Zou je dit argument ook voor de dag halen als het gaat om mensen die geen buitenlandse afkomst hebben?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heel deze discussie gaat natuurlijk nergens over. Die groepen die hebben geklaagd - ik weet niet in welke mate Surinamers, Antillianen en Marokkanen vertegenwoordigd zijn, naar mijn indruk vooral een paar Surinamers - moeten niet zo zeuren. Zij hebben er zelf voor gekozen om in Nederland te gaan wonen waar deze traditie al lang bestond op het moment dat zij hier kwamen. Bevalt het je niet, dan ga je inderdaad maar weg.
Bijvoorbeeld omdat dit een geval is van https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_fallacy. De oorspronkelijke herkomst van het kostuum dicteert niet de huidige rol van het karakter. Sterker nog, Kolfin houdt rekening met de mogelijkheid dat de tekenaars zich er niet van bewust waren dat ze Piet een "slavenkostuum" gaven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 17:52 schreef Ceberut het volgende:
Op basis van dit artikel blijkt duidelijk dat de klederdracht van Zwarte Piet afstamt van moorknechten/slaven. Waarom dan nog steeds volhouden dat er zogenaamd geen ondergeschikte rol is, maar sprake is van een "gelijkwaardige samenwerking"?
Als het om Bosniërs zou gaan dan zou ik hetzelfde argument gebruiken ja. Het interesseert me geen moer wat iemands huidskleur is.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:02 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zou je dit argument ook voor de dag halen als het gaat om mensen die geen buitenlandse afkomst hebben?
Ze mogen kritiek hebben en die uiten, wij mogen ervoor kiezen om die te negeren. Het Sinterklaasfeest is al best wel lang een onderdeel van de Nederlandse cultuur, dat hoeven wij niet op tegeven omdat enkele tientallen of een paar honderd (klein)kinderen van nieuwkomers nu ineens moeilijk doen over dit feest. Ook niet als het om duizenden of tienduizenden gaat. Met racisme heeft het niets te maken, het is gewoon een traditie.quote:Iemand kan prima ergens gelukkig leven en willen leven en toch bepaalde kritiek hebben op toestanden.
Het is natuurlijk discriminerend om mensen het recht op kritiek te ontzeggen, omdat ze een buitenlandse afkomst hebben.
Het zijn in ieder geval geen honderdduizenden mensen, verreweg de meeste Surinamers geven aan helemaal geen probleem te hebben met dit feest en zelf vrolijk mee te doen. Het gaat dus sowieso al om een minderheid van die minderheidsgroep. Daarnaast heeft ZP niets met racisme te maken en heeft die minderheid van die minderheidsgroep m.i. geen recht van klagen aangezien wij die traditie al lang en breed hadden voordat zij ervoor kozen om naar Nederland te emigreren.quote:Nu zitten grote delen van Nederland in een ontkenmodus.
Men decimeert de omvang van de kritiek van honderdduizenden mensen tot "vooral een paar Surinamers" .
Natuurlijk, elke groep spreekt voor een veel grotere groep maar dat het om een kleine minderheid gaat van die minderheidsgroep is wel erg duidelijk. Praat maar eens met willekeurige Surinamers hierover, de meeste van hen zijn ook opgegroeid met het vieren van dit feest.quote:De meesten van die mensen hebben wel hun onvrede maar uiten dat niet zo expliciet... je kunt hun meningen niet gelijk stellen aan die bedoelde "paar Surinamers".
Ik denk dat we er rustig van uit kunnen gaan dat hij dat tekende wat het eerste bij hem opkwam zonder te redeneren, zo werkt creativiteit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld omdat dit een geval is van https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_fallacy. De oorspronkelijke herkomst van het kostuum dicteert niet de huidige rol van het karakter. Sterker nog, Kolfin houdt rekening met de mogelijkheid dat de tekenaars zich er niet van bewust waren dat ze Piet een "slavenkostuum" gaven.
JIj begint over huidskleur. Ik had het over het mensen het moreel recht ontzeggen kritiek te hebben.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het om Bosniërs zou gaan dan zou ik hetzelfde argument gebruiken ja. Het interesseert me geen moer wat iemands huidskleur is.
Het is een oubollig feest... nogal stom...maar allee... kindertjes zijn dol op snoep en kadootjes en dus handhaven we het.quote:Ze mogen kritiek hebben en die uiten, wij mogen ervoor kiezen om die te negeren. Het Sinterklaasfeest is al best wel lang een onderdeel van de Nederlandse cultuur, dat hoeven wij niet op tegeven
Het gaat niet om afschaffen van het sintfeest en dat het een traditie is , is geen geldige reden er mee door te gaan. Je legt weer de nadruk op de buitenlandse afkomst van mensen die 'ineens' met kritiek komen. Die kritiek bestaat al vele jaren. maar Nederland wilt dat niet horen.quote:omdat enkele tientallen of een paar honderd (klein)kinderen van nieuwkomers nu ineens moeilijk doen over dit feest. Ook niet als het om duizenden of tienduizenden gaat. Met racisme heeft het niets te maken, het is gewoon een traditie.
Dat is niet waar volgens opiniepeilingenquote:Het zijn in ieder geval geen honderdduizenden mensen, verreweg de meeste Surinamers geven aan helemaal geen probleem te hebben met dit feest en zelf vrolijk mee te doen.
weer benadruk je het eigenvolkeerstidee en zullie zijn buitenlanders en hebben minder recht van sprekenquote:Het gaat dus sowieso al om een minderheid van die minderheidsgroep. Daarnaast heeft ZP niets met racisme te maken en heeft die minderheid van die minderheidsgroep m.i. geen recht van klagen aangezien wij die traditie al lang en breed hadden voordat zij ervoor kozen om naar Nederland te emigreren.
ZP is het symbool van monoculturele stromingen. Dat stinkt naar racisme.. zie wat op het Malieveld gebeurdequote:Op vrijdag 29 augustus 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
, ZP wordt nu door niemand met racisme geassociëerd,
Eindelijk iemand die openlijk durft toe te geven dat, bedoeld of onbedoeld, sprake is van een slavenkostuum. Mooi, hebben we die hobbel in ieder geval genomen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld omdat dit een geval is van https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_fallacy. De oorspronkelijke herkomst van het kostuum dicteert niet de huidige rol van het karakter. Sterker nog, Kolfin houdt rekening met de mogelijkheid dat de tekenaars zich er niet van bewust waren dat ze Piet een "slavenkostuum" gaven.
Voor de laatste keer, ze mogen van mij alle kritiek hebben en uiten die ze willen, wij hoeven ons daar niet iets van aan te trekken, die keuze is als ons. Dat ze uit het buitenland komen is in zoverre relevant dat die traditie er al lang was voordat ze ervoor kozen om naar Nederland - en dus naar die traditie - te emigreren. Het is nogal raar dat ze 50 jaar later ineens wakker worden.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:14 schreef Bluesdude het volgende:Ik had het over het mensen het moreel recht ontzeggen kritiek te hebben.
Omdat ze een buitenlandse afkomst hebben mogen ze geen kritiek hebben op bepaalde Nederlandse toestanden. Ze moeten maar weg gaan uit Nederland. Dat klinkt selectief.
Dat mag jij vinden, zelf vier ik allang geen Sinterklaas maar veel mensen willen het wel vieren en dat moeten ze vooral lekker doen als ze dat willen. En in ieder geval vallen ze niet-vierders niet lastig, ik zou het mooi vinden als mensen die niets met carnaval hebben zich zo gemakkelijk zouden kunnen onttrekken aan carnaval als dat jij je kan onttrekken aan Sinterklaas.quote:Het is een oubollig feest... nogal stom...maar allee... kindertjes zijn dol op snoep en kadootjes en dus handhaven we het.
Lang genoeg, het is al meerdere generaties met ZP.quote:En de kwestie is helemaal niet afschaffen van het sintfeest... die overigens zo lang het bestaat in Nederland het meeste van die periode gevierd is zonder die zwarte piet
Nee, het feit dat er geen misdrijf wordt gepleegd met dit feest en dat niemand hiermee wordt gekwetst is een reden om die traditie ongemoeid te laten. Het gaat echter niet om redenen om de traditie voort te zetten, het gaat er om dat er zwaarwegende redenen nodig zijn om van bovenaf een traditie te veranderen. Dit los van het feit dat dat gelukkig niet kan, cultuur laat zich gelukkig niet sturen.quote:Het gaat niet om afschaffen van het sintfeest en dat het een traditie is , is geen geldige reden er mee door te gaan.
Link? Het staat hen vrij om te proberen om volwassenen te proberen te overtuigen van hun mening maar ze hebben niet het recht om het feest voor de kinderen te verpesten en ze moeten niet als kleine kindjes die hun zin niet krijgen naar de rechter stappen om hun zin door te drammen.quote:Dat is niet waar volgens opiniepeilingen
In de 19e eeuw waren de schilderijen en prenten van spaanse kleding laat 16e eeuw veel aanwezig in Nederlandse archieven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die openlijk durft toe te geven dat, bedoeld of onbedoeld, sprake is van een slavenkostuum. Mooi, hebben we die hobbel in ieder geval genomen.
Bedoel je Kolfin? Voor hem is het natuurlijk geen concessie, want hij is juist degene die (in jouw bron) bepleit dat het om een slavenkostuum gaat. Of bedoel je mij? Ik zette die aanhalingstekens daar niet voor niks, hè.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:20 schreef Ceberut het volgende:
Eindelijk iemand die openlijk durft toe te geven dat, bedoeld of onbedoeld, sprake is van een slavenkostuum. Mooi, hebben we die hobbel in ieder geval genomen.
Het leek erop dat je de aanhalingstekens gebruikte in relatie tot de tekenaars, aangezien zij er zich niet bewust van zouden zijn geweest. Je refereert daarvoor ook naar de "oorspronkelijke herkomst", welke niet de huidige rol van Zwarte Piet zou dicteren. Vandaar mijn aanname.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bedoel je Kolfin? Voor hem is het natuurlijk geen concessie, want hij is juist degene die (in jouw bron) bepleit dat het om een slavenkostuum gaat. Of bedoel je mij? Ik zette die aanhalingstekens daar niet voor niks, hè.
Nou ja, precies, dat zou dus ook kunnen: de knecht als zwarte Moor uit Spanje, uitgedost in de Spaanse kleding zoals men die kent van (bijvoorbeeld) historiestukken over de Tachtigjarige Oorlog, inclusief die typische kraag. En dat is dan al niet helemaal de oorspronkelijke versie, maar een update uit een latere druk van Schenkmans boekje. De eerste uit 1850 is nog moeilijker te plaatsen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In de 19e eeuw waren de schilderijen en prenten van spaanse kleding laat 16e eeuw veel aanwezig in Nederlandse archieven.
Die Spaanse kostuums hadden : spaanse kraag, pofbroek, majo
Dat is de basis van zwartepietkleding die hij kreeg omdat hij uit spanje kwam.
Het is veel logischer om de inspiratie van de tekenaar in die afbeeldingen te zoeken.
[ afbeelding ]
Philips II van Spanje
Mwah, lijkt er niet echt op:quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In de 19e eeuw waren de schilderijen en prenten van spaanse kleding laat 16e eeuw veel aanwezig in Nederlandse archieven.
Die Spaanse kostuums hadden : spaanse kraag, pofbroek, majo
Dat is de basis van zwartepietkleding die hij kreeg omdat hij uit spanje kwam.
Het is veel logischer om de inspiratie van de tekenaar in die afbeeldingen te zoeken.
[ afbeelding ]
Philips II van Spanje
Je denkt in wij-zij...modus. En de basis is dat je de zij-groep buitensluit van de wij-groep, omdat ze een buitenlandse afkomst hebben. Die ken je minder rechten toe.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor de laatste keer, ze mogen van mij alle kritiek hebben en uiten die ze willen, wij hoeven ons daar niet iets van aan te trekken, die keuze is als ons. Dat ze uit het buitenland komen is in zoverre relevant dat die traditie er al lang was voordat ze ervoor kozen om naar Nederland - en dus naar die traditie - te emigreren. Het is nogal raar dat ze 50 jaar later ineens wakker worden.
Naar de rechter stappen is een ieders recht... en je vind wel oke dat sommige donkere kinderen het zp-spel niet feestelijk vinden.quote:Link? Het staat hen vrij om te proberen om volwassenen te proberen te overtuigen van hun mening maar ze hebben niet het recht om het feest voor de kinderen te verpesten en ze moeten niet als kleine kindjes die hun zin niet krijgen naar de rechter stappen om hun zin door te drammen.
Waar komt die pet met veer vandaan? Pofschouders ontbreekt in jouw voorbeeld ook.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Lijkt er echt veel op.
Dat het een slavenpakje zou zijn is te ver gezocht.
Ik neem aan dat je hier een samenvatting geeft van de argumentatie van de tegenstanders. Onderschrijf je die?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dus samengevat: een groep zwarte mannen in slavenkleding dienen als knechten van de witte man op het witte paard. Pieten mogen op acrobatische wijze het lichamelijk vuile werk doen (door de schoorstenen), terwijl de witte man met de eer strijkt.
Dan kun je beweren dat het louter toeval is dat de hulpjes zwart zijn en mogen lopen terwijl de witte man op het witte paard met de scepter zwaait, maar de onderbouwende bewijsstukken (kleding, oorring, huidskleur) wijzen toch echt op een relatie (huis)slaaf <> eigenaar.
Die eerste kleding moet Moors/ Arabisch geweest zijn.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:42 schreef Iblardi het volgende:
De eerste uit 1850 is nog moeilijker te plaatsen.
Wat is jouw visie op deze kwestie?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 00:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je hier een samenvatting geeft van de argumentatie van de tegenstanders. Onderschrijf je die?
Ook mutsen met veer waren voorkomend in eerdere eeuwen en zo geschilderd.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 00:02 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Waar komt die pet met veer vandaan? Pofschouders ontbreekt in jouw voorbeeld ook.
Het zou vrij logisch zijn gezien de aanvallen van de Moren op Spanje.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 00:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die eerste kleding moet Moors/ Arabisch geweest zijn.
Ik maak het er niet van, dat doen de mensen die de racismekaart trekken.quote:
Helemaal niet. Mijn uitspraken wijzen er juist op dat ik hen dezelfde rechten toeken.quote:Die ken je minder rechten toe.
De laatste 5-10 jaar kwam het met name op, in ieder geval dat het in de media kwam. De journalisten besteden er graag aandacht aan aangezien het lekker verkoopt, vandaar dat die paar mensen er jaarlijks een ritueel van maken. Een dans tussen een paar klagers (m.b.t. dit ene onderwerp) en journalisten. Niet echt iets wat de gewone burger aangaat.quote:Mensen klagen ook al vele jaren, maar men wilt dat niet horen.
Op het moment dat die ene Surinamer (die roeptoeter die bij P&W zat) oproept om het feest te verpesten voor de kindjes dan reageren de Nederlanders daar even fel op ja. Gek hè?quote:Het is Nederland die wakker wordt.
Tot in het neurotische toe, als je ziet hoe die zp-debatten lopen.
Hoe is het anders voor donkergekleurde kinderen dan voor blanke kindjes?quote:Donkere kinderen worden genegeerd.
Ja, ze mogen dat. Het is wel erg kinderachtig aangezien het hier om een onschuldige traditie gaat. Maar ach, als zij juristen aan het werk willen houden en de samenleving op kosten willen jagen dan valt er weinig aan te doen. Het is voor mij trouwens wel een raadsel wie je als tegenpartij voor de rechter wil hebben bij zo'n feest aangezien ZP en SK niet voor de rechter op te roepen zijn maar blijkbaar lukt het toch om partijen er bij de haren bij te trekken.quote:Naar de rechter stappen is een ieders recht...
Ik vind het prima, iedereen mag daar zijn eigen mening over vormen.quote:en je vind wel oke dat sommige donkere kinderen het zp-spel niet feestelijk vinden.
Niet echt representatief maar dat geldt natuurlijk voor al die peilinkjes met honderden tot 1000-2000 deelnemers al is de een iets minder arepresentatief dan de ander.quote:http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375156 op 7.30 minuten eenvandaag onderzoek
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf ( de rechter noemde dit onderzoek)
De Surinamers die vinden dat ZP verbannen moet worden. Zij moeten het een en ander hardmaken, niet dat als zou blijken dat de meerderheid van de Surinamers er moeite mee heeft dat dan ZP ook verbannen zou moeten worden maar de eerste aanzet om hier überhaupt een discussie over te starten is dat je het concretiseert. Als zij het echt zo belangrijk vinden laat hen dan maar regelen dat statistici dit onderzoeken voor de Surinamers die in Nederland wonen. Maar alsjeblieft, ga het feest toch niet verpesten voor onze kindjes en ga niet voor kansloze zaken de rechter en tegenpartijen lastig vallen die hier niets mee te maken hebben. For crying out loud, voor een intocht (openlucht toneelstukje).quote:Verder onderzoek is nodig, Maar wie doet het ?
Ik zou ook wel de context van deze passage willen weten:quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In de 19e eeuw waren de schilderijen en prenten van spaanse kleding laat 16e eeuw veel aanwezig in Nederlandse archieven.
Die Spaanse kostuums hadden : spaanse kraag, pofbroek, majo
Dat is de basis van zwartepietkleding die hij kreeg omdat hij uit spanje kwam.
Het is veel logischer om de inspiratie van de tekenaar in die afbeeldingen te zoeken.
[ afbeelding ]
Philips II van Spanje
Het komt uit de tekst van een blijspel uit 1809, uitgegeven in Amsterdam, met als titel De Sint Nicolaas avond of het Bezoek door den Schoorsteen, waarin volgens deze bron “een minnaar voor Sinterklaas speelt ten huize van zijn vrijster”.quote:‘Ach mejuffrouw! uit die koets springt een hansworst in huis van allerlei kleuren, met een gezigt zoo zwart als de duivel, hij heeft een groote plak op zijde’.
quote:HANSWORST
1. Eigenlijk. De tooneelfiguur, in kleedij en optreden het meest overeenkomende —, althans in verloop van tijd ongetwijfeld in overeenstemming gebracht metHarlekijn (ital. Arlecchino).
De een is een Hansworst: wapprende pluimen bedekken zijn zotskap, duizendkleurig is 't kleed dat hem dekt, DE MONT, Loreley 177
http://gtb.inl.nl/iWDB/se(...)&lemmodern=hansworst
1 Wat is er mis met personeel hebben? Zo zit het gewoon in elkaar in de wereld. Sommigen zijn baas en sommigen horen bij het personeel. In sommige kringen, zoals bij zelfstandige beroepen en boeren heette dat een knecht. Knecht zijn is een beroep, geen synoniem voor slaaf. En personeel is altijd "de mindere" van de baas, en de baas bepaalt. Heeft niks met huidskleur of wat dan ook te maken. En voorheen waren er zoveel die te paard, ezel, kameel gingen terwijl ze dragers hadden voor spullen. Die werden daar gewoon voor betaald.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die openlijk durft toe te geven dat, bedoeld of onbedoeld, sprake is van een slavenkostuum. Mooi, hebben we die hobbel in ieder geval genomen.
Verder verdedig ik niet het argument: "hij heeft slavenkleding aan, dus hij moet een slaaf zijn". Het is zeker zo dat in de loop van de jaren de onderlinge relatie evenrediger is geworden, maar er is nog altijd geen sprake van een gelijkwaardige relatie tussen Sinterklaas en Zwarte Piet. Zwarte Piet staat nog altijd bekend als de knecht van Sinterklaas, getuige ook vele kinderliedjes.
Het is een combinatie van factoren welke de aversie tegen Zwarte Piet voedt:
1. kleding en accessoires;
2. huidskleur;
3. de ondergeschikte rol.
Dus samengevat: een groep zwarte mannen in slavenkleding dienen als knechten van de witte man op het witte paard. Pieten mogen op acrobatische wijze het lichamelijk vuile werk doen (door de schoorstenen), terwijl de witte man met de eer strijkt.
Dan kun je beweren dat het louter toeval is dat de hulpjes zwart zijn en mogen lopen terwijl de witte man op het witte paard met de scepter zwaait, maar de onderbouwende bewijsstukken (kleding, oorring, huidskleur) wijzen toch echt op een relatie (huis)slaaf <> eigenaar.
Tenzij je er van uitgaat dat als een zwarte man voor een witte man werkt, dit per definitie slavernij of racisme is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 11:52 schreef Montagui het volgende:
Daarbij, al is het interessant om na te gaan wat nu de herkomst is van Zwarte Piet, WIJ leven toch NU?
En ik kan me bij de beste wil van de wereld niet indenken dat de huidige Zwarte Piet ook maar iets te maken heeft met een negatieve stereotypering of racisme.
Nogal naïef. Zeker omdat het niet om een blanke knecht gaat en de traditie voor de afschaffing van de slavernij is ontstaan. Om te veronderstellen dat de verhoudingen net zo goed omgekeerd hadden kunnen zijn, is niet reëel. En was het wel zo, dan was het nooit een Nederlandse traditie geworden. Dit kun je de ontstaansdiscussie noemen. Misschien moet je zoals sommigen beweren ook verder kijken dan Sinterklaas, maar dat acht ik minder van belang voor onze traditie.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 10:54 schreef Alentejana het volgende:
[..]
1 Wat is er mis met personeel hebben? Zo zit het gewoon in elkaar in de wereld. Sommigen zijn baas en sommigen horen bij het personeel. In sommige kringen, zoals bij zelfstandige beroepen en boeren heette dat een knecht. Knecht zijn is een beroep, geen synoniem voor slaaf. En personeel is altijd "de mindere" van de baas, en de baas bepaalt. Heeft niks met huidskleur of wat dan ook te maken. En voorheen waren er zoveel die te paard, ezel, kameel gingen terwijl ze dragers hadden voor spullen. Die werden daar gewoon voor betaald.
2 De kleding, oorringen en huidskleur dan wel aangebracht zwart van de Hansworst, wijst op zich helemaal niet op enige relatie hoe dan ook.
3 Het is geenszins logish, en daar schijnt helemaal niemand bij stil te staan, dat een bisschop -en zeker een die bekend staat om naastenliefde- een slaaf heeft.
Hopelijk is niemand zo kortzichtig.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:19 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Tenzij je er van uitgaat dat als een zwarte man voor een witte man werkt, dit per definitie slavernij of racisme is.
Hoeft niet, maar mag wel? Zou toch raar zijn als men alle soorten zwarte typetjes mag spelen behalve als deze kroeshaar heeft e/o een gek pak e/o dikke lippen e/o een overzees accent?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Daarnaast loopt er nog een paralelle discussie, de aanpassingen gedurende de jaren. Al was Piet aanvankelijk niet als slaaf bedoeld, in de loop van de tijd zijn er wel racistische elementen gevoegd
Als er wordt geaccepteerd (en daar lijkt het op) dat er racistische elementen in het Sinterklaasfeest aanwezig zijn of zijn ingeslopen, dan kan dat op die punten aangepast worden. Piet hoeft helemaal geen kroeshaar of een gek pak te hebben. Zo kunnen er ook blanke knechten van Sint zijn. Piet hoeft geen dikke lippen of een overzees Nederlands accent te hebben.
Maar in dit NU is het een argument dat ZP een slaaf voorstelt. Daarom is de historische herkomst van ZP van belang in de verhitte discussies van NUquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 11:52 schreef Montagui het volgende:
Daarbij, al is het interessant om na te gaan wat nu de herkomst is van Zwarte Piet, WIJ leven toch NU?
De figuur ZP is nooit racistisch geweest, maar acteurs die de rol speelden hebben in de loop der tijden wel die discriminerend uitgebeeld. ZP was vroeger een bangmakertje voor kinderen en dat is opvoeden tot een afkeer van zwarte mensen . In het NU is er een ZP-debat waarin mensen agressief en discriminerend reageren.quote:En ik kan me bij de beste wil van de wereld niet indenken dat de huidige Zwarte Piet ook maar iets te maken heeft met een negatieve stereotypering of racisme.
En dan moet je het niet gek vinden dat men het een racistisch typetje vindt en naar de rechter gaat om het te laten verbieden.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Hoeft niet, maar mag wel? Zou toch raar zijn als men alle soorten zwarte typetjes mag spelen behalve als deze kroeshaar heeft e/o een gek pak e/o dikke lippen e/o een overzees accent?
Waar zie jij mij beweren dat het omgekeerd had kunnen zijn? Ik zeg alleen dat personeel, knechten blank of zwart kan zijn, ik had het niet over de baas.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nogal naïef. Zeker omdat het niet om een blanke knecht gaat en de traditie voor de afschaffing van de slavernij is ontstaan. Om te veronderstellen dat de verhoudingen net zo goed omgekeerd hadden kunnen zijn, is niet reëel. En was het wel zo, dan was het nooit een Nederlandse traditie geworden. Dit kun je de ontstaansdiscussie noemen. Misschien moet je zoals sommigen beweren ook verder kijken dan Sinterklaas, maar dat acht ik minder van belang voor onze traditie.
En de zwarte kleur is per definitie racistisch of heeft iets met slavernij te doen?quote:Daarnaast loopt er nog een paralelle discussie, de aanpassingen gedurende de jaren. Al was Piet aanvankelijk niet als slaaf bedoeld, in de loop van de tijd zijn er wel racistische elementen gevoegd aan Piet. Zie ook deze uitgave:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/PRB01:865856249
Ook zijn er Pieten toegevoegd, allemaal zwart van kleur. Zo is een accent toegevoegd en dikke lippen.
Dit houdt op als men de schouders er voor optreekt. Kinderen moet je gewoon weerbaar maken voor pesterij. Is het niet om je huisdkleur dan is het wel om je rode haar of je bril. Dat is echt niet weggelegd voor zwarten, alleen heet het dan plots racisme.quote:Ten slotte heb je nog de maatschappelijke discussie. Donkere mensen die onbewust (kinderen) of bewust (racisten) worden uitgemaakt voor Zwarte Piet. En in die maatschappelijke discussie werken beide voorgaande discussies een rol.
En waarom zou hij dat niet hebben? Waarom kan het niet gewoon Afrikaanse man zijn? Helemaal nu met al die vluchtelingen hoort het egwoon bij het straatbeeld hoor, zwart en kroeshaar, dikke lippen en een overzees accent. Die buitensluiten is toch OOK discriminatie?quote:Als er wordt geaccepteerd (en daar lijkt het op) dat er racistische elementen in het Sinterklaasfeest aanwezig zijn of zijn ingeslopen, dan kan dat op die punten aangepast worden. Piet hoeft helemaal geen kroeshaar of een gek pak te hebben. Zo kunnen er ook blanke knechten van Sint zijn. Piet hoeft geen dikke lippen of een overzees Nederlands accent te hebben.
Nee. Die worden niet jaarlijks op al onze scholen gevierd, noch worden er openbare intochten daarvoor georganiseerd of staan alle supermarkten en drogisterijen maandenlang vol met uitingen daarvan.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:47 schreef Alentejana het volgende:
Heb je ook iets tegen de reclames van united colors of Benneton ofzo?
Ik heb zelf, en ik denk miljoenen met mij, Zwarte Piet nooit als slaaf gezien. Dat enkelen dat er wél in zien zegt toch iets over hen? Ik heb dan het idee dat zij zelf met persoonlijke issues zitten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar in dit NU is het een argument dat ZP een slaaf voorstelt. Daarom is de historische herkomst van ZP van belang in de verhitte discussies van NU
Hoe een typetje wordt uitgebeeld is toch een artistieke vrijheid? Dát acteurs Zwarte Piet met kroeshaar uitbeelden e/o met een gek pak e/o met dikke lippen etc kan en mag opgevat worden als discriminerend, maar er zijn nou eenmaal volkeren en rassen op aarde die kroeshaar e/o dikke lippen hebben. Blijf het raar vinden dat je die dan niet mag uitbeelden omdat dat dan racistisch of discriminerend zou zijn. Vooral omdat de huidige Zwarte Piet totaal niet negatief typerend is.quote:[..]
De figuur ZP is nooit racistisch geweest, maar acteurs die de rol speelden hebben in de loop der tijden wel die discriminerend uitgebeeld. ZP was vroeger een bangmakertje voor kinderen en dat is opvoeden tot een afkeer van zwarte mensen . In het NU is er een ZP-debat waarin mensen agressief en discriminerend reageren.
Je mag dat vinden. Naar de rechter gaan om het te verbieden vind ikzelf een beetje van de zotte.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:37 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En dan moet je het niet gek vinden dat men het een racistisch typetje vindt en naar de rechter gaat om het te laten verbieden.
Ik niet. Het is namelijk niet iets dat alleen maar binnenshuis gevierd wordt. Je kunt er simpelweg niet omheen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je mag dat vinden. Naar de rechter gaan om het te verbieden vind ikzelf een beetje van de zotte.
Je ziet de reclames het hele jaar door in de bushokjes en meer plekken om je heen... Je ontkomt er niet aan en daar zie je mensen met kroeshaar en dikke lippen en soms dat er een witte man bij in een dominantie houding!quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nee. Die worden niet jaarlijks op al onze scholen gevierd, noch worden er openbare intochten daarvoor georganiseerd of staan alle supermarkten en drogisterijen maandenlang vol met uitingen daarvan.
Je bagatelliseert het effect van Zwarte Piet en negeert voor het gemak de racistische elementen.
De onvrede van een paar honderdduizend mensen hoe zij geïmiteerd worden van tafel vegen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik heb zelf, en ik denk miljoenen met mij, Zwarte Piet nooit als slaaf gezien. Dat enkelen dat er wél in zien zegt toch iets over hen? Ik heb dan het idee dat zij zelf met persoonlijke issues zitten.
Kan zijn.... dat is nog geen excuus voor mensen belachelijk maken of irriteren.quote:Hoe een typetje wordt uitgebeeld is toch een artistieke vrijheid?
De geschilderde dikke lippen van ZP is een stereotype van negers.quote:Dát acteurs Zwarte Piet met kroeshaar uitbeelden e/o met een gek pak e/o met dikke lippen etc kan en mag opgevat worden als discriminerend, maar er zijn nou eenmaal volkeren en rassen op aarde die kroeshaar e/o dikke lippen hebben.
Vergelijking gaat nog steeds niet op. Nergens blijkt een racistisch element uit in die reclames. Nergens worden zwarte mensen als onderdanig afgeschilderd. Daarnaast is er geen dubieus verleden.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:11 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Je ziet de reclames het hele jaar door in de bushokjes en meer plekken om je heen... Je ontkomt er niet aan en daar zie je mensen met kroeshaar en dikke lippen en soms dat er een witte man bij in een dominantie houding!
quote:Ik negeer de racistische elementen omdat ze er niet zijn, punt.
Zo kun je alles wel als een kwestie van interpretatie wegwuiven.quote:Die kun je overal wel in vinden als je zoekt. Dat wil nog niet zeggen dat ze het zijn of zo bedoeld zijn.
Nou kom maar op met het "effect van Zwarte Piet" , wat moet ik me daar bij voorstellen?
ELK effect heeft te maken met hoe het door de ontvanger wordt geinterpreteerd. Sta daar maar eens bij stil. Als ik aanstoot neem aan een lantaarnpaal, dan is dat mijn gebrek, niet de schuld van die lantaarnpaal.
Er zijn genoeg mensen die zwaar lijden onder van alles en nog wat, maar die laten zich al of niet helpen. Die gaan niet proberen maar iets landelijk te elemineren dat ze dwars zit.
(Hoewel, dat zijn dan weer die moordenaars van exen en politici, maar dat is een ander verhaal).
Kortom, als je een probleem hebt met Zwarte Piet, kun je in therapie gaan.
Je neemt mensen die ZP afwijzen volstrekt niet serieus dus ?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:11 schreef Alentejana het volgende:
.
Kortom, als je een probleem hebt met Zwarte Piet, kun je in therapie gaan.
A kijken mensen niet naar het verleden van welk om het even feestfiguur en B die onderdanige houding kan ik nergens terugvinden, niet anders dan een butler bij een freule of wat dan ook. Verschil is niet meteen racisme.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:15 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Vergelijking gaat nog steeds niet op. Nergens blijkt een racistisch element uit in die reclames. Nergens worden zwarte mensen als onderdanig afgeschilderd. Daarnaast is er geen dubieus verleden.
Als er naast zwarte Pieten ook blanke, gele, paarse en groene Pieten als knecht gaan fungeren, wordt er in ieder geval gebroken met het beeld van zwarte slaaf en witte meester. Het beste zou natuurlijk een volledig gelijkwaardige situatie zijn, maar dat lijkt voorlopig niet haalbaar. Misschien krijgen we ooit in de toekomst ook zwarte Sinterklazen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:21 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Als Pieten van ander kleuren exact hetzelfde gaan doen is het niet racistisch, hoe zit dat dan precies?
Wat een rare conclusie. Alsof therapie alleen voor waanbeelden is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je neemt mensen die ZP afwijzen volstrekt niet serieus dus ?
Het is allemaal waandenkbeelden en zo ?
Tja, en dat beeld is nu precies wat men zich inbeeld.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:26 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Als er naast zwarte Pieten ook blanke, gele, paarse en groene Pieten als knecht gaan fungeren, wordt er in ieder geval gebroken met het beeld van zwarte slaaf en witte meester. Het beste zou natuurlijk een volledig gelijkwaardige situatie zijn, maar dat lijkt voorlopig niet haalbaar. Misschien krijgen we ooit in de toekomst ook zwarte Sinterklazen.
Bluesdude de leugenaar is er weerquote:
ga ergens anders trollen joh...quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:50 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Bluesdude de leugenaar is er weer
Ja, want inmiddels is het echt geen geval meer van de cijfers verkeerd interpreteren. Het is je meermaals uitgelegd en je blijft maar doorgaan met moedwillig de boel besodemieteren. Goed bezig!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |