Ik zie de facebookpagina's al ....quote:Op zondag 28 september 2014 00:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
• lippen en oorringen: vooruit, dat mag je misschien opvatten als een stereotypering en het is niet noodzakelijk voor het figuur ZP. Dan passen we dat aan en lullen we niet meer over de kleur. Deal?
Waarom denk jij dat ik racist ben? Omdat ik tegen de tegenstanders van ZP ben? Lekkere veronderstelling.quote:Op zondag 28 september 2014 00:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Weet je zeker dat jij zelf geen racist ben? Immers volgens jouw maatstaven voor Quinsy op jou toegepast geeft dezelfde uitkomst ....
Die MH17 tweet was pulp, maar wat was de letterlijke tekst en waarom was dat racistisch ?
Tjaaaa.... mensen voor vuile rat uitschelden is nutteloze agressie waardoor dit debat verziekt raakt.
De hele samenleving raakt verziekt door dit soort agressie
kan primaquote:Op zaterdag 27 september 2014 22:28 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Alsof er ook maar IETS is dat een zwaktebod kan zijn in deze discussie. Die is al eerder vakkundig om zeep geholpen door middel van het onjuist beschuldigen van racisme en het op de man spelen.
PVV is wel de nieuwe Godwin he?quote:Op zondag 28 september 2014 00:51 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ik zie de facebookpagina's al ....
"DE RINGE MOTTE BLIJFFFUUUH!!!111 PVV!!!!1"
Zwarte Piet spreekt geen gebroken Nederlands. Hij heeft gestifte lippen, niet per se rood en dik. Gekruld haar, geen kroeshaar. Ik haal expres de punten aan over de lippen en het haar, want een rechter moet precies zijn. Hij moet zijn woorden wegen. Je kan zeggen dat Piet op een neger lijkt. Maar is Piet een neger? Of is hij onderdeel van een traditie, een sprookjesfiguur die cadeaus rondbrengt?quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:38 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De rechtbank haalt aan:
Met name de rol van knecht en het uiterlijk en het gedrag van Zwarte Piet leiden immers tot het beeld dat zwarte mensen ondergeschikt en dom zijn.
En dat is natuurlijk de essentie van de hele discussie. Het uiterlijk van ZP wordt als volgt omschreven:
Het gangbare uiterlijk van Zwarte Piet is dat hij dikke rode lippen heeft, zwart kroeshaar en ringoorbellen. Hij spreekt gebroken Nederlands. Hij vervult de rol van knecht.
Wat zegt de gemeente zelf?
Volgens verweerder (de gemeente A'dam) moet Zwarte Piet blijven, maar moet Zwarte Piet steeds minder zwart en minder knecht worden. Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden, aldus verweerder.
In de kern spelen dus 3 zaken een rol bij de negatieve stereotypering:
1. onderdanigheid als knecht;
2. overdreven uiterlijk: rode lippen, kroeshaar, ringoorbellen;
en overkoepelend de band met slavernij.
Dit zijn objectief waarneembare zaken. Vervolgens vindt er een tweedeling plaats met betrekking tot hoe deze feiten worden geïnterpreteerd. Voor mij is het overduidelijk dat de huidige ZP een "neger" moet voorstellen, getuige de lippen en het kroeshaar. Ook zie ik een band met slavernij vanwege de relatie als knecht. In ieder geval is er sprake van ondergeschiktheid.
En dat laatste is wat ik het meest bezwaarlijk vind. Kinderen leren als spelende. En al spelende leren kinderen dat zwarten ondergeschikt zijn aan blanken. Ik vind dat zeer onwenselijk. Deze voorbeeldfunctie vind ik verwerpelijk.
Dit is in kern de argumentatie.
Corrigeer de spelfouten van Zwarte Piet.quote:Op zaterdag 27 september 2014 08:41 schreef tong80 het volgende:
Een moeder die Zwarte Piet discriminerend vindt, wil dat een Utrechtse basisschool het hulpje van Sinterklaas geheel verbant uit het onderwijsaanbod.
'De vrouw wil dat de school Zwarte Piet in woord en geluid verbiedt,' bevestigt voorzitter Thea Meijer van schoolbestuur SPO Utrecht. 'We hebben gezegd dat aan zo'n beslissing eerst een uitgebreide dialoog vooraf gaat. Daar is ze het niet mee eens.'
Sinterklaasfeest
Door de maatschappelijke discussie over Zwarte Piet denkt het Utrechte schoolbestuur wel na over veranderingen, zegt Meijer. 'Als een feest verandert, ga je mee. We zijn nu aan het aftasten hoe we met alle stromingen rekening kunnen houden. Het is logisch dat het sinterklaasfeest op school moet blijven aansluiten op de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal.'
De moeder heeft kinderen op de openbare Prof. Kohnstammschool in Utrecht-Oost. Verreweg de meeste kinderen zijn van Nederlandse afkomst.
Spelfouten
De vrouw wordt anoniem geciteerd op de antikapitalistische website Doorbraak.nu. Ze wil niet dat haar kinderen 'dag in dag uit worden blootgesteld aan een karikatuur die zwarte mensen kwetst en vernedert'. 'Kinderen krijgen taken op school als 'Corrigeer de spelfouten van Zwarte Piet'. Zo wordt in de hoofden van de kinderen het beeld opgeroepen dat zwarte mensen dom, slordig en meer in het algemeen anders zijn.'
Het College voor de Rechten van de Mens toetst of er sprake is van overtreding van wetgeving over het gelijkheidsbeginsel. Er kan geen sanctie of boete worden opgelegd. De zitting is op 15 oktober. Een woordvoerder van het college noemt de procedure 'bijzonder'. 'We hebben niet eerder een zaak behandeld over Zwarte Piet.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)op-school-zien.dhtml
Jij denkt dat ik denk dat jij racist ben. Waarom denk je dat ?quote:Op zondag 28 september 2014 00:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat ik racist ben? Omdat ik tegen de tegenstanders van ZP ben? Lekkere veronderstelling.
De manier en je incinuaties van vraagstelling. Zo vreemd is dat niet als je op zo'n manier een vraag stelt om dat te gaan denken.quote:Op zondag 28 september 2014 01:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij denkt dat ik denk dat jij racist ben. Waarom denk je dat ?
quote:Maar volgens jouw normen om Quinsy racist te verklaren ben jij net zo racist.
Het zijn jouw normen die niet deugen.
Dit is die tweet https://twitter.com/dabigmonsta/status/490017444350922752/photo/1
Jij maakt er een bewijs van racisme van Quinsy van.
Klopt nogal lullig van de man. Maar racisme daaruit peuren is jouw fantasie
Maar jij bent net zo lullig met hem te veroordelen.
Ik denk dat je discrimineert .. dat lijkt me zeker.quote:Op zondag 28 september 2014 01:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De manier en je incinuaties van vraagstelling. Zo vreemd is dat niet als je op zo'n manier een vraag stelt om dat te gaan denken.
Helaas ben jij niet de enigste die Quinsy's lulligheid aangrijpt om triomfantelijk hem op te hangen.quote:Lijkt me niet zo moeilijk met zo'n zinnetje. Als jij denkt dat ik de enige ben, dan is er iets goeds mis met je.
Het ging om Rutte toch? Nu is het ook wel dat een door blanken gedomineerde samenleving eerder minder waarde toekennen aan niet-blanken. Idem kun je in de politiek die neiging te zien.quote:Die tweet gaat dieper dan dat en is helemaal niet moeilijk om verder even na te denken. Hij maakt hier het onderscheid, hij incenueert hier dat de politiek meer waarde hecht aan blanken dan aan zwarten en zo racistisch ingesteld is.
Het is eerder ziek dat jij een andere mening dan jouw verkettering ziek noemt.quote:In de tijdsgeest met de discussie van die weken... Nogal ziek als jij het niet ziet als racisme.
Duidelijk is dat ik die tweet niet goedkeur ..ook niet het racisme van een donkere gemeenschap of een blanke gemeenschap. Helaas komt dat vaker voor met die laatste groep in absolute getallen gemeten dan.quote:Of keur je die tweet lafhartig goed op deze manier en daarmee het racisme van de donkere gemeenschap naar de 'blanke overheerser'?
Quinsy heeft de aandacht goed op zijn projectje 'Zwarte Piet is Racisme' weten te richten. Van zijn inhoud moet hij het niet hebben.quote:Op zondag 28 september 2014 02:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik denk dat je discrimineert .. dat lijkt me zeker.
[..]
[..]
Helaas ben jij niet de enigste die Quinsy's lulligheid aangrijpt om triomfantelijk hem op te hangen.
En met drogredeneren racisme willen ontdekken. Hopen... verlangen.... smachten.... erop geilen.
[..]
Het ging om Rutte toch? Nu is het ook wel dat een door blanken gedomineerde samenleving eerder minder waarde toekennen aan niet-blanken. Idem kun je in de politiek die neiging te zien.
Maar in dit geval was de politiek en Rutte oprecht geschokt en hadden ze het over alle Nederlanders thuisbrengen en alle passagiers naar Nederland halen .
Dat was de lulligheid. Te snel blanken verdenken. Wat niet persé racisme hoeft te zijn,
Dat is te snel geconcludeerd. Net als niet-blanken snel verdenken -- een veel grotere kwaal in de samenleving-- ook te snel geconcludeerd is.
Overigens heeft Quinsy binnen een paar uren zijn spijt over zijn geleuter uitgesproken, wat vele fokkers bijv.. om maar iets te noemen niet doen.
[..]
Het is eerder ziek dat jij een andere mening dan jouw verkettering ziek noemt.
Kijk naar je eiguh
[..]
Duidelijk is dat ik die tweet niet goedkeur ..ook niet het racisme van een donkere gemeenschap of een blanke gemeenschap. Helaas komt dat vaker voor met die laatste groep in absolute getallen gemeten dan.
In welk opzicht? Dat ik het niet heb op de zeurpieten?quote:Op zondag 28 september 2014 02:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Drogredenen? Sorry? Als 1 groep uit racistische motieven handelt, zijn het de 'zeurpieten', zij zien immers achter elke deur 'racisme', eisen van de 'overheid die van slavernij is groot geworden' herstelbetalingen en excuses, want 'iedere blanke is een afstammeling van een slavenhouder'. Zij denken dat ieder blank kind dat zwarte piet ziet, het direct associeert met een domme neger. Zij maken op dit moment als enige een punt van huidskleur. Als je al racisme ziet in 'herstel de schrijffouten van zwarte piet', dan ben je echt heel ver heen met je gedachten.quote:[..]
[..]
Helaas ben jij niet de enigste die Quinsy's lulligheid aangrijpt om triomfantelijk hem op te hangen.
En met drogredeneren racisme willen ontdekken. Hopen... verlangen.... smachten.... erop geilen.
Dit zijn vooroordelen die voortkomen uit een minderwaardigheidscomplex of uit een eigen racistische gedachte. Wie zegt dat de 'blanke samenleving' bij voorbaat minder waarde hecht aan 'niet-blanken'? Jij met je vooroordelen over 'blank'.quote:[..]
Het ging om Rutte toch? Nu is het ook wel dat een door blanken gedomineerde samenleving eerder minder waarde toekennen aan niet-blanken. Idem kun je in de politiek die neiging te zien.
Maar in dit geval was de politiek en Rutte oprecht geschokt en hadden ze het over alle Nederlanders thuisbrengen en alle passagiers naar Nederland halen .
Als ik dagelijks hoorde wat voor termen er uit die hoek kwamen en hoe die groep zich opstelde, dan hoef je niet eens te twijfelen OF het discriminerend bedoeld was.quote:Dat was de lulligheid. Te snel blanken verdenken. Wat niet persé racisme hoeft te zijn,
Dat is te snel geconcludeerd. Net als niet-blanken snel verdenken -- een veel grotere kwaal in de samenleving-- ook te snel geconcludeerd is.
Overigens heeft Quinsy binnen een paar uren zijn spijt over zijn geleuter uitgesproken, wat vele fokkers bijv.. om maar iets te noemen niet doen.
Andere mening dan jou eigen, is direct 'racisme' in jou ogen. Je probeert mij immers weg te zetten als racist omdat ik met wat argumenten komt, waarin ik de hypocritie van die groep probeer aan te geven.quote:[..]
Het is eerder ziek dat jij een andere mening dan jouw verkettering ziek noemt.
Kijk naar je eiguh
Is dat zo gek dan? Blank is hier inheems, de overgrote hoeveelheid. Gek dat er dan absoluut meer mensen zijn die het niet zo hebben op anderen?quote:[..]
Duidelijk is dat ik die tweet niet goedkeur ..ook niet het racisme van een donkere gemeenschap of een blanke gemeenschap. Helaas komt dat vaker voor met die laatste groep in absolute getallen gemeten dan.
lijkt me een prima reden om hem spreekwoordelijk op te hangen, hij is op dat moment iig al zijn geloofwqardigheid kwijt wmb, dat doet hij gewoon zelfquote:Op zondag 28 september 2014 02:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
[..]
En met drogredeneren racisme willen ontdekken.
Was een fake account...quote:Op zondag 28 september 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Het woord 'witnekken' is racistisch. Quinsy heeft dit woord gebruikt. Quinsy en zijn companen zijn dus racisten . Simpel.
Fixed.quote:Op zondag 28 september 2014 12:13 schreef sp3c het volgende:
als je om de term Zwarte Piet al begint te huilen dan heb je niet zoveel in deze discussie te zoeken hoor, dan is echt iedereen racistisch
Voor een belangrijk deel wel.quote:Op zondag 28 september 2014 00:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit klinkt op zich wel aardig maar de huidige officiele zwarte piet praat niet in gebroken Nederlands, is ook niet overdreven onderdanig of dommig
dan is het probleem toch opgelost?
Een hoop negatieve aspecten zijn er al uit. Die zijn vervangen door allerlei theoriëen als "Zwarte Piet is zwart door het roet van de schoorsteen". Ook is de boeman-rol van ZP bijna geheel verdwenen. Je ziet ook dat de relatie als knecht steeds verder afgebouwd wordt (zie aanpassing kinderliedjes), wat ook een positieve ontwikkeling is.quote:hij ziet eruit als een neger ja maar de negatieve aspecten zijn er allang uit, ouders zullen hier gelijdelijk aan vanzelf in meegaan omwille van de geloofwaardigheid
quote:Op zondag 28 september 2014 12:13 schreef sp3c het volgende:
als je om de term witnekken al begint te huilen dan heb je niet zoveel in deze discussie te zoeken hoor, dan is echt iedereen racistisch
quote:Op zondag 28 september 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Het woord 'witnekken' is racistisch. Quinsy heeft dit woord gebruikt. Quinsy en zijn companen zijn dus racisten . Simpel.
quote:
nee niet fixed, wat er stond was niet brokenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |