Nou, ik denk daar anders over (zie lijst)quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:35 schreef L-E het volgende:
[..]
Dit wilde ik ook zeggen. Een kind kost uiteraard geld, maar wij hebben voor ons gevoel niet minder te besteden (en wij hebben er twee) omdat we gewoon andere keuzes maken.
Moet je wel die mazzel hebbenquote:Op dinsdag 30 september 2014 14:35 schreef L-E het volgende:
[..]
Dit wilde ik ook zeggen. Een kind kost uiteraard geld, maar wij hebben voor ons gevoel niet minder te besteden (en wij hebben er twee) omdat we gewoon andere keuzes maken. Voor ons is kinderopvang bijvoorbeeld geen kostenpost, kleding vind ik mee vallen want veel mensen om ons heen met kinderen en er worden regelmatig tassen vol kleding uitgewisseld, wasmiddel maak ik zelf dus kost geen drol, en speelgoed krijgen ze voornamelijk van anderen tbh. Als oma een kinderstoel wil koopt ze die overigens heel lief zelf
Helemaal waarquote:Op dinsdag 30 september 2014 14:37 schreef laziness het volgende:
[..]
Moet je wel die mazzel hebben
Wij zijn de eerste in de vriendengroep met kinderen en mijn schoonzus heeft er eentje van 5 maanden ouder dus ik krijg helemaal niks aangereikt van anderen.
Nu hebben wij het totaal niet slecht hoor, verre van maar het blijft altijd een beetje appels met peren vergelijken omdat de ene situatie totaal is dan die van een ander.
Ik heb sinds kort een andere baan en heb nu salarisverhoging maar ik stond sinds ik een baby kreeg stil omdat ik door de bevalling in de ziektewet zat en baas vond dat ik daarom geen verhoging verdiendequote:Op dinsdag 30 september 2014 14:39 schreef Jagärtrut het volgende:
maar, uit deze discussie blijkt dus ook dat de kosten geleidelijk oplopen, en dat een baby minder kost dan een 5 jarige. Een puber zal nog duurder zijn, neem ik aan.
Maar, ik ga er ook van uit dat jullie salarissen gestegen zijn over dezelfde periode dat het kind opgegroeid is (tenzij minder gaan werken, natuurlijk)...
Wij terrassen nog steeds wel regelmatig (wel minder en minder lang dan vroeger), uit eten echt veel minder. In de 5 jaar vķķr de geboorte van S gaven we veel uit aan reizen naar de USA, nu niet meer. Ik moet zeggen dat wij wel echt merken dat we op die manier compenseren en dat ik het terecht vond om die nuance ook even te noemen. Dat gezegd hebbende, zit mijn kind nog niet op clubjes/sport , nemen wij geen drie volle dagen kinderopvang af, koop ik niet enorm veel kleding voor S en van wat ik koop is een gedeelte tweedehands.quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:36 schreef laziness het volgende:
Wij reizen en terrassen nog steeds graag hoormaar dat moet dus wel mate ivm voorheen.
En ik persoonlijk vind dat de kinderbijslag bij steeds groter wordende kinderen de kosten bij lange na niet dekt.
Toen wij een baby kregen ging ik minder werken en er kwamen kosten als kinderopvang bij dus financieel betekende dat hier zeker wel achteruitgang.
Sparen kunnen we wel ja.quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:39 schreef mignonne het volgende:
Muh
Nouja goed alle tijd dan dus nog om spaarpotjes aan te leggen en voorbereidingen te treffen enzo.
Vanwege dat laatste punt hebben wij besloten dat ze niet gewoon zomaar het geld tot haar beschikking krijgt. Ik heb toch liever niet dat zij dat geld erdoorheen gaat jagen. Het lijkt me ook mooi om samen met haar te bespreken waar ze het geld aan wil uitgeven. En als ze dat niet weet, of niet verder komt dan: eeh, kleren kopen? Dan wachten we nog even.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:10 schreef miss_sly het volgende:
Wij sparen voor S. In principe (tenzij ze tegen die tijd een crack-verslaafde dakloze is of zo) mag ze dat op haar 18e hebben en mag ze dat gebruiken om te studeren, maar ook om te reizen of een huisje in te richten. Of mee te gaan shoppen in New York.
Dit is ook een mooie oplossingquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:10 schreef miss_sly het volgende:
Wij sparen voor S. In principe (tenzij ze tegen die tijd een crack-verslaafde dakloze is of zo) mag ze dat op haar 18e hebben en mag ze dat gebruiken om te studeren, maar ook om te reizen of een huisje in te richten. Of mee te gaan shoppen in New York.
We hopen dat ze tegen die tijd genoeg gezond verstand heeft om het er niet zomaar door te jagen. Als ze wel wil studeren, maar het geld er snel even aan iets anders doorheen jaagt, zal ze haar studie zelf moeten betalen.
Mee eens hoor, ik had het eigenlijk ook alleen over de echte studiekosten, het jaarlijkse studiegeld en boeken enzo. De rest mag je voor werken iddquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:15 schreef Moppert het volgende:
Ik vind niet dat je als ouders dingen als op kamers gaan etc gewoon compleet moet betalen enzo.
Onder het motto van ze moeten studeren. Als ze gaan studeren dan betalen we daar aan mee studie technisch maar ik vind dat er niets mis is om voor het uitgaan en de extra's dan zelf te werken.
Er zullen geen duizenden euro's zijn.
(maar dat zou er ook niet zijn met 1 kind dus de keus voor meer kinderen heeft daar geen verdere invloed op)
Nou ja, natuurlijk gaan we het er ook wel met haar over hebben. Maar ik hoop gewoon heel erg dat we in de jaren ervoor een deugdelijke basis hebben gelegd en dus niet bang hoeven zijn dat ze het er zo doorjaagt. Als ze heel erg onverantwoordelijk blijkt, kunnen we het alsnog bekijken, maar in principe is het wel ons idee dat ze naar eigen inzicht over het geld kan beschikken. Wij kunnen wel zeggen dat het is om te studeren, maar misschien is haar grote droom wel een wereldreis maken, en wat mij betreft kan het daar ook voor gebruikt worden.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:14 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Vanwege dat laatste punt hebben wij besloten dat ze niet gewoon zomaar het geld tot haar beschikking krijgt. Ik heb toch liever niet dat zij dat geld erdoorheen gaat jagen. Het lijkt me ook mooi om samen met haar te bespreken waar ze het geld aan wil uitgeven. En als ze dat niet weet, of niet verder komt dan: eeh, kleren kopen? Dan wachten we nog even.
ooh dan had ik een heel ander beeldquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:16 schreef pinquit het volgende:
[..]
Mee eens hoor, ik had het eigenlijk ook alleen over de echte studiekosten, het jaarlijkse studiegeld en boeken enzo. De rest mag je voor werken idd![]()
(al kost dat wel duizenden euro's![]()
)
tegen de tijd dat ze toe zijn aan studeren weet je waarschijnlijk al wel hoe je kind met geld om gaatquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:15 schreef Moppert het volgende:
Ik vind niet dat je als ouders dingen als op kamers gaan etc gewoon compleet moet betalen enzo.
Onder het motto van ze moeten studeren. Als ze gaan studeren dan betalen we daar aan mee studie technisch maar ik vind dat er niets mis is om voor het uitgaan en de extra's dan zelf te werken.
Er zullen geen duizenden euro's zijn.
(maar dat zou er ook niet zijn met 1 kind dus de keus voor meer kinderen heeft daar geen verdere invloed op)
Wij hebben dat bewust zo besproken laatst, omdat als je een spaarrekening op haar naam opent, of andersoortige spaarconstructies voor kinderen doet, daar vaak aan vastzit dat een kind dan op z'n 18e zonder meer dat geld krijgt en jij daar als ouder niets meer over te zeggen hebt. Dat zag ik niet zitten.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, natuurlijk gaan we het er ook wel met haar over hebben. Maar ik hoop gewoon heel erg dat we in de jaren ervoor een deugdelijke basis hebben gelegd en dus niet bang hoeven zijn dat ze het er zo doorjaagt. Als ze heel erg onverantwoordelijk blijkt, kunnen we het alsnog bekijken, maar in principe is het wel ons idee dat ze naar eigen inzicht over het geld kan beschikken. Wij kunnen wel zeggen dat het is om te studeren, maar misschien is haar grote droom wel een wereldreis maken, en wat mij betreft kan het daar ook voor gebruikt worden.
Klopt.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:22 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Wij hebben dat bewust zo besproken laatst, omdat als je een spaarrekening op haar naam opent, of andersoortige spaarconstructies voor kinderen doet, daar vaak aan vastzit dat een kind dan op z'n 18e zonder meer dat geld krijgt en jij daar als ouder niets meer over te zeggen hebt. Dat zag ik niet zitten.
Ja dat is absoluut waar ja, dat is heel erg zuur. Of nja, you know.quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:47 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Sparen kunnen we wel ja.Maar het blijft muh als je er verder wel aan toe bent.
Lijfrente enzoquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:27 schreef Franny_G het volgende:
Ja, en dan heb je nog een spaarconstructie waarbij je al tijdens het sparen daar niet aan kunt komen... Ik vond het nog best een puzzel, hoe we dat gingen doen en het bracht ons meteen op een paar mooie discussies!
En Elleska, precies! Zoiets viel bij ons dus ook af.
Je hebt het wel over najaar 2015 dan toch?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:29 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ja dat is absoluut waar ja, dat is heel erg zuur. Of nja, you know.
Mag je dan wel al zwanger zijn of dat ook liever niet? Echt pas anticonceptie de deur uit als ie klaar is?
Ik vind dat hier wel wat hoor, als ik klaar ben dan kom ik midden in de zomervakantiehectiek terecht, als alles meezit. Het is echt niet bijdehand om dan meteen te gaan liggen walvissen. Beter gelijk aan de slag, sowieso voor je eigen gevoel van zelfstandigheid goed om de sprong in het diepe gemaakt te hebben, maar ook om een netwerk op te bouwen enzo. Maarja wat is dan wel wijsheid? Kan september dan wel? Of oktober?
B. wil een herfstkind (welja kies maar uit) misschien is dat wel de verstandigste optie om het zo te mikken dat áls het in 1 keer raak zou zijn, dat je dan minimaal in het najaar zit. ten overvloede, daarmee ga ik er niet van uit dat ik in 1 keer zwanger zou zijn, maar ik vind het zelf onverstandig om al te beginnen als het eigenlijk niet fijn zou zijn wanneer t in 1 keer raak zou zijn. als je me volgt.. Luxeproblemen...
ja natuurlijkquote:Op dinsdag 30 september 2014 18:18 schreef pinquit het volgende:
[..]
Je hebt het wel over najaar 2015 dan toch?
Dat staat nog niet helemaal vast. Hij begint nu aan een afstudeeronderzoek met een hoge werkdruk, dus sowieso niet zolang dat onderzoek loopt. De laatste maanden van zijn opleiding bestaan uit een stage met hetzelfde werk als na het afstuderen, hij hoeft dan geen opdrachten/tentamens meer te doen. Misschien dat in die laatste periode de anticonceptie de deur uit kan, zeker als hij dan zicht heeft op een (jaar)contract voor na het afstuderen. Voorlopig houd ik maart 2016 aan, dan kan het nog een beetje meevallen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:29 schreef mignonne het volgende:
Mag je dan wel al zwanger zijn of dat ook liever niet? Echt pas anticonceptie de deur uit als ie klaar is?
Ohhh, dan kunnen we straks nog wel eens tegelijk zwanger zijnquote:Op dinsdag 30 september 2014 18:20 schreef mignonne het volgende:
[..]
ja natuurlijklanger wachten dan klappen mn eierstokken denk ik
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:55 schreef elamanilo het volgende:
[..]
Ohhh, dan kunnen we straks nog wel eens tegelijk zwanger zijn![]()
Dat is ook waar wij ongeveer 'aimen' om te beginnen, dat er dan een babytje komt als kleine Pluis tussen de 2,5 en 3 jaar is zoiets. Najaar/winter 2015 that is!
Daar wil ik ook wel aan meedoenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:55 schreef elamanilo het volgende:
[..]
Ohhh, dan kunnen we straks nog wel eens tegelijk zwanger zijn![]()
Dat is ook waar wij ongeveer 'aimen' om te beginnen, dat er dan een babytje komt als kleine Pluis tussen de 2,5 en 3 jaar is zoiets. Najaar/winter 2015 that is!
+1quote:
Hoe was je vakantie? Kom je nou een topic opschuiven?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:29 schreef Barreltje het volgende:
And.. it is gone. .![]()
Over studie kosten wil ik nog niet nadenken.en ik hebben beiden een studie schuld. Ik heb wel liever dat evt. Kinderen daar geen last van hebben.. Dus hoe dat ingevuld word is nog even de vraag.
Verder werken wij allebei 5 dagen in de week. Hij gaat wsl 4 dagen werken en ik 36 uur per week (met om de week een vrije dag. Verder moeten we de grootouders nog regelen)
Meer dan 3 dagen opvang kost ons ivm inkomen veel te veel..
Al zal dat inkomen dus ook krimpen ivm minder werken..
Ik heb wel eens een xls gemaakt en dat was toch echt 800-1000eur per maand..
Maar goed.. keuzes keuzes...
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahquote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:44 schreef pinquit het volgende:
Wow, wij zijn er ineens uitwe gaan er binnenkort gewoon voor
![]()
*gil*
Tof!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:44 schreef pinquit het volgende:
![]()
*gil*
Wat fijn!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:44 schreef pinquit het volgende:
![]()
*gil*
Dat is al bijna!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij hebben er vandaag nog eens over gepraat. We hebben afgesproken een aantal dingen uit te gaan zoeken, maar zoals het op lijkt gaan we er rond kerst voor!
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:44 schreef pinquit het volgende:
Wow, wij zijn er ineens uit we gaan er binnenkort gewoon voor
*gil*
Waarom wil hij dat niet weten?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 10:21 schreef Barreltje het volgende:
Ik ben nog in de ontkenningsfase. . .
We moeten nog op vakantie, maar ik moest toch bij de huisarts zijn.. Verder hadaangegeven dat hij niet wilde weten als ie er uit ging.. Dus. . Vooruit maar..
Na de vakantie schuif ik Door. .:Y denk ik
Prestatie vrees ..quote:Op donderdag 2 oktober 2014 10:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Waarom wil hij dat niet weten?
quote:Op donderdag 2 oktober 2014 10:21 schreef Barreltje het volgende:
Verder hadaangegeven dat hij niet wilde weten als ie er uit ging.. Dus. . Vooruit maar..
Spannend, dus wellicht komt het wat eerder voor jullie?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 09:32 schreef Philomijn het volgende:
Dit weekend heerlijk gefantaseerd over bruiloft én kindjes.Vorige week bruiloft van vriendin gehad dus ik had weer even een
opleving.
Ik begin de laatste tijd wel tot het besef te komen dat ik wel eeuwig kan wachten tot ik een baan heb voor we aan de slag gaan, maar ja ehh... misschien duurt dat nog wel eeuwen. Heb dus tegen vriend gezegd dat ik niet meer al te lang wilde wachten. Hij was het wel met me eens en zei dat het voor hem wel een eyeopener was dat veel collega's op zijn nieuwe werk jong aan kinderen zijn begonnen.
Heerlijk, ik kan er rammelgewijs weer even tegen aan.
Jägertrut al begonnen met uitzoeken?
Barrel stiekem al een beetje verhuisd naar het andere topic zag ik...
Is land B ook jullie (toekomstige) woonland? En gaat het om EU landen of landen die bepaalde verdragen van de EU (Noorwegen bv) hebben aangenomen? Ik weet wel het eea over Europese sociale zekerheid. Mag ook per pb.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 10:16 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Verder is het grootste issue nog uitzoeken hoe ik straks verzekerd zal zijn. Werken in land A, maar wonen en mogelijk bevallen in land B. Maar goed, dat komt vast ook goed.
zie pm...quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 19:24 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Is land B ook jullie (toekomstige) woonland? En gaat het om EU landen of landen die bepaalde verdragen van de EU (Noorwegen bv) hebben aangenomen? Ik weet wel het eea over Europese sociale zekerheid. Mag ook per pb.
sssstttquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 09:32 schreef Philomijn het volgende:
Barrel stiekem al een beetje verhuisd naar het andere topic zag ik...
Heb een hele uitgebreide PM geschreven, maar ik kan 'm niet versturen.quote:
even handmatig haar nickname intikken in het veld 'ontvanger'quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:52 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Heb een hele uitgebreide PM geschreven, maar ik kan 'm niet versturen.Als ik je naam invul (want het Ontvanger vakje blijft leeg) dan krijg ik de melding: De inbox "" is niet beschikbaar. Misschien door de ä in je naam. Heb je al als buddie toegevoegd en in m'n adresboek. 't werkt niet op telefoon en op iMac.
Zwanger zijn is niet zo erg, maar ik ga als het goed is eind maart 2016 m'n proefschrift verdedigen, en wil graag wat voorbereidingstijd voor die tijd aan een stuk hebben. Maar goed, komt tijd komt raad...quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:01 schreef Barreltje het volgende:
Waarom niet in die maanden jagertrut?
En.. Volgens mij hebben vele fok dames al aangetoond dat zelfs zwanger zijn op het minst handige moment ook gewoon goed afloopt..
nee, we wachten tot m'n vriend volmondig ja kan zeggen. Ik vind het maar gek. Aan de ene kant is hij zkerder over een kind dan over verhuizen enzo, en is hij heel duidelijk dat hij het wil en in het nieuwe jaar wil beginnen, maar aan de andere kant durft hij nog geen ja te zeggen. Het feit dat ik er niet over op kan houden maakt het nog moeilijker, natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:02 schreef Philomijn het volgende:
Herkenbaar Jagärtrut. Sinds ons gesprekje in de auto vorige week (Ik zei toen trouwens over niet te lang wachten: "een jaartje ofzo", maar dat zei ik vorig jaar ook alik vind het aan de andere kant ook gewoon ontzettend spannend. Wat als ik het niet aankan, ben nu soms al moe zonder kind bladiebla...) denk ik nu ook: eehh, waar wachten we eigenlijk nog op?
Dusseh, waar wachten jullie op?Tot je alle administratieve shizzle van buitenlandgebeuren hebt geregeld?
Herkenbaar. Ik ben bijna een jaar geleden gestopt met de pil, ik heb een half jaar later mijn proefschrift verdedigd (verder zelfde omstandigheden: ruim onder 30, sporten, etc, dus beetje herkenbaar :-) alleen niet in het buitenland). Ik hoopte dat het of snel raak was zodat ik in ieder geval op mijn feest niet moeilijk hoefde te verbergen dat ik niet dronk of dat het erna zou zijn. We hebben vanaf acht weken voor mijn verdediging wel condooms gebruikt omdat ik geen superprille zwangerschap wilde hebben tijdens mijn voorbereiding. Uiteindelijk ben ik nu ongeveer vijf weken in verwachting, duurde allemaal wat langer dan gehoopt en gedacht ;-).quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:05 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Zwanger zijn is niet zo erg, maar ik ga als het goed is eind maart 2016 m'n proefschrift verdedigen, en wil graag wat voorbereidingstijd voor die tijd aan een stuk hebben. Maar goed, komt tijd komt raad...
Daar ben ik al mee begonnen een paar dagen geleden....quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 13:28 schreef Mariposas het volgende:
Tja, waarom dan idd niet meteen al beginnen. Als de omstandigheden verder goed zijn en je hebt toch al een besluit genomenAl zou ik wel nu snel foliumzuur halen en een maand wachten (duurt ongeveer een maand voordat je voldoende hebt opgebouwd. Ik ken in mijn omgeving best een aantal mensen waarbij het meteen de 1e ronde raak was, die dachten dat het niet zo'n vaart zou lopen.
*unlurk*quote:Op maandag 13 oktober 2014 20:02 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oooooh, even helemaal losgaan hoor, maar zie je het al voor je? Nog zo'n kleine blonde krullenbol,of zo'n donker charmeurtje
. Oooooooooooooooooh,
![]()
![]()
![]()
.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |