Hm.. is de mens dan geen geestelijk wezen?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:06 schreef Pavement het volgende:
Het is nu wel heel breed en dus lastig om op te reageren.
Maar in principe is het geestelijke tot nu alles wat je over het algemeen niet kan zien horen voelen of ruiken. Je hebt erover gehoord en dus heb je er in je gedachte een beeld van.
Met algemeen bedoel ik dat waar ts het over heeft voor iedereen anders is, sommige mensen zeggen dat ze het kunnen zien voelen of ruiken, spreken deze mensen de waarheid of zijn het verzinsels dat is erg moeilijk te controleren.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:21 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Hm.. is de mens dan geen geestelijk wezen?
En wat bedoel je met "over het algemeen" hierboven? Dat het soms wel kan?
Dat is een heel breed begrip. Het geestelijk leven is natuurlijk alles wat we bedenken, alles waar we gedachten over hebben.quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:12 schreef 00ll0l0l het volgende:
In verband met het vorige onderwerp dat ik maakte: wat is een goede beschrijving van het geestelijke? Dus Spoken, God, de duivel, andere geestelijke wezens.
Als meerdere mensen hun idee daarvan beschrijven. Misschien interessant om te zien hoe verschillende mensen erover denken.
Waarom een nieuw topic terwijl dit TRU / Gevaar: het geestelijke over precies hetzelfde onderwerp gaat?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 14:16 schreef 00ll0l0l het volgende:
Ik stel dat ik hierover de waarheid even bekeken heb en dat ik die weet en dat iedereen die zó even kan zien en toepassen en dat dit een gewenste waarde heeft. Maar door de stand van het onderwerp is er wel veel gevoel van tegenzin en weerstand. Door heel veel onjuiste informatie in het verleden.
Maar feitelijk is het een stel feiten. De waarde ervan is snel duidelijk, het belang ervan, hoe of wat het is. Er valt eigenlijk weinig te discussiëren over wat het is.
Die laatste uitspraak (er valt weinig over te discussieren) kan leiden tot echt zo'n psychologisch probleem erover op het moment. Of is dat. Ik bedoel niet dat dit nu ook zo moet gebeuren. Het probleem ermee dat ik noemde in het andere onderwerp dat ik maakte bestaat nog steeds. Met andere woorden er is nu geen vrede over, wat wil zeggen: alle aanleiding tot discussie. En vooral discussie die niet doodslaat (ik bedoel als bier) en ergens toe leidt en waarde heeft.
Donkere materie bedoel je?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 10:06 schreef Pavement het volgende:
Het is nu wel heel breed en dus lastig om op te reageren.
Maar in principe is het geestelijke tot nu alles wat je over het algemeen niet kan zien horen voelen of ruiken. Je hebt erover gehoord en dus heb je er in je gedachte een beeld van.
In dat andere topic zei je inderdaad iets over het onderwerp. We hadden het er toen even over. In Gevaar: het geestelijke zat de zaak zo verstopt leek het. Net een verstopte gootsteen. Enorm terughoudende reacties. Dit geeft zo iets meer ruimte vind ik.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 14:37 schreef Lavenderr het volgende:
Waarom een nieuw topic terwijl dit TRU / Gevaar: het geestelijke over precies hetzelfde onderwerp g
Nu jij nog.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:19 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
In dat andere topic zei je inderdaad iets over het onderwerp. We hadden het er toen even over. In Gevaar: het geestelijke zat de zaak zo verstopt leek het. Net een verstopte gootsteen. Enorm terughoudende reacties. Dit geeft zo iets meer ruimte vind ik.
Die term vind ik net iets te zweverig. Ik bedoel het onderwerp echt heel heel nuchter, prettig, overzichtelijk en handelbaar.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:27 schreef R0N1N het volgende:
Moet "het geestelijke" niet "het spirituele" zijn?
Spiritueel heeft ook meerdere betekenissen. Je kunt spiritueel zijn zonder in geesten, goden of wat voor onzichtbare wezens dan ook te geloven. Je spirit vinden, hoort daarbij, verbondenheid voelen met een groter geheel,quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:27 schreef R0N1N het volgende:
Moet "het geestelijke" niet "het spirituele" zijn?
Daarom.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 00:43 schreef Pinpoint het volgende:
Spiritueel heeft ook meerdere betekenissen. Je kunt spiritueel zijn zonder in geesten, goden of wat voor onzichtbare wezens dan ook te geloven. Je spirit vinden, hoort daarbij, verbondenheid voelen met een groter geheel,
Dat kan ook, maar duidelijkheid & het hanteren van gemeenschappelijke definities vind ik ook wel prettigquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 21:15 schreef 00ll0l0l het volgende:
Die term vind ik net iets te zweverig. Ik bedoel het onderwerp echt heel heel nuchter, prettig, overzichtelijk en handelbaar.
En ik bij "het spirituele" aan een specifiek aspect daar weer van. Wat is dan wel een goede term voor TS? Spiritistisch? I dunno. Klinkt nogal naar glaasje draaien enzo. Maar ja, als dat klopt, so be it.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 00:51 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Daarom.
Bij "het geestelijke" denk ik (ook/meer) aan je psyche.
Dat is ook het lastige met discussies. Iedereen heeft hele andere beelden en associaties bij woorden en taalgebruik.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 00:55 schreef Pinpoint het volgende:
En ik bij "het spirituele" aan een specifiek aspect daar weer van. Wat is dan wel een goede term voor TS? Spiritistisch? I dunno. Klinkt nogal naar glaasje draaien enzo. Maar ja, als dat klopt, so be it.
Dat zou dmv telepathie op te lossen moeten zijnquote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat is ook het lastige met discussies. Iedereen heeft hele andere beelden en associaties bij woorden en taalgebruik.
Zeker bij communicatie per geschreven tekst, waarbij ook nog eens intonatie & gezichtsmimiek ontbreekt, levert dat vaak de nodige "misverstanden" op
Ze moeten natuurlijk niet-helderziend publiek trekken, dus moeten ze wel reclame maken. Als ze dat niet doen komt het niet-helderziende publiek niet en het helderziende publiek uiteraard ook niet want die hoeven niet meer te rade te gaan bij helderzienden.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:18 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Dat zou dmv telepathie op te lossen moeten zijn![]()
Doet me denken aan aankondigingen voor een paranormale beurs. Elke keer als ik zo'n affiche zie, denk ik
"waar heb dat nou voor nodig?". Dus ik vroeg dat een keer, en ze zeiden dat er anders niemand komt. Waarop ik weer vroeg hoe erg dat is, met name voor de stand voor helderzienden. Werd ik me daar toch vuil aangekeken! Of ik dacht dat ik grappig was. En of ik nog een kaartje wou kopen, of anders ophoepelen. Ik ben maar weggegaan.
Mijn helderziende buurman ging wel. Als je thuisblijft krijg je er niks van mee, zei hij. Ze schermen het gebouw af met een geestelijk stoorveld.
Yep, een grapje moet kunnen, maar niet alleen maar dat. Echter, ik ben wat voorzichtig in dat gissen. En wel omdat ik al enige ervaring met TS heb, en dat draaide steeds uit op gekissebis over bewijzen van het geestelijke, die in werkelijkheid lichamelijk waren: wonderbaarlijke genezingen. Waarvan ik betwijfelde of die voorbeelden wel kloppen. Ik trigger kennelijk iets. Dus ik trek eerst mijn fluwelen handschoenen aan.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk niet-helderziend publiek trekken, dus moeten ze wel reclame maken. Als ze dat niet doen komt het niet-helderziende publiek niet en het helderziende publiek uiteraard ook niet want die hoeven niet meer te rade te gaan bij helderzienden.
Maar kom, laten teruggaan naar het onderwerp: wat zou TS bedoelen met het geestelijke? Waarschijnlijk ligt het antwoord binnen onszelf., daarom hoeft hij het niet te zeggen
Tja, hoe spiritueel is het lichamelijke, in dat geval?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:45 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Yep, een grapje moet kunnen, maar niet alleen maar dat. Echter, ik ben wat voorzichtig in dat gissen. En wel omdat ik al enige ervaring met TS heb, en dat draaide steeds uit op gekissebis over bewijzen van het geestelijke, die in werkelijkheid lichamelijk waren: wonderbaarlijke genezingen. Waarvan ik betwijfelde of die voorbeelden wel kloppen. Ik trigger kennelijk iets. Dus ik trek eerst mijn fluwelen handschoenen aan.
Toch iets teveel in die Desteni topic's van vroegâh gekeken?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:58 schreef jogy het volgende:
Esoterie/Het onstoffelijke
Het is niet meer of minder dan het collectieve bewustzijn van het universum. Spoken, God, de Duivel, telepathie, reïncarnatie en andere ongein is allemaal deel van ons bij elkaar verzamelde gelokaliseerde (aardbol) bewustzijn en de mens heeft deze versie van God/Duivel gemaakt om zaken te verklaren die anders onverklaarbaar zouden blijven en door de creërende macht van collectieve fantasie is deze waarheid geworden. Dat zou ook betekenen dat we als collectief het idee hebben dat dit de wereld is die we verdienen.
Het concept dat bewustzijn alles is wat het universum voortbeweegt/vorm geeft is al wel iets ouder dan desteni's hersenscheterij gelukkigquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:41 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Toch iets teveel in die Desteni topic's van vroegâh gekeken?
"Hoi, dit is Satan! Hallo! Ik werd als idee gecreëerd, en vanuit een idee ontstond een werkelijk levend wezen. Dat is interessant."
Het frapante hierbij is dat "God" dan weer niet bestaat / een tot leven gekomen idee is.
Oud en nog steeds zo veelbelovend als altijd? Geen spatader veranderd?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:46 schreef jogy het volgende:
[..]
Het concept dat bewustzijn alles is wat het universum voortbeweegt/vorm geeft is al wel iets ouder dan desteni's hersenscheterij gelukkig.
Vraag me af waar je dat gehoord hebt..quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 04:19 schreef pionnetje het volgende:
en al je noooog verder gaat delen, heb ik gehoord, kom je uiteindelijk op energie terecht, een soort luchtledige schijn materie,,,,
1 Waar je op doelt met die schijnmaterie weet ik niet, wellicht string theorie of zo, of dat alles een soort van informatie is? Dat laatste hoor ik ook wel eens, maar dat is ten eerste nogal speculatief, en verder betekent informatie daarbij niet "bewustzijn", of iets persoon-achtigs. Maar de mens personificeert graag, vooral de zweefkezerige mens heeft er een handje van. Dus ja, wel denkbaar, maar dat zegt niets over of het ergens op slaat. Thor was ook heel makkelijk denkbaar bij het horen van zijn gedonder.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 04:19 schreef pionnetje het volgende:
als je een menselijke hersen cel gaat delen dan kom je eerst op molecelen uit en als je die nog verder gaat delen op atomen,, en al je noooog verder gaat delen, heb ik gehoord, kom je uiteindelijk op energie terecht, een soort luchtledige schijn materie,,,, en in zo een universum van schijn materie zijn spoken en geesten en goden juist heel makkelijk denkbaar.
die kans is wel heel klein hoor, in theorie wel mogenlijk, maar het zou wel heeeel toevallig zijn als wij in de immens grote kosmos opeens een hersencel bezitten die de kleinste deeltjes van het universum bezitten , ( de deeltjes die we nu kennen en geregistreert hebben ) en dat dat het absolute nulpunt zou zijnquote:Op zaterdag 23 augustus 2014 12:16 schreef Pinpoint het volgende:
Het is dan altijd nog alleen denkbaar als je hersencellen niet zijn opgedeeld in de kleinst mogelijke
Is niet zo en al helemaal niet in theorie mogelijk. Alle tastbare materie, dus ook je lichaam en alle cellen erin, zijn uit dezelfde bouwstenen opgebouwd. in het geval van je lichaam veel koolstof, zuurstof en waterstofatomen, welke weer uit elektronen, neutronen en protonen bestaan. Deze laatste twee (een elektron is een elementair deeltje) zijn weer opgebouwd uit quarks, waarvan de proton uit twee up en één down quark bestaat en een neutron uit twee down en één up.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 18:44 schreef pionnetje het volgende:
[..]
die kans is wel heel klein hoor, in theorie wel mogenlijk, maar het zou wel heeeel toevallig zijn als wij in de immens grote kosmos opeens een hersencel bezitten die de kleinste deeltjes van het universum bezitten , ( de deeltjes die we nu kennen en geregistreert hebben ) en dat dat het absolute nulpunt zou zijn
Met "de kleinst mogelijke" bedoel ik uiteraard niet, dat zulke kleine deeltjes buiten ons brein niet voorkomen. En het absolute nulpunt heeft er al helemaal niets mee te maken. Verder vind ik dat The_Stranger het goed verwoordt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 18:44 schreef pionnetje het volgende:
[..]
die kans is wel heel klein hoor, in theorie wel mogenlijk, maar het zou wel heeeel toevallig zijn als wij in de immens grote kosmos opeens een hersencel bezitten die de kleinste deeltjes van het universum bezitten , ( de deeltjes die we nu kennen en geregistreert hebben ) en dat dat het absolute nulpunt zou zijn
Ik zie de link tussen zijn uitspraken in dat topic en dit topic niet helemaal..quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:19 schreef 00ll0l0l het volgende:
Wat pinpoint allemaal zegt is meestal heel erg misleidend. Ik bedoel verder geen ruzie. Zoiets doe ik niet over dit onderwerp. Maar ik bood hem aan de zaak verder te bekijken en dat deed hij niet. Zoals in onderstaande link te zien is in deze discussie. Verder naar onderen. Heel veel tekst van pinpoint altijd, maar geen concrete dingen. Die echt ergens op staan.
http://forum.fok.nl/topic/2136854/1/999#143427639
Ik vind het een gek iets wat pinpoint doet. Met als oorzaak de rare stand van het onderwerp van het geestelijke.
Jij "bood mij aan" om die man met zijn onduidelijke (ex?)ziekte lastig te vallen. Ik antwoordde daarop dit:quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:19 schreef 00ll0l0l het volgende:
Wat pinpoint allemaal zegt is meestal heel erg misleidend. Ik bedoel verder geen ruzie, kan bij mij niet over dit onderwerp, maar ik bood hem aan de zaak verder te bekijken en dat deed hij niet. Zoals vanaf hier te zien is in deze discussie. Heel veel tekst van pinpoint altijd, maar geen concrete dingen. Die echt ergens op staan.
http://forum.fok.nl/topic/2136854/1/999#143427639
Misschien kan ik wel heksen. Ik weet het niet, maar jij als kenner van het geestelijke wellicht wel.quote:Ik vind het een gek iets wat pinpoint doet. En de oorzaak de rare stand van het onderwerp van het geestelijke.
Dit blijkt verderop na de post waarnaar ik linkte. Het komt erop neer dat ik hem aanbood iets te onderzoeken, waar actie voor nodig is. En ook nog $ 1000 000 op kan leveren. Pinpoint reageert altijd heel veel en vaak. Vooral op posts van mij die over het geestelijke gaan. Hij produceert veel tekst, maar die heeft geen inhoud.quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik zie de link tussen zijn uitspraken in dat topic en dit topic niet helemaal..
Vooralsnog ben jij degene die het laat afweten, als er inhoudelijk wordt gereageerd (zie boven). Doe maar eens een suggestie, hoe ik de middelen bijeen kan sprokkelen om die tovergenezing van Simon Ekkelboom te onderzoeken.quote:Op zondag 24 augustus 2014 20:20 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Dit blijkt verderop na de post waarnaar ik linkte. Het komt erop neer dat ik hem aanbood iets te onderzoeken, waar actie voor nodig is. En ook nog $ 1000 000 op kan leveren. Pinpoint reageert altijd heel veel en vaak. Vooral op posts van mij die over het geestelijke gaan. Hij produceert veel tekst, maar die heeft geen inhoud.
Gezien wat hij zegt: zolang hij daar niet alsnog opin gaat kan ik het soms kort en simpel houden met pinpoint.
Vooral als je niet ingaat op bijvoorbeeld dit:quote:Op zondag 24 augustus 2014 20:20 schreef 00ll0l0l het volgende:
Gezien wat hij zegt: zolang hij daar niet alsnog opin gaat kan ik het soms kort en simpel houden met pinpoint.
Ik kom er ook even niet helemaal uit. Een hoop tekst die de discussie enorm moeilijk maakt om na te lezen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik zie de link tussen zijn uitspraken in dat topic en dit topic niet helemaal..
Doe je best. En probeer nou eens niet te komen met wie of wat het jou zo moeilijk maakt.quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:57 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Ik kom er ook even niet helemaal uit. Een hoop tekst die de discussie enorm moeilijk maakt om na te lezen bijvoorbeeld.
Over wie/wat heb je het nu?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 23:40 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Oud en nog steeds zo veelbelovend als altijd? Geen spatader veranderd?
Over "Het concept dat bewustzijn alles is wat het universum voortbeweegt/vorm geeft". En mijn vraag was denk ik niet duidelijk genoeg, dus dan maar recht toe recht aan: Wat is er zo gelukkig aan, dat dat concept al best oud is?quote:
Je was inderdaad niet echt duidelijk nee maar dit verheldert het één en ander wel. Mijn 'gelukkig' komt uit mijn afkeer van destini zeg maar. dat is/was één of andere geschifte wannabe channelaar die er een circusact van maakt(e). Dus ik ben blij dat het concept dat bewustzijn het universum vorm geeft/is niet oorspronkelijk van haar af komt maar ouder is dan dat.quote:Op maandag 25 augustus 2014 10:27 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Over "Het concept dat bewustzijn alles is wat het universum voortbeweegt/vorm geeft". En mijn vraag was denk ik niet duidelijk genoeg, dus dan maar recht toe recht aan: Wat is er zo gelukkig aan, dat dat concept al best oud is?
Geeft dat meerwaarde (wijsheid van onze voorvaderen), of is het juist een reden om het niet al te serieus te nemen (oude wijn, nieuwe zakken - nog steeds geen steek verder gekomen) ? Volgens jou dan.
Geen van beide kan ook, dat je het alleen maar als constatering bedoelde.
Die passages tussen haakjes zette ik wat gechargeerd neer, als elkaars tegenstelling. Chargeren dus, zoals jij deed met die Destini. Mij onbekend trouwens, en nog nieuwere FOK!'ers ook. Dus je loopt de kans dat er iets anders in je "gelukkig" gelezen wordt. Dit gezegd zijnde, op naar de inhoud:quote:Op maandag 25 augustus 2014 10:49 schreef jogy het volgende:
[..]
Je was inderdaad niet echt duidelijk nee maar dit verheldert het één en ander wel. Mijn 'gelukkig' komt uit mijn afkeer van destini zeg maar. dat is/was één of andere geschifte wannabe channelaar die er een circusact van maakt(e). Dus ik ben blij dat het concept dat bewustzijn het universum vorm geeft/is niet oorspronkelijk van haar af komt maar ouder is dan dat.
Of het een meerwaarde heeft mag je voor je zelf uitmaken, wat mij betreft wel in ieder geval en of we met zijn allen een steek verder zijn gekomen is ook iets om over na te denken. In ieder geval is er sinds het internet steeds meer toegang naar dit soort ideeën dus komt het wel meer de wijde wereld in.
Het is in toenemende mate een keus van de mensen zelf om het op te zoeken en er iets mee te doen (of niet) maar het is in ieder geval niet meer exclusief het domein van mensen die er moeite voor moeten doen om een steek verder te komen wat oude esoterie betreft.
Religie.quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:12 schreef 00ll0l0l het volgende:
In verband met het vorige onderwerp dat ik maakte: wat is een goede beschrijving van het geestelijke? Dus Spoken, God, de duivel, andere geestelijke wezens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |