Dat hebben wij al en dat heet de bijstand. Iedereen heeft recht op bijstand. Wat verandert er concreet dan?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het invoeren van een basisinkomen.
De mensen die aangewezen zijn op de bijstand lijden onder dergelijke maatregelen, de profiteurs niet tot nauwelijks.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En in dat geval neig ik meer naar dat laatste. Profiteurs mogen het niet te makkelijk krijgen.
Waarom niet? Als zij geen pils meer kunnen betalen tref je hen toch ook?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De mensen die aangewezen zijn op de bijstand lijden onder dergelijke maatregelen, de profiteurs niet tot nauwelijks.
Weet je wat het is? Ik heb met eigen ogen gezien dat mensen makkelijk rond kunnen komen met hun bijstandsuitkering. Toegegeven, het ging daarbij om een hoogopgeleid persoon die in staat is om elke euro 23 keer om te draaien, maar toch.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De mensen die aangewezen zijn op de bijstand lijden onder dergelijke maatregelen, de profiteurs niet tot nauwelijks.
Nee. Ondernemers niet, om maar een voorbeeld te noemen. En jongeren onder de 27 ook niet; die worden met dezelfde gang naar school geschopt zodat de gemeente geen bijstand uit hoeft te betalen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat hebben wij al en dat heet de bijstand. Iedereen heeft recht op bijstand.
Dan heb je het over iemand die nog een fatsoenlijk toekomstperspectief heeft.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Weet je wat het is? Ik heb met eigen ogen gezien dat mensen makkelijk rond kunnen komen met hun bijstandsuitkering. Toegegeven, het ging daarbij om een hoogopgeleid persoon die in staat is om elke euro 23 keer om te draaien, maar toch.
Kunnen of willen?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:19 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dat is het punt nou juist. Heel veel mensen kunnen geen buffer meer opbouwen.
Nee hoor, die zorgen wel dat ze dan geen of minder huur betalen en schakelen op het moment dat het zover komt dat ze hun huis uitgeschopt worden een MPH in. Profiteurs zullen er altijd zijn en die ga je niet zo hard met dit soort maatregelen treffen als de mensen die de bijstand hard nodig hebben.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom niet? Als zij geen pils meer kunnen betalen tref je hen toch ook?
Dat zal je nog vies tegenvallen. Met pretstudies op zak bereik je tegenwoordig vrij weinig.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan heb je het over iemand die nog een fatsoenlijk toekomstperspectief heeft.
Dat je dergelijke jongelui niet al lekker thuis laat zitten met een uitkering is niet meer dan logisch lijkt me. Of naar school of in elk geval actief in een werkritme is het minste wat je mag verwachten.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Ondernemers niet, om maar een voorbeeld te noemen. En jongeren onder de 27 ook niet; die worden met dezelfde gang naar school geschopt zodat de gemeente geen bijstand uit hoeft te betalen.
Ik ken mensen die het letterlijk niet meer kunnen. Dat er mensen zijn die gewoon op stand willen blijven leven terwijl ze in moeten leveren, dat geloof ik ook ja.quote:
Ok, want ik ken er persoonlijk meer uit de niet willen dan de niet kunnen categorie.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:30 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik ken mensen die het letterlijk niet meer kunnen. Dat er mensen zijn die gewoon op stand willen blijven leven terwijl ze in moeten leveren, dat geloof ik ook ja.
Of politieagenten..quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht dat de Sociale Dienst uitkeringstrekkers daarin moet onderwijzen.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk leidt het er toe dat ook jongeren van wie je niet kunt verwachten dat ze nog een opleiding halen wel gewoon naar school geschopt worden. De gemeente is niet in staat om maatwerk te leveren. De rekening bij een ander over de heg dumpen is alleen leuk voor de betreffende gemeente, puinruimen laten we een ander over een jaar of 2 / 3 wel doen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat je dergelijke jongelui niet al lekker thuis laat zitten met een uitkering is niet meer dan logisch lijkt me.
Het is kortzichtig om er van uit te gaan dat dat dan maar voor het merendeel van de bijstandsgerechtigden geldt.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ok, want ik ken er persoonlijk meer uit de niet willen dan de niet kunnen categorie.
Dat doe ik dan ook niet. Maar dat motivatie uiteindelijk de belangrijkste factor is in het omlaag brengen van je lasten of omhoog brengen van je inkomen lijkt mij wel duidelijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is kortzichtig om er van uit te gaan dat dat dan maar voor het merendeel van de bijstandsgerechtigden geldt.
In de praktijk zie ik ze in leer-werktrajecten via maatwerk ervaring opdoen met een redelijke uitstroom naar betaald werk.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
In theorie heb je gelijk, in de praktijk leidt het er toe dat ook jongeren van wie je niet kunt verwachten dat ze nog een opleiding halen wel gewoon naar school geschopt worden. De gemeente is niet in staat om maatwerk te leveren. De rekening bij een ander over de heg dumpen is alleen leuk voor de betreffende gemeente, puinruimen laten we een ander over een jaar of 2 / 3 wel doen.
Succesverhalen zullen er allicht zijn, maar het is onzinnig om medewerkers met de instructie achter de balie te zetten dat jongeren onder de 27 maar gewoon een opleiding moeten gaan volgen. Dat is namelijk niet iets waarmee je de betreffende jongere dient, maar de cijfers van de gemeente.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:39 schreef 99.999 het volgende:
In de praktijk zie ik ze in leer-werktrajecten via maatwerk ervaring opdoen met een redelijke uitstroom naar betaald werk.
In de praktijk kijkt men echt wel verder dan enkel een opleiding als optie.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Succesverhalen zullen er allicht zijn, maar het is onzinnig om medewerkers met de instructie achter de balie te zetten dat jongeren onder de 27 maar gewoon een opleiding moeten gaan volgen. Dat is namelijk niet iets waarmee je de betreffende jongere dient, maar de cijfers van de gemeente.
Mijn ervaring met jongeren met een psychiatrische aandoening is anders. Maar alright, die is ook niet leidend.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In de praktijk kijkt men echt wel verder dan enkel een opleiding als optie.
Bijstand krijg je in veel gemeentes niet zo eenvoudig meer. Daar worden tegenwoordig flinke voorwaarden aan gesteld.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat hebben wij al en dat heet de bijstand. Iedereen heeft recht op bijstand. Wat verandert er concreet dan?
En terecht.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:06 schreef Disorder het volgende:
[..]
Bijstand krijg je in veel gemeentes niet zo eenvoudig meer. Daar worden tegenwoordig flinke voorwaarden aan gesteld.
Het is terecht dat je niet meer zo eenvoudig in de bijstand komt, dan moet je situatie dus al behoorlijk uitzichtloos zijn, maar als je dan in de bijstand zit dan trap je er wel graag tegenaan alsof het helemaal niet iemand in een uitzichtloze situatie is, maar gewoon een vuige profiteur.quote:
Ja. Aan de andere kant worden er steeds vaker work-fast-trajecten in werking gesteld. Mensen moeten dan werk aannemen. Ook fysiek zwaar werk komt daar bijvoorbeeld voor in aanmerking. Op papier klinkt het goed. Mensen komen echter in scenario's terecht waarbij ze na een paar maanden opnieuw op straat worden gezet of ondertussen door blijven zoeken naar een betere baan, waardoor een ingevulde werkplek even later weer leeg is. In de praktijk is er sprake van een nauwelijks veranderende situatie voor de burger in financiële nood. Maar hey. Die succescijfers van de gemeentes doen het leuk in powerpoint-presentaties hoor.quote:
Ik trap tegen niemand aan: wijs mij even aan waar ik tegen mensen aantrap in dit topic?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is terecht dat je niet meer zo eenvoudig in de bijstand komt, dan moet je situatie dus al behoorlijk uitzichtloos zijn, maar als je dan in de bijstand zit dan trap je er wel graag tegenaan alsof het helemaal niet iemand in een uitzichtloze situatie is, maar gewoon een vuige profiteur.
Het is of het een of het ander, of het is terecht dat iemand in de bijstand zit, en dan hoef je niet nog eens extra te trappen naar iemand die al op de grond ligt, of het is onterecht, maar in dat geval zou iedereen ook vrij makkelijk in de bijstand kunnen komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |