Mijn punt is dat de NAVO nooit een oorlog met Rusland zou initiëren.quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:54 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Oh, dus de VS gedroeg zich niet normaal en voelde zich daarom bedreigd vanwege de raketten op Cuba? Of geldt die 'logica' dan niet?
winnende hand? het Westen heeft net met sancties een wapenstilstand afgedwongen, volgens Obama...quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:43 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Ook typisch dat ze pas weer flink actief worden zodra Rusland aan de winnende hand is.
Je noemt nu de redenen waarom die landen dat zelf willen, dat doet er niks aan af dat de VS China en Rusland probeert te omsingelen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:56 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
[..]
Ja, proberen ze dat ook? Die in Zuid-Korea ligt daar omdat China en Rusland het prachtige land Noord-Korea tot bestaan hebben gebracht. Die in Japan omdat deze, als agressor, verloren heeft in de 2e wereldoorlog en een verdrag heeft afgesloten en sindsdien beschermt wilt worden tegen China. Evenals Taiwan.
Het M-O is inderdaad een zeer agressieve politiek geweest. Maar of dat was om Rusland in te sluiten? Het komt mooi uit inderdaad. En voor de rest ligt het gros gewoon in Europa zelf.
Je kan het ook anders stellen; ze omsingelen zichzelf door iedereen om zich heen in het harnas te jagen. Ik vind dit bij uitstek weer iets van perspectief. Geschiedkundige context is imo wél relevant.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:09 schreef SadPanda het volgende:
Je noemt nu de redenen waarom die landen dat zelf willen, dat doet er niks aan af dat de VS China en Rusland probeert te omsingelen.
Niet alleen Rusland maar ook Iran.
Mwah, het huidige Rusland en China kunnen weinig doen aan wat de SU en Mao heeft gedaan.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:11 schreef LelijKnap het volgende:
Je kan het ook anders stellen; ze omsingelen zichzelf door iedereen om zich heen in het harnas te jagen. Ik vind dit bij uitstek weer iets van perspectief. Geschiedkundige context is imo wél relevant.
Er is natuurlijk een reden dat de voormalige Oostbloklanden toenadering zoeken tot de NAVO.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:16 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Mwah, het huidige Rusland en China kunnen weinig doen aan wat de SU en Mao heeft gedaan.
Ach ja Obama die kerel zegt wel meer. Ik heb het de laatste dagen niet meer zo intensief gevolgd maar wat ik er van begreep is dat de rebellen flink aan het oprukken waren de laatste tijd tot mariupol? Die wapenstilstand wordt ook nog gehonoreerd door beide partijen?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
winnende hand? het Westen heeft net met sancties een wapenstilstand afgedwongen, volgens Obama...
Niet elk handelen is rationeel.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een reden dat de voormalige Oostbloklanden toenadering zoeken tot de NAVO.
Nee zeker niet, maar de geschiedenis vormt wel de toekomst. Amerikaanse geopolitiek heeft zich sinds WW2 gericht op het maken van bondgenoten en partners, zij het via geïnstalleerde dictators, zij het via economische steun of door ideologische overeenkomsten, en ze plukt daar tot op vandaag de vruchten van. Rusland heeft het ze erg gemakkelijk gemaakt en lijkt nu precies weer dat te doen. Hetzelfde geldt overigens ook voor China, dat nu weer stoer durft te doen om wat stukjes land. Waar denk je dat die landen heen gaan voor hulp?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:16 schreef SadPanda het volgende:
Mwah, het huidige Rusland en China kunnen weinig doen aan wat de SU en Mao heeft gedaan.
Ik kan mij wel iets voorstellen bij die angst. De betreffende landen hebben immers slechte ervaringen met Moskou.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet elk handelen is rationeel.
Een onterechte angst kan ook tot bepaalde acties leiden die via een tegenreactie een self-fulfilling prophecy worden.
Vanwege de geschiedenis, propaganda en omdat lid worden min of meer een voorwaarde is om lid te worden van de EU.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een reden dat de voormalige Oostbloklanden toenadering zoeken tot de NAVO.
Ja.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan mij wel iets voorstellen bij die angst. De betreffende landen hebben immers slechte ervaringen met Moskou.
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe die fractie is gebleven/ontstaan.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:25 schreef Igen het volgende:
Maar het schijnt dat m.n. de regering-Bush daar anders over dacht en dat proces heeft geblokkeerd. En dat Poetin zoiets heeft gedacht van, okee, als jullie mij toch nog steeds als de aartsvijand zien, dan zal ik daar ook naar handelen.
Wat zou Rusland strategisch dan beter kunnen doen? Ik zie het niet.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:21 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee zeker niet, maar de geschiedenis vormt wel de toekomst. Amerikaanse geopolitiek heeft zich sinds WW2 gericht op het maken van bondgenoten en partners, zij het via geïnstalleerde dictators, zij het via economische steun of door ideologische overeenkomsten, en ze plukt daar tot op vandaag de vruchten van. Rusland heeft het ze erg gemakkelijk gemaakt en lijkt nu precies weer dat te doen. Hetzelfde geldt overigens ook voor China, dat nu weer stoer durft te doen om wat stukjes land. Waar denk je dat die landen heen gaan voor hulp?
Nee.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:24 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Vanwege de geschiedenis, propaganda en omdat lid worden min of meer een voorwaarde is om lid te worden van de EU.
Het is natuurlijk ook niet zwart-wit, en Rusland is niet in alle gevallen de boeman.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Maar was het eigenlijk wel angst? Volgens mij is er na 1990 ook een tijd lang het idee geweest dat Europa nu verenigd zou worden, inclusief uiteindelijk ook Rusland. Dan was het 'oprukken' van de Navo geen bedreiging voor Rusland, maar juist een toenadering.
Maar het schijnt dat m.n. de regering-Bush daar anders over dacht en dat proces heeft geblokkeerd. En dat Poetin zoiets heeft gedacht van, okee, als jullie mij toch nog steeds als de aartsvijand zien, dan zal ik daar ook naar handelen.
Rusland had sinds de val van de USSR moeten investeren in eigen land door corruptie en dictatorschap uit te bannen. Welvaart en (relatieve / binnenlandse) vrijheid trekt volkeren aan. Nu, met machtsvertoon, al dreigend met nukes, een stuk Oekraïne pakken is paniekvoetbal. Een wanhoopsdaad, niet een van succes.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:27 schreef SadPanda het volgende:
Wat zou Rusland strategisch dan beter kunnen doen? Ik zie het niet.
Lijkt met de Irak-oorlog te maken te hebben. Rusland lag dwars, samen met de Duits-Franse as, maar de Oost-Europese landen die net tot de Navo waren toegetreden wilden maar wat graag hun loyaliteit laten zien, waar de VS erg blij mee was.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe die fractie is gebleven/ontstaan.
Joegoslavië niet vergetenquote:Op zaterdag 6 september 2014 20:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Lijkt met de Irak-oorlog te maken te hebben. Rusland lag dwars, samen met de Duits-Franse as, maar de Oost-Europese landen die net tot de Navo waren toegetreden wilden maar wat graag hun loyaliteit laten zien, waar de VS erg blij mee was.
Goed, ze lagen dwars... maar in hoeverre is dat een politiek aanval jegens Rusland? En waarom lag Rusland dwars?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:35 schreef Igen het volgende:
Lijkt met de Irak-oorlog te maken te hebben. Rusland lag dwars, samen met de Duits-Franse as, maar de Oost-Europese landen die net tot de Navo waren toegetreden wilden maar wat graag hun loyaliteit laten zien, waar de VS erg blij mee was.
Omdat USA gestoord is?quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:37 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Goed, ze lagen dwars... maar in hoeverre is dat een politiek aanval jegens Rusland? En waarom lag Rusland dwars?
En jaren nadien hebben ze op tal van terreinen samengewerkt. Ik ben dus wel erg benieuwd waarvandaan die fractie vandaan is gekomen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:37 schreef SadPanda het volgende:
Dit lijkt me niet echt dwars liggen:
CNN) -- Russian President Vladimir Putin said his country warned the United States several times that Saddam Hussein's regime was planning terror attacks on the United States and its overseas interests.
http://edition.cnn.com/2004/WORLD/meast/06/18/saddam.terror/
A real turn towards conflict began at the end of 2004, when Washington actively supported the "Orange Revolution" in Ukraine.quote:Op zaterdag 6 september 2014 20:39 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
En jaren nadien hebben ze op tal van terreinen samengewerkt. Ik ben dus wel erg benieuwd waarvandaan die fractie vandaan is gekomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |