Allemaal leuk en aardig, maar waarom zouden we het willen veranderen?quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:36 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Omdat dat te veranderen is? Er wordt naar de potentie gekeken. Geopolitiek gaat (anders dan de populistische nationale politiek) niet over vandaag of morgen. (Ten minste, dat is mijn hoop).
Het land is al 25 jaar in een toestand van politieke en economisch malaise. De bestuurselite is corrupt, rooft het land leeg en blokkeert een gezonde ontwikkeling. Dit heb ik al heel veel Oekrainers horen beweren. Ze kunnen het oneens zijn over wie wat steelt en waarom, maar ze delen het wantrouwen naar de politici en oligarchen.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:32 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
De versie waarin er niet gefantaseerd wordt over een populaire volksopstand die een corrupte president heeft afgezet om niet corrupte, democratische president neer te zetten die het beste voor heeft met alle mensen in Oekraïne.
Omdat je daarmee -voor op de langere termijn- een sterke partner wint. Als we jouw logica zouden hanteren was de NAVO (/EU) nu twee keer zo klein. Natuurlijk, ik vind het ook belangrijk om af te wegen of de mogelijke potentie van Oekraïne tegen de gevaren en consequenties opweegt, maar het willen investeren in een potentieel bondgenoot vind ik op zich geen dom streven - ook al heb je zelf (relatief kleine) economische problemen.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:37 schreef theunderdog het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar waarom zouden we het willen veranderen?
Lekker geld stoppen in Oekraïne ! Nee, we moeten toch echt eerst zelf investeren in bijvoorbeeld defensie voordat wij een ander land er bovenop gaan helpen.
Geopolitiek gaat inderdaad niet over vandaag of morgen, maar het moet wel enigszins rationeel blijven.
Dan staan wij daar anders in.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:41 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Omdat je daarmee -voor op de langere termijn- een sterke partner wint. Als we jouw logica zouden hanteren was de NAVO (/EU) nu twee keer zo klein. Natuurlijk, ik vind het ook belangrijk om af te wegen of de mogelijke potentie van Oekraïne tegen de gevaren en consequenties opweegt, maar het willen investeren in een potentieel bondgenoot vind ik op zich geen dom streven - ook al heb je zelf (relatief kleine) economische problemen.
Staakt het vuren komt wel vaker langzaam op gang.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:36 schreef DustPuppy het volgende:
4 minuten! Het lijkt Palestina/Israël wel!twitter:shaunwalker7 twitterde op vrijdag 05-09-2014 om 13:05:07So it's four minutes past two, and the booms of what appears to be outgoing artillery fire audible in Mariupol. Happy ceasefire! reageer retweet
Waarin precies? Had jij serieus liever Noord-Europa niet bij de EU en Navo gezien? Of een armlastig Spanje, Portugal, Ierland, Griekenland, etc?quote:
We hadden veel geld overgehouden als Griekenland niet in de EU zat.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:45 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Waarin precies? Had jij serieus liever Noord-Europa niet bij de EU en Navo gezien? Of een armlastig Spanje, Portugal, Ierland, Griekenland, etc?
Juist omdat het geen feiten zijn, vraag ik me af waarom je zo graag speculeert overquote:Op vrijdag 5 september 2014 13:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Daar ben ik bang voor, ik zet het nergens neer als een feit.
2: Daar ben ik ook bang voor, geen feit.
3: Ik zie niet in waarom wij werk in een corrupt/arm land met een zeer slecht leger zouden stoppen.
4: Nee, dat stel ik nergens.
Macht is meer waard dan geld. Sterker, macht bepaald hoeveel jouw geld überhaupt waard is.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:46 schreef theunderdog het volgende:
We hadden veel geld overgehouden als Griekenland niet in de EU zat.
Ik zei alleen maar dat ik mijn twijfels heb aan de loyaliteit en samenwerking binnen de NAVO, ook als het om artikel 5 gaat.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Juist omdat het geen feiten zijn, vraag ik me af waarom je zo graag speculeert over
- de onmacht en schuld van het westen,
- de waardeloosheid van Oekraine en
- de dwaasheid daar moeite voor te doen.
Omdat het geen feiten zijn, is het niet te weerleggen. Ondertussen zaait het allerlei twijfel zonder enige goede grond.
Zoals ik al zei: we verschillen daarin.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:49 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Macht is meer waard dan geld. Sterker, macht bepaald hoeveel jouw geld überhaupt waard is.
twitter:AndersFoghR twitterde op vrijdag 05-09-2014 om 13:44:03Today we agreed on a substantive package of measures for #Georgia that will help it advance in its preparations towards #NATO membership reageer retweet
twitter:AndersFoghR twitterde op vrijdag 05-09-2014 om 13:44:26We will open intensified & focused talks on #Montenegro’s candidacy & will assess by end of 2015 at the latest if we invite Montenegro reageer retweet
Maar hierin kunnen we niet verschillen: het is een feit.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:50 schreef theunderdog het volgende:
Zoals ik al zei: we verschillen daarin.
Dat mag jij denken.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:50 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar hierin kunnen we niet verschillen: het is een feit.
Populairste doctrine binnen het westen van na de jaren 80.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:48 schreef deelnemer het volgende:
- de onmacht en schuld van het westen,
Als de rebellen in Kiev zijn is er tijd genoeg voor een staakt het vurenquote:Op vrijdag 5 september 2014 13:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Staakt het vuren komt wel vaker langzaam op gang.
quote:Some NATO countries to supply Ukraine with lethal weapons - Poroshenko
KYIV, September 5 /Ukrinform/.
Some NATO countries have agreed to supply Ukraine with lethal weapons, including precision guidance weapons.
"As a result of our bilateral consultations almost every country stated its assistance to Ukraine. First and foremost, this concerns military and technical cooperation, both non-lethal and lethal weapons, including precision guidance weapons," Ukrainian President Petro Poroshenkosaid.
Het heeft geen zin om te discussiëren over moraliteit/ethiek, dat is niets meer dan langdradig gelul zonder dat je allebei tot een gezamenlijk punt komt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:55 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Bij het gebrek aan tegenargumenten rest mij niets dan precies dat te doen ja.
Het ging mij op het laatst meer over het gegeven dat macht de waarde van geld bepaald en macht groeit met de groei van de eigen groep.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:59 schreef theunderdog het volgende:
Het heeft geen zin om te discussiëren over moraliteit/ethiek, dat is niets meer dan langdradig gelul zonder dat je allebei tot een gezamenlijk punt komt.
Hoe is een land als Griekenland , Oekraïne macht?quote:Op vrijdag 5 september 2014 14:02 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het ging mij op het laatst meer over het gegeven dat macht de waarde van geld bepaald en macht groeit met de groei van de eigen groep.
Ik heb het gevoel dat je niet begrijpt waar moraliteit/ethiek over gaat. Moraliteit/ethiek is een belangrijk aspect van een ieders leven. De meeste mensen kunnen er niet zinnig over discusseren. Maar dat betekent niet dat het daarom uiteindelijk alleen over 'gelul' gaat.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het heeft geen zin om te discussiëren over moraliteit/ethiek, dat is niets meer dan langdradig gelul zonder dat je allebei tot een gezamenlijk punt komt.
Bij Griekenland is het fout gegaan door gebrek aan controle van het binnenlandse beleid. En we kunnen nu nog niet stellen of de investeringen die na de crisis zijn gekomen, zinvol zijn geweest of niet. Zo ja, dan zal het 't zelfde effect hebben zoals bij de investeringen (en toelatingen van) vele landen binnen de EU, landen die nu alle bijdragen aan de NAVO en EU. Bovendien is de aansluiting bij 'jou' een negatie van de kans op aansluiting van de partij in kwestie, bij de ander. Wat inherent een vergroting is van macht tov 'de ander' (in dit geval Rusland).quote:Op vrijdag 5 september 2014 14:03 schreef theunderdog het volgende:
Hoe is een land als Griekenland , Oekraïne macht?
Tenzij je het "hoe meer hoe beter/sterker" hanteert, maar daar ben ik het niet mee eens. Ben van mening dat de EU/NAVO landen als Oekraïne beter kwijt dan rijk kan zijn.
Ik denk dat hij refereerde aan de discussie die ik met baasj (of zo) had. Dat was een discussie die ging over wat het beste is voor de toekomst, voor Nederland, Europa, maar ook voor de mensheid als geheel, waarin de vraag of een samensmelting van (alle of zoveel mogelijk) naties 'goed' of 'slecht' is.quote:Op vrijdag 5 september 2014 14:09 schreef deelnemer het volgende:
Ik heb het gevoel dat je niet begrijpt waar moraliteit/ethiek over gaat. Moraliteit/ethiek is een belangrijk aspecten van een ieders leven. De meeste mensen kunnen er niet zinnig over discusseren. Maar dat betekent niet dat het daarom uiteindelijk alleen over 'gelul' gaat.
Daar heb ik geen weet van.quote:Op vrijdag 5 september 2014 14:11 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik denk dat hij refereerde aan de discussie die ik met baasj (of zo) had. Dat was een discussie die ging over wat het beste is voor de toekomst, voor Nederland, Europa, maar ook voor de mensheid als geheel, waarin de vraag of een samensmelting van (alle of zoveel mogelijk) naties 'goed' of 'slecht' is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |