quote:
Gepaste vergelijking! Zeker ook in acht genomen dat de meeste politici een gespleten persoonlijkheid lijken te hebben.
quote:
Er wordt gespeculeerd met geld dat er niet is. Waarom? Omdat politiek, als je het echt afbouwt tot de kern, niets meer is dan mensen naar de mond praten. Toen democratie opkwam, in Griekenland, was het de bedoeling dat je stemde op de persoon wie volgens jou het beste de polis kon leiden. Dan had je er zelf niet direct baat bij, maar als het met de polis goed ging, plukte jij daar later ook de vruchten van. Dat is vrij naïef en mensen stemmen met hun portemonnee en daar wordt op in gespeeld.
A-politiek vind ik op zich ook niet eens zo'n vreemde gedachte. Wat je ook kiest, je loopt altijd tegen hetzelfde probleem op. Uiteindelijk kiezen mensen voor zichzelf, zo ook de politici. Daarbij moet er in Nederland zo gepolderd worden dat er eigenlijk nooit wat doorheen komt. Je er niet langer druk om maken en ze het uit laten zoeken met hun pestzooitje, op zich is dat geen vreemde gedachte.
Ik heb er altijd moeite mee een situatie te accepteren omdat '
deze nou in eenmaal zo gegroeid is'. Dat politiek per facto naar de mond praten van je achterban is, ben ik niet met je eens. Het probleem is, in mijn ogen, dat we in een situatie zitten die politiek het meest lijkt op een middeleeuwse veldslag terwijl we in een keihard beleid interbellum zitten.
Het is de vorm die beoordeeld wordt en niet te boodschap. Als er dan toch eens, bij wijze van hoge uitzondering, eens iemand met beleid op proppen komt, schrikt iedereen daar zo van dat ze met een dag het hele regeerakkoord omver gooien. Het ergste is nog, het was gewoon degelijk beleid, het was politiek die roet in het eten gooide.
We zien dus een situatie waarin er niemand naar de mond gepraat wordt, we zien een situatie waarin van de mond af gepraat wordt. Ik zou eerder zeggen dat niet politiek naar de mond praten is, maar dat burger zijn het nemen van een hele hand is.
We zijn nu pakweg 15 jaar verder met slap beleid en veel politiek. De situaties waarin politiek aan de kant geschoven werd, recentelijk MH17, werden de bewindsmannen overladen met complimenten. Timmermans was nog nooit zo goed geweest. Allemaal beleid. Wat zijn de politieke overwinningen van Timmermans? Op welke politieke grond zal Timmermans herinnerd worden?
Daarom zeg ik, a-politiek. Die hele politieke product-differentiatie moet overboord gezet worden. Het is tijd om weer eens bestuurders aan te stellen, en niet de zoveelste PR-medewerker die voor eigen parochie preekt terwijl 'ie in een voorgaand leven voor de duivel danste.
Om terug te komen op het cursief gedrukte gedeelte: geef alle politici die nu actief zijn een schop onder de kont, laat ze maar een tijdje lijken ruimen in Oekraïne, religieuze minderheden in Irak beschermen of meelopen in gay-parades in Oeganda. Daar ligt hun politieke hart, daar ligt hun ambitie, ik zou niet weten waarom we ze op wat voor een manier dan ook in de weg zouden moeten staan.
Stel vervolgens de ambtenaren die nu het daadwerkelijk beleid schrijven, en van tijd tot tijd best met mooie dingen op de planken komen, aan in een interim-regering. Laat die maar eens een tijdje puinruimen. Zodra we economisch weer de veerkracht hebben om politiek te bedrijven, mogen er best wel weer wat politici bij. Maar tot dat moment zou het gemeden moeten worden als de builenpest.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016