Wat heeft dat ermee te maken.quote:Op maandag 29 december 2014 11:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, en politici heb je niet nodig, liever mensen met inhoud, immers inhoudelijk weten politici toch niets.
Tsja, hier ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 29 december 2014 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat heeft dat ermee te maken.![]()
Maar even serieus. Hoe moeilijk is het om een blog als Geenstijl bij te houden? Je struint de hele dag nieuwssites af op zoek naar dingen waarover je overheen kan pissen. En iedere keer dat je die weet te vinden maak je daar een ongenuanceerde relpost over.
Het is best een geinige site zo op zijn tijd. Maar met professionele journalistiek heeft het imo weinig te maken.
Dat het van de zijkant makkelijk roepen is, GS is gewoon een commercieel bedrijf die echt niet meer mensen in dienst gaat houden dan nodig, daarnaast heeft GS zeer veel primeurs gehad, en met hun ludieke acties de politiek doen sidderen.quote:Op maandag 29 december 2014 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat heeft dat ermee te maken.![]()
Maar even serieus. Hoe moeilijk is het om een blog als Geenstijl bij te houden? Je struint de hele dag nieuwssites af op zoek naar dingen waarover je overheen kan pissen. En iedere keer dat je die weet te vinden maak je daar een ongenuanceerde relpost over.
Het is best een geinige site zo op zijn tijd. Maar met professionele journalistiek heeft het imo weinig te maken.
En hoeveel pagina's echte krant heeft die van jou? Trekken we dus de advertentie ruimte er vanaf, minus het ANP nieuws en ingekochte content. En dan mag je vertellen hoeveel man daar mee bezig zijn.quote:Op maandag 29 december 2014 11:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, hier ben ik het wel mee eens.
Een bericht van Geenstijl kost misschien 15 minuten om te tikken. Er hoeft niet te worden geïnterviewd en de research bestaat veelal uit het bij elkaar verzamelen van een handvol linkjes naar eerdere artikelen of berichten op andere sites.
Gemiddeld publiceert GS dagelijks tussen de 5 en 10 nieuwe artikelen.
Heel arbeidsintensief is het runnen van die site dus niet.
Als regioredactie maken wij dagelijks gemiddeld acht eigen pagina's die we vullen met onze eigen verhalen of die van freelancers. Aan nieuws van persbureau's hebben we niets, aangezien die zich uitsluitend richten op landelijk nieuws.quote:Op maandag 29 december 2014 11:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
En hoeveel pagina's echte krant heeft die van jou? Trekken we dus de advertentie ruimte er vanaf, minus het ANP nieuws en ingekochte content. En dan mag je vertellen hoeveel man daar mee bezig zijn.
En met hoeveel man doe je dat?quote:Op maandag 29 december 2014 11:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als regioredactie maken wij dagelijks gemiddeld acht eigen pagina's die we vullen met onze eigen verhalen of die van freelancers. Aan nieuws van persbureau's hebben we niets, aangezien die zich uitsluitend richten op landelijk nieuws.
Drie verslaggevers en een coördinator.quote:
Dat valt heel erg tegen. De moderators zijn praktisch de enige die (beroepsmatig) die reacties doorwerken en er iets mee doen en dan is het ook meer verwijderen en bannen. Het is meer een vorm van community management dan dat de reacties inhoudelijk gezien enige maatschappelijke of commeriele waarde vertegenwoordigen.quote:Op maandag 29 december 2014 11:17 schreef raptorix het volgende:
@Ryon, ik weet hoe het werkt, maar er word vaak gedaan of GS alleen PVV volk is wat alleen maar kan schreeuwen, maar als je de reacties op de postings leest zitten daar ook zeer veel inhoudelijk goede tussen.
Dat is inderdaad niet superveel, als ik soms die enorme reacties bij nationale kranten zie dan is het niet vreemd dat je verlies draait (en een restaurant probeert te runnen). Maar goed ik weet niet wat hun staf zoal doet, of dat ze naast GS ook andere dingen doen, overigens moet ik zeggen dat ik Das kapital van newsmedia ook een fijne site vind.quote:Op maandag 29 december 2014 11:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Drie verslaggevers en een coördinator.
Het ging er meer om dat er inhoudelijk ook goede reacties tussen zitten.quote:Op maandag 29 december 2014 11:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat valt heel erg tegen. De moderators zijn praktisch de enige die (beroepsmatig) die reacties doorwerken en er iets mee doen en dan is het ook meer verwijderen en bannen. Het is meer een vorm van community management dan dat de reacties inhoudelijk gezien enige maatschappelijke of commeriele waarde vertegenwoordigen.
