abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143959167
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:55 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Nee ik trol niet. Maar ik mag Hollanders gewoon niet zo...
No shit. Shab lutjebroek in the building!
Je suis Charlie Sheen
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:05:11 #52
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_143959394
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:52 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja, helaas, maar zo is het.

De veelgehoorde argumenten zijn of emotionele argument of drogredenen. Neem nou "Hunnie willen onze cultuur veranderen, dan moet ook X en Y weg". Of "Het is een traditie, en dus het moet blijven". Of een standpunt innemen ter zake van Zwarte Piet, zoals bijvoorbeeld dat hij zwart is vanwege het roet, maar dat niet consequent kunnen verdedigen.

Vooral ook het feit dat objectief materiaal volledig wordt genegeerd is een indicatie van of er nou rationeel of emotioneel gereageerd wordt.

http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml

Op basis van dit artikel blijkt duidelijk dat de klederdracht van Zwarte Piet afstamt van moorknechten/slaven. Waarom dan nog steeds volhouden dat er zogenaamd geen ondergeschikte rol is, maar sprake is van een "gelijkwaardige samenwerking"?
Ja, die plaatjes elk jaar van Piet in ketens en Sint die hem met de zweep afranselt... Vreselijk, vreselijk.

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen ophouden met het overal als een Calimero wat achter zoeken en gewoon accepteren dat er in dit land een kinderfeest is, waarbij een donker grappig type rondloopt, die kadootjes uitdeelt, snoep strooit en als hulpje van een vaderlijke oude man optreedt. En proberen te accepteren dat niet alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten of te kleineren.

Integendeel, zou ik zeggen, als ik zo naar de voordelen kijk die het voor die mensen biedt om hier te wonen en niet in, zeg, Guyana of Suriname. Of Botswana. Of Guinee-Bisau. Of Ivoorkust. Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn, die hun vreselijk racistische kinderfeesten aan hen opdringen. Daar kunnen ze zich dan overgeven aan de feesten daar en zich in Buffebloed wentelen, met veren versieren en apeningewanden eten, alles in het blije besef, dat dat hun cultuur is en dat niemand hen dat wil ontzeggen of een actiegroep begint om de buffel te redden en het bloed te vervangen door waterverf.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_143959677
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, die plaatjes elk jaar van Piet in ketens en Sint die hem met de zweep afranselt... Vreselijk, vreselijk.

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen ophouden met het overal als een Calimero wat achter zoeken en gewoon accepteren dat er in dit land een kinderfeest is, waarbij een donker grappig type rondloopt, die kadootjes uitdeelt, snoep strooit en als hulpje van een vaderlijke oude man optreedt. En proberen te accepteren dat niet alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten of te kleineren.

Integendeel, zou ik zeggen, als ik zo naar de voordelen kijk die het voor die mensen biedt om hier te wonen en niet in, zeg, Guyana of Suriname. Of Botswana. Of Guinee-Bisau. Of Ivoorkust. Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn, die hun vreselijk racistische kinderfeesten aan hen opdringen. Daar kunnen ze zich dan overgeven aan de feesten daar en zich in Buffebloed wentelen, met veren versieren en apeningewanden eten, alles in het blije besef, dat dat hun cultuur is en dat niemand hen dat wil ontzeggen of een actiegroep begint om de buffel te redden en het bloed te vervangen door waterverf.
DIt heb ik allemaal niet gelezen, maar boycot jij de HEMA nu wel of niet.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:19:03 #54
66444 Lord_Vetinari
pi_143959740
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:16 schreef Kingstown het volgende:

[..]

DIt heb ik allemaal niet gelezen, maar boycot jij de HEMA nu wel of niet.
Ga jij nou nog maar wat in je hol (laten) stoppen.
pi_143959789
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Is dit nou een rationele post?

Als mensen het ergens niet mee eens zijn dan kunnen ze terug naar hun eigen land. Dat is rationeel?

Volgens welke regels van de argumentatieleer is dit een valide punt? Nou, ik laat je niet in spanning: geen enkele.

Zal ik een opsomming maken van jouw drogredenen in deze specifieke post?

Omdat het hier beter wonen is dan in Suriname, mag je geen kritiek op Zwarte Piet hebben.
Omdat je Zwarte Piet tegenwoordig niet als slaaf wordt aangemerkt, kan Zwarte Piet niet ontstaan zijn uit een slaaf.
Als je Zwarte Piet niet accepteert, dan moet je terug naar land van herkomst (?)
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, zoeken als een Calimero altijd ergens achter.
Mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben, denken dat alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten.

Onjuiste aannames:
Mensen met kritiek op Zwarte Piet zijn allochtonen of donkere mensen
Als je tegen Zwarte Piet bent, dan ben je tegen Nederland.

Terugkijkende op je post vraag ik me af of er één geldig argument in stond. Ik ben nog zoekende.
pi_143960090
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:51 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Want Duitsers gaan zich druk maken over deze discussie?

Sowieso is stereotyperen soms gewoon noodzaak.
De anti pieten zijn allemaal niet goed bij hun hoofd.

Zoiets?
pi_143960134
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ga jij nou nog maar wat in je hol (laten) stoppen.
Wat? Kingstown is een homo? Wist ik niet. Link?
pi_143960168
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:55 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Nee ik trol niet. Maar ik mag Hollanders gewoon niet zo...
Je meent het. Wat ben je zelf dan?
pi_143960196
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De anti pieten zijn allemaal niet goed bij hun hoofd.

Zoiets?
Dat is nogal ongenuanceerd...

quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je meent het. Wat ben je zelf dan?
Nederlander.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_143960228
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:52 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja, helaas, maar zo is het.

De veelgehoorde argumenten zijn of emotionele argument of drogredenen. Neem nou "Hunnie willen onze cultuur veranderen, dan moet ook X en Y weg". Of "Het is een traditie, en dus het moet blijven". Of een standpunt innemen ter zake van Zwarte Piet, zoals bijvoorbeeld dat hij zwart is vanwege het roet, maar dat niet consequent kunnen verdedigen.

Vooral ook het feit dat objectief materiaal volledig wordt genegeerd is een indicatie van of er nou rationeel of emotioneel gereageerd wordt.

http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml

Op basis van dit artikel blijkt duidelijk dat de klederdracht van Zwarte Piet afstamt van moorknechten/slaven. Waarom dan nog steeds volhouden dat er zogenaamd geen ondergeschikte rol is, maar sprake is van een "gelijkwaardige samenwerking"?
http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf
pi_143960240
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:34 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Dat is nogal ongenuanceerd...

[..]

Nederlander.
Oké dan.
pi_143960438
quote:
Heb je dit stuk zelf ook gelezen? De schrijver van dit stuk is het niet eens met Van Benthem.

_O-
pi_143960466
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:42 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Heb je dit stuk zelf ook gelezen? De schrijver van dit stuk is het niet eens met Van Benthem.

_O-
Je snapt dat er dus discussie is over de zaken die je hier als feiten probeert te presenteren? Mooi,dan zijn we het erover eens dat het helemaal geen feiten zijn die je hier deponeert maar gewoon stellingen.

Bedankt dat je mijn zelf ook even keihard bevestigd met je opmerking, ik had het zelf niet beter kunnen doen :*

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2014 18:44:41 ]
pi_143960477
Wat is nou de feitelijke geschiedenis van de zwarte piet?
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:45:31 #65
66444 Lord_Vetinari
pi_143960521
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Je kunt hem in principe terugvoeren op de raven van Odin.
pi_143960529
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je snapt dat er dus discussie is over de zaken die je hier als feiten probeert te presenteren? Mooi,dan zijn we het erover eens dat het helemaal geen feiten zijn die je hier deponeert maar gewoon stellingen.

Bedankt dat je mijn zelf ook even keihard bevestigd met je opmerking, ik had het zelf niet beter kunnen doen :*
Haha, dikke faal vriend.
pi_143960536
quote:
Daar lopen de meningen over uiteen. Hij is rond 1850 ontstaan door een onderwijzer, maar op wie of wat hij gebaseerd is is nog onderwerp van discussie, zoals cerberkut net zelf al bevestigde.
pi_143960545
quote:
Staat mooi beschreven in: http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
pi_143960568
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:45 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Haha, dikke faal vriend.
Je geeft zelf net toe dat er discussie is over het ontstaan van ZP en dat je 'feiten' geen feiten zijn, en dan faal ik? Grappenmaker. Je trapte er gewoon met open ogen in _O-
pi_143960580
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je geeft zelf net toe dat er discussie is over het ontstaan van ZP en dat je 'feiten' geen feiten zijn, en dan faal ik? Grappenmaker. Je trapte er gewoon met open ogen in _O-
Ok.
pi_143960603
quote:
En de bron die ik hierboven neerzet gaat er nog even wat verder op in met de daadwerkelijke feiten op basis van dit subjectieve stukje van de Volkskrant. Geen dank :*
pi_143960623
quote:
Er zijn mensen die zeggen dat ZP gebaseerd is op duizenden jaren geleden en je hebt de Volkskrant.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2014 18:48:57 ]
pi_143960628
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
pi_143960639
Omdat zwarte Piet een pak draagt dat enigszins verwijst naar pakken die slaven ooit in een ver verleden droegen in nederland, wordt de hedendaagse Piet voor het gemak door hedendaagse mensen maar als slaaf gezien.
Niemand van deze generatie en ook niet de vorige en daarvoor heeft ooit een slaaf in zo´n pak gezien en is er al helemaal niet een geweest. Waarom moet men dan meteen zo hevig dat verband leggen? Daarbij waren de slaven die een dergelijk pak droegen, goed af, lijkt mij, niet het soort dat afgebeuld werd. Sterker nog, zijn er wel bewijzen dat ze niet betaald werden? Hebben ze het "bewijs" van het slavenpak niet van een schilderij ofzo?

Omdat hij een knecht is van Sinterklaas is het discriminatie of erger nog racisme. Alsof andere mensen geen personeel hebben en alsof het anders was geweest als hij blank was geweest.
(ik zie de vakbond al in discussie gaan over de arbeidsvoorwaarden van witte Piet :') Afschaffen die blanke hulpjes van Sinterklaas!)

Ik vind dat ook gewoon rare argumenten.

Als ik hier zo iemand over straat zou zien gaan, denk ik dat hij in een voorstelling zit ofzo, ik zie niet waarom zoiets serieus genomen moet worden alsof hij een hele slavengeschiedenis uitdraagt.

En voor de goede orde, ik ben niet iemand die schreeuwt dat hij moet blijven omdat het nu eenmaal traditie is, maar ik zie niet in waarom hij niet zou kunnen blijven. Ik ben niet pro Piet of tegen Piet, ik sta er neutraal in.

Ik vind de Katholieke processies allemaal veel te erg om diverse redenen (verleden en heden), maar ga echt niet hier in Portugal waar ze om de haverklap gehouden worden een rechtszaak aan om die te bannen.
Als zij geld en tijd willen besteden aan die poppenkasten een beelden willen vereren en rondragen, moeten ze dat helemaal zelf weten. En ik wordt er ook onvrijwillig mee geconfronteerd als de straten weer eens afgezet zijn en ik moet wachten tot zo´n stoet voorbij komt.
Waarom kan iemand die dan zo´n aanstoot neemt aan zwarte Piet niet dezelfde mentaliteit hebben en de schouders ophalen? Waarom moet er in de aanval gegaan?
Alleen maar omdat er ooit slavenhandel is geweest waarbij OOK blanken OOK zwarten hebben verhandeld (want slavenhandel is niet alleen de handel van zwarten door blanken).
Of alleen omdat er ooit een blackface hype is geweest? Dat verband vind ik nog raarder.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:50:12 #75
66444 Lord_Vetinari
pi_143960663
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Yaaar het volgende:
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
Waarom? Jij stamt af van een anthropoide. Ben je nu beledigd door de BBC serie 'Walking with Cavemen'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')