No shit. Shab lutjebroek in the building!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 17:55 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Nee ik trol niet. Maar ik mag Hollanders gewoon niet zo...
Ja, die plaatjes elk jaar van Piet in ketens en Sint die hem met de zweep afranselt... Vreselijk, vreselijk.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 17:52 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja, helaas, maar zo is het.
De veelgehoorde argumenten zijn of emotionele argument of drogredenen. Neem nou "Hunnie willen onze cultuur veranderen, dan moet ook X en Y weg". Of "Het is een traditie, en dus het moet blijven". Of een standpunt innemen ter zake van Zwarte Piet, zoals bijvoorbeeld dat hij zwart is vanwege het roet, maar dat niet consequent kunnen verdedigen.
Vooral ook het feit dat objectief materiaal volledig wordt genegeerd is een indicatie van of er nou rationeel of emotioneel gereageerd wordt.
http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
Op basis van dit artikel blijkt duidelijk dat de klederdracht van Zwarte Piet afstamt van moorknechten/slaven. Waarom dan nog steeds volhouden dat er zogenaamd geen ondergeschikte rol is, maar sprake is van een "gelijkwaardige samenwerking"?
DIt heb ik allemaal niet gelezen, maar boycot jij de HEMA nu wel of niet.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, die plaatjes elk jaar van Piet in ketens en Sint die hem met de zweep afranselt... Vreselijk, vreselijk.
Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen ophouden met het overal als een Calimero wat achter zoeken en gewoon accepteren dat er in dit land een kinderfeest is, waarbij een donker grappig type rondloopt, die kadootjes uitdeelt, snoep strooit en als hulpje van een vaderlijke oude man optreedt. En proberen te accepteren dat niet alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten of te kleineren.
Integendeel, zou ik zeggen, als ik zo naar de voordelen kijk die het voor die mensen biedt om hier te wonen en niet in, zeg, Guyana of Suriname. Of Botswana. Of Guinee-Bisau. Of Ivoorkust. Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn, die hun vreselijk racistische kinderfeesten aan hen opdringen. Daar kunnen ze zich dan overgeven aan de feesten daar en zich in Buffebloed wentelen, met veren versieren en apeningewanden eten, alles in het blije besef, dat dat hun cultuur is en dat niemand hen dat wil ontzeggen of een actiegroep begint om de buffel te redden en het bloed te vervangen door waterverf.
Ga jij nou nog maar wat in je hol (laten) stoppen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:16 schreef Kingstown het volgende:
[..]
DIt heb ik allemaal niet gelezen, maar boycot jij de HEMA nu wel of niet.
Is dit nou een rationele post?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, die plaatjes elk jaar van Piet in ketens en Sint die hem met de zweep afranselt... Vreselijk, vreselijk.
Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen ophouden met het overal als een Calimero wat achter zoeken en gewoon accepteren dat er in dit land een kinderfeest is, waarbij een donker grappig type rondloopt, die kadootjes uitdeelt, snoep strooit en als hulpje van een vaderlijke oude man optreedt. En proberen te accepteren dat niet alles in dit land erop gericht is om allochtonen of donkere mensen te pesten of te kleineren.
Integendeel, zou ik zeggen, als ik zo naar de voordelen kijk die het voor die mensen biedt om hier te wonen en niet in, zeg, Guyana of Suriname. Of Botswana. Of Guinee-Bisau. Of Ivoorkust. Maar als al die wannabe Pietmartelaren vinden dat we hier zo racistisch zijn en dat het allemaal door de slavernij komt, dan denk ik, dat we dat best goed willen maken en hen in grote boten te stoppen en terug te brengen naar het land van hun voorouders, waar geen boze blanken zijn, die hun vreselijk racistische kinderfeesten aan hen opdringen. Daar kunnen ze zich dan overgeven aan de feesten daar en zich in Buffebloed wentelen, met veren versieren en apeningewanden eten, alles in het blije besef, dat dat hun cultuur is en dat niemand hen dat wil ontzeggen of een actiegroep begint om de buffel te redden en het bloed te vervangen door waterverf.
De anti pieten zijn allemaal niet goed bij hun hoofd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 17:51 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Want Duitsers gaan zich druk maken over deze discussie?
Sowieso is stereotyperen soms gewoon noodzaak.
Wat? Kingstown is een homo? Wist ik niet. Link?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ga jij nou nog maar wat in je hol (laten) stoppen.
Je meent het. Wat ben je zelf dan?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 17:55 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Nee ik trol niet. Maar ik mag Hollanders gewoon niet zo...
Dat is nogal ongenuanceerd...quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De anti pieten zijn allemaal niet goed bij hun hoofd.
Zoiets?
Nederlander.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je meent het. Wat ben je zelf dan?
http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdfquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 17:52 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja, helaas, maar zo is het.
De veelgehoorde argumenten zijn of emotionele argument of drogredenen. Neem nou "Hunnie willen onze cultuur veranderen, dan moet ook X en Y weg". Of "Het is een traditie, en dus het moet blijven". Of een standpunt innemen ter zake van Zwarte Piet, zoals bijvoorbeeld dat hij zwart is vanwege het roet, maar dat niet consequent kunnen verdedigen.
Vooral ook het feit dat objectief materiaal volledig wordt genegeerd is een indicatie van of er nou rationeel of emotioneel gereageerd wordt.
http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
Op basis van dit artikel blijkt duidelijk dat de klederdracht van Zwarte Piet afstamt van moorknechten/slaven. Waarom dan nog steeds volhouden dat er zogenaamd geen ondergeschikte rol is, maar sprake is van een "gelijkwaardige samenwerking"?
Oké dan.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:34 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Dat is nogal ongenuanceerd...
[..]
Nederlander.
Heb je dit stuk zelf ook gelezen? De schrijver van dit stuk is het niet eens met Van Benthem.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.meertens.knaw.(...)ef/Zwarte%20Piet.pdf
Je snapt dat er dus discussie is over de zaken die je hier als feiten probeert te presenteren? Mooi,dan zijn we het erover eens dat het helemaal geen feiten zijn die je hier deponeert maar gewoon stellingen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Heb je dit stuk zelf ook gelezen? De schrijver van dit stuk is het niet eens met Van Benthem.
Je kunt hem in principe terugvoeren op de raven van Odin.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Wat is nou de feitelijke geschiedenis van de zwarte piet?
Haha, dikke faal vriend.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je snapt dat er dus discussie is over de zaken die je hier als feiten probeert te presenteren? Mooi,dan zijn we het erover eens dat het helemaal geen feiten zijn die je hier deponeert maar gewoon stellingen.
Bedankt dat je mijn zelf ook even keihard bevestigd met je opmerking, ik had het zelf niet beter kunnen doen
Daar lopen de meningen over uiteen. Hij is rond 1850 ontstaan door een onderwijzer, maar op wie of wat hij gebaseerd is is nog onderwerp van discussie, zoals cerberkut net zelf al bevestigde.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Staat mooi beschreven in: http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtmlquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Je geeft zelf net toe dat er discussie is over het ontstaan van ZP en dat je 'feiten' geen feiten zijn, en dan faal ik? Grappenmaker. Je trapte er gewoon met open ogen inquote:
Ok.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je geeft zelf net toe dat er discussie is over het ontstaan van ZP en dat je 'feiten' geen feiten zijn, en dan faal ik? Grappenmaker. Je trapte er gewoon met open ogen in
En de bron die ik hierboven neerzet gaat er nog even wat verder op in met de daadwerkelijke feiten op basis van dit subjectieve stukje van de Volkskrant. Geen dankquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:46 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Staat mooi beschreven in: http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
Er zijn mensen die zeggen dat ZP gebaseerd is op duizenden jaren geleden en je hebt de Volkskrant.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:44 schreef Yaaar het volgende:
Waarom? Jij stamt af van een anthropoide. Ben je nu beledigd door de BBC serie 'Walking with Cavemen'?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:48 schreef Yaaar het volgende:
Het is punt van discussie. Als hij wel afstamt van de slaaf, snap ik wel dat sommige mensen dat kut vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |