Voor ze hier klaar zijn,-edit, doe maar niet-quote:Op donderdag 18 september 2014 16:13 schreef theguyver het volgende:
btw, als jullie hier mee klaar zijn!
Een kennis van me is nu al 3 weken vermist!
http://www.tubantia.nl/re(...)ag-vermist-1.4507429
Waarom?quote:Op donderdag 18 september 2014 22:07 schreef Geruisloos het volgende:
Observatie:
De meiden waren van plan om ongeveer 5 uur te hiken. Uitgaande van een terugloop scenario, 3 uur en 15 minuten x 2 = 6 uur en dertig minuten, of een doorloop scenario, 2 uur en 15 minuten x 2 = 4 uur en 30 minuten.
Er is een flesje met een inhoud van 0,5 liter in de rugtas teruggevonden.
Tijdens een hike drink je per persoon gemakkelijk zoiets in een uur. Laten we het ruim houden, 0,25 liter.
Dat betekend dat we op z'n minst 2 liter aan vloeistofdragers missen.
Bovendien zou je ook wat eten meenemen voor onderweg. Ook hier zijn geen sporen van teruggevonden.
Een scenario zou dus de afwezigheid van dit het drinken en het voedsel moeten verklaren.
Wat was de temperatuur als ik vragen mag?quote:Op donderdag 18 september 2014 22:11 schreef agter het volgende:
[..]
Waarom?
Ik heb gisteren een alpenwandeling gemaakt van 7 uur met 1500 hoogtemeters (heb de gpx-file nog, mocht je er aan twijfelen).
Had een flesje van 0,5 liter en 2 boterhammen bij me.
Als je zorgt dat je van te voren en erna genoeg drinkt, is er niets aan de hand.
Ik zie die gidsen ook niet met liters water lopen.
Ik denk rond de 23 graden gemiddeld over de hele wandeling. Met voornamelijk zon (ben aardig verkleurd, ondanks zonnebrand).quote:Op donderdag 18 september 2014 22:16 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Wat was de temperatuur als ik vragen mag?
Een wandeling van 6 uur met een halve liter water op zak in de zon met 25 graden lijkt me niet heel plezierig namelijk. Maar het kan dus anders zie ik nu.
We hebben twee zakjes en twee stukjes verpakkingsmateriaal. Dat kunnen ze hebben meegenomen:quote:Op donderdag 18 september 2014 22:07 schreef Geruisloos het volgende:
[...]
Bovendien zou je ook wat eten meenemen voor onderweg. Ook hier zijn geen sporen van teruggevonden.
Een scenario zou dus de afwezigheid van de vloeistofdragers en het voedsel (of de verpakking daarvan) moeten verklaren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
Zelf drink ik liters tijdens dit soort activiteiten in de bergen in de zon, maar dat kan dus anders. Bedankt voor de opheldering.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:18 schreef agter het volgende:
[..]
Ik denk rond de 23 graden gemiddeld over de hele wandeling. Met voornamelijk zon (ben aardig verkleurd, ondanks zonnebrand).
Ik zie de gidsen ook niet met veel water lopen.
quote:Op donderdag 18 september 2014 22:19 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
We hebben twee zakjes en twee stukjes verpakkingsmateriaal. Dat kunnen ze hebben meegenomen:Terzijde:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De 'Inventory' in de OP suggereert nu dat de zakjes etc. behoren tot de 'spullen van L. en K', groene categorie (=gevonden).
Maar: a. de herkomst is onzeker, b. ze zijn alleen op foto aangetroffen.
Ik denk dus dat de Inventory een beetje moet worden aangepast.
quote:Op donderdag 18 september 2014 22:19 schreef Domnivoor het volgende:
[..]De nachtfoto's houden mij erg bezig. Waarom zou je om 1:38 am afdalen van wsl een hoger gelegen oever (?) naar een rots/steen in of direkt aan het water (?) ? Waarom de verplaatsing die nacht?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ging je van een dreiging vandaan? Of naar iets/iemand toe?
Van een verscholen lokatie (begroeiing) naar een meer open plek?
Als je de aandacht van reddingswerkers wilde trekken die je hoorde of zag, waarom ben je dan niet gered?![]()
Zijn de zwarte foto's misschien te verklaren doordat het seinen naar een helicopter was?
Kan de witte 'artefact' reflectie van de flitser in het water zijn?
[ Bericht 2% gewijzigd door 11en30 op 18-09-2014 22:53:14 ]
Ja, mee eens: we weten het niet. Dat zal ik er even bij zetten.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:30 schreef BijDePinken het volgende:
[..]
Terzijde:
De 'Inventory' in de OP suggereert nu dat de zakjes etc. behoren tot de 'spullen van L. en K', groene categorie (=gevonden).
Maar: a. de herkomst is onzeker, b. ze zijn alleen op foto aangetroffen.
Ik denk dus dat de Inventory een beetje moet worden aangepast.
Om even vrij te brainstormen:quote:Op donderdag 18 september 2014 22:32 schreef 11en30 het volgende:
[..]
De nachtfoto's houden mij erg bezig. Waarom zou je om 1:38 am afdalen van een wat hoger gelegen oever (?) naar een rots/steen in of direkt aan het water (?) ? Waarom de verplaatsing die nacht?
Als je de aandacht van reddingswerkers wilde trekken die je hoorde of zag, waarom ben je dan niet gered?![]()
Kan de witte 'artefact' trouwens ook reflectie van de flitser in het water zijn?
Huh, leg eens uit waarom jij denkt dat er sprake is van afdalen, en verplaatsen op de foto?quote:Op donderdag 18 september 2014 22:32 schreef 11en30 het volgende:
[..]
De nachtfoto's houden mij erg bezig. Waarom zou je om 1:38 am afdalen van wsl een hoger gelegen oever (?) naar een rots/steen in of direkt aan het water (?) ? Waarom de verplaatsing die nacht?
Zijn de zwarte foto's misschien te verklaren doordat het seinen naar een helicopter was?
Kan de witte 'artefact' reflectie van de flitser in het water zijn?
Ik denk dat het belschema vooral met het dagritme bij een verdwaling in de jungle te maken heeft.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:57 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Zou het patroon van het belschema en de nachtfoto's verklaard kunnen worden met iets simpels als "hoop"?
Mij niet. Het lijkt voor mij idd alsof de foto van die rots en begroeiing hoger ligt dan de foto met die zakjes. Het lijkt namelijk alsof er een pad/spoor langs loopt dat daalt.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:58 schreef agter het volgende:
[..]
Huh, leg eens uit waarom jij denkt dat er sprake is van afdalen, en verplaatsen op de foto?
Die foto's lijken mij gewoon statisch.
En mag dit uit de OP:quote:Op donderdag 18 september 2014 22:54 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ja, mee eens: we weten het niet. Dat zal ik er even bij zetten.
De schoen is geïdentificeerd als die van Kris. Het is niet aan ons om te bepalen dat die niet van Kris is.quote:blijkt niet van Kris, zie missende witte rand zoals op IMG_507 duidelijk te zien is
Ik denk dat de eerste hoger gelegen is vanwege een aantal overeenkomsten met andere hoger gelegen plekken: soorten planten, mosafzetting, ingesleten afvoergeulen, water in een kuiltje. Hoe hoog het precies ligt t.o.v. het water kan ik niet inschatten maar het is minder dan 2 minuten lopen.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:58 schreef agter het volgende:
[..]
Huh, leg eens uit waarom jij denkt dat er sprake is van afdalen, en verplaatsen op de foto?
Die foto's lijken mij gewoon statisch.
Ja. Plausibel verhaal.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:57 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Zou het moment van de nachtfoto's in het belschema verklaard kunnen worden met iets simpels als "hoop"?
Lijkt me niet ondenkbaar.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:32 schreef 11en30 het volgende:
[..]
De nachtfoto's houden mij erg bezig. Waarom zou je om 1:38 am afdalen van wsl een hoger gelegen oever (?) naar een rots/steen in of direkt aan het water (?) ? Waarom de verplaatsing die nacht?
Ik denk dat vrijwel alle users in deze reeks zich hierin kunnen vinden.quote:Op donderdag 18 september 2014 05:36 schreef Rica het volgende:
[..]
Mijn grootste manco mbt het verdwaal-scenario is precies hetzelfde als dat van de ouders.
- Ze weten hoe lang ze hebben gelopen.
- Ze weten hoe lang de terugweg duurt
Logische gevolgtrekking, ze zijn niet of nauwelijks verder dan Q2 gegaan. Het zijn geen halve zolen waar het om gaat. Het zijn twee normale intelligente jonge vrouwen en die gaan geen extreme risico's nemen.
Bovendien, één blik op een kaart en je ziet dat achter de berg de wildernis strekt tot aan de andere kant van Panama. Zelfs als ze niet wisten waar het pad naar toe zou gaan, ze wisten wel waar de terugweg naar toeging.
Er is geen goede, voor de hand liggende reden om te veronderstellen dat ze vrijwillig de jungle ingetrokken zijn. Er is alle reden om te veronderstellen dat ze rond Q2 besloten hebben weer terug te gaan. Tot dat punt ook een goed zichtbaar rechttoe, rechtaan pad. Zoals de ouders zeiden, je zou moeite moeten doen het pad kwijt te raken.
Dus de terugweg ingezet en op de terugweg, zeg tussen Q2 en de Mirador, is er *iets* gebeurd wat uiteindelijk tot hun dood heeft geleid. Wat het is geweest weten we niet behalve dat het ook voor hen direct al ernstig genoeg was om het noodnummer te bellen.
Als het een verwonding zou betreffen, verzwikte enkel of erger, is de jungle intrekken nog veel onlogischer. De enige zekerheid die ze hebben is het pad dat terug leidt naar El Pianista en de bewoonde wereld. Al zouden ze een nacht buiten moeten verblijven, never nooit dat ze het pad uit het oog zullen verliezen. Dat is hun grootste houvast.
Konden ze niet meer lopen, dan konden ze ook geen kilometers ver de andere kant op lopen.
Konden ze wel lopen, waarom zijn ze dan niet aangekomen?
Iedereen is het er overeens dat er *iets* gebeurd is. Het Voorval X dat uiteindelijk tot hun dood heeft geleid. We weten ongeveer hoe laat en we weten ongeveer waar het was. Verder hebben we alleen de gevonden resten die over een kilometers groot gebied verspreid zijn gevonden (en die ons tot nu toe geen stap dichterbij het antwoord op voorval X hebben gebracht, alleen maar meer vragen oproepen)
Tussenkomst van een derde zie ik als meest eenvoudige en steekhoudende verklaring voor alles. Ik was er niet bij dus het kan een verdwaling zijn geweest hoor, maar voor mij wordt dat, op basis van wat we weten, een te onlogisch verhaal.
Het is geen persoonlijke voorkeur want ik heb erg lang gedacht dat het een verdwaling is geweest. Alleen is het alsof je een vierkant blokje door een rond gat probeert te drukken, het gaat gewoon niet.
Korte versie: Ik ben het met de conclusie van de ouders eens.
Maar de fotocamera deed het nog wel.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:07 schreef 11en30 het volgende:
Als er bij de nachtfoto's nog maar 1 overlevende was en de hoop zou tot een dieptepunt inzakken, dan zou dat misschien de periode zijn dat je een bericht in je telefoon op gaat slaan voor familie en vrienden. De batterij van de Samsung was al leeg. De iPhone had nog wel batterij. Maar als je de PIN niet weet kun je daar ook niets op achterlaten. ....
Doe jij dat maarquote:Op vrijdag 19 september 2014 00:24 schreef Geruisloos het volgende:
Laten we de misdaadtheorie eens scherper krijgen.
Stelling: Het enige mogelijke misdaadscenario is die van ontvoering met voorbedachten raden.
Schiet maar gaten.
Interessant! En volgens mij is het een mogelijkheid gezien de feiten.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:35 schreef 11en30 het volgende:
Mijn Stephen King horror-scenario bevat geen ontvoering maar wel misdaad. Ik heb 2 versies. Bij de eerste worden ze aangevallen of vluchten ze voor opdringerige creep(s). Bij de andere versie hebben ze de pech op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te zijn en hebben daardoor iets gezien wat ze beter niet hadden kunnen zien. Wie ontkomt moet wel verder de jungle in vluchten want de dader(s)/creep(s) versperren de weg terug.
die is dan zonder voorbedachte rade, een gelegenheidsmisdrijfquote:Op vrijdag 19 september 2014 00:40 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
• óf een ontsnapping aan de misdadigers vóór of na een misdaad.
Precies, die scenario's lijken me inderdaad beide mogelijk, zowel met als zonder bedachte rade.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:43 schreef 11en30 het volgende:
[..]
die is dan zonder voorbedachte rade, een gelegenheidsmisdrijf
Hormonenballetjes die onderweg ergens naar toe of op de terugweg (een finca of paddock achter de Mirador?) twee blanke meiden tegenkomen.. gelegenheid maakt wel vaker de dief of in dit geval de misdadiger.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:47 schreef 11en30 het volgende:
Met voorbedachte rade kan met willekeurig slachtoffer of doelgericht. Wij gaan vanavond op de Pianista met wapens een toerist beroven of Wij gaan vanavond K+L naar de trekkershut lokken.
Of zo'n koeienboer. Die wil ook wel eens wat anders.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hormonenballetjes die onderweg ergens naar toe of op de terugweg (een finca of paddock achter de Mirador?) twee blanke meiden tegenkomen.. gelegenheid maakt wel vaker de dief of in dit geval de misdadiger.
Niet alleen. Dan maakt hij geen schijn van kans tegen die meiden.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:52 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Of zo'n koeienboer. Die wil ook wel eens wat anders.
Ze kwamen met 3 tegelijk op de video van Hans Kremers.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niet alleen. Dan maakt hij geen schijn van kans tegen die meiden.
Goed punt.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:54 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ze kwamen met 3 tegelijk op de video van Hans Kremers.
En met een machete weet ik niet of hij geen kans maakt.
Ook kan het zijn dat er eentje ontsnapt.
Minimaal 1 ontsnapt.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:54 schreef Geruisloos het volgende:
Een belangrijk detail is daarbij wel, volgens de stelling, dat de meiden dus ontsnapt zijn aan die gelegenheidsmisdadigers.
Dat hoeft niet. Als die hebben wat ze wilden kunnen ze de meiden daarna ook hebben achtergelaten.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:54 schreef Geruisloos het volgende:
Een belangrijk detail is daarbij wel, volgens de stelling, dat de meiden dus ontsnapt zijn aan die gelegenheidsmisdadigers.
Ook en goed punt.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Als die hebben wat ze wilden kunnen ze de meiden daarna ook hebben achtergelaten.
Maar dan hadden ze na het oponthoud met de gelegenheidsmisdadiger gewoon terug kunnen lopen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Als die hebben wat ze wilden kunnen ze de meiden daarna ook hebben achtergelaten.
Nee, want daar houden de daders zich op. Ze kunnen dus alleen maar vooruit.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:58 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Maar dan hadden ze na het oponthoud met de gelegenheidsmisdadiger gewoon terug kunnen lopen.
Dit verklaart niet hoe de oproeppogingen zijn gedaan in de dagen daarna.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:57 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb in juli een misdaadscenario'tje naar voren gebracht, maar niet uitgewerkt. Ik noem het maar Domnivoor-scenario B:
L & K passeren de vierde riviercrossing en zonder het te weten komen ze vlakbij een opslagplaats voor cocaïne. Ze zetten hun rugzak op een rots neer en gaan bij de rivier zitten. De drugskoeriers houden niet van pottenkijkers en slaan 's nachts met geweld toe. Ze zien de rugzak over het hoofd.
Eentje moet dan wel tijdens het oponthoud met de misdadiger(s) continu de rugzak om houden zodat die niet kwijtraakt.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:59 schreef agter het volgende:
[..]
Nee, want daar houden de daders zich op. Ze kunnen dus alleen maar vooruit.
Dat klopt. Die info had ik begin juli nog nietquote:Op vrijdag 19 september 2014 01:00 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Dit verklaart niet hoe de oproeppogingen zijn gedaan in de dagen daarna.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |