Mijn punt is dat de NAVO nooit een oorlog met Rusland zou initiren.quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:54 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Oh, dus de VS gedroeg zich niet normaal en voelde zich daarom bedreigd vanwege de raketten op Cuba? Of geldt die 'logica' dan niet?
winnende hand? het Westen heeft net met sancties een wapenstilstand afgedwongen, volgens Obama...quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:43 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Ook typisch dat ze pas weer flink actief worden zodra Rusland aan de winnende hand is.
Je noemt nu de redenen waarom die landen dat zelf willen, dat doet er niks aan af dat de VS China en Rusland probeert te omsingelen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:56 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
[..]
Ja, proberen ze dat ook? Die in Zuid-Korea ligt daar omdat China en Rusland het prachtige land Noord-Korea tot bestaan hebben gebracht. Die in Japan omdat deze, als agressor, verloren heeft in de 2e wereldoorlog en een verdrag heeft afgesloten en sindsdien beschermt wilt worden tegen China. Evenals Taiwan.
Het M-O is inderdaad een zeer agressieve politiek geweest. Maar of dat was om Rusland in te sluiten? Het komt mooi uit inderdaad. En voor de rest ligt het gros gewoon in Europa zelf.
Je kan het ook anders stellen; ze omsingelen zichzelf door iedereen om zich heen in het harnas te jagen. Ik vind dit bij uitstek weer iets van perspectief. Geschiedkundige context is imo wl relevant.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:09 schreef SadPanda het volgende:
Je noemt nu de redenen waarom die landen dat zelf willen, dat doet er niks aan af dat de VS China en Rusland probeert te omsingelen.
Niet alleen Rusland maar ook Iran.
Mwah, het huidige Rusland en China kunnen weinig doen aan wat de SU en Mao heeft gedaan.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:11 schreef LelijKnap het volgende:
Je kan het ook anders stellen; ze omsingelen zichzelf door iedereen om zich heen in het harnas te jagen. Ik vind dit bij uitstek weer iets van perspectief. Geschiedkundige context is imo wl relevant.
Er is natuurlijk een reden dat de voormalige Oostbloklanden toenadering zoeken tot de NAVO.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:16 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Mwah, het huidige Rusland en China kunnen weinig doen aan wat de SU en Mao heeft gedaan.
Ach ja Obama die kerel zegt wel meer. Ik heb het de laatste dagen niet meer zo intensief gevolgd maar wat ik er van begreep is dat de rebellen flink aan het oprukken waren de laatste tijd tot mariupol? Die wapenstilstand wordt ook nog gehonoreerd door beide partijen?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
winnende hand? het Westen heeft net met sancties een wapenstilstand afgedwongen, volgens Obama...
Niet elk handelen is rationeel.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een reden dat de voormalige Oostbloklanden toenadering zoeken tot de NAVO.
Nee zeker niet, maar de geschiedenis vormt wel de toekomst. Amerikaanse geopolitiek heeft zich sinds WW2 gericht op het maken van bondgenoten en partners, zij het via genstalleerde dictators, zij het via economische steun of door ideologische overeenkomsten, en ze plukt daar tot op vandaag de vruchten van. Rusland heeft het ze erg gemakkelijk gemaakt en lijkt nu precies weer dat te doen. Hetzelfde geldt overigens ook voor China, dat nu weer stoer durft te doen om wat stukjes land. Waar denk je dat die landen heen gaan voor hulp?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:16 schreef SadPanda het volgende:
Mwah, het huidige Rusland en China kunnen weinig doen aan wat de SU en Mao heeft gedaan.
Ik kan mij wel iets voorstellen bij die angst. De betreffende landen hebben immers slechte ervaringen met Moskou.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet elk handelen is rationeel.
Een onterechte angst kan ook tot bepaalde acties leiden die via een tegenreactie een self-fulfilling prophecy worden.
Vanwege de geschiedenis, propaganda en omdat lid worden min of meer een voorwaarde is om lid te worden van de EU.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een reden dat de voormalige Oostbloklanden toenadering zoeken tot de NAVO.
Ja.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan mij wel iets voorstellen bij die angst. De betreffende landen hebben immers slechte ervaringen met Moskou.
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe die fractie is gebleven/ontstaan.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:25 schreef Igen het volgende:
Maar het schijnt dat m.n. de regering-Bush daar anders over dacht en dat proces heeft geblokkeerd. En dat Poetin zoiets heeft gedacht van, okee, als jullie mij toch nog steeds als de aartsvijand zien, dan zal ik daar ook naar handelen.
Wat zou Rusland strategisch dan beter kunnen doen? Ik zie het niet.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:21 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee zeker niet, maar de geschiedenis vormt wel de toekomst. Amerikaanse geopolitiek heeft zich sinds WW2 gericht op het maken van bondgenoten en partners, zij het via genstalleerde dictators, zij het via economische steun of door ideologische overeenkomsten, en ze plukt daar tot op vandaag de vruchten van. Rusland heeft het ze erg gemakkelijk gemaakt en lijkt nu precies weer dat te doen. Hetzelfde geldt overigens ook voor China, dat nu weer stoer durft te doen om wat stukjes land. Waar denk je dat die landen heen gaan voor hulp?
Nee.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:24 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Vanwege de geschiedenis, propaganda en omdat lid worden min of meer een voorwaarde is om lid te worden van de EU.
Het is natuurlijk ook niet zwart-wit, en Rusland is niet in alle gevallen de boeman.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Maar was het eigenlijk wel angst? Volgens mij is er na 1990 ook een tijd lang het idee geweest dat Europa nu verenigd zou worden, inclusief uiteindelijk ook Rusland. Dan was het 'oprukken' van de Navo geen bedreiging voor Rusland, maar juist een toenadering.
Maar het schijnt dat m.n. de regering-Bush daar anders over dacht en dat proces heeft geblokkeerd. En dat Poetin zoiets heeft gedacht van, okee, als jullie mij toch nog steeds als de aartsvijand zien, dan zal ik daar ook naar handelen.
Rusland had sinds de val van de USSR moeten investeren in eigen land door corruptie en dictatorschap uit te bannen. Welvaart en (relatieve / binnenlandse) vrijheid trekt volkeren aan. Nu, met machtsvertoon, al dreigend met nukes, een stuk Oekrane pakken is paniekvoetbal. Een wanhoopsdaad, niet een van succes.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:27 schreef SadPanda het volgende:
Wat zou Rusland strategisch dan beter kunnen doen? Ik zie het niet.
Lijkt met de Irak-oorlog te maken te hebben. Rusland lag dwars, samen met de Duits-Franse as, maar de Oost-Europese landen die net tot de Navo waren toegetreden wilden maar wat graag hun loyaliteit laten zien, waar de VS erg blij mee was.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe die fractie is gebleven/ontstaan.
Joegoslavi niet vergetenquote:Op zaterdag 6 september 2014 20:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Lijkt met de Irak-oorlog te maken te hebben. Rusland lag dwars, samen met de Duits-Franse as, maar de Oost-Europese landen die net tot de Navo waren toegetreden wilden maar wat graag hun loyaliteit laten zien, waar de VS erg blij mee was.
Goed, ze lagen dwars... maar in hoeverre is dat een politiek aanval jegens Rusland? En waarom lag Rusland dwars?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:35 schreef Igen het volgende:
Lijkt met de Irak-oorlog te maken te hebben. Rusland lag dwars, samen met de Duits-Franse as, maar de Oost-Europese landen die net tot de Navo waren toegetreden wilden maar wat graag hun loyaliteit laten zien, waar de VS erg blij mee was.
Omdat USA gestoord is?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:37 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Goed, ze lagen dwars... maar in hoeverre is dat een politiek aanval jegens Rusland? En waarom lag Rusland dwars?
En jaren nadien hebben ze op tal van terreinen samengewerkt. Ik ben dus wel erg benieuwd waarvandaan die fractie vandaan is gekomen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:37 schreef SadPanda het volgende:
Dit lijkt me niet echt dwars liggen:
CNN) -- Russian President Vladimir Putin said his country warned the United States several times that Saddam Hussein's regime was planning terror attacks on the United States and its overseas interests.
http://edition.cnn.com/2004/WORLD/meast/06/18/saddam.terror/
A real turn towards conflict began at the end of 2004, when Washington actively supported the "Orange Revolution" in Ukraine.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:39 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
En jaren nadien hebben ze op tal van terreinen samengewerkt. Ik ben dus wel erg benieuwd waarvandaan die fractie vandaan is gekomen.
Dat misschien nog niet, maar daarna kwam Bush ook nog eens met die plannen voor een raketschild in Polen, een van zijn troetellandjes in het "nieuwe Europa".quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:37 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Goed, ze lagen dwars... maar in hoeverre is dat een politiek aanval jegens Rusland?
Goed stuk inderdaad. Conclusie vat het alles wel goed samen eigenlijk; That's probably the main lesson of Iraq ten years after the war: in today's world, everything is changing fast, and in unexpected directions that don't necessarily match preliminary calculations.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:40 schreef SadPanda het volgende:
[..]
A real turn towards conflict began at the end of 2004, when Washington actively supported the "Orange Revolution" in Ukraine.
http://www.al-monitor.com(...)utin-bush-syria.html
Rest van het artikel is ook wel interessant.
Da's waar ook inderdaad.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:41 schreef Igen het volgende:
Dat misschien nog niet, maar daarna kwam Bush ook nog eens met die plannen voor een raketschild in Polen, een van zijn troetellandjes in het "nieuwe Europa".
Daarmee was wel duidelijk dat het Navo-lidmaatschap van Oost-Europa geen voorbode voor een uitrol naar Rusland (meer) was, maar ineens een bedreiging voor Rusland.
http://www.geenstijl.nl/m(...)s_van_baalen_na.htmlquote:God stuurde Hans van Baalen naar Maidan
godspraktothemenzeidegaheenenbemoeijemetandermanszaken.jpg En hij boog het hoofd en richtte zich tot Hem. En God openbaarde zich aan hem, en God sprak tot hem: Kies een gezel en reisgenoot en gaat heen, mijn zoon, en spreid het Woord van Vrede in Europa aan alle mensen van Eurofiele zin op het Maidanplein in Kiev. Deel en vier het NiEUwe Testament en roer het volk onder je tot zij zich oprichten, zich zij aan zij opstellen en tezamen komen onder n kreet, n vaandel en n Verhofstadt. Zo moet het zijn, en zo zal het gaan. Ga heen, mijn Zoon, ga heen, ga voor in de vaart der volkeren, en zegevier. Zegevier onder Mijn hoede in de Eeuwige Strijd tegen De Rus. En aldus geschiedde, en zo is de waarheid zoals die heden aan ons wordt geopenbaard en overgeleverd in de rubrieken van de joodse pleitbrenger Mr. Bram in de Telegraaf: de Brusselse lobbyist en gezalfde gezant van God, Hans van Baalen, had geen keus. Hij kon kerk & plein niet scheiden.
Deze wikipedia legt kort uit hoe Rusland naar de wereld/Europa kijkt;quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe die fractie is gebleven/ontstaan.
Ook twijfel ja?quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:44 schreef LelijKnap het volgende:
Zucht, ja NAVO is (of was) het slimste, grootste en sterkste aapje. En ja, een nieuwe generatie aapjes staat op. Nu is de vraag; op basis waarvan meer vertrouwen in de nieuwe (China en India)? Op basis van hoe ze de eigen bevolking behandelen? Of hunner buren? Of de geschiedenis van die landen? Of de geschiedenis van mensen/naties berhaupt? En dan met name de machthebbende naties? Zeg het maar...
Thanks. Wel heel erg beknopt allemaal. En herken ook enige tegenspraken, zoals: China, which represents a danger to Russia, "must, to the maximum degree possible, be dismantled".[2] Russia should offer China help "in a southern direction – Indochina (except Vietnam), the Philippines, Indonesia, Australia".[1]?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:55 schreef karton2 het volgende:
Deze wikipedia legt kort uit hoe Rusland naar de wereld/Europa kijkt;
http://en.wikipedia.org/wiki/Foundations_of_Geopolitics
Het blijft wikipedia natuurlijk, maar de informatie komt (blijkbaar) uit een boek wat vanuit Russisch belang is geschreven.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:59 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Thanks. Wel heel erg beknopt allemaal. En herken ook enige tegenspraken, zoals: China, which represents a danger to Russia, "must, to the maximum degree possible, be dismantled".[2] Russia should offer China help "in a southern direction – Indochina (except Vietnam), the Philippines, Indonesia, Australia".[1]?
Deze is overigens wel 'grappig'
Russia should use its special forces within the borders of the United States to fuel instability and separatism. For instance, provoke "Afro-American racists". Russia should "introduce geopolitical disorder into internal American activity, encouraging all kinds of separatism and ethnic, social and racial conflicts, actively supporting all dissident movements – extremist, racist, and sectarian groups, thus destabilizing internal political processes in the U.S. It would also make sense simultaneously to support isolationist tendencies in American politics."[1]
Maar zie ook dat er aanpassingen gemaakt zijn deze maand...
Volgens mij heeft Het Westen toen wel verzaakt, door geen economische hulp te bieden, maar alleen economisch advies. Dat advies bestond uit een radicaal marktdenken. Een geleidelijke staatsgeleide overgang naar een markteconomie had beter geweest. Maar het werd er snel doorgedrukt, en de overgang van staatsbezit naar priv eigendom en leidde tot oligarchen (degenen die zich het meeste hebben toegeeigend. Dat is in Oekraine ook gebeurd). Het marktfundamentalisme van die dagen is er mede debet aan dat de overgang een tragedie werd.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:34 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Rusland had sinds de val van de USSR moeten investeren in eigen land door corruptie en dictatorschap uit te bannen. Welvaart en (relatieve / binnenlandse) vrijheid trekt volkeren aan. Nu, met machtsvertoon, al dreigend met nukes, een stuk Oekrane pakken is paniekvoetbal. Een wanhoopsdaad, niet een van succes.
En misschien hadden ze daarbij de gok moeten nemen dat ze in een positie van meer afhankelijkheid kon samensmelten met het Westen. Maar dat is wellicht kolder. Ik weet niet hoe de geopolitiek achter de schermen werkt - in hoeverre het Rusland werd duidelijk gemaakt niet gewenst te zijn, dat zij de 'zij' tegenover de 'wij' zijn en zullen blijven.
twitter:EuromaidanPR twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 11:55:23Blind Russia with blood on her hands walks along Nevsky Prospect in St. Petersburg on Sept. 6. Thank you brave... http://t.co/61y7APYxtB reageer retweet
quote:Presidents state that ceasefire regime is generally observed
President of Ukraine Petro Poroshenko had a phone conversation with President of Russia Vladimir Putin on the signature of the peace protocol following consultations of Trilateral contact group held on September 5 in Minsk.
The Heads of State stated that the ceasefire regime was generally observed. Petro Poroshenko and Vladimir Putin discussed steps to ensure sustainability of ceasefire.
The parties also emphasized the necessity of maximum involvement of the OSCE in monitoring the situation and controlling the ceasefire regime. They also discussed the ways of cooperation on the delivery of Ukrainian and international humanitarian assistance.
twitter:EuromaidanPR twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 21:55:43#Donbas commander #Semenchenko confirmed unit of #Aidar battalion was ambushed. 11servicemen killed https://t.co/DFLCOHf8qU |EMPR reageer retweet
twitter:StateOfUkraine twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 20:19:51#Ukraine's govt is accepting Russian ceasefire violations & new deaths in the hopes of exchanging POWs & fortifying currently held positions reageer retweet
twitter:StateOfUkraine twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 21:43:56Reports of heavy artillery fire east of #Mariupol #Ukraine. reageer retweet
Gadverdamme, dit toont echt wel de mentaliteit daar aan.quote:Op zaterdag 6 september 2014 21:53 schreef Libertarisch het volgende:
"Ondanks het staakt-het-vuren in het oosten van Oekrane zijn vrachtwagens van het Rode Kruis vandaag onder vuur komen te liggen in Loegansk. De wagens met humanitaire hulp maakten rechtsomkeert.
Het Internationale Rode Kruis was onderweg naar het bolwerk van de pro-Russische separatisten toen handgranaten op hen werden afgevuurd. De hulporganisatie zei op Twitter dat Oost-Oekrane dringend hulp nodig heeft en dat ze dat 'in veiligheid zo snel mogelijk moeten kunnen bieden".
Ook in het rebellenbolwerk Donetsk hield het staakt-het-vuren geen stand. Leiders van de zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk beschuldigden het Oekraense leger ervan zich niet aan het bestand te houden. Ze zouden onder meer het vliegveld van Donetsk, Gorlivka en Makiivka hebben bestookt."
http://www.volkskrant.nl/(...)stand-Oekraine.dhtml
"De NAVO heeft zaterdag meteen de daad bij het woord gevoegd: troepen hebben in Letland een militaire oefening gehouden om te laten zien dat de NAVO-leiders zich bekommeren om de Baltische staten en ze willen beschermen tegen Rusland."
http://www.volkskrant.nl/(...)nen-in-Letland.dhtml
- Telmanove was niet echt in iemands handen en daarom ook niet veroverd. Geschoten werd door de rebellen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 22:20 schreef Igen het volgende:
Dussss.
- Oekraense troepen hebben geprobeerd zonder schieten Telmanove binnen te rijden, zijn daarbij onder vuur genomen door de separatisten
- Vliegveld van Donetsk beschoten, onduidelijk door wie
- Russisch / Rode Kruis hulpconvooi naar Lugansk beschoten
- Mariupol beschoten met artillerie door separatisten
Het is maar wat je "grotendeels nageleefd" noemt. Als het weer uit de hand loopt is het i.i.g. duidelijk dat strijders aan beide kanten de compensatie van de lengte van hun piemel belangrijker vinden dan vrede voor onschuldige burgers.
twitter:lennutrajektoor twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 22:17:04Confirmed. #Ukraine forces @ #Mariupol today received order to attack #Russian forces. They were absolutely surprised. #Ukraine 1:0 #Russia reageer retweet
Vind je dat oprecht vreemd?quote:Op zaterdag 6 september 2014 22:31 schreef Igen het volgende:
Een pro-Kiev-twitteraar meldt trots:twitter:lennutrajektoor twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 22:17:04Confirmed. #Ukraine forces @ #Mariupol today received order to attack #Russian forces. They were absolutely surprised. #Ukraine 1:0 #Russia reageer retweet
![]()
![]()
twitter:patriotychnyi twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 22:41:52"@GZhygalov: Ceasefire agreement is broken — heavy shelling near eastern outskirts of #Mariupol. #Ukraine #RussiainvadedUkraine" reageer retweet
twitter:
twitter:fergalkeane47 twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 22:30:52#Ukraine On roof of hotel and can see flashes from explosions and hear powerful detonations. reageer retweet
twitter:ASLuhn twitterde op zaterdag 06-09-2014 om 19:52:16Anatomy of a Bloodbath. The men (&women) who made it out of Ilovaisk talk about Moscow's troops & Kiev's betrayal http://t.co/xmnf91nh2M #fb reageer retweet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |