Chainsuck!quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:36 schreef Crazy-M het volgende:
Wilde van de 3de versnelling voor, terug naar de 2de. Liep gelijk ketting helemaal vast. Losgemaakt, daarna nog een keer geprobeerd en wederom vast.
daar heb ie gelijk inquote:Op maandag 13 oktober 2014 08:24 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Chainsuck!
In deze context spreekt men overigens over buitenblad en middenblad
kan zeggen, niet fijnquote:Op maandag 13 oktober 2014 08:29 schreef quinoahipster het volgende:
Ik heb nooit last van chainsuck trouwens
Bij chainsuck NOOIT doortrappen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 08:55 schreef Crazy-M het volgende:
Eerst probeer je dan los te duwen door kracht te zetten,
echt doortrappen lukt niet, zit vast. Ketting was op voorblad naar boven gekropen, alsof de ketting rond het tandwiel wou. Dus geprobeerd om kracht te zetten naar achter waardoor ketting los ging, dat lukte echter alleen toen ik al stilstond. Maar goed, eerst eens schoonmaken en kijken of ik al iets kan zien.quote:Op maandag 13 oktober 2014 09:06 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Bij chainsuck NOOIT doortrappen.
Dan draai je de boel alleen maar verder vast tussen kettingblad, frame en derailleur.
Lemele kan ik beter een keer doen vanuit huis, dat scheelt maar 20 minuten vanuit mijn woonplaats of vanuit Holten. Dus het wordt dan nu Haaksbergen, daar moet ik vanuit huis dik anderhalf uur voor rijden, is nu maar een half uurtje rijden.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:57 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Als je daar in de buurt bent moet je lemele eigenlijk keer fietsen als je die al niet gedaan hebt. Dat is samen met Haaksbergen de leukste route van Overijssel. Als je GPS of tel gebruikt kan ik je ook GPS file sturen van Hellendoorn buiten de route. Alleen maar hoogtemeters maken en mooie paden.
Heb al vaker gelezen dat de balhoofdlager bij Bulls "slecht " is en je deze het best gelijk kan vervangen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:42 schreef Flipmoehoe het volgende:
Owja, mijn balhoofd kraakt als een gek.
afgelopen woensdag draaide het stuur niet eens meer uit zichzelf.
Even met wat water gespoeld en er kwam toch een hoop rotzooi uit dat kleine randje.
Daarna draaide hij weer soepel, gisteren dus ook..
Van de week toch ff de voorvork eruit halen, en de lagers opnieuw invetten.
Moet ik daar nog speciaal merk of type lagervet voor gebruiken??
i know.. maar dat laat de portemonnee ff niet toequote:Op maandag 13 oktober 2014 12:59 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Heb al vaker gelezen dat de balhoofdlager bij Bulls "slecht " is en je deze het best gelijk kan vervangen.
balhoofdlagers zijn meestal vrij no-name en universeel, hooguit gebruiken sommige merken iets goedkopere spullen om de inkoopkosten te drukken.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:59 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Heb al vaker gelezen dat de balhoofdlager bij Bulls "slecht " is en je deze het best gelijk kan vervangen.
Ik heb de fiets nog maar een half jaar, om dan al de balhoofdlagers te gaan vervangen lijkt me wel aardig snel.quote:Op maandag 13 oktober 2014 16:45 schreef Gripper het volgende:
[..]
balhoofdlagers zijn meestal vrij no-name en universeel, hooguit gebruiken sommige merken iets goedkopere spullen om de inkoopkosten te drukken.
T is een compleet gesloten lager waaraan weinig te smeren valt, wat je best om het jaar / 2 jaar in zn geheel vervangt. 2 stuks, onder en boven, 10-¤ per lagertje. Dus dat zijn de kosten ook niet echt toch??
Uiteraard vergroot je de levensduur van je lagers door de vork niet te nauw af te stellen (dus je stuurvoorbouw niet zo strak op de bovenbuis te klemmen met de topcap dat je lagers worden fijngeknepen)
mja lostrekken is idd dan beste, echt kracht kun je toch niet zetten met je voeten als de ketting vast zit.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:44 schreef Flipmoehoe het volgende:
en idd never nooit niet doortrappen bij chainsuck.
De ketting zit dan klem en trap je zo echt niet los!
Gewoon ff afstappen, deze lostrekken en weer erop leggen.
Heb dit ook 1x gehad toen ik net ervoor een tak in de Derrie had gehad en deze verbogen was.
Nadat de derrie weer opnieuw afgesteld was nooit meer last van gehad.
2 veel voorkomende maten: 1 1/4" en 1 1/8" voor de lagers. Er zit een schuin kantje aan het lager, dat is bijna altijd 45 graden maar bij sommige merken cups ook 30 graden. Zowel de maat van het lager als de schuinte staan vaak op de zijkant iddquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 08:52 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Misschien dat het duidelijk word als ik deze eruit heb, dat er wat maten of types opstaan waar ik dan verder op kan zoeken.
Stuurvoorbouw zit nu niet uber strak geklemd btw
dit zijn idd de maten die ook vermeld staan op de site van bulls bij de specificatiesquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:31 schreef Gripper het volgende:
[..]
2 veel voorkomende maten: 1 1/4" en 1 1/8" voor de lagers. Er zit een schuin kantje aan het lager, dat is bijna altijd 45 graden maar bij sommige merken cups ook 30 graden. Zowel de maat van het lager als de schuinte staan vaak op de zijkant idd
Voor het afstellen: stuurpen losjes erop, topcap aandraaien tot de speling weg is (rem inknijpen en voorwiel heen en weer rijden & op de grond stuiteren om te checken)
Niet zo strak aandraaien dat je stuur stroef van links naar rechts gaat. Als dat goed staat, bouten van je stuurpen vast zetten, topcap zo laten zoals ie is.
Tot wanneer ben je nog in Holten?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:43 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Vandaag maar weer het zelfde rondje gedaan als zondag, Holten + Hellendoorn. Dit keer zonder verkeerd te rijden. Scheelde 7,5 km.Het was al weer aardig op gedroogd, er waren maar een paar plekken waar nog echt water stond waar ik niet om heen kon.
Donderdagochtend ga ik Haaksbergen rijden denk ik. Heeft iemand daarvan voor mij een route in Strava. Ik ga hem puur gebruiken voor wanneer ik verkeerd rij. Alleen kan je bij Strava geen gpx omzetten in een route.Een activiteit omzetten in een route kan dan wel weer. Dus als iemand hem voor mij heeft?
We gaan vrijdagochtend weer naar huis.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:28 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Tot wanneer ben je nog in Holten?
http://www.strava.com/activities/129378106
Dit is het complete rondje hoe ik 'm in het voorjaar heb gefietst.
Geen idee of je punten kunt aangeven in de route maar ze hebben nieuw stuk aangelegd wat ik van Sander begreep 2 weken terug, moet je zeker niet missen. Sander was daar alleen niet meer zo spraakzaam
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit is hoe het was en wat ook in mijn Strava log zit hierboven.
http://www.strava.com/activities/202429026
Dit is met dat nieuwe stuk erin alleen maar de helft van de route.
http://www.strava.com/routes/1063204quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:34 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
We gaan vrijdagochtend weer naar huis.
Volgens mij kan je alleen van je eigen activiteit een route maken, of zit ik nou verkeerd te kijken?
Zou je er een route van kunnen maken en de link daarvan posten?
Ik ga er van uit dat ik niet mis rij, dus dat nieuwe stuk zal ik ook wel vinden, het is puur voor nood wanneer ik wel verkeerd rij.
kan je je mtb wel weggooien?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:42 schreef Marco001 het volgende:
Zijn er hier trouwens ook mensen uit de regio Leeuwarden? Ik woon daar sinds kort namelijk vlakbij.
nah, t'is beter dan waar ik eerst zat. Het schijnt zelfs dat er in Leeuwarden een mtb route is en ik woon tussen de Grote Wielen en 't Butenfeld(?) in, 2 natuurgebieden waar vast wel wat leuke paadjes te vinden zijn.quote:
Je hier druk om makenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 22:14 schreef Marco001 het volgende:
[..]
(Ook meer wielrenners, maar die kleding is niets voor mij)
zondequote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:07 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Heb vanochtend toch Haaksbergen niet gedaan, is gewoon weer hetzelfde rondje geworden. Was laat wakker vanochtend en mijn vriendin wou de auto mee dus had geen auto. Lekker rondje gemaakt, regen viel mee, eigenlijk alleen de laatste 10 minuten echt regen gehad.
Tja, het is niet anders, heb wel lekker gefietst hoor.quote:
Haha, je kan ook overdrijven uiteraard.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 23:02 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je hier druk om maken![]()
Je woont in het vlakste stukje van Nederland, dan is een MTB sowieso eigenlijk al een nutteloos ding. En dan wil je ook nog de baggy kleding erbij aan die stylo-technisch gezien meer past bij de ruige en snelle freeride en downhill wereld....
Maar goed, als je lekker in een wijde ruitjesbroek, shirt met schouderprotectie & integraalhelm op door het weiland wil fietsen moet je dat doen natuurlijk![]()
Strakke wielrenkleding is er niet voor de looks, maar omdat het efficiënt rijdt he
ik draag ook liever wat wijdere kleding. Vandaag weer heerlijk gecrossed. Pr neer gezet op een stukje single track. Snelheid was wat minder dan normaal maar jaquote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:39 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Haha, je kan ook overdrijven uiteraard.Ik heb in Oostenrijk meegedaan met diverse crosscountry ritten en daar droeg iedereen "wijde" kleding op een enkeling na.
Ik vind zelf de wijdere kleding gewoon fijner zitten en fietsen, vandaar dat de strakke kleding niet mijn ding is.
Maar je woont vlakbij Appelscha? Das ook wel een erg toffe route.
Ik heb dit ook al echt maanden. Heb paar keer wat van dat ptfe of teflon spray erop gespoten maar na één week had ik het al gelijk weer. Al nieuwe pedalen en plaatjes geprobeerd, heeft niet geholpen. Denk zelf dat het met de aansluiting van de schoen heeft te maken. Heb het zelf aan één pedaal (links).quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 18:45 schreef luc.sken het volgende:
Vandaag 74,5 km weggetrapt, ging weer helemaal prima op één ding na. Heb sinds kort nieuwe spd pedalen en nieuwe schoenen maar na een half uur begint vooral mijn rechter pedaal/rechter schoenplaatje te kraken/piepen. Teminste, ik gok dat dat het is.
Gister pedalen beetje ingevet en schoenplaatje een millimeter gedraaid, leek erop dat hij iets scheef zat maar mocht niet baten vandaag. Had er nog steeds last van. Denk iemand te weten waar het aan zou kunnen liggen?
Morgen de Stofwolk veldtoertocht rijden in Eibergen.
Doel je op Hellendoorn/ Holten combinatie?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:51 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Tja, het is niet anders, heb wel lekker gefietst hoor.
Ben er wel achter dat ik aardig verwend ben met de routes Havelte en Diever/Appelscha in de achtertuin.
Ik heb hetzelfde met mijn shimano XT pedalen. Als je je pedalen heel erg los hebt afgesteld zodat je er makkelijk uit kan klikken wil het wel eens helpen om ze iets strakker af te stellen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 18:45 schreef luc.sken het volgende:
Vandaag 74,5 km weggetrapt, ging weer helemaal prima op één ding na. Heb sinds kort nieuwe spd pedalen en nieuwe schoenen maar na een half uur begint vooral mijn rechter pedaal/rechter schoenplaatje te kraken/piepen. Teminste, ik gok dat dat het is.
Gister pedalen beetje ingevet en schoenplaatje een millimeter gedraaid, leek erop dat hij iets scheef zat maar mocht niet baten vandaag. Had er nog steeds last van. Denk iemand te weten waar het aan zou kunnen liggen?
Morgen de Stofwolk veldtoertocht rijden in Eibergen.
Had hem inderdaad los afgesteld omdat het op de mountainbike nieuw voor mij was. Vervolgens twee keer een slag vaster gedraaid. Vanochtend één hele draai aangegeven en tijdens de toertocht van Eibergen had ik het idee dat het een stuk minder was. Waarschijnlijk als ik hem nog iets strakker zet dat het dan helemaal weg is, bedankt in ieder geval!quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 21:48 schreef faston het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde met mijn shimano XT pedalen. Als je je pedalen heel erg los hebt afgesteld zodat je er makkelijk uit kan klikken wil het wel eens helpen om ze iets strakker af te stellen.
Heb ook vanmorgen deze tocht gereden.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:34 schreef luc.sken het volgende:
[..]
Had hem inderdaad los afgesteld omdat het op de mountainbike nieuw voor mij was. Vervolgens twee keer een slag vaster gedraaid. Vanochtend één hele draai aangegeven en tijdens de toertocht van Eibergen had ik het idee dat het een stuk minder was. Waarschijnlijk als ik hem nog iets strakker zet dat het dan helemaal weg is, bedankt in ieder geval!
Ik was samen met mijn vader, die is het minder gewend en hebben we de 40 km gepakt. Voelde aan het begin nog flink mijn benen van dag er voor maar dat ging al aardig snel over, maar snelheid lag ook niet al te hoog. Mooie ochtend van gemaakt samen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:13 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Heb ook vanmorgen deze tocht gereden.
Thuiswedstrijd voor mij
http://www.strava.com/activities/209079265
Ik heb gisteren nieuwe balhoofd lagers (complete fsa set) geplaatst maar er zit nog wat speling. Daar de hele route aan lopen ergeren.
Al die slootkanten maakten het er ook niet leuker op.
De soep was lekker zout en het weer was goed dus wel lekker 60 km weggetrapt.
De mooiere tochten in de buurt zijn toch wel Lochem en Borculo.
Meer bos daar en ook wat lekkere klimmetjes en afdalingen
Is het daar mooi fietsen? Zag dat er a.s. zaterdag ook een TT was in Epe als het beetje redelijk weer is lijkt het me wel eens leuk om op de veluwe te gaan fietsen. Rabo Eper bossentocht heet die toertocht. Moet uur in de auto zitten dus als het niks is rij ik er voor "niks" heen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:49 schreef faston het volgende:
De Emsterveldtocht van zaterdag 18 oktober.
http://www.strava.com/activities/emsterveldtocht-60-km-208629447
Best lekker gereden alleen rond de 40 km had ik het even zwaar.
De eper bossentocht word georganiseerd door TC Veluwe de vereniging waar ik zelf ook bij rij. En rij zaterdag ook mee met de 60km. Wel iets minder hard want moet daarna de helft van de pijltjes ophalen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:14 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Is het daar mooi fietsen? Zag dat er a.s. zaterdag ook een TT was in Epe als het beetje redelijk weer is lijkt het me wel eens leuk om op de veluwe te gaan fietsen. Rabo Eper bossentocht heet die toertocht. Moet uur in de auto zitten dus als het niks is rij ik er voor "niks" heen.
http://www.strava.com/activities/209113347
Vandaag ook TT gereden. Eerste helft was mooi daarna weinig aan, veel asfalt. 1e helft rustig aan gedaan en de 2e helft van de tocht echt belachelijk hard gefietst. HSM heb ik uur lang alleen maar rond de 180 gezien
hmm gemist, wist niet die er was.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:44 schreef amp25 het volgende:
http://www.strava.com/activities/209194718
toertocht dongen
Goed tedoen! je moet alleen de zuigers terug drukken. Dit kun je doen door met een schroevendraaier tegen de oude remblokken te drukken. dan de splitpen of boutje eruit halen en kun je de nieuwe blokjes er zo in schuiven. Het is wel makkelijk als je het wiel er even uit haalt om de oude blokjes en de zuigers terug te drukken.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:38 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
hmm gemist, wist niet die er was.
Vandaag Reusel 2 keer gepakt, vergeleken met gister stuk minder water op de baan, maar kon alleen geen tempo maken, bietje zware benen, denk van de alcohol gister avond
merkte halverwege de 2de ronde wel zadelpijn, maar aantal keer lekker fietsen en dat is ook weg![]()
http://www.strava.com/activities/209201748
Alleen mn achter schijfrem is denk ik ver op, nieuwe blokjes er zelf makkelijk in te zetten ?
Ja, Havelte is bijvoorbeeld bijna alleen maar singletrack, zit maar weinig breed bospad bij.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:09 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Doel je op Hellendoorn/ Holten combinatie?
Goed bezig kan je mooi je progressie zien met de weken/ maanden.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:32 schreef Crazy-M het volgende:
Zo even met strava zitten spelen.
Mn vaste route opgedeeld in 4 private sectors. Kan ik wat beter mn prestaties in de gaten houden.
Wat me al wel opviel is dat ik op de rechte stukken toch snel opklim naar 26 a 27 km/h maar zodra er een bocht zit dat ik te hard afrem en niet goed uit de bocht kom.
Eerste verbeterpunt is dus al bochttechniek waar ik aan kan werkenDan merk je toch wel de toegevoegde waarde van Strava.
Das wel balen. Je kunt in elk geval nu je vaste routes in gaan plannen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:59 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Goed bezig kan je mooi je progressie zien met de weken/ maanden.
Baal er van dat ik nergens hier ergens in de buurt dat heb gedaan jaar terug. Meeste singletracks zijn al op de schop gegaan dus kan me nergens meer meten met jaar geleden.
Wat ik wel weet is dat m'n conditie stukken beter is. Jaar geleden zitten spinnen en kon toen amper uit de pedalen komen en volgas geven, nu gaat dat makkelijk. Om maar een voorbeeld te geven. Afgelopen zondag ook nog toertocht gefietst met de club 24.4 gemiddeld, als we eerst 30 a 35km niet constant hadden hoeven wachten op anderen kwamen we zeker met 26 gemiddeld thuis met windkracht 3/4 en 90km. Nu aankomende tijd ga ik het druk krijgen met m'n studie dus hopelijk kan ik mijn conditie nog beetje behouden.
Been aan de kant waar de bocht heen gaat omhoog doen is logisch toch..quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 07:27 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Das wel balen. Je kunt in elk geval nu je vaste routes in gaan plannen.
Ik ga ook even wat filmpjes enzo met technieken bekijken, vooral de bocht techniek aanscherpen. Had al wel gelezen dat je het been in de binnenbocht omhoog moet doen en vervolgens kracht op het buitenbeen. Vervolgens met je arm die aan de binnenkant van de bocht zit ook kracht zetten.
Dat stukje gaat bij mij nog wel eens fout, maar zal vooral gewenning zijn
klinkt idd logisch, maar wil nog wel eens voorkomen dat ik de binnen been omlaag druk. En een enkele keer houd ik zelfs de trappers gelijk, wordt dus puur wennen en opletten om het goed te doen. Dan gaan de grotere bochten vanzelf beter op den tijd en kan ik daar ook weer wat tijd + snelheid winnen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 08:59 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Been aan de kant waar de bocht heen gaat omhoog doen is logisch toch..
Als je wat platter de bocht door gaat zou je met je pedaal de grond raken.
Dat lijkt me niet de bedoeling
Dit ziet er juist niet best uit, knieen naar buiten en tegenhangenquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:38 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
klinkt idd logisch, maar wil nog wel eens voorkomen dat ik de binnen been omlaag druk. En een enkele keer houd ik zelfs de trappers gelijk, wordt dus puur wennen en opletten om het goed te doen. Dan gaan de grotere bochten vanzelf beter op den tijd en kan ik daar ook weer wat tijd + snelheid winnen.
Zoiets moet het dus ongeveer:
[ afbeelding ]
Sterker nog, door dit te doen lijkt mij de kans dat je pedaal de grond raakt of je wiel wegslipt groter.....quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:28 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit ziet er juist niet best uit, knieen naar buiten en tegenhangen
Ligt ook aan de bocht. Leer van mijn trainer ook bochten te nemen op bovenstaand plaatje, omdat de fiets niet zo schuin ligt ziet het er alleen niet uit. Als je juist aan de binnenkant van de bocht gaat hangen glij je eerder onderuit dan tegenovergesteld te gaan leunen. Pedaal dus naar boven in de binnenbocht, lichaam compact boven de bike en hangen naar de buitenbocht en druk op het pedaal houden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Sterker nog, door dit te doen lijkt mij de kans dat je pedaal de grond raakt of je wiel wegslipt groter.....
Je moet juist de bocht inhangen lijkt me, net als een motorrijder.
Actie-reactie toch? Bovenlichaam naar buiten=fiets schuiner. Bovenlichaam naar binnen=fiets rechter op.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:42 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Ligt ook aan de bocht. Leer van mijn trainer ook bochten te nemen op bovenstaand plaatje, omdat de fiets niet zo schuin ligt ziet het er alleen niet uit. Als je juist aan de binnenkant van de bocht gaat hangen glij je eerder onderuit dan tegenovergesteld te gaan leunen. Pedaal dus naar boven in de binnenbocht, lichaam compact boven de bike en hangen naar de buitenbocht en druk op het pedaal houden.
Het ziet er wat raar uit omdat hij ongeveer de techniek van een vlakke bocht toepast op een kombocht. In een kombocht moeten je wielen wel ongeveer haaks op de ondergrond staan, maar dan zit je meestal veel meer in lijn met je fiets (dus niet zo naar de zijkant) en zet je druk op je voeten. Het lijkt erop alsof hij wat te langzaam gaat voor de bocht (en dus eigenlijk ook iets te laag).quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:38 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
klinkt idd logisch, maar wil nog wel eens voorkomen dat ik de binnen been omlaag druk. En een enkele keer houd ik zelfs de trappers gelijk, wordt dus puur wennen en opletten om het goed te doen. Dan gaan de grotere bochten vanzelf beter op den tijd en kan ik daar ook weer wat tijd + snelheid winnen.
Zoiets moet het dus ongeveer:
[ afbeelding ]
Als je het kunt betalen, zou ik voor de Grand Canyon AL 6.9 gaan. Vooral omdat die een 2-piece crankstel heeft en een betere voorvork. Zo'n 2-piece crankstel gaat meestal langer mee dan zo'n oude met een square-tapered as. Die laatste gaat ook eerder kraken enzo. Mavic wielen zijn ook goed, maar een nadeel kan de spaken zijn (straight-pull, dus niet universeel). De andere onderdelen op de Grand Canyon zijn natuurlijk ook beter. Op het plaatje lijkt het alsof er een XT Shadow Plus derailleur op zit (die vermindert het klapperen van de ketting), maar dat staat niet in de specs.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:03 schreef Bismarck het volgende:
Ik twijfel voor de aanschaf van een nieuwe MTB tussen de [Canyon] Yellowstone AL 4.9 en de Grand Canyon AL 6.9 (de 5.9 is niet op voorraad). Verschil is 300 euro. Ben een beginnende mountainbiker maar rijd al jaren op de weg. De MTB is dan met name voor wat ritjes in de winter. Wellicht als ik het leuk vind ook de Ardennen enzo, maar vooraleerst een beetje in de duinen spelen.
Welk model kan ik het beste kopen? Stevigheid en betrouwbaarheid van de onderdelen vind ik vooral belangrijk. Gewicht boeit me minder.
Yellowstone AL 4.9: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3601
Grand Canyon AL 6.9 : http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3640
Duidelijk filmpjequote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:52 schreef FHR het volgende:
[..]
Het ziet er wat raar uit omdat hij ongeveer de techniek van een vlakke bocht toepast op een kombocht. In een kombocht moeten je wielen wel ongeveer haaks op de ondergrond staan, maar dan zit je meestal veel meer in lijn met je fiets (dus niet zo naar de zijkant) en zet je druk op je voeten. Het lijkt erop alsof hij wat te langzaam gaat voor de bocht (en dus eigenlijk ook iets te laag).
In een vlakke bocht moet je wel zo scheef gaan hangen zodat je wielen scheef staan en de noppen aan de zijkant van je band voor grip zorgen (daarom zijn die ook hoger dan midden op je band), met je lichaam ongeveer verticaal. Maar je buitenste knie moet juist naar binnen wijzen (bijna tegen je frame aan); je heupen en schouders moeten namelijk de bocht in gedraaid zijn (dat is niet zo in het plaatje). Bovendien moet je in een vlakke bocht meer druk op je voorwiel houden dan in het plaatje (meer voorover) omdat anders je voorwiel gaat glijden.
Bovendien is het handig om in een vlakke bocht meer druk op je voorwiel te houden dan in het plaatje (meer voorover) omdat anders je voorwiel gaat glijden.
Een cursus is goed, maar dit plaatje niet helemaal
De 5.9 is ook het vrouwenmodelquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:03 schreef Bismarck het volgende:
Ik twijfel voor de aanschaf van een nieuwe MTB tussen de [Canyon] Yellowstone AL 4.9 en de Grand Canyon AL 6.9 (de 5.9 is niet op voorraad). Verschil is 300 euro. Ben een beginnende mountainbiker maar rijd al jaren op de weg. De MTB is dan met name voor wat ritjes in de winter. Wellicht als ik het leuk vind ook de Ardennen enzo, maar vooraleerst een beetje in de duinen spelen.
Welk model kan ik het beste kopen? Stevigheid en betrouwbaarheid van de onderdelen vind ik vooral belangrijk. Gewicht boeit me minder.
Yellowstone AL 4.9: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3601
Grand Canyon AL 6.9 : http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3640
Dank voor de snelle reacties. De 5.9 is er ook als mannenmodel, http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3642. Prijs ligt dichter bij de 700 van de Yellowstone, en daarmee zou ik er eerder voor gaan, ware het niet dat het model out of stock is. Denk dat ik inderdaad voor de Grand Canyon ga. Het prijsverschil is te overzien.quote:
prima fiets die 6.9, ook voor als je naar de Ardennen gaat is alles net wat beter als de 4.9quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:48 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Dank voor de snelle reacties. De 5.9 is er ook als mannenmodel, http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3642. Prijs ligt dichter bij de 700 van de Yellowstone, en daarmee zou ik er eerder voor gaan, ware het niet dat het model out of stock is. Denk dat ik inderdaad voor de Grand Canyon ga. Het prijsverschil is te overzien.
Wat is er mis met de Bulls headset dan? ik heb een Bulls racefiets en daar zitten gewoon FSA lagers in, lijken mij toch prima dingen?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 09:13 schreef Flipmoehoe het volgende:
en de balhoofdlager soap is nog niet voorbij
Afgelopen zaterdag een compleet setje gehaald bij de FM (verkoper Bulls fietsen)
Zondag een toertocht gefietst en toen gemerkt dat alles toch niet helemaal lekker zat.
Wat speling waar ik me de hele weg aan heb lopen irriteren.
Gisteren direct uit het werk met de fiets naar de FM gegaan en daar zag de chef werkplaats het direct..
Hij had me een verkeerd setje meegegeven!! Hij kon zichzelf wel voor zijn kop slaan
Alleen had hij geen goede lagerset liggen, deze werd direct besteld en komt donderdag binnen.
Nu mocht ik een origineel lagersetje van Bulls (die van kut kwaliteit) meenemen zodat ik in ieder geval nog kon fietsen.
Dit vond ik toch wel erg netjes van ze
Heb alleen de fiets maar daar gelaten, aangezien het weer toch driete is en ik 's avonds niet ga fietsen.
Nu kan ik hem vrijdag weer ophalen, zetten ze het goede balhoofd setje er voor me op.
Zondag dus maar weer een rondje maken
Zit te denken om 2x de montferland route te doen.
52km en 780 Hoogtemeters.
Of als het er slecht bij ligt pak ik 1x de route en een stukje duitsland bij, 1x de route + 10km= 36km en zo'n 500 Hoogtemeters
De lagers zijn nu al versleten, (april fiets gekocht +/- 2200 km op gefietst)quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:07 schreef kamikazebanaan het volgende:
[..]
Wat is er mis met de Bulls headset dan? ik heb een Bulls racefiets en daar zitten gewoon FSA lagers in, lijken mij toch prima dingen?
ik had in mijn Tomac lagers van Cane Creek zitten, wat normaal toch van hoge klasse is, maar die waren met 3 weken al kapot.
Was van plan gisteren het frame te bestellen voor mijn opbouwproject waar ik mee bezig ben...is het frame tijdens de bestelling opeens niet meer leverbaardan maar het zelfde frame met andere kleur letters...ook tijdens de bestelling opeens niet meer leverbaar. Uiteindelijk een iets ander frame besteld en toen ik weer keek op de site waren beide frames opeens weer beschikbaar
![]()
![]()
Uiteraard gemaild dat ik het graag zou willen terug draaien maar vandaag is het frame al verzonden
Het terugsturen van het frame zou ¤40 moeten kosten + de eventuele verzendkosten die ik maak moet ik dan zelf nog eens betalen. Dus dat ga ik sowieso niet doen, tenzij ze aangeven die extra kosten niet in rekening te brengen omdat de fout waarschijnlijk bij hun lag.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:01 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
De lagers zijn nu al versleten, (april fiets gekocht +/- 2200 km op gefietst)
Ze kraken als een gek als je ze door de drek gefietst hebt.
Met het afspuiten van de fiets komt er allemaal roestwater en modder onder bij de voorvork uitsijpelen.
Lagers losgehaald en zand/water en troep heeft vrij spel, ze zijn niet fatsoenlijk afgedicht.
Daarom heb ik ze vervangen door een FSA setje, alleen dus de verkeerde meegekregen.
Mooi kut wat betreft je frame, kan je het frame dat nu bezorgd word niet weigeren en dat hij weer terug gaat naar de winkel.
Bestel je daarna het frame dat je in eerste instantie op het oog had.
Maar goed, als je haast hebt dan word het een ander verhaal natuurlijk!
In die prijsklasse is er qua prijs - kwaliteit imo niets beter dan canyon.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:54 schreef Blister1980 het volgende:
Ben sinds begin oktober begonnen met mtb-en voor Duchenne heroes 2015.
Ga hieraan meedoen maar heb nog geen geschikte fiets. mijn vraag: Welke fiets is hier het meest geschikt voor binnen de prijsklasse tot 1000,- ? Train nu op een Merida matts 100 o.i.d. met 26inch wielen wat sowieso te klein is.
Ben 1.82m lang. Kan ik beter voor een 2e hands gaan of toch een nieuwe?
En voor zo'n tocht (700km in 7dagen) nog speciale dingen waar ik op moet letten? (tubeless/binnenband)
Is er iemand hier die deze tocht ook gereden heeft en ervaringen hier neer wil zetten??
Nee, klopt wel redelijk zoals hij het heeft, Je moet in een rechte lijn boven de trapas blijven, zadel tegen binnenkant van het binnenste been zetten en de trapper aan de binnenkant bocht omhoog.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Sterker nog, door dit te doen lijkt mij de kans dat je pedaal de grond raakt of je wiel wegslipt groter.....
Je moet juist de bocht inhangen lijkt me, net als een motorrijder.
Ik vind m'n wielen te klein, train met iemand die een 29er heeft en heb daar ook een stukje op gereden maar dat is wel even een wereld van verschil. (sowieso een trek x-caliber9 tegenover een Merida Matts 100) In ieder geval de rechte stukken, bochten weet ik niet. Maar voor deze tocht door de Ardennen: een 29er of toch voor 27,5 gaan?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 09:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
In die prijsklasse is er qua prijs - kwaliteit imo niets beter dan canyon.
Is je fiets te klein of vind je je wielen te klein?
quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:54 schreef Blister1980 het volgende:
26inch wielen wat sowieso te klein is.
Canyon, Xtrail en Bulls zijn prima fietsen tot de 1000 euro grens.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 11:36 schreef Blister1980 het volgende:
[..]
Ik vind m'n wielen te klein, train met iemand die een 29er heeft en heb daar ook een stukje op gereden maar dat is wel even een wereld van verschil. (sowieso een trek x-caliber9 tegenover een Merida Matts 100) In ieder geval de rechte stukken, bochten weet ik niet. Maar voor deze tocht door de Ardennen: een 29er of toch voor 27,5 gaan?
Zal ff kijken naar Canyon. Thanks
Canyon frame is van veel hogere kwaliteit wel. Die Xtrails zijn loeizwaar.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:01 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Canyon, Xtrail en Bulls zijn prima fietsen tot de 1000 euro grens.
Bulls en Xtrail zijn meestal dan compleet XT afgemonteerd, geloof Canyon alleen achter derrie XT.
Bulls en Xtrail zijn in 27,5 en 29er te verkrijgen, Canyon alleen in 29
en Kano hoort er gewoon niet meer bij met zijn 26-er
Hier nog een 26-er..quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:01 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Canyon, Xtrail en Bulls zijn prima fietsen tot de 1000 euro grens.
Bulls en Xtrail zijn meestal dan compleet XT afgemonteerd, geloof Canyon alleen achter derrie XT.
Bulls en Xtrail zijn in 27,5 en 29er te verkrijgen, Canyon alleen in 29
en Kano hoort er gewoon niet meer bij met zijn 26-er
Dat is waar.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Canyon frame is van veel hogere kwaliteit wel. Die Xtrails zijn loeizwaar.
Naast de maten(zitpositie e.d.) is vooral het frame, de afmontage en de wielen van belang.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:05 schreef Stansfield het volgende:
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren op een mountainbike. En dan uiteraard een 29-er. Mijn zomer racefiets groepje gaat in de winter altijd met de mountainbike het bos in.
Wat zijn belangrijke zaken om op te latten bij de aanschaf van een 29-er? Budget tot 2000 euro.
Bedankt voor de tip. Mijn eerste intentie is om er alleen in nederland (hoogstens Limburg) mee te gaan fietsen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:12 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Naast de maten(zitpositie e.d.) is vooral het frame, de afmontage en de wielen van belang.
Je hebt een redelijk ruim budget waarbij je eventueel zou kunnen kijken naar een fully zoals http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes/bike.html?b=3663 de Canyon Nerve.
Hierbij is echter eerst de vraag: Ga jij ook in de bergen ermee fietsen of blijf je in Nederland? In NL is een hardtail XC gerichte fiets met c.a. 100-120mm veerweg namelijk meer dan voldoende.
Dan zou je bijvoorbeeld deze kunnen doen:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes/bike.html?b=3643 de Canyon GRAND CANYON AL SLX 8.9. Dit schijnt een geweldige fiets te zijn waar veel fietsbladen zeer over te spreken zijn.
De fiets kost 1700,- zodat je nog geld overhoud voor SPD pedalen, schoenen en de andere benodigdheden.
Maar kijk ook eens bij Ghost, Focus( Kan je voor 1.8k zelfs een mooie carbon fiets kopen) of Specialized.
fully is een fiets ook met achtervering.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:22 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip. Mijn eerste intentie is om er alleen in nederland (hoogstens Limburg) mee te gaan fietsen.
Andere vraag wat is een fully?
Zijn zaken als wielbasis nog belangrijk met die 29 wielen?
Bedankt voor de info.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:49 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
fully is een fiets ook met achtervering.
in NL bijna niet nodig dus
Het frame is belangrijker als de wielbasis, frame waar je lekker op zit is het belangrijkste..
budget is flink ruim, afmontage en de voorvorken zijn van uitstekende kwaliteit in die prijsklasse.
vanaf 1000 zit je al bij prima fietsen..
Canyon heeft veel leuks, maar heeft alleen een webshop. even een testritje word wat lastiger.
Het is een heel mooi budget, de ene fiets zal wel net wat completer zijn dan de andere maar complete miskopen zitten er met 2k niet meer echt tussen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:09 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Bedankt voor de info.
Weet ik even iets meer. Tijd voor wat bezoekjes aan fietsenwinkels.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het is een heel mooi budget, de ene fiets zal wel net wat completer zijn dan de andere maar complete miskopen zitten er met 2k niet meer echt tussen.
Veel plezier
Ja, en die rare downhillers rijden er nog steeds op.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:18 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Hoe hébben ze er die pakweg 30 jaar lang überhaupt op kunnen rijden hè?
Vermaak me ook nog steeds op m'n 26-erquote:
Voor 99% van de fietsers is een 29-er op 99% van de parcoursen in Nederland gewoon sneller natuurlijkquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja, en die rare downhillers rijden er nog steeds op.
Te gek voor woorden.
Klopt. Echter vind ik de stelling dat die tocht op een 26" niet te doen is ook wat apartquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 16:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Voor 99% van de fietsers is een 29-er op 99% van de parcoursen in Nederland gewoon sneller natuurlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |