abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144452177
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 12:59 schreef waht het volgende:

[..]

Maar ook jij beseft dat er redenen zijn om niet met iedereen evenveel handel te voeren. Die redenen zijn er in gradaties, en het Kremlin gedraagt zich continu op een manier waardoor je Rusland niet machtiger wilt maken. Handel baat beide partijen immers. De inname van de Krim was de druppel, niet de exacte reden om Rusland te willen raken.

We mogen blij zijn dat alleen de VS alle grote handelsroutes controleren, dat is pure macht waar wij van profiteren. Handel bestaat enkel als je in staat bent handelsstromen te beschermen. Het internationale machtsspel en handel zijn onlosmakelijk verbonden, zo ook nu.
Zeker. Het zijn nu ook weer subjectieve waarden: voor jou is landjepik in de Krim de druppel, voor mij is dat niet de druppel. Rusland wordt iets machtiger maar het blijft nog steeds een paria die niet tegen Amerika kan opboksen. Onze handels- en zeeroutes blijven nog steeds intact.

Daarom zeg ik: waar de rode grens tegen Rusland ligt is voor elke persoon verschillend.
pi_144452195
Ja, stabiliteit is zo belangrijk, daarom dat we de Arabische lente toejuichten, dat we Libië bombardeerden, dat we ons uit Afghanistan terugtrekken ondanks alle voorspellingen dat het daar een puinhoop zal worden...
pi_144452199
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:04 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Zeker. Het zijn nu ook weer subjectieve waarden: voor jou is landjepik in de Krim de druppel, voor mij is dat niet de druppel. Rusland wordt iets machtiger maar het blijft nog steeds een paria die niet tegen Amerika kan opboksen. Onze handels- en zeeroutes blijven nog steeds intact.

Daarom zeg ik: waar de rode grens tegen Rusland ligt is voor elke persoon verschillend.
Akkoord.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_144452222
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:05 schreef waht het volgende:

[..]

Akkoord.
pi_144452304
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar heb ik gezegd dat ons BNP een duikeling maakt als gevolg van de annexatie van de Krim?

Ik stelde alleen dat onze economie gebaat is bij stabiliteit en niet vrolijk wordt van landjepik door de Russen. Dat lijkt mij geen vergezochte claim.
Je stelt inderdaad een claim maar je kan deze claim niet becijferen? Wij hebben inderdaad baat bij behoud van regels en stabiliteit maar in hoeverre is deze kleine breuk van invloed op onze economie?

Ik heb hier geen cijfers van maar je zou evengoed kunnen stellen dat de sancties op Rusland (wat ook een breuk op open handels regels is) meer nadelige effecten op onze economie hebben dan landjepik van Rusland op de Krim.
pi_144452306
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 september 2014 12:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik vind ook beide belangrijker maar ik leg de economische focus net iets dichterbij dan de geopolitieke focus ;). Laten we wel wezen, onze veiligheid is niet in het geding omdat wij prima door de NAVO worden gedekt. Ook blokkeert Rusland geen handels- of zeeroutes die onze economie belemmeren. Ja, de Russen doen aan landjepik op de Krim maar hoe makkelijk is dit geopolitieke effect voor Nederland te becijferen?

Dat we ook handel met andere landen moeten exploiteren is evident voor een handelsland als Nederland. Het is echter niet een situatie van of-of maar het is een situatie van en-en. Dus en handel met Rusland, en handel met Oekraïne, en handel met de overige 178 landen op deze aardbol.

In deze zin is het geen discussie tussen goed of fout. Het is maar net waar je de prioriteiten legt: 30% economie, 70% geopolitiek; 50% economie, 50% geopolitiek; 70% economie, 30% geopolitiek, waarbij economie en geopolitiek een correlatie met elkaar hebben. Maar waarbij de huidige geopolitieke consequenties (landjepik in de Krim en O-Oekraine) moeilijk kwantitatief aan onze economie te correleren zijn.

Derhalve drijft deze discussie op subjectieve waarden en is niemand goed of fout.
Er is maar een feitelijke ontwikkeling, die alles omvat. Wij gebruiken conflicterende conceptuele kaders en dat getuigd van ons onbegrip.
The view from nowhere.
pi_144452320
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:09 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er is maar een feitelijke ontwikkeling, die alles omvat. Wij gebruiken conflicterende conceptuele kaders en dat getuigd van ons onbegrip.
Klopt. Je omschrijft dit prima.
pi_144452364
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:09 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Je stelt inderdaad een claim maar je kan deze claim niet becijferen? Wij hebben inderdaad baat bij behoud van regels en stabiliteit maar in hoeverre is deze kleine breuk van invloed op onze economie?

Ik heb hier geen cijfers van maar je zou evengoed kunnen stellen dat de sancties op Rusland (wat ook een breuk van open handels regels is) meer nadelige effecten op onze economie heeft dan landjepik van Rusland op de Krim.
Ik heb de cijfers inderdaad niet voorhanden.

Daarom is een begrip als 'aannames' in het leven geroepen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_144452408
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:05 schreef meth1745 het volgende:
Ja, stabiliteit is zo belangrijk, daarom dat we de Arabische lente toejuichten, dat we Libië bombardeerden, dat we ons uit Afghanistan terugtrekken ondanks alle voorspellingen dat het daar een puinhoop zal worden...
Deze acties moesten leiden tot meer stabiliteit. Helaas is dat niet gelukt.
pi_144452414
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb de cijfers inderdaad niet voorhanden.

Daarom is een begrip als 'aannames' in het leven geroepen.
Akkoord, een subjectieve aanname dus. Waar we dus meteen aansluiten wat ik al eerder tegen waht zei: het zijn subjectieve waarden waar we ons aan hechten en in deze discussie is niemand goed of fout.
pi_144452425
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:13 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Akkoord, een subjectieve aanname dus. Waar we dus meteen aansluiten wat ik al eerder tegen waht zei: het zijn subjectieve waarden waar we ons aan hechten en in deze discussie is niemand goed of fout.
Jij bent natuurlijk sowieso fout omdat je een buitenlander bent.
pi_144452461
tanais_ua twitterde op vrijdag 12-09-2014 om 13:06:15 #Poroshenko: #Russia has stopped withdrawing its troops from #Ukraine reageer retweet
quote:
Police raid homes of Latvians connected to pro Russia rebels in Ukraine, weapons found
Security police have raided several homes in Latvia in connection with residents who may be fighting with pro Russian rebels in eastern Ukraine.

Weapons and ammunition were found in some of the homes, LETA reports.

Criminal cases have been launched against the people for committing acts of terrorism and the purchase, storage and carrying of illegal weapons, security police say.

It follows after videos emerged earlier this month showing interviews with Latvians fighting for separatists in the region. Two of the men in the video claim to be from Ludza, Latvia. Police say the men have connection with the National Bolshevik Movement.

Meanwhile, Latvia's Security Police earlier this month began a criminal process against three people from Latvia who have publicly made appeals for others to join the fighting in Ukraine.
pi_144452467
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 12:36 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Zeker. Echter vallen de baten en lasten ervan in dit conflict Oekraine-Rusland moeilijk te becijferen voor Nederland.
Dat klopt, zeker omdat jij weigert de baten te zien van het handhaven of herstellen van bepaalde geopolitieke verhoudingen.
pi_144452509
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij bent natuurlijk sowieso fout omdat je een buitenlander bent.
Dat sowieso.
pi_144452512
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 september 2014 12:40 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Rusland pikt de Krim in. Hoe heeft dat precies effect op onze economie? Is ons BBP gedaald? hebben wij daardoor minder kunnen exporteren?
Politieke instabiliteit is nu niet bepaald gunstig voor onze economische ontwikkeling, dat snap je toch nog wel?
pi_144452514
Gregor_Gregor twitterde op vrijdag 12-09-2014 om 13:10:51 Die Bundesregierung gehört entmündigt. // Deutschland Verständnis für Mauer #Ukraine ??? › International - http://t.co/mSCxHc2Fxq reageer retweet
likedeeler3 twitterde op vrijdag 12-09-2014 om 13:13:27 @Gregor_Gregor Ist doch super! Hat in Deutschland doch auch prima funktioniert. Warum dann nicht in #Ukraine #Kopfschüttel reageer retweet
pi_144452530
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat klopt, zeker omdat jij weigert de baten te zien van het handhaven of herstellen van bepaalde geopolitieke verhoudingen.
Integendeel, ik wil de baten en lasten ervan maar al te graag zien. Heb jij de cijfers ervan?
pi_144452536
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Politieke instabiliteit is nu niet bepaald gunstig voor onze economische ontwikkeling, dat snap je toch nog wel?
Je bedoelt die maandenlange rellen op maidan?
pi_144452551
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zeker, heb jij de cijfers ervan?
pi_144452558
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:05 schreef meth1745 het volgende:
Waarom voor alles altijd weer dit soort onzinnige vergelijkingen er bij halen? Kunnen we ons niet gewoon op de Russische agressie richting in dit topic? Dit is gewoon een op zichzelf staand conflict.
pi_144452582
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:13 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Er bestaat geen absolute objectiviteit, dus als je deze premisse wil gebruiken om de relevantie van de zijne te stigmatiseren resulteert dat in slechts een conclusie: we kunnen nergens over discusseren.
pi_144452594
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:16 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Integendeel, ik wil de baten en lasten ervan maar al te graag zien. Heb jij de cijfers ervan?
Je beseft dat de gevolgen van (in)stabiliteit lastig in geld zijn uit te drukken?
pi_144452618
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:16 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Je bedoelt die maandenlange rellen op maidan?
Nee, ik bedoel het schenden van de territoriale integriteit van Oekraïne, dat leek me toch wel duidelijk.
pi_144452644
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je beseft dat de gevolgen van (in)stabiliteit lastig in geld zijn uit te drukken?
Dat besef ik zeker. Daarom zeg ik ook dat het moeilijk is om voor- of tegenstander hiervan te zijn omdat het lastig is de consequenties van beide partijen te becijferen.
pi_144452646
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:09 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik heb hier geen cijfers van maar je zou evengoed kunnen stellen dat de sancties op Rusland (wat ook een breuk op open handels regels is) meer nadelige effecten op onze economie hebben dan landjepik van Rusland op de Krim.
De internationale rechtsorde is enerzijds van groot belang en anderzijds een kasplantje. Het is typisch iets waar het lijntje kan breken waardoor een andere wereldorde ontstaat. Je weet dus niet waar de overgang ligt tussen een kleine breuk en een aardverschuiving.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')