Die 'nabije toekomst' was honderd jaar ook al een voorspelling.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:00 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
In de nabije toekomst zal er voor een groot deel van onze beroepsbevolking geen werk meer zijn omdat deze simpelweg zijn weg geautomatiseerd.
Denk bijvoorbeeld maar niet dat er over 15 - 20 jaar nog vrachtwagen, taxi chauffeurs of magazijn medewerkers nodig zijn
Met als groot verschil dat de industriële revolutie voorheen altijd spieren vervingen, de komende tijd gaan ze denk werk vervangen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:07 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Maar dan kennelijk wel meer IT en automatiseringsdeskundigen
Tot op heden is er nog nooit een industriele revolutie geweest die MINDER banen opleverde.
Dat kunnen niet dezelfde mensen zijn. Arbeiders met beperkte creatieve en/of intellectuele capaciteiten zijn in een geautomatiseerde wereld niet nodig, in welke functie dan ook.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:07 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Maar dan kennelijk wel meer IT en automatiseringsdeskundigen
Denk je niet dat ook rijke mensen zoiets hebben van:quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:26 schreef Igen het volgende:
Ik vind het een geweldig idee. Ga ik met dat basisinkomen lekker emigreren naar een land met lage belastingen, terwijl jullie in Nederland opgezadeld blijven met allerlei asielzoekers en andere allochtonen die dan ineens in de goot liggen te creperen omdat ze geen baan én geen uitkering hebben, of wel een baan maar door de torenhoge belastingen bijna niks overhouden. Ik zeg doen!![]()
Klinkt flauw, maar geeft wel het probleem aan: een basisinkomen werkt alleen als je van Nederland een gouden kooi maakt waar niemand uit mag of in kan.
Dit dus.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:08 schreef waht het volgende:
[..]
Die 'nabije toekomst' was honderd jaar ook al een voorspelling.
Ondertussen voeren mensen nog altijd zoveel simpele taken uit die in principe geautomatiseerd kunnen worden. Ik geloof bar weinig van al die voorspellingen. Doorgaans komen ze van lieden die zelf erg technisch aangelegd zijn maar daardoor compleet blind voor economische, politieke, sociale en culturele aspecten.
Ja, er zijn banen verdwenen, en er zijn banen bij gekomen. Zo werkt een samenleving. Een samenleving sterft als een te groot deel inactief is.
Leuk filmpje, behalve dat het totale flauwekul is. Ten eerste feitelijk: ga eens in de bouwsector, of in de fabrieken in China of Bangladesh waar je kleding en elektronica worden geproduceerd, kijken hoeveel daar nou eigenlijk "automatisch" gaat. Ten tweede qua argumentatie: hij kijkt alleen naar kwaliteit en niet naar prijs, maar een mens die werkt zal altijd een betere prijs/kwaliteitverhouding opleveren dan een mens die niet werkt maar wel een uitkering krijgt.quote:
Nou nee, je mag wel komen maar het basisinkomen krijg je pas na het behalen van bijvoorbeeld een MBO afsluiting? Hebben mensen meteen de mogelijkheid om te werken, willen ze dat niet hebben ze alleen het basisinkomen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:26 schreef Igen het volgende:
Ik vind het een geweldig idee. Ga ik met dat basisinkomen lekker emigreren naar een land met lage belastingen, terwijl jullie in Nederland opgezadeld blijven met allerlei asielzoekers en andere allochtonen die dan ineens in de goot liggen te creperen omdat ze geen baan én geen uitkering hebben, of wel een baan maar door de torenhoge belastingen bijna niks overhouden. Ik zeg doen!![]()
Klinkt flauw, maar geeft wel het probleem aan: een basisinkomen werkt alleen als je van Nederland een gouden kooi maakt waar niemand uit mag of in kan.
Eh, nee. Of nou ja, ik ben niet rijk, maar ik zou van m'n eerste basisinkomen-storting gelijk een vliegticket kopen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Denk je niet dat ook rijke mensen zoiets hebben van:
"Prima, als de samenleving er leefbaarder op wordt."
Maar waarom? Dat zou je alleen doen als de belastingen stijgen, lijkt mij? Immers profiteren "rijke" mensen net zo goed van het basisinkomen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, nee. Of nou ja, ik ben niet rijk, maar ik zou van m'n eerste basisinkomen-storting gelijk een vliegticket kopen.
Maakt niet uit. Ze verzinnen wel werk. Als het moet door iets kapot te maken, of erger door bepaalde mensen uit te schakelen. Dat hoeft niet perse met geweld, via politieke wegen is het makkelijk te bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat kunnen niet dezelfde mensen zijn. Arbeiders met beperkte creatieve en/of intellectuele capaciteiten zijn in een geautomatiseerde wereld niet nodig, in welke functie dan ook.
Het kan per definitie niet anders, dan dat het basisinkomen voor werkende mensen een sigaar uit eigen doos is. Nou, dan kun je maar beter die sigaar uit eigen doos wel krijgen maar niet hoeven betalen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:37 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Maar waarom? Dat zou je alleen doen als de belastingen stijgen, lijkt mij? Immers profiteren "rijke" mensen net zo goed van het basisinkomen.
Volgens mij is dat nog helemaal niet zo zeker, dat het per defintie niet anders kan.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Het kan per definitie niet anders, dan dat het basisinkomen voor werkende mensen een sigaar uit eigen doos is. Nou, dan kun je maar beter die sigaar uit eigen doos wel krijgen maar niet hoeven betalen.
Welvaart groeit niet aan een boom. Het moet door mensen (veel of weinig in aantal) geproduceerd worden. Welvaart die je aan productieve mensen schenkt kan dus per definitie alleen maar welvaart zijn die je eerst van hen hebt afgepakt.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:44 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Volgens mij is dat nog helemaal niet zo zeker, dat het per defintie niet anders kan.
Waarom?quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:40 schreef waht het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Ze verzinnen wel werk.
Je vergelijking gaat mank. In Azië kost arbeid enorm weinig er is daarom amper een prikkel om alles weg te automatiseren omdat de kosten niet opwegen tegen de baten, de efficientie slag is te klein.quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:34 schreef Igen het volgende:
Leuk filmpje, behalve dat het totale flauwekul is. Ten eerste feitelijk: ga eens in de bouwsector, of in de fabrieken in China of Bangladesh waar je kleding en elektronica worden geproduceerd, kijken hoeveel daar nou eigenlijk "automatisch" gaat. Ten tweede qua argumentatie: hij kijkt alleen naar kwaliteit en niet naar prijs, maar een mens die werkt zal altijd een betere prijs/kwaliteitverhouding opleveren dan een mens die niet werkt maar wel een uitkering krijgt.
En er zullen ook banen voor terugkomen, want het wordt voor werkgevers ineens weer rendabel om werk dat niet tenminste het minimumloon aan productiviteit oplevert, toch weer te laten doen (door mensen).quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:50 schreef waht het volgende:
Met een basisinkomen kan het trouwens best dat veel banen verdwijnen, bepaalde prikkels verdwijnen immers. Maar het is complete nonsens om te stellen dat veel banen verdwijnen en dat we daardoor een basisinkomen nodig hebben.
In het geval je het niet weet: je eigen voedsel verbouwen is ook 'werk'.quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom zouden we per se moeten werken om te overleven?
Nogmaals: dat verhaal is een terugkerend fenomeen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je vergelijking gaat mank. In Azië kost arbeid enorm weinig er is daarom amper een prikkel om alles weg te automatiseren omdat de kosten niet opwegen tegen de baten, de efficientie slag is te klein.
In het westen waar arbeid duur is zal dit compleet anders zijn, of denk je dat de AH om hip te zijn zelfscan kassa's aanbieden?
Over 15-20 jaar is er amper werk meer in de transportwereld en de detailhandel. Dit geld overigens voor tal van andere sectoren, denk je bijvoorbeeld echt dat er over 20 jaar nog accountants nodig zijn? Don't think so.
Dit zijn banen die verdwijnen en die niet meer terugkomen. De banen die terugkomen vragen andere capaciteiten van mensen waardoor mensen definitief hun baan verliezen.
Ja, maar op je kont zitten terwijl robots je voedsel verbouwen niet.quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:07 schreef waht het volgende:
[..]
In het geval je het niet weet: je eigen voedsel verbouwen is ook 'werk'.
Dan mag jij vertellen wat de magazijn / logitiek medewerker, administratief medewerker, helpdesk medewerker, vrachtwagen chauffeur, taxichauffeur en kassa medewerker in de toekomst voor werk gaan doen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:08 schreef waht het volgende:
[..]
Nogmaals: dat verhaal is een terugkerend fenomeen.
Lees eens wat meer over historische ontwikkelingen op dit vlak.
Waarom zou iemand daarvoor zorgen? Ik ga geen moeite doen om een robot te maken zodat jij op je luie reet kan blijven zitten.quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, maar op je kont zitten terwijl robots je voedsel verbouwen niet.
Voeg daar maar de productie medewerker aan toe zodra de 3D printer serieuzere vormen aan gaat nemen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:12 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan mag jij vertellen wat de magazijn / logitiek medewerker, helpdesk medewerker, vrachtwagen chauffeur, taxichauffeur en kassa medewerker in de toekomst voor werk gaan doen.
Waar zie jij kansen voor deze mensen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |