abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 september 2014 @ 22:42:50 #226
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_145037164
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat was wel duidelijk, maar wat betekent het woord "bovennatuurlijk" nou eigenlijk? :D
Een niet materiële intelligentie :P

Staan ook filmpjes van de tesla spirit radio op YouTube, hij werd er zelf bang van, een keer ff nabouwen :P
pi_145037266
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 22:42 schreef Manke het volgende:

[..]

Een niet materiële intelligentie :P
Haha, we wandelen van het ene ongedefinieerde begrip in het andere. "Niet materieel"? Wanneer is iets "niet materieel"? Kun je daar concrete voorbeelden van geven? (Again, geen vraag om een bewijs.)

quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 22:42 schreef Manke het volgende:

Staan ook filmpjes van de tesla spirit radio op YouTube, hij werd er zelf bang van, een keer ff nabouwen :P
Dat er heel wat vreemde verhalen over Tesla de ronde doen is mij bekend ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 september 2014 @ 22:49:53 #228
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_145037460
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, we wandelen van het ene ongedefinieerde begrip in het andere. "Niet materieel"? Wanneer is iets "niet materieel"? Kun je daar concrete voorbeelden van geven? (Again, geen vraag om een bewijs.)

[..]

letterlijk personen zonder lichaam (geesten), misschien zelfs God.
pi_145037627
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 22:49 schreef Manke het volgende:

[..]

letterlijk personen zonder lichaam (geesten), misschien zelfs God.
Dit klinkt voor mij heel erg als 'een auto zonder voertuig', of 'een eik zonder boom'. Het is volstrekt onduidelijk wat er dan nog overblijft. De menselijke geest is een onderdeel van het lichaam. Een geest zonder lichaam is niets, of het is minimaal niet gespecificeerd wat het dan zou zijn. Of wat de geest zou onderscheiden van het lichaam.

In elk geval zijn er grote conceptuele problemen met substantiedualisme.

Zie ook: lichaam-geestprobleem.
  maandag 29 september 2014 @ 23:00:53 #230
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_145037941
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit klinkt voor mij heel erg als 'een auto zonder voertuig', of 'een eik zonder boom'. Het is volstrekt onduidelijk wat er dan nog overblijft. De menselijke geest is een onderdeel van het lichaam. Een geest zonder lichaam is niets, of het is minimaal niet gespecificeerd wat het dan zou zijn. Of wat de geest zou onderscheiden van het lichaam.

In elk geval zijn er grote conceptuele problemen met substantiedualisme.

Zie ook: lichaam-geestprobleem.
eerder chauffeur zonder auto, oid :p

ik bedoel ook geen geesten die mens zijn/waren, ik denk dat onze geest idd in de hersenen zit.
pi_145038056
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 23:00 schreef Manke het volgende:

[..]

eerder chauffeur zonder auto, oid :p

ik bedoel ook geen geesten die mens zijn/waren, ik denk dat onze geest idd in de hersenen zit.
Zelfs als je veronderstelt dat een 'geest zonder lichaam', wat dat dan ook is, bestaat... en dat die mensen zoals Tesla influistert.. dat influisteren zal uiteindelijk toch moeten resulteren in verschijnselen in de fysieke wereld. Een werkelijke invloed op het lichaam van Tesla, en de geest die dat lichaam voortbrengt.

En iets dat een fysieke invloed heeft is, per definitie, zelf een fysiek verschijnsel. En dan blijft het onduidelijk wat we nou eigenlijk bedoelen met 'niet materieel', 'zonder lichaam', 'bovennatuurlijk', geef nog eens wat synoniemen.

Het is in essentie een herhaling van het (onoplosbare) lichaam-geestprobleem.
  maandag 29 september 2014 @ 23:09:50 #232
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_145038290
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelfs als je veronderstelt dat een 'geest zonder lichaam', wat dat dan ook is, bestaat... en dat die mensen zoals Tesla influistert.. dat influisteren zal uiteindelijk toch moeten resulteren in verschijnselen in de fysieke wereld. Een werkelijke invloed op het lichaam van Tesla, en de geest die dat lichaam voortbrengt.

En iets dat een fysieke invloed heeft is, per definitie, zelf een fysiek verschijnsel. En dan blijft het onduidelijk wat we nou eigenlijk bedoelen met 'niet materieel', 'zonder lichaam', 'bovennatuurlijk', geef nog eens wat synoniemen.

Het is in essentie een herhaling van het (onoplosbare) lichaam-geestprobleem.
(niet menselijke) geesten zijn ook fysieke verschijnselen, we weten ze alleen nog niet waar te nemen met wetenschappelijke instrumenten.
Ander synoniem is geest en demon (de letterlijke betekenis)
pi_145038504
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 23:09 schreef Manke het volgende:

[..]