Het aantal comments onder een topic tellen wel mee qua waarde (dit is een goede indicator om te zien of een onderwerp leeft) maar daarvoor boeit het echt niet wat de mensen precies typen. Alleen moeten de reacties wel voldoen aan de huisregels aangezien de Geenstijl al vaak genoeg problemen heeft gehad op dat gebied.
Ik wil verder ook geen al te hard oordeel vellen over Geenstijl. Kijk, ze zijn goed in wat ze doen en dat is bewonderenswaardig.quote:Op maandag 29 december 2014 11:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is inderdaad niet superveel, als ik soms die enorme reacties bij nationale kranten zie dan is het niet vreemd dat je verlies draait (en een restaurant probeert te runnen). Maar goed ik weet niet wat hun staf zoal doet, of dat ze naast GS ook andere dingen doen, overigens moet ik zeggen dat ik Das kapital van newsmedia ook een fijne site vind.
Over verhouding, daar had Bill Gates een aardige over:quote:Op maandag 29 december 2014 11:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik wil verder ook geen al te hard oordeel vellen over Geenstijl. Kijk, ze zijn goed in wat ze doen en dat is bewonderenswaardig.
De verhouding pagina's/redactie is in ons geval overigens wel aardig scheef. Maar goed, het is niet anders.
Zal ook wel met salaris te maken hebben, overigens vraag ik me af wat de komende grote krant zal zijn die gaat vallen.quote:Op maandag 29 december 2014 11:32 schreef Ryon het volgende:
Wat betreft Volkskrant / Geenstijl. Het is denk ik wel bekend dat Geenstijl oorspronkelijk werd opgericht mede als een pesterige tegenreactie op de Volkskrant. Het is nog steeds min of meer volksvijand nummer 1 daar, maar wel één waar ze een speciale band mee hebben. Een belangrijk deel van de content komt van VK vandaan.
http://www.vn.nl/Archief/(...)zuring-in-mezelf.htm
Oud-redacteur Bert Brussen is vrij open over de positie van Geenstijl ten aanzien van de 'oude media' in zijn interviews (zie bijvoorbeeld de link). Voor jonge redacteuren (rond de dertig) met enige ervaring in de journalistiek is Geenstijl een mooie springplank naar het serieuze werk. Blijf je te lang hangen, dan word je al snel niet meer serieus genomen (nee, Geenstijl is geen serieus nieuws) en wanneer men de kans krijgt springt men toch graag over naar de VARA, Volkskrant of Elsevier.
Over programmeren weet ik echt helemaal niks. Ik kan het citaat dus moeilijk plaatsen.quote:Op maandag 29 december 2014 11:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Over verhouding, daar had Bill Gates een aardige over:
“Measuring programming progress by lines of code is like measuring aircraft building progress by weight.”
Dat kwantiteit niet alles zegt, je kan prima 2000 worden schrijven, maar wanneer 500 voldoen is dat beter.quote:Op maandag 29 december 2014 11:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Over programmeren weet ik echt helemaal niks. Ik kan het citaat dus moeilijk plaatsen.
Ah, op die fiets.quote:Op maandag 29 december 2014 11:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat kwantiteit niet alles zegt, je kan prima 2000 worden schrijven, maar wanneer 500 voldoen is dat beter.
quote:Op maandag 29 december 2014 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, op die fiets.
Het is ook goed dat veel kranten, waaronder wijzelf, zijn overgestapt op tabloid. In de broadsheet-tijd werden artikelen vaak volgeplempt met onzinnige info, enkel en alleen omdat de kolommen gevuld moesten worden.
Gelukkig wel, plus dat kranten juist ontzettend veel gelezen worden door mensen in het OV, dan leest tabloid zoveel fijner. Ik lees meestal ook FD maar dat vind ik gewoon toch net te groot.quote:Op maandag 29 december 2014 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, op die fiets.
Het is ook goed dat veel kranten, waaronder wijzelf, zijn overgestapt op tabloid. In de broadsheet-tijd werden artikelen vaak volgeplempt met onzinnige info, enkel en alleen omdat de kolommen gevuld moesten worden.
Als zelfs een referendum over de Euro al niet bindend is, of dat een burgemeester nog niet eens gekozen is, hoe kan je dan uberhaupt verwachten dat een blog het is?quote:Op maandag 29 december 2014 11:50 schreef keste010 het volgende:
Ik heb ooit aan het begin van mijn studie nog voor een politicologisch vak nog een onderzoekje van een paar maanden gedaan waarbij gekeken werd naar de vraag of nieuwe media, dus pagina's als Joop of Geenstijl nu bevorderlijk zijn voor de democratie of niet. Vraag daarbij was of er sprake was van meer verscheidenheid aan deelnemers in de discussie, in hoeverre er überhaupt sprake was van discussie en hoe de argumentatie opgebouwd was.
De conclusies zullen niet verrassend zijn: het voordeel van een medium als Geenstijl is dat het door zijn laagdrempeligheid veel users aantrekt en dat velen op elkaar reageren. Qua inhoud en opbouw van argumentatie was het echter pure bagger, dus we konden niet anders dan concluderen dat de toevoeging voor de democratie nihil was.
Ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je?quote:Op maandag 29 december 2014 12:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als zelfs een referendum over de Euro al niet bindend is, of dat een burgemeester nog niet eens gekozen is, hoe kan je dan uberhaupt verwachten dat een blog het is?
In je laatste zin heb je het over de toevoeging van de democratie, daar leid in uit af dat je verwacht dat websites een democratische toevoeging zijn. Mijn antwoord is dus dat je moeilijk van websites kunt verwachten dat ze een toevoeging op de democratie zijn als basis voorzieningen als verkiezingen en referenda dat al niet zijn.quote:Op maandag 29 december 2014 12:15 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je?
De assumptie die wij testten was dat door nieuwe media en de toegankelijkheid daarvan er een grotere uitwisseling van argumenten zou zijn, hetgeen een verbetering voor de democratie genoemd zou kunnen worden. Nu was het inderdaad zo dat gezien het open karakter van dergelijke media er een grotere verscheidenheid van argumenten was en er überhaupt meer gereageerd werd. Echter, gezien het feit dat men vooral langs elkaar heen praatten en qua opbouw niet eens in de buurt van een argument kwamen bleek dat ijdele hoop te zijn. Net zoals Pownews geen bijdrage aan de journalistiek levert zorgt GS ook niet voor een bijdrage aan een betere discussie. De twee kunnen m.i. enkel entertainment genoemd worden, meer niet.quote:Op maandag 29 december 2014 13:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
In je laatste zin heb je het over de toevoeging van de democratie, daar leid in uit af dat je verwacht dat websites een democratische toevoeging zijn. Mijn antwoord is dus dat je moeilijk van websites kunt verwachten dat ze een toevoeging op de democratie zijn als basis voorzieningen als verkiezingen en referenda dat al niet zijn.
De kwaliteit kun je over twisten, maar als je een minister in beeld brengt die niet eens in staat is een journalist af te wimpelen dan is dat erg nuttig, je houd je hart vast als dat soort figuren ons in Europa zouden moeten vertegenwoordigen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:16 schreef keste010 het volgende:
[..]
De assumptie die wij testten was dat door nieuwe media en de toegankelijkheid daarvan er een grotere uitwisseling van argumenten zou zijn, hetgeen een verbetering voor de democratie genoemd zou kunnen worden. Nu was het inderdaad zo dat gezien het open karakter van dergelijke media er een grotere verscheidenheid van argumenten was en er überhaupt meer gereageerd werd. Echter, gezien het feit dat men vooral langs elkaar heen praatten en qua opbouw niet eens in de buurt van een argument kwamen bleek dat ijdele hoop te zijn. Net zoals Pownews geen bijdrage aan de journalistiek levert zorgt GS ook niet voor een bijdrage aan een betere discussie. De twee kunnen m.i. enkel entertainment genoemd worden, meer niet.
Daar heb je mediatraining en politieke ervaring voor; daarvoor hoef je niet eerst 3 jaar lomp en ongenuanceerd op GS voor rond te hangen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
De kwaliteit kun je over twisten, maar als je een minister in beeld brengt die niet eens in staat is een journalist af te wimpelen dan is dat erg nuttig, je houd je hart vast als dat soort figuren ons in Europa zouden moeten vertegenwoordigen.
Het feit dat GS het laat zien vind ik een stuk nuttiger dan een verzonnen artikel over martelende soldaten, niet alleen journalistiek onjuist maar ook levensgevaarlijk voor de aanwezige millitairen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:29 schreef keste010 het volgende:
[..]
Daar heb je mediatraining en politieke ervaring voor; daarvoor hoef je niet eerst 3 jaar lomp en ongenuanceerd op GS voor rond te hangen.
GS hitst mensen op tegen minderheden en stelt dat negers genetisch dommer zijn vanwege hun schedelomvang. (wat niet klopt)quote:Op maandag 29 december 2014 13:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het feit dat GS het laat zien vind ik een stuk nuttiger dan een verzonnen artikel over martelende soldaten, niet alleen journalistiek onjuist maar ook levensgevaarlijk voor de aanwezige millitairen.
Dat was niet eens een verzonnen artikel. Er was wel degelijk een elektrisch stroomstootwapen in de verhoorkamer aanwezig.quote:Op maandag 29 december 2014 13:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het feit dat GS het laat zien vind ik een stuk nuttiger dan een verzonnen artikel over martelende soldaten, niet alleen journalistiek onjuist maar ook levensgevaarlijk voor de aanwezige millitairen.
Geen idee waar dit op GS staat, ik vind het erger dat de publieke omroep shows verplicht om er negers op te laten treden omdat ze anders niet aan hun negerquotum komen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:34 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
GS hitst mensen op tegen minderheden en stelt dat negers genetisch dommer zijn vanwege hun schedelomvang. (wat niet klopt)
Verder al jaren dalende bezoekersaantallen. Jij bent een van de laatste fans.
Jij snapt ook wel hoe dit werkt, als je zo een artikel op minder dan een week van de verkiezingen groots in je krant plaatst.quote:Op maandag 29 december 2014 13:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat was niet eens een verzonnen artikel. Er was wel degelijk een elektrisch stroomstootwapen in de verhoorkamer aanwezig.
Ik vind niet dat het de taak van een medium is om door middel van provocatie een politicus te trainen. Ik ben het ook op geen manier met je eens dat GS überhaupt wel eens een primeur heeft gehad die niet onder het kopje 'entertainment' valt.quote:Op maandag 29 december 2014 13:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Net als dat Netwerk verhaal 4 jaar later. Dat werd ook succesvol met valse argumenten door rechtse media ontkracht.quote:Op maandag 29 december 2014 13:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij snapt ook wel hoe dit werkt, als je zo een artikel op minder dan een week van de verkiezingen groots in je krant plaatst.
Ik zeg niet dat het een taak is, ik geef slechts aan dat ze het aantonen, en in die zin leveren ze al een nuttige bijdrage.quote:Op maandag 29 december 2014 13:41 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik vind niet dat het de taak van een medium is om door middel van provocatie een politicus te trainen. Ik ben het ook op geen manier met je eens dat GS überhaupt wel eens een primeur heeft gehad die niet onder het kopje 'entertainment' valt.
Maar goed, mijn punt ging in eerste instantie over de vraag of websites als GS bij kunnen dragen aan een meer democratische uitwisseling van argumenten. Het antwoord daarop is volgens mij een duidelijk nee.
Of het nu linkse of rechtse media zijn boeit me geen zak, daarnaast mensen die GS racistisch noemen zouden het wat vaker moeten bekijken dan zul je zien dat al het tuig word aangepakt, bijvoorbeeld ook extreem rechtse tokkies.quote:Op maandag 29 december 2014 13:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Net als dat Netwerk verhaal 4 jaar later. Dat werd ook succesvol met valse argumenten door rechtse media ontkracht.
Ze leveren je het type nieuws wat jij wilt om je mening te bevestigen hapklaar aan, dat is toch een nuance andersquote:Op maandag 29 december 2014 11:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is inherent aan het internet, het gaat erom of je nieuws wat interessant is naar voren kan brengen, dat zie je Nederlandse kranten bijvoorbeeld niet of nauwelijks doen.
In welke zin is het een nuttige bijdrage dat een politicus zich laat provoceren door een onbeschofte journalist? Voor een medium dat predendeert nieuws te behandelen vind ik dat niet alleen erg mager, maar ook journalistiek onbehoorlijk.quote:Op maandag 29 december 2014 13:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het een taak is, ik geef slechts aan dat ze het aantonen, en in die zin leveren ze al een nuttige bijdrage.
Maar goed, om zomaar eens wat dingen uit me hoofd te noemen kwamen ze met de scoop dat de PVDA de miljoenennota heeft laten lekken, en als ik even zal zoeken kan ik nog met tientallen grote zaken komen.
Ik ben een nieuwsfreak en lees vrijwel alle media, qua kranten lees ik ook Parool en regelmatig Trouw, aangezien ik een ban heb op Geenstijl denk ik dat dat al genoeg zegt hoe kritisch ik benquote:Op maandag 29 december 2014 13:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze leveren je het type nieuws wat jij wilt om je mening te bevestigen hapklaar aan, dat is toch een nuance anders.
Het toont aan dat een minister nog niet eens in staat is op een journalist te beantwoorden of hem weg te sturen, dat beloofd wat als zo een persoon echt belangrijke beslissingen moet nemen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:48 schreef keste010 het volgende:
[..]
In welke zin is het een nuttige bijdrage dat een politicus zich laat provoceren door een onbeschofte journalist? Voor een medium dat predendeert nieuws te behandelen vind ik dat niet alleen erg mager, maar ook journalistiek onbehoorlijk.
Ik kan me geen situatie in het parlement bedenken waar de ene politicus de ander opdraagt om maar even een paar biertjes voor hem te gaan halen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het toont aan dat een minister nog niet eens in staat is op een journalist te beantwoorden of hem weg te sturen, dat beloofd wat als zo een persoon echt belangrijke beslissingen moet nemen.
Jij denkt dat beslissingen in het parlement genomen worden? Sterker nog denk je dat beslissingen door de Ministers dan wel politici worden genomen? Dream on.quote:Op maandag 29 december 2014 13:50 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik kan me geen situatie in het parlement bedenken waar de ene politicus de ander opdraagt om maar even een paar biertjes voor hem te gaan halen.
Jij weet heel goed dat ik dat niet denk. Neemt niet weg dat GS met het in beeld brengen van het niet goed omgaan met provocatie in geen enkele zin een vaardigheid test die voor een politicus van belang is.quote:Op maandag 29 december 2014 13:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij denkt dat beslissingen in het parlement genomen worden? Sterker nog denk je dat beslissingen door de Ministers dan wel politici worden genomen? Dream on.
Dat ben ik met je eens maar het grote publiek helaas niet. Zij stemmen niet op inhoud. Dat valideert voor die mensen het bestaan van bijvoorbeeld GS.quote:Op maandag 29 december 2014 13:54 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij weet heel goed dat ik dat niet ken. Neemt niet weg dat GS met het in beeld brengen van het niet goed omgaan met provocatie in geen enkele zin een vaardigheid test die voor een politicus van belang is.
Dus jij vind dat communiceren geen skill van een politicus is?quote:Op maandag 29 december 2014 13:54 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij weet heel goed dat ik dat niet ken. Neemt niet weg dat GS met het in beeld brengen van het niet goed omgaan met provocatie in geen enkele zin een vaardigheid test die voor een politicus van belang is.
AD, al jaren aan aflopende zaak. Als er een omvalt is die het.quote:Op maandag 29 december 2014 11:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zal ook wel met salaris te maken hebben, overigens vraag ik me af wat de komende grote krant zal zijn die gaat vallen.
Stemmen op inhoud? Welke inhoud doel je op? Als Rutte schreeuwt koop die auto toch, of beweert dat iedereen 1000 euro krijgt? Hoe verwacht je dan dat het "volk" wel een overwogen keuze maakt?quote:Op maandag 29 december 2014 13:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens maar het grote publiek helaas niet. Zij stemmen niet op inhoud. Dat valideert voor die mensen het bestaan van bijvoorbeeld GS.
Zal me niet verbazen, in verleden las ik hem wel vaak, maar dat kwam met name omdat het sportkatern wel aardig was, maar de laatste tijd is dat ook mainstream geworden.quote:Op maandag 29 december 2014 13:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
AD, al jaren aan aflopende zaak. Als er een omvalt is die het.
Op zich een terechte klacht maar je moet je wel bedenken dat mensen ook echt stemmen op dat soort holle kreten. Dus roepen politici het. Dat heeft voornamelijk Wilders goed door.quote:Op maandag 29 december 2014 13:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Stemmen op inhoud? Welke inhoud doel je op? Als Rutte schreeuwt koop die auto toch, of beweert dat iedereen 1000 euro krijgt? Hoe verwacht je dan dat het "volk" wel een overwogen keuze maakt?
Je snapt mijn punt heus wel. Communiceren is essentiëel voor een politicus. De 'vaardigheden' die een Rutger Castricum bij Job Cohen test hebben daar echter niets mee te maken.quote:Op maandag 29 december 2014 13:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dus jij vind dat communiceren geen skill van een politicus is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |