Denkfout : verliefheid is de gebruikelijke manier om een relatie te beginnen, maar een goede relatie houdt stand terwijl de verliefheid, onvermijdelijk, afneemt en wegvalt. Daarvoor moet liefde in de plaats komen wil je relatie langdurig zijn.quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Ik vind dit nogal vreemd, want je hebt immers een relatie met iemand omdat je verliefd bent,
Blijkbaar een verrassing voor jou, maar de lichamelijke kant is niet het enige aan een relatie. 't Is zelf te hopen in een relatie, want anders is die wel gedoemd tot mislukken.quote:maar hoe kan je dan met iemand anders naar bed gaan?
Je maakt in je hoofd blijkbaar een grauwe soep van de begrippen verliefheid, liefde en lust.quote:Dan ben je toch niet verliefd genoeg op je partner?
Je bent niet ouderwets, je mist blijkbaar voldoende inzicht in de verschillende componenten die een relatie kunnen vormen. En vergeet maar dat dit iets van deze eeuw is.quote:Of ben ik nou verschrikkelijk ouderwets en zijn open relaties nou eenmaal iets wat hoort bij de 21e eeuw?
Dit vinden de FOK!kers ervan. Succes met lezen.quote:
Dit weet je niet.quote:Op zondag 7 september 2014 15:19 schreef peterkailey het volgende:
Mensen zijn van nature niet monogaam
Doet me denken aan deze scene: (vanaf 31:17, als ie daar niet automatisch al begintquote:Op zondag 7 september 2014 15:46 schreef rhubarbje het volgende:
Mijn relatie is niet monogaam. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik niet van mijn lief hou
Ik ben zelf van de overtuiging dat er verschillende soorten liefde/verliefdheid/houden van kunnen zijn en dat die ook prima naast elkaar kunnen bestaan
Liefde is voor mij geen exclusief gevoel dat alleen bij 1 iemand tegelijk kan bestaan. Als ik een crush heb op iemand doet dat niets af aan de diepe liefde en het houden van dat ik ervaar richting mijn lief
Biologie bewijst dat. Wij zijn geprogrammeerd om dopamine na te jagen. Dit geld dus voor zowel voedsel als seks als alle andere dingen die deze stofjes laten vrijkomen.quote:Op zondag 7 september 2014 16:08 schreef richolio het volgende:
Geen rare gedachtegang hoor. Ik zou het ook echt niet willen. Als ik verliefd ben op mijn partner zou ik er geen moment aan moeten denken dat zij met iemand anders in bed ligt, lijkt me vreselijk. Vreemdgaan vind ik dan ook een naar iets.
En als ik inderdaad écht van iemand houd/verliefd bent zou ik er niet eens aan moeten denken om met iemand anders iets te doen. Zo denken eigenlijk alle mensen die ik ken wel, geen vreemde gedachtegang dus. Maar er zijn natuurlijk mensen die het anders aanpakken.
[..]
Dit weet je niet.
Van de ander houden en die het beste wensen, ook als diegene op seksueel gebied plezier wil beleven los van jou.quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Tegenwoordig komt het vaak voor ; stellen met een open relatie. Ze gaan dus met elkaar en claimen van elkaar te houden maar hebben ook behoefte aan zo nu en dan een andere bedpartner.
Ik vind dit nogal vreemd, want je hebt immers een relatie met iemand omdat je verliefd bent, maar hoe kan je dan met iemand anders naar bed gaan? Dan ben je toch niet verliefd genoeg op je partner? Als men behoefte heeft aan meerdere sekspartners kan je net zo goed fuckbuddy 'relaties' aangaan. Of ben ik nou verschrikkelijk ouderwets en zijn open relaties nou eenmaal iets wat hoort bij de 21e eeuw?
Wat vinden jullie van open relaties? Hebben jullie hier ervaring mee?
Nee hoor.quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
want je hebt immers een relatie met iemand omdat je verliefd bent
Ben het hier mee eensquote:Op zondag 7 september 2014 17:39 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Vind het overigens opportunistisch. Je bindt je in feite aan iemand en je gaat een relatie aan, maar zodra je de kans krijgt om met een knap exemplaar onder de lakens te kruipen dan doe je dat ook maar gewoon onder de noemer 'open relatie'. Bij enkele koppels die ik ken die een 'open relatie' hebben is het omdat één van de twee vreemd is gegaan, en de ander dat maar geaccepteerd heeft omdat die bang is om een punt achter de relatie te zetten.Nogmaals, ik geloof er niet in. Komt bij mij vaak over op van die tot het irritante toe 'aanwezige' lui die iedereen moeten laten zien hoe "open minded" ze wel niet zijn.
Daar gaan heel veel mensen vanuit als een stel een open relatie heeft, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn ook stellen met een open relatie die het een toevoeging vinden, iets extra'squote:Op zondag 7 september 2014 17:22 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Bij iedereen die mij verteld dat hij/zij een zogenaamde open relatie heeft, vraag ik me af of diens wederhelft daar ook zo over denkt. Zijn verrassend vaak van die lui waarvan je de wederhelft nooit maar dan ook nooit ziet.
En nee, ik geloof er niet in. Dan maar lekker ouderwets ingesteld; als ik vrijgezel ben dan hossel ik een slag in de rondte, maar als ik eenmaal een vriendin heb dan ga ik daar voor de volle 200% voor. Als je bij je partner iets tekort komt, dan heb je niet de juiste partner.
over het algemeen zijn er afspraken in open relaties, het is dus niet zo dat je zodra je de kans krijgt met een ander de koffer in duikt.quote:Op zondag 7 september 2014 17:39 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Vind het overigens opportunistisch. Je bindt je in feite aan iemand en je gaat een relatie aan, maar zodra je de kans krijgt om met een knap exemplaar onder de lakens te kruipen dan doe je dat ook maar gewoon onder de noemer 'open relatie'. Bij enkele koppels die ik ken die een 'open relatie' hebben is het omdat één van de twee vreemd is gegaan, en de ander dat maar geaccepteerd heeft omdat die bang is om een punt achter de relatie te zetten.Nogmaals, ik geloof er niet in. Komt bij mij vaak over op van die tot het irritante toe 'aanwezige' lui die iedereen moeten laten zien hoe "open minded" ze wel niet zijn.
Komt dit zo vaak voor ? Op wat voor informatie baseer je deze conclusie ?quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Tegenwoordig komt het vaak voor ; stellen met een open relatie.
Dat kan. Ieder mens is anders.quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Ze gaan dus met elkaar en claimen van elkaar te houden maar hebben ook behoefte aan zo nu en dan een andere bedpartner.
Daar hoeft geen verband tussen te zitten. Voor jou wel. Dat past bij jou. Maar is geen 'objectieve' waarheid. Je hoeft niet verliefd te zijn, om een relatie te hebben. Je kan ook elkaar graag zien. Of zonder liefde, puur voor de seks. Of functioneel (in functie van een bepaald doel, activiteit, etc). Er is zoveel mogelijk...quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Ik vind dit nogal vreemd, want je hebt immers een relatie met iemand omdat je verliefd bent
Dat hangt ervan af hoe je naar liefde en lust (seks) kijkt. Is bv liefde de 'ernst (verantwoordelijkheid, zorg, het verbindende, etc) en lust (seks) een oppervlakkig, onbelangrijk spel. Lust en Liefde zijn twee aparte energieën. De vraag is hoe je daar zelf mee omgaat. En je partner natuurlijk. Want je bent met twee.quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Maar hoe kan je dan met iemand anders naar bed gaan? Dan ben je toch niet verliefd genoeg op je partner?
Kan. Maar dit hangt opnieuw af van je persoonlijkheid. Ik ken een man, die met honderden vrouwen al seks heeft gehad. En met sommige seksueel contact onderhoud. Daarin een soort seksuele harem (voor zichzelf) aanlegt. Maar bevredigt dit voldoende van binnen ? Misschien voor hem wel. Uiteindelijk vult ieder mens, op zijn manier, zijn (levens) "leegte" in.quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Als men behoefte heeft aan meerdere sekspartners kan je net zo goed fuckbuddy 'relaties' aangaan.
Kan zijn. Persoonlijk heb ik het niet zo voor 'seks' relaties. Omdat je in de seks, toch altijd de ander (of jezelf) als een soort object (van lust) blijft gebruiken. Als mens wordt je zo functioneel benut. Er is nauwelijks enige psychologische, empathische of andere diepgang. Het biedt en heeft geen nut.quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Of ben ik nou verschrikkelijk ouderwets en zijn open relaties nou eenmaal iets wat hoort bij de 21e eeuw?
Toen ik nog single was. Een paar ONS beleefd. In de relatie ben ik seksueel trouw (omdat mijn partner dit van me verlangt). Zelf (als persoon) ben ik het niet. Een mens is ook seksueel niet monogaam. Je kiest er zelf voor dit te blijven.quote:Op zondag 7 september 2014 15:17 schreef Zeus_007 het volgende:
Wat vinden jullie van open relaties? Hebben jullie hier ervaring mee?
Vele blijven dat volhouden maar dat is dus onzin.quote:Op zondag 7 september 2014 15:19 schreef peterkailey het volgende:
Mensen zijn van nature niet monogaam dus helemaal niet vreemd. Ik ben dol op pizza maar lust af en toe ook weleens patat.
Als mensen van nature niet monogaam zouden (kunnen) zijn dan zouden we dat niet krampachtig verkiezen boven het hebben van meer vrijheid in een relatie. Blijkbaar is het dus iets wat veel mensen wel van nature willen.quote:Op zondag 7 september 2014 15:19 schreef peterkailey het volgende:
Mensen zijn van nature niet monogaam dus helemaal niet vreemd. Ik ben dol op pizza maar lust af en toe ook weleens patat.
dat betekent niet dat dat the way to go is. we zijn ook niet geprogrammeerd om kleren te dragen. we leven nu in een heel andere tijd, met veel meer zekerheid dan al onze voorouders waardoor intelligent nadenken beter kan aflopen dan je oerinstinct gebruiken.quote:Op zondag 7 september 2014 16:43 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Biologie bewijst dat. Wij zijn geprogrammeerd om dopamine na te jagen. Dit geld dus voor zowel voedsel als seks als alle andere dingen die deze stofjes laten vrijkomen.
Ik denk dat wij op puur lichamelijk vlak op heel veel dingen reageren (dus als jij een man hebt dat je echt wel kippenvel krijgt van dat leuke model etc.). Alleen is het ons verstand wat er voor zorgt dat we niet onze genitalien achterna lopen (meestalquote:Op zondag 7 september 2014 21:50 schreef snakelady het volgende:
[..]
Vele blijven dat volhouden maar dat is dus onzin.
Eigenlijk weet niemand het zeker wat we van nature zijn, er zijn namelijk diverse uitkomsten uit diverse onderzoeken.
Zo is er aanleiding gevonden om aan te nemen dat mensen juist wel monogaam waren, dit om de familieband te versterken en ziektes te voorkomen.
Het blijft gokken dus zo'n stelling kan je niet met 100% zekerheid maken.
Het is dus persoonlijk, de een kan het wel, de ander niet.
De een heeft behoefte aan meerdere sekspartners tegelijk, de ander niet.
En ook dat kan ook veranderen, met mijn ex had ik prima een open relatie kunnen hebben, met mijn huidige vriend niet.
Wie weet veranderd dat ooit, maar kan net zo goed van niet, ik heb er nu in ieder geval totaal geen behoefte aan.
Ik denk wel dat open relaties wel kunnen werken voor veel mensen, voor mij op dit moment niet.
Dus nogmaals, het is iets persoonlijks.
Is niet hetzelfde. Van nature willen wij mensen de hele dag eten, seksen en slapen. Dat is waar het lichaam gelukkig van word. Maar zo werkt het niet dus vechten wij tegen onze impulsen.quote:Op zondag 7 september 2014 21:55 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als mensen van nature niet monogaam zouden (kunnen) zijn dan zouden we dat niet krampachtig verkiezen boven het hebben van meer vrijheid in een relatie. Blijkbaar is het dus iets wat veel mensen wel van nature willen.
Precies. We passen ons aan waardoor onze natuur veranderd. In essentie zijn we gewoon dieren.quote:Op zondag 7 september 2014 21:55 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
dat betekent niet dat dat the way to go is. we zijn ook niet geprogrammeerd om kleren te dragen. we leven nu in een heel andere tijd, met veel meer zekerheid dan al onze voorouders waardoor intelligent nadenken beter kan aflopen dan je oerinstinct gebruiken.
Toch zijn er ook dieren die monogaam zijn, sommige tot het extreme aan toe, de gans bv, paren blijven hun hele leven bij elkaar.quote:Op zondag 7 september 2014 21:56 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Ik denk dat wij op puur lichamelijk vlak op heel veel dingen reageren (dus als jij een man hebt dat je echt wel kippenvel krijgt van dat leuke model etc.). Alleen is het ons verstand wat er voor zorgt dat we niet onze genitalien achterna lopen (meestal). Inderdaad, vanwege familiebanden, soa's etc. Als wij geen verstand hadden waren we net dieren en neukten we alles wat los en vast zit.
Dan illustreer je zelf mooi waarom dingen als 'van nature' compleet betekenisloze argumenten zijn, want we kiezen er dus regelmatig voor om tegen onze 'natuurlijke' impulsen in te gaan. Zelfs als we impulsen hebben om vreemd te gaan of rond te neuken, betekent dat niet dat we er niet voor gemaakt zijn om monogaam te blijven. Net zoals we ervoor kunnen kiezen om geen kinderen te krijgen (wat ergens tegennatuurlijk is) of ons niet de hele dag vol te proppen met eten, kunnen we er ook voor kiezen om trouw te blijven omdat we dat prefereren in een relatie (of niet).quote:Op zondag 7 september 2014 21:57 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Is niet hetzelfde. Van nature willen wij mensen de hele dag eten, seksen en slapen. Dat is waar het lichaam gelukkig van word. Maar zo werkt het niet dus vechten wij tegen onze impulsen.
Ik beargumenteer hier toch ook niet dat wij (mannen) moeten vreemdgaan?quote:Op zondag 7 september 2014 22:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan illustreer je zelf mooi waarom dingen als 'van nature' compleet betekenisloze argumenten zijn, want we kiezen er dus regelmatig voor om tegen onze 'natuurlijke' impulsen in te gaan. Zelfs als we impulsen hebben om vreemd te gaan of rond te neuken, betekent dat niet dat we er niet voor gemaakt zijn om monogaam te blijven. Net zoals we ervoor kunnen kiezen om geen kinderen te krijgen (wat ergens tegennatuurlijk is) of ons niet de hele dag vol te proppen met eten, kunnen we er ook voor kiezen om trouw te blijven omdat we dat prefereren in een relatie (of niet).
Het zijn niet enkel de gevoelens of impulsen die jij beschrijft die ons definieren als wat we 'van nature' zouden moeten doen of zijn, daar is de mens veel te complex voor. Juist de ratio, ons bewustzijn en de mogelijkheid tot vooruitdenken en keuzes maken voor de toekomst maken een belangrijk deel uit van onze natuur. Een monogaam bestaan is derhalve iets wat ons van nature prima uitkomt en waarvoor veel mensen dan ook kiezen.
Is dat getal van voor of na de ontdekking dat veel "monogame" dieren hun partner bedriegen?quote:Op zondag 7 september 2014 22:04 schreef snakelady het volgende:
[..]
Stokstaartjes, jakhalzen, sommige antilopen en diverse primaten (apen en halfapen). Van alle zoogdieren is 9 procent monogaam.
Nogmaals, niemand weet nog 100% zeker hoe we biologisch gemaakt zijn op dat gebied dus ook jij niet.quote:Op zondag 7 september 2014 22:36 schreef Tanin het volgende:
[..]
Is dat getal van voor of na de ontdekking dat veel "monogame" dieren hun partner bedriegen?
De mens is van nature (biologisch/instinctmatig) niet monogaam. We zijn van nature ook niet gemaakt om te zitten, te fok!ken, voor een ander te werken voor loon, etc., aan die kennis een conclusie vast plakken over hoe je nu moet leven is dan ook bizar.
Mensen moeten vooral doen wat ze zelf prettig vinden, en wat mij betreft hier eerlijk over zijn naar degenen die ze lief hebben en/of ermee te maken hebben. In mijn geval betekent dat dat ik monogaam leef, en hetzelfde van mijn partner verwacht.
Volle 100% niet, maar de grote lijnen zijn duidelijk, kijk maar naar alle andere mensapen. Dat is onze biologie. Dat is wat er van nature in ons systeem zit.quote:Op zondag 7 september 2014 22:58 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nogmaals, niemand weet nog 100% zeker hoe we biologisch gemaakt zijn op dat gebied dus ook jij niet.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens.
Wederom ben ik het met het laatste eens, ik kwam alleen met deze voorbeelden omdat men hier steeds over ''natuur'' praat.quote:Op zondag 7 september 2014 23:36 schreef Tanin het volgende:
[..]
Volle 100% niet, maar de grote lijnen zijn duidelijk, kijk maar naar alle andere mensapen. Dat is onze biologie. Dat is wat er van nature in ons systeem zit.
Zo zit er wel meer in ons systeem: elkaar de hersens inslaan als we boos worden, eigen groep/soort/etc. eerst, Nogmaals, onze natuur is geenzins een argument om het een of het ander te doen.
Fok.quote:
Samen anderen in je seksleven betrekken is ook een vorm van een open relatie.quote:Op zondag 7 september 2014 22:16 schreef -Strawberry- het volgende:
Open relatie zou trouwens niets voor mij zijn. Samen andere mensen betrekken in je seksleven, ok. Maar niet apart van elkaar seks gaan hebben met anderen. Daar ben ik dan toch te jaloers voor denk ik.
Jaloezie, ook een gevoel die veel mensen 'van nature' hebben. Het is dus voor sommige mensen heel 'natuurlijk' om iemand niet te willen delen en monogaam te zijn.
Als het goed is zit het ergens rond de 10%, maar zeker weten doet niemand het aangezien het niet iets is wat vele mensen wereldkundig maken.quote:Op maandag 8 september 2014 10:00 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Fok.
Maar ik snap je punt wel. Volgens mij is het aantal open relaties onder de procent.
Toch gek dat, met dat cijfer in het achterhoofd, 90% van de mensen dan niet ‘’natuurlijk’’ bezig zijn volgens sommigen in dit topic.quote:Op maandag 8 september 2014 11:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Als het goed is zit het ergens rond de 10%, maar zeker weten doet niemand het aangezien het niet iets is wat vele mensen wereldkundig maken.
Heel dat cijfer lijkt me vrij onzinnig. Ik zou me daar zo weinig mee bezig houden, noch zorgen in zitten makenquote:Op maandag 8 september 2014 11:21 schreef erodome het volgende:
Als het goed is zit het ergens rond de 10%, maar zeker weten doet niemand het aangezien het niet iets is wat vele mensen wereldkundig maken.
Dat moeten ze dan zelf maar in hun hoofd rechtpraten.quote:Op maandag 8 september 2014 11:24 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Toch gek dat, met dat cijfer in het achterhoofd, 90% van de mensen dan niet ‘’natuurlijk’’ bezig zijn volgens sommigen in dit topic.
Dat is een dierlijke en menselijke behoefte, groepsvorming, herkenning van jezelf in de ander, dat is een doodnormale behoefte.quote:Op maandag 8 september 2014 11:27 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Heel dat cijfer lijkt me vrij onzinnig. Ik zou me daar zo weinig mee bezig houden, noch zorgen in zitten maken
Waarom spiegelen we ons zelf zo graag aan anderen of een bepaald cijfer (statistiek). Zou dit een "dierlijke" behoefte zijn ? Of iets typisch menselijk
Ik denk er weinig over eigenlijk, het is gewoon normaal gedrag en zolang dat je verdere gangen niet in de weg zit is daar bar weinig mis mee. Overdrijf je het, vergaat het tot grote onzekerheid of jezelf geweld aandoen om maar "normaal" te zijn dan is het een probleem en is het het beste voor je om jezelf wat zekerder te maken.quote:Op maandag 8 september 2014 11:39 schreef JustTalkLove het volgende:
Ik ben er niet zo een fan van.
Ik weet niet, wat jij erover denkt (of hier bij voelt) ?
Groetjes,
JTL
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |