Nee.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Laten we naar de feiten kijken. Als de Jumbo straks geen plofkip meer verkoopt kan je dat bij verreweg de meeste Nederlandse Supermarkten nog steeds gewoon kopen.
Lijd je er overigens ook erg onder dat je tegenwoordig slecht legbatterij-eieren meer kan krijgen?
Dat is de discussie helemaal niet. Dat zou helemaal prima zijn. Punt is dat bepaalde lieden zichzelf meer voelen dan anderen en hun persoonlijke keuze vanuit dat superioriteitsgevoel aan anderen willen opleggen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, het is gewoon een wat zinloze discussie. De ene kijkt liever naar dierenwelzijn dan naar zijn geldbuideltje en de ander vindt z'n geldbuideltje wat belangrijker.
Daar ga je niet uitkomen.
oh - je was me voorquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Laten we naar de feiten kijken. Als de Jumbo straks geen plofkip meer verkoopt kan je dat bij verreweg de meeste Nederlandse Supermarkten nog steeds gewoon kopen.
Lijd je er overigens ook erg onder dat je tegenwoordig slecht legbatterij-eieren meer kan krijgen?
Slechte smaak lijkt me de voornaamste reden.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:23 schreef traveljunky het volgende:
Notyou, mis je de tijd van legbatterijen soms ook nog wel eens, omdat je eitje toen een paar cent goedkoper was?
Ik snap niet waarom je behoud van de plofkip zo belangrijjk lijkt te vinden
Wel degelijk, maar jij trekt alles in het extremen.quote:
Wat is dan wel concreet het probleem?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wel degelijk, maar jij trekt alles in het extremen.
Je denkt toch zeker niet dat ik daar intrap?
1: Het beperken van de vrijheid van de mens/consument.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat is dan wel concreet het probleem?
In verreweg de meeste supermarkten is en blijft die waterige plofkip te koop.
Toch best efficiënt, zo'n megastalquote:Vroeger hadden we 84 dagen nodig om kippen van 1.2 tot 1.4 kilo te produceren. Nu hebben we in 52 dagen een kip van 2.2 tot 2.3 kilo. Vroeger gebruikten we 2.7 tot 3 kilo voer per kilo kip, nu slechts 1.6 tot 1.7 kilo. En waar vroeger 15 tot 16 kilo kip op een vierkante meter zat, produceren we nu 42 tot 48 kilo per vierkante meter
Tsja, waarom is hamburger in Amerika goedkoper dan een krop sla.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:21 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waar ook niet alles perfect isDa's wel heel genuanceerd.
En als kip daar duurder is dan hier, dan is dan best opmerkelijk. Waarom is dat?
Moet elke supermarkt alles in het assortiment hebben dan?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Het beperken van de vrijheid van de mens/consument.
Ze kunnen zoveel willen, als de martkwerking anders beslist gebeurt dit niet.quote:2: Nog wel, alleen wakkerdier wil natuurlijk dat elke supermarkt stopt met het verkopen van de plofkip.
Oh mogelijk wel maar zolang er vraag is naar die waterige zooi dan blijven er winkels die het verkopen. De consument behoudt dus haar vrijheid.quote:Ze hebben het bij de Jumbo voor elkaar gekregen dus waarom niet bij de andere supermarkten?
Daar is niets aan gelogen. Maar ik blijf het opvallend vinden dat mensen het niet dubieus vinden dat er 23 kippen op een vierkante meter worden gepropt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:27 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Toch best efficiënt, zo'n megastal
Supermarkten mogen toch zelf beslissen wat ze wel of niet verkopen (binnen wettelijke kaders). Dat heeft helemaal niets met menselijke vrijheid te maken. Als ze ervoor kiezen naar Wakker Dier te luisteren, dan is dat hun goed recht. Als je als consument het hier niet mee eens bent ga je toch naar een andere winkel?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
2: Nog wel, alleen wakkerdier wil natuurlijk dat elke supermarkt stopt met het verkopen van de plofkip.
Ze hebben het bij de Jumbo voor elkaar gekregen dus waarom niet bij de andere supermarkten?
Elke vorm van wetgeving is een beperking van de consument.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
2: Nog wel, alleen wakkerdier wil natuurlijk dat elke supermarkt stopt met het verkopen van de plofkip.
Ze hebben het bij de Jumbo voor elkaar gekregen dus waarom niet bij de andere supermarkten?
1: Al het eten en drinken ja, geen gereedschapskisten uiteraard.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Moet elke supermarkt alles in het assortiment hebben dan?
[..]
Ze kunnen zoveel willen, als de martkwerking anders beslist gebeurt dit niet.
[..]
Oh mogelijk wel maar zolang er vraag is naar die waterige zooi dan blijven er winkels die het verkopen. De consument behoudt dus haar vrijheid.
Dat uit mijn quote is in Nederland ook niet toegestaan, daarom doen ze het ergens andersquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:30 schreef Dven het volgende:
[..]
Daar is niets aan gelogen. Maar ik blijf het opvallend vinden dat mensen het niet dubieus vinden dat er 23 kippen op een vierkante meter worden gepropt.
Zoals ik al zei: die andere winkels zijn er NOG wel, het is alleen de vraag hoelang dat nog duurt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:30 schreef Fera het volgende:
[..]
Supermarkten mogen toch zelf beslissen wat ze wel of niet verkopen (binnen wettelijke kaders). Dat heeft helemaal niets met menselijke vrijheid te maken. Als ze ervoor kiezen naar Wakker Dier te luisteren, dan is dat hun goed recht. Als je als consument het hier niet mee eens bent ga je toch naar een andere winkel?
Of moet elke winkel maar altijd en overal de keuze hebben uit alles? Dat is toch waanzin?
Je wilt Aldi en Lidl dus verplichten hun assortiment drastisch uit te breiden? Heeft een winkelier geen recht op vrijheid?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Al het eten en drinken ja, geen gereedschapskisten uiteraard.
Hoezo? Die kiezen hier opportunistisch voor in de overtuiging dat dit het meeste op zal leveren. Andere winkels maken andere keuzes.quote:2: De Jumbo kan je het tegendeel vertellen.
3: De Jumbo kan je het tegendeel vertellen.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:31 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Elke vorm van wetgeving is een beperking van de consument.
Kun je bepaalde situaties voorstellen waarbij het wel goed is dat bepaalde wijze van productie worden verboden omdat het dieronvriendelijk is, of vind je dat de verantwoordelijkheid en keuze altijd bij de consument ligt? Moet de overheid helemaal geen eisen meer stellen op het gebied van dierenwelzijn en alles aan het moraal van de consument over laten?
Dan ook niet miepen wanneer een winkel onder druk van consumentenorganisaties iets niet meer verkoopt (want dat is hier aan de hand).quote:
1: Een supermarkt moet maar een ding en dat is om zoveel mogelijk klanten te krijgen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je wilt Aldi en Lidl dus verplichten hun assortiment drastisch uit te breiden? Heeft een winkelier geen recht op vrijheid?
[..]
Hoezo? Die kiezen hier opportunistisch voor in de overtuiging dat dit het meeste op zal leveren. Andere winkels maken andere keuzes.
Ik bepaal zelf wel wanneer ik miep en wanneer niet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan ook niet miepen wanneer een winkel onder druk van consumentenorganisaties iets niet meer verkoopt (want dat is hier aan de hand).
Ben het niet altijd met je eens maar hier voor 100%quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Het is niet relevant omdat het niet de taak van de consument is om voor goede omstandigheden te zorgen binnen de bedrijven.
Veel lui willen zo goedkoop mogelijk hun vlees hebben. Dat daar veel leed aan vooraf gaat, daar ligt men niet zo wakker van. Ver van bed show. Normaliter heeft de overheid dan de functie om daar verandering in aan te brengen. Net zoals de accijnswerking op bijvoorbeeld goederen als alcohol en sigaretten. Het poblematische is echter dat er een behoorlijke lobby achter de vleesindustrie zit dus de overheid knijpt een oogje toe en krijg je dus inderdaad misstanden als kippen die niet meer kunnen lopen omdat ze binnen zes weken het belachelijke gewicht van bijna 3 kilo moeten ontwikkelen. Een aanzienlijk gedeelte van de kippen sterft al voor de zes weken door de omstandigheden waarin ze moeten leven. Daar is helemaal niets correct aan.
Ik heb inderdaad niet de hoop dat het klootjesvolk moreel zulke keuzes kan maken. Dus moet je het maar voor hen doen.
Oh, ze hoeven dus toch geen plofkip te verkopen? Waarom miep je dan zo?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Een supermarkt moet maar een ding en dat is om zoveel mogelijk klanten te krijgen.
Meer niet.
Waarom zou men er anders voor kiezen? Niks of niemand wat ze dwingt.quote:2: Bron?
Ook in Nederland mag je nog aan 18 kippen per m2 zitten.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:32 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat uit mijn quote is in Nederland ook niet toegestaan, daarom doen ze het ergens anders
Maar ik denk dat in principe iedereen liever niet heeft dat dieren hoeven te lijden voordat (en tijdens) ze geslacht worden, maar zolang je het niet ziet is je portemonnee belangrijker.
Of zo
Dat is waar, het komt alleen zo sneu over.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wel wanneer ik miep en wanneer niet.
Dan nog mogen ook die winkels hun eigen assortiment bepalen. Daar heb jij niets over te zeggen. Of je moet een klachtenbrief schrijven en hopen dat ze er iets mee doen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: die andere winkels zijn er NOG wel, het is alleen de vraag hoelang dat nog duurt.
1: Pff, moet ik blijven herhalen?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, ze hoeven dus toch geen plofkip te verkopen? Waarom miep je dan zo?
[..]
Waarom zou men er anders voor kiezen? Niks of niemand wat ze dwingt.
okquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is waar, het komt alleen zo sneu over.
Oh, zou goed kunnen. Er stond vooral in dat stuk van Wakker Dier dat ze het in Roemenië doen omdat daar lagere eisen worden gesteld. En Bosnië etc.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:36 schreef Dven het volgende:
[..]
Ook in Nederland mag je nog aan 18 kippen per m2 zitten.
Mooi dat jij dat zo ervaart, gefeliciteerd enzo.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:37 schreef Fera het volgende:
[..]
Dan nog mogen ook die winkels hun eigen assortiment bepalen. Daar heb jij niets over te zeggen. Of je moet een klachtenbrief schrijven en hopen dat ze er iets mee doen.
Toen Coca-Cola Vanilla (al dan niet tijdelijk) uit de schappen verdween vond ik dat jammer, maar geen aantasting van mijn vrijheid.
Als je menselijke vrijheid echt aangetast wordt dan voel je dat wel.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mooi dat jij dat zo ervaart, gefeliciteerd enzo.
Waarom zou een supermarkt bepaalde producten moeten verkopen? Dat mogen ze toch lekker zelf weten?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Pff, moet ik blijven herhalen?
Oke nog een keer, omdat men de vrijheid van de consument beperkt op deze manier.
2: Ik vroeg om een bron.
Zaken in verschillende niveau,s bekijken kun jij niet hé?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:39 schreef Fera het volgende:
[..]
Als je menselijke vrijheid echt aangetast wordt dan voel je dat wel.
Of jij stelt je verschrikkelijk aan, dat kan ook.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zaken in verschillende niveau,s bekijken kun jij niet hé?
Je mag in Nederland ook geen zwaan consumeren. Voel je je nu ook in je vrijheid aangetast? Nogmaals, waarom zou het normaal moeten zijn in een beschaafd land dat je vlees mag eten waarvan het stuk vlees toen het nog leefde in een regelrechte hel heeft geleefd? Ik ben geen vega maar koop wel altijd goed vlees en dat is ook niet meer dan normaal.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Pff, moet ik blijven herhalen?
Oke nog een keer, omdat men de vrijheid van de consument beperkt op deze manier.
2: Ik vroeg om een bron.
Dat mag jij vinden.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:40 schreef Fera het volgende:
[..]
Of jij stelt je verschrikkelijk aan, dat kan ook.
1: Het gaat er niet om of ik mij in mijn vrijheid aangetast VOEL, waar het omgaat is dat ik en alle mensen met mij in hun vrijheid aangetast zijn.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je mag in Nederland ook geen zwaan consumeren. Voel je je nu ook in je vrijheid aangetast? Nogmaals, waarom zou het normaal moeten zijn in een beschaafd land dat je vlees mag eten waarvan het stuk vlees toen het nog leefde in een regelrechte hel heeft geleefd? Ik ben geen vega maar koop wel altijd goed vlees en dat is ook niet meer dan normaal.
Verder niet relevant wat we over elkaar denken, punt blijft nog steeds dat supermarkten hun eigen assortiment mogen bepalen en dat dit niets met de beperking van jouw vrijheid te maken heeft.quote:
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:44 schreef Fera het volgende:
[..]
Verder niet relevant wat we over elkaar denken, punt blijft nog steeds dat supermarkten hun eigen assortiment mogen bepalen en dat dit niets met de beperking van jouw vrijheid te maken heeft.
Helder. En wil je dit ook doortrekken als je kijkt naar milieuomstandigheden en/of mensomstandigheden? De consument moet vrij zijn om te kiezen tussen slaaf-cacao en slaafvrije chocolade? Tussen kinderarbeid en geen kinderarbeid? De consument moet vrij zijn om te kiezen tussen bedrijf a dat zijn afval dumpt en bedrijf b dat zijn afval netjes verwerkt?quote:
1: De overheid moet zich niet bemoeien inderdaad.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:47 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Helder. En wil je dit ook doortrekken als je kijkt naar milieuomstandigheden en/of mensomstandigheden? De consument moet vrij zijn om te kiezen tussen slaaf-cacao en slaafvrije chocolade? Tussen kinderarbeid en geen kinderarbeid? De consument moet vrij zijn om te kiezen tussen bedrijf a dat zijn afval dumpt en bedrijf b dat zijn afval netjes verwerkt?
Zelf al zou je geloven in zo’n sterk zelfreinigend vermogen van de markt, dan zie ik juist een enorme rol voor NGO’s als Wakker Dier. Zij kunnen ons namelijk helpen het verschil tussen bedrijven bloot te leggen.
Waarom zouden "wij" die verantwoordelijkheid moeten nemen?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:49 schreef Zwoerd het volgende:
Maar toch zou het voor iedereen beter zijn als we niet meer elke dag vlees moeten hebben. Als deze maatregelingen daarin helpen is dat mooi. Het vleeseten wordt niet verboden, alleen ontmoedigd. Het moet dus zo, want het lijkt er nog niet op dat wij zelf de verantwoordelijkheid gaan nemen.
1: in de vrijheid om mee te werken aan dierenmishandeling?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Het gaat er niet om of ik mij in mijn vrijheid aangetast VOEL, waar het omgaat is dat ik en alle mensen met mij in hun vrijheid aangetast zijn.
2: Beschaafd land?
3: Heel goed van je, voel je je nu moreel-superieur ofzo?
1: Nee, in de vrijheid om goedkope kip te kunnen kopen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
1: in de vrijheid om mee te werken aan dierenmishandeling?
2: ja ik zie Nederland als een beschaafder land dan zeg Pakistan.
3: nee en daar gaat het ook niet om. Het gaat om dierenwelzijn, niet wie er moreel superieur is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |