quote:
Ze zijn niet tegen het feest, ze zijn tegen de aankleding van een element ervan.
quote:
Zwarte Piet lijkt op een neger, Zwarte Pieten zijn met veel en helpen Sinterklaas. Hierdoor lijkt het op slavernij. Dit is zo kwetsend dat Zwarte Piet moet verdwijnen of een andere kleur moet krijgen.
Niet helemaal. Je mist de nuance die komt bij de manier waarop de Afro-etniciteit is ingevuld. Het karikaturale is men op tegen, met dezelfde reden die erkend is in de verschillende strips die elders al genoemd waren (uit mijn hoofd, Suske en Wiske, Sjors & Sjimmie en Kuijfje als de bekendste voorbeelden).
quote:
Moet het feest aangepast worden op basis van gevoelens van een kleine minderheid?
Daar gaat de discussie over, of het redelijk is. Maar het gaat niet alleen om de gevoelens van die minderheid, maar ook het gegeven dat het op deze manier geen breed kinderfeest voor alle kinderen is. Zij accepteren op dit moment natuurlijk ook een bepaald beledigend aspect, en hebben dit ook decennia gedaan. Dus echt 'opeens' zou ik het ook niet noemen. Verder vind ik het geen kleine minderheid. Als het een kleine minderheid was, hadden ze niet de stemmen van zo veel bekende mensen weten te krijgen en niet deze aandacht in de media. Verder groeit de support, hoewel ik het idee heb dat dit te maken heeft met de anti-reacties (de anti-anti-piet mensen zegmaar) op deze groep mensen waardoor feitelijk een flink deel van de niet-westerse allochtonen toch de kant van de anti-pieten gekozen hebben. Feitelijk kunnen ze ook niet anders gezien reacties in de diverse media waarbij men in zeer veel gevallen totaal geen moeite heeft om de meest walgelijke taal uit te spuien, en zelfs racisme te vergoeilijken. Dat dit een reden zou zijn om racistisch te worden is er een die vaak genoeg terug gekomen is.
Reacties als die van Scorpie die ontzettend generaliserend zijn, zonder dat hij het door heeft en denkt iets logisch te zeggen, zijn nog zoiets. Dit laatste bedoel ik effe puur op analytisch niveau, onafhankelijk van de mening an sich; de uit de (zwarte) Cariben afkomstige Nederlanders hebben niets met andere allochtone groepen te maken, dus randzaken rondom bepaalde Islamitische groepen hebben hier niets mee te maken. 'Ze' (de Surinamers en Antillianen), hebben de afgelopen decennia in het opzicht van integratie nooit om speciale behandeling gevraagd in cultureel opzicht. En feitelijk doen ze dat nu ook niet omdat het punt dat ze op tafel leggen niet onlogisch is. Het voorbeeld van een zwarte hoogwaardigheidsbekleder die Kenju gaf vond ik wel een aardige. Een bekend zwart persoon, een artiest of bijv Obama zal niemand in december willen onvangen met zwarte piet om hem of haar eens wat van onze 'cultuur' te laten proeven.
Ik hoor veel mensen ook iets over slavernij zeggen en dat dit niet relevant is. Dit kun je vinden, gezien de veranderde verhouding tussen Sint en Piet. Persoonlijk vind ik dit een zwak argument, aangezien het verleden er natuurlijk nog steeds is en uitstraalt in alles wat er aan verhaaltjes (goh, we moeten de staf van sinterklaas vinden!) gebeurt en het gegeven dat er vele zwarte knechten zijn die allen ondergeschikt zijn. Maar als het gaat om de anti-Pieten zelf en het punt dat ze willen maken, vind ik het ook wel terecht om te stellen dat ze hiermee hun plaats in deze maatschappij reeds verworven is, en dat wanneer ze een punt willen maken, ze niet als 'een andere groep' worden gezien. Ik vind het dan ook belachelijk dat bijv. een Wilders het logisch vind om maar te roepen dat ze mogen oprotten als het ze niet bevalt.
Ik was me persoonlijk wel bewust van het gevoel bij een bepaalde groep, en wist zelf ook wel dat het eigenlijk niet klopt, maar dat deze zo breed is, is me nu pas duidelijk geworden. En ook van mezelf moet ik zeggen dat ik me als niet afro (maar wel gekleurde)-allochtoon aangesproken voel door de veelal concreet racistische taal die uitgeslaakt wordt door ontzettend veel mensen geuit wordt (die zich dan vaak genoeg niet-racistisch noemen, wat iets zegt over het gebrek aan bewustzijn van wat dergelijk gedrag nu precies is).
quote:
Dan kunnen we het Christelijke aspect ook wel achterwege laten. Dan is er veel grond om boos te worden en tradities van andere groepen te willen veranderen.
Ik weet niet of je het moet willen zien als 'tradities van andere groepen'. Dat het een volksfeest is, betekent juist dat het voor iedereen is, en dat de traditionele betekenis, als die er ooit was gewoon niet relevant meer is.
Sinterklaas als karakter beeldt misschien wel een bisschoppelijk figuur uit, maar is het feest ooit op die manier gevierd? Of werd het gewoon als zodanig ingevuld omdat dit is hoe men in Nederland weldoenerij invulde? De eerste voetbalscouts in het exotische deden dit ook in zeer veel gevallen vanuit een dergelijke functie en het is de basis van veel humanitaire hulp uit het westen. Kun je je ook over afvragen of dit positief was, aangezien het dus ging om het uitdelen van voedsel waarbij de Christelijke boodschap geaccepteerd diende te worden, maar goed dat is weer een ander onderwerp.
Sinterklaas is geen kerkelijke aangelegenheid.
quote:
Het volk volgt gewoon wat normaal is. Het is zaak om bepaalde dingen normaal te maken en dan wordt het vanzelf wat cultuur is. Dit soort sturingen wordt door de hele geschiedenis gedaan. De rechten en waardigheid van een minderheid mag best beschermd worden. Verder worden mensen vaak zat op fouten gewezen die door de massa gemaakt zijn. Palingtrekken is in dit opzicht wel een aardig voorbeeld. Vandaag de dag zou ook niemand dit meer normaal vinden. Ook het massaal uitleveren van de Joden is iets waar we niet meer achter staan en waar zowel overheid als volk vandaag de dag anders mee om zou gaan (hoop ik). Allemaal zaken die we hebben moeten leren. Die eerste door concrete verboden en die tweede door een vreselijk gevolg te zien waar er een concrete verantwoordelijkheid lag bij de Nederlandse samenleving op zowel volks als overheidsniveau.
Wanneer we zelfs een nietszeggend iets als zwarte Piet niet willen en kunnen managen, hoe gaat het als het er echt om gaat? Echt, een volk op zichzelf is redelijk stuurloos en wars van de behoefte zichzelf te ontwikkelen als ze voor zichzelf individueel die noodzaak niet zien.
Ik ben het trouwens ook niet eens met het idee dat het uiterlijk van zwarte piet 'cultuur' is. Het is juist aan lobbyende groepen als de anti-pieten, om verandering teweeg te brengen, wat vervolgens derest van het volk wel of niet overneemt. Dit bewerkstellig je door de organiserende partijen aan te spreken. Als zij een feest met een aangepaste piet organiseren, wordt het vanzelf normaal.
quote:
Wij willen niet vasthouden aan ZP omdat wij graag racistisch zijn, wij willen vasthouden aan ZP omdat het niets met racisme te maken heeft en omdat we ZP gewend zijn.
Dat het niets met racisme te maken heeft is een mening en ook een stuk onwetendheid op een bepaald vlak. Veel mensen vinden iets pas racistisch als het voorbij een bepaalde norm gaat. Die norm ligt op het niveau dat ze er zelf aanstoot aan ondervinden. Wanneer een blanke aanstoot moet vinden aan de denigrerende behandeling van een zwarte, moet het zeer ver gaan. Dit zegt niet dat alles wat daarvoor zich afspeelt dan per definitie niet denigrerend of racistisch is. Vanuit een blank kader voel je het alleen niet zo snel. Vanuit een zwart kader ben je daar gevoeliger voor. Aangezien ik het niet passend vind om voor een neger te vertellen wat zij als denigrerend ervaren, kun je hun gevoel naar redelijkheid (er moet een aanleiding zijn) het beste als een norm nemen. De discussie moet dus gaan over de aanleiding. Is dat negeruiterlijk van zwarte piet een reden om je beledigd te voelen of niet? Lijkt me redelijk om te stellen dat voor veel hun het antwoord 'ja' is.
Verder heb ik het idee dat bij veel mensen het ook zo werkte dat men aan zwarte piet wilde vasthouden, juist doordat het een groep negers was die dit vond en men hen die toegifte of de invloed op de Nederlandse cultuur niet gunde oid.
quote:
Op zaterdag 20 september 2014 23:29 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Nee. Een v/d problemen is volgens de tegenstanders (voor zoverre je kan spreken over 1 groep met 1 mening) niet dat Zwarte Piet toevallig op een neger lijkt. Een v/d problemen is dat het huidige uiterlijk van Zwarte Piet (hoogstwaarschijnlijk)
is ontstaan uit een negerkarikatuur.
Waar haal je dit vandaan? Compleet nieuw geluid voor mij namelijk.