abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144053270
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:15 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het ook moeilijker is om als vrouw die geen kind wil toch een kind te krijgen omdat je partner dan wil dan andersom.
Hoe je het ook wendt of keert, een vrouw moet er nou eenmaal een hoop meer voor doen en overhebben dan een man, daarbij kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt dat een moedergevoel niet komt als je kind uiteindelijk toch geboren is, en dat lijkt me een behoorlijk onwenselijke situatie.
Present! Dat wil zeggen, mijn man wilde graag kinderen, ik eigenlijk niet. En toch hobbelt er nu een dreumes door het huis die ik nooit meer zou willen missen O+.

Ik ben heel bang geweest voor het ontbreken van dat moedergevoel, maar nee: het was meteen zodra ze er was full blown duidelijk dat dit MIJN (nou ja, ons) kind is.

Tegelijkertijd ben ik er na een jaar zowel fysiek als psychisch nog niet bovenop. Ik heb er dus wel degelijk heel veel voor moeten inleveren en dat vind ik bij vlagen écht heel zwaar. Maar dat is de consequentie van de keuze die we bewust gemaakt hebben.

Ik wil het wel graag bij 1 kind houden. Voor mij is het echt genoeg. Maar ik weet ook dat ik het voor m'n man en m'n dochter met liefde nog eens over zou doen, toch.
Home is where the O+ is...
  Moderator maandag 1 september 2014 @ 10:17:20 #102
5428 crew  miss_sly
pi_144054140
quote:
99s.gif Op maandag 1 september 2014 08:52 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik ben heel rooskleurig over Nederland op dit moment, maar ik zie de wereld naar de kloten gaan, en dat zal in de nabije toekomst ook zijn weerslag krijgen op Nederland.En ik redeneer dat als dat allemaal niet gebeurt, en ik zet geen kind op de wereld, dat dat kind er niet heel erg van baalt dat ze niet geboren is :Y) Andersom, wel ellende, en een kind is wel kut. Eigenlijk is er maar 1 van de 4 mogelijkheden uitgesproken positief voor het kind (wel geboren, geen ellende). Die kans vind ik te klein :)
Ik zal wel een enorme optimist zijn, maar ik zie het leven niet zo negatief. En ik denk dat in veel tijden mensen zulke gedachten gehad zouden kunnen hebben, en zeker op verschillende plekken op de wereld. Toch is nog nooit het wereldbeeld zo slecht geweest dat er geen kinderen meer werden geboren. Ik denk en hoop dat het minder erg wordt, dat de mens verstandiger wordt, dat mijn kind wellicht (in het klein) een bijdrage kan leveren aan een fijne(re) wereld en dat mijn kind gelukkig is en zal blijven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_144054204
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 10:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zal wel een enorme optimist zijn, maar ik zie het leven niet zo negatief. En ik denk dat in veel tijden mensen zulke gedachten gehad zouden kunnen hebben, en zeker op verschillende plekken op de wereld. Toch is nog nooit het wereldbeeld zo slecht geweest dat er geen kinderen meer werden geboren. Ik denk en hoop dat het minder erg wordt, dat de mens verstandiger wordt, dat mijn kind wellicht (in het klein) een bijdrage kan leveren aan een fijne(re) wereld en dat mijn kind gelukkig is en zal blijven.
Ja, zo kun je er ook in staan. Gelukkig heb je er over nagedacht, want veel mensen doen dat niet, die kijken alleen of het kind in hun eigen leven gelukkig zal zijn, niet wat er in de rest van de wereld te gebeuren staat.

Of de wereld naar z'n grootje gaat is een aparte discussie. Voor dit topic kunnen we even als gegeven aannemen dat ik dat vind. En dan is een kind op de wereld zetten niet een goed idee. Vind ik. Er zijn ook mensen die denken dat ze naar z'n grootje gaat en juist daarom wel een kind er in willen plaatsen, in de hoop dat dat zal helpen het tegen te gaan. Ietwat megalomaan als je het mij vraagt :P
  Moderator maandag 1 september 2014 @ 10:24:37 #104
5428 crew  miss_sly
pi_144054264
quote:
99s.gif Op maandag 1 september 2014 10:21 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ja, zo kun je er ook in staan. Gelukkig heb je er over nagedacht, want veel mensen doen dat niet, die kijken alleen of het kind in hun eigen leven gelukkig zal zijn, niet wat er in de rest van de wereld te gebeuren staat.

Of de wereld naar z'n grootje gaat is een aparte discussie. Voor dit topic kunnen we even als gegeven aannemen dat ik dat vind. En dan is een kind op de wereld zetten niet een goed idee. Vind ik. Er zijn ook mensen die denken dat ze naar z'n grootje gaat en juist daarom wel een kind er in willen plaatsen, in de hoop dat dat zal helpen het tegen te gaan. Ietwat megalomaan als je het mij vraagt :P
O nee, ik denk niet dat mijn kind het tegen kan gaan als de wereld naar zijn grootje gaat. Maar ik denk wel dat het minder ernstig is als jij denkt. Maar goed, ik ben een optimist, altijd geweest, dat zal wel niet meer overgaan. Ik denk en hoop dat er steeds meer mensen bewust zijn van een hoop dingen. Dat ze dat ook doorgeven aan hun kinderen. Ik heb onze dochter (5 jaar) verteld dat we zuinig moeten zijn op de aarde, dus bijvoorbeeld dat we zuinig moeten zijn met water en elektriciteit. Dus als we een lamp aan hebben die niet aan hoeft, komt ze hem uitdoen, want dat is beter voor de aarde. Het zijn kleine dingen, maar als nou meer kinderen dat in de basis mee krijgen, kan het best nog wel eens goed komen met de aarde omdat er meer bewustzijn is over bepaalde zaken.
pi_144054490
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 10:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O nee, ik denk niet dat mijn kind het tegen kan gaan als de wereld naar zijn grootje gaat. Maar ik denk wel dat het minder ernstig is als jij denkt. Maar goed, ik ben een optimist, altijd geweest, dat zal wel niet meer overgaan. Ik denk en hoop dat er steeds meer mensen bewust zijn van een hoop dingen.
Ik ben een optimistisch realist :Y)

quote:
Dat ze dat ook doorgeven aan hun kinderen. Ik heb onze dochter (5 jaar) verteld dat we zuinig moeten zijn op de aarde, dus bijvoorbeeld dat we zuinig moeten zijn met water en elektriciteit. Dus als we een lamp aan hebben die niet aan hoeft, komt ze hem uitdoen, want dat is beter voor de aarde. Het zijn kleine dingen, maar als nou meer kinderen dat in de basis mee krijgen, kan het best nog wel eens goed komen met de aarde omdat er meer bewustzijn is over bepaalde zaken.
^O^
pi_144062561
quote:
99s.gif Op maandag 1 september 2014 08:52 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik ben heel rooskleurig over Nederland op dit moment, maar ik zie de wereld naar de kloten gaan, en dat zal in de nabije toekomst ook zijn weerslag krijgen op Nederland.En ik redeneer dat als dat allemaal niet gebeurt, en ik zet geen kind op de wereld, dat dat kind er niet heel erg van baalt dat ze niet geboren is :Y) Andersom, wel ellende, en een kind is wel kut. Eigenlijk is er maar 1 van de 4 mogelijkheden uitgesproken positief voor het kind (wel geboren, geen ellende). Die kans vind ik te klein :)
Dit dus (maar ik zie "ellende" wel in een veel breder perspectief dan alleen datgene aan ellende waar jij en anderen in dit topic meekomen... maar goed, het verder bespreken van dat perspectief hoort hier mijns inziens niet thuis ;)).

Edit: en ja, zie mijzelf ook als een toch grotendeels wel optimistische realist of als een pessimistische, maar toch vrolijke realist ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Forbry op 01-09-2014 15:06:32 ]
Tails tell tales
pi_144344222
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:21 schreef motorbloempje het volgende:
Als je even googelt kun je best veel anonymous confessions vinden van moeders die inderdaad spijt hebben / nooit dat moedergevoel hebben ontwikkeld. Dat is schrijnend om te lezen... Het betekent niet dat ze hun kind niet alles geven en niet hun best doen ze daar niets van te laten merken, dat is eigenlijk wel centraal in de meeste van die berichten, omdat het kind er zelf niets aan kan doen, maar ze eigenlijk zelf diep ongelukkig zijn en ondanks dat ze wel van hun kind houden liever de keus opnieuw zouden willen maken en het dan niet doen... Dat lijkt me ronduit kut.
Dat is een enorm taboe-onderwerp. Er zijn twee onderzoeken waarvan ik de linkjes naar boven probeer te Googelen, maar ik kan ze niet meer vinden. De een was oudere moeders die op sterven lagen vragen of, als ze hun leven over mochten doen, ze weer kinderen zouden nemen. Een ander was een enorme groep anonieme moeders die gevraagd werd of ze met de kennis van nu alsnog kinderen zouden nemen, en in beide gevallen is het aantal moeders dat géén kinderen zou willen, hoog. Kwam wel dit artikel tegen tijdens mijn zoektocht: http://www.scarymommy.com/i-dont-like-being-a-mother/

Door de grote vanzelfsprekendheid rondom voortplanting is het denk ik iets waar veel mensen niet (of te laat) over nadenken tot ze kinderen hebben. Mensen zonder kinderen zijn over het algemeen gelukkiger en leven langer dan mensen met kinderen. Voor vrouwen gaat dat nog iets meer op dan voor mannen.
La derecha oprime, la izquierda libera
  Moderator dinsdag 9 september 2014 @ 11:49:34 #108
5428 crew  miss_sly
pi_144344365
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 september 2014 11:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dat is een enorm taboe-onderwerp. Er zijn twee onderzoeken waarvan ik de linkjes naar boven probeer te Googelen, maar ik kan ze niet meer vinden. De een was oudere moeders die op sterven lagen vragen of, als ze hun leven over mochten doen, ze weer kinderen zouden nemen. Een ander was een enorme groep anonieme moeders die gevraagd werd of ze met de kennis van nu alsnog kinderen zouden nemen, en in beide gevallen is het aantal moeders dat géén kinderen zou willen, hoog. Kwam wel dit artikel tegen tijdens mijn zoektocht: http://www.scarymommy.com/i-dont-like-being-a-mother/

Door de grote vanzelfsprekendheid rondom voortplanting is het denk ik iets waar veel mensen niet (of te laat) over nadenken tot ze kinderen hebben. Mensen zonder kinderen zijn over het algemeen gelukkiger en leven langer dan mensen met kinderen. Voor vrouwen gaat dat nog iets meer op dan voor mannen.
Dat zou best kunnen, ik heb werkelijk geen idee.

Wat ik dan altijd weer een beetje jammer vind, is dat mensen die geen kinderen willen zulke informatie dan naar boven halen om te proberen te bewijzen dat jij wel kunt zeggen dat je het leuk vindt dat je een kind hebt, maar dat je vast stiekem toch bij deze groep hoort.
Ik zeg niet dat jij dat nu zo bedoelt, LeeHarveyOswald, maar het gebeurt wel.
pi_144346997
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 11:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat ik dan altijd weer een beetje jammer vind, is dat mensen die geen kinderen willen zulke informatie dan naar boven halen om te proberen te bewijzen dat jij wel kunt zeggen dat je het leuk vindt dat je een kind hebt, maar dat je vast stiekem toch bij deze groep hoort.
En ik vraag me in zo'n geval dan af of zo'n onderzoek zich ook richt op de bewust kinderlozen, hoeveel procent daarvan spijt heeft op t sterfbed/het liever toch anders zou doen...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  dinsdag 9 september 2014 @ 13:31:27 #110
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_144347709
Het lastige is toch ook dat je het gewoon niet wéét. Ik weet nu met kinderen maar dat is zo helemaal anders dan ik vantevoren gedacht had (op emotioneel vlak met name. Ik verbaas me nog regelmatig over de heftigheid van mijn emoties maar krijg ook steeds meer vertrouwen dat ik ze wel kan 'loslaten'. En dat wil ik ook graag. Zodat ik ook zelf mijn leven weer kan invullen met andere dingen.
Maar ik heb geen idee hoe mijn leven gelopen was als ik geen kinderen had gekregen. Ik was op zeker een ander mens geweest. Voor mijzelf is het wel goed dat ik die kinderen kreeg. Het heeft me een beter mens gemaakt vind ik.

Daarmee zeg ik niet dat dit voor kinderlozen zo is hè. Disclaimer disclaimer.
Ik kan en wil alleen voor mijzelf spreken in deze.

En als kinderloze weet je niet hoe je leven gegaan was als je wel een kind had gekregen. En hoe je dan geworden was zelf.
Misschien maakt het uit wat je verwachtingen zijn? Als je rekent op altijd bezoek en goeie zorg terug en je kinderen gaan gewoon lekker hun eigen gang dat je daar teleurgesteld over kan zijn. Daarom zijn kinderlozen wellicht gelukkiger. Die weten niet beter dan dat ze het zelf moeten invullen.
Als ik al ongelukkig ben of wordt is dat niet dankzij mijn kinderen. Hoewel ze nu een groot beroep doen op mijn tijd zijn ze niet de basis van mijn levensinvulling.

Nou ja. Lastig uit te leggen. Maar zoiets.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_144348201
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 13:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Het lastige is toch ook dat je het gewoon niet wéét. Ik weet nu met kinderen maar dat is zo helemaal anders dan ik vantevoren gedacht had (op emotioneel vlak met name. Ik verbaas me nog regelmatig over de heftigheid van mijn emoties maar krijg ook steeds meer vertrouwen dat ik ze wel kan 'loslaten'. En dat wil ik ook graag. Zodat ik ook zelf mijn leven weer kan invullen met andere dingen.
Maar ik heb geen idee hoe mijn leven gelopen was als ik geen kinderen had gekregen. Ik was op zeker een ander mens geweest. Voor mijzelf is het wel goed dat ik die kinderen kreeg. Het heeft me een beter mens gemaakt vind ik.

Daarmee zeg ik niet dat dit voor kinderlozen zo is hè. Disclaimer disclaimer.
Ik kan en wil alleen voor mijzelf spreken in deze.

En als kinderloze weet je niet hoe je leven gegaan was als je wel een kind had gekregen. En hoe je dan geworden was zelf.
Misschien maakt het uit wat je verwachtingen zijn? Als je rekent op altijd bezoek en goeie zorg terug en je kinderen gaan gewoon lekker hun eigen gang dat je daar teleurgesteld over kan zijn. Daarom zijn kinderlozen wellicht gelukkiger. Die weten niet beter dan dat ze het zelf moeten invullen.
Als ik al ongelukkig ben of wordt is dat niet dankzij mijn kinderen. Hoewel ze nu een groot beroep doen op mijn tijd zijn ze niet de basis van mijn levensinvulling.

Nou ja. Lastig uit te leggen. Maar zoiets.
Ja idd, je kan eigenlijk niet weten of je iets liever wel/niet had gedaan omdat als je het toch wel/niet gedaan had alles sowieso anders gelopen was :D

En de reden van spijt is ook belangrijk. Heb je een kind dat nooit langskomt terwijl je t voor t gezelschap deed dan is de keuze om kinderen nemen an sich niet iets om spijt van te hebben maar meer jammer van t soort kind dat je kreeg :+
pi_144348703
Zekerheden over de toekomst zijn er natuurlijk ook niet. Soms kun je zelfs jezelf verrassen, ik verras mezelf ook nog wel eens door dingen te doen die ik nooit voor mogelijk had gehouden.

Maar ik hecht wel waarde aan mijn eigen zelfkennis en kan ook wel goed inschatten na een jaar of 30 levend als en met mezelf of ergens aan beginnen verstandig is en of ik al dan niet met een eventuele mislukking zou kunnen leven als dit zo blijkt te zijn :P En laat ik het kiezen voor kinderen nou net niet datgene zijn waar ik 'voor de lol' maar eens een 'ach, wie weet verras ik mezelf'-gokje bij wil nemen. En dat is denk ik een drempel waar het voor veel mensen zonder kinderen om draait bij het doorvragen van mensen en het niet serieus nemen van de keus. Dat is het voor mij in elk geval. L

Een gewone vraag over of ik kinderen heb, en waarom ik ze niet wil vind ik allemaal prima en daar geef ik ook gewoon antwoord op, zelfs de 'wacht maar tot ze van jezelf zijn' als respons op mijn tegenargumenten is de eerste keer nog wel dragelijk en kan ik een tegenantwoord op geven (die eigenlijk niet verder gaat dan 'nee, ik wíl het gewoon zelf niet, einde verhaal'). Een gewone gezonde discussie / gesprek om meningen duidelijk te krijgen vind ik ook altijd echt wel interessant.
Maar de 'wacht maar, je verandert nog wel van gedachten, dat doet iedereen' en het geen genoegen nemen met een simpele 'nee, dat wil ik niet, dat is mijn persoonlijke keus', dat niet erkennen en accepteren van iemand's eigen zelfkennis en rationaliteit ten opzichte van eigen beweegredenen, zéker als het iemand is die je niet zo goed kent (en die jou niet zo goed kent).. dat is 't 'm. Dat je niet gezond bent of nog niet 'volledig ontwikkeld' ofzo totdat je inziet dat kinderen krijgen 'the way to go is'.

Ja, er zijn mensen die op hun 39e van gedachten veranderen en daarna dolgelukkig zijn met hun kroost, die zijn er en dat is helemaal mooi voor hen! Maar het was ook aan die mensen zélf om daar achter te komen in de loop van hun leven, en dat zou niet iets moeten zijn wat iemand je als het ware bijna psychisch op zou mogen leggen; er zijn ook genoeg mensen die gewoon heel gelukkig zijn zónder kinderen en blij zijn met hun beslissing! :)
Ja doei.
pi_144348785
Ik bedoel ook meer dat iemand op zn sterfbed wel spijt kan hebben van bv kinderen, maar dat diegene, als ie niet voor kinderen gekozen zou hebben, ook spijt van die keuze gehad zou kunnen hebben op zn sterfbed. Omdat je t niet kan vergelijken omdat je maar 1 leven kan hebben...

Zeg maar
pi_144348808
Oh, het was niet echt een direct antwoord daarop ofzo hoor, meer een algemeen 'je weet inderdaad niet hoe het loopt máár een beetje respect voor zelfkennis van mensen zou niet verkeerd zijn'-post :P
Ja doei.
  dinsdag 9 september 2014 @ 14:08:10 #115
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_144348827
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:06 schreef tombolafan het volgende:
Ik bedoel ook meer dat iemand op zn sterfbed wel spijt kan hebben van bv kinderen, maar dat diegene, als ie niet voor kinderen gekozen zou hebben, ook spijt van die keuze gehad zou kunnen hebben op zn sterfbed. Omdat je t niet kan vergelijken omdat je maar 1 leven kan hebben...

Zeg maar
true, maar dat is natuurlijk op alles van toepassing en een beetje een open deur ;).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_144348860
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:08 schreef HeatWave het volgende:

[..]

true, maar dat is natuurlijk op alles van toepassing en een beetje een open deur ;).
ja, maar daarom juist vind ik dergelijke onderzoeken flauw :Y
  Moderator dinsdag 9 september 2014 @ 14:14:32 #117
5428 crew  miss_sly
pi_144349009
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:09 schreef tombolafan het volgende:

[..]

ja, maar daarom juist vind ik dergelijke onderzoeken flauw :Y
Ik vraag me ook af waarom die onderzoeken gedaan worden, eigenlijk. Sowieso is er geen weg terug. Mensen nemen beslissingen met de gegevens die ze op dat moment ter beschikking hebben. Wat willen ze met die onderzoeken nou aantonen? Dat je wel kinderen moet nemen? Dat je ze juist niet moet nemen? Dat het geen reet uitmaakt, omdat je op je sterfbed altijd spijt hebt van wat niet was?

Ik vind het ook zo'n vage beschrijving dat iemand gelukkig is dan iemand anders. Hoe weet je dat? Is er een of ander metertje dat kan meten hoe gelukkig je bent, en is dat bij vrouwen met kinderen maar 34, terwijl dat bij vrouwen zonder kinderen 46 is?
  dinsdag 9 september 2014 @ 14:17:09 #118
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_144349063
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:07 schreef motorbloempje het volgende:
Oh, het was niet echt een direct antwoord daarop ofzo hoor, meer een algemeen 'je weet inderdaad niet hoe het loopt máár een beetje respect voor zelfkennis van mensen zou niet verkeerd zijn'-post :P
en dat geldt voor mij ook voor mijn keuze ze wél te krijgen. Dat deed ik niet omdat ik behoefte had aan een accesoire. Of 'omdat het zo hoort' .
Daar is ook niet lichtzinnig over gedaan zeg maar.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_144349103
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vraag me ook af waarom die onderzoeken gedaan worden, eigenlijk. Sowieso is er geen weg terug. Mensen nemen beslissingen met de gegevens die ze op dat moment ter beschikking hebben. Wat willen ze met die onderzoeken nou aantonen? Dat je wel kinderen moet nemen? Dat je ze juist niet moet nemen? Dat het geen reet uitmaakt, omdat je op je sterfbed altijd spijt hebt van wat niet was?

Ik vind het ook zo'n vage beschrijving dat iemand gelukkig is dan iemand anders. Hoe weet je dat? Is er een of ander metertje dat kan meten hoe gelukkig je bent, en is dat bij vrouwen met kinderen maar 34, terwijl dat bij vrouwen zonder kinderen 46 is?
Ook ja :Y
pi_144349147
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:17 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

en dat geldt voor mij ook voor mijn keuze ze wél te krijgen. Dat deed ik niet omdat ik behoefte had aan een accesoire. Of 'omdat het zo hoort' .
Daar is ook niet lichtzinnig over gedaan zeg maar.
Om bepaalde mensen een superieur gevoel te geven, dat ze het toch écht wel beter hebben gedaan dan al die sukkels die hun gevoel volgden, en dan de rest van hun leven met de gebakken peren zitten.

Lijkt me ook nogal relevant wanneer je het onderzoek doet, en hoe wil je iets als 'geluk' toetsen. Ik durf wel te stellen dat er denk ik ook karrevrachten met kinderlozen zijn die ongelukkig zijn, of spijt hebben van hun keuze, of op hun sterfbed die keuze in twijfel trekken. Dat is nou namelijk bij uitstek de plek om alle keuzes in je leven twijfelen namelijk, zo lijkt het.
pi_144381666
Het uiteindelijke resultaat van je keuze weet je pas als je de keuze hebt gemaakt. Iemand die geen kinderen wilt en ze ook niet krijgt zal nooit weten hoe het is om kinderen te baren, verzorgen, op te voeden etc. Er is geen manier om ook maar een idee te krijgen hoe het is.

Andersom kan iemand die uiteindelijk wel kinderen krijgt weliswaar terug refereren aan de tijd zonder kinderen, maar kan onmogelijk weten hoe het op het moment waarop ze wel kinderen hebben zou zijn zonder kinderen.

Het nadeel van het maken van keuzes is dat ze onomkeerbaar zijn en met het maken van de keuze de realiteit definitief veranderen. Het pauzeloos blijven filosoferen hoe het zou zijn als je een andere keuze had gemaakt is daarom rationeel en praktisch gezien zinloos.

Je dus verplaatsen in andermans schoenen kan maar op zekere hoogte; moeders die hun moederschap niet als leuk ervaren hadden mogelijk hun leven zonder kinderen ook niet als leuk ervaren, maar misschien wel en dat is op dat moment blijkbaar hun houvast. Door het te wijten aan de kinderen doe jezelf en de kinderen te kort en onderschat je je eigen mogelijkheden om gelukkig te worden.

Ik zeg regelmatig als mensen vragen 'hoe is het nou om vader te zijn?' het volgende:
Ik verlang regelmatig terug naar de tijd zonder kinderen, maar niet naar de tijd zonder mijn dochter.
Oftewel; het vaderschap vraagt offers van mij, die ik bereid ben om te maken en soms ervaar als zwaar, maar tegelijkertijd is de motivatie om mijn dochter iets mee te geven van ons geluk, onze opgedane kennis en ervaring en mee te laten genieten van ons mooie leven immens groot geworden.

Dus zou ik weer kinderloos willen zijn? Qua lekker m'n gang gaan, ja, met regelmaat, maar zou ik dan mijn dochter willen missen? Nee, voor geen goud. Eerlijker kan ik het niet maken :)

Oke, strikvraag + antwoord; zou ik met de kennis die ik nu heb dezelfde keuze maken om kinderen proberen te krijgen? Ja absoluut. Voor ons is het het mooiste wat we mee mogen maken en tegelijk het zwaarste wat we tot nu toe hebben doorgemaakt.
pi_144381826
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 10:23 schreef NiGeLaToR het volgende:

Oke, strikvraag + antwoord; zou ik met de kennis die ik nu heb dezelfde keuze maken om kinderen proberen te krijgen? Ja absoluut. Voor ons is het het mooiste wat we mee mogen maken en tegelijk het zwaarste wat we tot nu toe hebben doorgemaakt.
De echte strikvraag is: Zou je als je niet je partner had leren kennen waarmee je nu een kind hebt, alsnog geprobeerd hebben om kinderen te krijgen? Dan hou je de dochter die je voor geen goud meer zou willen missen iig buiten beschouwing in je overweging en dan is het "ons" in je antwoord opeens een heel stuk abstracter.
pi_144382913
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 10:30 schreef Kingstown het volgende:

[..]

De echte strikvraag is: Zou je als je niet je partner had leren kennen waarmee je nu een kind hebt, alsnog geprobeerd hebben om kinderen te krijgen? Dan hou je de dochter die je voor geen goud meer zou willen missen iig buiten beschouwing in je overweging en dan is het "ons" in je antwoord opeens een heel stuk abstracter.
Maar voeg je er meteen een boel variabelen toe, waarvan ik net al stelde dat het feitelijk en praktisch gezien geen zin heeft om antwoord op te geven om over na te denken. Als ik mijn partner niet had leren kennen zijn er namelijk letterlijk ontelbaar andere scenario's mogelijk. En genoeg daarvan zonder kinderen, net zoveel als met kinderen.

(overigens is daarmee mijn eigen strikvraag + antwoord ambigu; immers, ik heb geen idee wat ik zou besluiten als ik terug zou gaan in de tijd met de kennis van nu, ik denk nu, terwijl ik weet dat de optie van de keuze opnieuw maken niet bestaat, hetzelfde kiezen. Is dat om mijn keuze te legitimeren, omdat de keuze feitelijk geen keuze is, of omdat ik de keuze werkelijk opnieuw zou maken - ook dat kun je onmogelijk met zekerheid zeggen - immers, het gegeven of je wel of niet de keuze hebt om keuzes opnieuw te maken bepalen simpelweg je keuze)

De relevantie zit hem niet zozeer in de 'what-if's' maar louter in het 'nu'.
pi_144383043
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Omdat er nog een enorm taboe rust op niet voortplanten? Omdat vrouwen die wel moeder zijn maar dat liever niet gewild hadden, enorm in de taboehoek geduwd worden? (Zie ook: http://www.scarymommy.com/i-dont-like-being-a-mother/ ).
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_144383294
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Omdat er nog een enorm taboe rust op niet voortplanten? Omdat vrouwen die wel moeder zijn maar dat liever niet gewild hadden, enorm in de taboehoek geduwd worden? (Zie ook: http://www.scarymommy.com/i-dont-like-being-a-mother/ ).
Ik heb niet de indruk dat er een enorm taboe rust op niet voortplanten. Dat is echt wel stukken minder. Dat er nog steeds mensen verrast op reageren, is op zich niet zo vreemd, dat is wat mensen doen als ze iemand ontmoeten die iets totaal anders wil dan zijn: "wat, hou jij niet van verre vakanties, 4 weken rondtrekken? Zalig juist, echt waar!"

Dat vrouwen die liever geen moeder hadden willen zijn achter, die het vreselijk tegen vinden vallen, in de taboehoek zitten, geloof ik wel. Dat is heel triest, maar tegelijkertijd ook wel begrijpelijk: wat denk je dat het met een kind doet als het van jongs af hoort dat de moeder, een van de belangrijkste personen in zijn/haar leven, eigenlijk helemaal niet zijn/haar moeder zou willen zijn? Ik denk dat je daarmee heel beschadigde kinderen creeert. Ik denk dat deze vrouwen er meer aan zouden hebben als ze hulp zouden kunnen krijgen.
pi_144383486
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Grappig, dan begeef ik me in bijzondere kringen blijkbaar (wist ik wel ;) ), want in onze omgeving wordt ouderschap met regelmaat besproken en de voors- en tegens- op tafel gelegd. Ook zijn er nieuwboren ouders die echt even een flink dal bereiken na de geboorte van hun kind en ook is het bij allen geen geheim dat het fucking zwaar is en bij tijd en wijlen helemaal niet leuk.

Is die taboehoek misschien iets wat meer voorkomt bij omgevingen met nog traditionelere en/of gelovige inslag?

Enige wat ik in de retoriek terugzie is een sterke drang naar legitimatie - ik heb kinderen, dus jij moet ze ook willen om te bewijzen dat ik de juiste keuze hebt gemaakt.

Hoe harder je een ander probeert te overtuigen dat jouw keuze de enige juist is, hoe groter ik de kans acht dat diegene zelf z'n keuze probeert te legitimeren. Ik maakte geen vriendeninnen in dit topic met een (cynisch/grappig bedoelde) opmerking over toekomstige pensioenbetalertjes die ook nodig zijn en kreeg er van een aantal Foksters vrij hard van langs - blijkbaar is kinderloos zijn en blijven iets wat een gevoelig onderwerp kan zijn en desnoods met verbaal geweld verdedigd moet worden.
  woensdag 10 september 2014 @ 11:33:41 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144383495
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 11:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Andersom zullen er ook vast wel onderzoeken van (vooral vrouwen) zijn waaruit blijkt dat kinderlozen als het te laat is ook nog wel eens spijt hebben dat ze geen kinderen hebben gekregen toen het nog kon.

Voor elk standpunt is wel een onderzoek te vinden als "bewijs", maar daarmee bewijs je feitelijk nog niets, want het is geen bewijs dat die kinderloze persoon achteraf spijt zal krijgen, en het is geen bewijs dat de ouder stiekem toch vindt dat hij/zij geen kinderen had moeten krijgen.

Er zullen altijd mensen zijn die spijt hebben van de keuzes die ze gemaakt hebben in het leven, ongeacht of het nou de keuze is iets wel te doen of de keuze is iets niet te doen, en kinderen krijgen is onomkeerbaar, geen kinderen krijgen is dat voor vrouwen op een bepaald moment ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 10 september 2014 @ 11:36:53 #128
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_144383586
quote:

[..]

Nou is dat tegenwoordig nog zo? Dat vraag ik me af. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk een heleboel bewust kinderloze paren.
Volgens mij ligt dat niet meer zo in de taboesfeer hoor.

Vroeger :P wat het gewoon vanzelfsprekend. Men trouwde en daarna werd er gewoon "begonnen" aan kinderen.
Mijn moeder, ook al wil ze ons niet missen :+ , zegt bijvoorbeeld. Ik was zeker niet aan kinderen begonnen als ik in deze tijd leefde.
Nou beetje krom uitgedrukt, als ze nu weer de beslissing kon nemen, nu het geaccepteerd is om voor "geen kinderen" te kiezen, zou ze dat dus niet gekozen hebben
Rayen 2½ jaar!
  woensdag 10 september 2014 @ 11:53:12 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144384053
quote:

[..]

Ziet er Amerikaans uit, en met jouw nick zou ik denken dat je wel zou weten hoe anders het in de VS is qua gezinnen en gezinsplanning.

Ten eerste hoort kinderen krijgen er daar echt nog gewoon bij, ten tweede is het voorlichten over geboortebeperking daar nog steeds iets dat in de taboesfeer hangt, en dus worden er veel meer kinderen geboren die er niet zouden zijn als ze niet zo verschrikkelijk spastisch zouden doen over seksuele voorlichting, ten derde zijn ze in de VS nog zo achterhaald dat je carrièrekansen zelfs minder zijn als je niet getrouwd bent, en vinden vrouwen het vaak nog "logisch" om te stoppen met anticonceptie zodra ze getrouwd zijn.

Je kunt het wel blijven aanhalen als "bron", maar het blijft echt een ander land met andere ideeën en een andere moraal, waar bijvoorbeeld kinderen na de scheiding van hun ouders gewoon de naam van de nieuwe echtgenoot van moeder kregen.
Trouwen is daar nog steeds een van de hoogste doelen, ook bij intelligente vrouwen, een relatie die geen huwelijk is wordt niet serieus genomen, en bij getrouwd zijn hoort in de VS nog, veel meer dan hier, kinderen krijgen.

Je zult daar dus ook veel meer vrouwen tegenkomen die spijt hebben.

Al even afgezien van het feit dat zelfs die site niet bol staat van het "spijt hebben dat je kinderen hebt gekregen"
Het is meer soort stoomafblaastopic, en zeker geen broedplaats voor moeders die wilden dat ze nooit kinderen gehad hadden.

quote:
What started as an innocent on-line baby book to chronicle Jill Smokler’s stay-at-home days with her children, quickly transformed into a vibrant community of parents, brought together by a common theme: Parenting doesn’t have to be perfect.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_144384126
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Andersom zullen er ook vast wel onderzoeken van (vooral vrouwen) zijn waaruit blijkt dat kinderlozen als het te laat is ook nog wel eens spijt hebben dat ze geen kinderen hebben gekregen toen het nog kon.
Laat maar zien, kunnen we daarna verder praten zonder een enorme aanname.
  woensdag 10 september 2014 @ 11:57:45 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144384211
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:36 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Nou is dat tegenwoordig nog zo? Dat vraag ik me af. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk een heleboel bewust kinderloze paren.
Volgens mij ligt dat niet meer zo in de taboesfeer hoor.

Vroeger :P wat het gewoon vanzelfsprekend. Men trouwde en daarna werd er gewoon "begonnen" aan kinderen.
Mijn moeder, ook al wil ze ons niet missen :+ , zegt bijvoorbeeld. Ik was zeker niet aan kinderen begonnen als ik in deze tijd leefde.
Nou beetje krom uitgedrukt, als ze nu weer de beslissing kon nemen, nu het geaccepteerd is om voor "geen kinderen" te kiezen, zou ze dat dus niet gekozen hebben
Dat is denk ik het grote verschil met de generaties van voor 1960, degenen die geboren zijn na 1960 hebben (in Nederland), eigenlijk altijd de mogelijkheid gehad anti-conceptie te gebruiken, de kerk was ook niet meer zo invloedrijk, en de moraal is (in NL) los genoeg om kinderen krijgen iets te laten zijn waar je zelf over beslist, en wat je niet hoeft te laten afhangen van wat men vindt....

Een paar orthodox religieuze gemeenschappen uitgezonderd, want natuurlijk zijn ze er nog; mensen voor wie wel of geen kinderen willen krijgen niet de vraag is, maar of het ze gegund is ze te krijgen.
Maar die mensen zien het ook als een geschenk, dus het wel of niet willen is veel minder een issue.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_144384227
Overigens, de vrouwen hier die geen kinderen hebben/willen en de kinderlozen die ik ken (waaronder mijn vrouw), worden nog steeds aangesproken op die keuze. Als het geen taboe was, was dat niet gebeurt.
  woensdag 10 september 2014 @ 11:58:55 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144384244
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:55 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Hoezo? Wat bewijst dat dan? Dat er vrouwen zijn die spijt hebben dat ze geen kinderen hebben gekregen, en dan is dat het bewijs dat iedereen kinderen moet krijgen zolang het nog kan?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_144384257
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is denk ik het grote verschil met de generaties van voor 1960, degenen die geboren zijn na 1960 hebben (in Nederland), eigenlijk altijd de mogelijkheid gehad anti-conceptie te gebruiken, de kerk was ook niet meer zo invloedrijk, en de moraal is (in NL) los genoeg om kinderen krijgen iets te laten zijn waar je zelf over beslist, en wat je niet hoeft te laten afhangen van wat men vindt....

Een paar orthodox religieuze gemeenschappen uitgezonderd, want natuurlijk zijn ze er nog; mensen voor wie wel of geen kinderen willen krijgen niet de vraag is, maar of het ze gegund is ze te krijgen.
Maar die mensen zien het ook als een geschenk, dus het wel of niet willen is veel minder een issue.
Geschenk? Ik ken vrijgemaakten die helemaal niet een hele roedel willen, maar ja, de kerk he.
  woensdag 10 september 2014 @ 12:00:10 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144384282
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef stbabylon het volgende:
Overigens, de vrouwen hier die geen kinderen hebben/willen en de kinderlozen die ik ken (waaronder mijn vrouw), worden nog steeds aangesproken op die keuze. Als het geen taboe was, was dat niet gebeurt.
Op wat voor manier worden ze "aangesproken" op hun keuze dan?
Ik snap dat werkelijk niet.... en vooral niet waarom je kennelijk de aandrang voelt je keuze te verdedigen, en tegenover wie in godsnaam? Wie beslist voor jou dat je kinderen zou moeten krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_144384310
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo? Wat bewijst dat dan? Dat er vrouwen zijn die spijt hebben dat ze geen kinderen hebben gekregen, en dan is dat het bewijs dat iedereen kinderen moet krijgen zolang het nog kan?
Jij haalt het onderzoek van spijt krijgen van kinderen krijgen onderuit door te roepen dat er ook wel andere onderzoeken zijn. Laat maar zien dan. Anders slaat je onderuit halen helemaal nergens op. Das hetzelfde zeggen als: er is ook blauw gras, dus echt niet al het gras is groen/geel, zonder dat je blauw gras kunt laten zien.
  woensdag 10 september 2014 @ 12:01:42 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144384332
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:59 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Geschenk? Ik ken vrijgemaakten die helemaal niet een hele roedel willen, maar ja, de kerk he.
En dan zorgen ze echt wel voor anticonceptie hoor.....

Aan de andere kant zijn er (ook anno 2014) nog mannen die het advies van de dokter gewoon negeren als de dokter gezegd heeft dat het beter is dat hun vrouw geen kinderen meer krijgt.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_144384354
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Op wat voor manier worden ze "aangesproken" op hun keuze dan?
Ik snap dat werkelijk niet.... en vooral niet waarom je kennelijk de aandrang voelt je keuze te verdedigen, en tegenover wie in godsnaam? Wie beslist voor jou dat je kinderen zou moeten krijgen?
zoek maar even terug, vorige topic volgens mij, de breeder-bingo. Ik heb als man al een bijna volle kaart.
  woensdag 10 september 2014 @ 12:02:44 #139
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144384361
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:01 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Jij haalt het onderzoek van spijt krijgen van kinderen krijgen onderuit door te roepen dat er ook wel andere onderzoeken zijn. Laat maar zien dan. Anders slaat je onderuit halen helemaal nergens op. Das hetzelfde zeggen als: er is ook blauw gras, dus echt niet al het gras is groen/geel, zonder dat je blauw gras kunt laten zien.
Onderzoek? Welk onderzoek? Een anonieme post op een blog is een onderzoek?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_144384362
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:55 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Waarom? Waarom is het van belang of er (groepen) mensen zijn die spijt hebben van de beslissing om al dan niet kinderen te nemen. Waarom is er een rechtvaardiging nodig, van welke kant dan ook? Ik hoef mijn kinderwens niet te rechtvaardigen en jij hoeft jouw wens om geen kinderen te krijgen net zo min te rechtvaardigen. Mensen nemen weloverwogen hun eigen beslissingen en dan is het toch goed?
pi_144384376
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

En dan zorgen ze echt wel voor anticonceptie hoor....
Oh? Jij weet over wie ik het heb?
pi_144384400
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Onderzoek? Welk onderzoek? Een anonieme post op een blog is een onderzoek?
Laat maar, ik ga dit niet winnen blijkbaar. Je ziet niet in wat ik bedoel.
pi_144384413
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef stbabylon het volgende:
Als het een taboe was, zou niemand er over praten, en zeker niet iemand er op aanspreken, maar zouden ze achter de rug er schaden van spreken.

Het zal voor sommige mensen iets ongewoons zijn, waar ze dan nieuwsgierig naar zijn en over willen praten. Je kunt er natuurlijk een groot probleem van maken, maar je kunt het ook proberen anders te zien.
pi_144384427
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom? Waarom is het van belang of er (groepen) mensen zijn die spijt hebben van de beslissing om al dan niet kinderen te nemen. Waarom is er een rechtvaardiging nodig, van welke kant dan ook? Ik hoef mijn kinderwens niet te rechtvaardigen en jij hoeft jouw wens om geen kinderen te krijgen net zo min te rechtvaardigen. Mensen nemen weloverwogen hun eigen beslissingen en dan is het toch goed?
Dat is iets anders, het ging mij erom dat roepen dat het tegengestelde (ook) waar is, niet voldoende is in een volwassen discussie.
  woensdag 10 september 2014 @ 12:05:16 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144384436
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:02 schreef stbabylon het volgende:

[..]

zoek maar even terug, vorige topic volgens mij, de breeder-bingo. Ik heb als man al een bijna volle kaart.
En dan nog snap ik het niet, ben je IRL zo gebrekkig in het communiceren dat je aan de vragers die het geen bal aangaat niet duidelijk kunt maken dat het jouw keuze is, en dat je je daar niet (verder) voor gaat verantwoorden?

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen moeite doen zicht te verantwoorden over dingen die anderen geen bal aangaan aan mensen die het niet aangaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_144384469
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als het een taboe was, zou niemand er over praten, en zeker niet iemand er op aanspreken, maar zouden ze achter de rug er schaden van spreken.

Het zal voor sommige mensen iets ongewoons zijn, waar ze dan nieuwsgierig naar zijn en over willen praten. Je kunt er natuurlijk een groot probleem van maken, maar je kunt het ook proberen anders te zien.
Vaak gaat dat ook wel goed, maar er zijn nog teveel mensen die het niet in hun botte harses krijgen dat hun keuze niet de enige is.

Goed, en nu ga ik naar mijn nichtje toe, geweldig kind O+
  woensdag 10 september 2014 @ 12:06:37 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_144384478
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:03 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Oh? Jij weet over wie ik het heb?
Joh, ik heb tot vorig jaar in het epicentrum van de biblebelt gewoond.... ik heb wel zeker enig idee waar ik het over heb.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 september 2014 @ 12:07:01 #148
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_144384490
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

En dan nog snap ik het niet, ben je IRL zo gebrekkig in het communiceren dat je aan de vragers die het geen bal aangaat niet duidelijk kunt maken dat het jouw keuze is, en dat je je daar niet (verder) voor gaat verantwoorden?

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen moeite doen zicht te verantwoorden over dingen die anderen geen bal aangaan aan mensen die het niet aangaat.
Sja, daar heb je opzich gelijk in, maar dan kunnen we heel FOK! wel opdoeken he? Want de situatie in Gaza doet mij persoonlijk ook niet zoveel qua invloed, maar mag ik daar niet meer over discussieren dan,want het gaat me niet aan?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_144384507
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ben juist wel vaardig en sociaal en daarom kan ik niet zo maar tegen iemand zeggen dat hij z'n bek moet houden.
pi_144384545
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:06 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Vaak gaat dat ook wel goed, maar er zijn nog teveel mensen die het niet in hun botte harses krijgen dat hun keuze niet de enige is.

Goed, en nu ga ik naar mijn nichtje toe, geweldig kind O+
Maar dat is andersom toch net zo? Van die mensen die het niet in hun botte harses krijgen dat er mensen zijn die wel graag vader/moeder willen zijn en het dan nodig vinden om daar tegen te schoppen? ;)

Have fun.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')