(niet menselijke) geesten zijn ook fysieke verschijnselen, we weten ze alleen nog niet waar te nemen met wetenschappelijke instrumenten.
Hoe kan iets een fysiek verschijnsel zijn, en tegelijk geen 'lichaam' hebben? Het lichaam is de fysieke manifestatie. Het geheel van invloeden op de fysieke wereld.

Zover ik kan zien is dit niet coherent. :) Geheel los van bewijs en het vermogen van instrumenten om het waar te nemen, deze stelling spreekt zichzelf tegen.

Anders gezegd: als we die apparatuur wel hadden dan blijft het onduidelijk wat er bedoeld wordt met 'niet materieel'. Wat zou zulke apparatuur dan meten? En wat zou datgene dat die apparatuur meet onderscheiden van 'de materiele wereld'?

Het probleem zit hem dus niet in de apparatuur. Het is een conceptueel probleem.
  maandag 29 september 2014 @ 23:22:49 #234
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_145038831
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kan iets een fysiek verschijnsel zijn, en tegelijk geen 'lichaam' hebben? Het lichaam is de fysieke manifestatie. Het geheel van invloeden op de fysieke wereld.

Zover ik kan zien is dit niet coherent. :) Geheel los van bewijs en het vermogen van instrumenten om het waar te nemen, deze stelling spreekt zichzelf tegen.

Anders gezegd: als we die apparatuur wel hadden dan blijft het onduidelijk wat er bedoeld wordt met 'niet materieel'. Wat zou zulke apparatuur dan meten? En wat zou datgene dat die apparatuur meet onderscheiden van 'de materiele wereld'?

Het probleem zit hem dus niet in de apparatuur. Het is een conceptueel probleem.
als je apparatuur iets anders vertelt, dan moet je je concepten veranderen.

Verder weet ik er ook geen antwoord op, ik weet niet hoe geesten (personen zoals jij en ik zonder ooit een mens te zijn geweest) zonder lichaam kunnen bestaan, kan alleen vertellen dat ik weet dat ze bestaan.
pi_145039007
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 23:22 schreef Manke het volgende:

[..]

als je apparatuur iets anders vertelt, dan moet je je concepten veranderen.
Meetapparatuur meet fysieke verschijnselen, wat voor verschijnselen dat dan ook zijn. Er is, zelfs in theorie, geen meting denkbaar die je zou kunnen vertellen dat datgene dat je meet "niet materieel" is. Niet omdat we zulke apparatuur niet hebben, maar omdat het concept betekenisloos is.

quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 23:22 schreef Manke het volgende:

Verder weet ik er ook geen antwoord op, ik weet niet hoe geesten (personen zoals jij en ik zonder ooit een mens te zijn geweest) zonder lichaam kunnen bestaan, kan alleen vertellen dat ik weet dat ze bestaan.
Hehe, je weet dat ze bestaan. Je hebt alleen geen coherent beeld van wat je weet. :D

Kun je nog van weten spreken als je niet weet wat het is dat je weet?
  maandag 29 september 2014 @ 23:41:44 #236
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_145039587
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Meetapparatuur meet fysieke verschijnselen, wat voor verschijnselen dat dan ook zijn. Er is, zelfs in theorie, geen meting denkbaar die je zou kunnen vertellen dat datgene dat je meet "niet materieel" is. Niet omdat we zulke apparatuur niet hebben, maar omdat het concept betekenisloos is.

[..]

Hehe, je weet dat ze bestaan. Je hebt alleen geen coherent beeld van wat je weet. :D

Kun je nog van weten spreken als je niet weet wat het is dat je weet?
er zijn zoveel onverklaarbare zaken, met name tussen onze oren, toch probeert de wetenschap het te verklaren.

Ik sprak een keer met een medium die kon 'magnetiseren'; haar vader was ingenieur en die had iets gemaakt om dat magnetiseren te meten en er werd echt iets gemeten. Don't ask :P meer weet ik er ook niet over, heb haar ook niet meer gesproken.

Nee, ik weet niet wat het is wat ik weet. :p
pi_145040176
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 23:41 schreef Manke het volgende:

[..]

er zijn zoveel onverklaarbare zaken,
Hoe weet je dat die onverklaarbaar zijn?
quote:
met name tussen onze oren, toch probeert de wetenschap het te verklaren.
Goeie zaak. Beter dan zeggen dat het paranormaal is, en doen of dat een verklaring is.
quote:
Ik sprak een keer met een medium die kon 'magnetiseren'; haar vader was ingenieur en die had iets gemaakt om dat magnetiseren te meten en er werd echt iets gemeten. Don't ask :P meer weet ik er ook niet over, heb haar ook niet meer gesproken.
Maar je weet wel dat die vader ingenieur was, en het magnetiseren gemeten heeft?
Jammer dat je niet meer weet. Dus ook niet hoe die dochter weet dat haar vader niet uit z'n nek kletste. Of dat ze zelf het hele verhaal verzonnen heeft.
quote:
Nee, ik weet niet wat het is wat ik weet. :p
Sorry, dan heb ik niks gezegd.
-- <br />Pinpoint
pi_145040451
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 09:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet alleen door atheisten, ook door gelovige wetenschappers. Het heeft namelijk niets met wetenschap te maken.

Men houdt zich eigenlijk voornamelijk bezig met het bekritiseren van evolutie, en niet met het beargumunteren van of pleiten voor intelligent design. En al helemaal niet met dat (in mijn ogen vage) geleuter over vrijheid en keuzeprocessen.

Intelligent Design is niets anders dan een poging om creationisme te vermommen als wetenschap en zo de klaslokalen binnen te fietsen. Niets meer, niets minder. Hoe bizar dat ook is, "ID-wetenschappers" houden zich helemaal niet met Intelligent Design bezig.
Nou, en dat was dus de atheistische bijdrage aan de wetenschap. Oorzaak en gevolg freaks, en niet verder dan dat. Heeft geen toekomst in de wetenschap, of anders heeft de wetenschap geen toekomst.
pi_145040724
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:12 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Wat heb jij toch een simpel algoritme voor het ontwijken van vragen. Vragen die bij iedereen opkomen, en waar jij nog nooit antwoord op gegeven hebt. Het enige wat je wel doet, is poneren en iedereen tot vijand verklaren, die het bekritiseert of zelfs maar in twijfel trekt.

Nu weer dat evidente wetenschappelijke belang. Kennis over "hoe dingen gekozen worden" is een leeg begrip, zolang dat gekozen worden niet meer is dan een vaag dogma. Laat eerst maar eens zien dat het bestaat.
Het is beter mensen die vrijheid niet echt vinden gewoon uit te sluiten, dan ze te proberen te overtuigen met bewijs. Het is toch alleen maar een emotionele kwestie waarom jij vrijheid uitsluit.
pi_145041213
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is een klok niet een meetinstrument voor iets wat niet materieel is?

Sorry kan ook zijn dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt (heb de discussie niet helemaal gevolgd).
  dinsdag 30 september 2014 @ 01:08:52 #241
224960 highender
Travellin' Light
pi_145041609
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 00:46 schreef Prief het volgende:

Sorry kan ook zijn dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt (heb de discussie niet helemaal gevolgd).
Bestaat tijd?
pi_145041656
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 01:08 schreef highender het volgende:

[..]

Bestaat tijd?
Wat versta je onder "bestaat"?
  dinsdag 30 september 2014 @ 01:15:43 #243
224960 highender
Travellin' Light
pi_145041707
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 01:11 schreef Prief het volgende:
Wat versta je onder "bestaat"?
Ik denk dat iets dat bestaat op zijn minst iets van energie moet bevatten.
pi_145041724
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 01:15 schreef highender het volgende:

[..]

Ik denk dat iets dat bestaat op zijn minst iets van energie moet bevatten.
Dan bestaat, volgens mij, volgens jouw definitie van "bestaan", tijd niet.
  dinsdag 30 september 2014 @ 01:23:06 #245
224960 highender
Travellin' Light
pi_145041781
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 01:17 schreef Prief het volgende:
Dan bestaat, volgens mij, volgens jouw definitie van "bestaan", tijd niet.
Klopt, ik denk dat een klok niets meet maar enkel beweegt.
pi_145041824
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 01:23 schreef highender het volgende:

[..]

Klopt, ik denk dat een klok niets meet maar enkel beweegt.
Dat kan je over elk "meet"instrument zeggen.
  dinsdag 30 september 2014 @ 02:36:55 #247
224960 highender
Travellin' Light
pi_145042255
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 01:29 schreef Prief het volgende:
Dat kan je over elk "meet"instrument zeggen.
Dat klopt wel ja, ik ga dit topic weer eens lezen, tijd blijft lastige 'materie'.
pi_145042304
quote:
15s.gif Op dinsdag 30 september 2014 02:36 schreef highender het volgende:

[..]

Dat klopt wel ja, ik ga dit topic weer eens lezen, tijd blijft lastige 'materie'.
thx voor de link, lijkt me leuk leesvoer :) .
pi_145042462
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:16 schreef Manke het volgende:
Waar zouden we zijn geweest zonder Nikola Tesla?
Niet veel anders dan waar we nu zijn. Wat Tesla bedacht en uitvond, was er toch wel gekomen. Had alleen wat langer geduurd. Een week, een halve eeuw, of iets daar tussenin. Geen enkele bèta-wetenschapper is onmisbaar. Omdat ze in groepen leven, en in dezelfde vijver vissen.

Ben je creatief en geniaal, vind dan iets uit als dit:

Of dit:

pi_145043121
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 00:46 schreef Prief het volgende:

[..]

In tegenstelling tot populaire overtuigingen meet een klok geen tijd. :) Een klok meet cyclische fysische processen, wij leggen dat uit als 'tijd'.

Je kunt een klok ook niet ijken aan de tijd. Alleen aan andere cyclische processen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 30-09-2014 09:04:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')