zelfde verhaal als de '14 piemel- en de '12 getrapte neus: het boeit de ontwerpers geen keutel hoe het uitziet, als het aërodynamisch maar efficiënt werkt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 14:27 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Boeiend (jouw verhaal)
Ik denk dat die techneuten gingen voor snelheid, niet voor geluid :-)
Gooi er dan een andere techniek in, zonder een slechtere motor te maken. Die hybride systemen zijn helemaal in, dan combineer je dat toch met een V8? Of om het geluid toch nog wat te laten klinken (verloren gaat er sowieso wat) een V10. Één van mijn reisgenoten naar Spa was eerder gegaan, vond het toen helemaal fantastisch en was enthousiast om weer mee te gaan, maar nu is dat gewoon over. En ik weet zeker dat er duizenden fans er precies zo over denken, het is alleen jammer dat we de gevolgen aan de regels hiervan pas in 2016 zullen ervaren, en ik hoop echt ten zeerste dat die gevolgen er ook komen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 20:06 schreef zoem het volgende:
Vergeet niet dat (motor)fabrikanten een aardige vinger in de pap hebben. Zij voelen meer voor de v6-turbomotor, omdat deze techniek dichter bij (personen)auto-industrie ligt. Het vasthouden aan de v8/v10-techniek zou ervoor kunnen zorgen dat bepaalde fabrikanten met F1 willen stoppen of dat het moeilijker is om nieuwe fabrikanten aan te trekken.
En het speciale aan het V8 geluid is niet eens het moment van langsrijden want dat is toch letterlijk oorverdovend maar juist het vooraf- en achterafgeluid zorgt er voor dat je er veel meer beleving van de snelheid en de hele show hebt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 19:58 schreef Breaker.Faker het volgende:
...
De verschil hoor je hier echt goed. met de v8 tegenover de v6.
Als je dan op zaterdag aan kwam lopen door het dorpje en je hoorde in de verte tussen de heuvels dat VT3 al begonnen was en dat je dus klaarblijkelijk te laat was omdat het daags ervoor in de kroeg weer veel te gezellig was en dat je daarom dus 's ochtends later op stond dan eigenlijk de planning was.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zeker in Spa-Francorchamps had het oude geluid een grote meerwaarde voor de beleving van de race omdat je daar altijd maar een klein deel van de baan kunt zien, door de bomen.
Deze meerwaarde was nu voor 90% weg.
Dat nog liever dan dat geknor van nu.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:12 schreef Wombcat het volgende:
Geniet er nog maar ff van, want over 15 jaar is het volledig elektrisch.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:31 schreef Sinister-D- het volgende:
Maar het is vooral jammer, een stuk belevenis is weg. Je lijf trilde bij de toerenjankers helemaal mee, nu heb je nog geeneens oordopjes meer nodig
Dat er een stuk beleving in zit snap ik. Maar ik vind het wel eindeloos ironisch dat mensen er heengaan (zgn.) vanwege het harde geluid, om vervolgens oordoppen in te moeten doen omdat het te luid is. Serieus mensen, echt...quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
Maar het rauwe gejank was echt veel mooier en natuurlijk veel harder. Ik heb ook niemand meer met oordoppen of vingers in de oren gezien.
Wat hebben milieumaatregelen met snelheid te maken? En waarom zou een V8/V10 daar bij helpen? Deze post mist echt alle mogelijke context. De raceklasse gaat niet om één regel, maar om de gehele formule die bepaalt wat de auto's mogen. En voor het geval je het nog niet door hebt, zelfs met een V0 kun je sneller dan een V12, als het moet.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 14:09 schreef Spatzmann het volgende:
Ja, we moeten echt z o terug naar de v8/v10
Dit vind ik echt helemaal niets.
Racen moet gewoon om pure snelheid gaan, omzouten met die milieumaatregelen in de F1.
En hoeveel V8 en V10 autos denk jij dat Mercedes en Renault verkopen dan? Honderden miljoenen uitgeven aan motoren die nog niet eens in 1% van de autos van zo'n bedrijf zitten is nogal zinloos.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 20:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gooi er dan een andere techniek in, zonder een slechtere motor te maken. Die hybride systemen zijn helemaal in, dan combineer je dat toch met een V8? Of om het geluid toch nog wat te laten klinken (verloren gaat er sowieso wat) een V10.
Ik ook. Zijn we eindelijk van dat gezanik af. Ga lekker naar een vliegveld toe, als je graag geluid wil hebben. Racerij gaat om racerij en daar is geluid maar een uiterst miniscuul onderdeel van, eentje die een auto bovendien niet sneller over een circuit helpt. Racerij gaat om met het materieel dat je hebt als eerste over de lijn te komen; als je herrie wilt dan organiseer je maar Formule Zigeunerkamp.quote:En ik weet zeker dat er duizenden fans er precies zo over denken, het is alleen jammer dat we de gevolgen aan de regels hiervan pas in 2016 zullen ervaren, en ik hoop echt ten zeerste dat die gevolgen er ook komen.
over zaniken gesprokenquote:Op zondag 31 augustus 2014 02:00 schreef twiFight het volgende:
Krijgen we dit gezanik nu wéér?
[..]
[..]
Dat er een stuk beleving in zit snap ik. Maar ik vind het wel eindeloos ironisch dat mensen er heengaan (zgn.) vanwege het harde geluid, om vervolgens oordoppen in te moeten doen omdat het te luid is. Serieus mensen, echt...
[..]
Wat hebben milieumaatregelen met snelheid te maken? En waarom zou een V8/V10 daar bij helpen? Deze post mist echt alle mogelijke context. De raceklasse gaat niet om één regel, maar om de gehele formule die bepaalt wat de auto's mogen. En voor het geval je het nog niet door hebt, zelfs met een V0 kun je sneller dan een V12, als het moet.
[..]
En hoeveel V8 en V10 autos denk jij dat Mercedes en Renault verkopen dan? Honderden miljoenen uitgeven aan motoren die nog niet eens in 1% van de autos van zo'n bedrijf zitten is nogal zinloos.
[..]
Ik ook. Zijn we eindelijk van dat gezanik af. Ga lekker naar een vliegveld toe, als je graag geluid wil hebben. Racerij gaat om racerij en daar is geluid maar een uiterst miniscuul onderdeel van, eentje die een auto bovendien niet sneller over een circuit helpt. Racerij gaat om met het materieel dat je hebt als eerste over de lijn te komen; als je herrie wilt dan organiseer je maar Formule Zigeunerkamp.
Overigens zijn bezoekersaantallen zeker dalend, maar 1. we zijn nog lang niet uit de crisis en 2. entreeprijzen zijn soms achterlijk duur vanwege de hoge prijzen die circuits de F1 moeten betalen (waarvan ik de logica overigens nog steeds niet snap).
Daarom zeg ik verderop ook dat het 'm vooral zit in de halve minuut er voor en de halve minuut er na. Die zijn nu weg.quote:Op zondag 31 augustus 2014 02:00 schreef twiFight het volgende:
[..]
[..]
Dat er een stuk beleving in zit snap ik. Maar ik vind het wel eindeloos ironisch dat mensen er heengaan (zgn.) vanwege het harde geluid, om vervolgens oordoppen in te moeten doen omdat het te luid is. Serieus mensen, echt...
lees mijn post eens beter. Daar staat in dat je lijf trilde door de toerenjankers, en in vergelijking zeg ik dat je nog geen oordopjes nodig zou hebben. Maar het is nogal moeilijk te begrijpen voor je dat het geluid een deel van de belevenis is, ongeacht dat je zegt dat je het wel snapt.quote:Op zondag 31 augustus 2014 02:00 schreef twiFight het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dat komt omdat de circuits tegen elkaar worden uitgespeeld en omdat er een hoop landen zijn die er grof geld voor over hebben om een GP te hebben. Ik vind het echt te bizar voor woorden dat er geld van de overheid bij moet om een GP te organiseren gezien het geld wat er in de F1 omgaat.quote:Op zondag 31 augustus 2014 07:45 schreef Meike26 het volgende:
Maar feit is wel dat het raar is dat de organisatoren van een circuit moeten betalen aan F1 en niet andersom. De F1 huurt toch een circuit af met al zijn hebben en houwen? Bizar dat er dan zulke bedragen over tafel gaan van organisator op F1. Eigenlijk is het hele concept 'oganisator' van een gp al een foute insteek. Er word gewoon verhuurd.
Vergeet het geluid van carburateurs en de geur van oververhitte trommelremmen niet.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:34 schreef Geralt het volgende:
Jammer wel, ik heb ze dan nog niet in het echt gehoord, maar het is gewoon kut.
Dat de pinnacle of motorsport zoals de Formule 1 zich graag profileert minder herrie maakt dan de opstart klasses is natuurlijk te debiel voor woorden.
Buiten dat hoort F1 helemaal niet milieuvriendelijk te zijn. F1 moet een hoop herrie zijn en benzinedampen en een hoop herrie en de geur van verbrand rubber en een hoop herrie.
Flikker godverdomme een eind op met milieuvriendelijk in de F1![]()
![]()
!
Ik prefereer een oorverdovend geluid bij de top van motorsport en niet een geluid waarbij je nog prima met elkaar kunt praten als je naast de baan staat en het veld raast voorbij.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je stilstand en nostalgie prefereert boven vooruitgang, dan is F1 gewoon niet jouw sport.
De top van de motorsport zou over de nieuwste technologie met de snelste auto's moeten gaan. Niet over het hardste geluid .quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:54 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik prefereer een oorverdovend geluid bij de top van motorsport en niet een geluid waarbij je nog prima met elkaar kunt praten als je naast de baan staat en het veld raast voorbij.
Tevens is het te debiel voor woorden dat de lagere klasses meer herrie maken.
Als ze dan al iets hadden willen doen voor het milieu had dat dan bij alle klasses aangepakt en niet alleen bij de top.
Elke versnelling terug die je kon voelen in je maag, om vervolgens als ie al lang uit zicht was hem nog een halve minuut te kunnen volgenquote:Op zondag 31 augustus 2014 10:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Daarom zeg ik verderop ook dat het 'm vooral zit in de halve minuut er voor en de halve minuut er na. Die zijn nu weg.
In 2011 was ik er ook en hoorde je ze bij Les Combes in de ankers gaan, voor Pouhon knetteren bij het naverbranden, oorverdovend hard Pouhon uitaccelereren, 4 knallen van het terugschakelen voor Fagnes, en 15 tellen later 10 volle seconden huilend omhoog naar Blancinmont.
Dat is nu ALLEMAAL weg.
Nu zie je een F1 maar hoort een Porsche supercup langsrijden
Nou, ik denk eigenlijk dat er dan wordt gezeurd dat het geluid van de V6 een stuk beter was.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat nog liever dan dat geknor van nu.
quote:Op zondag 31 augustus 2014 02:00 schreef twiFight het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat hebben milieumaatregelen met snelheid te maken? En waarom zou een V8/V10 daar bij helpen? Deze post mist echt alle mogelijke context. De raceklasse gaat niet om één regel, maar om de gehele formule die bepaalt wat de auto's mogen. En voor het geval je het nog niet door hebt, zelfs met een V0 kun je sneller dan een V12, als het moet.
[..]
En hoeveel V8 en V10 autos denk jij dat Mercedes en Renault verkopen dan? Honderden miljoenen uitgeven aan motoren die nog niet eens in 1% van de autos van zo'n bedrijf zitten is nogal zinloos.
[..]
Ik ook. Zijn we eindelijk van dat gezanik af. Ga lekker naar een vliegveld toe, als je graag geluid wil hebben. Racerij gaat om racerij en daar is geluid maar een uiterst miniscuul onderdeel van, eentje die een auto bovendien niet sneller over een circuit helpt. Racerij gaat om met het materieel dat je hebt als eerste over de lijn te komen; als je herrie wilt dan organiseer je maar Formule Zigeunerkamp.
Overigens zijn bezoekersaantallen zeker dalend, maar 1. we zijn nog lang niet uit de crisis en 2. entreeprijzen zijn soms achterlijk duur vanwege de hoge prijzen die circuits de F1 moeten betalen (waarvan ik de logica overigens nog steeds niet snap).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |