De schaapjes zijn creationistquote:Op zondag 21 september 2014 16:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat er door de diverse christenen geloofd wordt loopt nogal uiteen inderdaad, maar er zijn wel degelijk grote groepen protestanten creationistisch.
Precies, zo werkt tekstdatering, daarnaast kun je ook dateren op neologismen, maar dat is moeilijker, daar heb je veel goedgedateerde bronnen voor nodig en daar schrijven paleografen biblotheken over vol.quote:Op zondag 21 september 2014 16:25 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het is ook na de correct "voorspelde" gebeurtenissen geschreven met de historische bronnen uit die tijd.
Alleen gat het einde van de voorspelling de mist in omdat de schrijver die gebeurtenissen nog niet heeft meegemaakt.
Daarmee kan je het schrijven van de tekst dateren in de periode tussen de laatste kloppende gebeurtenis en de eerste niet kloppende gebeurtenis in de geschiedenis.
Wat hangen de leiders van die kerken dan aan? Creationisme is toch dat God de aarde en mens schiep? Lijkt me de basis van de hele kerkquote:Op zondag 21 september 2014 16:16 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Veel van de grote kerken zoals de protestantse kerk hangen dan ook geen creationisme meer aan, hun leden misschien wel maar dat is een ander verhaal.
Ook hebben veel priesters en pastoors als ze naar de seminarie zijn geweest voor hun opleiding een heel ander beeld van de bijbel dan hun kudde.
Hier kan ik je totaal niet volgen. In principe kan in vandaag ook een boek schrijven over dingen die duizenden jaren geleden zijn gebeurd. Als ik het er dan een beetje oud laat uit zien kunnen ze over 500 jaar ook denken dat het van 2000 jaar geleden is.quote:Op zondag 21 september 2014 16:25 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het is ook na de correct "voorspelde" gebeurtenissen geschreven met de historische bronnen uit die tijd.
Alleen gat het einde van de voorspelling de mist in omdat de schrijver die gebeurtenissen nog niet heeft meegemaakt.
Daarmee kan je het schrijven van de tekst dateren in de periode tussen de laatste kloppende gebeurtenis en de eerste niet kloppende gebeurtenis in de geschiedenis.
en dat is exact wat ze gedaan hebbenquote:Op zondag 21 september 2014 20:12 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Hier kan ik je totaal niet volgen. In principe kan in vandaag ook een boek schrijven over dingen die duizenden jaren geleden zijn gebeurd. Als ik het er dan een beetje oud laat uit zien kunnen ze over 500 jaar ook denken dat het van 2000 jaar geleden is.
(theistische) evolutie, big bang theorie en al dat soort wetenschap met een god's sausje erover.quote:Op zondag 21 september 2014 20:10 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Wat hangen de leiders van die kerken dan aan? Creationisme is toch dat God de aarde en mens schiep? Lijkt me de basis van de hele kerk
Ja die vraag stel ik me dus ook af. Waarom denk jij?quote:Op zondag 21 september 2014 20:23 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
en dat is exact wat ze gedaan hebben
een boek schrijven wat geschreven is alsof het eerder geschreven is
Maar waarom zou iemand de moeite nemen om een profetie te schrijven die niet is uitgekomen?
Maar ergens aan het begin van dit topic staat en video van een Yale professor die je de geschiedenis geeft een beknopte uitleg van de tekst en waarom mensen die zich bezig houden met het vroege christendom (en het oude testament) er overtuigd van zijn dat ze weten wanneer het boek geschreven is.
Dat het geschreven is net na de tijd dat Antiochus zijn soldaten in de tempel had geplaatst en iets in de tempel heeft laten doen wat niet bepaald koosjer is en de tijd dat de Makabeeën hadden gewonnen.quote:Op zondag 21 september 2014 20:25 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Ja die vraag stel ik me dus ook af. Waarom denk jij?
Kerkleiders zijn in veel protestantse kerken de plaatselijke besturen, en niet veel gezag daarboven. Daar kan een ouderling alles zijn, van die-hard creationist, tot deïst met Jezus als hippie-idool. Wat de leden maar kiezen. Je hebt ook richtingen met leiders die heiliger zijn dan de rest, bijv. Apostolische, en natuurlijk de RK met z'n Romeinse oppergezag. Waar de bekende evolutiebioloog Kenneth Miller overtuigd lid van is. Miller speelde een belangrijke rol in het befaamde Kitzmiller versus Dover Trial in de VS. Dat ging tussen een school, en een groep ouders die lessen over Intelligent Design wilde afdwingen. (gepimpt soort creationisme zonder openlijk religieuze vlag)quote:Op zondag 21 september 2014 20:10 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Wat hangen de leiders van die kerken dan aan? Creationisme is toch dat God de aarde en mens schiep? Lijkt me de basis van de hele kerk
Waaromschetsen jullie jezus dan af als een "bemiddelaar" en niet gewoon als de enige echte zoon van God, dat zijn nou net van die subtiele aanpassingen die de JG's hebben gedaan in hun nieuwe wereld vertaling.quote:Op zondag 21 september 2014 11:57 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Ze zien zichzelf niet als sekte omdat ze de 'waarheid' hebben. Hangt er dus vanaf van welk perspectief je het bekijkt (ik begrijp dat dat op elk geloof van toepassing is).
Waar schets je trouwens de lijn tussen sekte en geloof?
Geen. Er zijn precies 0,0 boeken die je kunt lezen als De Waarheid. Sommige boeken benaderen de waarheid beter dan andere, maar er zit altijd de subjectieve filter van de schrijver(s) overheen.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:19 schreef sjoemie1985 het volgende:
ooit van de dode zee rollen gehoord?
die zijn ouder dan onze jaartelling.
zou daar dan geen waarheid zijn.
Want ik vraag mij af welke boeken je hier op aarde dan uberhaupt nog kunt lezen als waarheid en die niet uit iemands duim zijn gezogen.
We hebben geen inherent doel of inherente waarde, nee. Wij maken zelf ons doel en onze waarde.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
dus jij zegt eigenlijk dat we totaal geen doel hebben hier op aarde en een toevallige bijkomstigheid zijn toen de aarde ontstond?
Dus wij zijn een waardeloos ding?
Dat is een filosofische vraag die je niet met religie perse hoeft in te vullen.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
dus jij zegt eigenlijk dat we totaal geen doel hebben hier op aarde en een toevallige bijkomstigheid zijn toen de aarde ontstond?
Dus wij zijn een waardeloos ding?
Goeie post. Heb je zelf studie gehad toevallig?quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De voorspellingen in de Bijbel vallen op te delen in vier categorieën:
- Vaticinia ex eventu: dat zijn voorspellingen die post facto geschreven worden. Auteur A stelt in 1950 dat in 1945 Hitler zichzelf voor het hoofd zal schieten, en dateert zijn voorspelling op 1940.
- Echo's: de evangelisten hadden er een handje van om Jezus allemaal eigenschappen toe te schrijven, omdat die beantwoordden aan de voorspellingen in het OT. Als het OT had voorspeld dat de messias een roze olifant zou zijn, dan hadden de evangelisten geschreven dat Jezus een roze olifant was.
- creatieve interpretatie: voorspellingen zouden uitgekomen zijn, maar alleen als je het creatief interpreteert. Vooral Openbaring is een populair onderwerp hiervan (ook bij jehovah's). Als in Openbaring staat dat de mensheid gekweld wordt door een vijfhoofdige leeuw, dan wordt dat metaforisch opgevat, bijvoorbeeld door naar vijf Afrikaanse warlords te wijzen.
- Extreme vaagheid/algemeen: sommige voorspellingen zijn zo vaag en algemeen dat ze altijd toepasbaar zijn. Ik kan nu ook voorspellen dat een groot rijk zal vallen. Het is namelijk 100% zeker dat dat gebeurt. Daarom is het ook een voorspelling van niets.
Kortom, alle voorspellingen die christenen zien, zijn makkelijk weg te rationaliseren.
Ik heb colleges gehad over zowel de Bijbel als vroegchristelijke auteurs, daarbij heb ik wel een en ander opgepikt.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:41 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Goeie post. Heb je zelf studie gehad toevallig?
Wat grappig dat ze JG ook behandelden. Wat kreeg je er nog meer over mee?quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb colleges gehad over zowel de Bijbel als vroegchristelijke auteurs, daarbij heb ik wel een en ander opgepikt.
Ze schetsen hem wel af als zoon van God maar op aarde had hij geen God powers omdat hij als mens rondliep en moest dus in naam van God zijn wonderen verrichten. Dat is wat ik meegekregen heb.quote:Op dinsdag 23 september 2014 10:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waaromschetsen jullie jezus dan af als een "bemiddelaar" en niet gewoon als de enige echte zoon van God, dat zijn nou net van die subtiele aanpassingen die de JG's hebben gedaan in hun nieuwe wereld vertaling.
Want Jezus is de zoon van God en heeft dus ook de macht en kracht van God.
Zo doen jullie Jezus geen eer aan die hij toe komt.
En waarom denken jullie dat jullie nu het ware volk zijn i.p.v. de Joden?
God heeft nooit gezegt dat hij de joden totaal heeft afgestoten.
De jehovah's werden behandeld als hét voorbeeld in een hoofdstuk over sekten.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:45 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Wat grappig dat ze JG ook behandelden. Wat kreeg je er nog meer over mee?
Dat van die X koppige dieren weet ik nog van mijn kindertijd. Werdt allemaal gelinkt aan de Verenigde Naties (het ging van Perzië naar de Romeinen en toen ineens de VN). Als je erin zit neem je het gewoon aan als waar maar achteraf denk je ook van
Waarom deden dan de apostelen op een gegeven moment in de naam van Jezus wonderen?quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:47 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Ze schetsen hem wel af als zoon van God maar op aarde had hij geen God powers omdat hij als mens rondliep en moest dus in naam van God zijn wonderen verrichten. Dat is wat ik meegekregen heb.
De meest gruwelijke dood? Dat valt wel mee. Er zijn veel gruwelijkere doden geweest. En die mensen mochten niet na drie dagen weer tot leven komen. Zo groot was dat offer van Jezus dus ook weer niet.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom deden dan de apostelen op een gegeven moment in de naam van Jezus wonderen?
Jezus is DE zoon van God die zonder zonde op aarde geleefd heeft maar toch de meest gruwelijke dood moest sterven zodat wij weer tot de Heer mogen gaan en wij dus zodoende onder de genade leven.
En iedereen die in God en Jezus geloofd zal behouden worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |