Oké dan.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:34 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Dat is nogal ongenuanceerd...
[..]
Nederlander.
Heb je dit stuk zelf ook gelezen? De schrijver van dit stuk is het niet eens met Van Benthem.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf
Je snapt dat er dus discussie is over de zaken die je hier als feiten probeert te presenteren? Mooi,dan zijn we het erover eens dat het helemaal geen feiten zijn die je hier deponeert maar gewoon stellingen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Heb je dit stuk zelf ook gelezen? De schrijver van dit stuk is het niet eens met Van Benthem.
Je kunt hem in principe terugvoeren op de raven van Odin.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Wat is nou de feitelijke geschiedenis van de zwarte piet?
Haha, dikke faal vriend.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je snapt dat er dus discussie is over de zaken die je hier als feiten probeert te presenteren? Mooi,dan zijn we het erover eens dat het helemaal geen feiten zijn die je hier deponeert maar gewoon stellingen.
Bedankt dat je mijn zelf ook even keihard bevestigd met je opmerking, ik had het zelf niet beter kunnen doen
Daar lopen de meningen over uiteen. Hij is rond 1850 ontstaan door een onderwijzer, maar op wie of wat hij gebaseerd is is nog onderwerp van discussie, zoals cerberkut net zelf al bevestigde.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Staat mooi beschreven in: http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtmlquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Je geeft zelf net toe dat er discussie is over het ontstaan van ZP en dat je 'feiten' geen feiten zijn, en dan faal ik? Grappenmaker. Je trapte er gewoon met open ogen inquote:
Ok.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je geeft zelf net toe dat er discussie is over het ontstaan van ZP en dat je 'feiten' geen feiten zijn, en dan faal ik? Grappenmaker. Je trapte er gewoon met open ogen in
En de bron die ik hierboven neerzet gaat er nog even wat verder op in met de daadwerkelijke feiten op basis van dit subjectieve stukje van de Volkskrant. Geen dankquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:46 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Staat mooi beschreven in: http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
Er zijn mensen die zeggen dat ZP gebaseerd is op duizenden jaren geleden en je hebt de Volkskrant.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Waarom? Jij stamt af van een anthropoide. Ben je nu beledigd door de BBC serie 'Walking with Cavemen'?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Yaaar het volgende:
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
Het is niet echt een discussie. De Zwarte Piet met kroeshaar, een oorring en de specifieke klederdracht zoals we die kennen, is afgekeken van slaven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Yaaar het volgende:
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
Wat zeg je nou?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom? Jij stamt af van een anthroide. Ben je nu beledigd door de BBC serie 'Walking with Cavemen'?
Want slaven liepen rond in fluweel met gouden sieraden...quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is niet echt een discussie. De Zwarte Piet met kroeshaar, een oorring en de specifieke klederdracht zoals we die kennen, is afgekeken van slaven.
In het stuk dat jij aanhaalt, recenseert John Helsloot een artikel van Van Benthem. Hij veegt de vloer aan met het idee van Van Benthem en concludeert:quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En de bron die ik hierboven neerzet gaat er nog even wat verder op in met de daadwerkelijke feiten op basis van dit subjectieve stukje van de Volkskrant. Geen dank
http://en.wikipedia.org/wiki/Earring#Permanent_earringsquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Want slaven liepen rond in fluweel met gouden sieraden...
Ah, Ivanhoe. Dat bekende wetenschappelijke werk van Sir Walter Scott. Veel betrouwbaarder natuurlijk dan historische of antropologische onderzoeken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:53 schreef Ceberut het volgende:
[..]
In het stuk dat jij aanhaalt, recenseert John Helsloot een artikel van Van Benthem. Hij veegt de vloer aan met het idee van Van Benthem en concludeert:
". Dat Zwarte Piet een ‘Saraceen’ is, is een misverstand waarover Scott zelf al in zijn Ivanhoe geen twijfel liet bestaan: het gaat bij de zwarte bedienden om ‘neger-slaven’. "
Wel met een goud ding om de nek en in vreemde pakjes.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Want slaven liepen rond in fluweel met gouden sieraden...
En ze deelden cadeautjes uit aan kinderen omdat dat moest van hun grote boze slavendrijver.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:55 schreef Yaaar het volgende:
[..]
Wel met een goud ding om de nek en in vreemde pakjes.
Moet echt vreselijk zijn om zo behandeld te worden.
Afgekeken van de slaven? Hm, naar mijn weten liepen de meeste slaven niet in zulke protserige dure kleren.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is niet echt een discussie. De Zwarte Piet met kroeshaar, een oorring en de specifieke klederdracht zoals we die kennen, is afgekeken van slaven.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 17:40 schreef Ceberut het volgende:
Anti-Zwarte Piet jurist is failliet.
http://nieuws.thepostonli(...)frank-king-failliet/
[quote]In een reactie tegen ThePostOnline zegt King dat zijn BV failliet is verklaard omdat er binnen de Belastingdienst ‘rancune’ tegen hem heerst:
“De belastingdienst heeft mij de oorlog verklaard. Er heerst daar rancune tegen mij, heeft een ambtenaar laten weten. Ik denk dat dat verband houdt met het Zwarte Piet gedoe. Als zwarte man moet je in dit land voorzichtig zijn als je je nek uitsteekt. Want dan moet je kop er af.
De grote vraag is: wie verbaast zich hier over?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet. En volgens hem is dat faillissement ook weer de schuld van anderen. De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is
KoosVogels. Die sprak direct zijn afschuw uit over het feit dat deze King bedreigd werd en geloofde direct dat dat de reden was dat hij als jurist met deze zaak stopte.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:23 schreef bijdehand het volgende:
[..]
De grote vraag is: wie verbaast zich hier over?
Hij is niet bedreigt?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
![]()
![]()
![]()
Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet.
Als ik in dit topic lees dat er mensen zijn die een burgeroorlog willen starten om Zwarte Piet te behouden, dan is deze claim nog geeneens zo onwaarschijnlijk.quote:De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is
Ach ja, het is een verdomd menselijke eigenschap om de schuld buiten jezelf te leggen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Eerst was hij gestopt wegens allerlei 'bedreigingen' , maar nu komt de aap uit de mouw en blijkt hij failliet. En volgens hem is dat faillissement ook weer de schuld van anderen. De belastingdienst voert tegen hem 'een oorlog' , omdat hij tegen zwarte piet is
Nou ja, het kan op zich wel dat degene die King in z'n portefeuille heeft bewust moeilijk doet, maar dan nog wordt een faillissement niet alleen op basis van een vordering van de belastingdienst uitgesproken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Kingstown het volgende:
Als ik in dit topic lees dat er mensen zijn die een burgeroorlog willen starten om Zwarte Piet te behouden, dan is deze claim nog geeneens zo onwaarschijnlijk.
Als je hoort wat voor onzin die man uitkraamd dan geloofde ik hem op voorhand al niet. En nu al helemaal niet.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Hij is niet bedreigt?
[..]
Als ik in dit topic lees dat er mensen zijn die een burgeroorlog willen starten om Zwarte Piet te behouden, dan is deze claim nog geeneens zo onwaarschijnlijk.
Btw....boycot jij de HEMA?
Mensen deporteren omdat ze een ongewenste mening hebben ?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn,
Nee, mensen hun wens vervullen in een land te wonen waar ze niet racistisch bejegend worden of beledigd door racistische kinderfeesten. Of eigenlijk, twee vliegen in een klap. De gevolgen van slavernij goedmaken door mensen te herenigen met hun voorouderlijke grond en hen blij maken dat ze dat slavernijfeest dat Sinterklaas is, niet meer hoeven mee te maken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mensen deporteren omdat ze een ongewenste mening hebben ?
Oei....
je lult een eind weg ja.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, mensen hun wens vervullen in een land te wonen waar ze niet racistisch bejegend worden of beledigd door racistische kinderfeesten. Of eigenlijk, twee vliegen in een klap. De gevolgen van slavernij goedmaken door mensen te herenigen met hun voorouderlijke grond en hen blij maken dat ze dat slavernijfeest dat Sinterklaas is, niet meer hoeven mee te maken.
Zoals in Nederland, dus. Tenzij je bent behept met een chronisch Calimero complex, natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
je lult een eind weg ja.
erken gewoon dat je plan nogal smerig is .
Overigens is het een normale wens van mensen in een niet-racistisch land te wonen en niet beledigd te worden door racistische kinderfeesten en dito aanhangers
Heel deze discussie gaat natuurlijk nergens over. Die groepen die hebben geklaagd - ik weet niet in welke mate Surinamers, Antillianen en Marokkanen vertegenwoordigd zijn, naar mijn indruk vooral een paar Surinamers - moeten niet zo zeuren. Zij hebben er zelf voor gekozen om in Nederland te gaan wonen waar deze traditie al lang bestond op het moment dat zij hier kwamen. Bevalt het je niet, dan ga je inderdaad maar weg. Je mag natuurlijk best uiten dat je het als racistisch aanvaardt maar het is aan de groep die hier al was om te bepalen of dat ze wel of niet bereid is om die traditie aan te passen. Belangrijker dan dat: over tradities praat je niet, je beslist niet even rationeel om het zus of zo te doen, het groeit spontaan in de loop van de tijd zonder dat er iemand de regie heeft. Het kan best dat nu we 10% niet-westerse allochtonen hebben en in steden zelfs 40-60% (veel teveel naar mijn mening met het oog op de draagkracht) dat tradities hierdoor op een andere manier veranderen. Prima als dat gebeurt maar dat zal op een spontane manier plaatsvinden. Nederlanders willen graag alles met commissietjes, compromissen enz. regelen, dat zal in dit geval niet lukken. Zo'n cultuurcomissietje kan zeggen wat ze wil, het volk trekt zich er niets van aan. Laat dat clubje zich maar bezig houden met het bestuderen van hoe de cultuur zich heeft ontwikkeld in plaats van dat het op en krampachtige manier de cutluur wil sturen. Zelfs al zou de overheid het niet meer faciliteren dan gaan de burgers het wel zelfstandig doen en hoe meer je probeert om die burgers hun cultuur tegen te werken hoe fanatieker die burgers uiting zullen geven aan hun cultuur. Dat is al vaak gebleken in de geschiedenis. Zwarte Piet zal dus nog een lange tijd blijven bestaan en als ZP gaat veranderen in de komende decennia, wat best mogelijk is, dan zal dit gebeuren omdat de meeste mensen dat graag willen, niet omdat het van bovenaf wordt opgelegd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Is dit nou een rationele post?
Als mensen het ergens niet mee eens zijn dan kunnen ze terug naar hun eigen land. Dat is rationeel?
Volgens welke regels van de argumentatieleer is dit een valide punt? Nou, ik laat je niet in spanning: geen enkele.
Zal ik een opsomming maken van jouw drogredenen in deze specifieke post?
Omdat het hier beter wonen is dan in Suriname, mag je geen kritiek op Zwarte Piet hebben.
Omdat je Zwarte Piet tegenwoordig niet als slaaf wordt aangemerkt, kan Zwarte Piet niet ontstaan zijn uit een slaaf.
Als je Zwarte Piet niet accepteert, dan moet je terug naar land van herkomst (?)
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, zoeken als een Calimero altijd ergens achter.
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, denken dat alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten.
Onjuiste aannames:
Mensen met kritiek op Zwarte Piet zijn allochtonen of donkere mensen
Als je tegen Zwarte Piet bent, dan ben je tegen Nederland.
Terugkijkende op je post vraag ik me af of er één geldig argument in stond. Ik ben nog zoekende.
Dat is een hele normale wens alleen:quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
Overigens is het een normale wens van mensen in een niet-racistisch land te wonen en niet beledigd te worden door racistische kinderfeesten en dito aanhangers
De mens komt oorspronkelijk uit afrika alleen waren er een aantal lui en die bleven er hangen de overigen gingen wat verder kijken!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Yaaar het volgende:
Wel of niet, er is zoveel onduidelijkheid over dat mensen gewoon niet zo moeilijk moeten doen over waar het uberhaupt vandaan komt maar waar het voor staat!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een hele normale wens alleen:
- heeft ZP niets met racisme te maken
- was ZP er al toen ze er kwamen. Als het al racistisch zou zijn dan hadden ze er blijkbaar geen bezwaar tegen op het moment dat ze ervoor kozen - of hun (voor)ouders - om hier te komen wonen.
Zou je dit argument ook voor de dag halen als het gaat om mensen die geen buitenlandse afkomst hebben?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heel deze discussie gaat natuurlijk nergens over. Die groepen die hebben geklaagd - ik weet niet in welke mate Surinamers, Antillianen en Marokkanen vertegenwoordigd zijn, naar mijn indruk vooral een paar Surinamers - moeten niet zo zeuren. Zij hebben er zelf voor gekozen om in Nederland te gaan wonen waar deze traditie al lang bestond op het moment dat zij hier kwamen. Bevalt het je niet, dan ga je inderdaad maar weg.
Bijvoorbeeld omdat dit een geval is van https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_fallacy. De oorspronkelijke herkomst van het kostuum dicteert niet de huidige rol van het karakter. Sterker nog, Kolfin houdt rekening met de mogelijkheid dat de tekenaars zich er niet van bewust waren dat ze Piet een "slavenkostuum" gaven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 17:52 schreef Ceberut het volgende:
Op basis van dit artikel blijkt duidelijk dat de klederdracht van Zwarte Piet afstamt van moorknechten/slaven. Waarom dan nog steeds volhouden dat er zogenaamd geen ondergeschikte rol is, maar sprake is van een "gelijkwaardige samenwerking"?
Als het om Bosniërs zou gaan dan zou ik hetzelfde argument gebruiken ja. Het interesseert me geen moer wat iemands huidskleur is.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:02 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zou je dit argument ook voor de dag halen als het gaat om mensen die geen buitenlandse afkomst hebben?
Ze mogen kritiek hebben en die uiten, wij mogen ervoor kiezen om die te negeren. Het Sinterklaasfeest is al best wel lang een onderdeel van de Nederlandse cultuur, dat hoeven wij niet op tegeven omdat enkele tientallen of een paar honderd (klein)kinderen van nieuwkomers nu ineens moeilijk doen over dit feest. Ook niet als het om duizenden of tienduizenden gaat. Met racisme heeft het niets te maken, het is gewoon een traditie.quote:Iemand kan prima ergens gelukkig leven en willen leven en toch bepaalde kritiek hebben op toestanden.
Het is natuurlijk discriminerend om mensen het recht op kritiek te ontzeggen, omdat ze een buitenlandse afkomst hebben.
Het zijn in ieder geval geen honderdduizenden mensen, verreweg de meeste Surinamers geven aan helemaal geen probleem te hebben met dit feest en zelf vrolijk mee te doen. Het gaat dus sowieso al om een minderheid van die minderheidsgroep. Daarnaast heeft ZP niets met racisme te maken en heeft die minderheid van die minderheidsgroep m.i. geen recht van klagen aangezien wij die traditie al lang en breed hadden voordat zij ervoor kozen om naar Nederland te emigreren.quote:Nu zitten grote delen van Nederland in een ontkenmodus.
Men decimeert de omvang van de kritiek van honderdduizenden mensen tot "vooral een paar Surinamers" .
Natuurlijk, elke groep spreekt voor een veel grotere groep maar dat het om een kleine minderheid gaat van die minderheidsgroep is wel erg duidelijk. Praat maar eens met willekeurige Surinamers hierover, de meeste van hen zijn ook opgegroeid met het vieren van dit feest.quote:De meesten van die mensen hebben wel hun onvrede maar uiten dat niet zo expliciet... je kunt hun meningen niet gelijk stellen aan die bedoelde "paar Surinamers".
Ik denk dat we er rustig van uit kunnen gaan dat hij dat tekende wat het eerste bij hem opkwam zonder te redeneren, zo werkt creativiteit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld omdat dit een geval is van https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_fallacy. De oorspronkelijke herkomst van het kostuum dicteert niet de huidige rol van het karakter. Sterker nog, Kolfin houdt rekening met de mogelijkheid dat de tekenaars zich er niet van bewust waren dat ze Piet een "slavenkostuum" gaven.
JIj begint over huidskleur. Ik had het over het mensen het moreel recht ontzeggen kritiek te hebben.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het om Bosniërs zou gaan dan zou ik hetzelfde argument gebruiken ja. Het interesseert me geen moer wat iemands huidskleur is.
Het is een oubollig feest... nogal stom...maar allee... kindertjes zijn dol op snoep en kadootjes en dus handhaven we het.quote:Ze mogen kritiek hebben en die uiten, wij mogen ervoor kiezen om die te negeren. Het Sinterklaasfeest is al best wel lang een onderdeel van de Nederlandse cultuur, dat hoeven wij niet op tegeven
Het gaat niet om afschaffen van het sintfeest en dat het een traditie is , is geen geldige reden er mee door te gaan. Je legt weer de nadruk op de buitenlandse afkomst van mensen die 'ineens' met kritiek komen. Die kritiek bestaat al vele jaren. maar Nederland wilt dat niet horen.quote:omdat enkele tientallen of een paar honderd (klein)kinderen van nieuwkomers nu ineens moeilijk doen over dit feest. Ook niet als het om duizenden of tienduizenden gaat. Met racisme heeft het niets te maken, het is gewoon een traditie.
Dat is niet waar volgens opiniepeilingenquote:Het zijn in ieder geval geen honderdduizenden mensen, verreweg de meeste Surinamers geven aan helemaal geen probleem te hebben met dit feest en zelf vrolijk mee te doen.
weer benadruk je het eigenvolkeerstidee en zullie zijn buitenlanders en hebben minder recht van sprekenquote:Het gaat dus sowieso al om een minderheid van die minderheidsgroep. Daarnaast heeft ZP niets met racisme te maken en heeft die minderheid van die minderheidsgroep m.i. geen recht van klagen aangezien wij die traditie al lang en breed hadden voordat zij ervoor kozen om naar Nederland te emigreren.
ZP is het symbool van monoculturele stromingen. Dat stinkt naar racisme.. zie wat op het Malieveld gebeurdequote:Op vrijdag 29 augustus 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
, ZP wordt nu door niemand met racisme geassociëerd,
Eindelijk iemand die openlijk durft toe te geven dat, bedoeld of onbedoeld, sprake is van een slavenkostuum. Mooi, hebben we die hobbel in ieder geval genomen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld omdat dit een geval is van https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_fallacy. De oorspronkelijke herkomst van het kostuum dicteert niet de huidige rol van het karakter. Sterker nog, Kolfin houdt rekening met de mogelijkheid dat de tekenaars zich er niet van bewust waren dat ze Piet een "slavenkostuum" gaven.
Voor de laatste keer, ze mogen van mij alle kritiek hebben en uiten die ze willen, wij hoeven ons daar niet iets van aan te trekken, die keuze is als ons. Dat ze uit het buitenland komen is in zoverre relevant dat die traditie er al lang was voordat ze ervoor kozen om naar Nederland - en dus naar die traditie - te emigreren. Het is nogal raar dat ze 50 jaar later ineens wakker worden.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:14 schreef Bluesdude het volgende:Ik had het over het mensen het moreel recht ontzeggen kritiek te hebben.
Omdat ze een buitenlandse afkomst hebben mogen ze geen kritiek hebben op bepaalde Nederlandse toestanden. Ze moeten maar weg gaan uit Nederland. Dat klinkt selectief.
Dat mag jij vinden, zelf vier ik allang geen Sinterklaas maar veel mensen willen het wel vieren en dat moeten ze vooral lekker doen als ze dat willen. En in ieder geval vallen ze niet-vierders niet lastig, ik zou het mooi vinden als mensen die niets met carnaval hebben zich zo gemakkelijk zouden kunnen onttrekken aan carnaval als dat jij je kan onttrekken aan Sinterklaas.quote:Het is een oubollig feest... nogal stom...maar allee... kindertjes zijn dol op snoep en kadootjes en dus handhaven we het.
Lang genoeg, het is al meerdere generaties met ZP.quote:En de kwestie is helemaal niet afschaffen van het sintfeest... die overigens zo lang het bestaat in Nederland het meeste van die periode gevierd is zonder die zwarte piet
Nee, het feit dat er geen misdrijf wordt gepleegd met dit feest en dat niemand hiermee wordt gekwetst is een reden om die traditie ongemoeid te laten. Het gaat echter niet om redenen om de traditie voort te zetten, het gaat er om dat er zwaarwegende redenen nodig zijn om van bovenaf een traditie te veranderen. Dit los van het feit dat dat gelukkig niet kan, cultuur laat zich gelukkig niet sturen.quote:Het gaat niet om afschaffen van het sintfeest en dat het een traditie is , is geen geldige reden er mee door te gaan.
Link? Het staat hen vrij om te proberen om volwassenen te proberen te overtuigen van hun mening maar ze hebben niet het recht om het feest voor de kinderen te verpesten en ze moeten niet als kleine kindjes die hun zin niet krijgen naar de rechter stappen om hun zin door te drammen.quote:Dat is niet waar volgens opiniepeilingen
In de 19e eeuw waren de schilderijen en prenten van spaanse kleding laat 16e eeuw veel aanwezig in Nederlandse archieven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die openlijk durft toe te geven dat, bedoeld of onbedoeld, sprake is van een slavenkostuum. Mooi, hebben we die hobbel in ieder geval genomen.
Bedoel je Kolfin? Voor hem is het natuurlijk geen concessie, want hij is juist degene die (in jouw bron) bepleit dat het om een slavenkostuum gaat. Of bedoel je mij? Ik zette die aanhalingstekens daar niet voor niks, hè.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:20 schreef Ceberut het volgende:
Eindelijk iemand die openlijk durft toe te geven dat, bedoeld of onbedoeld, sprake is van een slavenkostuum. Mooi, hebben we die hobbel in ieder geval genomen.
Het leek erop dat je de aanhalingstekens gebruikte in relatie tot de tekenaars, aangezien zij er zich niet bewust van zouden zijn geweest. Je refereert daarvoor ook naar de "oorspronkelijke herkomst", welke niet de huidige rol van Zwarte Piet zou dicteren. Vandaar mijn aanname.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bedoel je Kolfin? Voor hem is het natuurlijk geen concessie, want hij is juist degene die (in jouw bron) bepleit dat het om een slavenkostuum gaat. Of bedoel je mij? Ik zette die aanhalingstekens daar niet voor niks, hè.
Nou ja, precies, dat zou dus ook kunnen: de knecht als zwarte Moor uit Spanje, uitgedost in de Spaanse kleding zoals men die kent van (bijvoorbeeld) historiestukken over de Tachtigjarige Oorlog, inclusief die typische kraag. En dat is dan al niet helemaal de oorspronkelijke versie, maar een update uit een latere druk van Schenkmans boekje. De eerste uit 1850 is nog moeilijker te plaatsen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In de 19e eeuw waren de schilderijen en prenten van spaanse kleding laat 16e eeuw veel aanwezig in Nederlandse archieven.
Die Spaanse kostuums hadden : spaanse kraag, pofbroek, majo
Dat is de basis van zwartepietkleding die hij kreeg omdat hij uit spanje kwam.
Het is veel logischer om de inspiratie van de tekenaar in die afbeeldingen te zoeken.
[ afbeelding ]
Philips II van Spanje
Mwah, lijkt er niet echt op:quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In de 19e eeuw waren de schilderijen en prenten van spaanse kleding laat 16e eeuw veel aanwezig in Nederlandse archieven.
Die Spaanse kostuums hadden : spaanse kraag, pofbroek, majo
Dat is de basis van zwartepietkleding die hij kreeg omdat hij uit spanje kwam.
Het is veel logischer om de inspiratie van de tekenaar in die afbeeldingen te zoeken.
[ afbeelding ]
Philips II van Spanje
Je denkt in wij-zij...modus. En de basis is dat je de zij-groep buitensluit van de wij-groep, omdat ze een buitenlandse afkomst hebben. Die ken je minder rechten toe.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor de laatste keer, ze mogen van mij alle kritiek hebben en uiten die ze willen, wij hoeven ons daar niet iets van aan te trekken, die keuze is als ons. Dat ze uit het buitenland komen is in zoverre relevant dat die traditie er al lang was voordat ze ervoor kozen om naar Nederland - en dus naar die traditie - te emigreren. Het is nogal raar dat ze 50 jaar later ineens wakker worden.
Naar de rechter stappen is een ieders recht... en je vind wel oke dat sommige donkere kinderen het zp-spel niet feestelijk vinden.quote:Link? Het staat hen vrij om te proberen om volwassenen te proberen te overtuigen van hun mening maar ze hebben niet het recht om het feest voor de kinderen te verpesten en ze moeten niet als kleine kindjes die hun zin niet krijgen naar de rechter stappen om hun zin door te drammen.
Waar komt die pet met veer vandaan? Pofschouders ontbreekt in jouw voorbeeld ook.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Lijkt er echt veel op.
Dat het een slavenpakje zou zijn is te ver gezocht.
Ik neem aan dat je hier een samenvatting geeft van de argumentatie van de tegenstanders. Onderschrijf je die?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dus samengevat: een groep zwarte mannen in slavenkleding dienen als knechten van de witte man op het witte paard. Pieten mogen op acrobatische wijze het lichamelijk vuile werk doen (door de schoorstenen), terwijl de witte man met de eer strijkt.
Dan kun je beweren dat het louter toeval is dat de hulpjes zwart zijn en mogen lopen terwijl de witte man op het witte paard met de scepter zwaait, maar de onderbouwende bewijsstukken (kleding, oorring, huidskleur) wijzen toch echt op een relatie (huis)slaaf <> eigenaar.
Die eerste kleding moet Moors/ Arabisch geweest zijn.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:42 schreef Iblardi het volgende:
De eerste uit 1850 is nog moeilijker te plaatsen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |