abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134712980
Ik zat dus gister in de auto en keek een beetje verveeld naar buiten. Ik keek naar de sterren en vroeg me af hoe het heelal nou precies begonnen was. Ik heb er vroeger veel over opgezocht, de theorie die het verklaarde was die van stephen hawking. Volgens hem was het heelal toen het ontstond een singulariteit met oneindige massa en dichtheid waardoor er geen tijd zou bestaan. (dit zou in overeenkomst zijn met de ruimte-tijd o.i.d, verbeter me hier als het niet klopt ik weet niet heel veel hier vanaf).

Maar wat nou als tijd niet bestaat? Onze hersenen zetten gebeurtenissen in een chronologische volgorde waardoor tijd gecreëerd wordt. Als je erover nadenkt hebben mensen in principe het fenomeen tijd geïntroduceerd, wij zijn de enige (bekende) soort op aarde die het fenomeen tijd gebruiken. Dieren kennen het fenomeen tijd niet, ze zijn als het ware altijd op tijd.

Ik heb een beetje gegoogled en kwam al snel de theoretische natuurkunde Julian Barbour tegen.

"Volgens theoretisch natuurkundige Julian Barbour is tijd een illusie en leven we in plaats daarvan in het ‘eeuwige nu’. Alle gebeurtenissen zijn momentopnames die los van elkaar staan maar we zetten ze met onze hersenen in een bepaalde volgorde, waardoor de illusie van tijd ontstaat.

Bij een speelfilm worden losse afbeeldingen getoond maar de illusie van een continue beweging wordt gecreërd door het feit dat de afbeeldingen sneller worden afgedraaid dan onze ogen kunnen detecteren.

Volgens Barbour kun je de algemene relativiteitstheorie en de kwantummechanica samenbrengen door te zeggen dat er geen tijd is. Dit wordt weergegeven met behulp van de Wheeler-Dewitt vergelijking die onder meer gaat over tijdloosheid.

Er zijn eindeloze realiteiten in het nu waarin expressies van onszelf simultaan ervaringen opdoen. "
Bron: http://www.nujij.nl/algemeen/tijd-bestaat-niet!.16553305.lynkx

Zou het kunnen dat tijd een illusie is?
pi_134713116
Ja, tijd bestaat.
  donderdag 26 december 2013 @ 13:52:09 #3
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_134713406
Ask the Doctor :D sorry kon het niet laten.
The Light Is Leaving Us All
  donderdag 26 december 2013 @ 13:54:24 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_134713492
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 13:40 schreef realldutch het volgende:

Bij een speelfilm worden losse afbeeldingen getoond maar de illusie van een continue beweging wordt gecreërd door het feit dat de afbeeldingen sneller worden afgedraaid dan onze ogen kunnen detecteren.
Maar als er geen tijd bestaat bestaan langzamer en sneller ook niet?
Ok stelletje hokboeren
pi_134713798
quote:
Bij een speelfilm worden losse afbeeldingen getoond maar de illusie van een continue beweging wordt gecreërd door het feit dat de afbeeldingen sneller worden afgedraaid dan onze ogen kunnen detecteren hersenen kunnen interpreteren.
pi_134714372
Hetgeen wat wij benoemen met tijd bestaat. Of onze benoeming en definitie volledig klopt is een ander verhaal maar wat we hebben, hebben we. Hoe we het ook noemen.
  donderdag 26 december 2013 @ 14:29:51 #7
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_134714606
Vraag het je werkgever, nadat je volgende week een paar uur te laat kwam.
pi_134716532
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 14:21 schreef RichardDawkins het volgende:
Hetgeen wat wij benoemen met tijd bestaat. Of onze benoeming en definitie volledig klopt is een ander verhaal maar wat we hebben, hebben we. Hoe we het ook noemen.
Ruimte-tijd is een betere definitie. Tijd kan niet los gezien worden van ruimte. Net als ruimte is tijd een dimensie waar we in kunnen reizen. We kunnen alleen vooruit reizen in de tijd.
pi_134717915
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 15:15 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Ruimte-tijd is een betere definitie. Tijd kan niet los gezien worden van ruimte. Net als ruimte is tijd een dimensie waar we in kunnen reizen. We kunnen alleen vooruit reizen in de tijd.
Nee, ik kan me dingen van gisteren herinneren.
pi_134718750
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 16:01 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Nee, ik kan me dingen van gisteren herinneren.
Klopt, daarom zijn onze hersenen ook weird as fuck.

Volgens mij komt entropie redelijk in de buurt met wat er met tijd bedoeld wordt. ( correct me if i'm wrong )
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_134719090
quote:
Als je erover nadenkt hebben mensen in principe het fenomeen tijd geïntroduceerd, wij zijn de enige (bekende) soort op aarde die het fenomeen tijd gebruiken. Dieren kennen het fenomeen tijd niet, ze zijn als het ware altijd op tijd.

Nee,
mijn hond leert van vorige ervaringen. Heeft dus ook herinneringen aan fouten gemaakt in het verleden. Andere dieren hebben dit ook.
Het beest weet ook dat als ik bepaalde verrichtingen doe, er 10 minuten later eten geserveerd wordt. Als dat geen tijdsbesef is?
pi_134719100
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2013 16:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Klopt, daarom zijn onze hersenen ook weird as fuck.

Volgens mij komt entropie redelijk in de buurt met wat er met tijd bedoeld wordt. ( correct me if i'm wrong )
Op wat voor manier dan? :?
Entropie is een maat voor de wanorde in een systeem.
pi_134719295
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 16:42 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Nee,
mijn hond leert van vorige ervaringen. Heeft dus ook herinneringen aan fouten gemaakt in het verleden. Andere dieren hebben dit ook.
Klopt. Mooi voorbeeld hiervan is Koko de gorilla. Zij is gebarentaal geleerd door haar verzorgers. In de documentaire over deze gorilla zit een stukje waarin zij kenbaar maakt dat ze onthouden heeft dat ze gisteren iets gedaan heeft waar ze de dag erna nog steeds verdrietig over is (weet niet meer hoe het precies ging). In gebarentaal kon ze uitleggen waar ze verdrietig om was en de verzorgster wist dat dit de dag ervoor gebeurd was. Lijkt me bewijs genoeg dat iig gorilla's herinneringen hebben en kunnen ophalen en dus ook een besef van vroeger vs nu hebben.
pi_134721217
Op herhaling, want tamelijk relevant:

Samengevat: het antwoord is niet vanzelfsprekend 'ja'. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_134738859
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 17:48 schreef Molurus het volgende:
Op herhaling, want tamelijk relevant:

Samengevat: het antwoord is niet vanzelfsprekend 'ja'. :)
Samengevat?
Dit is hooguit jouw beoordeling, van in mijn ogen drie zwakke pogingen om semi-filosofisch tijd te relativeren.
pi_134741321
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 10:51 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Samengevat?
Dit is hooguit jouw beoordeling, van in mijn ogen drie zwakke pogingen om semi-filosofisch tijd te relativeren.
Het zijn er slechts twee (de eerste is in twee delen), en ze komen van twee gerenommeerde natuurkundigen. :?

Heb je ze eigenlijk wel bekeken?

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 27-12-2013 12:44:12 ]
pi_134742559
Tijd bestaat niet op zich zelf en is misschien wel gequantificeerd.
Zwaartekracht en tijd beïnvloeden elkaar en hangen ook samen met ruimte.
Tijd , ruimte en zwaartekracht zijn drie ongrijpbare dingen als je ze apart beschouwt maar ruimte-tijd-zwaartekracht is een fundamenteel ingrediënt van de kosmos net zo als de materie dat is.
Ook zwaartekracht en materie hangen samen, zo omvatten ruimte-tijd-zwaartekracht-materie alle dingen.
pi_134744026
"Dieren zijn altijd op tijd", hilarisch :D
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_134744094
Ons tijdsbesef hangt niet samen met "tijd, ruimte, en zwaartekracht", want dat concept is 99.99999% tijdsomkeerbaar, en ons tijdsbesef is dat duidelijk niet. Het is een andere natuurwet die ons de tijd doet beseffen, namelijk de tweede wet van de thermodynamica: naarmate de tijd verstrijkt, ontstaat er meer chaos.

Vergelijk het met een kom dubbelvla. Na het inschenken van de vla zijn de kleuren geel en bruin nog duidelijk van elkaar te onderscheiden. Als je er in gaat roeren, dan gaan de kleuren met elkaar mengen en ontstaat er een beige-achtige smurrie. Hoe lang je ook door blijft roeren, de smurrie zal beige blijven; de oorspronkelijke scheiding in bruin en geel komt niet meer terug. De reden hiervoor is dat een beige toestand van dubbelvla veel waarschijnlijker is dan een bruin-gele toestand. Vrijwel alle natuurlijke processen werken volgens dit dubbelvlaprincipe, en dat zorgt ervoor dat we tijd als vooruitgaand waarnemen.
pi_134744351
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 13:52 schreef thabit het volgende:
Ons tijdsbesef hangt niet samen met "tijd, ruimte, en zwaartekracht", want dat concept is 99.99999% tijdsomkeerbaar, en ons tijdsbesef is dat duidelijk niet. Het is een andere natuurwet die ons de tijd doet beseffen, namelijk de tweede wet van de thermodynamica: naarmate de tijd verstrijkt, ontstaat er meer chaos.

Vergelijk het met een kom dubbelvla. Na het inschenken van de vla zijn de kleuren geel en bruin nog duidelijk van elkaar te onderscheiden. Als je er in gaat roeren, dan gaan de kleuren met elkaar mengen en ontstaat er een beige-achtige smurrie. Hoe lang je ook door blijft roeren, de smurrie zal beige blijven; de oorspronkelijke scheiding in bruin en geel komt niet meer terug. De reden hiervoor is dat een beige toestand van dubbelvla veel waarschijnlijker is dan een bruin-gele toestand. Vrijwel alle natuurlijke processen werken volgens dit dubbelvlaprincipe, en dat zorgt ervoor dat we tijd als vooruitgaand waarnemen.
Ik begrijp wat je bedoelt... maar is dit niet een beetje alsof je tijd definieert aan de hand van tijd? Het voelt aan als een circulaire definitie van tijd, maar zelf heb ik hem ook nog niet helemaal scherp.
pi_134744836
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 13:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt... maar is dit niet een beetje alsof je tijd definieert aan de hand van tijd? Het voelt aan als een circulaire definitie van tijd, maar zelf heb ik hem ook nog niet helemaal scherp.
Tijd heeft eigenlijk twee gezichten.

Enerzijds is het een dimensie in de tijdruimte, en als zodanig bestaat tijd in een abstracte vorm. In deze abstracte vorm speelt de richting van de tijd nauwelijks een rol en is er dus vrijwel geen onderscheid te maken tussen het vooruitgaan en het achteruitgaan van de tijd.

Anderzijds is er de wijze waarop tijd een rol speelt in natuurlijke processen, waaronder ook onze waarneming van tijd als iets wat vooruitgaat. Dit is puur op statistiek gebaseerd. We gaan van een onwaarschijnlijke toestand naar een waarschijnlijkere toestand, zoals in het voorbeeld van de dubbelvla.

De oerknal is het moment waarop ons universum de meest onwaarschijnlijke toestand had, vergelijkbaar met de toestand waarin de dubbelvla perfect in geel en bruin is gescheiden. Vanaf dat moment is het heelal steeds chaotischer geworden, puur omdat dat statistisch gezien de meest waarschijnlijke manier van ontwikkelen is.
pi_134758669
Ik kan er maar niet bij met mijn hoofd... In 1 van de filmpjes is te zien is dat wanneer een alien op miljoenen lichtjaren afstand zich van ons vandaan beweegt, hij zich op hetzelfde "nu-moment" bevindt welke hier op aarde honderden jaren geleden is geweest.

Andersom ook. Wanneer de alien zich op miljoenen lichtjaren afstand naar ons toe beweegt, bevindt hij zich op het op hetzelfde "nu-moment" welke hier nog honderden jaren in de toekomst ligt. Alsof de toekomst, net zoals de geschiedenis, vast ligt. Bizar hoor.
pi_134763783
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 19:57 schreef RobbieRonald het volgende:
Ik kan er maar niet bij met mijn hoofd... In 1 van de filmpjes is te zien is dat wanneer een alien op miljoenen lichtjaren afstand zich van ons vandaan beweegt, hij zich op hetzelfde "nu-moment" bevindt welke hier op aarde honderden jaren geleden is geweest.

Andersom ook. Wanneer de alien zich op miljoenen lichtjaren afstand naar ons toe beweegt, bevindt hij zich op het op hetzelfde "nu-moment" welke hier nog honderden jaren in de toekomst ligt. Alsof de toekomst, net zoals de geschiedenis, vast ligt. Bizar hoor.
Het eerste is toch simpelweg te verklaren doordat de aliën licht ziet van de aarde dat miljoenen jaren oud is?
  vrijdag 27 december 2013 @ 21:51:17 #24
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_134764195
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 21:42 schreef realldutch het volgende:

[..]

Het eerste is toch simpelweg te verklaren doordat de aliën licht ziet van de aarde dat miljoenen jaren oud is?
Volgens de relativiteitstheorie is, dat wat RobbieRonald beschrijft, niet verklaarbaar door de "delay" op de informatie (dus hier ten gevolge van de eindige snelheid van het licht). Je zou bijvoorbeeld de tijd dat het licht erover gedaan heeft via berekeningen er terug van af kunnen trekken. Dus (helaas misschien) zo eenvoudig is het niet :D.

Het heeft overigens niets te maken met het "vast liggen" van de toekomst of het verleden (zoals RobbieRonald schrijft). Dat zou een redelijke misinterpretatie zijn. Het komt er uiteindelijk op neer dat gelijktijdigheid niet bestaat. Wat volgens de alien op hetzelfde moment gebeurt, gebeurt voor de mens niet noodzakelijk gelijktijdig.
pi_134769405
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 13:50 schreef firefly3 het volgende:
"Dieren zijn altijd op tijd", hilarisch :D
:D sommigen verdenk ik ervan zich bewust zo dom voor te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')