omdat mensen nieuwsgierig zijn. En misschien wel geïnteresseerd? Mijn zwager en schoonzus zijn wegens lage vruchtbaarheid 'kindarm' (ze hebben er 1) en die vinden het juist vervelend dat er nooit iemand vraagt waarom ze niet meer kinderen hebben gekregen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 08:14 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Als dat dan echt zo'n taboe is, waarom dan toch telkens, tot in den treure er naar informeren bij iedereen die geen (of te weinig) kinderen heeft?
Het scheelt bij ons dat de vrienden en familie het ondertussen duidelijk hebben. Maar er zijn nog genoeg vage kennissen en collega's en mensen die je net leert kennen die er ook naar vragen. Ik ben zelf ook nieuwsgierig, naar van alles en nog wat, maar ik ga ook niet allerlei vragen om allerlei intimiteiten. En ja, sommige praten er wel graag over, maar dat moeten ze dan maar lekker zelf doen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 08:23 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
omdat mensen nieuwsgierig zijn. En misschien wel geïnteresseerd? Mijn zwager en schoonzus zijn wegens lage vruchtbaarheid 'kindarm' (ze hebben er 1) en die vinden het juist vervelend dat er nooit iemand vraagt waarom ze niet meer kinderen hebben gekregen.
Misschien krijgen jullie de vraag allebei even vaak. Alleen wil de een er graag over praten en is het voor de ander een afgesloten onderwerp.
Jij vindt het normaal omdat het in jouw belevingswereld ligt. Maar niet alles wat jij geweldig vindt, hoeven andere ook geweldig te vinden. En dan lijkt me 'wat vind je van kinderen' een veel betere vraag dan 'waarom heb je geen kinderen'. Want bij die tweede zit wel degelijk een oordeelquote:Op maandag 25 augustus 2014 08:43 schreef Spirit82 het volgende:
Misschien ben jij dan degene die er een "raar" mee omgaat Baby. Ik vind het een heel normale vraag die door iedereen die oprecht in jou als persoon geïnteresseerd is, zou kunnen stellen. Ik krijg de vraag ook regelmatig en stel hem ook vaak aan anderen als referentiekader. Dan weet je waar je over kunt praten met iemand. Ik denk niet dat het per definitie een oordeel in houdt.
Oh ik dacht dat je de vraag of je überhaupt kinderen hebt vervelend vond. Daar zit namelijk volgens mij echt niks achter. Het waarom, tja, ook daar lees ik echt geen oordeel in, maar ik kan me voorstellen dat het kan voelen alsof je een verklaring schuldig bent.quote:Op maandag 25 augustus 2014 08:54 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Jij vindt het normaal omdat het in jouw belevingswereld ligt. Maar niet alles wat jij geweldig vindt, hoeven andere ook geweldig te vinden. En dan lijkt me 'wat vind je van kinderen' een veel betere vraag dan 'waarom heb je geen kinderen'. Want bij die tweede zit wel degelijk een oordeel
Die waarom komt er vrij rap achteraan hoorquote:Op maandag 25 augustus 2014 08:59 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je de vraag of je überhaupt kinderen hebt vervelend vond. Daar zit namelijk volgens mij echt niks achter. Het waarom, tja, ook daar lees ik echt geen oordeel in, maar ik kan me voorstellen dat het kan voelen alsof je een verklaring schuldig bent.
Dus als iemand ongewenst kinderloos is, moet je er rekening mee houden, en als het gewenst is, dan kun je gewoon je blijheid over kinderen er bij kwijt? Hmm, klinkt (weer) alsof mensen met (vervulde) kinderwens belangrijker zijnquote:Op maandag 25 augustus 2014 09:01 schreef Leandra het volgende:
Ach welnee, het hoeft helemaal niet gelijk een oordeel te zijn.
Heb je kinderen?
Nee
Was dat jullie eigen keuze?
Aan het antwoord dat volgt kan ik mijn verhaal aanpassen.
Als jij bewust geen kinderen hebt dan maakt het je niks uit dat ik op m'n 43ste in een half jaar 2 keer vanzelf zwanger werd (eerste keer miskraam).
Als je ongewenst kinderloos bent, en al vanaf je 27ste vruchteloos (...) bezig bent zit je daar niet op te wachten, en kan ik dat soort dingen gewoon beperkt vertellen als het onderwerp ter sprake komt.
Nou, in beide gevallen moet je er rekening mee houden, lijkt me.quote:Op maandag 25 augustus 2014 09:07 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dus als iemand ongewenst kinderloos is, moet je er rekening mee houden, en als het gewenst is, dan kun je gewoon je blijheid over kinderen er bij kwijt? Hmm, klinkt (weer) alsof mensen met (vervulde) kinderwens belangrijker zijn
O, is dat de term die daarbij hoort, kindarm? Wist ik niet.quote:Op maandag 25 augustus 2014 08:23 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
omdat mensen nieuwsgierig zijn. En misschien wel geïnteresseerd? Mijn zwager en schoonzus zijn wegens lage vruchtbaarheid 'kindarm' (ze hebben er 1) en die vinden het juist vervelend dat er nooit iemand vraagt waarom ze niet meer kinderen hebben gekregen.
Misschien krijgen jullie de vraag allebei even vaak. Alleen wil de een er graag over praten en is het voor de ander een afgesloten onderwerp.
Waarschijnlijk ligt het aan het feit dat ze liever meer dan 1 kind hadden gehad, maar dat dat niet mogelijk is? Lijkt me vrij duidelijk, toch?quote:Op maandag 25 augustus 2014 09:17 schreef Cue_ het volgende:
Ze hebben 1 kind, maar zijn toch kindarm? Vanaf hoeveel kinderen ben je dan niet meer kindarm?
Vanaf het aantal dat je zelf hebt kunnen kiezen, en niet gedwongen bent door omstandigheden.quote:Op maandag 25 augustus 2014 09:17 schreef Cue_ het volgende:
Ze hebben 1 kind, maar zijn toch kindarm? Vanaf hoeveel kinderen ben je dan niet meer kindarm?
Nouja ik vind het hetzelfde overkomen als kindloos, tenminste als iemand tegen mij zou zeggen dat ie kindarm is, zou ik denken dat diegene er geen had maar wel eentje zou willen hebben.quote:Op maandag 25 augustus 2014 09:19 schreef miss_sly het volgende:
Waarschijnlijk ligt het aan het feit dat ze liever meer dan 1 kind hadden gehad, maar dat dat niet mogelijk is? Lijkt me vrij duidelijk, toch?
En waarom heb jij eigenlijk nog geen kinderen?? Nou he, NOU?!??!!quote:Op maandag 25 augustus 2014 09:20 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Nouja ik vind het hetzelfde overkomen als kindloos, tenminste als iemand tegen mij zou zeggen dat ie kindarm is, zou ik denken dat diegene er geen had maar wel eentje zou willen hebben.
Dat wil ik mezelf niet aandoenquote:Op maandag 25 augustus 2014 09:25 schreef Spirit82 het volgende:
En waarom heb jij eigenlijk nog geen kinderen?? Nou he, NOU?!??!!![]()
![]()
Waarom heb jij eigenlijk wel kinderen?quote:Op maandag 25 augustus 2014 09:25 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
En waarom heb jij eigenlijk nog geen kinderen?? Nou he, NOU?!??!!![]()
![]()
Want je wordt er zoveel leuker van?quote:
Ik ben altijd leukquote:Op maandag 25 augustus 2014 09:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Want je wordt er zoveel leuker van?.
Als je ooit eenzaam wordt, mag je er wel eentje lenen. Die maak ik dan speciaal voor jouquote:
Een (leen)kind zorgt er echt niet voor dat ik me dan minder eenzaam voelquote:Op maandag 25 augustus 2014 09:32 schreef Spirit82 het volgende:
Als je ooit eenzaam wordt, mag je er wel eentje lenen. Die maak ik dan speciaal voor jou
Ondankbaarquote:Op maandag 25 augustus 2014 09:32 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Een (leen)kind zorgt er echt niet voor dat ik me dan minder eenzaam voel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |