Nou nou nou.quote:Op maandag 29 september 2014 14:35 schreef xpompompomx het volgende:
Turken moeten wel extreem gestoord zijn dat ze die kerel nog steeds zijn gang laten gaan
Niks tegen Turken/Turkije, maar het is wel een beetje jammer dat het op dit gebied toch wel allemaal een beetje ellendig is. Ik vrees dat Erdogan zich niet zo laat bijsturen.quote:Op maandag 29 september 2014 14:35 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nja wel fijn dat de Raad van Europa ze zo kan bijsturen op dit punt.
Uh EHRM uitspraken zijn bindend en de huidige regering heeft ze tot nu toe altijd uitgevoerd.quote:Op maandag 29 september 2014 14:36 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Niks tegen Turken/Turkije, maar het is wel een beetje jammer dat het op dit gebied toch wel allemaal een beetje ellendig is. Ik vrees dat Erdogan zich niet zo laat bijsturen.
Zodra meneer Erdogan met dezelfde zekerheid kan beweren dat apostaten dood moeten, als een natuurkundeleraar kan beweren dat E=mc2, zullen zijn moraliteits- en godsdienstlessen niet meer ter discussie staan.quote:Verder zei Erdogan dat je nergens ter wereld ziet dat verplichte wiskunde-, natuurkunde- of scheikundelessen betwist worden, terwijl moraliteits- en godsdienstlessen wel ter discussie staan.
Oh dat zal wel, maar het is de vraag op welke manier Erdogan daarmee omgaat.quote:Op maandag 29 september 2014 14:38 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Uh EHRM uitspraken zijn bindend en de huidige regering heeft ze tot nu toe altijd uitgevoerd.
Apostaten hoeven niet dood in de Hanafi stroming.quote:Op maandag 29 september 2014 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zodra meneer Erdogan met dezelfde zekerheid kan beweren dat apostaten dood moeten, als een natuurkundeleraar kan beweren dat E=mc2, zullen zijn moraliteits- en godsdienstlessen niet meer ter discussie staan.
Helaas kan hij daarop wachten tot Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Ja je kan creatief zijn.quote:Op maandag 29 september 2014 14:39 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Oh dat zal wel, maar het is de vraag op welke manier Erdogan daarmee omgaat.
Hier ben ik het wel mee eens. Hoe meer kennis, hoe makkelijker het te bekritiseren is. Maar ik heb het vermoeden dat 'Godsdienstlessen' in Turkije vooral 'Koran lessen' betekent?quote:Op maandag 29 september 2014 14:31 schreef Fsmxi het volgende:
Het is voor een atheïst nodig om kennis te hebben van religieuze cultuur, net zoals ik kennis moet hebben van Marxisme ook al ben ik geen Marxist."
Bovendien, dit is slechts een godsdienst "incidentje" toch? De nieuwe vermenging van godsdienst en staat in Turkije is nogal opmerkelijk.quote:
En de nadruk zal ook wel niet liggen op het verstrekken van informatie, maar meer op het indoctrineren van de leerlingen.quote:Op maandag 29 september 2014 14:43 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Hoe meer kennis, hoe makkelijker het te bekritiseren is. Maar ik heb het vermoeden dat 'Godsdienstlessen' in Turkije vooral 'Koran lessen' betekent?
Ben jij nu anders over Erdogan gaan denken dan een half jaar geleden?quote:Op maandag 29 september 2014 14:33 schreef De_Guidance het volgende:
Religieuze lessen =/= lessen over godsdienst meneer Tayyip
De klacht is juist dat die verplichte religieuze lessen nogal worden gedomineerd door lessen over een stroming van een godsdienst.
Dus terechte uitspraak van EHRM waar Turkije zich gewoon aan moet houden.
Dan zijn het geen goede moslims, want de hadith is er heel duidelijk over:quote:Op maandag 29 september 2014 14:40 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Apostaten hoeven niet dood in de Hanafi stroming.
En in Turkije al helemaal niet.
Gelukkig.
[ afbeelding ]
quote:Allah's Apostle said, "The blood of a Muslim who confesses that none has the right to be worshipped but Allah and that I am His Apostle, cannot be shed except in three cases: In Qisas for murder, a married person who commits illegal sexual intercourse and the one who reverts from Islam (apostate) and leaves the Muslims."
Hadith zijn niet altijd betrouwbaar. Veel discussie over.quote:Op maandag 29 september 2014 14:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan zijn het geen goede moslims, want de hadith is er heel duidelijk over:
[..]
Raad van Europa is geen EUquote:Op maandag 29 september 2014 15:03 schreef Deetch het volgende:
Wat heeft europa daar eigenlijk over te zeggen? Turkije is toch nog steeds geen europees land?
Logisch aangezien je feiten niet moet verwarren met meningen.quote:Op maandag 29 september 2014 14:31 schreef Fsmxi het volgende:
Verder zei Erdogan dat je nergens ter wereld ziet dat verplichte wiskunde-, natuurkunde- of scheikundelessen betwist worden, terwijl moraliteits- en godsdienstlessen wel ter discussie staan.
Hij kan wel wat lesjes Atheïsme en Verlichting gebruiken.quote:Het is voor een atheïst nodig om kennis te hebben van religieuze cultuur, net zoals ik kennis moet hebben van Marxisme ook al ben ik geen Marxist."
Boekhari is de meest betrouwbare verzameling van hadith, volgens kenners. Niet zomaar een kladschrijvertje dat door 99% van de moslims genegeerd wordt.quote:Op maandag 29 september 2014 15:03 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Hadith zijn niet altijd betrouwbaar. Veel discussie over.
Tevens is het niet productief om de extreme versie te propageren.
De islam is wat moslims denken dat het is.
Het is geen ondeelbaar element ofzo.
Yes, maar nog steeds heel anders dan jij denk ik.quote:Op maandag 29 september 2014 14:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ben jij nu anders over Erdogan gaan denken dan een half jaar geleden?
Hopelijk stappen ze daar ook uit dan. Hoe minder banden tussen de islam en europa hoe beter.quote:Op maandag 29 september 2014 15:05 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Raad van Europa is geen EU
Lees je in.
Turkije is lid van vele Europese organisaties en het EHRM kan bindende uitspraken doen over leden.
Maar zoals ik zei hoe is het productief om steeds hard te roepen dat de extreme varianten de échte islam is?quote:Op maandag 29 september 2014 15:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Boekhari is de meest betrouwbare verzameling van hadith, volgens kenners. Niet zomaar een kladschrijvertje dat door 99% van de moslims genegeerd wordt.
Beetje te laat.quote:Op maandag 29 september 2014 15:07 schreef Deetch het volgende:
[..]
Hopelijk stappen ze daar ook uit dan. Hoe minder banden tussen de islam en europa hoe beter.
Tja, het blijft dan toch gewoon een boek.quote:Op maandag 29 september 2014 15:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Boekhari is de meest betrouwbare verzameling van hadith, volgens kenners. Niet zomaar een kladschrijvertje dat door 99% van de moslims genegeerd wordt.
Extreme variant? Kijk eens op dat kaartje van je, hoe de meerderheid van de moslimlanden denken over apostaten. Dit is geen extreem, dit is de norm. De Turken zijn extreem, omdat ze het niet doen.quote:Op maandag 29 september 2014 15:08 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Maar zoals ik zei hoe is het productief om steeds hard te roepen dat de extreme varianten de échte islam is?
Behalve het juist verder verspreiden en in stand houden?
Het is vanuit mijn optiek een extreem standpunt. Hervorming is nodig.quote:Op maandag 29 september 2014 15:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Extreme variant? Kijk eens op dat kaartje van je, hoe de meerderheid van de moslimlanden denken over apostaten. Dit is geen extreem, dit is de norm. De Turken zijn extreem, omdat ze het niet doen.
Tja, dan ben jij een uitzondering. Niet al die anderen.quote:Op maandag 29 september 2014 15:22 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het is vanuit mijn optiek een extreem standpunt. Hervorming is nodig.
De islam is wat moslims denken.quote:Op maandag 29 september 2014 15:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Extreme variant? Kijk eens op dat kaartje van je, hoe de meerderheid van de moslimlanden denken over apostaten. Dit is geen extreem, dit is de norm. De Turken zijn extreem, omdat ze het niet doen.
Nee hoor.quote:Op maandag 29 september 2014 15:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Tja, dan ben jij een uitzondering. Niet al die anderen.
Mijn bedoeling is om te laten zien dat de islam heel nare dingen voorstaat. Dat kun je moeilijk ontkennen, de dingen die in de Koran staan en die Mohammed aanraadde zijn soms heel naar. Dan kun je zulke dingen wel proberen weg te rationaliseren, maar terroristen die het letterlijk nemen staan gewoon sterker.quote:Op maandag 29 september 2014 15:30 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
De islam is wat moslims denken.
Ik weet niet wat jouw bedoeling is, misschien de lezertjes overtuigen van hoe vreselijk de islam is of wat dan ook.
Maar ik propageer graag de milde standpunten in hoop op hervorming in plaats van net als radicale moslims roepen dat de echte islam extreme standpunten uitdraagt. Tip voor jou ook.
Tevens is het natuurlijk niet zwart wit.
Zie onderste grafiek. Voor veel overtuigd moslims is de doodstraf niet logisch bij apostasy.
[ afbeelding ]
En bij Turken specifiek een overweldigende meerderheid.
''Omdat ik niet leuk (fout) vindt wat hier staat is het niet waar.'' Dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Op maandag 29 september 2014 15:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
moet je erkennen dat de Koran foute dingen zegt
Huh?quote:Op maandag 29 september 2014 15:50 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
''Omdat ik niet leuk (fout) vindt wat hier staat is het niet waar.'' Dat slaat natuurlijk nergens op.
Hopeloos verouderde gedachte dat Islam en Europa twee gescheiden machten zijn en dat je de banden kunt verbreken. Albanië ook maar opheffen?quote:Op maandag 29 september 2014 15:07 schreef Deetch het volgende:
[..]
Hopelijk stappen ze daar ook uit dan. Hoe minder banden tussen de islam en europa hoe beter.
De Bijbel staat evengoed nare dingen voor, maar daar houden we christenen niet aansprakelijk voor. De overgrote meerderheid van de moslims, en zeker die in Europa, is hartstikke gematigd.quote:Op maandag 29 september 2014 15:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn bedoeling is om te laten zien dat de islam heel nare dingen voorstaat. Dat kun je moeilijk ontkennen, de dingen die in de Koran staan en die Mohammed aanraadde zijn soms heel naar. Dan kun je zulke dingen wel proberen weg te rationaliseren, maar terroristen die het letterlijk nemen staan gewoon sterker.
Als je echte hervorming wilt, moet je erkennen dat de Koran foute dingen zegt en dat het niet het letterlijke woord van Allah is. Anders ga je het altijd afleggen tegen extremisten die een heldere en simpele uitleg van zulke verzen hebben.
Ook christenen worden daar aansprakelijk voor gehouden hoor. Alleen is de narigheid in de Bijbel minder expliciet dan de narigheid in de Koran.quote:Op maandag 29 september 2014 15:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
De Bijbel staat evengoed nare dingen voor, maar daar houden we christenen niet aansprakelijk voor. De overgrote meerderheid van de moslims, en zeker die in Europa, is hartstikke gematigd.
Overigens is de ontwikkeling in Turkije wel eng. Dat was ooit het meest progressieve en seculiere moslimland ter wereld en Erdogan heeft daar geen goede invloed op.
Daar hou ik christenen wel aansprakelijk voor.quote:Op maandag 29 september 2014 15:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
De Bijbel staat evengoed nare dingen voor, maar daar houden we christenen niet aansprakelijk voor.
Beide ben ik het niet mee eens. Ook de bijbel staat vol met vermoorden van ongelovigen, stenigen van mensen die zich niet aan de regels houden (bijvoorbeeld voor het dragen van kledingstukken gemaakt van verschillende stoffen, kinderen die hun ouders niet gehoorzamen, vrouwen die overspelig zijn) en ga zo maar door.quote:Op maandag 29 september 2014 16:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ook christenen worden daar aansprakelijk voor gehouden hoor. Alleen is de narigheid in de Bijbel minder expliciet dan de narigheid in de Koran.
Dan ben je de uitzondering. Als ergens fundamentele moslims wonen is dat de "shariadriehoek" terwijl er gemeentes zijn waar een erg hoog percentage fundamentele christenen wonen en dat vindt men eigenlijk alleen maar grappig.quote:Op maandag 29 september 2014 16:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar hou ik christenen wel aansprakelijk voor.
Graag, weg met al die ontwikkelingslandenquote:Op maandag 29 september 2014 15:56 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hopeloos verouderde gedachte dat Islam en Europa twee gescheiden machten zijn en dat je de banden kunt verbreken. Albanië ook maar opheffen?
Moraliteit is wel ver te zoeken in maatschappijen waar men niet religieus is. Alhoewel, er zijn velen van de religieuzen die hypocriet zijn.quote:Op maandag 29 september 2014 14:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Voor de rest is het de typische religieuze onzin dat atheïsten geen moraliteit hebben. Als Erdogan afziet alleen van geweld, drugs en racisme omdat er een onzichtbare luchttovenaar over zijn schouder meekijkt, is hij de immorele figuur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |