plofkip? Hij groeit snel en heeft een kort leven, maar hoe is dat verkeerd?

Als dat het enige beeld is dat je bij een plofkip kan verzinnen dan mis je toch nog wel een hoop hoor.

Bekijk gewoon even wat beelden van de industrie en vraag jezelf oprecht af of dat nu een correcte manier is om met levende wezens om te gaan en of je dat nu echt wel moet willen.

Het grote probleem is dat de kip niet meer als een dier wordt gezien maar gewoon als een product.

Met zo'n 17 lotgenoten worden ze als kuiken in een kooi geflikkoerd. Ze hebben geen moeder dus dan gaat de kachel maar even goed aan, al zal dit later vervangen worden door enorme ventilatiesystemen omdat de tienduizenden groeiende kippen dan enorme hoeveelheid warmte produceren.

Dus, je zit met 17 lotgenoten op een vierkante meter, lekker knus. Elke dag word je volgegooid met krachtvoer zodat je maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk aankomt. Je groeit al rap maar dat komt wel tegen een prijs. Je organen en poten begeven het waardoor je met wat geluk nog een beetje kan hinkelen maar met wat pech gewoon op de grond blijft liggen, wachtende op de dood die door dehydratatie doorzet terwijl je continu overlopen wordt door duizenden andere kippetjes en met je neus in tonnen stront gedrukt ligt. Dagelijks worden tientallen of zelfs honderden dode exemplaren geruimd. Simpelweg gestorven door een gebrek aan voedsel of drinkwater, omdat je je eigen gewicht niet meer kan dragen en misschien wel door ziektes die natuurlijk bijzonder veel voorkomen. Daarom word je als pasgeboren wezen volgepropt met gigantische hoeveelheden antibiotica en hormonen. In de hoop dat je dus net lang genoeg 'gezond' blijft om het tot de slacht te redden.

Je snavel ben je trouwens al een poosje kwijt, die wordt als voorzorgsmaatregel geknipt omdat je uit stress aan jezelf en lotgenoten begint te plukken. Nu word je enkel nog maar kaal in plaats van een bloederige kale bende. Een prachtige vooruitgang.

Heb je die eerste zes weken overleefd dan is het nu alsnog tijd om je einde tegemoet te treden. Mannen in pakken en met stofmaskers voor (want zo'n vieze teringzooi is het daarbinnen) grijpen jou en een aantal soortgenoten om je in een bak te flikkeren. Heb je wat meer geluk en is het wat moderner dan word je door een opgepimpte stofzuiger met z'n honderden tegelijk opgezogen. Niet veel later zit je in een nog kleinere ruimte gepropt dan je al zat en kan je met een beetje geluk voor het eerst in je leven zonlicht zien. Tot ze je uitladen, met je poten aan haken hangen en in de rij aan mag sluiten voor je een bad mag nemen. Een bad dat je verdooft, waarna een machine 'vakkundig' je keel doorsnijdt. Dat dit niet altijd even vlekkenloos gebeurt blijkt wel uit het geven dat er zat kippen zijn die alsnog ontwaken en zinloos vechten voor hun leven. terwijl ze levend geplukt en in stukken gehakt worden.

Prachtleven zeg.

Ik kan me niet voorstellen dat die kippen andere kippen benijden die wel een paar weken meer de tijd krijgen om op hun gemakje te groeien, terwijl ze in de frisse buitenlucht een wormpje plukken, schuilen voor roofvogels, een beetje met hun vleugels slaan en af en toe een stofbadje nemen of gewoon op hun gemakje in de zon liggen te chillen. Iets kunnen vertonen dat natuurlijk gedrag heet.

Welke kip ziet er niet graag zo uit?

Alleszins stukken beter dan zo. Less is more :')

Punt is dus dat ook al dient iets voor voeding, dit niet moet betekenen dat je het dan ook maar als stront behandelt.

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_145157179
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dood op mijn bord wil ik die best eten hoor.
Hoezo niet levend? Vond je toch zo mooi ?
pi_145157301
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:26 schreef Dven het volgende:

[..]

Als dat het enige beeld is dat je bij een plofkip kan verzinnen dan mis je toch nog wel een hoop hoor.

Bekijk gewoon even wat beelden van de industrie en vraag jezelf oprecht af of dat nu een correcte manier is om met levende wezens om te gaan en of je dat nu echt wel moet willen.

Het grote probleem is dat de kip niet meer als een dier wordt gezien maar gewoon als een product.

Met zo'n 17 lotgenoten worden ze als kuiken in een kooi geflikkoerd. Ze hebben geen moeder dus dan gaat de kachel maar even goed aan, al zal dit later vervangen worden door enorme ventilatiesystemen omdat de tienduizenden groeiende kippen dan enorme hoeveelheid warmte produceren.

Dus, je zit met 17 lotgenoten op een vierkante meter, lekker knus. Elke dag word je volgegooid met krachtvoer zodat je maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk aankomt. Je groeit al rap maar dat komt wel tegen een prijs. Je organen en poten begeven het waardoor je met wat geluk nog een beetje kan hinkelen maar met wat pech gewoon op de grond blijft liggen, wachtende op de dood die door dehydratatie doorzet terwijl je continu overlopen wordt door duizenden andere kippetjes en met je neus in tonnen stront gedrukt ligt. Dagelijks worden tientallen of zelfs honderden dode exemplaren geruimd. Simpelweg gestorven door een gebrek aan voedsel of drinkwater, omdat je je eigen gewicht niet meer kan dragen en misschien wel door ziektes die natuurlijk bijzonder veel voorkomen. Daarom word je als pasgeboren wezen volgepropt met gigantische hoeveelheden antibiotica en hormonen. In de hoop dat je dus net lang genoeg 'gezond' blijft om het tot de slacht te redden.

Je snavel ben je trouwens al een poosje kwijt, die wordt als voorzorgsmaatregel geknipt omdat je uit stress aan jezelf en lotgenoten begint te plukken. Nu word je enkel nog maar kaal in plaats van een bloederige kale bende. Een prachtige vooruitgang.

Heb je die eerste zes weken overleefd dan is het nu alsnog tijd om je einde tegemoet te treden. Mannen in pakken en met stofmaskers voor (want zo'n vieze teringzooi is het daarbinnen) grijpen jou en een aantal soortgenoten om je in een bak te flikkeren. Heb je wat meer geluk en is het wat moderner dan word je door een opgepimpte stofzuiger met z'n honderden tegelijk opgezogen. Niet veel later zit je in een nog kleinere ruimte gepropt dan je al zat en kan je met een beetje geluk voor het eerst in je leven zonlicht zien. Tot ze je uitladen, met je poten aan haken hangen en in de rij aan mag sluiten voor je een bad mag nemen. Een bad dat je verdooft, waarna een machine 'vakkundig' je keel doorsnijdt. Dat dit niet altijd even vlekkenloos gebeurt blijkt wel uit het geven dat er zat kippen zijn die alsnog ontwaken en zinloos vechten voor hun leven. terwijl ze levend geplukt en in stukken gehakt worden.

Prachtleven zeg.

Ik kan me niet voorstellen dat die kippen andere kippen benijden die wel een paar weken meer de tijd krijgen om op hun gemakje te groeien, terwijl ze in de frisse buitenlucht een wormpje plukken, schuilen voor roofvogels, een beetje met hun vleugels slaan en af en toe een stofbadje nemen of gewoon op hun gemakje in de zon liggen te chillen. Iets kunnen vertonen dat natuurlijk gedrag heet.

Welke kip ziet er niet graag zo uit?
[ afbeelding ]

Alleszins stukken beter dan zo. Less is more :')

Punt is dus dat ook al dient iets voor voeding, dit niet moet betekenen dat je het dan ook maar als stront behandelt.

[ afbeelding ]
Allereerst wil ik je een compliment geven voor deze post.

Maar denk jij niet dat je de kip hier erg aan het vermenselijken bent? Je moet je wel realiseren dat zo,n zich niet bewust is van de pijn en de toekomstige pijn (die komen gaat) zoals wij mensen.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:30:47 #168
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145157312
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ach, vroeger dacht men dat negers geen gevoel hadden. Iets later bleken die dat toch wel te hebben. Maar overtuigd dat dieren pijn kennen was men alleszins. Dat dieren janken, schreeuwen en krijsen na een aanval, totaal panisch worden of bibberen werd als alles beoordeeld behalve als gevoel :') Inmiddels weet men ook wel beter.

Ik zeg niet dat ieder dier dezelfde mate van pijn ervaart (zelfs bij mensen is dat uiteindelijk persoonlijk) of gevoel heeft. Maar iets als niet bestaand bestempelen is middeleeuws, dom en achterhaald.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_145157348
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:26 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoezo niet levend? Vond je toch zo mooi ?
Ik vind voetbal mooier.
pi_145157353
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:30 schreef Dven het volgende:

[..]

Ach, vroeger dacht men dat negers geen gevoel hadden. Iets later bleken die dat toch wel te hebben. Maar overtuigd dat dieren pijn kennen was men alleszins. Dat dieren janken, schreeuwen en krijsen na een aanval, totaal panisch worden of bibberen werd als alles beoordeeld behalve als gevoel :') Inmiddels weet men ook wel beter.

Ik zeg niet dat ieder dier dezelfde mate van pijn ervaart (zelfs bij mensen is dat uiteindelijk persoonlijk) of gevoel heeft. Maar iets als niet bestaand bestempelen is middeleeuws, dom en achterhaald.
Ben ik met je eens. Of een dier nou wel of niet bewust is van de manier waarop er mee wordt omgegaan, het zegt wat over ons als mens.
pi_145157366
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik vind voetbal mooier.
Pfff watje. Eentje met tandjes durf je niet aan.
pi_145157388
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:32 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Pfff watje. Eentje met tandjes durf je niet aan.
Ik zou zo,n spartelende vis ook niet op mijn bord willen zien hoor.
pi_145157389
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar denk jij niet dat je de kip hier erg aan het vermenselijken bent? Je moet je wel realiseren dat zo,n zich niet bewust is van de pijn en de toekomstige pijn (die komen gaat) zoals wij mensen.
Ik denk dat kippen wel pijn voelen.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:34:24 #174
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145157401
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik verplaats mij in een kip ( :') ) dus ja, dat kan niet.

Dat een kip niet bewust is van pijn is daarentegen natuurlik een complete misvatting en meer een soort van mentaal zoethoudertje. "Het maakt niet uit hoe we ze behandelen want ze voelen en merken er toch niets van" Dat gaat er bij mij echt niet in. Maar probeer het voor jezelf eens. Koop een levende kip en knip met een tang z'n poot eraf. Even filmen en dan hier posten
pi_145157405
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik denk dat kippen wel pijn voelen.
Je leest niet, ik denk niet dat kippen pijn voelen ik weet dat kippen pijn voelen.

Het gaat hier om het bewust zijn van die pijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')