quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:19 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan de begroting van sociale zaken?
Er zit een hoop tussen het belastingstelsel nu en 100% tax. Zeker de rijken schijnen er goed bij weg te komen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
In principe zou je elke euro die in Nederland verdiend wordt inderdaad voor 100% kunnen belasten en dan aan een ander kunnen geven. Dat is waar. En nu met wat realisme?
En als ik op een dag geen zin meer heb dan kom ik gewoon niet, heb toch een basisinkomen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maar geen 5 dagen in de week neem ik aan.
Blijft het weer bij 'schijnen' en de onderbuik?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:20 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Er zit een hoop tussen het belastingstelsel nu en 100% tax. Zeker de rijken schijnen er goed bij weg te komen.
Mooi, zijn we het er eindelijk over eens dat die 900 euro in de maand een eigen leven is gaan leiden, en daar de facto een fractie van is, zodat er van die vrijheid niks overblijft. En dat mensen die verdiencapaciteit hebben nog net een droge boterham bij elkaar kunnen schrapen a 3 euro per uur, maar mensen die ziek of gehandicapt zijn het maar mogen uitzoeken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:23 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Nou nee, zijn berekening komt overigens wel aardig in de buurt maar bij de zorg gaat het niet helemaal goed;
[ afbeelding ]
Helemaal mee eens. Ik zie eerder een achteruitgang in technologie in de toekomst dan dat alles 100% geautomatiseerd wordt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:22 schreef Poolbal het volgende:
[..]
En als ik op een dag geen zin meer heb dan kom ik gewoon niet, heb toch een basisinkomen.
Het idee dat we binnenkort zulke banen allemaal niet meer hebben vanwege robots en computers (wat Asscher onlangs zei) zie ik niet gauw gebeuren. Natuurlijk zal in de nabije toekomst nog veel geautomatiseerd worden. Maar er komt een punt dat de grondstoffen voor computers en robots schaars worden. Er is nu al te weinig om de hele wereld te automatiseren, laat staan voor nog 100-200 jaar. Het idee van al die vooruitgang, de plaatjes uit de jaren 70 waarin we allemaal in een klein vliegtuigje rondvliegen door futuristische steden is alleen maar haalbaar met ongelimiteerde grondstoffen. Het wordt steeds meer duidelijk dat we deze eeuw grote tekorten gaan krijgen aan van alles, tekorten die zo groot zijn dat het moderne leven zoals we dat nu kennen niet meer mogelijk is en zeker niet voor alle 10 miljard mensen die er dan leven.
Waar heb je het over?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Mooi, zijn we het er eindelijk over eens dat die 900 euro in de maand een eigen leven is gaan leiden, en daar de facto een fractie van is, zodat er van die vrijheid niks overblijft. En dat mensen die verdiencapaciteit hebben nog net een droge boterham bij elkaar kunnen schrapen a 3 euro per uur, maar mensen die ziek of gehandicapt zijn het maar mogen uitzoeken.
Dat is inderdaad geen nivellering, maar destructie.
Wordt de jalouziekaart weer getrokken? Ik ben niet jaloers, baal niet van exorbitante rijkdom.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De afgunst druipt van je post af. Wat is het probleem met een stel rijken. Slaap je daar niet door? Verziekt het jouw leven dat iemand anders een duurdere auto kan rijden dan jij? Wat is het probleem precies?
Het niet invoeren van een basisinkomen is geen gebrek aan politieke wil, het is het het aanwezig zijn van realisme.
Geld is niet voor niets uitgevonden. Mensen werken echt niet uit zichzelf gratis voor een ander.
Dan wil je dus geen basisinkomen. Want het basisinkomen is geen nivellerende maatregel.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:28 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Wordt de jalouziekaart weer getrokken? Ik ben niet jaloers, baal niet van exorbitante rijkdom.
Waar ik wel van baal is dat die andere 99% regelmatig stress heeft over hoe in zijn onderhoud te voorzien, niet met zijn leven kan doen wat hij of zij zelf graag wil, van zijn zelfwaardering van een ander afhankelijk is (als niemand je aan neemt heet je ineens ' profiteur') en werk lastig kan combineren met andere belangrijke taken zoals mantelzorg. Dat leidt dus tot meer stress, meer alcoholisme en meer huiselijk geweld.
En als er dan anderen zijn die daar wat aan zouden kunnen doen, maar het niet willen, omdat ze graag 5x per jaar op vakantie willen..
Ja daar kan ik inkomen, maar ik vind dan dat de gezondheid van die 99% prioriteit heeft boven een duurdere auto van iemand die tig dure auto's heeft.
En als de baas geen zin heeft in jou, neemt hij een productiever iemand in dienst, toch een basis inkomen. Dat is de andere kant van de medaillequote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:22 schreef Poolbal het volgende:
[..]
En als ik op een dag geen zin meer heb dan kom ik gewoon niet, heb toch een basisinkomen.
Lees je alle posts zo selectief?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:27 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Waar heb je het over?Igen had het over 2300 netto voor een gezin van 2 kinderen en 2 volwassenen. Overigens houd Igen geen rekening met de bijstand die komt te vervallen.
bron voor de bewering dat 99% regelmatig stress heeft hoe in zijn levensonderhoud te voorzien, en wordt vervolgens via de mantelzorg alcoholist en slaat zijn gezin in elkaar?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:28 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Wordt de jalouziekaart weer getrokken? Ik ben niet jaloers, baal niet van exorbitante rijkdom.
Waar ik wel van baal is dat die andere 99% regelmatig stress heeft over hoe in zijn onderhoud te voorzien, niet met zijn leven kan doen wat hij of zij zelf graag wil, van zijn zelfwaardering van een ander afhankelijk is (als niemand je aan neemt heet je ineens ' profiteur') en werk lastig kan combineren met andere belangrijke taken zoals mantelzorg. Dat leidt dus tot meer stress, meer alcoholisme en meer huiselijk geweld.
En als er dan anderen zijn die daar wat aan zouden kunnen doen, maar het niet willen, omdat ze graag 5x per jaar op vakantie willen..
Ja daar kan ik inkomen, maar ik vind dan dat de gezondheid van die 99% prioriteit heeft boven een duurdere auto van iemand die tig dure auto's heeft.
Maar waar leg je de grens?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:28 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Uit het experiment bleek dat stress en dergelijke afnam toen het inkomen geregeld was.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:32 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
bron voor de bewering dat 99% regelmatig stress heeft hoe in zijn levensonderhoud te voorzien?
Jij stelt dat 99% van de Nederlandse bevolking die stress in die omschreven mate ervaart. Waar leidt je dat uit af?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:34 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Uit het experiment bleek dat stress en dergelijke afnam toen het inkomen geregeld was.
Nou ik ben het wel eens met zijn berekening, ben het alleen niet eens met de stijging van de zorgkosten die Igen schetst.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:31 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Lees je alle posts zo selectief?
Maar goed, niet eens met zijn berekening, kom dan onderhand zelfs een met een concrete onderbouwing hoe dat basisinkomen gefinancierd wordt, en wie dat betaalt?
Mijn inkomen is ook geregeld, ik heb namelijk werk. En als ik geen werk meer heb is er WW en als er geen WW meer is is er bijstand. Waar zou ik nu stress om moeten hebben dan?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:34 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Uit het experiment bleek dat stress en dergelijke afnam toen het inkomen geregeld was.
Minder eenvoudig dan zo maar een bedrag van 900 euro in de maand noemen, dat begrijp ik wel, maar ik zou het toch op prijs stellen als je eens een onderbouwde poging zou willen wagenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:36 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Nou ik ben het wel eens met zijn berekening, ben het alleen niet eens met de stijging van de zorgkosten die Igen schetst.
Sociale zekerheid is 77,6 miljard, daar komt dus nog de zorgtoeslag bij en de kosten van de bijstandsuitkeringen. Waar we dan nog geen rekening mee houden; kindertoeslagen/kindergeld & huurtoeslagen etc. En dan hebben we nog niet gedacht aan de mogelijke besparingen op personeel (bijvoorbeeld bij gemeenten, en de belastingdienst).
Ik hoop dat je inmiddels wel begrijpt dat het echt niet zo eenvoudig is om even uit te rekenen wat de Nederlandse verzorgingsstaat nou precies kost.
Alsof rijke mensen geen stress hebben.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:28 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Anders kijk je zelf ff in de miljoenennota welke posten precies allemaal onder "sociale zekerheid" vallen, voordat je zulke domme dingen zegt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:36 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Nou ik ben het wel eens met zijn berekening, ben het alleen niet eens met de stijging van de zorgkosten die Igen schetst.
Sociale zekerheid is 77,6 miljard, daar komt dus nog de zorgtoeslag bij en de kosten van de bijstandsuitkeringen. Waar we dan nog geen rekening mee houden; kindertoeslagen/kindergeld & huurtoeslagen etc. En dan hebben we nog niet gedacht aan de mogelijke besparingen op personeel (bijvoorbeeld bij gemeenten, en de belastingdienst).
Ik hoop dat je inmiddels wel begrijpt dat het echt niet zo eenvoudig is om even uit te rekenen wat de Nederlandse verzorgingsstaat nou precies kost.
Straks heb je een basisinkomen. Geen WW of bijstand. Geen WAO als je ziek wordt. Minder of meer stress qua rondkomen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Mijn inkomen is ook geregeld, ik heb namelijk werk. En als ik geen werk meer heb is er WW en als er geen WW meer is is er bijstand. Waar zou ik nu stress om moeten hebben dan?
Ik heb het dan ook nooit over 900 euro gehad?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:38 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Minder eenvoudig dan zo maar een bedrag van 900 euro in de maand noemen, dat begrijp ik wel, maar ik zou het toch op prijs stellen als je eens een onderbouwde poging zou willen wagen
Fair enough.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:39 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook nooit over 900 euro gehad?
Dat ligt helemaal aan de hoogte van het basisinkomen en wat ik daarmee kan betalen. Als het basisinkomen 300 euro is dan schiet mijn stressniveau in elk geval skyhigh. Is het basisinkomen 1200 euro dan stop ik morgen met werken en heb ik nooit meer stress maar werkt er waarschijnlijk niemand meer en is het hele idee van het basisinkomen per definitie kansloos.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:38 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Straks heb je een basisinkomen. Geen WW of bijstand. Geen WAO als je ziek wordt. Minder of meer stress qua rondkomen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |